DUS! Lancering nieuwe campagne ivm verkeersveiligheid

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

“GAR, THE GUARDIAN ANGEL THAT MAKES YOU SHINE IN THE DARKNESS”

DUS! vzw lanceert GAR, een nieuwe verkeerscampagne voor jongeren tussen 15 en 20 jaar. Met “GAR, the guardian angel that makes you shine in the darkness” wil DUS! op een hedendaagse en vooral laagdrempelige manier jongeren wijzen op het belang van “gezien worden in het verkeer”. Met de overgang naar het winteruur, waardoor het van vandaag op morgen plots een uur eerder donker wordt, is deze boodschap zeker op zijn plaats voor jongeren die zich te voet, met de fiets of bromfiets in het verkeer begeven!

Jongeren zullen vanaf 28 oktober elkaar een GAR of GUARDIAN ANGEL kunnen sturen die hen tijdens de donkerste dagen van het jaar moet beschermen en behoeden van een ongeval. Hiermee pikt de campagne in op het gebruik om elkaar bij de overgang van oud naar nieuw veel ‘geluk en gezondheid’ toe te wensen. Doordat jongeren mekaar wijzen op het belang van gezien worden en hiervoor gebruikmaken van een sympathieke GAR, vindt deze boodschap en oproep gemakkelijk zijn weg naar de jongeren.

De GAR-postkaart kan van op Facebook gratis naar een vriend verstuurd worden en valt enkele dagen later samen met een stel reflecterende vleugels thuis bij een vriend of vriendin in de bus. Hiermee weet de jongere die een GAR in de bus kreeg, op slag dat iemand om hem/haar geeft. De afzender laat automatisch op zijn pagina en aan zijn netwerk weten, dat hij een GAR stuurde, net zoals dit ook bekend wordt gemaakt bij iedereen die de GAR- app liket. Wie een GAR krijgt wordt op zijn beurt geteasd om er zelf eentje aan een vriend of vriendin te sturen.

Reflecterende vleugels

De 6 GAR-figuren waaruit jongeren kunnen kiezen, zijn geïnspireerd op mangafiguren getooid met de vleugels van een beschermengel. Bij elke kaart die in de postbus valt, steken een paar zelfklevende en reflecterende vleugels die je op kledij, rugzakken, fietsen of bromfietsen kunt kleven. Deze vleugels herinneren aan het feit dat iemand aan hen denkt, én wijzen er ook nog eens op dat je maar beter goed gezien kan worden in het verkeer vooral als het donker is.

Inline

Trendwolves, die voor Drive up Safety! deze campagne bedacht, ging uit van het concept “inline”. Een vaststelling dat online en offline naadloos in elkaar overlopen bij jongeren. Vandaar ook dat wat in deze campagne online begint, offline verder loopt en omgekeerd. Ook het feit dat jongeren elkaar aanspreken, bewustmaken en aanzetten tot gedragsverandering vergroot de impact van deze campagne.

Het wordt donker, DUS! ...

Drive up Safety of kortweg DUS! focust met GAR op zichtbaarheid en benut daarom de donkerste periode van het jaar. Als verkeersveiligheidsorganisatie voor jongeren kennen ze het thema en erkennen ze het belang van de verkeersattitude van de jongeren. “Vooral jongeren, scholieren en studenten, zijn een bijzonder kwetsbare groep. Zij bewegen zich dagelijks te voet, op de fiets of bromfiets en met de auto in het verkeer met alle gevolgen van dien. Met de campagne stimuleren we jongeren hun eigen verkeersattitude te ‘belichten’ om zo hun vrienden en mekaar te behoeden voor de dagelijkse verkeersrisico’s die ze nemen.”

Het Vlaamse ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken was snel overtuigd van de mogelijkheden van GAR, net als van het belang ervan en verleende hierom graag zijn steun.

JIM

GAR wordt gelanceerd op de kick-off avond van The Big Live op JIM waar vanaf 28 oktober om 18 uur 7/7, 24/24 168 uur lang live tv wordt gemaakt van op diverse locaties in Oostende. 28 oktober is precies de dag waarop we van zomer-naar wintertijd overstappen. Het uitgelezen moment om deze campagne over zichtbaarheid in het verkeer in de media te lanceren.

Meer info: www.dus.to en www.gar.to

Facebook: www.facebook.com/DriveupSafety

Afbeelding

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Zou men zo'n stickers ook niet via de school (kunnen) verdelen?
500 kinderen ==> 500 of 1000 paar vleugels.
Ik zie 4-5-6-7-8 jarigen nog niet direct inloggen op hun FB pagina, als ze die al hebben.
En deze kleintjes mogen ook gezien worden dmv reflecterende vleugels.
't Bespaart trouwens stevig op portokosten ... denk ik.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Op zich geen slecht idee, alleen is het niet echt de doelgroep.
Maar ik sta wel open voor jouw idee! Ik zou zeggen stuur even een mailtje naar info @ dus . to en vraag eens wat zij ervan denken? Zij zullen je alle info kunnen geven die nodig is (ik ben enkel vrijwilliger :))

Telefonie = EDPnet + OVH
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Pfff,... GAR, Guardian Angels, Trendwolves, Drive up safety, kick-off, The Big Live,... waarom kan dat eenvoudigweg niet in het Nederlands? Zijn wij dan zo beschaamd om onze eigen taal te spreken of te schrijven?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Tja "Jack Daniels" is nu ook niet bepaald Nederlands hé :)

En in een drietalig land (NL-FR-DE) waar je alle leeftijdsgroepen in wilt bereiken is een vierde algemeen aanvaarde "wereld"-taal (EN) dikwijls de oplossing. Anders moesten we alle drukwerk etc in 3 talen doen. Zoveel subsidies krijgen we ook weer niet. Heeft dus niks te maken met beschaamd zijn om Nederlands te praten, maar om kosten te drukken...

EDIT
Klein voorbeeldje : gisteren was ikzelf aanwezig tijdens die actie en jawel : genoeg mensen in het Frans of Engels mogen aanspreken... De prentkaarten zijn dan weer geheel in het Nederlands, waardoor die dus "geen snars" begrepen van wat er op stond. Verkeersveiligheid stopt niet aan de taalgrenzen...

Telefonie = EDPnet + OVH
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Krisken, wel weten wat ge wilt hee. Ge schrijft dat we een drietalig land zijn enerzijds en anderzijds lees ik dan dat het een Vlaams initiatief is (lees: Vlaamse ministerie van mobiliteit). Waarom zou je dan in het Engels mensen willen aanspreken als het alleen over Vlamingen gaat?
En als ge heel die campagne in het Engels wilt voeren, daar zullen de Walen een boodschap aan hebben zie. Behalve de taal van Voltaire kramen die niks anders uit. Geloof mij, ik werk in Wallonië.
Enne... mocht je bepaalde mensen in het Engels of Frans aanspreken of moest je ze in die taal aanspreken? De vraag stellen is ze beantwoorden.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Het is met de steun van de Vlaamse gemeenschap (dienst cultuur, jeugd, sport en media). En DUS! richt zich voornamelijk op Vlaanderen. Maar zoals gezegd verkeersveiligheid stopt niet bij (taal) grenzen. En als deze Engelstalige boodschap één niet-vlaams sprekende er toe aanzet om zich tijdens deze donkere dagen toch te kleden met fluokledij, dan ben ik al meer dan tevreden. Het is niet omdat er alleen steun is van de Vlaamse gemeenschap, dat er alleen Vlamingen wonen in Vlaanderen hé! Zitten hier ook Franstaligen, Duitsers, Engelsen en zelfs Italianen. Trouwens DUS! zelf is gesponsord door de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer (zie http://www.dus.to/)...

Ik ga ermee akkoord dat Franstaligen niet graag overstappen naar Nederlands of Engels, maar in de kringen waar ik kom is Engels nu eenmaal de hoofdtaal. En dan is meteen alles perfect te begrijpen als je een meeting hebt. Zou nogal wat worden mochten we op internationale congressen tussen verkeersveiligheidsorganisaties (YOURS, Youth for Road Safety, http://www.youthforroadsafety.org/netwo ... _up_safety) een mengelmoes van talen horen die Europa (en Ex-Rusland) rijk is!

Telefonie = EDPnet + OVH
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef: Ik ga ermee akkoord dat Franstaligen niet graag overstappen naar Nederlands of Engels, maar in de kringen waar ik kom is Engels nu eenmaal de hoofdtaal. En dan is meteen alles perfect te begrijpen als je een meeting hebt. Zou nogal wat worden mochten we op internationale congressen tussen verkeersveiligheidsorganisaties (YOURS, Youth for Road Safety, http://www.youthforroadsafety.org/netwo ... _up_safety) een mengelmoes van talen horen die Europa (en Ex-Rusland) rijk is!
Hoe denk je dat zittingen van het Europees parlement verlopen? Daar spreekt iedereen zijn eigen taal en worden er tolken ingeschakeld.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

De dag dat YOURS geld genoeg heeft, zal dit ook hier gebeuren. Tot op heden hebben we dit geld niet en voorzien we niet dat dit gebeurd binnen de eerstkomende 15 jaar...

Telefonie = EDPnet + OVH
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef: Ik ga ermee akkoord dat Franstaligen niet graag overstappen naar Nederlands of Engels, ...
Hier moet je het woordje "graag" vervangen door "kunnen", kwestie van een kat een kat te noemen.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Nogmaals : het ligt er aan met wie je omgaat. Ik ken jouw werkgever, noch jouw functie niet binnen het bedrijf maar ik heb al het geluk gehad dat Franstaligen pogingen tot Nederlands deden. En dan pas ik het principe van gelijkwaardigheid toe : hij mag antwoorden in het Frans tegen mij, maar mijn antwoord zal in het Nederlands zijn. En zo kan je perfect een gesprek hebben waarbij eenieder zich goed voelt. Dat dit niet zo bij elke Franstalige is, daarmee ben ik het absoluut eens. Maar tja ik heb ook al Nederlanders een "broodje hamburger" horen bestellen in centrum Lyon...

Telefonie = EDPnet + OVH
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Dan werken er bij ons alleen maar koppige (of domme?) Walen. Ghislenghien, waar ik werk (Gellingen in het Nederlands) ligt net beneden de taalgrens. De arbeiders komen uit de regio: Enghien (Edingen) of Petit-Enghien (Lettelingen) of Ath (Aat) of Lessines (Lessen) of Tournai (Doornik). Geen enkele, maar dan ook geen enkele van die Walen snapt ook maar 1 letter als ik hen iets in het Nederlands vertel. En ga in Edingen (vlak op de taalgrens waar tweetaligheid eigenlijk vereist is) maar eens een winkel binnen en bestel iets in het Nederlands. "Comprends pas" krijg je als antwoord. Blijkbaar heb jij met een andere categorie Franstaligen te maken die wel Nederlands verstaan. Ik heb ze nog niet ontmoet, niet na 10 jaar in Brussel gewerkt te hebben en ook niet na 5 jaar in Wallonië gewerkt te hebben.
Kan natuurlijk altijd zijn dat die 15 jaar in die regio's net niet voldoende was om een Franstalig iemand te vinden die wel Nederlands kent. Maar goed, met nog 17 jaar werken voor de boeg (in Wallonië) kunnen er nog altijd mirakels gebeuren.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

We kennen allemaal wel deze problematiek, alleen gaat deze volledig buiten het kader van dit topic. Door alvast Engelstalige content aan te bieden (de website gaat binnenkort ook beschikbaar zijn in Engels en Frans) gaan we alvast een hand uitsteken naar de Franstalige bevolking. Het ligt, zoals steeds, in hun kamp om dit hand aan te nemen of te weigeren...

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”