MAAR blijkt om een test te gaan. Hopelijk een definiteve test
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Hmm langs bijna 90% autosnelweg is er 3G behalve dat stuk afrit drongen tot een beetje voorbij aalter & ergens in Limburg niet.....Beetje offtopic, maar er is ondertussen een nieuwe kaart beschikbaar met de 3G dekking eind juni:
Ik denk dat er dan toch iets scheelt aan uw smartphone hoor?wied schreef:hier in antwerpen met MV slechts heel af en toe een download tot 1,8 Mbps (upload blijft ca 0,33 Mbps). PING daarentegen is reeds dagenlang ca 400 à 460 ms!!! Daar gaat mijn VoIP telefonie niet beter van worden...
Ik ben zelf voorstander van deze lagere snelheden en lagere ping (en jitter). Dat laatste lijkt mij belangrijker voor vlotte laadtijden van webpagina's, skype, etc...AndRo555 schreef:Dat die 21.6mbps theoretisch is snap ik ook wel, maar op een rustig moment met goede ontvangst moet er toch 10 a 15mbps gehaald kunnen worden?
Het is inderdaad een illusie dat 3g (UMTS) meer verbruikt in stand-by dan 2g (EDGE), MAAR het base netwerk gebruikt HSDPA als 3g basis, wat wel degelijk iets meer verbruikt als 3g (UMTS).Lord Utopia schreef:Het is een illusie dat surfen op 3G meer batterij verbruikt dan op EDGE. Echter: het constant switchen tussen EDGE en 3G zorgt wèl voor meer batterijverbruik.
Hier haal ik -82dBm op HSDPA, -75dBm op EDGE.thepretorian schreef:Enkel als je een goede dekking hebt. Wanneer ze toen 3G in ons regio gelaunched hadden, had ik inderdaad geen problemen met batterij drain. Echter een jaartje later verbruikte het toch 2% per min. Toen eens gekeken naar 't signaal sterkte, -110dBm. Switch ik over naar EDGE waar ik met een -75dBm zit, dan verbruik ik slechts 1% per 5 min. Ik had gewoon een betere ontvangst. Dus de gsm moest minder doen(minder batterij verbruik) om mijn signaal te behouden
-120 is unacceptable
-100 is poor but usable
-80 is acceptable/decent
-60 is good
-40 is excellent
Als ik op 3G verbonden ben en kijk in de app network signal info dan switched mijn HTC One S continu tussen HSPA (14.4mbit) en HSPA + (21.1mbit). Af en toe ook eens UMTS (384kbit) als de verbinding naar idle gaat.AndRo555 schreef:
Hier haal ik -82dBm op HSDPA, -75dBm op EDGE.
Op HSDPA valt het batterijverbruik nog mee, maar vanaf mijn gsm (of de mast) zin heeft om mij op HSPA+ te zetten, dan gaat het merkbaar sneller met de batterij, terwijl er door de cap geen snelheidswinst te merken is (iemand een idee om je gsm op HSDPA te laten staan ipv HSPA+?).
(over welk toestel spreken we hier? vooral de vroegere generaties 3g modems/basebands waren niet zo efficiënt.)
De chip (MSM8260A) ondersteund alleszins alle UMTS technologieën tot en met DC-HSPA+ volgens Qualcomm.Jordy1990 schreef:Waar halen jullie dat jullie HSPA+ ontvangen? Bij mijn weten heeft nog geen enkele provider dit al gelanceerd. De HTC One S beschikt trouwens ook niet over een HSPA+ radio ( info viahttp://www.htc.com/be-nl/smartphones/htc-one-s/#specs). Waarschijnlijk geeft de software foutief aan dat je HSPA+ ontvangt, vandaar wss het "springen" tussen HSPA+ en HSPA.
Wel hier op een Galaxy Nexus switcht mijn radio tussen HSDPA (7.2mbit) en HSPA+ (21.6mbit), met een ZTE blade blijft die altijd op HSDPA (7.2mbit, max van de radio)mattionline schreef: Als ik op 3G verbonden ben en kijk in de app network signal info dan switched mijn HTC One S continu tussen HSPA (14.4mbit) en HSPA + (21.1mbit). Af en toe ook eens UMTS (384kbit) als de verbinding naar idle gaat.
HSPA gaat tot 14.4mbit, alles daaboven is HSPA+.Jordy1990 schreef:Waar halen jullie dat jullie HSPA+ ontvangen? Bij mijn weten heeft nog geen enkele provider dit al gelanceerd. De HTC One S beschikt trouwens ook niet over een HSPA+ radio ( info viahttp://www.htc.com/be-nl/smartphones/htc-one-s/#specs). Waarschijnlijk geeft de software foutief aan dat je HSPA+ ontvangt, vandaar wss het "springen" tussen HSPA+ en HSPA.
Dat iemand die snelheid wilt hebben dat verbaast mij eigenlijk niet.krisken schreef:Waarom wil jij 10 a 15mbit hebben op een gsm? Dat zou willen zeggen dat als er 3 mensen connected zijn op zo een mast, deze al "overvol" zou zitten.
Vergeet overigens niet dat VEEL masten buiten dorpskernen nog steeds via SDSL zijn aangesloten hé. En dan zijn dergelijke snelheden niet echt mogelijk.
Inderdaad. En op EDGE duurt de overdracht van data langer waardoor je smartphone langer actief is en niet in een energievriendelijkere modus kan overgaan. Hoeveel energie het gebruikt hangt vooral af van de sterkte van het signaal. Een heel zwak 3G-signaal verbruikt meer dan een heel sterk EDGE-signaal, maar omgekeerd is dat ook waar.Lord Utopia schreef:Het is een illusie dat surfen op 3G meer batterij verbruikt dan op EDGE. Echter: het constant switchen tussen EDGE en 3G zorgt wèl voor meer batterijverbruik.
Hoogste tot nu toe dat ik haalde is iets meer dan 5mbit en dat was op HSPA+AndRo555 schreef:Hier ook een Galaxy Nexus, maar overgaan van HSDPA op HSPA+ gaat volledig willekeurig, de ene keer heb ik amper bereik en zit ik op HSPA+ met nog redelijke snelheden, de andere keer heel goede ontvangst (-59dBm) en blijf ik op HSDPA.
Ik trek er mij niet veel van aan want de snelheden zijn op HSDPA gelijk aan die op HSPA+, 3 - 4mbps (MV)
@Wied: test eens een keer 's nachts, als de belasting op hget netwerk een stuk minder is.
@Nick87: Wat haal je voor snelheden op HSPA+ ?