Geen reactie op com poort van managed switchen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Ik kwam gisteren een probleem tegen op de school waar ik momenteel stage doe.
Er zijn daar verschillende managed switchen: 2 x BayStack 450-24T switch, 2 x 3Com Superstack 2 en 1 x 3Com Superstack 3.
Dit materiaal is gekregen van bedrijven en een andere school. Nu wil ik deze gaan configureren.
Ik heb een usb naar serial kabel gekocht, ik heb 2 female to female kabels (zowel de usb to serial kabel en de com poort op de switchen zijn male) en ik heb HyperTerminal Private V7.0 geïnstalleerd staan (en putty). Na verschillende pogingen op verschillende switchen (Op de 2 BayStacks en een 3Com Superstack 2) wil het mij maar niet lukken op de interface te komen, ik krijg gewoon niks te zien. Heeft iemand een idee wat het probleem precies kan zijn?
Ik heb getest met zowel Putty als HyperTerminal. Ik heb getest op Windows XP en Windows 8. Ik heb getest met beide female to female kabels. Ik heb getest met de seriële poort van de XP laptop zelf ipv de usb to serial kabel. Waarschijnlijk zie ik iets dom over het hoofd of is er toch iets stuk, ik weet het niet.
Dit kwam ik nog niet eerder tegen, maar ik neem aan dat er mensen zijn met een pak meer ervaring die misschien wel al iets gelijkaardigs tegen kwamen .
(Wie wil weten wat mijn project precies inhoud kan dat hier vinden, het is niet nodig om dit te weten voor het probleem).
Er zijn daar verschillende managed switchen: 2 x BayStack 450-24T switch, 2 x 3Com Superstack 2 en 1 x 3Com Superstack 3.
Dit materiaal is gekregen van bedrijven en een andere school. Nu wil ik deze gaan configureren.
Ik heb een usb naar serial kabel gekocht, ik heb 2 female to female kabels (zowel de usb to serial kabel en de com poort op de switchen zijn male) en ik heb HyperTerminal Private V7.0 geïnstalleerd staan (en putty). Na verschillende pogingen op verschillende switchen (Op de 2 BayStacks en een 3Com Superstack 2) wil het mij maar niet lukken op de interface te komen, ik krijg gewoon niks te zien. Heeft iemand een idee wat het probleem precies kan zijn?
Ik heb getest met zowel Putty als HyperTerminal. Ik heb getest op Windows XP en Windows 8. Ik heb getest met beide female to female kabels. Ik heb getest met de seriële poort van de XP laptop zelf ipv de usb to serial kabel. Waarschijnlijk zie ik iets dom over het hoofd of is er toch iets stuk, ik weet het niet.
Dit kwam ik nog niet eerder tegen, maar ik neem aan dat er mensen zijn met een pak meer ervaring die misschien wel al iets gelijkaardigs tegen kwamen .
(Wie wil weten wat mijn project precies inhoud kan dat hier vinden, het is niet nodig om dit te weten voor het probleem).
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Tx en Rx niet juist aangesloten ? heb je een nulmodem kabel bij de hand die je er kan tussen zetten ?
Of is het een speciale kabel die je nodig hebt (ook al meegemaakt bij Cisco van een hele oude generatie) ?
Als het je speed of andere settings zijn, zou je toch iets moeten krijgen, niet leesbaar maar toch iets...
J.
Of is het een speciale kabel die je nodig hebt (ook al meegemaakt bij Cisco van een hele oude generatie) ?
Als het je speed of andere settings zijn, zou je toch iets moeten krijgen, niet leesbaar maar toch iets...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Hebben die switchen trouwens niet gewoon een web interface ?
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Tegenwoordig wel éh, misschien deze niet?r2504 schreef:Hebben die switchen trouwens niet gewoon een web interface ?
Zo heb ik al eens enkele keren via terminal op com poort van een firewall moeten inloggen om een verkeerde lijn in de config aan te passen omdat ik er anders niet meer op kon :'(
Dus ik heb nu zo'n RS232 naar Ethernet converter zodat ik er remote op kan.
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Elite Poster
Fijn dat er reactie op komt ik wil men stage goed doen en er een pak uit bijleren (wat op deze manier zeker lukt).
Bij de 3com heb ik het met een 3com female to female kabel getest, dat is 1 van die twee kabels, het gaf evenmin resultaat. Van de andere heb ik geen kabel voor handen behalve die standaard kabel.
Webinterface werk ik niet zo graag mee en je moet daar ook op geraken natuurlijk er is geen documentatie voor handen dus ook geen IP van de switches, rtfm al geprobeert
[ Post made via mobile device ]
Bij de 3com heb ik het met een 3com female to female kabel getest, dat is 1 van die twee kabels, het gaf evenmin resultaat. Van de andere heb ik geen kabel voor handen behalve die standaard kabel.
Webinterface werk ik niet zo graag mee en je moet daar ook op geraken natuurlijk er is geen documentatie voor handen dus ook geen IP van de switches, rtfm al geprobeert
Laatst gewijzigd door MClaeys 07 okt 2012, 01:15, in totaal 1 gewijzigd.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Eigenlijk is de eerste vraag: werkt die USB to Serial convertor op een ander device wel ? Die dingen durven al eens een eigen leven gaan leiden.
Een nulmodemkabel of -adaptor hoort in dit geval tot je basisuitrusting.
http://en.wikipedia.org/wiki/Null_modem
Zelf maken kan ook natuurlijk.
Heeft er iemand van de school die poorten ooit zien werken ?
Allez, 't is simpel hé, het probleem in stukjes kappen en elk deeltje afzonderlijk onder de loep nemen
J.
Een nulmodemkabel of -adaptor hoort in dit geval tot je basisuitrusting.
http://en.wikipedia.org/wiki/Null_modem
Zelf maken kan ook natuurlijk.
Heeft er iemand van de school die poorten ooit zien werken ?
Allez, 't is simpel hé, het probleem in stukjes kappen en elk deeltje afzonderlijk onder de loep nemen
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Heb je ooit al met com poorten gewerkt?MClaeys schreef: er is geen documentatie voor handen dus ook geen ip van de switches, rtfm al geprobeert
Als je geen documentatie hebt, hoe weet je dan welke instellingen je nodig hebt voor de comunicatie met dit apparaat, zoals:
- - snelheid (bps): 4.800? 9.600? 144.00? 115.200? enz ...
- aantal databits: 7? 8?
- pariteit?
- stopbits?
- xon/xoff besturing?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
Die documentatie staat in de manual en deze snelheid en andere parameters staan juist. Met geen documentatie bedoel ik dat er eigenlijk niks over het netwerk zelf gedocumenteerd is, de documentatie bestaat uit een A4 blad met hierop een schets van de situatie, maar verre van volledig .
Ja, reeds met com poort gewerkt, op school was het altijd via deze poorten. Dit is ook een prettige manier van werken (in mijn ogen, net als Linux zonder gui). Op school ging het wel, maar inmiddels heb ik wel mijn laptop naar Windows 8 over gezet, al denk ik dat het probleem daar niet ligt nam ik het wel mee als 1 van de mogelijke oorzaken (maar ook op XP getest en daar ging het ook niet). Op school waren wel alle kabels voorhanden en alles werkte omdat ook de docent zelf het getest had en ermee aan de slag ging de situatie is nu anders.
De Cisco 892 router die ze aangekocht hebben om aan de Telenetverbinding te hangen heb ik ook via de terminal geconfigureerd, maar dit ging via de FE0 poort (er zit ook een console poort op en een serial naar utp-kabel om op deze poort aan te sluiten. Deze heb ik niet getest).
Die 3Com kabel is volgens mij een nulmodemkabel, volledig zeker ben ik hier niet van en ik zal dit dan ook eens controleren, tnx voor de tip. Hij zou alleszins moeten werken op de 3Com switchen, wat hij niet doet .
Er waren daar ook geen kabels voorhanden, de female to female kabel die er lag zat nog in de verpakking en komt van het stadhuis, de 3Com kabel heb ik van een docent meegekregen en de usb naar serial kabel heb ik zelf aangeschaft.
Of die usb naar serial kabel op een ander device werkt kan ik alvast niet bevestigen, op een computer met XP kreeg ik dezelfde reactie, bij het drukken op enter in de HyperTerminal pinkt wel het ledje van zenden, dus de computer spreekt alleszins de kabel goed aan (spreekt dus niet COM1 aan terwijl de kabel COM8 is).
En nee, niemand op school heeft die poorten ooit zien werken, de switches zijn gekregen materiaal en staan er gewoon in de config van de vorige eigenaar of de standaardconfiguratie, wat dus een probleem is . Op zich zit het netwerk (voor zover ik het al in kaart heb kunnen brengen toch) niet heel slecht in elkaar, er zijn wat onlogische keuzes en er is niks geconfigureerd maar niks onoverkomelijk (wat ik best knap vind van de ict-coördinator, hij kent wel wat van IT maar van netwerken is hij niet echt op de hoogte).
Het feit dat hier toch al meerdere mogelijke oplossingen naar voor komen wil alleszins zeggen dat ik niet gatachterlijk ben dat ik het tegenkom. Misschien ben ik dan toch niet zo dom als dat ik mezelf steeds aan het vervloeken was, ik heb er al op zitten vloeken (maar niet luidop natuurlijk, ik wil die kinderen daar geen slechte gewoonten bijbrengen ) en er op zitten piekeren. Gelukkig is er nog ander werk zodat ik niet mijn volledige tijd daar aan zit te verprutsen en ik toch mijn zinnen kan verzetten tussendoor .
Ja, reeds met com poort gewerkt, op school was het altijd via deze poorten. Dit is ook een prettige manier van werken (in mijn ogen, net als Linux zonder gui). Op school ging het wel, maar inmiddels heb ik wel mijn laptop naar Windows 8 over gezet, al denk ik dat het probleem daar niet ligt nam ik het wel mee als 1 van de mogelijke oorzaken (maar ook op XP getest en daar ging het ook niet). Op school waren wel alle kabels voorhanden en alles werkte omdat ook de docent zelf het getest had en ermee aan de slag ging de situatie is nu anders.
De Cisco 892 router die ze aangekocht hebben om aan de Telenetverbinding te hangen heb ik ook via de terminal geconfigureerd, maar dit ging via de FE0 poort (er zit ook een console poort op en een serial naar utp-kabel om op deze poort aan te sluiten. Deze heb ik niet getest).
Die 3Com kabel is volgens mij een nulmodemkabel, volledig zeker ben ik hier niet van en ik zal dit dan ook eens controleren, tnx voor de tip. Hij zou alleszins moeten werken op de 3Com switchen, wat hij niet doet .
Er waren daar ook geen kabels voorhanden, de female to female kabel die er lag zat nog in de verpakking en komt van het stadhuis, de 3Com kabel heb ik van een docent meegekregen en de usb naar serial kabel heb ik zelf aangeschaft.
Of die usb naar serial kabel op een ander device werkt kan ik alvast niet bevestigen, op een computer met XP kreeg ik dezelfde reactie, bij het drukken op enter in de HyperTerminal pinkt wel het ledje van zenden, dus de computer spreekt alleszins de kabel goed aan (spreekt dus niet COM1 aan terwijl de kabel COM8 is).
En nee, niemand op school heeft die poorten ooit zien werken, de switches zijn gekregen materiaal en staan er gewoon in de config van de vorige eigenaar of de standaardconfiguratie, wat dus een probleem is . Op zich zit het netwerk (voor zover ik het al in kaart heb kunnen brengen toch) niet heel slecht in elkaar, er zijn wat onlogische keuzes en er is niks geconfigureerd maar niks onoverkomelijk (wat ik best knap vind van de ict-coördinator, hij kent wel wat van IT maar van netwerken is hij niet echt op de hoogte).
Het feit dat hier toch al meerdere mogelijke oplossingen naar voor komen wil alleszins zeggen dat ik niet gatachterlijk ben dat ik het tegenkom. Misschien ben ik dan toch niet zo dom als dat ik mezelf steeds aan het vervloeken was, ik heb er al op zitten vloeken (maar niet luidop natuurlijk, ik wil die kinderen daar geen slechte gewoonten bijbrengen ) en er op zitten piekeren. Gelukkig is er nog ander werk zodat ik niet mijn volledige tijd daar aan zit te verprutsen en ik toch mijn zinnen kan verzetten tussendoor .
Volop met bezig, maar als student moet je het natuurlijk stellen met basiskennis uit school, wat gepruts uit eigen interesse en wat Google je geeft, aangezien er op mijn stageplaats zelf geen ervaringsdeskundige is tracht ik via deze weg toch mijn hindernissen te overbruggen en bij te leren van de materie. Je ziet veel op school, maar uiteraard ook niet alles al heb ik dikke bewondering voor mijn beide netwerkdocenten, ik was jaloers op wat zij allemaal konden/wisten de enige lessen waar ik buiten kwam en dacht "Hoe kan ik ooit zo goed worden?", wat me ook voor de richting liet kiezen maar dat terzijde natuurlijkJoe de Mannen schreef:Allez, 't is simpel hé, het probleem in stukjes kappen en elk deeltje afzonderlijk onder de loep nemen
Laatst gewijzigd door MClaeys 07 okt 2012, 01:40, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Het onderwijs op zijn best; heb ik ook nog in gewerkt
Het simpelste antwoord is meestal duidelijk maken dat als het materiaal niet werkt naar behoren het tijd is om in het budget nieuw materiaal te voorzien. Het is al te vaak een ramp met alles wat geen PC is, want wat men niet kent krijgt ook geen liefde.
Een goeie tip: niet TE lang op blijven zoeken, zeker in het onderwijs heb je daar later geen tijd voor. En goeie IT betekent niet altijd het gebruiken van afgedankt materiaal van een ander wanneer het niet doet wat je exact wil.
Ik snap dat webinterfaces niet voor iedereen graag geziene dingen zijn, maar ze hebben wel een ding in hun voordeel: ze werken. Neem eender welke browser en surfen maar. Also, zouden die switchen niet reageren op een ping naar hun IP? Ik neem aan dat je het netwerk al eens gescand hebt? Anders de volledige class C range ns aflopen? Niet plezant, nee, maar soms...
Al eens gezocht naar default IPs van de merken zelf, meestal blijven die religieus bij een bepaald default IP, dus zoek ns op andere modellen. HP gebruikt bv 192.168.2.10 graag.
Sommige switchen hebben idd speciale custom kabels nodig, Cisco iirc is zo eentje.
Qua documentatie: EERST het hele netwerk uittekenen, ik garandeer je dat dit je enorme hoofdpijnen kan besparen, zeker in het onderwijs waar organische groei de norm is.
Bij het uittdenken van nieuwe ideeen: vermijdt de lok van freeware in het onderwijs, de latere ITers hebben gegarandeerd niet de nodige kennis, en het onderwijs krijgt soms gigantische kortingen. (bv vmware geeft een default 50% korting op al haar licenses)
Veel geluk alleszins. En je mag altijd nog vragen stellen indien nodig.
Ik las nog op de project site dat het netwerk niet serverbased is? Mijn advies is om wel een server in te zetten. Roaming profiles en serverbased controls om lln te managen hebben enorme voordelen qua configuratie eenvoud.
Het inzetten van een firewall is ook een goed idee om het netwerk beter te controleren.
Also, virtualiseeer, dat maakt het backup en repair proces een kwestie van minuten ipv uuuuren. En stukken makkelijker om aan te leren. (cf vmware's korting hierboven).
Nog een stukje extra advies: overweeg een tweede lijn en zet een loadbalance of failover structuur op. in het onderwijs kan internet access NU nodig zijn, of er zijn weer verloren lesuren. Vertrouw me, ze hebben dat nooit nodig tot het netwerk eens 5 minuten platligt. Want "eerst iets anders doen" is niet altijd een optie voor leerkrachten.
Het simpelste antwoord is meestal duidelijk maken dat als het materiaal niet werkt naar behoren het tijd is om in het budget nieuw materiaal te voorzien. Het is al te vaak een ramp met alles wat geen PC is, want wat men niet kent krijgt ook geen liefde.
Een goeie tip: niet TE lang op blijven zoeken, zeker in het onderwijs heb je daar later geen tijd voor. En goeie IT betekent niet altijd het gebruiken van afgedankt materiaal van een ander wanneer het niet doet wat je exact wil.
Ik snap dat webinterfaces niet voor iedereen graag geziene dingen zijn, maar ze hebben wel een ding in hun voordeel: ze werken. Neem eender welke browser en surfen maar. Also, zouden die switchen niet reageren op een ping naar hun IP? Ik neem aan dat je het netwerk al eens gescand hebt? Anders de volledige class C range ns aflopen? Niet plezant, nee, maar soms...
Al eens gezocht naar default IPs van de merken zelf, meestal blijven die religieus bij een bepaald default IP, dus zoek ns op andere modellen. HP gebruikt bv 192.168.2.10 graag.
Sommige switchen hebben idd speciale custom kabels nodig, Cisco iirc is zo eentje.
Qua documentatie: EERST het hele netwerk uittekenen, ik garandeer je dat dit je enorme hoofdpijnen kan besparen, zeker in het onderwijs waar organische groei de norm is.
Bij het uittdenken van nieuwe ideeen: vermijdt de lok van freeware in het onderwijs, de latere ITers hebben gegarandeerd niet de nodige kennis, en het onderwijs krijgt soms gigantische kortingen. (bv vmware geeft een default 50% korting op al haar licenses)
Veel geluk alleszins. En je mag altijd nog vragen stellen indien nodig.
Ik las nog op de project site dat het netwerk niet serverbased is? Mijn advies is om wel een server in te zetten. Roaming profiles en serverbased controls om lln te managen hebben enorme voordelen qua configuratie eenvoud.
Het inzetten van een firewall is ook een goed idee om het netwerk beter te controleren.
Also, virtualiseeer, dat maakt het backup en repair proces een kwestie van minuten ipv uuuuren. En stukken makkelijker om aan te leren. (cf vmware's korting hierboven).
Nog een stukje extra advies: overweeg een tweede lijn en zet een loadbalance of failover structuur op. in het onderwijs kan internet access NU nodig zijn, of er zijn weer verloren lesuren. Vertrouw me, ze hebben dat nooit nodig tot het netwerk eens 5 minuten platligt. Want "eerst iets anders doen" is niet altijd een optie voor leerkrachten.
-
- Elite Poster
Ik heb inderdaad al een scan uitgevoerd op het netwerk, deze heb ik echter moeten afbreken omdat de werkdag voorbij was en die ga ik maandag nog eens opnieuw laten lopen (nog goede tooltjes die je kent? NetScan heb ik gebruikt, IPSentry (trial) en Nmap). Ik had hem wat vroeger moeten starten. Het ene standaard IP dat ik had gaf alvast geen reactie.
Er kan budget worden vrijgemaakt, maar het is de bedoeling dat het toch al een pak beter werkt met het huidige materiaal, dat budget laat namelijk nog even op zich wachten (tot enkele dagen voor het einde van men stageperiode alleszins op zijn minst) Het is erg, maar van een gemeentelijke basisschool had ik dit ook wel verwacht
Ik teken het netwerk uit met Visio, de huidige situatie nogal abstract (gewoon een vlak dat de locatie voorstelt, switches met hun mac adres en dan pc's met kabels er naar trekken) omdat ze toch zal wijzigen, de nieuwe situatie meer in detail. Ik heb een plan gekregen van de school, dit ga ik in Visio tekenen en dan hierop alles in detail plaatsen van de nieuwe locatie . Ik greep eerst naar open source hiervoor maar dit kon lang niet tippen aan Visio.
Deze week moet ik alleszins nog van 1 verdieping kijken waar de kabels uit het Patchpannel naartoe lopen en van een ander gebouw, op momenten is de situatie een beetje bizar waardoor dit toch wat langer duurt dan ik had voorzien Het is alleszins een boeiend project waarop ik zeker wil slagen .
Er kan budget worden vrijgemaakt, maar het is de bedoeling dat het toch al een pak beter werkt met het huidige materiaal, dat budget laat namelijk nog even op zich wachten (tot enkele dagen voor het einde van men stageperiode alleszins op zijn minst) Het is erg, maar van een gemeentelijke basisschool had ik dit ook wel verwacht
Ik teken het netwerk uit met Visio, de huidige situatie nogal abstract (gewoon een vlak dat de locatie voorstelt, switches met hun mac adres en dan pc's met kabels er naar trekken) omdat ze toch zal wijzigen, de nieuwe situatie meer in detail. Ik heb een plan gekregen van de school, dit ga ik in Visio tekenen en dan hierop alles in detail plaatsen van de nieuwe locatie . Ik greep eerst naar open source hiervoor maar dit kon lang niet tippen aan Visio.
Deze week moet ik alleszins nog van 1 verdieping kijken waar de kabels uit het Patchpannel naartoe lopen en van een ander gebouw, op momenten is de situatie een beetje bizar waardoor dit toch wat langer duurt dan ik had voorzien Het is alleszins een boeiend project waarop ik zeker wil slagen .
-
- Elite Poster
Update:
Het moeten volgens mij inderdaad de female to female kabels zijn, ik heb zonet eens via de console verbinding gemaakt met de Cisco 892 router (met de serial to utp kabel die bij deze router bij zat met daaraan de usb to serial kabel) en bij deze werkt het wel perfect Nu nog kijken hoe ik het oplos natuurlijk .
Bedankt voor de tips alvast, het is dankzij die tips dat ik die kabel eens heb getest. Anders ging het waarschijnlijk wel iets langer geduurd hebben .
Het moeten volgens mij inderdaad de female to female kabels zijn, ik heb zonet eens via de console verbinding gemaakt met de Cisco 892 router (met de serial to utp kabel die bij deze router bij zat met daaraan de usb to serial kabel) en bij deze werkt het wel perfect Nu nog kijken hoe ik het oplos natuurlijk .
Bedankt voor de tips alvast, het is dankzij die tips dat ik die kabel eens heb getest. Anders ging het waarschijnlijk wel iets langer geduurd hebben .
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 4 keer
- Contacteer:
mm , een baystack 450T , da's al ff geleden
Webinterface hadden die niet , wel telnet.
Ik had die op 't werk voor we cisco hadden.
Die console werkte met een andere kabel dan een Cisco. Die voor een Baystack werkte niet op een Cisco voor zover ik me dat nog herinner.
(Dat dateert van 2002/2003 - dat gerief is echt oud !)
Wat ik al terugvind :
Console/Comm Port
The serial console interface is an RS-232 port that enables a connection to a PC or terminal for monitoring and configuring a standalone switch or a stack configuration. You can also connect this port to an external modem to enable remote dial-in management of the switch. The port is a male DB-9 connector, implemented as a data communication equipment (DCE) connection.
To use the Console/Comm port, you need the following equipment:
•A VT100 or ANSI-compatible terminal, or a PC with a serial port and the ability to emulate a VT100 terminal.
Configure the terminal settings as follows:
-- 9600 baud
-- No parity
-- 8 bits
-- 1 stop bit
-- Flow control set to Xon/Xoff
-- Window Terminal Emulator option set to NO
-- Terminal Preferences: Function, Arrow, and Control keys active
-- Buffer size set to 24
•A UL-listed straight-through RS-232 cable with a female DB-9 connector for the console port on the switch.
The other end of the cable must have a connector appropriate to the serial port on your computer or terminal. (Most terminals or computers use a male DB-25 connector.)
Die telnet interface was vreemd , je moest bepaalde commando's weten om terug en vooruit te kunnen gaan.
Zelfs een DECserver was duidelijker
de allerlaatste 350Ts en 450Ts zijn een jaar of 2 geleden in de schrootcontainer gegaan bij ons
Webinterface hadden die niet , wel telnet.
Ik had die op 't werk voor we cisco hadden.
Die console werkte met een andere kabel dan een Cisco. Die voor een Baystack werkte niet op een Cisco voor zover ik me dat nog herinner.
(Dat dateert van 2002/2003 - dat gerief is echt oud !)
Wat ik al terugvind :
Console/Comm Port
The serial console interface is an RS-232 port that enables a connection to a PC or terminal for monitoring and configuring a standalone switch or a stack configuration. You can also connect this port to an external modem to enable remote dial-in management of the switch. The port is a male DB-9 connector, implemented as a data communication equipment (DCE) connection.
To use the Console/Comm port, you need the following equipment:
•A VT100 or ANSI-compatible terminal, or a PC with a serial port and the ability to emulate a VT100 terminal.
Configure the terminal settings as follows:
-- 9600 baud
-- No parity
-- 8 bits
-- 1 stop bit
-- Flow control set to Xon/Xoff
-- Window Terminal Emulator option set to NO
-- Terminal Preferences: Function, Arrow, and Control keys active
-- Buffer size set to 24
•A UL-listed straight-through RS-232 cable with a female DB-9 connector for the console port on the switch.
The other end of the cable must have a connector appropriate to the serial port on your computer or terminal. (Most terminals or computers use a male DB-25 connector.)
Die telnet interface was vreemd , je moest bepaalde commando's weten om terug en vooruit te kunnen gaan.
de allerlaatste 350Ts en 450Ts zijn een jaar of 2 geleden in de schrootcontainer gegaan bij ons
Floris Bakker for president!
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Geef me je woonplaats en adres eens door per pm (of van de stageplaats als je dat liever hebt of als dat meer in mijn buurt is) , ik zal eens kijken of ik je een pakketje kabeltjes kan opsturen, hou ze dan wel bij voor de rest van je carriere, ze komen nog van pas
J.
J.
-
- Elite Poster
Ah, een ervaringsdeskundige ik had die gegevens al uit de handleiding, enkel andere kabels kan ik nog proberen momenteelcavecat schreef:Die telnet interface was vreemd , je moest bepaalde commando's weten om terug en vooruit te kunnen gaan.
Ze zijn inderdaad oud, ze zijn gekregen van een andere school die ze weg deed.
Jammer dat het nu verkiezingen zijn, er is 3000 euro budget aangevraagd om het netwerk te vernieuwen maar dit zal pas eind januari vrij komen als ze het goedkeuren, dan hebt ge de toestellen nog niet. Kortom, ruim na mijn stage .
Wat met het budget moet gekocht worden: 2 x 48 poort switch (managed met gigabit uplink). Een AP dat een vaste plaats krijgt (moet WPA enterprise ondersteunen want het netwerk zal uiteindelijk server based worden met een oude Windows server 2003 server van het stadhuis). En een mobiele AP zodat deze eens hier en daar in een klas geplaatst kan worden als er met tablets gewerkt zal worden (heel binnenkort? Ook WPA enterprise, moet een klas toestellen gelijk aankunnen). Iets zegt me dat het budget dus ook erg krap zal worden, ik ben al wat op zoek naar de toestellen en een goede locatie om ze aan te kopen.
Niettemin moet ik de situatie dus al een beetje kunnen redden met de huidige toestellen tot de nieuwe kunnen aangekocht worden
Pm met adres verzonden
-
- Deel van't meubilair
Zolang je niet voor merken zoals Cisco, HP, ... gaat zal dat best meevallen. Nu 48 ports managed gigabit switches ga je wel hoofdzakelijk bij die merken vinden... maar voor een TL-SG3424 betaal je iets van een 170 euro (is wel 24 ports, dus voor 680 euro ben je er). Als je dan de uplinks over fiber wil doen nog wat GBIC's en dergelijke.MClaeys schreef:Iets zegt me dat het budget dus ook erg krap zal worden
Het hangt er dus vanaf hoe duur je het zelf wil maken.
-
- Elite Poster
Het hoeft zeker niet duur te zijn, maar wel weer lang meegaan. Stabiel, gebruik maken van de bestaande bekabeling en plaats voor groei. 2 48 poort switchen leek me daarvoor ideaal omdat ik dan elke verdieping gewoon op een switch kan plaatsen. Ik keek inderdaad vooral naar Cisco, niet omdat ik andere merken niet vertrouw maar omdat ze bij de 48 poort switchen het meest aanwezig zijn. Ik weet ook niet echt de goede speciaalzaken, en Cisco is nogal goed vertegenwoordigt in de winkels waar ik kijk .
Ik kan er binnen dat budget gelukkig nog alle kanten met uit, ik heb ook nog veel tijd om te zoeken. Ze moeten bvb ook in de aanwezige racks passen, die niet bepaald diep zijn (de huidige steken er uit).
Uiteindelijk moeten alle computers wel aan een 100Mbps Telenet connectie, wat dat zal geven weet ik ook nog niet. Iets zegt me dat dit niet snel kan zijn. De router heeft ook 100Mbps poorten, de gigabit uplink is meer als toekomstgerichtheid dat ik daar naar kijk. Al bij al komt dus al het 100Mbps verkeer van pakweg 36 pc's op een verdieping via 1 100Mbps kabel naar de router.
Ik kan er binnen dat budget gelukkig nog alle kanten met uit, ik heb ook nog veel tijd om te zoeken. Ze moeten bvb ook in de aanwezige racks passen, die niet bepaald diep zijn (de huidige steken er uit).
Uiteindelijk moeten alle computers wel aan een 100Mbps Telenet connectie, wat dat zal geven weet ik ook nog niet. Iets zegt me dat dit niet snel kan zijn. De router heeft ook 100Mbps poorten, de gigabit uplink is meer als toekomstgerichtheid dat ik daar naar kijk. Al bij al komt dus al het 100Mbps verkeer van pakweg 36 pc's op een verdieping via 1 100Mbps kabel naar de router.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Je kan ook eens kijken naar de HP Procurve reeks, die hebben ook 48 poorts versies. Idem dito voor dlink en tplink als het goedkoop mag wezen.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
Als D-Link en TP-link degelijke managed switchen hebben dan wil ik deze zeker overwegen Er zijn wat gewone switchen aanwezig van TP-link en deze lijken wel goed, maar een managed exemplaar is toch nog net iets anders Dit weekend eens wat gebruikerservaringen opzoeken. 3Com was ik ook altijd tevreden van (toch in de mate dat ik dat kan zijn met mijn weinige ervaring ermee). Als HP iets met die kennis gedaan heeft in hun toestellen hebben die ook wel een streep voor . Tnx voor de tips.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ho, switchen staan niet gecentraliseerd in patchpanel/switchrack config?
Hou dan maar genoeg poorten vrij voor trunking, niet zozeer omdat het dataverkeer dit gaat vereisen, maar omdat je opvolgers nog nooit van het concept VLAN hebben gehoord, laat staan trunking, en een netwerkkabel wel ns kapot kan gaan over de jaren. Zoiezo kan je best alles met kleurtjes beplakken en in de handleiding uitleggen, of je opvolgers steken garanti een kabel in de verkeerde poort en tis vanda
Hou dan maar genoeg poorten vrij voor trunking, niet zozeer omdat het dataverkeer dit gaat vereisen, maar omdat je opvolgers nog nooit van het concept VLAN hebben gehoord, laat staan trunking, en een netwerkkabel wel ns kapot kan gaan over de jaren. Zoiezo kan je best alles met kleurtjes beplakken en in de handleiding uitleggen, of je opvolgers steken garanti een kabel in de verkeerde poort en tis vanda
-
- Elite Poster
Men eerste taak is het huidige netwerk te documenteren en dan opnieuw te configureren. Er zitten 2 24 poort switchen in de rack op het 2e verdiep, 2 24 poort switchen in de rack op de eerste verdieping en 1 24 poort switch in een ander gebouw. Deze zijn allemaal managed, maar nooit de juiste instellingen gekregen. Ze draaien dus op hun standaard settings of de settings van hun vorige eigenaar (bedrijven en scholen). Naar elk lokaal gaat 1 kabel, de klassen waar meerdere computers (maximum 4 + laptop leerkracht) aanwezig zijn staat een gewone switch, wie veel computers nodig heeft moet naar de computergang. In deze gang hangt elke pc met een kabel naar de patchkast en dus aan een managed switch.
Dat is de situatie in het kort. Gezien de beperkte kennis van de verantwoordelijke zit het nog redelijk in elkaar .
Vandaag wel ergens at random in een klas geen switch maar een router gevonden, met dhcp actief en gebruikt als switch (dus wan poort niet in gebruik). Deze heeft wel voor een deel van de problemen gezorgd vermoed ik. Maar tracht deze maar eens te vinden zonder documentatie het was nu ook maar toevallig dat ik hem tegenkwam omdat de verbinding in de klas niet werkte.
Kortom 5 managed switchen (maar nog niet in de config geraakt) en zeer veel gewone huis tuin en keuken switchen die ik nog niet allemaal gevonden heb ^^ ik heb er wel mijn werk aan.
Dat is de situatie in het kort. Gezien de beperkte kennis van de verantwoordelijke zit het nog redelijk in elkaar .
Vandaag wel ergens at random in een klas geen switch maar een router gevonden, met dhcp actief en gebruikt als switch (dus wan poort niet in gebruik). Deze heeft wel voor een deel van de problemen gezorgd vermoed ik. Maar tracht deze maar eens te vinden zonder documentatie het was nu ook maar toevallig dat ik hem tegenkwam omdat de verbinding in de klas niet werkte.
Kortom 5 managed switchen (maar nog niet in de config geraakt) en zeer veel gewone huis tuin en keuken switchen die ik nog niet allemaal gevonden heb ^^ ik heb er wel mijn werk aan.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Het beloofde pakketje kabels ligt klaar en als ik deze middag tijd heb, zet ik het af op je stageplaats.
J.
J.
-
- Deel van't meubilair
Waarom ga je dan nieuwe switchen kopen (of moet het geld gewoon op) ?MClaeys schreef:Er zitten 2 24 poort switchen in de rack op het 2e verdiep, 2 24 poort switchen in de rack op de eerste verdieping en 1 24 poort switch in een ander gebouw. Deze zijn allemaal managed, maar nooit de juiste instellingen gekregen.
-
- Elite Poster
De switchen zijn stokoud, hebben kapotte poorten en er is er zelfs een van 10Mbps. Ze zijn gewoon aan vervanging toe Daar was de school het ook al over eens nog voor ik mijn stage hier begon. Ze hebben nooit geld geïnvesteerd in het netwerk (behalve dan het rack en de patchkasten) en nu gaan ze dat in beperkte mate dus wel doen (dus geen "het geld moet op, zoek snel iets waar we het aan kunnen uitgeven" verhaal).
-
- Moderator
- Contacteer:
Wil je terug gaan naar managed switches? Zo ja : waarom?
Je kan toch evengoed gewone 10/100 (eventueel 1000)mbit switches hangen als ik het goed begrijp?
Je kan toch evengoed gewone 10/100 (eventueel 1000)mbit switches hangen als ik het goed begrijp?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
Wel, ik het hetzelfde gedacht. Waarom managed switchen? Sure, het staat altijd mooier op je stage-rapport, maar is de school er ook wat mee?
Is er nood aan switchmanagement? Allicht zal jouw config toch gewoon blijven draaien de komende jaren, en is de kans groot dat er geen nood/kennis binnen de school is om ook maar iets te wijzigen/managen. Heb je ze het prijsverschil tussen managed/unmanaged switchen al eens voorgelegd?
PS: Ben ook afgestuurd MCT'er ook mijn "lange stage" bij school gedaan en de volgende 4 jaar (!) werd ik bij het minste probleem gebeld als er wat was, omdat ik toch verantwoordelijk was voor mijn eigen opzet. Als je voor de 3de keer dan naar de ICT-coördinator ginder gaat om een client opnieuw te ghosten of een muis te vervangen (echt gebeurd!) dan is het soms toch nogal zuchten Zeker omdat ze ginder niet leken te beseffen dat ik ondertussen afgestudeerd was, 40u per week werkte en dus onmogelijk tussen 9u & 16u kon langskomen. Long story short: mss kort even afspreken hoe je support gaat leveren na je stage
Is er nood aan switchmanagement? Allicht zal jouw config toch gewoon blijven draaien de komende jaren, en is de kans groot dat er geen nood/kennis binnen de school is om ook maar iets te wijzigen/managen. Heb je ze het prijsverschil tussen managed/unmanaged switchen al eens voorgelegd?
PS: Ben ook afgestuurd MCT'er ook mijn "lange stage" bij school gedaan en de volgende 4 jaar (!) werd ik bij het minste probleem gebeld als er wat was, omdat ik toch verantwoordelijk was voor mijn eigen opzet. Als je voor de 3de keer dan naar de ICT-coördinator ginder gaat om een client opnieuw te ghosten of een muis te vervangen (echt gebeurd!) dan is het soms toch nogal zuchten Zeker omdat ze ginder niet leken te beseffen dat ik ondertussen afgestudeerd was, 40u per week werkte en dus onmogelijk tussen 9u & 16u kon langskomen. Long story short: mss kort even afspreken hoe je support gaat leveren na je stage
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Als het goed is, zijn de kabels ondertussen bij jou beland en heb je nu alles in huis om zowat elk type seriele connectie te maken. Succes ermee.
J.
J.
-
- Elite Poster
Omdat het voor zoveel computers wel handig kan zijn ze op te delen in VLANs + ze vragen die. Op men school zijn ze ook nogal pro managed toestellen.
Na mijn stage komt er misschien/waarschijnlijk nog een stagiair komt om het server-based te maken, of als ik zelf nog tijd over heb tijdens mijn stage moet ik er zelf al aan beginnen.
Qua support denk ik dat het nog mee zal vallen, de ict-coördinator kent er zelf wel redelijk veel van, dus van de computers en de andere infrastructuur moet ik me na mijn stage sowieso al niet veel aantrekken. Van het netwerk moet ik een degelijke documentatie en handleiding schrijven en de configs opslaan zodat ze zich uit de slag kunnen slaan denk ik . Van support achteraf heeft mijn school eigenlijk niet gesproken, ik ga dat voor de zekerheid eens navragen.
@Joe De Mannen
Kabels goed ontvangen, ze lagen na de middag op men bureau ! Tzijn er een pak meer dan ik dacht Deze middag of maandag ga ik aan het testen ermee, eerst nog een probleempje oplossen met de Cisco 892 router (Er kunnen maar 8 toestellen tegelijk verbinding maken).
Na mijn stage komt er misschien/waarschijnlijk nog een stagiair komt om het server-based te maken, of als ik zelf nog tijd over heb tijdens mijn stage moet ik er zelf al aan beginnen.
Qua support denk ik dat het nog mee zal vallen, de ict-coördinator kent er zelf wel redelijk veel van, dus van de computers en de andere infrastructuur moet ik me na mijn stage sowieso al niet veel aantrekken. Van het netwerk moet ik een degelijke documentatie en handleiding schrijven en de configs opslaan zodat ze zich uit de slag kunnen slaan denk ik . Van support achteraf heeft mijn school eigenlijk niet gesproken, ik ga dat voor de zekerheid eens navragen.
@Joe De Mannen
Kabels goed ontvangen, ze lagen na de middag op men bureau ! Tzijn er een pak meer dan ik dacht Deze middag of maandag ga ik aan het testen ermee, eerst nog een probleempje oplossen met de Cisco 892 router (Er kunnen maar 8 toestellen tegelijk verbinding maken).
-
- Deel van't meubilair
Waarom... met welk doel ?MClaeys schreef:Omdat het voor zoveel computers wel handig kan zijn ze op te delen in VLANs
Ik heb echter de indruk dat men niet weet waarom... tenzij dat het "cool" is ?MClaeys schreef: + ze vragen die. Op men school zijn ze ook nogal pro managed toestellen.
Wat bedoel je daar eigenlijk mee ?MClaeys schreef:om het server-based te maken
-
- Moderator
- Contacteer:
Ze zijn pro managed toestellen... Dus als jouw school pro BMW is, moet iedereen daar toekomen met een BMW? Beetje kort door de bocht gedacht als je het mij vraagt...
Als je er voor zorgt dat er een degelijke router staat (dus geen huis-tuin-keuken modem) en dus wat uitgebreide tabellen heeft, volstaat het om op die school bvb de iprange 10.0.0.0/23 te gebruiken (of als je nog meer nodig hebt /22). Vind het een beetje zonde om geld uit te geven als de mogelijkheden niet gebruikt moeten worden.
Ik weet niet hoe de structuur in elkaar zit van het netwerk, maar ik vermoed dat er van elk lokaal/plaats waar er een PC staat een UTP loopt naar een centrale ruimte?
Als je er voor zorgt dat er een degelijke router staat (dus geen huis-tuin-keuken modem) en dus wat uitgebreide tabellen heeft, volstaat het om op die school bvb de iprange 10.0.0.0/23 te gebruiken (of als je nog meer nodig hebt /22). Vind het een beetje zonde om geld uit te geven als de mogelijkheden niet gebruikt moeten worden.
Ik weet niet hoe de structuur in elkaar zit van het netwerk, maar ik vermoed dat er van elk lokaal/plaats waar er een PC staat een UTP loopt naar een centrale ruimte?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
Ik vrees dat de TS nog niet de ervaring heeft z'n klant te "challengen" op z'n noden... en samen met hen zoekt naar wat ze "echt" nodig hebben.krisken schreef:Beetje kort door de bocht gedacht als je het mij vraagt...
Voor zover ik het begrepen heb een switch per verdiep waarop alle PC's van dat verdiep zijn aangesloten... en dan van deze switches een uplink naar een switch waar de servers staan.krisken schreef:Ik weet niet hoe de structuur in elkaar zit van het netwerk, maar ik vermoed dat er van elk lokaal/plaats waar er een PC staat een UTP loopt naar een centrale ruimte?
-
- Moderator
- Contacteer:
Als het echt is zoals je omschrijft dan is één managed switch beneden (waar alle kabels van alle verdiepen toekomen) eigenlijk genoeg. Je maakt dan per verdiep een vlan aan en zo kan bvb elk verdiep een eigen iprange toegekend krijgen...
- 10.0.0.0/22 voor gelijkvloers
- 10.1.0.0/22 voor 1e verdiep
- 10.2.0.0/22 voor 2e verdiep
- 10.100.0.0/22 voor servers
- ...
Is dit nodig...niet echt
Is dit cool...maybe
Het feit dat ze nu managed switches gebruiken als "domme" switches (standaard config etc) en ze routers gebruiken als kleine switches zegt genoeg ...
- 10.0.0.0/22 voor gelijkvloers
- 10.1.0.0/22 voor 1e verdiep
- 10.2.0.0/22 voor 2e verdiep
- 10.100.0.0/22 voor servers
- ...
Is dit nodig...niet echt
Is dit cool...maybe
Het feit dat ze nu managed switches gebruiken als "domme" switches (standaard config etc) en ze routers gebruiken als kleine switches zegt genoeg ...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
Tja, op zich is het natuurlijk wel logisch dat ze pro managed toestellen zijn. Het maakt de stage namelijk een stuk interessanter. En daar gaat 't natuurlijk om bij het definiëren van de opdracht: zo interessant mogelijk maken voor de student. De noden van de stageplaats op zich zijn voor zowel de school als de stagiair op dat moment van ondergeschikt belang, hetgeen perfect te begrijpen is.krisken schreef:Ze zijn pro managed toestellen... Dus als jouw school pro BMW is, moet iedereen daar toekomen met een BMW? Beetje kort door de bocht gedacht als je het mij vraagt...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Misschien wil men de leraarskamer, het secretariaat etc. afschermen van de toestellen/toegangspunten (vb wireless) waar de leerlingen wél toegang toe hebben?
Het lijkt mij alvast een valabel argument om (deels) managed switchen/VLANs te gebruiken in plaats van "domme" switchen...
Het lijkt mij alvast een valabel argument om (deels) managed switchen/VLANs te gebruiken in plaats van "domme" switchen...
-
- Elite Poster
Dat mijn school pro managed toestellen is wil niet zeggen dat ik die moet kiezen nee, ik heb gewoon steeds de indruk gekregen dat domme switchen minder goed zijn in zulke grote omgevingen. Dat kan dan een foute veronderstelling zijn, we zijn dan ook niet alwetend als we afstuderen. We hebben nooit met domme switchen gewerkt op school wegens niet interessant (en dat kan ik deels ook wel begrijpen want dat is inpluggen en klaar).
De VLANs zouden een goed middel zijn om te zorgen dat klassen niet aan de computers van het computerlokaal kunnen en visa versa, nu kan iedereen aan iedereen. Niet echt ergens voor nodig, al vinden sommige virussen het precies wel handig (dat ligt dan weer eerder aan het niet updaten van de computers).
Het is niet echt het geval dat van elke locatie een kabel naar een centrale plaats komt (de meeste wel), er zitten vaak meerdere switches na elkaar (en op momenten zelfs routers). Het is meer voor een logische en overzichtelijke indeling.
Ik zal eens denken over een duidelijke manier om het uit te leggen hoe het in elkaar zit.
Met server based bedoelen ze dus voor centraal beheer, onder andere 1 keer updates binnenhalen en dan verdelen over de computers, elke gebruiker wat opslag, etc... Ze vroegen om te bekijken of dat mogelijk was en nuttig was, dat doe ik nadat ik het netwerk geoptimaliseerd heb. Een Windows 2003 server hiervoor hebben ze (op het stadhuis, de school krijgt deze dan).
@r2504
Ik heb inderdaad die ervaring niet, daar dient voor een stuk stage voor Ik ben dan ook niet te beroerd om dat toe te geven en daarom vraag ik hier ook dingen weliswaar geen kant en klare oplossing natuurlijk want daar leer ik niks mee, maar feedback wel (zoals managed vs unmanaged, daar had ik amper/niet bij stilgestaan. Wij hebben ook maar 1 stageperiode van een semester dus alles wat ik tegenkom is "nieuw").
Geloof me, ik heb hier al meer bijgeleerd op deze stage en op dit forum dan de Cisco labo's me bijbrachten.
De VLANs zouden een goed middel zijn om te zorgen dat klassen niet aan de computers van het computerlokaal kunnen en visa versa, nu kan iedereen aan iedereen. Niet echt ergens voor nodig, al vinden sommige virussen het precies wel handig (dat ligt dan weer eerder aan het niet updaten van de computers).
Het is niet echt het geval dat van elke locatie een kabel naar een centrale plaats komt (de meeste wel), er zitten vaak meerdere switches na elkaar (en op momenten zelfs routers). Het is meer voor een logische en overzichtelijke indeling.
Ik zal eens denken over een duidelijke manier om het uit te leggen hoe het in elkaar zit.
Met server based bedoelen ze dus voor centraal beheer, onder andere 1 keer updates binnenhalen en dan verdelen over de computers, elke gebruiker wat opslag, etc... Ze vroegen om te bekijken of dat mogelijk was en nuttig was, dat doe ik nadat ik het netwerk geoptimaliseerd heb. Een Windows 2003 server hiervoor hebben ze (op het stadhuis, de school krijgt deze dan).
@r2504
Ik heb inderdaad die ervaring niet, daar dient voor een stuk stage voor Ik ben dan ook niet te beroerd om dat toe te geven en daarom vraag ik hier ook dingen weliswaar geen kant en klare oplossing natuurlijk want daar leer ik niks mee, maar feedback wel (zoals managed vs unmanaged, daar had ik amper/niet bij stilgestaan. Wij hebben ook maar 1 stageperiode van een semester dus alles wat ik tegenkom is "nieuw").
Geloof me, ik heb hier al meer bijgeleerd op deze stage en op dit forum dan de Cisco labo's me bijbrachten.
-
- Moderator
- Contacteer:
Allemaal goed en wel maar dan gaat de student an sich op een verkeerde manier "leren" en dezelfde filosofie volgen als zijn school...met als gevolg dat hij voor de meest nutteloze zaken (zoals nu) managed switches gaat plaatsen. Iets waar de toekomstige klant zeker niet blij mee zal zijn.
Een kleine tip :
Probeer een blueprint te bemachtigen van jouw school (zeg maar gerust de bouwtekeningen) en maak er een copy van. Dan kan je daarop netjes aanduiden waar welke switch/router staat en hoe de kabels lopen. Altijd leuk om bij jouw eindwerk te steken!
Een kleine tip :
Probeer een blueprint te bemachtigen van jouw school (zeg maar gerust de bouwtekeningen) en maak er een copy van. Dan kan je daarop netjes aanduiden waar welke switch/router staat en hoe de kabels lopen. Altijd leuk om bij jouw eindwerk te steken!
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Voor kleine klanten is inderdaad de prijs altijd doorslaggevend.
Sommigen zouden nog durven kibbelen over 5 meter kabel...
Grote klanten kijken echt niet op een managed switch min of meer ... noch op een kilometer kabel meer of minder (met bijbehorende contactpunten).
En terecht.
Het absolute minimum voor een school zal inderdaad ergens liggen bij unmanaged switchen en wat kabel.
Sommigen zouden nog durven kibbelen over 5 meter kabel...
Grote klanten kijken echt niet op een managed switch min of meer ... noch op een kilometer kabel meer of minder (met bijbehorende contactpunten).
En terecht.
Het absolute minimum voor een school zal inderdaad ergens liggen bij unmanaged switchen en wat kabel.
-
- Moderator
- Contacteer:
Kabel zal voor deze school inderdaad geen rol spelen, maar als je pakweg 10 switches van 300 euro moet voorzien om deze daarna te gebruiken als gewone switch...dat vind ik een schande. Dat is minstens 3000 euro (geen idee wat die momenteel kosten) aan weggesmeten geld, terwijl men dit ook kon doen voor nog geen 80 euro (ik kan aan 24 poorts 10/100 switches geraken voor 80 euro per stuk...scholen wss een pak goedkoper + btw er nog ns van). Dit maakt een verschil van een paar duizend euro!
Daarom dat ik zeg, zet beneden bvb een routerboard met 13 gigabit poortjes zodat je per poort een vlan kan maken, en eventueel traffic shaping toepassen (bvb maximaal 1mbit/ip adres) zodat niet één leerling het volledige netwerk kan plattrekken. En dan laat je per lokaal alles daarop toekomen met domme unmanaged switches...
Daarom dat ik zeg, zet beneden bvb een routerboard met 13 gigabit poortjes zodat je per poort een vlan kan maken, en eventueel traffic shaping toepassen (bvb maximaal 1mbit/ip adres) zodat niet één leerling het volledige netwerk kan plattrekken. En dan laat je per lokaal alles daarop toekomen met domme unmanaged switches...
Telefonie = EDPnet + OVH