Mits Usebase toch wel divers technische leden bezit even hier ook men probleempje neerzetten
Ik zou iets willen maken , of laten maken , of aankopen , maar vind niet direct wat nodig te hebben
Ik heb een 11 à 14v DC ingangsspanning (wagen) , en wens hiervan 12 v 10 A af te nemen
Waarom niet meer ? bekabeling is maar 1.5 mm en dus afgezekerd met 16A
Rechtstreeks men "project" aansluiten resulteerd dus in het doorbranden van de zekering (project heeft grote capacitator aanwezig)
Hoe kan ik dit probleem oplossen ?
12v DC probleem
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Je zou een weerstand in serie kunnen plaatsen om de laadstroom te beperken. en deze overbruggen manueel of automatisch.
Heb wel wat extra informatie nodig om het de dimensioneren, dit is echt een kleine moeite eenmaal ik gegevens heb.
1. Wat ben je van plan (ik denk spontaan aan iets met zo'n subwoofer cap?)
2. Heb je een idee wat het toestel verbruikt
Heb wel wat extra informatie nodig om het de dimensioneren, dit is echt een kleine moeite eenmaal ik gegevens heb.
1. Wat ben je van plan (ik denk spontaan aan iets met zo'n subwoofer cap?)
2. Heb je een idee wat het toestel verbruikt
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Een autobatterij kan veel meer dan 10A leveren, dus zit je probleem bij de gebruikte kring.
Een dikke zekering met dikke draden zorgt ervoor dat je meer kan afnemen.
maar google gaf mij dit:
http://www.mp3car.com/power-supplies/17 ... c-15a.html
J.
Een dikke zekering met dikke draden zorgt ervoor dat je meer kan afnemen.
maar google gaf mij dit:
http://www.mp3car.com/power-supplies/17 ... c-15a.html
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Jij gaat even de bekabeling van zijn auto aanpassen dan 

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
- Locatie: 2800 Mechelen
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 62 keer
- Contacteer:
De bestaande bekabeling zou dienen gebruikt te worden , is geen andere mogenlijkheid
Men "project" is eigenlijk een tweede 12V kring (semitractiebatterij met extra capacitator)
Hierop staat een 12v naar 220 AC omvormer
Heel de setup voed een microgolf aan (of andere gewone 220v appliance)
Men "project" is eigenlijk een tweede 12V kring (semitractiebatterij met extra capacitator)
Hierop staat een 12v naar 220 AC omvormer
Heel de setup voed een microgolf aan (of andere gewone 220v appliance)
The eternal and true pessimist 

- mailracer
- Elite Poster
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
ook met een lagere spanning zal de zekering doorbranden. Probleem is de hoge oplaadstroom van de capacitoren. Eigenlijk moet je een schakeling hebben die de oplaadstroom beperkt.
Die microgolf verbruikt toevallig meer dan 12V*10A = 120 Watta3ke schreef: Men "project" is eigenlijk een tweede 12V kring (semitractiebatterij met extra capacitator)
Hierop staat een 12v naar 220 AC omvormer
Heel de setup voed een microgolf aan (of andere gewone 220v appliance)
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Lastige klus hoor:
Ik zie niet in waarom je een extra capacitor nodig hebt.
als de auto moet leveren:
1. Dit is een startaccu, dus dit is zeker niet goed voor de levensduur van je accu om deze te "ontladen".
2. Je hebt niet zo gek veel ontlading nodig eer je niet meer kan starten.
3. Hoe ga je die stroom controleren als de tractieaccu ontladen is, en je accuspanning bewaken om nog te kunnen starten?
Ik denk dat je best richting caravanwinkel trekt (evt om zo'n gasvuurtje te kopen)
Ik zie niet in waarom je een extra capacitor nodig hebt.
als de auto moet leveren:
1. Dit is een startaccu, dus dit is zeker niet goed voor de levensduur van je accu om deze te "ontladen".
2. Je hebt niet zo gek veel ontlading nodig eer je niet meer kan starten.
3. Hoe ga je die stroom controleren als de tractieaccu ontladen is, en je accuspanning bewaken om nog te kunnen starten?
Ik denk dat je best richting caravanwinkel trekt (evt om zo'n gasvuurtje te kopen)

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
- Locatie: 2800 Mechelen
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 62 keer
- Contacteer:
zonder capacitator valt de omvormer uit
momenteel laad ik de setup op met een AC lader , maar zou iets moeten vinden dat dit ook met de DC van de wagen kan (via bestaande sigarettenaansteker)
Maw dus een druppel , traaglader via de 12v van de wagen eigenlijk
@mailracer , de microgolf trekt tussen de 1100 watt a 1400 watt maar dat is niet echt een factor om rekening mee te houden in de oefening
momenteel laad ik de setup op met een AC lader , maar zou iets moeten vinden dat dit ook met de DC van de wagen kan (via bestaande sigarettenaansteker)
Maw dus een druppel , traaglader via de 12v van de wagen eigenlijk
@mailracer , de microgolf trekt tussen de 1100 watt a 1400 watt maar dat is niet echt een factor om rekening mee te houden in de oefening
The eternal and true pessimist 

-
- Elite Poster
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
- Locatie: Zwevegem
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
Als ik het goed begrijp heb je dus een soort van laadregelaar/stroombeperker nodig tusen uw autoaccu/alternator enerzijds en uw hoge capaciteitsaccu met daarachter omvormer anderzijds.
In dat geval laad die grote accu mee met autoaccu/alternator tijdens rijden (of met lader op stroomnet). Hou wel rekening dat je voor een microgolf wellicht om en bij de 100A voor langere tijd zal moeten kunnen trekken uit hoge capaciteitsaccu, dat terwijl er max. 10A kan vloeien van autoaccu/alternator naar die grote accu. Uw omvormer zal toch ook zo'n 1200 watt moeten zijn.
Denk dat je qua accu ook best kijkt naar iets met capaciteir van 100Ah of hoger en uiteraard type dat je volledig mag ontladen (geen gewone start accu dus).
[
Post made via mobile device ]
In dat geval laad die grote accu mee met autoaccu/alternator tijdens rijden (of met lader op stroomnet). Hou wel rekening dat je voor een microgolf wellicht om en bij de 100A voor langere tijd zal moeten kunnen trekken uit hoge capaciteitsaccu, dat terwijl er max. 10A kan vloeien van autoaccu/alternator naar die grote accu. Uw omvormer zal toch ook zo'n 1200 watt moeten zijn.
Denk dat je qua accu ook best kijkt naar iets met capaciteir van 100Ah of hoger en uiteraard type dat je volledig mag ontladen (geen gewone start accu dus).
[

-
- Elite Poster
- Berichten: 833
- Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 167 keer
In redelijk grote audioversterkers wordt een kleine weerstand (in waarde, niet in vermogen) gebruikt tijdens het opstarten. De weerstand bepaalt dan de maximale laadstroom van de afvlakcondensatoren. Na enkele ogenblikken, wanneer de opstartstroom is verdwenen, worden deze weerstanden kortgesloten door een relais om te voorkomen dat ze oververhit raken door de verliesstroom.
Mvg,
Mvg,
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Die condensatoren zijn het probleem duidelijk niet vermits deze continu over de tractieaccu staan.
Door de zeer kleine inwendige weerstand van deze accu's is een klein potentiaalverschil voldoende om hoge stromen te laten vloeien
Door de zeer kleine inwendige weerstand van deze accu's is een klein potentiaalverschil voldoende om hoge stromen te laten vloeien
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
- Locatie: 2800 Mechelen
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 62 keer
- Contacteer:
De omvormer is 1500 watt
De setup werkt perfect eh , de microgolf draait makkelijk 20-30 minuten zonder problemen tot op heden al
Alleen het bijladen van de setup is een deels probleem (afhankelijk van AC power) , en net dit wil ik oplossen
De setup werkt perfect eh , de microgolf draait makkelijk 20-30 minuten zonder problemen tot op heden al
Alleen het bijladen van de setup is een deels probleem (afhankelijk van AC power) , en net dit wil ik oplossen
The eternal and true pessimist 

- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Wat ook wel gedaan wordt is een sterke lamp in serie schakelen (eventueel meerdere lampen parallel), wanneer er dus een hoge stroom vloeit wordt de gloeidraad warmer en er ontstaat een hogere inwendige weerstand, wanneer de accu ver geladen is, is deze opwarming minimaal en is de laadspanning dan weer bijna ideaal.
Natuurlijk wel oppassen voor de hitte, en ja je verliest wel energie, maar dit is een quick, cheap and dirty oplossing voor je probleem.
Ik vermoed toch dat het voor op vakantie is en niet voor permanent gebruik
Edit: Startaccu wordt aangeraden niet meer dan 20% te ontladen
Edit2: Een accu hoort geladen te worden op een plaats met voldoende verluchting, en uit de buurt van ontstekingsbronnen
Niet echt iets dat je op je achterbank wil hebben denk ik en bovendien zijn loskomende accu's een groot brandgevaar bij een ernstig ongeluk.
> Je startaccu vervangen door die semi-tractie accu en zo rechtstreeks?
Natuurlijk wel oppassen voor de hitte, en ja je verliest wel energie, maar dit is een quick, cheap and dirty oplossing voor je probleem.
Ik vermoed toch dat het voor op vakantie is en niet voor permanent gebruik

Edit: Startaccu wordt aangeraden niet meer dan 20% te ontladen
Edit2: Een accu hoort geladen te worden op een plaats met voldoende verluchting, en uit de buurt van ontstekingsbronnen

Niet echt iets dat je op je achterbank wil hebben denk ik en bovendien zijn loskomende accu's een groot brandgevaar bij een ernstig ongeluk.
> Je startaccu vervangen door die semi-tractie accu en zo rechtstreeks?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Je sluit de lamp tussen + en + aan, zodat de laadstroom door de gloeilamp moet (eventueel meerdere lampen tussen + en +).
Door de temperatuurscoëfficient van de gloeidraad zal deze de stroom meer beperken bij een ontladen accu, dan bij een volle accu.
Edit: Je bent gewaarschuwd, campingaz cilinder zonder pit is een pak veiliger dan een accu (al ken ik jouw doel niet echt).
Door de temperatuurscoëfficient van de gloeidraad zal deze de stroom meer beperken bij een ontladen accu, dan bij een volle accu.
Edit: Je bent gewaarschuwd, campingaz cilinder zonder pit is een pak veiliger dan een accu (al ken ik jouw doel niet echt).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Pro Member
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
- Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
- Bedankt: 18 keer
Honda4life geeft een perfecte beschrijving v/d "series light bulb":
http://www.repairfaq.org/samnew/tvfaq/tvtslbt.htm
Ook 'n goedkoop hulpmiddeltje bij het foutzoeken.
Groetjes
http://www.repairfaq.org/samnew/tvfaq/tvtslbt.htm
Ook 'n goedkoop hulpmiddeltje bij het foutzoeken.
Groetjes
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Het is jouw toepassing dus jij zal het het beste weten, begrijp je de lampen ondertussen?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
- Locatie: 2800 Mechelen
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 62 keer
- Contacteer:
ik begrijp dat ze nodeloos energie verspillen voor mijn opstelling EN de startbatterij sneller uitputten , iets wat niet de bedoeling is 
verder ben ik niet mee als leek
heb een hele tijd aan het zoeken geweest en zou dus een DC druppellader moeten hebben (of iets in de naard dat maar max dan de 10-15 A trekt)
Als ik zie dat men AC druppelladerke van 80 Watt (0.4 A) dan tot nu toe de setup goed verzorgt (moet dan wel hele dag en nacht laden) moet dit toch ergens mogenlijk zijn ?
Ohja , BTW , de 12v plugs in de wagen staan over het contact van de sleutel , dus er is niet echt risico op leeghalen batterij bij vergetelheid

verder ben ik niet mee als leek

heb een hele tijd aan het zoeken geweest en zou dus een DC druppellader moeten hebben (of iets in de naard dat maar max dan de 10-15 A trekt)
Als ik zie dat men AC druppelladerke van 80 Watt (0.4 A) dan tot nu toe de setup goed verzorgt (moet dan wel hele dag en nacht laden) moet dit toch ergens mogenlijk zijn ?
Ohja , BTW , de 12v plugs in de wagen staan over het contact van de sleutel , dus er is niet echt risico op leeghalen batterij bij vergetelheid
The eternal and true pessimist 

-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Misschien zoiets: DC Input Battery Chargers for 12 volt
- Input Voltage Range: 10 VDC to 15 VDC
- Battery Voltage (nominal): 12 Volts
- Continuous Charging Current: 7.5 Amps.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Dit effect is er zeker, maar zal al bij al wel beperkt blijven
Laden 14,4 volt, ontladen 11,8 geeft 2,4 volt in het slechtste geval dat je moet dissiperen van je 14,4 volt, dat is zo'n 15%...
Moet je dan een behoorlijke som gaan uitgeven aan een laadelektronica die ook vermogen dissipeert?
Blijf je in de goedkope categorie, zal dit ook onder de vorm van warmte verloren gaan (iets rendabeler), betaal je nog meer heb je hopelijk een PWM gestuurde lader met nog een iets beter rendement...
Edit: zie de bovenstaande link, best duur en zie het rendement van de later.
Laden 14,4 volt, ontladen 11,8 geeft 2,4 volt in het slechtste geval dat je moet dissiperen van je 14,4 volt, dat is zo'n 15%...
Moet je dan een behoorlijke som gaan uitgeven aan een laadelektronica die ook vermogen dissipeert?
Blijf je in de goedkope categorie, zal dit ook onder de vorm van warmte verloren gaan (iets rendabeler), betaal je nog meer heb je hopelijk een PWM gestuurde lader met nog een iets beter rendement...
Edit: zie de bovenstaande link, best duur en zie het rendement van de later.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –