12v DC probleem

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Mits Usebase toch wel divers technische leden bezit even hier ook men probleempje neerzetten

Ik zou iets willen maken , of laten maken , of aankopen , maar vind niet direct wat nodig te hebben

Ik heb een 11 à 14v DC ingangsspanning (wagen) , en wens hiervan 12 v 10 A af te nemen

Waarom niet meer ? bekabeling is maar 1.5 mm en dus afgezekerd met 16A

Rechtstreeks men "project" aansluiten resulteerd dus in het doorbranden van de zekering (project heeft grote capacitator aanwezig)

Hoe kan ik dit probleem oplossen ?
The eternal and true pessimist :D
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Je zou een weerstand in serie kunnen plaatsen om de laadstroom te beperken. en deze overbruggen manueel of automatisch.
Heb wel wat extra informatie nodig om het de dimensioneren, dit is echt een kleine moeite eenmaal ik gegevens heb.

1. Wat ben je van plan (ik denk spontaan aan iets met zo'n subwoofer cap?)
2. Heb je een idee wat het toestel verbruikt
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Een autobatterij kan veel meer dan 10A leveren, dus zit je probleem bij de gebruikte kring.
Een dikke zekering met dikke draden zorgt ervoor dat je meer kan afnemen.

maar google gaf mij dit:

http://www.mp3car.com/power-supplies/17 ... c-15a.html

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Jij gaat even de bekabeling van zijn auto aanpassen dan :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

De bestaande bekabeling zou dienen gebruikt te worden , is geen andere mogenlijkheid

Men "project" is eigenlijk een tweede 12V kring (semitractiebatterij met extra capacitator)

Hierop staat een 12v naar 220 AC omvormer

Heel de setup voed een microgolf aan (of andere gewone 220v appliance)
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

ook met een lagere spanning zal de zekering doorbranden. Probleem is de hoge oplaadstroom van de capacitoren. Eigenlijk moet je een schakeling hebben die de oplaadstroom beperkt.
a3ke schreef: Men "project" is eigenlijk een tweede 12V kring (semitractiebatterij met extra capacitator)
Hierop staat een 12v naar 220 AC omvormer
Heel de setup voed een microgolf aan (of andere gewone 220v appliance)
Die microgolf verbruikt toevallig meer dan 12V*10A = 120 Watt
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Lastige klus hoor:

Ik zie niet in waarom je een extra capacitor nodig hebt.

als de auto moet leveren:
1. Dit is een startaccu, dus dit is zeker niet goed voor de levensduur van je accu om deze te "ontladen".
2. Je hebt niet zo gek veel ontlading nodig eer je niet meer kan starten.
3. Hoe ga je die stroom controleren als de tractieaccu ontladen is, en je accuspanning bewaken om nog te kunnen starten?

Ik denk dat je best richting caravanwinkel trekt (evt om zo'n gasvuurtje te kopen) :wink:
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

zonder capacitator valt de omvormer uit

momenteel laad ik de setup op met een AC lader , maar zou iets moeten vinden dat dit ook met de DC van de wagen kan (via bestaande sigarettenaansteker)

Maw dus een druppel , traaglader via de 12v van de wagen eigenlijk

@mailracer , de microgolf trekt tussen de 1100 watt a 1400 watt maar dat is niet echt een factor om rekening mee te houden in de oefening
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Als ik het goed begrijp heb je dus een soort van laadregelaar/stroombeperker nodig tusen uw autoaccu/alternator enerzijds en uw hoge capaciteitsaccu met daarachter omvormer anderzijds.

In dat geval laad die grote accu mee met autoaccu/alternator tijdens rijden (of met lader op stroomnet). Hou wel rekening dat je voor een microgolf wellicht om en bij de 100A voor langere tijd zal moeten kunnen trekken uit hoge capaciteitsaccu, dat terwijl er max. 10A kan vloeien van autoaccu/alternator naar die grote accu. Uw omvormer zal toch ook zo'n 1200 watt moeten zijn.

Denk dat je qua accu ook best kijkt naar iets met capaciteir van 100Ah of hoger en uiteraard type dat je volledig mag ontladen (geen gewone start accu dus).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

In redelijk grote audioversterkers wordt een kleine weerstand (in waarde, niet in vermogen) gebruikt tijdens het opstarten. De weerstand bepaalt dan de maximale laadstroom van de afvlakcondensatoren. Na enkele ogenblikken, wanneer de opstartstroom is verdwenen, worden deze weerstanden kortgesloten door een relais om te voorkomen dat ze oververhit raken door de verliesstroom.

Mvg,
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Die condensatoren zijn het probleem duidelijk niet vermits deze continu over de tractieaccu staan.
Door de zeer kleine inwendige weerstand van deze accu's is een klein potentiaalverschil voldoende om hoge stromen te laten vloeien
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

De omvormer is 1500 watt

De setup werkt perfect eh , de microgolf draait makkelijk 20-30 minuten zonder problemen tot op heden al

Alleen het bijladen van de setup is een deels probleem (afhankelijk van AC power) , en net dit wil ik oplossen
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Wat ook wel gedaan wordt is een sterke lamp in serie schakelen (eventueel meerdere lampen parallel), wanneer er dus een hoge stroom vloeit wordt de gloeidraad warmer en er ontstaat een hogere inwendige weerstand, wanneer de accu ver geladen is, is deze opwarming minimaal en is de laadspanning dan weer bijna ideaal.
Natuurlijk wel oppassen voor de hitte, en ja je verliest wel energie, maar dit is een quick, cheap and dirty oplossing voor je probleem.

Ik vermoed toch dat het voor op vakantie is en niet voor permanent gebruik :wink:

Edit: Startaccu wordt aangeraden niet meer dan 20% te ontladen

Edit2: Een accu hoort geladen te worden op een plaats met voldoende verluchting, en uit de buurt van ontstekingsbronnen :wink:
Niet echt iets dat je op je achterbank wil hebben denk ik en bovendien zijn loskomende accu's een groot brandgevaar bij een ernstig ongeluk.

> Je startaccu vervangen door die semi-tractie accu en zo rechtstreeks?
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Daar bennek totaal ni mee mee

een lamp zetten om laadstroom te beperken ???
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Je sluit de lamp tussen + en + aan, zodat de laadstroom door de gloeilamp moet (eventueel meerdere lampen tussen + en +).
Door de temperatuurscoëfficient van de gloeidraad zal deze de stroom meer beperken bij een ontladen accu, dan bij een volle accu.

Edit: Je bent gewaarschuwd, campingaz cilinder zonder pit is een pak veiliger dan een accu (al ken ik jouw doel niet echt).
vasonline
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

Honda4life geeft een perfecte beschrijving v/d "series light bulb":

http://www.repairfaq.org/samnew/tvfaq/tvtslbt.htm

Ook 'n goedkoop hulpmiddeltje bij het foutzoeken.

Groetjes
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

maar voor mij niet echt een doenbare oplossing
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Het is jouw toepassing dus jij zal het het beste weten, begrijp je de lampen ondertussen?
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ik begrijp dat ze nodeloos energie verspillen voor mijn opstelling EN de startbatterij sneller uitputten , iets wat niet de bedoeling is :roll:

verder ben ik niet mee als leek :p

heb een hele tijd aan het zoeken geweest en zou dus een DC druppellader moeten hebben (of iets in de naard dat maar max dan de 10-15 A trekt)

Als ik zie dat men AC druppelladerke van 80 Watt (0.4 A) dan tot nu toe de setup goed verzorgt (moet dan wel hele dag en nacht laden) moet dit toch ergens mogenlijk zijn ?

Ohja , BTW , de 12v plugs in de wagen staan over het contact van de sleutel , dus er is niet echt risico op leeghalen batterij bij vergetelheid
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Misschien zoiets: DC Input Battery Chargers for 12 volt
  • Input Voltage Range: 10 VDC to 15 VDC
  • Battery Voltage (nominal): 12 Volts
  • Continuous Charging Current: 7.5 Amps.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Dit effect is er zeker, maar zal al bij al wel beperkt blijven

Laden 14,4 volt, ontladen 11,8 geeft 2,4 volt in het slechtste geval dat je moet dissiperen van je 14,4 volt, dat is zo'n 15%...
Moet je dan een behoorlijke som gaan uitgeven aan een laadelektronica die ook vermogen dissipeert?
Blijf je in de goedkope categorie, zal dit ook onder de vorm van warmte verloren gaan (iets rendabeler), betaal je nog meer heb je hopelijk een PWM gestuurde lader met nog een iets beter rendement...

Edit: zie de bovenstaande link, best duur en zie het rendement van de later.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”