Buitenantenne voor DVB-T en FM

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Hoi ub'ers,

Met het tegenwoordig alsmaar pover wordend tv aanbod overweeg ik om in de toekomst nog enkel tv te kijken via DVB-T. Omdat werken met binnenantenne's toch maar geknoei is, overweeg ik om te investeren in een degelijke oplossing, met buitenantenne.

Ook FM ontvangst is soms wel eens problematisch in huis met hifi tuner. Het is dus interessant om dat ook mee te nemen.

Vandaar dat ik een oplossing zoek waarmee ik met bvb 1 antenne zowel een degelijke DVB-T als FM signaal in huis haal (via standaard coax aansluitpunt voor radio en tv), bij voorkeur op 2 locaties (dus vergelijkbaar als een kabeltv ansluiting met versterker op 2 plaatsen in huis). Zo'n antenne heeft ook best een ingebouwde versterker die via coax gevoed kan worden.

Even Google'n leert me dat er verschillende type antennes zijn die nochtans allemaal voor DVB-T dienen. Dat gaat dan over platte paneel antennes voor gevel montage tot hark/rastervormige antennes.

Bvb:
Paneelantenne voor gevelmontage:
Afbeelding

Raster/hark vormige antenne:
Afbeelding
  1. Wat is precies het verschil tussen die types antennes? Ik weet dat frequenties en antenne lengtes/afmetingen in verhouding staan en dat je ze ook juist moet polariseren (verticaal voor zendmast Egem in mijn geval). Maar er zijn toch wel vrij diverse modellen?
  2. Te combineren met FM ontvangst?
  3. Extra versterker nodig voor meerdere aansluitpunten?
Alvast bedankt ;)
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

De hark levert veel meer winst op en zal dus een beter signaal opleveren als je verder van de mast zit.
Is natuurlijk minder fraai dan het gevel model. Er bestaan simpele splitters die normaal moeten volstaan als je een actieve (versterkte) antenne hebt.
Zie bvb http://www.dipolnet.com/universal_diagr ... 213.htm#01

Mvg
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

De Yagi is ook gerichter dan de andere, puur aan de vorm te zien.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Er is een redelijk simpele regel... hoe meer dB winst hoe beter (wel opletten geen appelen en peren te vergelijken, dB <> dBi bijvoorbeeld).
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

r2504 schreef:Er is een redelijk simpele regel... hoe meer dB winst hoe beter (wel opletten geen appelen en peren te vergelijken, dB <> dBi bijvoorbeeld).
dB= dBi -2.15
Fabrikanten drukken de antennewinst lieft uit in dBi onder het mom van bigger is better.

Een yagi is een richtantenne en ook daar is bigger, better :-D
Hoe meer wint de antenne geeft hoe smaller de hoek waarin signalen ontvangen worden en hoe juister ze moeten gericht worden. Heb je de extra winnst niet nodig (dicht genoeg tegen de zendmast) dan kan je voor een model met weinig winst gaan en heb je mogelijk ontvangst van een mast die "uit de richting" staat.

BTW, "winst" is relatief, elke antenne ontvangt even veel signaal maar door de constructie (yagi) krijg je sterkere ontvangst uit 1 richting (front) ten koste van de signalen uit andere richtingen (back/side).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
G/T
Starter
Starter

Kijk op fmscan.org : TV / expert mode / use receiver antenna height.

Met een actieve TV-uhf omnidirectionele antenne, geplaatst buiten
en met vrij zicht boven de daken van de omringende huizen, gaat alles
boven de 58 dB[uV] goed binnenkomen. Het signaal onder een
pannendak is -3 dB, en tussen muren -6 dB tot -9 dB of erger.
Vrij zicht, hoogte, en een afstand van 10 m of meer tot de Telenet
gevelkabel zijn belangrijk.

Reclame : 50 dB[uV] gebruik Kathrein : AON 65, VCP 66, ZVP 13, NCF 13.

In de FM band is er kanaalherbruik. De antenne hoog plaatsen levert
vooral ontvangst op van stoorzenders net voorbij de horizon.
Een dipool buiten of een autoantenne gemonteerd op een
schouw-regenkap is het best haalbare.

Bij montage van een spriet autoantenne, een monopool, op een kleine
regenkap is een ferriet ringkern nodig b.v. RRC16-09-28-M1. Anders
is de buitenmantel van de coax deel van de antenne en zal die
stoorsignalen oppikken.

YMMV ...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

De vraag is natuurlijk wat je wil ontvangen. Alleen VRT en Vlaamse FM?
Met een superdeluxe antenne-installatie van een paar honderd euro ontvang je ook de Duitse, Nederlandse en Franse DVB-T-zenders. Misschien zelfs Britse.

Leesvoer in het kwadraat: http://www.aerialsandtv.com

Eens je goed weet welke frequenties (in MHz) je wil ontvangen kan je beslissen wat je doet.

Als je alleen FM en VRT wil ontvangen zou ik gewoon zelf een Yagi-antenne op maat maken en op de zolder zetten. Op internet vind je honderden handleidingen:
http://www.google.com/#q=diy+yagi+antenna
http://www.google.com/#q=diy+fm+antenna
TomG
Elite Poster
Elite Poster

@raf,

Wat maakt die antennes zo speciaal (grootte?). Britse zenders ontvangen van waar ik woon (regio Kortrijk) zou wel heel straf zijn. Franse zenders interesseren mij niet direct, die ontvangen we in de regio sowieso al relatief gemakkelijk (zeker voor FM).
Moest er een manier bestaan om de FTA Nederlandse en Britse zenders te ontvangen, graag...
Voor de Vlaamse moet ik niks speciaal doen, zit op nog geen 30 KM van een zendmast waarop de Vlaamse openbare omroepen zitten.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

TomG schreef:Wat maakt die antennes zo speciaal (grootte?).
Niet de grootte, maar wel het feit dat zo'n Yagi-antenne geoptimaliseerd is voor de ontvangst van één specifieke frequentie uit één specifieke windrichting. http://nl.wikipedia.org/wiki/Yagi-antenne
TomG schreef:Moest er een manier bestaan om de FTA Nederlandse en Britse zenders te ontvangen, graag...
In Kortrijk op 100 km van de zendmast van Goes zal het een hele uitdaging zijn om de Nederlandse zenders te ontvangen. Maar het moet mogelijk zijn met een Yagi-antenne en bijhorende antenneversterker die geoptimaliseerd is voor de frequentie 738 MHz (kanaal 54) en gericht is naar de televisietoren in Goes.

Proberen is de boodschap. De Yagi-richtantenne moet zo hoog mogelijk geplaatst worden en vrij "zicht" hebben in de Noordelijke richting.

Als je zelf niets weet over antennes ga je best eens langs bij http://www.aldes.be in Gent.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

TomG schreef:zo'n Yagi-antenne geoptimaliseerd is voor de ontvangst van één specifieke frequentie
In princiepe niet meer of minder dan een andere antenne.
TomG schreef:In Kortrijk op 100 km van de zendmast van Goes zal het een hele uitdaging zijn om de Nederlandse zenders te ontvangen.
Kortrijk - Goes is zo'n 85km, en in Goes staan de antenne's op zo'n 100m. Volgens de "line of sight" berekeningen moet je antenne dan minstens ook op zo'n 100m staan... theoretisch niet echt realistisch lijkt me (al spelen er soms nog een aantal andere parameters mee).
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Hmmm, misschien dat we het toch niet zo ver gaan drijven. Paar honder euro zonder gegarandeerd resultaat en dan ben je ook nog weersafhankelijk. Hoogte die ik kan gaan is hooguit een meter of 6...

Bon, binnen de meer haalbare oplossingen: DVB-T VRT + FM... (wat FM betreft zou internet radio nog een optie kunnen zijn)

Klopt het dat je beter een afzonderlijke FM antenne en DVB-T antenne gebruikt (omdat frequentie ranges ver uitéén liggen)?

Maar dan: ik heb gelezen dat je die beide kan "multiplexen" op één coax, zodat je uiteindelijk maar één coax naar het radio/tv aansluitpunt krijgt met daarop FM en DVB-T. Wat heb je daar precies voor nodig? En zou je een extra versterker nodig hebben om 2 aansluitpunten te bedienen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Wat wil je ontvangen van FM radio... de meeste zenders zijn in Belgie gewoon te ontvangen met een stukje koperdraad... een beetje gek om daar een grote investering voor te doen.
depeje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

De vrt radiozenders zitten ook op dvb-t. Op dezelfde mux als de TV zenders.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Het beste is natuurlijk een installatie boven op je dak met aparte antennes voor de FM- en UHF-band, aparte versterker per antenne en een splitter/combiner. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit op 30 km van Egem echt nodig is.

Een degelijke binnenhuisantenne op je zolder zetten zou voldoende moeten zijn.

Eigenlijk zou je iemand in het Kortrijkse moeten zoeken die via DVB-T kijkt. Misschien eens binnenstappen bij http://www.satvision.be in Lauwe. Iemand met ervaring weet altijd meer en kan misschien vertellen of het realistisch is om de Nederlandse zenders in het Kortrijkse te ontvangen.
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Ok, bedankt voor het advies, zal daar eens binnenstappen.

Want het moet inderdaad wel realistisch blijven qua apparatuur/kost. Als je een aantal jaar digtale tv kan kijken bij pakweg Belgacom (Internet voorzie ik al bij hun te nemen, dus +€12/maand meer) voor de prijs van high-tech antenne apparatuur waarmee je dan met wat geluk Nederlandse FTA zenders (dezelfde als bij digitale tv abonnementen) kan ontvangen loont het ook niet echt de moeite.
Ok, via DVB-T kan je wel opnemen en met de opname achteraf doen wat je wil.

Overigens, als je een (binnenhuis) antenne voorziet op zolder/dak met een coax van pakweg 10 meter, verlies je daarmee dan niet teveel signaal (waardoor goeie ontvangst negatief gecompenseerd wordt)? En hoe zit dat met kwaliteit van coax kabels? Vroeger had je die goedkope antenne coax kabels en de stevige/degelijke coax kabels die voor de kabel tv gebruikt worden.
Moet zo'n antenne coax kabel überhaupt wel goed afgeschermd worden?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

TomG schreef:Ok, via DVB-T kan je wel opnemen en met de opname achteraf doen wat je wil.
Maar een decoder met mogelijkheden (twee programma's opnemen, ondertussen nog een derde bekijken) zoals de huidige HD Digicorder is geen evidentie (en zeker niet goedkoop).
TomG schreef:Overigens, als je een (binnenhuis) antenne voorziet op zolder/dak met een coax van pakweg 10 meter, verlies je daarmee dan niet teveel signaal (waardoor goeie ontvangst negatief gecompenseerd wordt)?
Bij actieve versterkers gebeurt dit in de antenne, in dat opzicht maakt het niet uit of je coax wat minder is of niet (het signaal is toch reeds versterkt op het moment dat het je coax ingaat).
TomG schreef:Moet zo'n antenne coax kabel überhaupt wel goed afgeschermd worden?
Een coax is per definitie afgeschermd... daarvoor heeft het z'n mantel.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Mocht je toch afzien van harkmodellen als antenne (naar ontvangst toe zijn die altijd beter (vb richtbaar)) dan is deze buitenantenne (galina) in de vorm van een baksteen een alternatief. Het is een passieve buitenantenne maar met goede ontvangst. Verkrijgbaar in 3 kleurstenen (lichtgrijs, donkergrijs, bruin).
http://www.boulanger.fr/antenne_essenti ... 409802.htm
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
raf1
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Maar een decoder met mogelijkheden (twee programma's opnemen, ondertussen nog een derde bekijken) zoals de huidige HD Digicorder is geen evidentie (en zeker niet goedkoop).
Niet zwanzen hé. Eén jaar tv kijken via HD Digicorder kost 278,4 euro, het volgende jaar opnieuw minstens 278,4 euro. En je wordt nooit eigenaar van dat toestel, je blijft je blauw betalen. Jaar na jaar.

Via DVB-T betaal je één keer 250 euro voor een superdeluxe twin tuner-recorder met eindeloze mogelijkheden.
http://www.techradar.com/news/video/rec ... -uk-718241

Daarenboven keuze uit honderden recorders volgens elkeen z'n budget en specifieke wensen.
vasonline
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

TomG schreef:Ok, bedankt voor het advies, zal daar eens binnenstappen.

Want het moet inderdaad wel realistisch blijven qua apparatuur/kost. Als je een aantal jaar digtale tv kan kijken bij pakweg Belgacom (Internet voorzie ik al bij hun te nemen, dus +€12/maand meer) voor de prijs van high-tech antenne apparatuur waarmee je dan met wat geluk Nederlandse FTA zenders (dezelfde als bij digitale tv abonnementen) kan ontvangen loont het ook niet echt de moeite.
Ok, via DVB-T kan je wel opnemen en met de opname achteraf doen wat je wil.

Overigens, als je een (binnenhuis) antenne voorziet op zolder/dak met een coax van pakweg 10 meter, verlies je daarmee dan niet teveel signaal (waardoor goeie ontvangst negatief gecompenseerd wordt)? En hoe zit dat met kwaliteit van coax kabels? Vroeger had je die goedkope antenne coax kabels en de stevige/degelijke coax kabels die voor de kabel tv gebruikt worden.
Moet zo'n antenne coax kabel überhaupt wel goed afgeschermd worden?
Ik denk dat je voor de VRT zenders, met een paneelantenne meer dan genoeg signaaal gaat hebben.

Dit leert de ervaring toch met onze buitenantenne: dat is weliswaar een yagi, maar gericht op Nederland. Voor de VRT zenders
doet die niets aan (passieve) versterking, maar alles komt méér dan goed genoeg binnen (zelfs de rtbf)
Een coax van 10 (of 20 meter) is echt geen probleem. Je neemt een antenne met een versterker (of antenne met vlak daaronder een mastversterker)
Zodoende komt het signaal, reeds versterkt aan het begin v/d coaxkabel te staan, en kan je het hele huis afgaan zonder kwaliteitsverlies.
Ik splits het signaal nog een keertje binnenshuis, en dat gaat daardoor ook probleemloos...omdat er een versterker staat in de mast. (of in de antenne zit)

Welke coax?: gebruik sattelietcoaxkabel.

Hier zie je nog antennes: ( je koopt waar je wil, ik heb geen aandelen bij...)

http://www.flandersdigital.be/index.php?cPath=24

Echt superduur is het dvb-t materiaal toch niet vind ik.
Zelfs goedkope decoders kunnen opnemen op usb-stick (je vind er vast wel een paar op bovenvermeldde site)
Het enige jammere is dat soms bij de goedkopere, de firmware wel 'ns durft rammelen;) Of van chinese tokkie wokkie :D firma's niet
veel ondersteuning moet verwachtten YMMV ;)

Nog niet vermeld, maar een klassieker:
http://www.tnttest.org/
Geef je woonplaats in, en krijg al een idee van de ontvangstmogelijkheden.

Groetjes
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:Via DVB-T betaal je één keer 250 euro voor een superdeluxe twin tuner-recorder met eindeloze mogelijkheden.
http://www.techradar.com/news/video/rec ... -uk-718241
Je vergelijkt wel appelen en peren... voor dat geld krijg je bij TN een heel aanbod aan zenders... bij DVB-T krijg je voor je geld een handjevol zenders waar 95% vermoedelijk niet mee tevreden is. Moest er ooit een commercieel DVB-T aanbod komen (wat ik betwijfel, men gaat de frequenties gewoon voor iets anders gebruiken) dan zal je eveneens een CI slot moeten hebben (dus zorg maar dat je nu reeds de juiste decoder koopt of hij is nadien zo goed als waardeloos) en ook netjes mogen betalen.
raf1 schreef:En je wordt nooit eigenaar van dat toestel, je blijft je blauw betalen. Jaar na jaar.
Op zich ben ik daar ook niet blij mee, maar voor mij persoonlijk is DVB-T geen alternatief... alléén heb ik de indruk dat jij op TN afgaat als een stier op een rode lap, ongeacht het bestaan van een beter alternatief (voor iedereen).
raf1
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Je vergelijkt wel appelen en peren...
Ik vergelijk euro's met euro's en recorders met recorders. Jouw argument was dat opnemen van DVB-T niet goedkoop en evident zou zijn.

Ik vind het natuurlijk ook jammer dat tv-kijken in Vlaanderen consumentonvriendelijk is geworden dankzij onze corrupte politici die het belangrijker vonden om een kabelmonopolie op te richten dat woekerwinsten genereert.
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Even in Google Earth afstand gemeten van Goes tot bij mij: 91 km in vogelvlucht.
Op een link van een eerdere webshop las ik dat je met de beste Yagi antenne's tot zo'n 65 km ver geraakt (dus provincie antwerpen, noorden van Oost- en West-Vlaanderen).

Wordt dus een no-go vrees ik, waardoor ik in feite evengoed een eenvoudige Yagi kan kiezen? Of toch maar een basis paneel antenne (zoals in begin post), die zijn ook omnidirectioneel dacht ik?

Ik heb nu om te testen zo'n versterkte binnenhuisantenne liggen (paneel antenne) en aan het raam heb ik een signaal kwaliteit van 92% voor de VRT kanalen. Met wat richten naar het zuiden kan ik met horten en stoten ook nog net de RTBF kanalen binnen halen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

TomG schreef:Op een link van een eerdere webshop las ik dat je met de beste Yagi antenne's tot zo'n 65 km ver geraakt
Nonsens... de afstand is afhankelijk van jou hoogte, de hoogte van de zendantenne en de afstand (en dit vanwege de kromming van de aarde)... niet zomaar van het type antenne. Als jij dus hoog genoeg zou zitten (maar zie één van m'n vorige posts) dan zou het wel kunnen... ook is het verder dan 65km/
TomG schreef:Of toch maar een basis paneel antenne (zoals in begin post), die zijn ook omnidirectioneel dacht ik?
Meer dan een yagi... maar twee dergelijke antenne's kunnen nog een vrij uiteenlopende diagramma hebben.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb hier lang via een 96 element yagi gekeken , passief 20 db versterking , die op zo'n 4 m hoog stond , en ik woon dan nog eens op een plek met bos rondom .

Gecodeerd en ongecodeerd haalde ik zo'n 65 kanalen . Genk , maastricht , luik ligt hier allemaal kortbij . Maar groot was de verrassing dat ik ook passief de zenders uit aaken binnenkreeg ( 85 km van hier ) . Nadeel van 1 element is dan wel dat je de hark moet gaan draaien wil van bv de vlaamse na duitse zenders zappen .
Afbeelding
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben vandaag eens bij Satvision langs geweest.

Qua aerial antennes hebben ze enkel een hark/yagi achtige antenne. Ze achten het trouwens onmogelijk om Nederlandse zenders vanaf mijn locatie te ontvangen, waardoor we dit verhaal helemaal kunnen schrappen.
Uiteindelijk kan ik het - indien ik DVB-T zou gebruiken - even goed houden bij een versterkte binnenhuis antenne of buiten paneel antenne. Ik zou wel nog een oplossing voor FM nodig hebben (bvb dipool voor buiten).

Ben daarmee ook terug aan twijfelen om voor sateliet te kiezen, Satvision is daar uiteraard ook veel meer in gespecialiseerd, maar meer erover in ander topic.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”