Is DVB-S kwaliteit nu werkelijk beter?

Alles over TV via satelliet
warrandebler
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

boulder schreef:
iceke schreef:Ik blijf geloven dat het nauwelijks verschilt en dat je daar zeker en vast je keuze niet moet van laten afhangen...
Het is inderdaad bij jou blijkbaar een geloof, want de screenshots zijn toch wel duidelijk.
Toch oppassen met screenshots. Stilstaande beelden kunnen een vertekend beeld geven, zeker bij h.264.
De meest gebruikte setting in x264 is constant rate factor, waarbij de encoder niet de beste quantizatie probeert te beogen, maar wel de beste kwaliteit in full motion.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

kalestream.PNG
(75.81 KiB) 927 keer gedownload
warrandebler schreef:Het was ter wijze van voorbeeld. Als men er niet in slaagt een significante verbetering in beeldkwaliteit te verwezenlijken, waarom laat men de consument dat geloven dat ze nu beter af zijn?
Ik vind die vroegere systemen altijd wel interessant.
Sommige landen slaagden erin vooruit te zijn op hun tijd.
Het Franse systeem : http://en.wikipedia.org/wiki/819_line#737i
Het verwondert mij eigenlijk dat je het niet over het Japanse systeem had, die hadden in de jaren '70 al analoge HDTV met 1150 beeldlijnen (interlaced op 60Hz).
Probleem van al die analoge systemen is de bandbreedte, je hebt iedere keer een volledige transponder nodig om één zender uit te zenden, terwijl je er digitaal makkelijk 3 of 4 kunt uitzenden, zonder dat het er minder op wordt qua kwaliteit.
warrandebler schreef:Dit is de typische reactie van de 21e eeuw: "Geef mij niet het beste, maar geef mij gewoon meer!"
20 kanalen in één transponder proppen is sowieso belachelijk, met of zonder 1080p.
Het is ook een rare vergelijking, we kunnen niet eventjes terug naar de 60's om eens wat screenshots te gaan nemen en de kwaliteit te vergelijken.
Maar dan nog, we kunnen als klant wel het beste willen, maar hoeveel zouden er dan het prijskaartje willen voor geven dat eraan vasthangt ?
En de nieuwste technieken zijn één ding, maar het duurt wel een tijdje voor die in omloop geraken.
Als morgen een nieuwe wagen gelanceerd wordt die 10x minder benzine verbruikt, zitten we niet overmorgen met een wagenpark met alleen dat soort auto's.
warrandebler schreef:Uit gierigheid ja. Het is mij meer dan duidelijk dat TVV gewoon lowcost gaat op alle vlakken. ZDF worden uitgezonden met een average van 11Mbps. Daar heb je al die artifacts quasi niet.
Inderdaad, maar opnieuw geen echte 1:1 vergelijking.
ZDF haalt haar geld uit kijk- en luistergeld van de Duitse belastingbetalers, TVV moet het rooien met de inkomsten die ze hebben uit hun commerciële activiteiten.
Het is ook niet overal zo dat de openbare zenders automatisch in hoge kwaliteit doorkomen.
Ik kijk graag naar TVEi, en de kwaliteit van dat beeld is zeer slecht, zowel op kabel als op satelliet.
In Spanje zelf valt via DVB-T echter wel TVE HD te ontvangen...
Maar de Spaanse economie is dan ook in crisis.
warrandebler schreef:H.265 is niet nodig om progressief uit te zenden, noch een grote aanpassing van de DVB standaard. Decoders en tv's zijn inderdaad een probleem, maar dat waren ze ook toen de eerste "hd" kanalen gestart werden.
Ik verwacht dat 1080p er hier in Europa wel zal komen, maar dan met nieuwe decoders en H.265 als encryptie, precies omdat men geen extra bandbreedte zal willen inzetten.
Ik vermoed ook dat het de BBC zal zijn die als eerste ermee afkomt, en het nog lang zal duren tegen dat onze zenders erop overschakelen.
Kijk maar hoeveel Vlaamse zenders nog altijd enkel in SD uitzenden (2Be, Vitaya, KanaalZ, ...).
Er is altijd een diepe kloof tussen dat wat technisch mogelijk is en dat wat je in de praktijk tegenkomt.
warrandebler schreef:Was het niet recentelijk dat sony een 4K test heeft gedaan op een astra-satelliet?
Tja, een test, dat noem ik dus vapourware.
Allemaal heel mooi, maar niet beschikbaar voor de consument.
warrandebler schreef:Ik reageerde op de opmerking van petrol424, maar indd, je hebt gelijk. Toch oppassen: sommige zenders op satelliet hebben meerdere geluidssporen. Als daar een 5.1 AC3 bij zit kan dat wel wat schelen.
Ik weet het, maar het ging dan over de vergelijking van dat ene fragment.
Bij BBC HD op satelliet heb je 2 geluidssporen, een in AC3, het andere in MPEG1, en dan nog eens DVB ondertiteling, naast de Teletekst ondertiteling.
Ik heb de test hier eens gedaan met een recente opname (best een recente nemen, want vroeger zond de BBC uit met 1440x1080i, nu is dat de volle 1920x1080i.
De originele opname bevatte dus Teletekst ondertitels, DVB ondertitels, AC3 geluid (het normale geluid) en MPEG1 geluid (dit is NARRATIVE : dat betekent dat je dan een ook stem hoort die beschrijft wat er allemaal gebeurt, bijv. "Hij slaat de deur met veel geweld toe", bedoeld voor blinden).
Ik neem de stream dus eventjes met AC3 geluid, zonder MPEG1 geluid, zonder teletekst en DVB ondertiteling, om te zien hoeveel dat scheelt.
Dit blijkt toch niet zo veel te schelen.
AC3 kun je niet weglaten, want anders heb je het 'narrative' geluid in de plaats, met audiobeschrijving dus.
Uiteindelijk scheelde dit 6,2%.
Het zou dus jammer zijn om ondertiteling en dergelijke weg te laten.
warrandebler schreef:Bedankt voor de vergelijking trouwens; dat wordt zeker geapprecieerd! Op die manier hoeven er geen twijfels meer te bestaan over telenet vs tvv.
Ik ben blij dat het geapprecieerd wordt, want het kost natuurlijk wat tijd en moeite om de test te doen.
De bedoeling hiervan was niet een provider af te breken en een andere op te hemelen, maar eens een duidelijke vergelijking te maken.
Er zijn maar weinigen die de apparatuur, de software en de kennis hebben om dit te doen, en dus is het makkelijk om te zeggen : "je kunt het niet vergelijken want xyz".
Met de standaardapparatuur is dat inderdaad onmogelijk, omdat men altijd de schuld op de TV, de decoders, de aansluiting, de instellingen van de TV, of het ultieme argument "het zit in uw koppeke" kan schuiven.
Doordat ik hier nu een toestel heb met DVB-C en DVB-S2 tuner kon ik die factoren allemaal uitsluiten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
warrandebler
Starter
Starter

boulder schreef:Ik vind die vroegere systemen altijd wel interessant.
Sommige landen slaagden erin vooruit te zijn op hun tijd.
Het Franse systeem : http://en.wikipedia.org/wiki/819_line#737i
Het verwondert mij eigenlijk dat je het niet over het Japanse systeem had, die hadden in de jaren '70 al analoge HDTV met 1150 beeldlijnen (interlaced op 60Hz).
Probleem van al die analoge systemen is de bandbreedte, je hebt iedere keer een volledige transponder nodig om één zender uit te zenden, terwijl je er digitaal makkelijk 3 of 4 kunt uitzenden, zonder dat het er minder op wordt qua kwaliteit.
het japanse systeem hebben wij hier niet gehad, maar vroeger hadden we hier in België tv's die zowel het franse als het duitse systeem aankonden (was een goede manier om aan protectionisme te doen). Er was trouwens nogal wat onenigheid tussen walen en vlamingen over welk systeem de brt moest gebruiken.
Analoge satelliet was leuk. Het enige storende artifact die ik mij kan herinneren waren die witte puntjes op sommige kanalen. Eigenlijk was er best veel te zien.
boulder schreef:Het is ook een rare vergelijking, we kunnen niet eventjes terug naar de 60's om eens wat screenshots te gaan nemen en de kwaliteit te vergelijken. Maar dan nog, we kunnen als klant wel het beste willen, maar hoeveel zouden er dan het prijskaartje willen voor geven dat eraan vasthangt ?
En de nieuwste technieken zijn één ding, maar het duurt wel een tijdje voor die in omloop geraken.
Als morgen een nieuwe wagen gelanceerd wordt die 10x minder benzine verbruikt, zitten we niet overmorgen met een wagenpark met alleen dat soort auto's.
Daar ga ik niet helemaal akkoord. We hebben nog steeds dezelfde testkaarten en testbeelden zoals die vroeger gebruikt worden. Vergelijken met een analoog beeld is helemaal niet zo moeilijk.
Bovendien vind ik 1080p helemaal niet zo "nieuw" meer. Bij de lancering van hdtv was de teleurstelling bij velen groot toen men zag dat 1080p niet aan de orde was.
De meeste consumenten worden een abonnement aangesmeerd als "het is hd meneer, en het heeft meer dan 100 zenders!", terwijl men niets over de beeldkwaliteit roept. Vroeger hadden we een stuk of 20 zenders in SD, waarvan de kwaliteit stukken beter was dan sommige hd kanalen nu. Dat is wat ik bedoel met "meer is niet beter".
boulder schreef:Inderdaad, maar opnieuw geen echte 1:1 vergelijking.
ZDF haalt haar geld uit kijk- en luistergeld van de Duitse belastingbetalers, TVV moet het rooien met de inkomsten die ze hebben uit hun commerciële activiteiten.
Het is ook niet overal zo dat de openbare zenders automatisch in hoge kwaliteit doorkomen.
Ik kijk graag naar TVEi, en de kwaliteit van dat beeld is zeer slecht, zowel op kabel als op satelliet.
In Spanje zelf valt via DVB-T echter wel TVE HD te ontvangen...
Maar de Spaanse economie is dan ook in crisis.
Inderdaad, ZDF heeft meer middelen ter beschikking. Toch ben ik ervan overtuigd dat TVV lowcost gaat. BVN bv. wordt gesponserd door vlaanderen en nederland, en krijgt op astra een bitrate van ongeveer 4 à 5 Mbps. (die op hotbird is wel heel wat minder, en de andere satellieten heb ik nog nooit gezien). Ik weet niet in hoeverre het budget van bvn zoveel groter is als dat van TVV. Oostenrijk is ook een relatief klein land. Toch zijn haar commericiële zenders aan degelijke kwaliteit te bekijken. Als TVV echt op kwaliteit zou willen concurreren, dan zou ze een boeket van de meest gekozen zenders moeten samenstellen (men zou bv. 1 national geographic kunnen delen tussen nederland, vlaanderen en wallonie, eventueel met closed captions). Maar ja, dat verkoopt niet hé, want "meer" is nu ook blijkbaar de norm. Ik geef u gelijk in die zin dat TVV uiteindelijk de consument geeft wat ze wil, of dat nu kwaliteit is of niet.
TVE is altijd een "extraatje" geweest op de kabel. Bij voo hebben ze nu ook de portugese publieke omroep, maar je wilt niet weten hoe die eruit ziet.
boulder schreef:Tja, een test, dat noem ik dus vapourware.
Allemaal heel mooi, maar niet beschikbaar voor de consument.
De bedoeling was om te tonen dat 4k mogelijk was met de huidige technologie. Blijkbaar krijgen ze hun 4k-tv's niet verkocht daar in japan, omdat er geen content voor is.
boulder schreef:De originele opname bevatte dus Teletekst ondertitels, DVB ondertitels, AC3 geluid (het normale geluid) en MPEG1 geluid (dit is NARRATIVE : dat betekent dat je dan een ook stem hoort die beschrijft wat er allemaal gebeurt, bijv. "Hij slaat de deur met veel geweld toe", bedoeld voor blinden).
Allé, dat moeten ze bij de vrt ook doen tijdens het journaal, als er een politicus in beeld komt: "Dit is de man die na de verkiezingen in uw zakken zal zitten". :lol:
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

boulder schreef:Je begrijpt het niet echt.
Het zijn null bytes, en niet 0-bits.
Om daar uit te besluiten dat iemand er niets van begrijpt..., geloof me, zelf streamen doe ik al wel iets langer dan vandaag hoor. Laat het dan nonsens data noemen. En zoek de term bit stuffing maar eens op.
boulder schreef: petrol242 schreef:Bij een digitaal signaal heb je beeld of geen beeld. Stream of geen stream. Niks ertussen, niks erbuiten.
Dit slaat nergens op.
Als ik je moet geloven is er dus geen verschil tussen kleur of zwart-wit, SD of HD.
Je was toch één soort stream aan het vergelijken op hetzelfde tv toestel met dezelfde ontvanger ? Mpeg2 SD op één ?

En wat TSDoctor betreft, dat ken ik vrij goed vandaar dat ik voor Mpeg2 streams ProjectX gebruik :roll:
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

boulder schreef:
warrandebler schreef:Bedankt voor de vergelijking trouwens; dat wordt zeker geapprecieerd! Op die manier hoeven er geen twijfels meer te bestaan over telenet vs tvv.
Ik ben blij dat het geapprecieerd wordt, want het kost natuurlijk wat tijd en moeite om de test te doen.
Erg leerrijk wat jullie hier netjes én duidelijk met veel ervaring en kennis van zaken neerschrijven. :thumbs:
boulder
Elite Poster
Elite Poster

warrandebler schreef:Toch oppassen met screenshots. Stilstaande beelden kunnen een vertekend beeld geven, zeker bij h.264.
De meest gebruikte setting in x264 is constant rate factor, waarbij de encoder niet de beste quantizatie probeert te beogen, maar wel de beste kwaliteit in full motion.
Kijk, ik had ook mijn 2 filmpjes kunnen uploaden, dan kon iedereen voor zichzelf oordelen.
Maar dan zou ik ongetwijfeld de kritiek gekregen hebben dat ik copyrighted materiaal online zet, nu zal het zijn dat je het met stilstaande beelden niet goed kunt beoordelen.
En zo is het natuurlijk onmogelijk om goed te doen.
Ik kan u alleen verzekeren dat die blokkerigheid bij TV Vlaanderen ook bij bewegende beelden duidelijk zichtbaar is.
Het logo van één zelf ziet er al heel blokkerig uit bij TVV.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:
boulder schreef:Je begrijpt het niet echt.
Het zijn null bytes, en niet 0-bits.
Om daar uit te besluiten dat iemand er niets van begrijpt..., geloof me, zelf streamen doe ik al wel iets langer dan vandaag hoor. Laat het dan nonsens data noemen. En zoek de term bit stuffing maar eens op.
Ik heb die conclusie daaruit niet getrokken, maar uit het feit dat je zegt dat die null bytes in die stream zouden zitten.
Dat is enkel zo bij de HD versies van één en Canvas op de kabel.
boulder schreef: petrol242 schreef:Bij een digitaal signaal heb je beeld of geen beeld. Stream of geen stream. Niks ertussen, niks erbuiten.
Dit slaat nergens op.
Als ik je moet geloven is er dus geen verschil tussen kleur of zwart-wit, SD of HD.
petrol242 schreef:Je was toch één soort stream aan het vergelijken op hetzelfde tv toestel met dezelfde ontvanger ? Mpeg2 SD op één ?
Ja, maar jij zegt dus dat er bij een digitaal signaal niks van verschil is, het is signaal of geen signaal.
Dus eigenlijk moeten we volgens jou niet vergelijken, het zou identiek moeten zijn.
Alsof alle MPEG2 SD gelijk is aan alle MPEG2 SD.
Ik denk dat de screenshots voldoende bewijzen dat dat niet het geval is, er is veel ruimte voor kwaliteitsverschillen.
petrol242 schreef:En wat TSDoctor betreft, dat ken ik vrij goed vandaar dat ik voor Mpeg2 streams ProjectX gebruik :roll:
Oei, zo'n slechte ervaringen met TSDoctor ?
ProjectX ken ik ook hoor, Java gebaseerd, nogal een Spartaanse interface, ik ben eigenlijk nog niets tegengekomen dat het beter zou kunnen dan TSDoctor.
Voor ik TSDoctor gebruikte, gebruikte ik al ProjectX om transport streams te demuxen en er de teletekst ondertitels uit te halen.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:Kijk, ik had ook mijn 2 filmpjes kunnen uploaden, dan kon iedereen voor zichzelf oordelen.
Twee filmfragmentjes (citaten) online zetten in het kader van een technische bespreking zal, mijn inziens, niet beschouwd worden als een schending van copyright, mits in acht nemen van enkel regeltjes.
Citaatrecht in België

De wet in België stelt, in artikel 21, lid 1 van de Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten:
§ 1. Het citeren uit een werk dat op geoorloofde wijze openbaar is gemaakt, ten behoeve van kritiek, polemiek, recensie, onderwijs, of in het kader van wetenschappelijke werkzaamheden, maakt geen inbreuk op het auteursrecht, voor zover zulks geschiedt overeenkomstig de eerlijke beroepsgebruiken en het beoogde doel zulks wettigt.

Het citeren bedoeld in het vorige lid moet de bron en de naam van de auteur vermelden, tenzij dit niet mogelijk blijkt.
Bron: wikipedia en http://www.law.kuleuven.be/cir/publications/auteursrecht#20.

Nu nog de zegen verkrijgen van de crew en moderatoren alvorens je actie onderneemt.
De crew en de moderatoren hebben uiteindelijk het laatste woord of iets, ja dan nee, mag, hé. 8)
warrandebler
Starter
Starter

boulder schreef:Kijk, ik had ook mijn 2 filmpjes kunnen uploaden, dan kon iedereen voor zichzelf oordelen.
Maar dan zou ik ongetwijfeld de kritiek gekregen hebben dat ik copyrighted materiaal online zet, nu zal het zijn dat je het met stilstaande beelden niet goed kunt beoordelen.
En zo is het natuurlijk onmogelijk om goed te doen.
Ik kan u alleen verzekeren dat die blokkerigheid bij TV Vlaanderen ook bij bewegende beelden duidelijk zichtbaar is.
Het logo van één zelf ziet er al heel blokkerig uit bij TVV.
Ik spreek u niet tegen, in tegendeel, ik deel uw mening. Maar ik probeer gewoon wetenschappelijk correct te blijven.
eternum schreef:Twee filmfragmentjes (citaten) online zetten in het kader van een technische bespreking zal, mijn inziens, niet beschouwd worden als een schending van copyright, mits in acht nemen van enkel regeltjes.
Bwa ja, kweet nog niet. De playboy was er toch ook niet content mee toen ze een foto van lena gebruikten in wetenschappelijke publicaties.

[Mod Edit] dubbele post samengevoegd, zie Forumregels. Gelieve de "Wijzigen" knop te gebruiken
[User Edit] Mijn oprechte excuses.
Laatst gewijzigd door warrandebler 22 sep 2012, 21:41, in totaal 1 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

eternum schreef:Nu nog de zegen verkrijgen van de crew en moderatoren alvorens je actie onderneemt.
De crew en de moderatoren hebben uiteindelijk het laatste woord of iets, ja dan nee, mag, hé. 8)
Zo'n file is rap 160 Megabytes, dat kan ik niet eventjes op een forum zetten.
Vroeger zou ik daarvoor rapidshare gebruiken, maar ik denk dat dat nu niet meer zou werken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

eternum schreef: Nu nog de zegen verkrijgen van de crew en moderatoren alvorens je actie onderneemt.
De crew ziet geen probleem in het posten van korte videofragmenten als illustratie van de discussie.
Natuurlijk onder voorbehoud dat de inhoud zelf niet indruist tegen de Forumregels.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

OK, ik heb het fragment met Videoredo TV Suite ingekort van 3 minuten naar 15 seconden.
Op die manier zal niemand er iets ongeoorloofds inzien.
Nu kan iedereen er zelf een oordeel over vormen.

Fragment 1 (Telenet één) :

http://depositfiles.com/files/6mc7dx5ze

Fragment 2 (TV Vlaanderen één) :

http://depositfiles.com/files/ryz9luq6r
warrandebler
Starter
Starter

Merk ook op hoe TVV de EBU recommendations voor mp2 encoding naast zich neer legt.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Zoals hier al eerder is gezegd is het vergelijken van een variabele en constante bitrate twijfelachtig te noemen. Temeer ook dat de streams door verschillende tuners zijn gecapteerd. DVB-S en DVB_C zijn nu éénmaal twee aparte technologieën, weliswaar met eenzelfde uitvoer. En dus in het verhaal van een hogere bitrate geeft beter beeld ga ik absoluut niet mee. Daarvoor zijn veel te veel factoren van tel.

Beeldkwaliteit is op zijn minst subjectief te noemen. Wil je daar echt een vergelijking maken, moet je gelijktijdig twee exact dezelfde tv toestellen gebruiken en nodig dan ook gelijk de straat uit om tot een representatief vergelijk te komen.
Voorts vergelijk je slechts één satellietprovider met één kabelprovider. In het laatste geval kan het spijtig genoeg niet anders. Moest het topic dan uiteindelijk daar niet over gaan ? Het kan best zijn dat het signaal van Telenet beter is dan dat van TVV. Op bepaalde zenders misschien of op allemaal ? Ik zou het niet weten want ik heb nooit digitale TV gehad van Telenet. Gelukkig maar. Je bent altijd welkom om eens te komen kijken naar een paar FTA HD zenders van over de plas in combinatie met mijn plasma (oei, daar kan ook een topic van komen).

Maar als signaal is satelliet superieur op een kabelsignaal met een klein verschil. De signaal/ruis verhouding, bandbreedte etc in acht genomen. En uiteraard ook hier weer beperkingen bij de eindgebruiker zoals uitrichting en grootte van de schotel, kwaliteit van de LNB en eventuele switches en conectoren, de lengte en kwaliteit van de coax naar je tuners. Maar dat geldt ook voor de kabel veronderstel ik zoals RF-filters, splitters en dergelijke meer, want op die kabel gaat iets meer door dan alleen video en audio.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

petrol242 schreef:Je bent altijd welkom om eens te komen kijken naar een paar FTA HD zenders van over de plas in combinatie met mijn plasma (oei, daar kan ook een topic van komen).
En hoeveel tijd kijkt de gemiddelde Vlaming naar dergelijk FTA HD zenders ?
petrol242 schreef:Maar als signaal is satelliet superieur op een kabelsignaal met een klein verschil.
Wat voor veralgemeende nonsens uitspraak is dat nu weer ? Welk satelliet signaal, welk kabelsignaal ?
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:En hoeveel tijd kijkt de gemiddelde Vlaming naar dergelijk FTA HD zenders ?
Wat het kijkgedrag van de gemiddelde vlaming ook mag zijn laat ik in het midden. Ik weet naar welke zenders ik kijk.
De originele post ging over de kwaliteit van DVB-S, toch ? En dan spreken we enkel over SD uitzendingen, want voor HD is er de nieuwe satndaard DVB-S2, maar ik wou mij niet aan het muggen ziften zetten.
r2504 schreef:Wat voor veralgemeende nonsens uitspraak is dat nu weer ? Welk satelliet signaal, welk kabelsignaal ?
Signaal, uitzending, carrier, transmissie ?
Ja zeg, dan houd het hier voor mij op
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

petrol242 schreef:Wat het kijkgedrag van de gemiddelde vlaming ook mag zijn laat ik in het midden. Ik weet naar welke zenders ik kijk.
Daarom dat dergelijke postings ook geen enkele waarde hebben... iemand anders kijkt naar andere dingen dan jij. Ook al zijn statements van meer dan 4000 zenders en fantastische HD streams waar... iedere persoon moet ze voor zichzelf evalueren om te kijken of hij er ook het plezier van heeft.
r2504 schreef:Signaal, uitzending, carrier, transmissie ?
Ga je nog verder veralgemenen of wat ? Alle DVB-T/C/S varianten zijn familie van elkaar en in essentie louter geoptimaliseerd voor het medium waarover ze gaan (terrrestrieel, cable of sat)... op zich verschillen ze dus niet wat mogelijkheden betreft voor het aanleveren van kwaliteit. Dit is namelijk puur afhankelijk van de bandbreedte (het MPEG-4 data ziet er dus niet anders uit)... je kan dus evenzeer goede/slechte kwaliteit hebben op DVB-T/C/S.
warrandebler
Starter
Starter

petrol242 schreef:Zoals hier al eerder is gezegd is het vergelijken van een variabele en constante bitrate twijfelachtig te noemen. Temeer ook dat de streams door verschillende tuners zijn gecapteerd. DVB-S en DVB_C zijn nu éénmaal twee aparte technologieën, weliswaar met eenzelfde uitvoer. En dus in het verhaal van een hogere bitrate geeft beter beeld ga ik absoluut niet mee. Daarvoor zijn veel te veel factoren van tel.
Daar ga ik niet helemaal mee akkoord. DVB-S/DVB-C/DVB-T hebben indd andere transmissie-eigenschappen, maar de uitgestuurde streams zijn identiek. In principe zou je een DVB-C stream rechtstreeks, zonder herencodatie op de ether kunnen zetten. Vergelijken tussen beide is dus wel degelijk mogelijk.
petrol242 schreef:Beeldkwaliteit is op zijn minst subjectief te noemen. Wil je daar echt een vergelijking maken, moet je gelijktijdig twee exact dezelfde tv toestellen gebruiken en nodig dan ook gelijk de straat uit om tot een representatief vergelijk te komen.
Voorts vergelijk je slechts één satellietprovider met één kabelprovider. In het laatste geval kan het spijtig genoeg niet anders.
Voor wat ik weet werden beide signalen niet gedecomprimeerd door de verschillende tuners, maar gewoon rechtstreeks in een ts-container opgeslagen. Op zich zou het type van tuner dus geen verschil kunnen maken in deze test, maar ik kan mij vergissen (iemand die dit kan verduidelijken?)
Beide signalen werden op hetzelfde computerdisplay, met dezelfde videokaart bekeken.
petrol242 schreef:Maar als signaal is satelliet superieur op een kabelsignaal met een klein verschil. De signaal/ruis verhouding, bandbreedte etc in acht genomen. En uiteraard ook hier weer beperkingen bij de eindgebruiker zoals uitrichting en grootte van de schotel, kwaliteit van de LNB en eventuele switches en conectoren, de lengte en kwaliteit van de coax naar je tuners. Maar dat geldt ook voor de kabel veronderstel ik zoals RF-filters, splitters en dergelijke meer, want op die kabel gaat iets meer door dan alleen video en audio.
Wat ik altijd dacht was dat een satelliet-signaal heel zwak was, en dus een minder goede S/N verhouding had dan een (goed beheerde) coax.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

warrandebler schreef:Wat ik altijd dacht was dat een satelliet-signaal heel zwak was, en dus een minder goede S/N verhouding had dan een (goed beheerde) coax.
Coax is een gesloten medium zodat je (in theorie) geen externe interferentie hebt in tegenstelling tot terrestrieel en sat.

Netto ga je dus meer bandbreedte per éénheid spectrum kunnen leveren op coax dan de andere mediums... maar daar gaat het hier niet over, wel over de eigenlijke stream die je binnen krijgt (en die is bij alle drie identiek indien men dezelfde bandbreedte voorziet zoals je ook schreef).
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:OK, ik heb het fragment met Videoredo TV Suite ingekort van 3 minuten naar 15 seconden.
Excellent, boulder!

In het TV Vlaanderen fragment lijkt Jeroen Meus wel een héél grauwe en afgewassen T-shirt te dragen. :wink:
Het verschil is visueel wel héél erg duidelijk ... voor een eindgebruiker.
En dat voor een zender (Eén) waar men van TV Vlaanderen toch wel zou mogen verwachten om kwalitatief net extra de zeilen bij te zetten...
Niet dus.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Coax is een gesloten medium zodat je (in theorie) geen externe interferentie hebt in tegenstelling tot terrestrieel en sat.
Netto ga je dus meer bandbreedte per éénheid spectrum kunnen leveren op coax dan de andere mediums...
Coax heeft inderdaad een betere afscherming. Voor satelliet zijn externe invloeden van atmosfeer ed zeker waar. Als de schotel niet voldoet of de uitrichting, kan het wel eens noppes zijn. Bij sommigen zeker te zien bij onweer, hoewel ik er met mijn visiosat geen last van heb, zelfs met de onweders die we vandaag en gisteren hadden.
r2504 schreef:Ga je nog verder veralgemenen of wat ? Alle DVB-T/C/S varianten zijn familie van elkaar en in essentie louter geoptimaliseerd voor het medium waarover ze gaan (terrrestrieel, cable of sat)... op zich verschillen ze dus niet wat mogelijkheden betreft voor het aanleveren van kwaliteit. Dit is namelijk puur afhankelijk van de bandbreedte (het MPEG-4 data ziet er dus niet anders uit)... je kan dus evenzeer goede/slechte kwaliteit hebben op DVB-T/C/S.
Het is de modulatiemethode van DVB-S die extra bandbreedte biedt(nog niet te spreken over DVB-S2 waar op een ander modulatieschema kan overgeschakeld worden). Momenteel voor DVB-S QPSK en QAM. Voor DVB-C QAM met daarbinnen nog een aantal viervoudige schema's. Er is dus in fysieke overdracht wel degelijk verschil en zal de demodulatie in de tuner ook anders verlopen. Maar zoals ik hierboven ergens schreef is de uitvoer inderdaad identiek. Weet er iemand hier trouwens of DVB-C2 al in gebruik is in België ?
r2504 schreef:Daarom dat dergelijke postings ook geen enkele waarde hebben...
Als we over de kwaliteit van satelliet praten, waarom zouden bepaalde zenders dan taboe zijn ? Per toeval omdat Jan Modaal er niet naar kijkt ? Hoewel als ik de schotels zie hangen in bepaalde wijken in Antwerpen en de uitrichting er van, zal er waarschijnlijk naar iets meer gekeken worden dan het TVV aanbod.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

En voor de volledigheid heb ik die twee bestanden eens door projectX gehaald en een demux uitgevoerd.

Telenet :

Code: Selecteer alles

maandag 24 september 2012  17.44 u. CEST
ProjectX 0.90.4.00 (30.03.2006)

-> working with collection 0

-> save normal log file
-> write all video data
-> write all other data
-> patch c.d.flagged infos of pictures
-> add sequence end code
-> set resolution in SDE 
-> PVA: strictly specs. for audio streams
-> VOB: determine diff. Cell timelines
-> TS: ignore scrambled packets
-> TS: enhanced search for open packets
-> TS: join file segments (of Dreambox®)
-> TS: generate PMT stream dependent
-> get only enclosed PES/TS packets
-> concatenate different recordings
-> ensure 1st PES-packet start with video
-> generate PCR/SCR from PTS

-> write output files to: '/home/***'

-> Input File 0:  '/home/***/één_telenet.ts' (15.115.388 bytes)
-> Filetype is TS (generic PES Container)
-> demux
-> Service ID 0x1
-> PMT 0xC9 refers to these usable streams:
Video:
PID: 0x12D
Audio:
PID: 0x259(dut)
Teletext:
PID: 0x3E9(dut_i100 )
Subpict.:
n/a

!> PID 0x0 (PAT) (0 #1) -> ignored
!> PID 0xC9 (PMT) (188 #2) -> ignored
ok> PID 0x12D has PES-ID 0xE0 (MPEG Video) (376 #3) 
ok> PID 0x259 has PES-ID 0xC0 (MPEG Audio) (564 #4) 
-> video basics: 704*576 @ 25fps @ 0.7031 (16:9) @ 10000000bps, vbvBuffer 110
-> starting export of video data @ GOP# 0
ok> PID 0x3E9 has PES-ID 0xBD (private stream 1) (TTX)  (1297764 #6904) 
--> PID 0x1FFF => stuffing packet -> ignored
packs: 80077 100% 15115388

-> Video: fr/ ct/ 1p/ cg/ og/ dg -> 373/ 0/ 0/ 32/ 0/ 0
-> Video length: 373 frames @ 00:00:14.920
-> GOP summary: min. 6, max. 24 fields; contains interlaced frames
-> avg. nom. bitrate 7309784bps (min/max: 6225200/8434800)
-> set first sequenceheader bitrate to 8434800bps
---> new File: /home/***/één_telenet.m2v

--> MPEG Audio (0xC0) on PID 0x259
-> check CRC of AC-3 / MPEG-Audio L1,2
-> delete CRC in MPEG-Audio Layer1,2
-> add frames
Audio PTS: first packet 00:00:00.150, last packet 00:00:15.102
Video PTS: start 1.GOP 00:00:00.150, end last GOP 00:00:15.070
-> adjusting audio at video-timeline
-> src_audio: MPEG-1, Layer2, 48000Hz, stereo, 192kbps, CRC @ 00:00:00.000
audio frames: wri/pre/skip/ins/add 622/0/0/0/0 @ 00:00:14.928 done...
---> new File: '/home/***/één_telenet.mp2'

--> Teletext on PID 0x3E9 (SubID 0x10)

summary of created media files:
.Video (m2v):	373 Frames	00:00:14.920		'/home/***/één_telenet.m2v'
Audio 0 (mp2):	622 Frames	00:00:14.928	0/0/0/0	'/home/***/één_telenet.mp2'
=> 13.991.020 bytes written...
-> we have 2 warnings/errors.
Ik moet zeggen dat beide bestanden prima versneden zijn. Zelfde video en audio frames :wink:

Hier TVV :

Code: Selecteer alles

maandag 24 september 2012  17.47 u. CEST
ProjectX 0.90.4.00 (30.03.2006)

-> working with collection 0

-> save normal log file
-> write all video data
-> write all other data
-> patch c.d.flagged infos of pictures
-> add sequence end code
-> set resolution in SDE 
-> PVA: strictly specs. for audio streams
-> VOB: determine diff. Cell timelines
-> TS: ignore scrambled packets
-> TS: enhanced search for open packets
-> TS: join file segments (of Dreambox®)
-> TS: generate PMT stream dependent
-> get only enclosed PES/TS packets
-> concatenate different recordings
-> ensure 1st PES-packet start with video
-> generate PCR/SCR from PTS

-> write output files to: '/home/***'

-> Input File 0:  '/home/***/één_tvv.ts' (4.725.004 bytes)
-> Filetype is TS (generic PES Container)
-> demux
-> Service ID 0x1
-> PMT 0x3BB refers to these usable streams:
Video:
PID: 0x3B1
Audio:
PID: 0x39D(dut)
Teletext:
PID: 0x389(dut_i100 )
Subpict.:
n/a

-> special PIDs for searching defined: { 0x389 0x39D 0x3B1 }
ok> PID 0x3B1 has PES-ID 0xE0 (MPEG Video) (376 #3) 
ok> PID 0x39D has PES-ID 0xC0 (MPEG Audio) (564 #4) 
-> video basics: 704*576 @ 25fps @ 0.7031 (16:9) @ 15000000bps, vbvBuffer 112
-> starting export of video data @ GOP# 0
ok> PID 0x389 has PES-ID 0xBD (private stream 1) (TTX)  (298168 #1587) 
packs: 24765 100% 4725004

-> Video: fr/ ct/ 1p/ cg/ og/ dg -> 373/ 0/ 0/ 20/ 0/ 0
-> Video length: 373 frames @ 00:00:14.920
-> GOP summary: min. 24, max. 48 fields; contains interlaced frames
-> avg. nom. bitrate 1945522bps (min/max: 1164400/2371200)
-> set first sequenceheader bitrate to 2371200bps
---> new File: /home/***/één_tvv.m2v

--> MPEG Audio (0xC0) on PID 0x39D
-> check CRC of AC-3 / MPEG-Audio L1,2
-> delete CRC in MPEG-Audio Layer1,2
-> add frames
Audio PTS: first packet 00:00:00.151, last packet 00:00:15.247
Video PTS: start 1.GOP 00:00:00.151, end last GOP 00:00:15.071
-> adjusting audio at video-timeline
-> src_audio: MPEG-1, Layer2, 48000Hz, stereo, 160kbps, noCRC @ 00:00:00.000
audio frames: wri/pre/skip/ins/add 622/0/0/0/0 @ 00:00:14.928 done...
---> new File: '/home/***/één_tvv.mp2'

--> Teletext on PID 0x389 (SubID 0x10)

summary of created media files:
.Video (m2v):	373 Frames	00:00:14.920		'/home/***/één_tvv.m2v'
Audio 0 (mp2):	622 Frames	00:00:14.928	0/0/0/0	'/home/***/één_tvv.mp2'
=> 3.926.959 bytes written...
-> we have 0 warnings/errors.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Zoals hier al eerder is gezegd is het vergelijken van een variabele en constante bitrate twijfelachtig te noemen.
Waarom ?
We vergelijken hier wat de gebruiker krijgt voor het geld dat hij aan Telenet resp. TV Vlaanderen betaalt.
Trouwens, ik heb hier nog geen enkele zinnige reden gekregen waarom VBR beter zou zijn dan constante.
Ik zal het eens uitleggen dat iedereen het begrijpt.
Jantje krijgt een variabel loon, de ene maand is dat 1000, de andere keer 2000, soms is het 1500, het schommelt, maar Jantje krijgt nooit meer dan 2500, en Jantje krijgt ook nooit minder dan 800.
Pietje daarentegen krijgt iedere maand 5000 uitbetaald.
Variabel is beter, zeker ?
Maw. als je toch voldoende bandbreedte ter beschikking hebt zal het resultaat voor de gebruiker met constante bitrate minstens even goed zijn.
Als bandbreedte krap is, zoals bij TV Vlaanderen, dan dient die variabele bandbreedte ervoor om binnen dezelfde transponder bandbreedte te herverdelen tussen de zenders onderling.
Dat is echter geen tovermiddel, je kunt geen honderd zenders op een transponder zetten en dan met het argument dat het VBR is beweren dat de kwaliteit wel hoog genoeg gaat liggen.
En dat is nu net wat uit het voorbeeld blijkt.
Die transponder waar één zit zit gewoon stampvol, en dat is bij TV Vlaanderen al jaren zo.
De encoders die ze inzetten doen volgens mij ook geen slecht werk, ze kunnen gewoon met die schamele bandbreedte niet toveren.
Troost u, als ze naar H.264 gaan, geeft dat de kans op verbetering, maar dan mag de redenering niet zijn dat H.264 efficiënter codeert, en dat men nog eens die bandbreedte die aan één toegekend wordt drastisch moet verminderen...
petrol242 schreef:Temeer ook dat de streams door verschillende tuners zijn gecapteerd. DVB-S en DVB_C zijn nu éénmaal twee aparte technologieën, weliswaar met eenzelfde uitvoer. En dus in het verhaal van een hogere bitrate geeft beter beeld ga ik absoluut niet mee. Daarvoor zijn veel te veel factoren van tel.
Het is eigenlijk grappig hoe u steeds theoretisch bezig blijft, terwijl er wel 2 filmpjes en 2 screenshots online staan.
Bovendien, zoals R2540 al uitgelegd heeft, is dit argument onzin.
DVB-S2 en DVB-C zjin natuurlijk aparte technologieën, maar ze zijn nu ook weer niet zo verschillend, niet voor niets beginnen ze beiden met de letters DVB, Digital Video Broadcasting.
Je moet ze zien als een transportmiddel voor de stream (beeld, geluid, teletekst, DVB ondertiteling, etc.) die ze vervoeren.
Of anders gezegd : Jan die de bus neemt of Jan die in zijn auto stapt, is nog steeds Jan als hij eruit komt, ze zijn dus wel vergelijkbaar.
De vraag van de originele poster was of de beeldkwaliteit op de transponder die TV Vlaanderen zelf afhuurt beter dan wat de kabel levert.
De belangrijkste verschillen tussen DVB-T, C en S zitten in de foutcorrectie en de modulatie.
Doordat je bij DVB-S en T een signaal uit de lucht plukt, heb je zwaardere foutcorrectie nodig, en dat gaat ten koste van de capaciteit.
De transponder waarop TVV de zender één uitzendt, heeft volgens kingofsat.net 33.8 Mbps capaciteit.
Dat ligt lager dan de 50 Mbps die op de kabel per mux zit.
petrol242 schreef:Beeldkwaliteit is op zijn minst subjectief te noemen. Wil je daar echt een vergelijking maken, moet je gelijktijdig twee exact dezelfde tv toestellen gebruiken en nodig dan ook gelijk de straat uit om tot een representatief vergelijk te komen.
Mijn ontvanger heeft een DVB-C en DVB-S2 tuner, en gaat via HDMI naar een 37" LED TV.
Maar dat doet er niet toe, want de filmpjes die ik aanleverde zijn feitelijk gewoon digitale copieën van de transport streams.
Niets ging verloren, als u ze afspeelt is het uw PC die de decodering doet.
Ik ben dus een stapje verder gegaan dan de straat uit te nodigen, iedereen kan hier voor zichzelf oordelen.
Ik kan mij toch niet van de indruk ontdoen dat u elk excuus te baat neemt om er vooral op uit te komen dat er niet vergeleken kan worden.
U bent heel kritisch voor mijn testen, bent u ook zo kritisch tegenover uw eigen *ahum* *kuch* niet bestaande testen ?
petrol242 schreef:Voorts vergelijk je slechts één satellietprovider met één kabelprovider. In het laatste geval kan het spijtig genoeg niet anders. Moest het topic dan uiteindelijk daar niet over gaan ? Het kan best zijn dat het signaal van Telenet beter is dan dat van TVV. Op bepaalde zenders misschien of op allemaal ? Ik zou het niet weten want ik heb nooit digitale TV gehad van Telenet. Gelukkig maar. Je bent altijd welkom om eens te komen kijken naar een paar FTA HD zenders van over de plas in combinatie met mijn plasma (oei, daar kan ook een topic van komen).
U zegt dat ik niet objectief ben, maar u zegt dat u blij bent dat u nooit digitale TV van Telenet gehad heeft ?
Maar ondanks dat u dat nooit gehad heeft, belet u dat niet om allerlei absolute straffe uitspraken over DVB-C vs. DVB-S te doen...
En FTA zenders vergelijken, dat wil ik gerust ook eens doen, maar daar betaalt een satellietkijker nu eenmaal niet voor, zonder TVV abonnement heeft een satellietkijker die immers net zo goed.
Ik heb doelbewust één genomen als voorbeeld, omdat dat niet geëncrypteerd op de kabel zit, het gevolg is dat ik een digitale 1:1 vergelijking kon maken.
Met bijv. NED2 zou ik wel kunnen visueel vergelijken, maar vermits u ongelofelijk strenge testnormen oplegt (voor een ander, welteverstaan, zelf test u liever niets...) , en u dus mijn ogen, mijn TV, mijn buren, enz. niet vertrouwt kan ik u ook geen tegenvoorbeeld geven, ook al zou ik vermoeden dat NED2 HD er mooier uitziet dan NED2.
Maar zoals u zegt, gewoon kijken is allemaal veel te subjectief.
petrol242 schreef:Maar als signaal is satelliet superieur op een kabelsignaal met een klein verschil.
Euhm, omdat het minder bandbreedte biedt ?
Omdat het gevoeliger is voor storingen ?
Nog eens, ik heb niets tegen satelliet, ik heb zelf een Multytenne Twin op mijn Dreambox aangesloten, en ik kijk heel veel naar het Freesat aanbod, maar daar heeft TV Vlaanderen geen enkele verdienste aan.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:
r2504 schreef:En hoeveel tijd kijkt de gemiddelde Vlaming naar dergelijk FTA HD zenders ?
Wat het kijkgedrag van de gemiddelde vlaming ook mag zijn laat ik in het midden. Ik weet naar welke zenders ik kijk.
De originele post ging over de kwaliteit van DVB-S, toch ? En dan spreken we enkel over SD uitzendingen, want voor HD is er de nieuwe satndaard DVB-S2, maar ik wou mij niet aan het muggen ziften zetten.
Dan moet je toch maar eens goed herlezen.
ik citeer de eerste post :
warrandebler schreef:Vergeleken met Telenet, is de bitstream van TV-Vlaanderen/Télésat noemenswaardig beter?
Mijn algemene indruk is dat digitale tv via de kabel/iptv allesbehalve voldoet aan wat ik "dvd kwaliteit" zou noemen. In principe heeft tvvlaanderen de mogelijkheid om meer bandbreedte per kanaal te gebruiken, maar hebben ze dat ook effectief gedaan?
Dat wordt in de volgende post opnieuw verfijnd door de OP met :
warrandebler schreef:Awel ja, maar ik had het eigenlijk meer op de bandbreedte die TVVlaanderen zelf afhuurt (bv op astra 1L, 12722 H, transponder 119) voor de niet-gratis zenders.
De FTA kanalen van publieke omroepen zijn inderdaad uitstekend, maar daar heeft TVV niet veel aan te bekostigen.
Het gaat dus niet over DVB-S versus DVB-C.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

eternum schreef:
boulder schreef:OK, ik heb het fragment met Videoredo TV Suite ingekort van 3 minuten naar 15 seconden.
Excellent, boulder!

In het TV Vlaanderen fragment lijkt Jeroen Meus wel een héél grauwe en afgewassen T-shirt te dragen. :wink:
Het verschil is visueel wel héél erg duidelijk ... voor een eindgebruiker.
En dat voor een zender (Eén) waar men van TV Vlaanderen toch wel zou mogen verwachten om kwalitatief net extra de zeilen bij te zetten...
Niet dus.
Dank je, ik vind ook dat het beeld er in dit voorbeeld duidelijk beter uitkomt bij Telenet dan bij TV Vlaanderen.
Het logo van één ziet er bij TVV erg blokkerig uit, als je langere tijd naar die zender kijkt, blijft dat opvallen.
Hopelijk betert het voor de TVV kijkers als de zender naar H.264 overgeschakeld wordt.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Eén is bij TVV al een tijdje in mpeg4 te verkrijgen. http://www.lyngsat.com/tvchannels/be/Een-HD.html

Geen H.264, ik weet het spijtig dus. Maar het beeld mag er wel zijn. In de toekomst gaan ze wel moeten overschakelen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Het is wel H.264, maar het is niet één,maar één HD, dat is niet hetzelfde.
Had ik één HD willen vergelijken had ik dat ook kunnen doen, maar de vraag van de originele poster ging niet over de zenders op de transponder waar één HD zit.
Die wordt immers gedeeld door TV Vlaanderen, Canal Digitaal en Télésat, hij zit op Astra 3 en niet op Astra 1.
Er zitten naast één HD ook nog 6 Nederlandse HD zenders op.
De originele poster had het over de transponder op Astra1 waar één opzit, en waarvan de kosten door TV Vlaanderen gedragen worden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk trouwens dat één niet zal omschakelen naar H.264 bij TV Vlaanderen, maar dat ze iedereen zullen doen omschakelen naar een HD ontvanger, die ook naar Astra3 kan (duokop, triplesat, Multytenne, etc.), om dan één te schrappen.
Je kunt bij TV Vlaanderen ook niet meer naar La Une kijken, het is onmiddellijk La Une HD.
Dat spaart bandbreedte, maar de kosten voor een nieuwe ontvanger zijn wel voor de kijker, natuurlijk.
De vergelijking van beeldkwaliteit zou je dan dus moeten doen tussen één HD TVV en één HD Telenet.
Ongetwijfeld zal het verschil hier veel minder groot zijn.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Voila, en daar gaat het hem om... De vergelijking loopt mank (omdat je nu eenmaal een hd dvb-s niet kan vergelijken met een dvb-c)

Feit blijft natuurlijk dat TVV bandbreedte te kort komt. (maar steeds betere compressie technieken gaat toepassen, (waardoor dan weer een heleboel mensen in de problemen komen met een te kleine schotel))
Wat is er erger ? TVV die bandbreedte te kort komt of TN die doet of ze bandbreedte te kort komt. :angel:

Soit, ik ben gelukkig met tvv, ik zie het verschil niet in de HD uitzendingen tov Telenet, en het bespaart me een etentje op jaarbasis.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Voila, en daar gaat het hem om... De vergelijking loopt mank (omdat je nu eenmaal een hd dvb-s niet kan vergelijken met een dvb-c)
Je moet soort met soort vergelijken, hee.
één TN met één TVV, zoals ik nu gedaan heb, een volgende keer misschien één HD TVV met één HD TN, en dan zie ik echt niet waarom de vergelijking mank zou lopen.
iceke schreef:Feit blijft natuurlijk dat TVV bandbreedte te kort komt. (maar steeds betere compressie technieken gaat toepassen, (waardoor dan weer een heleboel mensen in de problemen komen met een te kleine schotel))
Het zijn feitelijk nieuwe modulatietechnieken (8PSK tov. QPSK), maar het komt op hetzelfde neer, er is iets meer bandbreedte beschikbaar, en inderdaad, de Multytennes en de Triplesats zullen daar meest hinder van ondervinden, nochtans toestellen die door TVV zelf gecommercialiseerd worden.
Ook mensen met buitenverblijven in Spanje die daar naar TVV kijken zullen er hinder van ondervinden.
Ik vind dat TVV een heel rare politiek voert, ze jagen hun klanten voortdurend op extra kosten.
Toen ze met hun duokop afkwamen, wisten ze heel goed dat het Freesat aanbod op 28.2°E heel interessant was, maar de Triplesat, daar kwamen ze pas veel later mee.
Op dat moment kocht ik mij een Multytenne Twin, en H.264 kaartjes voor in de PC.
En nu verkopen ze nog altijd de Triplesat, terwijl er een grote kans is dat er voor veel mensen straks problemen komen met die 8PSK transponders, en dat de nieuwe footprint van de Astra2F er straks voor zorgt dat heel wat mensen een heel deel van het Freesat aanbod niet meer kunnen ontvangen.
Ze verkochten nog MPEG2-only ontvangers terwijl ze heel goed wisten dat ze binnenkort gingen overschakelen naar H.264.
Ze voerden een SID limiet in, waardoor veel mensen met een Linux ontvanger of Smartwi problemen kregen/krijgen.
Ze schakelen over naar H.264 en de klanten mogen een nieuwe ontvanger kopen.
Ik vraag mij af hoevel keer je klanten zo kunt op kosten jagen, voor ze weg zijn.
iceke schreef:Wat is er erger ? TVV die bandbreedte te kort komt of TN die doet of ze bandbreedte te kort komt.
Er is in elk geval voldoende bandbreedte om de zenders in fatsoenlijke kwaliteit door te geven, en ondanks dat de SD digiboxen al van in 2005 ingevoerd werden, zie je dat die MPEG2-only ontvangers nog steeds alle SD zenders kunnen bekijken.
En als er een belangrijke nieuwe Vlaamse zender bijkomt (Vier HD bijv.) dan heb ik toch de indruk dat ik op Telenet kan rekenen.
Bij TV Vlaanderen is het dan bang afwachten of en wanneer die zender er bijkomt.
Het totaal aantal kanalen stijgt ook gestaag bij de kabel, wat ik niet van TVV kan zeggen, daar blijft het min of meer gelijk in aantal, maar regelmatig worden duurdere kanalen door goedkopere vervangen.
iceke schreef:Soit, ik ben gelukkig met tvv, ik zie het verschil niet in de HD uitzendingen tov Telenet, en het bespaart me een etentje op jaarbasis
Welk abonnement heb jij dan ?
De nieuwe gebruikers hebben bijv. maar VTM HD als ze minimum het Basic abonnement nemen, en dat is al 14,90€/maand tov. 15,20€/maand.
Als jij met 3,60€ een etentje kunt betalen ben je een crack...
Maar ik veronderstel dat je dan bij Telenet de huur van de HD digicorder erbij rekent, en bij TV Vlaanderen je apparatuur vergeet af te schrijven.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb nog het oude abbo met de HD zenders inbegrepen(voor hoelang nog ???)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

iceke schreef:Voila, en daar gaat het hem om... De vergelijking loopt mank (omdat je nu eenmaal een hd dvb-s niet kan vergelijken met een dvb-c)
Waarom blijf je dat toch beweren... de modulatie techniek heeft niets te zien met de inhoud. De modulatie techniek zal wel bepalen hoeveel spectrum er nodig is, maar staat los van hoeveel bandbreedte men beslist te geven aan de inhoud. Of een 8 Mbits stream dus binnen komt via DVB-S2 of DVB-C maakt voor jou niets uit (voor de provider wel want voor hem is bruto spectrum van belang).

Zoals iemand anders al schreef, of Jantje nu met de fiets of met de auto gaat... het is steeds hetzelfde Jantje die bij jou aan de deur zal staan.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

nee,nee
omdat dvb-s te meten valt en dvb-c niet (niet vrij op de kabel), waar hier nu al 3 pagina's over geluld wordt is achterhaald (sd)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Eén HD zit vrij op de kabel in DVB-C !

Je kan het dus perfect meten... stop dus met dingen te vertellen die niet correct zijn.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad, één HD zit ook ongeëncrypteerd op de kabel, net als Canvas HD.
Als ik dus nog eens tijd heb en zo, zal ik nog wel eens zo'n test doen, hoewel het knippen in het beeld niet zo perfect frame per frame gaat als bij MPEG2.
Ik zou dan ook een programma nemen waarvan ik weet dat de bitrate hoog ligt, en geen geüpscalede SD.

Zeggen dat de vergelijking tussen de één SD versies achterhaald is, vind ik niet correct.
Zowel TVV als Telenet bieden één aan in un pakket, dus waarom zou je ze niet mogen met elkaar vergelijken ?
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Je mag ze gerust vergelijken, alleen is het mi achterhaald om juist die kanalen er uit te pikken om tot een conclusie te komen.
Wat is het nut van een sd kanaal te vergelijken als er een hd voor handen is ?
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Als ze achterhaald zijn, waarom biedt TV Vlaanderen ze dan nog aan ?
Het antwoord ligt voor de hand : omdat niet iedereen een HD ontvanger heeft.
warrandebler
Starter
Starter

iceke schreef:Wat is het nut van een sd kanaal te vergelijken als er een hd voor handen is ?
* éénvoudiger om te decoderen -> minder dure hardware nodig
* meer resistent tegen ruis in het signaal (signaalcodering kan éénvoudiger)
* Betere compatibiliteit met non-widescreen uitzendingen
* etc.

Vergelijken tussen SD kanalen is logisch: de meeste kijkers beschikken nog niet over een hd toestel.
Hoe graag sommigen het ook zouden willen, PAL is nog lang niet weg.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

roep maar niet te hard :-(
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat”