Bedraad netwerkapparaat draadloos maken

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Beste,

Ben bij een klant bezig met een poortautomatisatie inclusief RFID badges en uitgebreide toegangscontrole (logs, server die checkt of de badge nog toegang heeft, etc, etc).

Nu hangt die LAN module van dat hek (gebruik met opzet hek ipv poort om verwarring te vermijden :-)) op het netwerk. Ze hangt louter op het netwerk om er met een PC op te kunnen inloggen en logs uit te lezen of om rechten te wijzigen. Dus een loss of network connection resulteert gelukkig NIET dat niemand nog binnen kan komen.

Nu zou die LAN module van dat hek draadloos verbonden moeten worden met het netwerk. Echter, de LAN module van het hek heeft enkel een bedrade netwerkaansluiting en geen WIFI module.

Dus ik dacht aan die LAN poort een WIFI AP te hangen die dan op zijn beurt verbinding maakt met een SSID van het (ander) netwerk. Achter die WIFI AP zou wel nog een switch moeten komen zodat er ook inéénkeer twee bedrade IP camera's aangesloten kunnen worden.

Een paar vraagjes:
- Voor deze setup moet ik enkel een WIFI AP aankomen dat client mode ondersteunt? Klopt dit?
- Ik hang die WIFI AP gewoon aan een switch, op zijn beurt plug ik in die switch de IP camera's en de LAN module van het hek.
- Alle aangesloten apparaten op de switch krijgen hun IP dan gewoon via de DHCP server van de router?
- Klopt mijn bovenstaande redenering?

Ik wil gewoon voorkomen dat ik alles aankoop voor mijn klant en dan eventueel met verkeerde stukken sta...

Kan iemand me even bevestigen of mij corrigeren?
Moet deze setup werkbaar zijn?

Alvast bedankt!
cyberbozzo
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Als ik wist dat m'n leverancier dit moet vragen op een forum...
Dit terzijde dus...

Ik zou 2 AP's gebruiken in bridge modus.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Zwartleverancier :-D
Beetje buiten mijn uren dat ik dit soort werk doe, laat dit duidelijk zijn, ik ben hier niet professioneel in aktief, eerder een soort van vriendendienst als handige harry :-D

Geen andere mogelijkheid om 2 AP's te gebruiken? Indien dit zo moet, geen probleem, maar als ik maar 1 AP moet aankopen, is er toch een kost gespaard.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Dit wordt meestal gedaan door een WDS link tussen 2 APs. Het probleem hier is dat WDS geen standaard is, en dus best APs van hetzelfde merk gebruikt worden. Ook wordt de hele netwerktraffiek over de APs gestuurd (zoals bij een gewone switch), dus zijn dedicated units beter voor performance redenen.
Vergeet niet dat wifi semi-duplex is (walkie talkie stijl, een unit per keer mag "praten"); bekabeld is full-duplex (gsm stijl, iedereen door mekaar). Je AP voor zowel bridging als gewone wifi gebruiken kan vertragingen op je netwerk veroorzaken, en al helemaal op wifi gebied, want de laptops zouden moeten wachten op een opening in de conversatie tussen de 2 APs.

En ja, de bridge werkt gewoon zoals het verbinden van 2 switchen met een kabel, dus alles bevindt zich in hetzelfde netwerk (switchen zijn transparant voor het netwerk). Wel effe opletten de WAN poorten van de APs (als ze die hebben) niet te gebruiken.
LAN only :-)
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 89 keer
Provider
Te Koop forum

Dat hoeft niet duur te zijn want dat kan je ook doen met 2 "oude" adsl-modem/routers zoals de BBox1 of de voorganger daarvan, de Philips SNV6520 geflashed met de firmware van de SMC7908VoWBRA2 (voor de Bbox) of de SMC7908VoWBRA (voor de Philips). Deze kan je op verschillende 2-de hand sites aan dumpprijzen vinden. Misschien heb je er zelf wel één op zolder liggen? Je steekt er de SMC firmware in, geef ze elk een eigen, vast ip-adres binnen je LAN-range, zet DHCP uit, zet Wifi aan (beide toestellen op zelfde kannaal, met zelfde beveiliging), zet beide toestellen in WDS (koppeling via hun MAC-adres) en dan hang je één toestel met één LAN-poort aan je LAN. Aan het andere toestel kan je dan je toestel(len), die je draadloos wenst, aansluiten op de LAN-poort(en) ervan. Indien je hulp wenst daarmee (firmware-files, flash-procedure, instellen routers, enz ...) laat dan maar iets weten.

EDIT: Indien je bestaande router zelf ook WDS ondersteund, kan je met één extra Bbox reeds verder. Ik heb hier een Linksys E2000 met DD-WRT die zonder probleem een WDS link kan leggen met een SMC7908VoWBRA(2) kloon.
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Waarom los je dit niet gewoon op met powerlines ?

En anders gewoon een wireless bridge (zoals onlangs in de ALDI stond voor enkele euro's).
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

Er zijn ook wireless kaartjes die je via lan aansluit ipv usb,bvb-
Ik heb er zo een thuis, het is eentje van netgear, weet modelnummer wel niet vanbuiten.
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Ik heb overlaatst mijn broertje zijn Xbox360 wireless gemaakt met dit ding uit Hong Kong:
http://www.benl.ebay.be/itm/Wifi-Bridge ... 4aa4d48edf
Werkt perfect, en krijgt power via USB.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Voor camera's best dedicated AP's gebruiken... Met een 2MP camera heb je al snel een 8 Mbit stream lopen of meer.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Er zijn wireless repeaters die dit kunnen of een DDWRT router kan dit ook.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”