Outage EDPnet 23-11-2012 OVL & WVL

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Ik in Vresse BGC VDSL2 20/2 superstabiel :-D

Edit: En mijn buurman al 10 jaar klant bij EDPNet zou 50€ + 99€ (modem) moeten betalen om te kunnen upgraden naar VDSL (nu ADSL 6/0.5) Dus heb hem een BGC start aangeraden.
Laatst gewijzigd door VOiD op 26 nov 2012, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

In Vresse? Als ik me niet vergis staat er daar zelfs een centrale dusja :p

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Ook in Alle/Semois had ik betere snelheden op Mobile Vikings dan op Belgacom... Situaties zijn niet echt vergelijkbaar he... Maar het is gewoon ff relativeren, in Gros-Fays kun je niet eens een deftige IP-bewakingscamera op je lijn zetten of ze zit vol, hier in Diksmuide is het echt 'gaaaaaaan'!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Jij trekt 2mbit upload vol met je ip cam? Huh?

edit : just tis 384kbit upload dat je hebt :) ff vergeten :) dacht 20/2

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

krisken schreef:Jij trekt 2mbit upload vol met je ip cam? Huh?

edit : just tis 384kbit upload dat je hebt :) ff vergeten :) dacht 20/2


384 Down, 128 kbpS up.... Zit zo vol met een deftige IP cam... (die uploadt he, richting mij...)

GRTS
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hmm kan je daar geen pc opzetten met een ip cam? Dat hij alleen doorstuurt als er beweging is?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

krisken schreef:Hmm kan je daar geen pc opzetten met een ip cam? Dat hij alleen doorstuurt als er beweging is?


Is nu zo, IP-cam via UTP op de router, stuurt beelden door bij beweging in de zones... En een alarm dat via Base (MV) opbelt als er detectie is op de IR-detectors.... De combinatie van de twee lijkt ons veilig....
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Lijkt mij idd ook wel ja :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

meon schreef:ROP: remote optical platform: de straatkast waar optische kabel in aankomt en waar jij via telefoonkabel op bent aangesloten voor VDSL(2)
KVD: Kabelverdeler (?) Eigenlijk is dit de straatkast waar een ROP in steekt, maar beide hebben een eigen kast.
Sorry, dit is niet (helemaal) correct.

KVD: kabelverdeler. Is een straatkast waar één of meerdere voedingskabels bijeen komen (bvb. één met 200 koperparen en één met 100 koperparen) vanuit de LEX (Local Exchange) of in 't Vloms, de centrale. Vanaf een KVD worden er één of meerdere verspreidingskabels aangesloten (bvb. 5 x 60 paar) en dit meestal in een lus, d.w.z. ze vertrekken naar de klanten en komen terug uit op de KVD, vandaar de Local Loop (lokale lus). BROBA (Belgacom Reference Offer for Bitstream Access) gebruikt LLU, ofwel Local Loop Unbundling.

Op de koperparen zit vanouds analoge telefonie maar ook ADSL en ADSL2+ signaal.

Vanaf VDSL(1) is er sprake van een ROP, Remote Optical Platform. Een ROP wordt eerst geïnstalleerd zonder apparatuur. Tussen de LEX en de ROP wordt er een glasvezel gelegd. Een ROP staat normaal gezien zéér kort naast de KVD, meestal gewoon ernaast. Tussen de KVD en de ROP is er een verspreidingskabel van 200 paar. In de ROP wordt dan VDSL2 (vroeger VDSL(1)) apparatuur geïnstalleerd.
upstream
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2012, 11:38
Bedankt: 1 keer

Kleine kanttekening:
- een ISP die wil gebruik maken van wDSL (wholesale DSL) dient inderdaad aanwezig te zijn in een POP van Belgacom per regio (regio's zijn bepaald door Belgacom en hebben niks te maken met provincies ed). Het is nutteloos om aanwezig te zijn in meerdere POP's van een regio want deze kan je niet gebruiken als backup van elkaar
- in ieder van die POPs dien je een rack te huren (aan Belgacom) of indien je geluk hebt een halve rack in samenwerking met een derde partij die de andere helft neemt (terug een kost)
- Voor de verbinding van dat rack naar de "internetwereld" heb je inderdaad een "backbone" nodig... Deze kan je kopen bij Belgacom of een andere providor die ook in die POP's zit (Colt, Verizon, BT etc etc). Indien je de link niet bij Belgacom neemt ga je in de meeste gevallen toch een maandelijkse fee betalen aan Belgacom voor het doorpatchen van die link naar je rack...
- Indien je redundant wil zijn dan neem je 2 linken van twee verschillende operatoren die ook nog eens op twee verschillende plaatsen de POP's binnenkomen en ook nog eens op twee verschillende routers getermineerd zijn...
- Vorige is echter onbetaalbaar indien je dit per POP moet doen... Daarom neemt men 1 link per POPbij een operator met een goede SLA (bijvoorbeeld: 2 uur time to repair). Bij dit type van verbinding gaat de operator die instaat voor de backbone meestal ook termineren op zijn eigen router/switch die hij zelf beheert (klant heeft enkel leesrechten, geen schrijrechten) waarop jij dan kan aansluiten. Kennelijk is het hier verkeerdgelopen: de router van de operator van de backbone is downgegaan en dan moet men idd wachten op interventie van de providor van link... (Colt, Syntigo, BT, Verizon of een andere...)
- Ter aanvulling: mensen die zeggen om afzonderlijk twee linken te nemen bij twee verschillende operators, zelfs als ze op verschillende plaatsen buiten het gebouw gaan heb ik ze genoeg 100m verder in dezelfde sleuf zien samenkomen... Je bent enkel beschermd tegen outage bij de operator maar een fibercut door bijvoorbeeld graafwerken neemt ironisch meestal een aantal operatoren mee...

[Edit]
Zie hier ook het onderwerp dark fiber voorbijkomen: meeste backbone operatoren staan hier weigerachtig tegenover. Ze geven niet graag een onbeheerde fiber zonder added services... + zo verliezen ze ook een fiber"draadje" aan 1 klant waar ze normaal meerdere klanten op kunnen zetten...

[Mod Edit] opeenvolgende posts samengevoegd. Gelieve de "Wijzigen" knop te gebruiken voor aanvullingen op je bericht.
Laatst gewijzigd door upstream op 27 nov 2012, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Wat ik wel niet begrijp is dat deze outage veroorzaakt werd door een defecte fiber kaart en tijdens de vorige outage EDPNet zei dat ze dubbele fibers huren. Steken ze die 2 fibers dan op dezelfde interface kaart ? Lijkt me toch bizar...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
upstream
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2012, 11:38
Bedankt: 1 keer

Meeste providers termineren de dubbele fiber op 1 router.... Als de interface naar de klant dan bv defect gaat heb het het vlaggen, terminatie van de twee fibers op twee afzonderlijke routers maakt dat het automatische failover verhaal moeilijker te configureren valt + extra hardware nodig aan de kant providor... (duurdere huur van de twee linken)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

upstream schreef:Het is nutteloos om aanwezig te zijn in meerdere LEX-en van een regio want deze kan je niet gebruiken als backup van elkaar

Nutteloos? Indien je in meerdere POPs van een regio aanwezig bent, kan je wel de regio verdelen tussen deze POPs (en zou de outage beperkt zijn tot 50% van de regio (bijvoorbeeld één provincie in plaats van twee).
Misschien ook een manier om bandbreedte naar de regio te verhogen (als daar in de toekomst noodzaak voor is) ?

Ik spreek met hier niet uit over de betaalbaarheid.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik vermoed dat "upstream" bedoeld dat je dan in elke lex aanwezig moet zijn met een rack met routing apparatuur ipv enkel in 91gen0?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
upstream
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2012, 11:38
Bedankt: 1 keer

Nope, 1 DSL van 1 klant kan je NIET op 2 verschillende POP's-en doen aankomen (zelfs niet herrouteren in geval van pannes etc etc)

Je moet dus je eindklanten (eindgebruikers) aansluiten met hun DSL op 1 specifieke POP...
Je zou inderdaad wel 50% van je klanten op POP A steken in Gent en 50% op POP B en zo de impact van een panne in een POPmet 50% doen verkleinen (dan dien je wel 2 keer alles te huren -- kostprijs...)


(reactie gewijzigd)
Laatst gewijzigd door upstream op 27 nov 2012, 13:37, 2 keer totaal gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Misschien komt de verwarring door het gebruik van het woord "LEX"
- upstream bedoelt met LEX de POP van een service area. In deze discussie wordt hiervoor "POP" gebruikt.
- krisken heeft het over de LEXen (de honderden telefooncentrales) in alle telefoonzones, denk ik.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Klopt

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
upstream
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2012, 11:38
Bedankt: 1 keer

Is aangepast ;-)
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

krisken schreef:Ook Belgacom kan een panne hebben (bvb http://www.nnieuws.be/nieuws/20778/prim ... rsteld-16/). Net als Telenet en zoveel andere ISP's.

Deze panne is totaal niet relevant in wat er is mis gegaan met die ene link in Gent ! Hetzelfde scenario zou je met grote providers als TN en BGC gewoonweg niet hebben. Twee provincies plat gedurende 23 uur, asjemenou !

EDPnet claimt zelf dat ze niet echt groot zijn. Ze bedienen een nichemarkt en kunnen de prijzen lager houden maar dit gaat altijd ten koste van investeringen in het netwerk (redundantie, herrouteringen, etc.).

Mijn bedoeling is niet om klanten te laten vertrekken bij EDPnet. Ik stel alleen dat kleine(re) providers niet dezelfde robuuste backbone hebben. Iedereen maakt voor zichzelf uit of ze al dan niet van provider willen veranderen.
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Een kleine kant tekening nog bij een paar bovenstaande posts, want ik zie nog een paar foutjes.

- Als een klant dark fibre wenst af te nemen, zie ik niet in waarom dat een probleem zou zijn. Als de klant het gevraagde bedrag betaalt, en er zijn voldoende vezels vrij zal dit zeker geen probleem zijn. Wat betreft troubleshooting wordt het voor de leverancier wel wat ingewikkelder omdat je als operator zelf geen apparatuur geinstalleerd hebt. In geval van problemen dien je dus altijd techniekers uit te sturen voor OTDR metingen te doen. Bij een volledige breuk zal je als operator op je actieve vezels uiteraard zelf ook problemen detecteren, maar bij een beschadiging soms niet. Vaak wordt er zelfs per kabel 1 vezel opzij gehouden voor monitoring, en zelfs remote OTDR metingen uit te voeren.

- Je hoeft geen routing apparatuur te hebben in elke LEX/POP. Je kan gerust je Layer 2 traffiek transporteren tussen de BGC POP en je eigen locatie waar je je routing apparatuur hebt staan. Dit spaart nog zelfs kosten, vermits je je routing apparatuur korter bij je peering/transit links kan houden.

- bij mijn weten heeft elke BGC POP dual entry. Als je dan als operator 100m verder je vezels dezelfde route laat nemen, is het je eigen schuld.
Als je een dienst afneemt van een leverancier, dan verzeker je jezelf door de exacte plannen van de route op te vragen. Elke operator kan dit aanleveren.

- toegang geven aan klanten tot apparatuur van de operator, zelfs al is het maar leestoegang, wordt (bijna) nooit gedaan.

- Toegang regelen via verschillende operatoren is inderdaad in de meeste gevallen de beste oplossing, maar is quasi onbetaalbaar voor aanbieders van internet voor particulier gebruik. De prijzen van edpnet zijn te laag om deze dubbele kosten te dekken. Afhankelijk van de capaciteit en de afstand moet je rekenen op 1000 à 5000 euro (en meer) maandelijkse huurprijs voor een leased line van 100Mbit tot 10G. Als BGC al met meer dan 50% van je vraagprijs gaat lopen, dan weet je wel hoeveel klanten je moet hebben om winst te maken, en hoeveel je moet overboeken.
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

vuurvos schreef:
krisken schreef:Ook Belgacom kan een panne hebben (bvb http://www.nnieuws.be/nieuws/20778/prim ... rsteld-16/). Net als Telenet en zoveel andere ISP's.

Deze panne is totaal niet relevant in wat er is mis gegaan met die ene link in Gent ! Hetzelfde scenario zou je met grote providers als TN en BGC gewoonweg niet hebben. Twee provincies plat gedurende 23 uur, asjemenou !

EDPnet claimt zelf dat ze niet echt groot zijn. Ze bedienen een nichemarkt en kunnen de prijzen lager houden maar dit gaat altijd ten koste van investeringen in het netwerk (redundantie, herrouteringen, etc.).

Mijn bedoeling is niet om klanten te laten vertrekken bij EDPnet. Ik stel alleen dat kleine(re) providers niet dezelfde robuuste backbone hebben. Iedereen maakt voor zichzelf uit of ze al dan niet van provider willen veranderen.


Belgacom en Telenet hebben even goed outages die zo lang duren en waarbij evenveel klanten geaffecteerd zijn.
Maar elke operator probeert daar zo weinig mogelijk ruchtbaarheid aan te geven.
De klanten van edpnet kan je ook eerder "kenners" noemen die het internet weten te gebruiken. Het is dus niet meer dan logisch dat outages bij kleinere operatoren meer zichtbaarheid krijgen op sites als userbase in tegenstelling tot veel Belgacom/Telenet klanten.

Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat Belgacom/Telenet klanten niet met internet overweg kunnen, maar jullie snappen mijn punt wel.
upstream
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2012, 11:38
Bedankt: 1 keer

Kleine aanvulling mbt Dark Fibre, meer uit de optiek van werkervaring bij een "backbone" providor

- zoals Mister T aanhaalt idd moeilijk een diagnose te stellen bij problemen bij Dark Fibre
- een glasvezelkabel bestaat uit meerdere glasvezels maar zelfs per glasvezel steekt men liever meerdere klanten (Dense Wavelength Division Multiplexing of verschillende lichtgolflengtes voor iedere klant op één fibre...) Bij dark fibre kan je geen andere klanten er meer opzetten... Eén klant per fibre vraagt meer hardware/poorten dan meerdere klanten per fibre dankzij DWDM...
- Door op grote schaal dark fibre aan te bieden geef je andere bedrijven de kans om een eigen glasvezelnetwerk uit te bouwen/eigen diensten aan te bieden (bv partij A koopt dark fibre aan bij partij B op luchthaven Zaventem en begint hierop eigen diensten aan bedrijven op Zaventem aan te bieden in concurrentie met partij B)
- het is door onderandere bovenstaande redenen dat men eigenlijk meer zou moeten vragen voor de unmanaged service (dark fibre)dan voor de managed dienst (linken, IPacces op fibre)

- Dark fibre diensten werden uitzonderlijk aangeboden en meestal tussen backboneprovidors onderling (niet onder ISP's zoals EDPnet maar tussen de Colt'sn Verizons en BT's...) Zogenaamde fiberswaps om eigen landelijke glasvezelnetwerken uit te breiden...
upstream
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2012, 11:38
Bedankt: 1 keer

vuurvos schreef:
krisken schreef:Ook Belgacom kan een panne hebben (bvb http://www.nnieuws.be/nieuws/20778/prim ... rsteld-16/). Net als Telenet en zoveel andere ISP's.

Deze panne is totaal niet relevant in wat er is mis gegaan met die ene link in Gent ! Hetzelfde scenario zou je met grote providers als TN en BGC gewoonweg niet hebben. Twee provincies plat gedurende 23 uur, asjemenou !

EDPnet claimt zelf dat ze niet echt groot zijn. Ze bedienen een nichemarkt en kunnen de prijzen lager houden maar dit gaat altijd ten koste van investeringen in het netwerk (redundantie, herrouteringen, etc.).

Mijn bedoeling is niet om klanten te laten vertrekken bij EDPnet. Ik stel alleen dat kleine(re) providers niet dezelfde robuuste backbone hebben. Iedereen maakt voor zichzelf uit of ze al dan niet van provider willen veranderen.


De mensen weten niet hoe kwetsbaar onze infrastructuur is... In regio Evere-Diegem-Vilvoorde staan enkele gebouwen (éénbepaald in Haren-Evere zelfs met een logo op zodat je ze niet kan missen...) Laat op één van deze gebouwen een vliegtuig neervallen en internet/telefonie is voor 50% down in België... Niet voor enkele dagen maar voor weken!
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Evere...Level3 of Mobistar...Ik gok het eerste? :p

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

upstream schreef: Laat op één van deze gebouwen een vliegtuig neervallen en internet/telefonie is voor 50% down in België... Niet voor enkele dagen maar voor weken!


Der is volgens mij een groot verschil tussen een "ramp" & een verkeerd gestoken spade of een defecte kaart...
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

krisken schreef:Evere...Level3 of Mobistar...Ik gok het eerste? :p

Fout. Belgacom Carli.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Er is meer in Evere als enkel Level3 en Carli. ;-)

Maar als die 2 getroffen worden, is de impact wel aanzienlijk.

En het hoeft huis geen vliegtuig zijn dat op een site neerstort om een grote impact te hebben.
Het verleden heeft al genoeg aangetoond wat er allemaal kan mislopen.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Mr.T schreef:Belgacom en Telenet hebben even goed outages die zo lang duren en waarbij evenveel klanten geaffecteerd zijn.

Dan moet ge mij toch eens een voorbeeld geven. Twee provincies die géén internet hebben via VDSL2 of geen internet via de kabel en dit voor 23 uur. Veel succes met het opzoekwerk !

iceke schreef:
upstream schreef: Laat op één van deze gebouwen een vliegtuig neervallen en internet/telefonie is voor 50% down in België... Niet voor enkele dagen maar voor weken!
Der is volgens mij een groot verschil tussen een "ramp" & een verkeerd gestoken spade of een defecte kaart...

Dat vind ik ook ! Vergelijk geen appels met peren !
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Mr.T schreef:Er is meer in Evere als enkel Level3 en Carli. ;-)

Maar als die 2 getroffen worden, is de impact wel aanzienlijk.

En het hoeft huis geen vliegtuig zijn dat op een site neerstort om een grote impact te hebben.
Het verleden heeft al genoeg aangetoond wat er allemaal kan mislopen.


Ach, een neef van mij heeft jaren geleden heel wat programmeerwerk verricht bij Belgacom. Blijkt dus dat je daar met 1 paswoord het hele Belgische telefoonnetwerk kan platleggen. Vind ik toch ook niet verantwoord. Maar er gaat wel meer fout bij Belgacom. In Dendermonde hebben ze er niet beter op gevonden dan tot grote baas hier te benoemen... de chef van de schoonmaakploeg. Van technologie geen bal verstand, laat staan van telefonie, maar hij kan het wel goed uitleggen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Geografisch groot gebied, maar aantal klanten zal beperkt zijn.
Hoeveel klanten heeft edpnet in die regio? een paar 1000? Misschien dat edpnet dit zelf kan zeggen, maar ik vermoed dat ze deze informatie niet gaan willen vrijgeven.
Ik heb al ergere kabelbreuken gezien waar de herstelling meerdere dagen duurde ... POP's ondergelopen met water na een storm, waar een tijdelijke site in een container moet ingericht worden om traffic te restoren. Naar stroomonderbrekingen in datacentra verwijs ik nog zelfs niet.

Nee 't is waar ... bij grote operatoren komt dat allemaal niet voor. Met meer als 10 jaar ervaring bij grote en kleine operatoren heb ik alles al gezien.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Mr.T schreef:Ik heb al ergere kabelbreuken gezien waar de herstelling meerdere dagen duurde ... POP's ondergelopen met water na een storm, waar een tijdelijke site in een container moet ingericht worden om traffic te restoren. Naar stroomonderbrekingen in datacentra verwijs ik nog zelfs niet.

Nee 't is waar ... bij grote operatoren komt dat allemaal niet voor. Met meer als 10 jaar ervaring bij grote en kleine operatoren heb ik alles al gezien.

Wel man, ik ook. Maar dat is appels en peren vergelijken met het specifieke geval van de storing van EDPnet omdat ze maar één link hebben in Gent voor Oost- en West Vlaanderen. Het gaat hier specifiek over de backbone van een kleinere ISP die gewoon een stuk minder redundant is en waar er minder valt te herrouteren. Dus niet over grote kabelbreuken en overstromingen die niet eens de fout zijn van de grote operatoren. Maar bon, als ge nu écht gewoon gelijk wilt hebben met al je ervaringen, so be it. Ge maakt tenslotte deel uit van het A-team :wink:
riji
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 mar 2007, 18:11
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

Als leek probeer ik al die technische uitleg te volgen.
Ik vind daar eigenlijk bevestiging in van mijn eerste idee:
een panne van 23u en van 2 provincies (in bestuurlijke termen)
heeft de kwetsbaarheid van EDPnet en met hen van mij als gewone thuisgebruiker, duidelijk gemaakt.
Mijn twijfel blijft: als je het bij eenvoudige behoeften houdt (newer&faster abo + voip telefonie)
en geen speciale profielen behoeft en geen onbeperkt datavolume, of de mate waarin EDPnet dan nog
goedkoper is, nog wel opweegt tegen zijn kwetsbaarheid. Blijft dan nog zijn goede helpdesk.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Een panne van 23u en van 2 provincies is niet, ik herhaal niet mogelijk bij BGC/Scarlet/TN, hoe hard er hier sommigen ook hun best willen doen om te "bewijzen" dat er door kabelbreuken (door graafwerken van één of ander bedrijf die niets ofte niets te maken hebben met voorgenoemde operatoren), door overstromingen en ander onheil mogelijk zijn.

Het gaat hier niet over zulke zaken die werkelijk elke operator ter wereld kan overkomen (door overmacht) maar wél door het feit dat elke kleine(re) operator moet besparen in de investeringen van hun netwerk, dikwijls gebruik makende van externe operatoren zoals Colt, BT, Syntigo, etc. Dit is niet nodig voor de grote operatoren die alles zelf in hun beheer hebben.

Maar je moet uiteraard voor jezelf uitmaken of de recente storingen voor JOU een reden zijn om over te stappen. Er zijn hier mensen die al 8 jaar klant zijn van EDPnet en nog nooit een probleem hebben gehad. Dus, nogmaals, ik vind persoonlijk dat EDPnet een zeer goede operator is, je moet gewoon afwegen of de laatste pannes een reden zijn om weg te gaan bij EDPnet die toch écht een prijzenbreker is én tegelijkertijd een nichemarkt bespeelt (zoals voor Krisken) die geen enkel andere (alternatieve) provider kan (of wil) leveren.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

vuurvos schreef:Het gaat hier niet over zulke zaken die werkelijk elke operator ter wereld kan overkomen (door overmacht) maar wél door het feit dat elke kleine(re) operator moet besparen in de investeringen van hun netwerk, dikwijls gebruik makende van externe operatoren zoals Colt, BT, Syntigo, etc. Dit is niet nodig voor de grote operatoren die alles zelf in hun beheer hebben.


En meer moet er niet gezegd worden denk ik?

Mocht ik thuis geen servers draaien hebben, dan had ik in plaats van 2x VDSL2 een VDSL2 lijn en een telenet lijn gehad. Twee verschillende operatoren, twee verschillende netwerken, twee verschillende topologieën. Een betere vorm van redundantie kan je in België niet krijgen denk ik :)

De dag dat ik de lotto win, ik mijn eigen AS aanvraag bij RIPE, mijn eigen IP-range heb en er hier fiber binnen komt zal ik wel BGP doen hoor, don't worry. Dan mag er tenminste een lijntje wegvallen, servers zullen online blijven Helaas is er één ding dat momenteel ontbreekt : €€€ :)

PS : sponsoren mag altijd, u krijgt gratis hosting :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@vuurvos: De cloud van amazon zou ook nooit down kunnen zijn, zeker niet die duurdere instances in alle zones. Toch al meerdere keren zo geweest. Sorry maar murphy luurt om de hoek!
The-BosS
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 okt 2012, 19:33
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Huh groote providers nooit langer dan 23u offline, ik meen mij iets vaag te herinneren van scarlet (toen het al in handen van belgacom was) die meerdere dagen offline was omdat ze in vilvoorde hun stroom voorziening niet in orde hadden.

Wat betreft onvoorziene omstandigheden, of er nu een auto op een stroomkabine vlamt, de boer met zijn ploeg een fiber in 2 snakt, er een kelder onderstaat of een vliegtuig zich ergens een weg in boord is allemaal hetzelfde. Het geen dat moet werken werkt niet meer en dan moet je maar zien dat hier in een bepaalde mate redundantie voor is. (en dan heb ik het over grote knooppunten zoals POP's & IX's)

Dat een wijk even (of langer) zonder internet zit omdat er geen redundantie is kan ik inkomen, maar een POP die 2 provincies voorziet (en waarvan ze weten dat dit een zwak punt is), kan ik veel minder in komen. Al hebben ze maar een noodoplossing dat iedereen op 1mbit zit is nog altijd beter dan totaal geen verbinding. En om even een voorbeeld te geven, als fiber leggen te lang duurt (door de overheid of wat dan nog), kijk dan naar andere technolgie zoals airfiber op 24Ghz (1.5Gbit wireless) als noodoplossing. Eén airfiber antenne kost maar een € 3.000 (eenmalig) dus niet zo een hele grote kost als we dat vergelijken met huur van een fiber, zelfs al moet je meerdere van die dingen zetten.

Naast het feit dat ik inderdaad ook niet snap hoe een "redundante" fiber (die 2km naast elkaar ligt) plots niet meer kan werken omdat er een blade kapot is in de router. Als je een beetje verstand hebt steek je die links niet op zelfde blade en zelfs al zou de management blade kapot gaan, dan maakt dat op zich nog niet veel uit want meeste backbone routers hebben 2 management blades in een chassis zitten.

En dan nu iets waar edpnet niet kan aan doen, maar:
1) je maakt altijd dat er spare parts aanwezig zijn op de locatie of binnen xx aantal km
2) je steekt je devices nooit 100% vol zodat je fibers/pachtes kan omschakelen op blades die wel nog werken
3) werk je niet met chassis en blades zet dan een hotspare device klaar zodat je enkel patches moet versteken (toch zeker voor POP's)

I rest my case
upstream
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2012, 11:38
Bedankt: 1 keer

vuurvos schreef:Een panne van 23u en van 2 provincies is niet, ik herhaal niet mogelijk bij BGC/Scarlet/TN, hoe hard er hier sommigen ook hun best willen doen om te "bewijzen" dat er door kabelbreuken (door graafwerken van één of ander bedrijf die niets ofte niets te maken hebben met voorgenoemde operatoren), door overstromingen en ander onheil mogelijk zijn.

Het gaat hier niet over zulke zaken die werkelijk elke operator ter wereld kan overkomen (door overmacht) maar wél door het feit dat elke kleine(re) operator moet besparen in de investeringen van hun netwerk, dikwijls gebruik makende van externe operatoren zoals Colt, BT, Syntigo, etc. Dit is niet nodig voor de grote operatoren die alles zelf in hun beheer hebben.



Er is slechts één operator die in deze redenering dan echt landelijk (Telenet enkel vlaanderen en in minder gebouwen fysiek aanwezig met kabel) kan meetellen. Enkel Belgacom biedt end to end connecties (tot het beheer van het koperkabeltje in je huis toe...). Gelukkig zit niet iedereen bij die Belgacom...

Die backbone operatoren zijn geen besparing voor de ISP zoals hierboven zou kunnen blijken, Colt en BT hebben Europese glasvezelnetwerken (en ook nationaal in Belgie) waar Belgacom enkel van kan dromen... Ook zijn deze aanwezig in alle Europese datacentra met internet peering agreements...

Op vlak van outages:
- check eens google en het forum hier en je zal merken dat er zeker algemene outages per regio bestaan voor zowel BGC als Telenet
- misschien ook een voorbeeld uit de Mobiele wereld, ik dacht dat Mobistar er vorig jaar ook een volledige dag uitlag...

Tot slot: Redundantie, backup en disaster recovery zijn heel leuke zaken om te bedenken en je kan er heel ver in gaan. Een theoretisch model/netwerksetup bedenken met alle mogelijkheden is een interessante oefening om te maken.
Echter iedereen weet dat dit ergens moet stoppen en dat je niet eindeloos kan ontdubbelen en/of backupmogelijkheden voorzien. Op een bepaald punt komt het kostenplaatje te hoog voor installatie en maintenance... Dit is zelfs zo bij kritieke toepassingen als kerncentrales waar men ook niet eindeloos gaat redundantie voorzien... (N+1)
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

upstream schreef:Die backbone operatoren zijn geen besparing voor de ISP zoals hierboven zou kunnen blijken, Colt en BT hebben Europese glasvezelnetwerken (en ook nationaal in Belgie) waar Belgacom enkel van kan dromen... Ook zijn deze aanwezig in alle Europese datacentra met internet peering agreements...

Yeah right, het is daarom dat de hardware uit Frankfurt moest komen :bang:
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

Tim.Bracquez schreef:@vuurvos: De cloud van amazon zou ook nooit down kunnen zijn, zeker niet die duurdere instances in alle zones. Toch al meerdere keren zo geweest. Sorry maar murphy luurt om de hoek!

AMEN !
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”