Die documentatie staat in de manual en deze snelheid en andere parameters staan juist. Met geen documentatie bedoel ik dat er eigenlijk niks over het netwerk zelf gedocumenteerd is, de documentatie bestaat uit een A4 blad met hierop een schets van de situatie, maar verre van volledig
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
.
Ja, reeds met com poort gewerkt, op school was het altijd via deze poorten. Dit is ook een prettige manier van werken (in mijn ogen, net als Linux zonder gui). Op school ging het wel, maar inmiddels heb ik wel mijn laptop naar Windows 8 over gezet, al denk ik dat het probleem daar niet ligt nam ik het wel mee als 1 van de mogelijke oorzaken (maar ook op XP getest en daar ging het ook niet). Op school waren wel alle kabels voorhanden en alles werkte omdat ook de docent zelf het getest had en ermee aan de slag ging
de situatie is nu anders.
De Cisco 892 router die ze aangekocht hebben om aan de Telenetverbinding te hangen heb ik ook via de terminal geconfigureerd, maar dit ging via de FE0 poort (er zit ook een console poort op en een serial naar utp-kabel om op deze poort aan te sluiten. Deze heb ik niet getest).
Die 3Com kabel is volgens mij een nulmodemkabel, volledig zeker ben ik hier niet van en ik zal dit dan ook eens controleren, tnx voor de tip. Hij zou alleszins moeten werken op de 3Com switchen, wat hij niet doet
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
.
Er waren daar ook geen kabels voorhanden, de female to female kabel die er lag zat nog in de verpakking en komt van het stadhuis, de 3Com kabel heb ik van een docent meegekregen en de usb naar serial kabel heb ik zelf aangeschaft.
Of die usb naar serial kabel op een ander device werkt kan ik alvast niet bevestigen, op een computer met XP kreeg ik dezelfde reactie, bij het drukken op enter in de HyperTerminal pinkt wel het ledje van zenden, dus de computer spreekt alleszins de kabel goed aan (spreekt dus niet COM1 aan terwijl de kabel COM8 is).
En nee, niemand op school heeft die poorten ooit zien werken, de switches zijn gekregen materiaal en staan er gewoon in de config van de vorige eigenaar of de standaardconfiguratie, wat dus een probleem is
. Op zich zit het netwerk (voor zover ik het al in kaart heb kunnen brengen toch) niet heel slecht in elkaar, er zijn wat onlogische keuzes en er is niks geconfigureerd maar niks onoverkomelijk (wat ik best knap vind van de ict-coördinator, hij kent wel wat van IT maar van netwerken is hij niet echt op de hoogte).
Het feit dat hier toch al meerdere mogelijke oplossingen naar voor komen wil alleszins zeggen dat ik niet gatachterlijk ben dat ik het tegenkom. Misschien ben ik dan toch niet zo dom als dat ik mezelf steeds aan het vervloeken was, ik heb er al op zitten vloeken (maar niet luidop natuurlijk, ik wil die kinderen daar geen slechte gewoonten bijbrengen
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
) en er op zitten piekeren. Gelukkig is er nog ander werk zodat ik niet mijn volledige tijd daar aan zit te verprutsen en ik toch mijn zinnen kan verzetten tussendoor
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
.
Joe de Mannen schreef:Allez, 't is simpel hé, het probleem in stukjes kappen en elk deeltje afzonderlijk onder de loep nemen
Volop met bezig, maar als student moet je het natuurlijk stellen met basiskennis uit school, wat gepruts uit eigen interesse en wat Google je geeft, aangezien er op mijn stageplaats zelf geen ervaringsdeskundige is tracht ik via deze weg toch mijn hindernissen te overbruggen en bij te leren van de materie. Je ziet veel op school, maar uiteraard ook niet alles
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
al heb ik dikke bewondering voor mijn beide netwerkdocenten, ik was jaloers op wat zij allemaal konden/wisten
![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
de enige lessen waar ik buiten kwam en dacht "Hoe kan ik ooit zo goed worden?", wat me ook voor de richting liet kiezen
maar dat terzijde natuurlijk
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)