Met het tegenwoordig alsmaar pover wordend tv aanbod overweeg ik om in de toekomst nog enkel tv te kijken via DVB-T. Omdat werken met binnenantenne's toch maar geknoei is, overweeg ik om te investeren in een degelijke oplossing, met buitenantenne.
Ook FM ontvangst is soms wel eens problematisch in huis met hifi tuner. Het is dus interessant om dat ook mee te nemen.
Vandaar dat ik een oplossing zoek waarmee ik met bvb 1 antenne zowel een degelijke DVB-T als FM signaal in huis haal (via standaard coax aansluitpunt voor radio en tv), bij voorkeur op 2 locaties (dus vergelijkbaar als een kabeltv ansluiting met versterker op 2 plaatsen in huis). Zo'n antenne heeft ook best een ingebouwde versterker die via coax gevoed kan worden.
Even Google'n leert me dat er verschillende type antennes zijn die nochtans allemaal voor DVB-T dienen. Dat gaat dan over platte paneel antennes voor gevel montage tot hark/rastervormige antennes.
Bvb:
Paneelantenne voor gevelmontage:
Raster/hark vormige antenne:
- Wat is precies het verschil tussen die types antennes? Ik weet dat frequenties en antenne lengtes/afmetingen in verhouding staan en dat je ze ook juist moet polariseren (verticaal voor zendmast Egem in mijn geval). Maar er zijn toch wel vrij diverse modellen?
- Te combineren met FM ontvangst?
- Extra versterker nodig voor meerdere aansluitpunten?