DUS! vzw lanceert GAR, een nieuwe verkeerscampagne voor jongeren tussen 15 en 20 jaar. Met “GAR, the guardian angel that makes you shine in the darkness” wil DUS! op een hedendaagse en vooral laagdrempelige manier jongeren wijzen op het belang van “gezien worden in het verkeer”. Met de overgang naar het winteruur, waardoor het van vandaag op morgen plots een uur eerder donker wordt, is deze boodschap zeker op zijn plaats voor jongeren die zich te voet, met de fiets of bromfiets in het verkeer begeven!
Jongeren zullen vanaf 28 oktober elkaar een GAR of GUARDIAN ANGEL kunnen sturen die hen tijdens de donkerste dagen van het jaar moet beschermen en behoeden van een ongeval. Hiermee pikt de campagne in op het gebruik om elkaar bij de overgang van oud naar nieuw veel ‘geluk en gezondheid’ toe te wensen. Doordat jongeren mekaar wijzen op het belang van gezien worden en hiervoor gebruikmaken van een sympathieke GAR, vindt deze boodschap en oproep gemakkelijk zijn weg naar de jongeren.
De GAR-postkaart kan van op Facebook gratis naar een vriend verstuurd worden en valt enkele dagen later samen met een stel reflecterende vleugels thuis bij een vriend of vriendin in de bus. Hiermee weet de jongere die een GAR in de bus kreeg, op slag dat iemand om hem/haar geeft. De afzender laat automatisch op zijn pagina en aan zijn netwerk weten, dat hij een GAR stuurde, net zoals dit ook bekend wordt gemaakt bij iedereen die de GAR- app liket. Wie een GAR krijgt wordt op zijn beurt geteasd om er zelf eentje aan een vriend of vriendin te sturen.
Reflecterende vleugels
De 6 GAR-figuren waaruit jongeren kunnen kiezen, zijn geïnspireerd op mangafiguren getooid met de vleugels van een beschermengel. Bij elke kaart die in de postbus valt, steken een paar zelfklevende en reflecterende vleugels die je op kledij, rugzakken, fietsen of bromfietsen kunt kleven. Deze vleugels herinneren aan het feit dat iemand aan hen denkt, én wijzen er ook nog eens op dat je maar beter goed gezien kan worden in het verkeer vooral als het donker is.
Inline
Trendwolves, die voor Drive up Safety! deze campagne bedacht, ging uit van het concept “inline”. Een vaststelling dat online en offline naadloos in elkaar overlopen bij jongeren. Vandaar ook dat wat in deze campagne online begint, offline verder loopt en omgekeerd. Ook het feit dat jongeren elkaar aanspreken, bewustmaken en aanzetten tot gedragsverandering vergroot de impact van deze campagne.
Het wordt donker, DUS! ...
Drive up Safety of kortweg DUS! focust met GAR op zichtbaarheid en benut daarom de donkerste periode van het jaar. Als verkeersveiligheidsorganisatie voor jongeren kennen ze het thema en erkennen ze het belang van de verkeersattitude van de jongeren. “Vooral jongeren, scholieren en studenten, zijn een bijzonder kwetsbare groep. Zij bewegen zich dagelijks te voet, op de fiets of bromfiets en met de auto in het verkeer met alle gevolgen van dien. Met de campagne stimuleren we jongeren hun eigen verkeersattitude te ‘belichten’ om zo hun vrienden en mekaar te behoeden voor de dagelijkse verkeersrisico’s die ze nemen.”
Het Vlaamse ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken was snel overtuigd van de mogelijkheden van GAR, net als van het belang ervan en verleende hierom graag zijn steun.
JIM
GAR wordt gelanceerd op de kick-off avond van The Big Live op JIM waar vanaf 28 oktober om 18 uur 7/7, 24/24 168 uur lang live tv wordt gemaakt van op diverse locaties in Oostende. 28 oktober is precies de dag waarop we van zomer-naar wintertijd overstappen. Het uitgelezen moment om deze campagne over zichtbaarheid in het verkeer in de media te lanceren.
Meer info: www.dus.to en www.gar.to
Facebook: www.facebook.com/DriveupSafety
