Bij mij thuis staan er momenteel 4 pc's, te weten:
- 1 vaste pc
- 2 netbooks
- 1 laptop
Vroeger kwamen deze backups terecht op een oude netwerkschijf (500GB), die enige tijd geleden de geest heeft gegeven (voeding defect, schijf werkt nog). Voorlopig staan alle backupfiles op een USB schijf van 1GB groot maar deze blijkt nu bijna vol te staan... En makkelijk is het niet echt om altijd met dat kabeltje te werken. Dus zit ik te kijken om opnieuw een NAS te installeren thuis. Op zich moet hij niks fancy kunnen : wat mp3's, een berg foto's en openoffice documenten opslaan is genoeg. Dingen als video streamen etc is allemaal niet nodig.
Daar ik thuis 2 hdd's heb liggen zou ik deze uiteraard graag gebruiken ik de nas. Daarom zat ik te denken om de Netgear ReadyNAS Duo v2 aan te schaffen, en de 2 hdd's daarin te plaatsen. Heeft er iemand ervaring met deze NAS?
http://www.nascenter.be/product/165519/ ... uo-v2.html
Mijn oude netwerkschijf had een intern IP (10.0.0.31), en deze wou ik via virtual ip's koppelen aan een extern (edpnet) ipadres zodat deze schijf ook van buitenaf kon benaderd worden. Echter weigerde deze schijf pertinent elke connectie die gemaakt werd naar dat public ip te aanvaarden. Via het interne IP hetzelfde doen was geen probleem. Als ik dat extern ip mapte naar een ander intern IP (bvb mijn PAP2T VoIP ding) dan werkte dit plots wel perfect. Lag dus duidelijk aan de netwerkschijf (firewall oid), wat ik nu zeker wens te voorkomen.