Beste leden ,
vorig jaar kocht ik een macbook pro 15 inch (aangekocht in juli 2011) . Bij deze macbook hoort ook een magsafe power adapter . Het probleem nu is dat deze kabel stuk is (binnenste kabel is zichtbaar geworden ) , dit waarschijnlijk door het oprollen van de kabel . Vandaag ben ik naar easy m geweest en mijn probleem daar uitgelegd . De verkoper vertelde me dat dit niet onder de wettelijke garantie valt aangezien dit voorgevallen is door het veelvuldig gebruik van de kabel . Nu had ik graag willen weten of dit echt niet onder de wettelijke garantie valt en of er mensen zijn die hier ook al problemen mee hebben gehad. Ik dacht dat er in België zo wie zo een wettelijke garantie van 2 jaar uitging op computers en toebehoren . Heb nu een nieuwe magsafe power adapter moeten kopen , dit grapje kost mij 79 euro . In bijlage een foto van het defect aan de kabel . Ik vind dit echt niet kunnen , ik zei tegen de verkoper : wat als de kabel na 1 week gebruik dit gebrek al vertoont ? Dan moet je ook een nieuwe aanschaffen vertelde hij me leuk .
Er zijn inderdaad veel verhalen te vinden over dat probleem. Probleem is ook dat je die adapters niet eenvoudig kan openen en gewoon de kabel een stukje kan inkorten (maar dat is wel met meer adapters zo).
Veelvuldig oprollen of niet... een laptop is toch gemaakt om op verplaatsing te gebruiken en zou er dus toch langer dan 1 jaar moeten meegaan lijkt me.
3 jaar met een adapter doen was hier absoluut geen probleem hoor, en ja dat was veelvuldig gebruik
Ik ben er vanmiddag mee naar easy m (originele Apple reseller hier in Leuven ) mee geweest en ze hebben me verteld dat ik GEEN garantie heb . Heb ter plaatse een nieuwe moeten kopen .
Tja, die magsafes mogen er dan wel hip uitzien, het is de grootste brol die er is. Mijn ouders hebben hier ook een macbook en die zitten ook al aan hun tweede adapter omdat de kabel kapot is gagaan. Dat zijn mensen die hun gerief met zorg behandelen en die adapter ligt hier altijd gewoon op dezelfde plaats en is toch van de ene op de andere dag kapot gegaan. Dat kost dan stukken van mensen (€80 is verschrikkelijk veel geld voor een simpele adapter) en gaat amper een paar jaar mee. Apple ftw zeker?
Ik heb de mijne van 17 juli vorig jaar . We zijn ook altijd zeer voorzichtig met ons materiaal , het kost genoeg geld vind ik . En dan krijg je zoiets voor . Wat me nog het meest stoort was die houding van die verkoper . HIj trok er zich niets van aan en vond het precies normaal dat die dingen snel stuk gaan. Het was een persoon van de technische dienst .
Heb mijn macbook 2,1 nu al 6,5j, nog altijd originele adapter, niks aan te zien... Ik gebruik die oprol 'tanden' niet van de magsafe, da's volgens mij iets te strak opgerold, designed to cause trouble.
Maar in dit geval vrees ik dat je geen poot hebt om op te staan.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Mijn apple care dekking heeft deze probleemloos omgewisseld. Trouwens als je die rechtstreeks aan apple besteld krijg je een kleine reductie hiervoor, levert men enkel het adapterstuk met het megasafe snoer. Het andere deel voor om de adapter met het stroomnet te verbinden wordt dan nt meegeleverd.
Dat is toch een gekend Apple probleem? Die harde overgang tussen kabel en connector heeft bij 'gewone' snoeren een tussenstukje met een ribbelpatroon maar Apple vond dat er niet zo mooi uitzien.
Dat geldt nog voor de vorige magsafe power adapter . Dit is blijkbaar tot een rechtszaak gekomen in Amerika , mensen die in Amerika wonen en problemen hadden met deze adapter kregen een vergoeding .
Er zijn mensen hier op het forum waarbij ze de adapter zonder problemen hebben omgeruild , bij anderen dan weer niet . Ik zou gewoon willen weten of het de moeite loont om nog eens te proberen om die adapter omgeruild te krijgen . De Belgische consument heeft toch recht op 2 jaar wettelijke garantie op het totale pakket ( macbook pro en toebehoren ) ?
fieldoxide schreef:De Belgische consument heeft toch recht op 2 jaar wettelijke garantie op het totale pakket ( macbook pro en toebehoren ) ?
Maar dat wil niet zeggen dat men alles zomaar vervangt... je hebt schade door veelvuldig of slecht gebruik... en schade door fabricage fouten. Het één valt onder garantie, het andere niet.
Ik vrees dat mijn probleem meer te plaatsen valt onder schade door 'veelvuldig ' gebruik . Volgens mij zou een fabricagefout al sneller aan het licht zijn gekomen.
Het is door het veelvuldig oprollen van de kabel dat er waarschijnlijk een 'klik' is ingekomen . We zijn er altijd wel voorzichtig met geweest . Maar ik blijf het toch heel spijtig vinden dat de kabel het na iets meer dan 1 jaar aan vervanging toe is .
Bij de Dell-voedingen vond ik het daarom slim dat de "krul" meteen in de juiste richting zat bij het opwinden van de kabel:
Recentere modellen hebben dat dan weer niet meer, heel spijtig. Ook dom: de andere kant van de adapter had het evenmin, en op die manier heb ik er 3 versleten op 1 laptop
sinds dat mijn adaptor vervangen moest worden maak ik altijd een lus voordat ik hem rond de tandjes wikkel.
Zo dus:
Dan kan er ook niet veel aan foutlopen aangezien er geen kabels platgenepen, uitgerokken, ... worden
r2504 schreef:je hebt schade door veelvuldig of slecht gebruik... en schade door fabricage fouten. Het één valt onder garantie, het andere niet.
Leuk te weten dat macs niet gefabriceerd worden om veelvuldig gebruikt te worden. Hier zijn die stekkers ook al meermaals vervangen moeten worden. Je ziet ook vaak in winkels waar ipads of iphones uitgestald staan dat de kabel ook daar al kapot is.
Vind het eigenlijk wel erg dat ze er niet voor voorzien zijn om veelvuldig te gebruiken. Tenslotte vragen ze voldoende centen voor hun apparatuur, kwalitatieve poweradapters er bij geven is dan toch ook een must...
Doordat hij geen alleenstaand geval is, en iedereen zijn kabels opplooit om hun laptop mee te pakken/verplaatsen of wat dan ook, zou apple er toch eens iets aan mogen doen!
Maar dat willen ze net niet. Het gaat over 't algemeen lang genoeg mee dat de klant het niet meer als "abnormaal" beschouwd eenmaal het kapot is. Kunnen de fabrikanten toch lekker weer een nieuwe voeding verkopen... it's all about the money.
M'n vriendin heeft 4 chargers versleten op haar Acer Travelmate.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Mijn eerste van men acer is na 6 maand kapot gegaan, ik heb nu een universele die voor 3 notebooks wordt gebruikt en echt wel veel over en weer gaat. Daar is nog niets aan Leeftijd: 4 jaar. Prijs? 49.99€ (kingston)
Dit is niet eigen aan apple, maar eerder eigen aan verkeerd oprollen en verkeerd gebruik.
Ik stel dat op het werk meerdere malen per maand vast bij non-apple apparatuur en adapters. Kabels die knikken en/of doorschuren aan de adapter. Oorzaak:
-Mensen die de kabel veel te kort rond de adapter oprollen, waardoor ze de kabel in een knik forceren.
-Mensen die niet de moeite nemen om de adapter op een normale manier te verplaatsen, en aan de kabel trekken aan laptop zijde.
-Mensen die de adapter ergens onder een bureau of kast leggen en zo de kabel in een knik forceren.
Het is dus niet altijd noodzakelijk aan slechte bouwkwaliteit te wijten, maar ook aan onzorgvuldig gebruik, of slecht ingelichte gebruikers.