Attesten/verplichtingen naar een nieuwe woning.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Hoi,
ik ben verhuisd en er is al een onenigheid over het attesten. Het EPC attest is het enigste dat ik gezien/ontvangen heb.
Ik ben verplicht bij men vorige woning een attest te voorzien dat ik de boiler de nodige onderhoud heb laten uitvoeren.
Nu in men nieuwe woning zit een houtkachel, een centrale verwarming (wandketel in valse wand in badkamer). Ik heb gezien dat de badkamerdeur niet uitgerust is met een rooster, dacht dat dit verplicht was omdat de wandketel aanwezig is in de badkamer.
Dus mijn vragen zijn:
  • 1. Moet ik zelf een attest ontvangen van de vorige huurder of verhuurder van de schouwveger (houtkachel, jaarlijks verplicht)?
    2. Moet ik zelf een attest ontvangen van de vorige huurder of verhuurder van het onderhoud CV?
    3. Is de verhuurder verplicht om het roostertje te plaatsen in de badkamerdeur?
    4. Het EPC-attest heb ik ontvangen, maar zijn er nog attesten die ik moet ontvangen?
    5. Er zit een klein gaatje boven de afvoer van de wandketel, je kan er net een pink inkrijgen, ik vermoed dat dit zo snel mogelijk al dien niet onmiddellijk moet hersteld worden, of heeft dit weinig of geen effect?
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Nee, je MOET geen extra attest ontvangen buiten de epc

WIl je in orde zijn met UW (brand)verzekering, dan moet je schouw laten kuisen + ketel onderhoud. Als de vorige huurder dat nog maar pas laten doen heeft, kan je vriendelijk vragen of je nog gebruik mag maken van zijn attest. Hij heeft daar geen verplichting toe, of, hij kan u vriendelijk vragen om een stukje terug te betalen.

Wil je weten of uw huurwoning in orde is : http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Bedri ... otspot.pdf dat is gratis. Pas wel op... dit is ook een huisbaaspestdienst. Als ze gans borgerhout zouden onderzoeken, dan zou 95% van de woningen afgekeurd worden. Kwestie van prijzen op te drijven (met dank aan de groenen... :twisted: )

http://www.wonenvlaanderen.be/uploads/d ... 76a51e.pdf

Over uwe afvoer weet ik zelf weinig.
de koe zegt boe
TiTanium
Moderator
Moderator

Dus die verplichte onderhoud die ik moest uitvoeren in men vorige woonst was ik eigenlijk niet verplicht? Niet logisch vind ik :judge:
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

misschien wel volgens uw huurcontract..... Maar niet voor de nieuwe huurder die daar komt, want daar heb jij als oude huurder geen affaire mee.

Als de nieuwe huurder (van uw oude woonst) komt vragen of hij van uw attest gebruik mag maken, kan jij ook een bijdrage vragen.

Als extra tip : sluit u aan bij de huurdersbond ... voor 15€/jaar kan je advies bekomen + word je bijgestaan bij geschillen.
de koe zegt boe
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

indien je centrale verwarming met een schoorsteen is moet het toestel ook 150 cm2 luchttoevoer krijgen van buitenuit , via deuren of whatever maakt ni uit

het moet van buiten komen , lager dan het toestel zijn en niet afsluitbaar zijn

je toestel kan ook een type gesloten zijn (aanvoer en afvoer gedwongen) , dan heeft het geen verluchting nodig alsook geen schoorsteen meer die geveegd moet

onderhoud en schoorsteenvegen dien je beide attest voor te hebben in vlaanderen , gas elke 2 jaar

meeste huurcontracten zeggen jaarlijks

das correcte info Sven ;)
The eternal and true pessimist :D
TiTanium
Moderator
Moderator

Men vorige woonst om de 2 jaar daar het op gas is. Hier ga ik van de week een schoorsteenveger bestellen en de boilers worden hier blijkbaar in samenspraak gedaan. Dus de volgende keer is het hier in 2013. Moeten we allemaal een stukje van de koek betalen. Al vind ik persoonlijk dat de huurder verplicht is om bij het vruchtgebruik ervan de nodige attesten moet kunnen voorleggen aan de verhuurder, bij het verlaten van het pand. Ik heb gezien dat een schoorsteenveger 75€ kost, tenzij er een vogelnest is, dan kan het oplopen tot 200, eigenlijk schandalig dan dat ik er voor moet opdraaien!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

TiTanium schreef:Men vorige woonst om de 2 jaar daar het op gas is. Hier ga ik van de week een schoorsteenveger bestellen
Gas is volgens mij een redelijk pure verbranding met enkel water als restant (zeker geen roet)... geen idee wat die schoorsteenveger komt vegen dus (behalve je portomonee).
TiTanium
Moderator
Moderator

De schoorsteenveger komt naar men nieuwe woning, de houtkachel zijn schouw trekt niet. En blijkbaar draai ik er al direct voor op.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Schoorsteenvegen bij gas is wettelijk verplicht om de 2 jaar 8)

Wat het geeft is inderdaad ook waar (kwa verschil en vuiligheid) , maar desalnitemin is het verplicht
The eternal and true pessimist :D
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

TiTanium schreef:De schoorsteenveger komt naar men nieuwe woning, de houtkachel zijn schouw trekt niet. En blijkbaar draai ik er al direct voor op.
Heb je al eens met je verhuurder over gebabbeld? Misschien is hij voor rede vatbaar? In principe is die kost wel ten laste van de huurder.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

5. Er zit een klein gaatje boven de afvoer van de wandketel, je kan er net een pink inkrijgen, ik vermoed dat dit zo snel mogelijk al dien niet onmiddellijk moet hersteld worden, of heeft dit weinig of geen effect?
Is het echt een gat dat gebrand is, of eerder iets wat je met een schroefverbinding kan dichten.

Elke condensatiewandketel heeft een gat voor een meetpen in te steken bij het afregelen. Maar er past wel een schroefdop op.
wandketel in valse wand in badkamer). Ik heb gezien dat de badkamerdeur niet uitgerust is met een rooster, dacht dat dit verplicht was omdat de wandketel aanwezig is in de badkamer.
Als het een ketel is zonder schouw, dus met geforceerde in- en uitlaat is dit niet verplicht.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Vraag naar het attest van de vorige reinigingsbeurt. Als die ketel al meer dan 2 jaar niet gekuist is valt dat ten laste van de vorige bewoner.
Ik denk dat de huisbaas een centje aan't bijverdienen is. Waarschijnlijk heeft hij de vorige huurder doen betalen bij het vertrek omdat die de ketel niet laten kuisen had. ( Afgehouden van de waarborg) . Dat geld stak hij op zak en nu laat hij jou opdraaien voor de poetsbeurt.
Goed gezien hé.

Misschien eens de vorige bewoner contacteren ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”