Netwerk aanpassen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Gesloten
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Na wat miserie hier de voorbije nacht met de bbox2 is het tijd om eens wat aanpassingen door te voeren op mijn netwerk.

Dit is mijn huidige situatie:

Afbeelding

Wat ik eigenlijk wil aanpassen is het DHCP gedeelte van de bbox2 verhuizen naar de server waarop ook de DC en DNS server op draait.

Nu zijn mijn vragen:

- In welke vensterke moet ik op de bbox2 zijn om DHCP uit te zetten. want ik heb er al veel gevonden waar ge die settings kunt aanpassen, maar ik weet niet dewelke de juiste is.
- Ten tweede, het ip van de modem blijft gewoon default 192.168.1.1, maar het ip van mijn server waar die dhcp op moet komen is 192.168.1.110. Ik veronderstel dat dat dan mijn gateway wordt.
- En ten derde, wat moet ik op mijn dhcp server instellen zodat die weet dat het internet uit de modem komt.

DC1 = Windows Server 2008 R2
- DNS
- DHCP
- Domain Controller
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Trojan schreef:* het ip van de modem blijft gewoon default 192.168.1.1, maar het ip van mijn server waar die dhcp op moet komen is 192.168.1.110. Ik veronderstel dat dat dan mijn gateway wordt.
*En wat moet ik op mijn dhcp server instellen zodat die weet dat het internet uit de modem komt.
Neen, gateway blijft 192.168.1.1
DHCP server wordt 192.168.1.110
DNS wordt ook 192.168.1.110
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Als ik dergelijke vragen lees heb ik soms toch m'n bedenkingen waarom iemand dan zo'n setup wil gebruiken.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Trojan schreef:- In welke vensterke moet ik op de bbox2 zijn om DHCP uit te zetten.
Advanced Settings -- Network Interfaces -- LAN Bridge -- Edit -- Settings -->
Internet Protocol -- Use the Following IP Address
IP Address -- 192.168.1.1
IP Address Distribution -- Disabled
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Als ik dergelijke vragen lees heb ik soms toch m'n bedenkingen waarom iemand dan zo'n setup wil gebruiken.
Omdat het hier geen testsetup meer is, en ik wil dat alles van de eerste keer goed moet zijn. Daarom dat ik het hier eerst kom vragen.

En omdat ik hier de voorbije dagen serieus problemen heb gehad met de bbox2, en ik alles wil verhuizen naar een server die meer en duidelijkere beheeropties heeft.
Binnen enkele weken ga ik daar nog een aparte wifi dinges aan hangen. Het enige dat de bbox2 dan nog moet doen is een internetsignaal voorzien, en alle andere taken worden door betere toestellen vervuld.

Als ik wat meer geld heb ga ik tussen de modem en die switches wel een dedicated server steken zodat dat niet meer door een vm wordt gedaan.

En er zijn nog zoveel dingen die ik wil aanpassen, maar dat is voor later.

Bedankt raf1 & philippe_d
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Trojan schreef:Omdat het hier geen testsetup meer is, en ik wil dat alles van de eerste keer goed moet zijn. Daarom dat ik het hier eerst kom vragen.
Als je denkt dat de gateway de server is waarop DHCP actief is dan weet je toch totaal niet waar je mee bezig bent !

Ik kan best begrijpen dat je moet leren... maar dit is toch wel echt het absolute minimum van het minimum... gewoon begrijpen wat een default gateway is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Trojan schreef: En omdat ik hier de voorbije dagen serieus problemen heb gehad met de bbox2, en ik alles wil verhuizen naar een server die meer en duidelijkere beheeropties heeft.
Alle routing, port forwarding, etc zal blijven gebeuren door je BBox2. Misschien moet je overwegen om:
  • - een eigen router, die je zelf volledig kan instellen, achter de BBox2 te zetten (en deze dus alleen als VDSL2 modem te gebruiken)
    - of de BBox2 te vervangen door een eigen VDSL2 modem/router ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Trojan schreef:Omdat het hier geen testsetup meer is, en ik wil dat alles van de eerste keer goed moet zijn. Daarom dat ik het hier eerst kom vragen.
Als je denkt dat de gateway de server is waarop DHCP actief is dan weet je toch totaal niet waar je mee bezig bent !

Ik kan best begrijpen dat je moet leren... maar dit is toch wel echt het absolute minimum van het minimum... gewoon begrijpen wat een default gateway is.
Ik kom hier om uitleg te vragen, niet om naar uw **Knip** te luisteren. Zoals ik al zei wil ik het van de eerste keer goed hebben, en niet een uur zoeken en prutsen omdat ik een optie vergeten ben aan te passen. Of wil je dat iedereen een ccna heeft voor dat ze iets aan hun netwerk mogen doen?

Maar hey, de volgende keer als iemand hier uitleg komt vragen om hun binneninstallatie aan te passen zal ik ze zeggen dat ze eerst maar bij belgacom opleiding moeten volgen alvorens ze hun ntp mogen open vijzen, of dat ze maar een technieker moeten laten komen.
philippe_d schreef:
Trojan schreef: En omdat ik hier de voorbije dagen serieus problemen heb gehad met de bbox2, en ik alles wil verhuizen naar een server die meer en duidelijkere beheeropties heeft.
Alle routing, port forwarding, etc zal blijven gebeuren door je BBox2. Misschien moet je overwegen om:
  • - een eigen router, die je zelf volledig kan instellen, achter de BBox2 te zetten (en deze dus alleen als VDSL2 modem te gebruiken)
Ik heb dat allemaal al eens overwogen. Maar momenteel is dat niet een investering die ik wil doen, en ik heb ook niet veel zin om nog eens een bakske op mijn bureau te zetten, het staat hier al vol genoeg. Vroeger had ik deze setup wel met een andere router die er achter hing. Maar omwille van omstandigheden en belgacom tv heb ik dat er vantussen gehaald. Maar ik kan dat ding niet meer vinden, want ik zou de wireless wel goed kunnen gebruiker nu.

En andere vdsl2 modems worden vanaf volgend jaar niet meer tegoei ondersteund door belgacom.
Laatst gewijzigd door TiTanium 02 dec 2012, 13:24, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Graag op je taal letten aub.
vuurvos
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

r2504 schreef:

En jij moet eens bedenken wat je bijdrage is in deze ... Juist ja, noppes. Zoals altijd een grote **Knip**, maar je moet eens leren dat in bepaalde topics je opmerkingen niets bijdragen, en zelfs denigrerend zijn. Maar ja, jij vind jezelf de max, niet waar ? **Knip**
Laatst gewijzigd door TiTanium 02 dec 2012, 13:25, in totaal 2 gewijzigd.
Reden: Scheldwoorden verwijderd.
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Trojan schreef:
philippe_d schreef:
Ik heb dat allemaal al eens overwogen. Maar momenteel is dat niet een investering die ik wil doen, en ik heb ook niet veel zin om nog eens een bakske op mijn bureau te zetten, het staat hier al vol genoeg. Vroeger had ik deze setup wel met een andere router die er achter hing. Maar omwille van omstandigheden en belgacom tv heb ik dat er vantussen gehaald. Maar ik kan dat ding niet meer vinden, want ik zou de wireless wel goed kunnen gebruiker nu.

En andere vdsl2 modems worden vanaf volgend jaar niet meer tegoei ondersteund door belgacom.
Je kan je computer met dns en dhcp server ook voor de pppoe sessie laten zorgen.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

@2504:
De community is eveneens niet akkoord met uw uitspraak van een van de vorige posten, uw hulp hier op het forum is echt welkom en zijn wij eveneens dankbaar voor. Ik vond uw antwoord(en) eveneens niet gepast en vraag ik om zulke antwoorden achterwegen te houden (als ze niet hulpvaardig zijn). Niet iedereen beschikt over uw kennis en wil gewoon bijleren. Hou daar in de toekomst rekening mee!

@trojan:
Ik heb uw post licht aangepast om het toch nog beleefd te houden. Graag vraag ik u om volgende keer om op een beleefdere/diplomatische manier te antwoorden.

@vuurvos:
Ik heb uw post ook eveneens licht aangepast, ik heb de beledigende woorden weggeknipt.

De inhoud van de posten zijn voor de rest niet gewijzigd daar de community ook hun mening uitbrengt aan de hand van het duimpjessysteem. Ik vraag echter wel deze discussie niet verder te voeren hier. Indien u nog iets tegen elkaar willt zeggen, kan u gebruik maken van het "PB".

TiTanium
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

TiTanium schreef:Niet iedereen beschikt over uw kennis en wil gewoon bijleren.
Ik verlang ook niet dat iedereen beschikt over mijn zeer beperkte kennis (ik doe niets met netwerken, heb zelfs geen CCNA of wat dan ook) maar wel dat men wil bijleren (en dat is meer dan gewoon vragen of een setting juist is of niet). Ook al heeft philippe_d correct geantwoord, het is op zich weinig zinvol want de TS weet vermoedelijk nog steeds niet waarom... en spijtig genoeg vraagt hij ook niet waarom (en is dat niet net de bedoeling van dit forum ?).

Om er dan toch een nuttig topic van de maken... een kleine basis. IP-settings bestaan in hoofdzaak uit drie elementen, het IP-adres zelf, het subnet mask en de default gateway. Het IP-adres kan je op zichzelf nog onderverdelen in twee delen, een netwerk gedeelte en een host gedeelte... een onderverdeling die gedaan wordt op basis van het subnet mask.

Wat is nu precies dit subnet mask... dit is een "getal" dat aangeeft waar de splitsing precies zit. Het eenvoudigste is dat je het binair neerschrijft en dan merk je dat meteen, het klassieke subnet mask van 255.255.255.0 wordt dan namelijk 11111111.11111111.11111111.00000000 waarbij je kan opmerken dat het eerst allemaal 1's zijn en deze op een gegeven moment allemaal 0's worden (dit is STEEDS zo - er kunnen dus geen 0's in het midden zitten - al hoeft de grens dus niet op een byte te liggen). Een subnet mask van bv. 11111011.01111111.11110000.00000000 kan dus onmogelijk !

De plaats waar de overgang zit van 1's naar 0's is de splitsing tussen het netwerk en host gedeelte. Maw. bij een subnet mask van 255.255.255.0 is dit na de derde byte (bij subnet masks die niet op de byte grenzen vallen is dit iets complexer). Zolang je nu IP-adressen aanspreekt die binnen hetzelfde netwerk gedeelte vallen als je eigen IP-adres zullen deze pakketjes rechtstreeks van de ene computer naar de andere gaan (je router komt er dus niet aan te pas, ook niet je default gateway).

De default gateway is dus belangrijk wanneer je een IP-adres tracht aan te spreken dat niet in hetzelfde netwerk gedeelte zit... dan zal je PC namelijk de default gateway (er kunnen in complexe netwerken namelijk meerdere gateways zijn) contacteren om het pakketje door te sturen. Dit doorsturen of routeren met andere woorden (vandaar "router") wordt dus steeds gedaan door je router (of een toestel met die functionaliteit)... en staat volledig los van welk toestel je DHCP en/of DNS server is (in een simpel thuisnetwerkje worden deze functies ook gedaan door je router, maar dat hoeft niet).

Ik hoop dat de TS (en vele anderen hier op het forum) hiermee nu wel begrijpen waarom dit zo is... en vooral dat antwoorden zoals die ik initieel heb gegeven niet beledigend zijn maar net zouden moeten stimuleren om te begrijpen waarom iets zo is (anders vrees ik dat je in je job later nog vaak het deksel op je neus gaat krijgen) ! Op zich vond ik de reacties dan ook droevig en totaal nutteloos (geen enkele stimulans om ECHT iets te leren).
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 95 keer

Moest dit dan je eerste antwoord zijn...
10 duimpjes omhoog!

vb.:
Nee trojan je default gateway is niet gelijk aan 192.168.1.110 want... (u tekst hier)

Bereik je veel meer mee en zal je ook nog eens andere mensen kennis mee bijbrengen.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

FunkStar schreef:Moest dit dan je eerste antwoord zijn...
Moest ik voelen dat iemand WOU leren... dan zou dat m'n eerste antwoord ook zijn.

Een forum is geen persoonlijke Google... het vraagt een inspanning om het te gebruiken !
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Als je echt wilt bijleren heb je ook niet echt dit forum of een ander forum nodig want er zijn tutorials genoeg te vinden en zeker over netwerken.
Een forum in mijn ogen dient ook juist om vlug van iemand een antwoord te krijgen die al die zaken al kent en bestudeerd heeft en die liefst ook nog wat ervaring heeft en je zo vlug op weg kan helpen.
Want als je tijd genoeg hebt dan kan je het zelf uitdokteren aangezien het internet vol staat met uitleg.
Iemand met kennis van zaken kan je heel vlug verder helpen en dit is bij mij de hoofdzaak van een forum.
Als anderen daar een andere gedacht over hebben mij ook goed en met alle respect.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

jackho schreef:Een forum in mijn ogen dient ook juist om vlug van iemand een antwoord te krijgen
Een persoonlijke Google dus... tja, ik vrees dat het zo niet werkt (op dit forum is men trouwens nog héél vriendelijk met dat soort gebruikers).
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

@r205: Je hebt geen flauw benul van mijn kennis, dus doe niet alsof ik een complete noob ben. Ik heb heus genoeg kennis van computers, netwerken en servers om mijn plan te trekken. Maar dat omdat ik even bevestiging kom vragen over één klein deeltje van netwerken ben ik ineens dom en moet ik vragen achter een warom ipv gewoon het juiste antwoord ... Aan philippe_d zijn antwoord had ik al genoeg om te weten waarom, zonder dat daar een hele uitleg stond zoals die van u een paar posts terug, waarvan meer dan de helft zelfs niet relevant is op mijn situatie.

Uw eerste post slaat trouwens op mijn setup en niet de wil om te leren, dus kom nu ook niet af met zulke zever.

Maar hey, als iedereen google zou gebruiken was er op dit forum niets meer te doen.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Ja jij beziet dat als een persoonlijke google en dat is je goed recht maar ik bezie dit anders.
Ik had het ook niet anders verwacht :-D
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Gohja, als mijn internet hier plat ligt omdat mijn modem voos doet heb ik liever meteen een juist antwoord dan een half uur te googlen achter een situatie die trekt op de mijne.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Trojan schreef:@r205: Je hebt geen flauw benul van mijn kennis
Over je netwerk kennis (of het ontbreken ervan) weet ik genoeg (en nu kan je weer gaan wenen dat ik grof tegen je ben). Ik hoop voor jezelf dat je je uitspraak dus kan relativeren... ga je dat niet kunnen dan vrees ik dat je in het bedrijfsleven nog hard met je hoofd tegen de muur gaat lopen.
Trojan schreef:Uw eerste post slaat trouwens op mijn setup en niet de wil om te leren.
Ik was verbaast dat iemand een eigen DHCP/DNS gaat draaien maar gewoon zelfs nog niet weet hoe een default gateway te bepalen. Da's hetzelfde als een auto willen tunen maar niet weten of hij op benzine of diesel rijdt.
Trojan schreef:Gohja, als mijn internet hier plat ligt omdat mijn modem voos doet heb ik liever meteen een juist antwoord
Dat is een andere situatie... in dit geval had je het gerust zelf kunnen proberen (ik denk niet dat de wereld vergaat als je 10 minuten zonder internet zit). Zo had je eveneens gemerkt dat het niet werkte en er iets uit kunnen leren (als dat tenminste je bedoeling is)... misschien had je dan wel een trace route gedaan en gezien dat je pakketjes naar je server gingen en niet naar je router (om dan te concluderen dat de gateway fout stond).
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Dat is ook hetgeen ik er van denk.
Maar nu zijn we ondertussen serieus van het onderwerp afgedwaald !
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Dus omdat ik één ding fout heb concludeer je maar dat ik er niet van ken en dom ben?
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Even een vraagje, die tweede switch ? waarom heb je deze hier tussen gezet ? Ik heb thuis een gelijkaardige setup willen proberen om van mijn dubbele netwerkaansluiting te genieten van mijn diskstation, maar dat werkte niet zoals verwacht.

Werkte het bij jouw op deze manier wel vlot ( voor deze problemen dan) ?
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Dat werkt hier zonder problemen.

De problemen zitten trouwens in de modem, niet ergens anders in mijn netwerk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Trojan schreef:Dus omdat ik één ding fout heb concludeer je maar dat ik er niet van ken en dom ben?
Ik zeg alléén dat je de basis mist... dat je er niets van kent en dom bent is jou uitspraak.

Het is echter de basis die iemand kennis geeft... als je die namelijk niet begrijpt kun je ook geen problemen oplossen.
mailracer schreef:Ik heb thuis een gelijkaardige setup willen proberen om van mijn dubbele netwerkaansluiting te genieten van mijn diskstation, maar dat werkte niet zoals verwacht.
Wat was je probleem dan (al zie ik ook het nut niet in van die tweede switch) ?
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 43 keer

Ik heb deze post gevolgd van ongeveer in het begin, toen waren er al enkele reacties. En ik moet toegeven, dat ik ook verbaasd was over de vraag van de default gateway. Zeker omdat je startpost aantoonde dat je enige kennis van zaken had in verband met het opzetten van DHCP en DNS maar volledig deed verdwenen met die vraag.

Ik heb totaal niets van studies gevolgd in deze richting maar zelf daar wist ik het antwoord al sedert enkele jaren op en is zelfs logisch te verklaren, namelijk dat de default gateway, de naam zegt het zelf al, een weg is naar iets waar de router/modem geen weg mee weet, in dit geval het internet.

Ik moet toegeven dat ik sinds begin september begonnen ben met Cisco en dat ik het nu nog meer begrijp dat daarvoor het geval was. De default gateway bij zo'n setup is dus bijna altijd het toestel dat de connectie maakt met het internet, kan dus idd zoals eerder gezegd ook via een pppoe sessie op je server.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
mailracer schreef:Ik heb thuis een gelijkaardige setup willen proberen om van mijn dubbele netwerkaansluiting te genieten van mijn diskstation, maar dat werkte niet zoals verwacht.
Wat was je probleem dan (al zie ik ook het nut niet in van die tweede switch) ?
Het probleem was dat hij gewoon geen gebruik maakte van die tweede aansluiting en de snelheid terug viel naar 1 Gbit. Maar ik hoef hier verder geen antwoord op in dit topic.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Ach f*ck it, ik had hier nog een hele reply staan maar het heeft gewoon geen nut. Er zijn altijd wel de mensen die liever afbreken dan opbouwen.

Net de reden waarom ik het een jaar geleden ben afgebold, en achteraf gezien was ik beter weg gebleven.

So long, and thanks for all the fish.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:
Trojan schreef:* het ip van de modem blijft gewoon default 192.168.1.1, maar het ip van mijn server waar die dhcp op moet komen is 192.168.1.110. Ik veronderstel dat dat dan mijn gateway wordt.
*En wat moet ik op mijn dhcp server instellen zodat die weet dat het internet uit de modem komt.
Neen, gateway blijft 192.168.1.1
DHCP server wordt 192.168.1.110
DNS wordt ook 192.168.1.110
Jouw vraag is al beantwoord bij de eerste reactie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Trojan schreef:Ach f*ck it, ik had hier nog een hele reply staan maar het heeft gewoon geen nut. Er zijn altijd wel de mensen die liever afbreken dan opbouwen.
Ik kan begrijpen dat het confronterend is als mensen je eens terug met beide voeten op de grond zetten. Sommigen leren daaruit, andere vinden het beledigend... so be it.
Trojan schreef:Net de reden waarom ik het een jaar geleden ben afgebold, en achteraf gezien was ik beter weg gebleven.
Inderdaad... want je hebt er duidelijk niets van geleerd.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hier gaat een slotje op...voor het nog erger word!

Als iemand dit topic heropent wilt zien, kan hij/zij mij altijd per PM hier om vragen. Echter heb ik s morgens geen zin om popcorn te kopen :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gesloten

Terug naar “Netwerken en Security”