Hier is het antwoord van Scarlet helpdesk op mijn vraag waarom onze training margin sinds eind mei van 22.5dB naar ~17.0dB gezakt is:
Bij ons denk ik dat het een combinatie is van nieuwe aansluitingen in de buurt, en een verandering van dynamic line management (DLM) omdat de margin nu een ander patroon lijkt te volgen dan vroeger.De daling van de downstream training margin (snr) kan door verschillende zaken veroorzaakt zijn. De meest voor de hand liggende oorzaken zijn:
- problemen of corrosie op de interne bekabeling.
- problemen of corrosie op de splitter(s)
- extra aansluitingen in uw buurt waardoor er een lichte stijging is van de omgevingsinterferentie
Aan uw verbindingstijden te zien, hebt u zelf ook al het een en ander aangepast in de modem. Aanpassingen doorvoeren in de modem kunnen ook invloed hebben om de qualiteit van het signaal.
Ook zie ik dat uw lijn momenteel een snelheid haalt van 50Mb. Dit is geen standaard profiel, maar een profiel dat enkel geactiveerd wordt op lijnen waarvan gemerkt is dat ze zeer stabiel blijven en aan bepaalde voorwaarden voldoen. Het zou dus kunnen dat uw snelheid onlangs werd verhoogd, waardoor de snr waarden gezakt zullen zijn. (hoe hoger de snelheid hoe lager de snr).
In ieder geval kan ik u geruststellen. Met een snr van 17.5dB zult u geen enkel probleem ondervinden. Om een werkende dsl lijn te hebben moet deze minimaal op 6dB zijn, voor een stabiele lijn minimaal 10dB. u zit daar dus ruim boven en aangezien u geen gebruik meer maakt van de telefoniesignaal van Belgacom, kan ook dit niet meer zorgen voor extra interferentie, dus is er geen enkele reden om zich zorgen te maken.