![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Edit: En mijn buurman al 10 jaar klant bij EDPNet zou 50€ + 99€ (modem) moeten betalen om te kunnen upgraden naar VDSL (nu ADSL 6/0.5) Dus heb hem een BGC start aangeraden.
384 Down, 128 kbpS up.... Zit zo vol met een deftige IP cam... (die uploadt he, richting mij...)krisken schreef:Jij trekt 2mbit upload vol met je ip cam? Huh?
edit : just tis 384kbit upload dat je hebtff vergeten
dacht 20/2
Is nu zo, IP-cam via UTP op de router, stuurt beelden door bij beweging in de zones... En een alarm dat via Base (MV) opbelt als er detectie is op de IR-detectors.... De combinatie van de twee lijkt ons veilig....krisken schreef:Hmm kan je daar geen pc opzetten met een ip cam? Dat hij alleen doorstuurt als er beweging is?
Sorry, dit is niet (helemaal) correct.meon schreef: ROP: remote optical platform: de straatkast waar optische kabel in aankomt en waar jij via telefoonkabel op bent aangesloten voor VDSL(2)
KVD: Kabelverdeler (?) Eigenlijk is dit de straatkast waar een ROP in steekt, maar beide hebben een eigen kast.
Nutteloos? Indien je in meerdere POPs van een regio aanwezig bent, kan je wel de regio verdelen tussen deze POPs (en zou de outage beperkt zijn tot 50% van de regio (bijvoorbeeld één provincie in plaats van twee).upstream schreef:Het is nutteloos om aanwezig te zijn in meerdere LEX-en van een regio want deze kan je niet gebruiken als backup van elkaar
Deze panne is totaal niet relevant in wat er is mis gegaan met die ene link in Gent ! Hetzelfde scenario zou je met grote providers als TN en BGC gewoonweg niet hebben. Twee provincies plat gedurende 23 uur, asjemenou !krisken schreef:Ook Belgacom kan een panne hebben (bvb http://www.nnieuws.be/nieuws/20778/prim ... rsteld-16/). Net als Telenet en zoveel andere ISP's.
Belgacom en Telenet hebben even goed outages die zo lang duren en waarbij evenveel klanten geaffecteerd zijn.vuurvos schreef:Deze panne is totaal niet relevant in wat er is mis gegaan met die ene link in Gent ! Hetzelfde scenario zou je met grote providers als TN en BGC gewoonweg niet hebben. Twee provincies plat gedurende 23 uur, asjemenou !krisken schreef:Ook Belgacom kan een panne hebben (bvb http://www.nnieuws.be/nieuws/20778/prim ... rsteld-16/). Net als Telenet en zoveel andere ISP's.
EDPnet claimt zelf dat ze niet echt groot zijn. Ze bedienen een nichemarkt en kunnen de prijzen lager houden maar dit gaat altijd ten koste van investeringen in het netwerk (redundantie, herrouteringen, etc.).
Mijn bedoeling is niet om klanten te laten vertrekken bij EDPnet. Ik stel alleen dat kleine(re) providers niet dezelfde robuuste backbone hebben. Iedereen maakt voor zichzelf uit of ze al dan niet van provider willen veranderen.
De mensen weten niet hoe kwetsbaar onze infrastructuur is... In regio Evere-Diegem-Vilvoorde staan enkele gebouwen (éénbepaald in Haren-Evere zelfs met een logo op zodat je ze niet kan missen...) Laat op één van deze gebouwen een vliegtuig neervallen en internet/telefonie is voor 50% down in België... Niet voor enkele dagen maar voor weken!vuurvos schreef:Deze panne is totaal niet relevant in wat er is mis gegaan met die ene link in Gent ! Hetzelfde scenario zou je met grote providers als TN en BGC gewoonweg niet hebben. Twee provincies plat gedurende 23 uur, asjemenou !krisken schreef:Ook Belgacom kan een panne hebben (bvb http://www.nnieuws.be/nieuws/20778/prim ... rsteld-16/). Net als Telenet en zoveel andere ISP's.
EDPnet claimt zelf dat ze niet echt groot zijn. Ze bedienen een nichemarkt en kunnen de prijzen lager houden maar dit gaat altijd ten koste van investeringen in het netwerk (redundantie, herrouteringen, etc.).
Mijn bedoeling is niet om klanten te laten vertrekken bij EDPnet. Ik stel alleen dat kleine(re) providers niet dezelfde robuuste backbone hebben. Iedereen maakt voor zichzelf uit of ze al dan niet van provider willen veranderen.
Der is volgens mij een groot verschil tussen een "ramp" & een verkeerd gestoken spade of een defecte kaart...upstream schreef: Laat op één van deze gebouwen een vliegtuig neervallen en internet/telefonie is voor 50% down in België... Niet voor enkele dagen maar voor weken!
Dan moet ge mij toch eens een voorbeeld geven. Twee provincies die géén internet hebben via VDSL2 of geen internet via de kabel en dit voor 23 uur. Veel succes met het opzoekwerk !Mr.T schreef:Belgacom en Telenet hebben even goed outages die zo lang duren en waarbij evenveel klanten geaffecteerd zijn.
Dat vind ik ook ! Vergelijk geen appels met peren !iceke schreef:Der is volgens mij een groot verschil tussen een "ramp" & een verkeerd gestoken spade of een defecte kaart...upstream schreef: Laat op één van deze gebouwen een vliegtuig neervallen en internet/telefonie is voor 50% down in België... Niet voor enkele dagen maar voor weken!
Ach, een neef van mij heeft jaren geleden heel wat programmeerwerk verricht bij Belgacom. Blijkt dus dat je daar met 1 paswoord het hele Belgische telefoonnetwerk kan platleggen. Vind ik toch ook niet verantwoord. Maar er gaat wel meer fout bij Belgacom. In Dendermonde hebben ze er niet beter op gevonden dan tot grote baas hier te benoemen... de chef van de schoonmaakploeg. Van technologie geen bal verstand, laat staan van telefonie, maar hij kan het wel goed uitleggen.Mr.T schreef:Er is meer in Evere als enkel Level3 en Carli.
Maar als die 2 getroffen worden, is de impact wel aanzienlijk.
En het hoeft huis geen vliegtuig zijn dat op een site neerstort om een grote impact te hebben.
Het verleden heeft al genoeg aangetoond wat er allemaal kan mislopen.
Wel man, ik ook. Maar dat is appels en peren vergelijken met het specifieke geval van de storing van EDPnet omdat ze maar één link hebben in Gent voor Oost- en West Vlaanderen. Het gaat hier specifiek over de backbone van een kleinere ISP die gewoon een stuk minder redundant is en waar er minder valt te herrouteren. Dus niet over grote kabelbreuken en overstromingen die niet eens de fout zijn van de grote operatoren. Maar bon, als ge nu écht gewoon gelijk wilt hebben met al je ervaringen, so be it. Ge maakt tenslotte deel uit van het A-teamMr.T schreef:Ik heb al ergere kabelbreuken gezien waar de herstelling meerdere dagen duurde ... POP's ondergelopen met water na een storm, waar een tijdelijke site in een container moet ingericht worden om traffic te restoren. Naar stroomonderbrekingen in datacentra verwijs ik nog zelfs niet.
Nee 't is waar ... bij grote operatoren komt dat allemaal niet voor. Met meer als 10 jaar ervaring bij grote en kleine operatoren heb ik alles al gezien.
En meer moet er niet gezegd worden denk ik?vuurvos schreef: Het gaat hier niet over zulke zaken die werkelijk elke operator ter wereld kan overkomen (door overmacht) maar wél door het feit dat elke kleine(re) operator moet besparen in de investeringen van hun netwerk, dikwijls gebruik makende van externe operatoren zoals Colt, BT, Syntigo, etc. Dit is niet nodig voor de grote operatoren die alles zelf in hun beheer hebben.
Er is slechts één operator die in deze redenering dan echt landelijk (Telenet enkel vlaanderen en in minder gebouwen fysiek aanwezig met kabel) kan meetellen. Enkel Belgacom biedt end to end connecties (tot het beheer van het koperkabeltje in je huis toe...). Gelukkig zit niet iedereen bij die Belgacom...vuurvos schreef:Een panne van 23u en van 2 provincies is niet, ik herhaal niet mogelijk bij BGC/Scarlet/TN, hoe hard er hier sommigen ook hun best willen doen om te "bewijzen" dat er door kabelbreuken (door graafwerken van één of ander bedrijf die niets ofte niets te maken hebben met voorgenoemde operatoren), door overstromingen en ander onheil mogelijk zijn.
Het gaat hier niet over zulke zaken die werkelijk elke operator ter wereld kan overkomen (door overmacht) maar wél door het feit dat elke kleine(re) operator moet besparen in de investeringen van hun netwerk, dikwijls gebruik makende van externe operatoren zoals Colt, BT, Syntigo, etc. Dit is niet nodig voor de grote operatoren die alles zelf in hun beheer hebben.
Yeah right, het is daarom dat de hardware uit Frankfurt moest komenupstream schreef: Die backbone operatoren zijn geen besparing voor de ISP zoals hierboven zou kunnen blijken, Colt en BT hebben Europese glasvezelnetwerken (en ook nationaal in Belgie) waar Belgacom enkel van kan dromen... Ook zijn deze aanwezig in alle Europese datacentra met internet peering agreements...
AMEN !Tim.Bracquez schreef:@vuurvos: De cloud van amazon zou ook nooit down kunnen zijn, zeker niet die duurdere instances in alle zones. Toch al meerdere keren zo geweest. Sorry maar murphy luurt om de hoek!