opzeggen abo: Belgacom maakt het zo lastig mogelijk

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
anon5
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2012, 14:15
Bedankt: 5 keer

Het opzeggen van m'n Belgacom lijn liep allerminst op wieltjes. Alles hieronder zijn parafraseringen, geen exacte quotes.

Poging 1: Gebeld naar het helpdesknummer op de factuur. Ik wil mijn abonnement opzeggen, vanaf datum X (anderhalve maand in de toekomst).

Opzeggen gaat niet per telefoon, mijnheer. U moet ofwel naar een Belgacom Shop, ofwel een aangetekende brief sturen.


Ik heb geen printer, een onleesbaar geschrift, en niet veel zin om nodeloos 6eur aan portkost te betalen. Ik woon ook niet naast een postpunt.

Poging 2: Belgacom shop (speciale verplaatsing)

Oh, dat gaat niet, mijnheer. Dat kunnen wij niet. Ons computerprogramma kan dat niet aan. We kunnen enkel en alleen uw lijn opzeggen over exact 1 maand, maar niet over (bijvoorbeeld) 1 maand en 1 dag. Daarvoor zou u dan morgen moeten terugkomen, of respectievelijk op de dag exact 1 maand voor de gewenste einddatum. Valt dat op een zondag of een dag dat u niet kan, dat is dan pech. U kan wel opzeggen per aangetekende zending.


Poging 3: Belgacom shop (moest er nog eens in de buurt zijn). Als jullie computer dat niet kan registreren, willen jullie dat dan opschrijven en het over enkele dagen in jullie computer invoeren?

Oh nee, mijnheer. Iets opschrijven, dat mogen wij niet. Pen en papier zijn hier ten strengste verboden. En onze computer, dat is er een zonder geheugen, dat weet u al. U moet opzeggen per aangetekende zending.


Poging 4: Gebeld naar het technische-problemen nummer op de factuur, om te zeggen dat ze me incorrecte informatie hebben verstrekt. Waarom stuurt ge me voor niets naar een Belgacom Shop??

Oh, wanneer wil u precies opzeggen? Ok, op die datum, geen probleem, mijnheer. Ja, telefonisch opzeggen, dat kan en in de Belgacom winkels kan u dat ook, tussen drie en een maand op voorhand. We zullen u een bevestiging sturen.


Die maffia-bende hoopt waarschijnlijk dat een deel van de vertrekkers het op de duur opgeeft en dan toch maar bij Belgacom blijft. Dat zijn echt oneerlijke praktijken. Om een nieuw abonnement aan te gaan, maken ze de hordes toch zo hoog niet!
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Dat is toch normaal dat je per aangetekende zending moet opzeggen? Dat zijn nu eenmaal de regels... Schrijf je brief in blokletters desnoods, je hebt toch ook de moeite gedaan om een andere provider te zoeken?
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Maar telefonisch allerlei zaken aansmeren kan dan weer wel.
Zal volgende keer antwoorden dat ik enkel aangetekend bereikbaar ben. :-D
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Heb je al gekeken naar je contract dat je hebt bij Belgacom en/of de algemene voorwaarden waarmee je akkoord bent gegaan als je je contract aanging voor de betreffende diensten? De mogelijkheden op opzegging van je contract staan daar 100% zeker in vermeld. Als je die naleeft zal je contract goed opgezegd worden en zijn jouw problemen voorbij.

Kleine nota van mij uit : je hebt geen printer...ok...fine for me...en je kent niemand in je buurt die even iets wilt printen voor je? Familie? Buren? Werk? Copyshop? Internetshop?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Petrikske schreef:Maar telefonisch allerlei zaken aansmeren kan dan weer wel.
Zal volgende keer antwoorden dat ik enkel aangetekend bereikbaar ben. :-D

Die brief komt wel degelijk aan en behandeld, hoor, of die nu aangetekend is of niet. 't Is in het geval dat hij niet zou aankomen, er moet maar een slechte bediening zijn die dag, dat je bewijs hebt dat die toch verstuurd is.
anon5
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2012, 14:15
Bedankt: 5 keer

Lord Utopia schreef:Dat is toch normaal dat je per aangetekende zending moet opzeggen?

Dat het opzeggen moeilijker is dan het opstarten, dat vind ik niet normaal. Je kan in hun winkels, of soms zelfs telefonisch, een abonnement beginnen. Waarom kan stoppen dan niet? Maar het ergste is nog dat ze je naar zo'n winkel laten gaan en je vervolgens onverrichter zake terug naar huis sturen. Dat getuigt van weinig respect.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Krisken wat was dat laatste?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Heronic : select, copy, open kladblok, paste, read :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
anon5
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2012, 14:15
Bedankt: 5 keer

krisken schreef:Kleine nota van mij...


Kan jij dat IP alleen zien als moderator, of is dat voor iedereen zichtbaar? Dat is alleszins niet de bedoeling.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Uit de algemene voorwaarden van Belgacom betreffende telefonie:

68. 1. Contracten van onbepaalde duur mogen door de Klant gelijk wanneer
schriftelijk (tot 30/09/2012 moet een aangetekende brief gebruikt worden )
worden opgezegd met een opzeggingstermijn van dertig dagen. Al het
abonnementsgeld tot het einde van de opzeggingstermijn blijft
verschuldigd.
Contracten van bepaalde duur mogen door de Klant/consument om gelijk
welke reden vóór de vervaldag worden opgezegd in overeenstemming met
de modaliteiten beschreven in §2, tegen betaling van een
verbrekingsvergoeding die gelijk is tot 30/09/2012 aan het maandelijkse
abonnementsgeld verschuldigd tot de vervaldag van het eerste jaar. Deze
vergoeding is niet onderworpen aan btw. Wanneer de Klant opzegt binnen
de eerste zes maanden van zijn contract, heeft Belgacom vanaf 01/10/2012
de mogelijkheid van rechtswege een opzeggingsvergoeding te eisen wegens
voortijdige verbreking van het contract. Deze vergoeding ligt forfaitair en
onherroepelijk vast op het volledige maandelijkse abonnementsgeld dat
verschuldigd blijft tot de vervaldag van de eerste zes maanden van het
contract. Deze vergoeding is niet onderworpen aan btw.
Voor professionele klanten (niet-consumenten) behoudt Belgacom zich het
recht voor om in de bij wet toegestane gevallen een vergoeding te eisen die
gelijk is aan het nog verschuldigde maandelijkse abonnementsgeld tot de
vervaldag van het contract.
In geval van voortijdige verbreking van een contract van bepaalde duur mag
een bijkomende vergoeding worden gevraagd aan de Klant die, gratis of
tegen een lagere prijs, een product heeft ontvangen waarvan het verkrijgen
verbonden was aan de intekening op een contract van bepaalde duur. Deze
vergoeding is gelijk aan het resterende bedrag overeenkomstig de
afschrijvingstabel, die bij de intekening op het contract aan de klant werd
meegedeeld, met de restwaarde van de einduitrusting voor elke maand
van de duur van het contract van bepaalde duur.


http://www.belgacom.be/onetelco/be-nl/p ... tions.page
Er staat dus weldegelijk in de algemene voorwaarden hoe je correct kan opzeggen. Je kan altijd andere middelen gebruiken maar deze blijken dus niet rechtsgeldig te zijn...

Neen, IP adressen kunnen enkel moderatoren en administratoren zien. Gewone gebruikers kunnen dit niet.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
anon5
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2012, 14:15
Bedankt: 5 keer

Is het dan echt nodig om mijn veronderstelde werkgever te vermelden? Die instelling heeft niets met de kwestie te maken.
Laatst gewijzigd door meon op 31 jul 2012, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: mee eens, verwijzingen daarnaar verwijderd.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Dat is eigenlijk wel relevant, omdat het een indicatie geeft dat er precies niet veel moeite gedaan is om die aangetekende brief te verzenden... Terwijl de mogelijkheden er wel lijken te zijn in de omgeving :-)

Maar goed, we kunnen niet verwachten dat elke klant opzegt volgens de regels en voorwaarden zeker?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

anon5 schreef:Is het dan echt nodig om mijn veronderstelde werkgever te vermelden? Die instelling heeft niets met de kwestie te maken.

Het enige dat ik hieruit concludeer is dat je je bevind in de buurt van deze instelling. En dat daar printers genoeg voorhanden zijn! Eveneens ben ik er zeker van dat er in het Leuvense zeker postpunten aanwezig zijn. Dus schrijf een brief in je mooiste schrift (voorbeelden genoeg te vinden op internet) en verstuur die gewoon...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

anon5 schreef:Ik heb geen printer, een onleesbaar geschrift, en niet veel zin om nodeloos 6eur aan portkost te betalen. Ik woon ook niet naast een postpunt.

Dat is dé mentaliteit die je best aanneemt om vlot je abonnement op te zeggen. Pffff.
Allicht ben je ook te lui geweest om de Algemene Voorwaarden te lezen, zeker??
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Niet alleen dat Eternum:

no·de·loos (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord) 1zonder noodzaak, onnodig

Die €6 uitgeven was dus niet "zonder noodzaak" of "onnodig" aangezien het duidelijk, spreekwoordelijk zwart op wit, staat in de algemene voorwaarden dat je een abonnement aangetekend moet opzeggen. Dus je had zeker niet "nodeloos" geld uitgegeven!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
anon5
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2012, 14:15
Bedankt: 5 keer

FlashBlue schreef:dat er precies niet veel moeite gedaan is om die aangetekende brief te verzenden...

Dat is geen nieuws. Uit mijn eerste post blijkt toch duidelijk dat ik helemaal geen moeite gedaan heb om er een te verzenden.
De telefonist vermeldde namelijk een alternatief, dat helaas niet bleek te kloppen. Toch niet volgens de twee verkopers in de winkel, maar wel volgens de twee telefonisten.

Meon, bedankt.

Krisken, je volhardt in de boosheid. Of ik nu vijfhonderd vrienden heb met elk vijf printers, dat doet toch niet ter zake? Ik schrijf dit in de hoop dat iemand van Belgacom het leest, en de procedures klantvriendelijker, of minstens consistenter maakt. Niet voor mij - ik ben al weg - maar voor de volgende klant.

eternum schreef:Allicht ben je ook te lui geweest om de Algemene Voorwaarden te lezen, zeker??

Dankjewel voor het compliment, wat is het hier plezierig. Ik heb inderdaad nagelaten om de algemene voorwaarden opnieuw te lezen, en na enkele jaren ben ik het meeste daarvan vergeten. Ik heb zo'n vermoeden dat ik daarin niet de enige ben.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Als je wilt dat iemand van Belgacom dit leest, dan kan je beter je beklag op papier zetten en dat opsturen naar hun. Denk dat dit "iets" sneller zou gaan dan op een forum je beklag plaatsen. Userbase is een forum voor en door mensen, en als je een beetje rondzoekt hier zal je merken dat ruim 90% van de actieve leden alhier je zullen helpen of alvast een poging zullen doen. Voorwaarde is natuurlijk dat je zelf een poging onderneemt! Denk je nu echt dat ik de algemene voorwaarden van Belgacom uit het hoofd ken? Laat staan hoe je ze kan vinden op 1 minuut tijd op hun website? Totaal niet. Maar één tip : http://www.lmgtfy.com/?q=belgacom+algemene+voorwaarden !

Je doet zelf geen enkele poging om een brief te schrijven om te voldoen aan de schriftelijke voorwaarden, je registreert je speciaal op deze site om dan, na 3 dagen, hier wat te komen zagen over het gebrek aan klantvriendelijkheid bij Belgacom. Ik ben, net als vele mensen hier, ervan overtuigd dat de klantvriendelijkheid en de eenvoud bij Belgacom, van tijd tot tijd de wensen kan overlaten en dat er, net zoals bij zowat elk groot bedrijf, er zeker zaken zijn die beter kunnen. Maar je speciaal registreren om daarna wat te klagen over bedrijf x of y zonder zelf ook maar de moeite te doen om de nodige informatie te vergaren laat staan deze correct uit te voeren, werkt bij mij als een rode lap op een stier!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik begrijp de frustratie van de Topic Starter volledig, en alle reacties die verwijzen naar de "aanvaarde" algemene voorwaarden zijn naast de kwestie (iedereen weet wel dat je "officieel" een aangetekende brief moet sturen).

- Maar dat ze je van het kastje naar de muur sturen is niet aanvaardbaar.
- Dat ze verkeerde info geven (de ene keer kan je wel, de andere keer kan je niet telefonisch opzeggen) is ook niet correct.
- Een aangetekende brief - zelfs een gewone brief - is toch ook niet meer van deze tijd. Het is hoogtijd dat de providers het de klant even gemakkelijk maken om een abonnement op te zeggen, als dat zij het jouw kunnen aansmeren.
- De Belgacom shop kon de klant ook geholpen hebben door samen de opzegbrief te schrijven (korte standard tekst met de pesoonsgegevens, eventueel kopie IK + handtekening) en dit briefje gefaxt hebben naar de betreffende interne dienst ...

Dat de TS dit probleem hier aankaart vind ik niet slecht. Zijn probleem is intussen opgelost, maar hij is niet de enige met dit probleem. Belgacom en andere providers lezen hier ook mee, en mogen ook weten dat hun opzegprocedures (en de interne communicatie hierover) voor verbetering vatbaar zijn.

anon5 schreef:Die maffia-bende hoopt waarschijnlijk dat een deel van de vertrekkers het op de duur opgeeft en dan toch maar bij Belgacom blijft. Dat zijn echt oneerlijke praktijken. Om een nieuw abonnement aan te gaan, maken ze de hordes toch zo hoog niet!

Met deze uitspraak ben ik het wel niet eens.
- De procedures hebben vooral te maken met de bewijslast dat je de opzegbrief verstuurd hebt (en datum), om latere discussies te vermijden.
- Ik denk niet dat ze hiermee de eventuele opzeggers willen afschrikken, en de problemen met interne communicatie zijn eigen aan een bedrijf van deze omvang (wat niet wil zeggen dat niet een en ander kan verbeterd worden).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Philippe,

Hoeveel mogelijkheden ken jij nog waarbij je kan bewijzen dat een brief weldegelijk ontvangen is (met bewijsstuk)?
Als ik morgen doodleuk bel in jouw naam naar Belgacom om te zeggen dat ik "mijn" telefoonlijn laat opzeggen... je zou hier ook snel een stukje proza zetten vermoed ik dat "jouw" lijn "ten onrechte" is opgezegd?

Anyway, algemene voorwaarden zijn er voor iets, daar staat haarfijn in uitgelegd hoe je je diensten kan opzeggen. Wil je daar van afwijken, prima, maar dan moet je ook maar de consequenties erbij nemen? Wat is er dus naast de kwestie aan een officieel document dat je ondertekend hebt (en dus aanvaard dat je ervan kennis hebt genomen!) waar alles perfect instaat? En mag ik er je meteen op wijzen dat dit, juridisch gezien, de ENIGE vorm is die wettelijk telt om iets op te zeggen?

Betreffende het aangaan van een contract (of om jouw woorden te gebruiken : het "aansmeren") : via internet heb je een wettelijk bepaalde bedenktijd waarin je je producten kan opzeggen. Via de telefoon kan je ook producten/diensten aankopen, maar zal men je eerst, voor men de aansluiting in orde brengt, schriftelijk hiervan op de hoogte stellen en je eveneens vragen om een copy van je contract te faxen (wat zei je weer...iets van deze tijd enzo?) of op te sturen (idem dito)?

Het enige punt waar zowel jij als de TS gelijk op hebt is het feit dat belgacom wat mag werken aan een vereenvoudigde structuur van hun website en ervoor zorgen dat alle medewerkers (dus ook teleboetieks, helpdesk, ...) weten hoe je zo iets simpels kan oplossen. Lijkt mij logisch dat men weet dat het opzeggen der diensten enkel kan doen per aangetekend schrijven...

PS : laat men je meteen aanraden om de post (posting.php?mode=reply&f=77&t=34909#pr445534) grondig door te nemen : de aangetekende brief telt tot 30 september 2012. De laatste dag dus voor de nieuwe wetgeving van kracht is.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Een handige link van iemand op Twitter (@dHeremans) doorgekregen om online o.a. aangetekende zendingen te versturen: http://promo.clickandpost.be/wacp/click ... nding.html
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Is leesbevestiging van een mail nog altijd niet wettelijk?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hmm, maar is dit dan aangetekend?
Wel leuke en interessante link!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

krisken schreef:Als je wilt dat iemand van Belgacom dit leest, dan kan je beter je beklag op papier zetten en dat opsturen naar hun.

Ben ik het niet mee eens.
Ik werk namelijk ook bij zo'n groot bedrijf alwaar niemand van de directie er ook maar een malle moer om geeft
hoe vierkant alles draait, als de centjes maar op de rekening staan op de juiste dag.
Maar owee als er info, foto's, documenten naar buiten worden gebracht, dan is het alle hens aan dek.
Waarom denk je dat er van alle providers hier iemand meegluurt? dienstverlening? kom kom... niet zwansen hé. :wink:
Negatieve verhalen kunnen ze missen als de pest.
EDIT:
Heronic schreef:Is leesbevestiging van een mail nog altijd niet wettelijk?

Ja wat kan daar mis mee zijn?

Of.....

Als ik met m'n vaste Belgacomtoestel naar Belgacom bel om op te zeggen, ziet men daar toch onmiddelijk wie er belt.
(of nee... misschien heeft er iemand ingebroken om ons telefoonabonnement op te zeggen) :banana:

Ach... ze blijven in hetzelfde bedje ziek die grote jongens.
Zo hebben we hier onlangs ons TN analoge TV abo opgezegd, "aangetekend met bevestiging van ontvangst"
Duurder kan het denk ik niet. :cry:

Ettelijke weken later netjes de nieuwe factuur in de bus om weer te betalen voor een jaartje.
Trap je er in dan heb je het vlaggen.
Laatst gewijzigd door TiTanium op 01 aug 2012, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dubbeltje samengevoegd ;)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Heronic schreef:Is leesbevestiging van een mail nog altijd niet wettelijk?

Tot op vandaag is dit inderdaad niet wettelijk. Omwille van de simpele reden dat je perfect een mail kan lezen zonder de leesbevestiging te moeten sturen.

Petrikske schreef:Ben ik het niet mee eens.
Ik werk namelijk ook bij zo'n groot bedrijf alwaar niemand van de directie er ook maar een malle moer om geeft
hoe vierkant alles draait, als de centjes maar op de rekening staan op de juiste dag.
Maar owee als er info, foto's, documenten naar buiten worden gebracht, dan is het alle hens aan dek.
Waarom denk je dat er van alle providers hier iemand meegluurt? dienstverlening? kom kom... niet zwansen hé. :wink:
Negatieve verhalen kunnen ze missen als de pest.


Denk je nu echt dat het een groot bedrijf een mallemoer interesseert dat het op een (relatief gezien) kleine site komt als Userbase? OK we hebben een pak gebruikers en er is zeker activiteit op deze fora maar laten we eerlijk zijn : we bestrijken misschien de helft van het land (Vlaanderen) en een paar Walen die meelezen. Niks om van achteruit te vallen dus? We spreken niet over een fout van Apple (of whatever) die de volgende dag in elke krant en op elke website staat ook hé...

Petrikske schreef:Als ik met m'n vaste Belgacomtoestel naar Belgacom bel om op te zeggen, ziet men daar toch onmiddelijk wie er belt.
(of nee... misschien heeft er iemand ingebroken om ons telefoonabonnement op te zeggen) :banana:

Zo moeilijk is het ook weer niet om dat voor elkaar te krijgen hoor. Met VoIP zijn er zelfs mogelijkheden genoeg! Ik ben akkoord dat je wat kennis van zaken moet hebben maar ik ben er onlangs eigenlijk "per toeval" op gekomen en verschoot er zelf van. Je kan zelfs perfect SMSjes versturen met de afzender die jij wilt (zowel cijfers als letters).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef:Hoeveel mogelijkheden ken jij nog waarbij je kan bewijzen dat een brief weldegelijk ontvangen is (met bewijsstuk)?
Als ik morgen doodleuk bel in jouw naam naar Belgacom om te zeggen dat ik "mijn" telefoonlijn laat opzeggen... je zou hier ook snel een stukje proza zetten vermoed ik dat "jouw" lijn "ten onrechte" is opgezegd?

Belgacom stuurt altijd onmiddelijk een brief ter bevestiging van de opzeg. Als er misbruik zou zijn, heb je nog altijd tijd om dit te laten weten. Die fictieve kans dat iemand anders mijn abbo opzegt is zo klein, wie zou daar een voordeel mee hebben.
Trouwens, iemand anders kan ook aangetekend in mijn naam opzeggen, de handtekening wordt toch niet gecontroleerd ?

Ik heb mijn Belgacom telefoonlijn opgezegd, door mijn nummers te porteren naar WeePee.
Nergens kon ik in de algemene voorwaarden vinden, dat bij porteren de opzeg automatisch gebeurt, en er dsu uitzonderingen bestaan op de algemene regel van een aangetekend schrijven. Had ik mijn opzegbrief gestuurd, dan was ik mijn nummers kwijtgespeeld.
Ik wil maar zeggen: er is grote onduidelijkheid over de manieren van opzeggen, en de verwijzingen naar de algemene voorowaarden (die op bepaalde punten niet eens correct zijn) verandert daar niets aan.

Voor mij gaat de discussie hier niet over bewijskracht en juridische gevolgen, maar over het feit dat providers soepeler zouden mogen zijn, en goede procedures nodig hebben en die intern communiceren met alle medewerkers.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:Belgacom stuurt altijd onmiddelijk een brief ter bevestiging van de opzeg. Als er misbruik zou zijn, heb je nog altijd tijd om dit te laten weten. Die fictieve kans dat iemand anders mijn abbo opzegt is zo klein, wie zou daar een voordeel mee hebben.
Trouwens, iemand anders kan ook aangetekend in mijn naam opzeggen, de handtekening wordt toch niet gecontroleerd ?

Bij het invullen van een formulier "aangetekende zending" moet je als afzender jouw adres noteren op de enveloppe en op het formulier zelf (moet overeen komen!). En wees gerust dat ze bij Belgacom dus wel kijken naar het adres waarmee je verstuurd. Uiteraard kan ook dit vals/fictief zijn maar mocht je procederen over het verlies van diensten dan heeft BGC bewijs dat ze "een" aanvraag tot cancelation gekregen hebben en dit ter goeder trouw uitgevoerd hebben. Als blijkt dat dit gaat om een frauduleuze manier van opzeggen, dan zal daar zeker naar verder gezocht worden. Doet men dit echter telefonisch, dan heeft men geen enkel bewijs. Nu heeft men tenminste al "een papiertje". En dat is nog altijd beter dan niks!

philippe_d schreef:Ik heb mijn Belgacom telefoonlijn opgezegd, door mijn nummers te porteren naar WeePee.
Nergens kon ik in de algemene voorwaarden vinden, dat bij porteren de opzeg automatisch gebeurt, en er dsu uitzonderingen bestaan op de algemene regel van een aangetekend schrijven. Had ik mijn opzegbrief gestuurd, dan was ik mijn nummers kwijtgespeeld.
Ik wil maar zeggen: er is grote onduidelijkheid over de manieren van opzeggen, en de verwijzingen naar de algemene voorowaarden (die op bepaalde punten niet eens correct zijn) verandert daar niets aan.


Staat weldegelijk in de algemene voorwaarden :
70. De Klant die een nummeroverdracht naar een andere operator wenst, moet zich tot deze laatste wenden. In naam van de Klant zal de nieuwe operator de nodige stappen ondernemen bij Belgacom. Belgacom weigert echter een nummeroverdracht:
- indien de Klant zijn nummer naar een andere telefoonzone wil
overdragen;
- indien de operator naar wie de Klant zijn nummer wil overdragen de wettelijke procedure voor nummeroverdracht niet naleeft.

Nummeroverdracht leidt tot de verbreking van het contract waarop dit nummer betrekking heeft en tot de afschaffing van alle aanvullende of optionele diensten die met dit nummer zijn verbonden.


PS : tipje voor de TS :
74. De Klant kan zich wenden tot de Ombudsdienst voor telecommunicatie (Bischoffsheimlaan 29-35 te 1000 Brussel, tel. 02 223 06 06, fax 02 219 77 88, [email protected], www.ombudsmantelecom.be) die bij wet werd opgericht bij het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie.
De Ombudsdienst voor telecommunicatie werkt volledig onafhankelijk van Belgacom. Binnen de perken van zijn bevoegdheden ontvangt hij van geen enkele instantie instructies. De Klant kan zich naar keuze wenden tot de Nederlandstalige of de Franstalige ombudsman.

Je hebt geluk, je kan gewoon mailen en niet in de pen kruipen of printen :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

philippe_d schreef:Belgacom stuurt altijd onmiddelijk een brief ter bevestiging van de opzeg.

Heb totaal niets ontvangen van bewijs van opzeg of wat dan ook, heb zelfs geen brief gehad om alles binnen te brengen. Ik ben met hebben en houden naar de belgacom center geweest en gechecked of alles nu eindelijk in orde was. Administratief kunnen ze toch best een ramp zijn. Voor het laatste dat ik met hun heb voorgehad sta in een ander topic beschreven. Dan zeiden ze ook dat ik foutief had opgezegd, en dan heb ik men kopie (Belangrijk!!!) voorgelezen en het was ineens in orde... Dus m.a.w kunnen ze het de consument wel heel moeilijk en ambetant maken, zelfs via de officiële weg, al is dat snel opgelost als je de bewijzen hebt :)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Wat is dat nu... natuurlijk ontvang je áltijd een brief met daarin de vermelding van je opzeg. Dat zou héél erg vreemd en héél erg uitzonderlijk zijn, zoniet onmogelijk, moest je absoluut niets krijgen. Een bewijsje van binnengeleverde apparatuur moet je wel vragen, denk ik.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Lord Utopia schreef:Wat is dat nu... natuurlijk ontvang je áltijd een brief met daarin de vermelding van je opzeg. Dat zou héél erg vreemd en héél erg uitzonderlijk zijn, zoniet onmogelijk, moest je absoluut niets krijgen. Een bewijsje van binnengeleverde apparatuur moet je wel vragen, denk ik.

Met de post in België is alles mogelijk :-)
Soit even serieus : 100% gelijk. Normaal gezien krijg je altijd een brief met de vermelding van de opzeg.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Bij Belgacom wel, maar bij andere providers heb ik bijna nooit een bevestiging van opzeg gekregen. Dat was van: hij is weg, hij moet het maar ruiken dat we het ontvangen hebben. Het enige papier dat iuk soms nog kreeg waren... facturen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik heb wel een bewijs dat ik alles binnen heb gedaan. Het enige dat ik achteraf heb ontvangen is dat men nummer naar telenet gaat. Maar van opzegging niets. Misschien verloren gegaan in de post kan goed zijn. Maar ook niets ontvangen om zaken binnen te brengen. Men ouders trouwens ook geen bevestiging van opzeg gekregen. Alleen nummer overdracht.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
lois
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:49

Ik heb op 8 augustus 2012 mijn Discovery-line opgezegd, via aangetekend schrijven, en het enige wat ik van hun ontvangen heb, is een rekening van 1-8-2012 tot 30-09-2012.
Nu afwachten of ze nog rekeningen sturen, heb al geprobeerd naar hun 0800 nr te bellen, om te vragen of ik nu wel of niet opgezegd ben,maar na het doorworstelen van een heel aantal menu's, kreeg ik te horen dat wegens het succes van hun dienst, ze me niet te woord konden staan, ik heb het dan maar zo gelaten, hopelijk is het in orde.....
Klantvriendelijk is toch anders imo
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”