TiTanium schreef:Niet iedereen beschikt over uw kennis en wil gewoon bijleren.
Ik verlang ook niet dat iedereen beschikt over mijn zeer beperkte kennis (ik doe niets met netwerken, heb zelfs geen CCNA of wat dan ook) maar wel dat men wil bijleren (en dat is meer dan gewoon vragen of een setting juist is of niet). Ook al heeft philippe_d correct geantwoord, het is op zich weinig zinvol want de TS weet vermoedelijk nog steeds niet waarom... en spijtig genoeg vraagt hij ook niet waarom (en is dat niet net de bedoeling van dit forum ?).
Om er dan toch een nuttig topic van de maken... een kleine basis. IP-settings bestaan in hoofdzaak uit drie elementen, het IP-adres zelf, het subnet mask en de default gateway. Het IP-adres kan je op zichzelf nog onderverdelen in twee delen, een netwerk gedeelte en een host gedeelte... een onderverdeling die gedaan wordt op basis van het subnet mask.
Wat is nu precies dit subnet mask... dit is een "getal" dat aangeeft waar de splitsing precies zit. Het eenvoudigste is dat je het binair neerschrijft en dan merk je dat meteen, het klassieke subnet mask van 255.255.255.0 wordt dan namelijk 11111111.11111111.11111111.00000000 waarbij je kan opmerken dat het eerst allemaal 1's zijn en deze op een gegeven moment allemaal 0's worden (dit is STEEDS zo - er kunnen dus geen 0's in het midden zitten - al hoeft de grens dus niet op een byte te liggen). Een subnet mask van bv. 11111011.01111111.11110000.00000000 kan dus onmogelijk !
De plaats waar de overgang zit van 1's naar 0's is de splitsing tussen het netwerk en host gedeelte. Maw. bij een subnet mask van 255.255.255.0 is dit na de derde byte (bij subnet masks die niet op de byte grenzen vallen is dit iets complexer). Zolang je nu IP-adressen aanspreekt die binnen hetzelfde netwerk gedeelte vallen als je eigen IP-adres zullen deze pakketjes rechtstreeks van de ene computer naar de andere gaan (je router komt er dus niet aan te pas, ook niet je default gateway).
De default gateway is dus belangrijk wanneer je een IP-adres tracht aan te spreken dat niet in hetzelfde netwerk gedeelte zit... dan zal je PC namelijk de default gateway (er kunnen in complexe netwerken namelijk meerdere gateways zijn) contacteren om het pakketje door te sturen. Dit doorsturen of routeren met andere woorden (vandaar "router") wordt dus steeds gedaan door je router (of een toestel met die functionaliteit)... en staat volledig los van welk toestel je DHCP en/of DNS server is (in een simpel thuisnetwerkje worden deze functies ook gedaan door je router, maar dat hoeft niet).
Ik hoop dat de TS (en vele anderen hier op het forum) hiermee nu wel begrijpen waarom dit zo is... en vooral dat antwoorden zoals die ik initieel heb gegeven niet beledigend zijn maar net zouden moeten stimuleren om te begrijpen waarom iets zo is (anders vrees ik dat je in je job later nog vaak het deksel op je neus gaat krijgen) ! Op zich vond ik de reacties dan ook droevig en totaal nutteloos (geen enkele stimulans om ECHT iets te leren).