Beste,
Heb enige dagen geleden een 60-tal meter UTP getrokken in een fabriekshal.
Ik heb die UTP getrokken in een bestaande kabelgoot, in die kabelgoot loopt ook laagspanning, 110volt, 230volt, 380volt en wat kabel voor sturing van professionele machines, alsook telefoniekabel.
Ik heb mijn UTP daarbijgelegd en via 'spanbandjes' bevestigd aan bestaande (dikke) kabels.
Nu werkt die UTP van mij niet!
Heb al een aantal keren nieuwe connectors genepen, maar het werkt voor geen meter.
Als ik aansluit langs weerzijden op switchen (auto sensing switching, dus dat is het probleem niet) knipperen de LEDjes heel even, en dan soms nog eens.
Iemand ervaring met dit soort probleem?
Zou dit elektromagnetische interfentie kunnen zijn (is de eerste keer dat ik hiermee in aanraking kom).
Hoe los ik dit het beste op? STP trekken, maar zou het daarmee opgelost zijn?
Dank!
Cyberbozzo
Elektromagnetische interfentie op UTP
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 25 keer
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
kan het mss niet dat de kabel beschadigd is geraakt om een of andere vage reden?
of gewoon een defecte rol (of stuk daarvan) gebruikt?
wat zegt een lan tester, komen er uberhaupt paren door?
of gewoon een defecte rol (of stuk daarvan) gebruikt?
wat zegt een lan tester, komen er uberhaupt paren door?
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Zoals splitter zegt : wat zegt de lan tester?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 25 keer
Zal vanavond eens mijn multimeter daartegen houden, eens zien wat die zegt. De kabel heeft bij het leggen inderdaad wel wat afgezien, maar zo extreem nu ook weer niet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Gebruik je het juiste UTP schema B om de paren op de connectors te zetten? En de paren daarbij zoveel mogelijk getwist laten.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Met een multimeter is dat wel lastig testen, je moet dan ieder draadje gaan uitmeten
Een LAN tester (zie afbeelding hieronder) is veel handiger. Je sluit de master aan aan één kant, en de remote aan de andere kant, en je ziet direct welk draadje er onderbroken is.
Indien je géén gigabit LAN nodig hebt, moet je goed contact hebben op 1-2-3-6
Eventueel kan je aan weerszijden de stekker opnieuw krimpen en kleur verwisselen naar een werkend paar.
In geval van gigabit LAN moeten alle 8 ledjes oplichten (of alle 9 als je een afgeschermde kabel gebruikt hebt (shielded))
![Afbeelding](http://www.datalinkcom.net/accessories/RJ45%20Lan%20Tester.jpg)
En of je nu UTP schema A of B gebruikt maakt niets uit, zolang je aan weerszijden de verschillende paren op dezelfde manier verbonden hebt in de RJ45 stekker.
Een LAN tester (zie afbeelding hieronder) is veel handiger. Je sluit de master aan aan één kant, en de remote aan de andere kant, en je ziet direct welk draadje er onderbroken is.
Indien je géén gigabit LAN nodig hebt, moet je goed contact hebben op 1-2-3-6
Eventueel kan je aan weerszijden de stekker opnieuw krimpen en kleur verwisselen naar een werkend paar.
In geval van gigabit LAN moeten alle 8 ledjes oplichten (of alle 9 als je een afgeschermde kabel gebruikt hebt (shielded))
![Afbeelding](http://www.datalinkcom.net/accessories/RJ45%20Lan%20Tester.jpg)
En of je nu UTP schema A of B gebruikt maakt niets uit, zolang je aan weerszijden de verschillende paren op dezelfde manier verbonden hebt in de RJ45 stekker.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Indien je zelf al aangeeft:
Je zou inderdaad eerst kunnen checken met het soort meter dat Philippe al weergaf.
Dit geeft je wel zekerheid of de kabeltjes verbonden zijn.
Doch dit geeft je geen zekerheid betreffende de bandbreedte die jouw kabel nog kan leveren.
Dit zou je kunnen verifiëren (en certificeren) met een Fluke CableIQ tester (of beter).
Zelfs als de "kabeltjes" met elkaar verbonden zijn (cfr tester van Philippe) vrees ik ervoor dat je nog over voldoende bandbreedte zal beschikken met deze kabel (dikke kabels en spanbandjes).
Daarenboven is zelfs de kans reel dat (de poorten op) de eindapparatuur aangesloten op deze kabel na verloop van tijd stuk zal gaan, afhankelijk van welke stromen er door deze "bestaande (dikke) kabels" lopen...
Let ook op dat er mogelijk een potentiaalverschil kan ontstaan tussen de eindapparatuur aan beide zijden van jouw kabel. Gevolg: intermitterende kwaliteit van de verbinding...
Ik ken deze fabriekshal niet doch indien er werkelijk sprake is van een "hostile environment": gebruik glasvezel tussen de eindapparatuur!
- de kabel heeft afgezien bij installatie;
- via 'spanbandjes' bevestigd;
- aan bestaande (dikke) kabels.
Je zou inderdaad eerst kunnen checken met het soort meter dat Philippe al weergaf.
Dit geeft je wel zekerheid of de kabeltjes verbonden zijn.
Doch dit geeft je geen zekerheid betreffende de bandbreedte die jouw kabel nog kan leveren.
Dit zou je kunnen verifiëren (en certificeren) met een Fluke CableIQ tester (of beter).
Zelfs als de "kabeltjes" met elkaar verbonden zijn (cfr tester van Philippe) vrees ik ervoor dat je nog over voldoende bandbreedte zal beschikken met deze kabel (dikke kabels en spanbandjes).
Daarenboven is zelfs de kans reel dat (de poorten op) de eindapparatuur aangesloten op deze kabel na verloop van tijd stuk zal gaan, afhankelijk van welke stromen er door deze "bestaande (dikke) kabels" lopen...
Let ook op dat er mogelijk een potentiaalverschil kan ontstaan tussen de eindapparatuur aan beide zijden van jouw kabel. Gevolg: intermitterende kwaliteit van de verbinding...
Ik ken deze fabriekshal niet doch indien er werkelijk sprake is van een "hostile environment": gebruik glasvezel tussen de eindapparatuur!
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Je kan testen zo veel je wil volgens mij zal het nooit lukken met UTP.
Met signaaldraden oké, maar met drijfkracht erbij geef ik het weinig kans.
In een goede onderhouden elektrische installatie proberen ze deze signalen zo goed mogelijk te scheiden.
(zo zie je kabelgoten van wel 80 cm breed, gegroepeerd als drijfkracht, signaal, en data)
In jouw geval kan je misschien proberen om de drijfkracht zo ver mogelijk van de netwerkbekabeling te plaatsen.
Je krijgt vreemde fenomenen hoor door elektromagnetische koppeling tussen kabels![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Met signaaldraden oké, maar met drijfkracht erbij geef ik het weinig kans.
In een goede onderhouden elektrische installatie proberen ze deze signalen zo goed mogelijk te scheiden.
(zo zie je kabelgoten van wel 80 cm breed, gegroepeerd als drijfkracht, signaal, en data)
In jouw geval kan je misschien proberen om de drijfkracht zo ver mogelijk van de netwerkbekabeling te plaatsen.
Je krijgt vreemde fenomenen hoor door elektromagnetische koppeling tussen kabels
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Moderator
- Contacteer:
ijkomend vraagje...hoe lang is die kabel? Toch niet meer dan 100m hoop ik?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
@krisken
Er staat een 60-tal meter in de beginpost van TS.
Nog niet wakker?![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Er staat een 60-tal meter in de beginpost van TS.
Nog niet wakker?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Moderator
- Contacteer:
Woeps ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Maar deze hangt vast aan "een dikke kabel", wat voor kabel is dat dan?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Maar deze hangt vast aan "een dikke kabel", wat voor kabel is dat dan?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
krisken leest nooit het begin van de topic, maar reageert altijd op de laatste posteternum schreef:@krisken
Nog niet wakker?
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Toch geen 380 Volt-kabel waarop elektromotoren zijn aangesloten?cyberbozzo schreef:Ik heb mijn UTP daarbijgelegd en via 'spanbandjes' bevestigd aan bestaande (dikke) kabels.
Indien ja: Natuurlijk is dit elektromagnetische interferentie! 99% zeker!
In zo'n fabriekshal moet je databekabeling in een kooi van Faraday steken.
Dit wil zeggen:
- aparte kabelgoot volledig afgeschermd door metalen omhulsel, een buis dus.
- minstens STP-kabel categorie 6 met afgeschermde connectoren.
Ofwel allemaal fiber leggen dan spelen elektromagnetische effecten geen enkele rol meer.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Raf heeft gelijk.
In zo'n bedrijfshal staan wss zware machines, en die generen afaik nogal wat schommelingen op het stroomnet, en dus ook in de electriciteitskabels. Gevolg: interferentie.
Je ziet oa daarom vaak aparte kabelgoten en rode stopcontacten op aparte circuits voor IT materiaal, speciaal om ze volledig van de circuits die de zware toestellen gebruiken weg te houden.
Bij fiber weet ik zelf niet of er nadelige effecten kunnen zijn in hallen waar veel stof de lucht ingaat (optisch en stof hebben mekaar niet zo graag dacht ik).
In zo'n bedrijfshal staan wss zware machines, en die generen afaik nogal wat schommelingen op het stroomnet, en dus ook in de electriciteitskabels. Gevolg: interferentie.
Je ziet oa daarom vaak aparte kabelgoten en rode stopcontacten op aparte circuits voor IT materiaal, speciaal om ze volledig van de circuits die de zware toestellen gebruiken weg te houden.
Bij fiber weet ik zelf niet of er nadelige effecten kunnen zijn in hallen waar veel stof de lucht ingaat (optisch en stof hebben mekaar niet zo graag dacht ik).
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 66 keer
http://uk.farnell.com/lapp-kabel/217048 ... dp/1491539
waar ik werk gebruiken we alleen FTP kabel met als reden de net aangegeven punten die je aanhaalde,deze hierboven wegens die enorm flexible en robuust is.
deze worden afgewerkt met een PANDUIT Mini Jack (zie afbeelding om dan in het rack geklikt te worden)
![Afbeelding](https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQhuvMaX-2ELS3v8eYvJQdIe0zx5r30l3929Qh9Ju9JqCnTw9Jl9Q)
![Afbeelding](http://d2gzmlqnkfjqmm.cloudfront.net/data/product/content/agg/panduit/Panduit/Panduit061/C3112413E6AA3F7DD03341C3140262B8_9471B3F7DE8C6CD068DB7B60EE2F19EE.detail.jpg)
grote afstanden van bijna 100m, allerlei "vuile storing" kabels, 3G2.5mm² stopc, 3g1.5mm² verlichting,3x70+35 (grote verdeelborden) ,grote motoren (+- 20 over de fabriek verspreid die elk 400A trekken voor koeling diepvriezers -20°c ,frequentieregelaars ,telefoonkabels ,FTP kabel , branddetectie , brandsirene's , ...
meestal gebeurt dit in gescheiden kabelladders, maar soms kan je niet anders, daardoor die shield met shielded conectoren
Om de kabels te testen of die straight of crossed zijn,correct verbonden zijn en de afstand niet te lang is gebruiken wij dit toestel
http://www.flukenetworks.com/datacom-ca ... e-Verifier
wel een prijzig toestel indien je dit niet veel gebruikt
waar ik werk gebruiken we alleen FTP kabel met als reden de net aangegeven punten die je aanhaalde,deze hierboven wegens die enorm flexible en robuust is.
deze worden afgewerkt met een PANDUIT Mini Jack (zie afbeelding om dan in het rack geklikt te worden)
![Afbeelding](http://d2gzmlqnkfjqmm.cloudfront.net/data/product/content/agg/panduit/Panduit/Panduit061/C3112413E6AA3F7DD03341C3140262B8_9471B3F7DE8C6CD068DB7B60EE2F19EE.detail.jpg)
grote afstanden van bijna 100m, allerlei "vuile storing" kabels, 3G2.5mm² stopc, 3g1.5mm² verlichting,3x70+35 (grote verdeelborden) ,grote motoren (+- 20 over de fabriek verspreid die elk 400A trekken voor koeling diepvriezers -20°c ,frequentieregelaars ,telefoonkabels ,FTP kabel , branddetectie , brandsirene's , ...
meestal gebeurt dit in gescheiden kabelladders, maar soms kan je niet anders, daardoor die shield met shielded conectoren
Om de kabels te testen of die straight of crossed zijn,correct verbonden zijn en de afstand niet te lang is gebruiken wij dit toestel
http://www.flukenetworks.com/datacom-ca ... e-Verifier
wel een prijzig toestel indien je dit niet veel gebruikt
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 7 keer
http://www.siemon.com/us/white_papers/02-03-22-emi.asp
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... pfNayiSpQg
in eerste link onderaan staat hoever kabels van vermogenkabels moeten verwijderd zijn afhankelijk van het soort kabel en het vermogen door de vermogenkabels.
Als het effectief electromagnetische problemen zijn moet je de UTP verwijderen ofwel lang Beide kanten aarden. Zie 2de link en hier. Je moet er dan wel voor zorgen dat de lusstromen niet te groot worden of je scherm brandt door.
Heb geen praktische ervaring
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... pfNayiSpQg
in eerste link onderaan staat hoever kabels van vermogenkabels moeten verwijderd zijn afhankelijk van het soort kabel en het vermogen door de vermogenkabels.
Als het effectief electromagnetische problemen zijn moet je de UTP verwijderen ofwel lang Beide kanten aarden. Zie 2de link en hier. Je moet er dan wel voor zorgen dat de lusstromen niet te groot worden of je scherm brandt door.
Heb geen praktische ervaring