DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
mutmong
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 mar 2010, 20:25

Ik heb sinds een maand nu een BBox2 (VDSL2) met een internet start abonnement en het valt op dat de downloadsnelheid gesnoerd wordt rond de 8,8 Mb/s.
Ik ben zeker dat ik maar op ongeveer 100 meter van de ROP woon en men zou mij maximum op 30/1.5 (Mbs down/up volgens abo) moeten kunnen zetten.
Aangezien de zeer korte afstand zou met mij toch wel wat meer moeten kunnen geven. Juist?
Kan er iemand dit voor mij bevestigen? Ik moet weten waarover ik spreek als ik contact op neem met Belgacom om dit aan te klagen.
Ik ben geen specialist & zal hieronder wat snaps zetten zodat het duidelijk wordt. THX!!!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BTW: 'repair mode' wat is dit? Dit kan toch niet continu zo blijven??
GRTZ!!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Kan je resultaten van de ModemTool eens posten, in plaats van de screen snaps (druk op "To Clipboard" en plak het hier)

Je bent op een repair profile terecht gekomen (9/0.5)
Dat wil zeggen dat de lijn analyse van Belgacom er van uitgaat dat er iets mis is met je lijn. In de meeste gevallen wijst dit op "stubs". Een "stub" is een niet-toegestane aftakking op je lijn.

De lijn moet conform de voorschriften zijn:
  • er moet een NTP2007 geplaatst zijn, met daarop een VDSL2 fullrate splitter (TF2007)
  • deze NTP2007 moet komen waar de lijn van Belgacom je huis binnenkomt (de zogenaamde "intro" of het eerste aftakpunt in de woning).
  • er mag ook geen enkele aftakking bestaan op de lijn voor de NTP2007. Eventuele aftakkingen voor telefoon moeten op de groene klemmen van de NTP2007 aangesloten zijn.
Als je zeker bent, dat je lijn conform is, dan kan je de automatische lijntest doen (0800 22424). Na enkele ogenblikken zal je terug op een provisioning profiel komen (30/6, 20/2 ...). Tenzij de lijn nog steeds "niet conform" is, dan val je terug op een repair profiel.

Geef eens een volledige beschrijving van je binnenbekabeling ...
Heb je telefoon, of het "internet zonder vaste lijn" ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

en buiten dat vergeet niet dat de lichtere abbonementen niet het volledige lijnprofiel ter beschikking krijgen mits deze abbonementen hiervoor niet bedoeld zijn
The eternal and true pessimist :D
mutmong
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 mar 2010, 20:25

Alvast bedankt voor het antwoord!!
Ik ben geen forum specialist maar als ik alles kopieer naar het klembord kan ik dat toch niet zomaar plakken in m'n bericht?

Verder kan ik wel wat info geven:

-Tijdens de verbouwingen is de telefoonlijn, vanaf het punt waar de het huis binnen komt, afgetakt naar een extra telefoonstekker waar geen telefoon is aangesloten. Dus op het stuk voor de NTP2007. BTW: De NTP2007 is dit een norm voor telefoonstekkers? Is dit een speciale telefoonstekker met wat elektronische componenten in?
Ik kan wel zeggen dat ik alvast de bijgeleverde splitter (adaptor 5-6) gebruik.

-Het zal alvast heel moeilijk zijn om op de plaats waar de telefoonkabel binnenkomt nog te wijzigen want ik had indertijd niet veel kabellengte meer over en om toch nog goed contact te kunnen maken dus heb ik de drie kabel aan elkaar gesoldeerd op die plaats (dus inkomende kabel met de twee kabeltjes die in de woning liggen).

-Het telefoonkabeltje dat naar de slaapkamer loopt (dus niet naar de BBox2) heb ik eigenlijk niet meer nodig dus dat mag weg maar ik zal die aftakking niet volledig kunnen wegnemen want aan die soldering zal ik niet meer raken omdat de inkomende kabel zou wel eens tekort kunnen worden om nog opnieuw te verbinden. Ik kan dat kabeltje wel zo dicht mogelijk bij de soldering (enkele centimeters en zelf millimeters indien nodig) afknippen. Hopelijk is dat dan wel voldoende.

-Het ziet er niet uit dat er een NTP2007 aan de muur hangt waar m'n BBox2 is aangesloten is. Kan ik zoiets makkelijk in een doe-het-zelf zaak kopen of moet ik naar een Belgacom verkooppunt? Ik wil ook opmerken dat die NTP2007 er uit ziet als een splitter want er zijn twee RJ-telefoonaansluitingen voorzien en een 6-pins aansluiting (voor modem?).

Laat iets weten van je er van denkt en hoe het moet opgelost worden.
Ik zal alvast een lijntest laten doen en zoeken hoe ik de resultaten van de modemtool moet kopieren en plakken.

MANY MANY THX!!!
mutmong
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 mar 2010, 20:25

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  9064 kbps        552 kbps
Modem max:             18468 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        15163 kbps         3176 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           109 m Estimated!
Training margin:       21.2 dB
Attenuation:           1.1 dB


Voila! :-)
mutmong
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 mar 2010, 20:25

a3ke schreef:en buiten dat vergeet niet dat de lichtere abbonementen niet het volledige lijnprofiel ter beschikking krijgen mits deze abbonementen hiervoor niet bedoeld zijn


Ik moet normaal 30/1,5 kunnen krijgen.
Afbeelding

THX!
mutmong
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 mar 2010, 20:25

Nu is het een kleine 10 minuten geleden dat de test gestart is en dit is het resultaat:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  9064 kbps        552 kbps
Modem max:             18528 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        15212 kbps         3187 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           107 m Estimated!
Training margin:       21.2 dB
Attenuation:           1.1 dB


Dus ik ben weer naar beneden gegooid. :-(
Ik kon idd zien dat mijn lijn een tijdje op 30/6 gestaan heeft.

BTW: idd INTERNET ZONDER VASTE LIJN
mutmong
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 mar 2010, 20:25

Het profiel van 30/1,5 dat Belgacom mij zou moeten geven staat ook niet in het venster van VDSL2 tool:

Afbeelding

Het passende profiel om de upload snelheid van 1.5Mbs niet te overschrijden is 8d-12/1
mattionline
Plus Member
Plus Member
Berichten: 211
Lid geworden op: 10 sep 2011, 14:32
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 10 keer

Je zal waarschijnlijk op een 30/6 profiel komen met een uploadsnelheid beperkt tot 1,5mbit.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

profiel dat je haalt staat volledig los van abo.... je kan bv syncen op 50/6 dan zal je internet toch afgeknepen worden op 30/1,5. andersom kan het zijn dat je synct op 16,5/2 en dus de snelheid van je abo niet haalt

maar het feit dat je al snel terugvalt op repair zal wel in de bekabeling zitten, dus breng deze eerst in orde
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

a3ke schreef:en buiten dat vergeet niet dat de lichtere abbonementen niet het volledige lijnprofiel ter beschikking krijgen mits deze abbonementen hiervoor niet bedoeld zijn

Dat is absoluut niet waar

1) Totaal onafhankelijk van het type abonnement (Start, Comfort, Maxi), met of zonder Belgacom TV, en onafhankelijk van de ISP (Dommel, Scarlet, EDPNet, Belgacom), krijg je het hoogste profiel wat je lijn technisch toelaat, in 2 stappen:
  1. DARE: je krijgt, op basis van afstand/verzwakking een provisioning profiel (30/6, 20/2, 16.5/2 of 12/1).
  2. DLM: je lijn wordt dynamisch getest, en eventueel wordt de download nog verder verhoogd (vb 50/6, 40/6, 30/2, 25/2).
2) De lichtere abonnementen worden gecapt op de BAS (vb Start = 30/1.5, Comfort = 30/2.5, Maxi = 30/3.5), en dit heeft niets te maken met het sync profiel.

[EDIT]
Trouwens, alle abonnementen van Belagcom (ook de "lichtere") hebben 30 mpbs download. Dus je hebt in feite altijd het hoogste lijnprofiel nodig als je de beloofde dowload wil halen


mutmong schreef:Het profiel van 30/1,5 dat Belgacom mij zou moeten geven staat ook niet in het venster van VDSL2 tool

Het antwoord lees je hierboven: het profiel dat je ziet bij de Modem tool is wat je lijn aankan, het abonnement (30/1.5) is het maximum wat je kan krijgen en waarvoor je betaalt. Dit zijn 2 verschillende zaken !
Wat je in werkelijkheid krijgt, is natuurlijk ook beperkt tot wat je lijn fysisch aankan.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

mutmong schreef:Tijdens de verbouwingen is de telefoonlijn, vanaf het punt waar de het huis binnen komt, afgetakt naar een extra telefoonstekker waar geen telefoon is aangesloten. Dus op het stuk voor de NTP2007

Dat is de boosdoener (zoals uitgelegd in mijn eerdere post).

mutmong schreef:Het telefoonkabeltje dat naar de slaapkamer loopt (dus niet naar de BBox2) heb ik eigenlijk niet meer nodig dus dat mag weg ....
... Ik kan dat kabeltje wel zo dicht mogelijk bij de soldering (enkele centimeters en zelf millimeters indien nodig) afknippen. Hopelijk is dat dan wel voldoende.

Die enkele cm (of beter enkele mm) zal geen kwaad kunnen. Dat zal je probleem volledig oplossen!

mutmong schreef:BTW: De NTP2007 is dit een norm voor telefoonstekkers? Is dit een speciale telefoonstekker met wat elektronische componenten in? Ik kan wel zeggen dat ik alvast de bijgeleverde splitter (adaptor 5-6) gebruik.
---
Het ziet er niet uit dat er een NTP2007 aan de muur hangt waar m'n BBox2 is aangesloten is. Kan ik zoiets makkelijk in een doe-het-zelf zaak kopen of moet ik naar een Belgacom verkooppunt? Ik wil ook opmerken dat die NTP2007 er uit ziet als een splitter want er zijn twee RJ-telefoonaansluitingen voorzien en een 6-pins aansluiting (voor modem?).


Wat je hier schrijft begrijp ik niet zo goed ...
  • Als er een NTP2007 aanwezig is (die er inderdaad uitziet als een splitter), dan moet je toch geen nieuwe halen in de doe-het-zelf zaak ??? Je hebt er maar één nodig.
  • Als je de NTP gebruikt, dan mag je de 5-6 adapter niet gebruiken (het is of-of), maar wel de filter (TF2007)
  • Gezien je geen telefonie hebt, kan het ook zonder de filter.
In jouw geval zou ik dus:
    a) die aftakking wegknippen.
    b) de NTP gebruiken (de telefoonkabel die van de intro komt, zonder aftakkingen, aansluiten op de zwarte klemmen).
    c) geen filter nodig, gezien geen telefonie: modem direct op de NTP.
Nadat je alles conform hebt gemaakt, terug de lijntest uitvoeren: je zal op 30/6 komen, en met een beetje geluk sta je binnen enkele weken op 40/6 of 50/6 :-D .

[EDIT]
Gezien geen telefonie kan je inderdaad je modem aansluiten op een gewone 5-polige stekker. Het zal evengoed werken :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
mutmong
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 mar 2010, 20:25

philippe_d schreef:Wat je hier schrijft begrijp ik niet zo goed ...

Als er een NTP2007 aanwezig is (die er inderdaad uitziet als een splitter), dan moet je toch geen nieuwe halen in de doe-het-zelf zaak ??? Je hebt er maar één nodig.
Als je de NTP gebruikt, dan mag je de 5-6 adapter niet gebruiken (het is of-of), maar wel de filter (TF2007)
Gezien je geen telefonie hebt, kan het ook zonder de filter.

Er hangt geen NTP2007 aan de muur. Wel een gewone 5-polige telefoon stekkerdoos waarop ik de splitter (5-6) gestoken heb. Dus als ik alleen dat tweede telefoniekabeltje naar de slaapkamer af knip zou het moeten opgelost zijn!!!

Many many Thanks ...again aan allen die geantwoord hebben!!
Laat maar komen!
Ik hou het forum op de hoogte van de vorderingen. Heb nu geen tijd om te knippen maar het komt wel!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

mutmong schreef:Er hangt geen NTP2007 aan de muur. Wel een gewone 5-polige telefoon stekkerdoos waarop ik de splitter (5-6) gestoken heb.

Steek gewoon je modem direct op de 5-polige telefoon stekkerdoos, zonder de 5-6 adapter.
De 5-6 adapter heb je alleen nodig als je de 6-polige filter gebruikt (om xDSL en telefonie te splitsen)...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:
a3ke schreef:en buiten dat vergeet niet dat de lichtere abbonementen niet het volledige lijnprofiel ter beschikking krijgen mits deze abbonementen hiervoor niet bedoeld zijn

Dat is absoluut niet waar



Dat is absoluut wel waar philippe_d

lees eens even letterlijk zoals jij altijd reageert op mijn reacties

de lichtere abbonementen niet het volledige lijnprofiel ter beschikking krijgen


wat is hier NIET WAAR aan ?

juist , niets , de start krijgt zelfs al is de lijn 50/6 capabel niet dat volledige lijnprofiel ter beschikking door de cap op de BAS

just is just eh :angel:
The eternal and true pessimist :D
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

OK, sorry, ik heb je mis begrepen :-(
Ik dacht dat je bedoelde dat lichtere abonnementen soms een minder profiel kregen.

Maar wat bedoel je met "lichtere" abonnementen ?
Alle BGC abonnementen hebben 30 mbps download, dus je opmerking geldt ook voor het zwaarste abonnement (Intense 30/4.5), want deze krijgt namelijk ook - zelfs al is de lijn 50/6 capabel - niet dat volledige lijnprofiel ter beschikking door de cap op de BAS.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
mutmong
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 mar 2010, 20:25

Ik heb net de aftakking er af geknipt en het is mission accomplished!!

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30056 kbps        6048 kbps
Modem max:             75028 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        61601 kbps         12906 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           67 m Estimated!
Training margin:       18.3 dB
Attenuation:           4.3 dB

Afbeelding

SWEET!: M'n upload is niet 'afgenepen' op 0,5Mbs

Nogmaals bedankt voor de hulp!! :-D
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

mutmong schreef:Ik heb net de aftakking er af geknipt en het is mission accomplished!!

Proficiat :wink: .
Jouw download (19.7 mbps) is wel aan de lage kant. Je zou normaal ca 28.5 mbps moeten krijgen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Even een andere Speedtest server gebruiken, want hij synct wel netjes op 30/6.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

of gedaan met wifi? kan ook schelen. snelheidstest altijd uitvoeren als je met kabel verbonden bent met modem
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
Edward
Plus Member
Plus Member
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 jan 2005, 12:07
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Ik krijg ook al een tijdje het venstertje met de raad te bellen naar bovengenoemd nummer na de VDSL-tooltest.
Na het lezen van deze draad ben ik ook eens de kelder in gedoken om een ongebruikte telefoondraad te verwijderen.
Ik krijg nu geen melding meer van foutieve binnenbekabeling maar ik ga wel van het repairprofiel 25... down/ 2up Training margin 23 naar 16,5/2 :-(
Ben nu braafjes 20 minuten aan het wachten...


Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.2 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  16536 kbps        2056 kbps
Modem max:             58916 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        48373 kbps         10135 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           451 m Estimated!
Training margin:       28.4 dB
Attenuation:           15.7 dB
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

misschien eens bellen naar 0800 22 224 voor een automatische lijntest, krijg je misschien weer iets meer
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
Edward
Plus Member
Plus Member
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 jan 2005, 12:07
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Om 15u gebeld, 20 minuutjes zijn voorbij en ik zou nu de resultaten op mijn tv-scherm moeten zien volgens de dame aan de 080022424-lijn.
Start gewoon op BBC. ?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Resultaat zien op jouw TV scherm? Das de eerste keer dat ik dit hoor?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

dat wordt idd gezegd aan de lijn, maar zou betwijfelen moesten die er op komen. in elk geval zou je een disconnect moeten gekregen hebben na het bellen, en hopelijk een ander profiel
Laatst gewijzigd door xenne op 28 sep 2012, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Beter checken via je PC : surfen naar 192.168.1.1 :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Edward
Plus Member
Plus Member
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 jan 2005, 12:07
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

192.168.1.1
Nog steeds 16,5/2. :-(

Ik had beter niet gebeld. Na het wegwerken van een storing naar omlaag gezet worden, leuk.

Die NTP2007 zie ik tegen de muur en daarin zit die VDSL2 fullrate splitter (TF2007).
Er waren 2 telefoonlijnen aangesloten door de technieker, maar ondertussen wordt er maar 1 meer gebruikt.
Daarom heb ik dus net eentje verwijderd. Die 2 dipswitches op die NTP2007 doen toch niet terzake ivm 2 of 1 telefoon?
Ik krijg in ieder geval geen foutmelding meer na VDSL-tool, dus dat leek ok.
TV-beeld schokt nu ook een beetje. :-(
Laatst gewijzigd door Edward op 28 sep 2012, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

hmmm ja, de DLM zal de disconnect door de lijntest- aanvraag zien als een 'probleem' vrees ik , vandaar lager profiel... zal vermoedelijk wel tijdelijk zijn.....
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
mutmong
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 mar 2010, 20:25

Petervanakelyen schreef:Even een andere Speedtest server gebruiken, want hij synct wel netjes op 30/6.

Meerdere servers geprobeerd maar allemaal iets onder de 20Mbs Up.

Zoals Xenne (post na Petervanakelyen) vermelde eens testen met kabel pc via kabel aan modem ipv wifi (kon geen quote knop vinden?!!)

THX&GRTZ!!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Edward schreef:Nog steeds 16,5/2. :-(
Ik had beter niet gebeld. Na het wegwerken van een storing naar omlaag gezet worden, leuk.

Die NTP2007 zie ik tegen de muur en daarin zit die VDSL2 fullrate splitter (TF2007).
Er waren 2 telefoonlijnen aangesloten door de technieker, maar ondertussen wordt er maar 1 meer gebruikt.
Daarom heb ik dus net eentje verwijderd.

Je hebt volgens mij 2 fouten gemaakt:
    a) onnodig een telefoonlijn verwijderd
    b) onnodig een lijntest gedaan
Ten eerste, indien een technieker, op een correcte manier, 2 telefoonnlijnen heeft aangesloten achter de NTP2007, dan is dit volledig in orde. Je mag achter de splitter (op de groene klemmen) zoveel telefoonlijnen aansluiten als je wilt. Dit veroorzaakt geen "stub".
In tegenstelling tot de TS, waar een aftakking op de intro zorgde voor een repairprofiel.

Ten tweede, je stond niet op een repairprofiel, maar op 25/2. Dus via DLM was je lijn al geupgraded van 16.5/2 naar 25/2.

Door de lijntest uit te voeren kom je automatisch weer op het provisioning profiel terecht, dat is volkomen normaal, en de enige bedoeling van de 0800 22424 lijntest. Met andere woorden: je krijgt wat je zelf gevraagd hebt, namelijk je 16.5/2 provisioning profiel terug.

Nu moet je gewoon - rustig - afwachten (in plaats van te prutsen), en binnen enkele dagen/weken zal DLM je hopelijk terug op 25/2 brengen. Met jouw lijnwaarden zou je (volgens mij) zelfs nog een stabiele 30/2 aankunnen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Edward
Plus Member
Plus Member
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 jan 2005, 12:07
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Dat is een heldere uitleg Philippe.
Ik mag hopen dat de technieker dat correct heeft gedaan, want hoe hij het deksel van die NTP half heeft gesloopt om de kabel te geleiden gaf mij zelfs als leek niet zoveel vertrouwen. :-)
Ik doe af en toe die test eens met de VDSL2Tool 2.2 en daar stond in het venster duidelijk dat ik op een Repairprofiel stond. Na het lezen van deze draad dacht ik, tiens dat lijkt een beetje op mijn situatie, vandaar. Ik heb weer wat bijgeleerd.
In ieder geval ga ik uw raad opvolgen en rustig afwachten.
Ter informatie; de binnenbekabeling en de verbinding naar de straat is 6 jaar oud.
In die NTP zit dus gewoon die TF2007. Vanuit de NTP gaat de kabel zo'n 3 meter omhoog, daar in de muurcontactdoos zit de verbindingskabel van de
BBox2 en daarnaast de telefoonstekker. Ik gebruik slechts 1 telefoon. Is dat de juiste configuratie of moet daar ook zo'n TF2007 ?
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

xenne schreef:misschien eens bellen naar 0800 22 224 voor een automatische lijntest, krijg je misschien weer iets meer

Niet direct in ieder geval. De lijntest zet je lijn terug op het provisioning profiel. Daarna kan door DLM de lijn eventueel wel verhoogd worden, dat klopt.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:Ten tweede, je stond niet op een repairprofiel, maar op 25/2. Dus via DLM was je lijn al geupgraded van 16.5/2 naar 25/2.

In de laatste versie van de VDSL2 tool (2.3) ontbreken verschillende profielen: 40/6, 25/2 en nog andere DLM profielen alsook de reach extended profielen:
ScreenHunter_06 Sep. 29 19.24.jpg
(29 KiB) 1373 keer gedownload


Qless, zou je deze willen toevoegen please ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Edward schreef:Ik doe af en toe die test eens met de VDSL2Tool 2.2 en daar stond in het venster duidelijk dat ik op een Repairprofiel stond.

De VDSL Tool (versie 2.3) kent de DLM profielen nog niet, en interpreteert deze verkeerdelijk als "repair"

Edward schreef:In die NTP zit dus gewoon die TF2007. Vanuit de NTP gaat de kabel zo'n 3 meter omhoog, daar in de muurcontactdoos zit de verbindingskabel van de BBox2 en daarnaast de telefoonstekker. Ik gebruik slechts 1 telefoon. Is dat de juiste configuratie of moet daar ook zo'n TF2007 ?

Jouw beschrijving is niet nauwkeurige genoeg.
Hoeveel paar bevat de kabel van 3 meter vanuit de NTP naar de muurcontactdoos ?
Op welke klemmen zijn die aangesloten ?

Vanaf de NTP (met daarin de TF2007) moeten er 2 paren aangesloten worden:
    - één paar op de blauwe klemmen > dit paar gaat naar de BBox.
    - het tweede paar op de groene klemmen > dit paar gaat naar de telefooon(s).
Indien dit anders is, dan is het verkeerd, en kan de oorzaak zijn van een repair profiel of een slechte SNR.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Hoe geraak je eigenlijk op een 50/6 profiel ?
Is dit :

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30064 kbps        6048 kbps
Modem max:             96924 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        79579 kbps         16673 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           296 m Estimated!
Training margin:       24.3 dB
Attenuation:           9.7 dB


Daar normaal voldoende voor ?
Niet dat ik hierover klaag, maar ik zit nu 3 maanden bij Belgacom, en je zou verwachten dat die DLM genoeg tijd zou gehad hebben...
Met vriendelijke groeten,

Polleke
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Polleke schreef:Hoe geraak je eigenlijk op een 50/6 profiel ?

Een goede vraag.

"Normaal" gezien moet je niets doen:
Als DLM actief staat op je lijn, èn als de eigenschappen van je lijn het toelaten, zal je automatisch op 50/6 terecht komen. Er zijn dus 2 voorwaarden.

Ik zie nu en dan modem test resultaten voorbijkomen, waarvan je zou denken dat ze zeker het 50/6 profiel aankunnen - zoals hierboven - maar toch blijven ze op het standard profiel. In deze gevallen is de eerste voorwaarde niet vervuld, denk ik: DLM staat niet actief op die lijn.

De vraag is dus: hoe komt het, en wat kan je eraan doen? Klantendienst bellen en specifiek naar DLM vragen?
Ik dacht dat DLM intussen algemeen was, en op alle lijnen actief staat, maar dit blijkt dus niet het geval. Of zijn ze DLM nog altijd aan het uitrollen, en moet je nog wat geduld hebben?
Weten de BGC techniekers hier op het Forum het antwoord?

Wat je zeker niet moet doen, is het nummer van de automatische lijntest draaien, want wordt je terug op het standard profiel gezet.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Gebaseerd op een reactie van Eva op een privebericht (dd 11 september) van mij, staat DLM niet constant actief op een lijn
'DLM heeft even actief gestaan op uw lijn van 27 april tot 7 juni. Dit systeem is volledig automatisch, uw lijn kan in de toekomst weer verhoogd worden via DLM. Helaas hebben we hier geen duidelijk zicht op'

De lijn wordt dus blijkbaar NIET constant gemonitored?
Als tijdens het monitoren bleek dat een hogere snelheid mogelijk was, werd DLM dus geactiveerd.
Indien niet... dan is het blijkbaar wachten tot wanneer met de test nog eens 'activeert' of zie ik dit mis?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Ja en ik dacht dat je juist in zo'n geval wel de automatische lijntest kon uitvoeren en dat zo de DLM dan ook actief zal worden ?
mvg
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

vuurvos schreef: In de laatste versie van de VDSL2 tool (2.3) ontbreken verschillende profielen: 40/6, 25/2 en nog andere DLM profielen alsook de reach extended profielen.
Qless, zou je deze willen toevoegen please ?

Ter info, hieronder een lijstje met de huidige officiële VDSL2 profielen.
Om het wat overzichtelijker te maken heb ik de tabel wat ingekleurd:
    geel: de provisioning profielen
    groen: de DLM profielen
    rood: de repair profielen
Afbeelding

Met uitzondering van twee 25/2 profielen (DLM voor 20/2 alsook voor 16.5/2) hebben al deze profielen verschillende snelheden. Je kan dus perfect uit het lijstje afleiden of jouw snelheid een standard profiel is, of DLM, of een repair profiel.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan :).

bron: Belgacom wholesale website.

[Edit] Deze profielen zijn nu verwerkt in de nieuwe versie (3.0) van de vdsl2tool, zie:
viewtopic.php?f=43&t=35489&p=453657#p453657
Bijlagen
VDSL2 Profielen.PNG
(36.84 KiB) Nog niet gedownload
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubtk
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mei 2010, 11:25
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Weet iemand waarom er eigenlijk geen DLM voorzien is voor LP711 (12 Mbps/1 Mbps) ?

Dit zijn juist de mensen die het verst zitten en snelheidsverhoging het meest nodig hebben...
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”