EDPnet verbinding op 20/2mbit = niet aanvaardbaar

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Pff. vandaag hebben ze mijn EDPNET Newer & Faster lijn geactiveerd, en terwijl 50/6 normaal moet kunnen krijg ik momenteel maar 20/2 (volgens de Belgacom tech die vroeger mijn VDSL2 kwam activeren toen ik nog Dommel had - kon mijn lijn ongeveer 70Mbit aan).

20/2 is natuurlijk niet acceptabel.

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  20056 kbps        2040 kbps
Modem max:             53404 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        43847 kbps         9186 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           421 m Estimated!
Training margin:       22.7 dB
Attenuation:           15.1 dB
Ik had destijds al een 30/6 met 17a profiel bij Dommel, en nu zou ik plots op een 8d repair profiel staan via EDPNET...

Wat is hier aan de hand ...
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Je zit op meer dan 400m van de kvd/rop. Dus normaal.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Niet normaal als hij vroeger meer had, toch?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

@Krisken
Stormlord schreef:Ik had destijds al een 30/6 met 17a profiel bij Dommel, en nu zou ik plots op een 8d repair profiel staan via EDPNET...
Thans ervoor had hij 17a @ 30mbps, tool is een indicatie en geeft geen werkelijke afstand, kan meer zijn maar ook minder. Waarom bij dommel wel 30 en edp niet? Ik zou het als klant ook niet accepteren dat ik ineens naar 20/2 val, terwijl het ervoor wel goed zat op 30Mbps...
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Kijk ook ff naar verzwakking, komt perfect overeen.
Zou mij héél sterk verwonderen dat hij vroeger meer had

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Krisken,

dat klopt totaal niet en is onaanvaardbaar. Ik bestel deze formule om 50/6 te hebben, niet om 20/2 te krijgen op een repair profiel in 8d.

Ik had voorheen 30/6 op 17a bij Dommel en de Belgacom tech zei me toen dat ik voldoende headroom had voor 70Mbps down!

Het Belgacom gebouw staat hier <300m vandaan en de kast hier in de straat op misschien 30 meter (zegt natuurlijk niet hoe ze me hebben aangesloten, want ze hebben me wel een ander circuit ID gegeven als voorheen, ik had het vorige meegegeven) ....

Als ze mij enkel 20/2 kunnen aanbieden annuleer ik meteen mijn order en mijn domiciliëring en betaal ik geen eurocent!

PS: vroeger zat ik op L15rym00007-1-1-1-3
Laatst gewijzigd door Stormlord 22 maa 2012, 19:27, in totaal 2 gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Misschien ben je op een ander centrale aangesloten? Gokje...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Dat zou toch wel vrij dom zijn met de centrale om de hoek, niet?

Heb zelf vorige Circuit ID meegegeven, maar ze hebben blijkbaar een ander genomen?
Afbeelding
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Overigens geeft Belgacom zelf het volgende aan, misschien ook een indicator:

Product Belgacom TV
Mijn adres <knip>
2820 Rijmenam

Status Beschikbaar
Maximaal aantal tv's 3
Beschikbaar
Maximaal aantal tv's in hd 2

Mod edit: adres weggehaald
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Dat is inderdaad 20/2.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Mss heeft het iets te maken met de nieuwste firmware (waarbij iedereen gratis downgrades cadeau krijgt) ?
bonzaike
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 aug 2010, 21:22
Bedankt: 2 keer

bij mij zal het ook wel lukken zeker voor 50 mb profiel


Product Belgacom TV
My address ******

Status Available
Maximum number of TV's 3
Available
Maximum number of HD TV's 3

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30056 kbps        6048 kbps
Modem max:             74704 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        61335 kbps         12850 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           285 m Estimated!
Training margin:       18.4 dB
Attenuation:           8.8 dB
AfbeeldingAfbeelding
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Silencer, denk eerder zoiets - of instelling op verkeerd profiel: 8d ipv 17a (volgens de VDSL2Tool is dat al alleszins het geval).

Hoe dan ook: 20/2 is voor mij niet acceptabel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mette
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 feb 2006, 04:36
Locatie: Heverlee (Leuven)
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Zijn ze bij EDPnet al begonnen met het overzetten eigenlijk? Of zijn het nu de nieuwe abo's die dit al krijgen.
(ok ik zie in het nieuwsartikel dat ze er zouden mee moeten beginnen. Is er enige manier om te weten te komen wanneer mijn straat of regio aan de beurt komt?)

Met mijn waardes zou dit alleszins moeten gaan voor zover ik kan zien:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30064 kbps        6048 kbps
Modem max:             101536 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        83366 kbps         17466 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           214 m Estimated!
Training margin:       25.9 dB
Attenuation:           11.9 dB
Ik hoop wel dat ik er met mijn VDSL Home abo ook nog ga naar overgezet worden en niet moet overschakelen naar een nieuwe abo.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Voor de huidige lijn geeft EDPNET volgende callerID aan:
Callerid =23L15RYM00007 eth 1/1/01/03:10

Er lijkt me dus niet echt veel te zijn veranderd (vroeger bij Dommel ook L15rym00007-1-1-1-3) wat het verschil in snelheid qua afstand zou verklaren ...

Maar zoals ik al zei: de Sagem 7464 staat nu op een lijn met 8D profiel ipv. 17A profiel volgens VDSL2TOOL.
Het verschil zal eerder hier zitten lijkt mij...

Overigens nog steeds niks van EDPNET als reactie gekregen.
Mijn eerste correspondentie dateert al van gisterenavond: ik ben eens benieuwd of ik nog voor dit weekend "iets" van antwoord zal krijgen (al is het maar iets in de zin van "we zoeken naar de oorzaak/oplossing en we komen er spoedig op terug"...)

Ik geef ze tot midden volgende week om de situatie uit te klaren, alvorens ik gans de handel annuleer - maar EDPNET verliest hier toch wel al een aantal van zijn pluimen wat mij betreft... De domiciliëring heb ik alvast voorlopig geblokkeerd.
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Driftig kikkertje zo te zien :) Je hebt AL van gisterenavond een mail gestuurd? En nog geen 24u later begin je met dreigementen?
Ik heb liever dat ze werken aan mijn zaak, dan dat ze onzinnige mails sturen in de vorm "wij zijn er mee bezig". Want dat is namelijk wat ik ook verwacht van hun...

Ik denk ook dat je baas liever heeft dat je werkt dan dat je elk uur een mail stuurt naar hem dat je "bezig bent met werken" ;)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

@stormlord

als het dan echt... zo dringend is, dan contacteer je ze toch online? Via de frontpage een grote knop : "live chat"
de koe zegt boe
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

En anders is er nog 03 265 67 00 :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Krisken,

Ik hoefde eerlijk gezegd al uw eerdere kritiek en ongegronde valselijke beschuldigingen aan mijn adres niet.
Nu trek je het nog wat verder...

Als je iets wil bijdragen, dan constructief graag. Dank U.

Als ik zeg dat ik vroeger 30/6 VDSL2 op 17a profiel heb gehad bij Dommel en de BGC tech mij zei dat de lijn zeker 70Mbit aankon dan is dat zo. Gebruik de search functie op dit forum en je zal hier wellicht ook het een of ander over terugvinden. De afstand tot aan de centrale is bij mijn weten niet veranderd en de connectie blijkt ook op dezelfde LDC te zitten volgens de line info op de EDPNET xDSLline info pagina.

Spijtig genoeg is mijn reactie een gevolg eerdere ervaringen met diverse andere providers. Deze ervaring leert dat de vriendelijke manier meestal NIET werkt en je internet leveranciers kort moet houden als het op dit soort zaken aankomt. En ja, soms wil dit zeggen dreigen niet te betalen zolang de zaken niet in orde zijn. Dat is het enige wat ze vaak willen begrijpen... Dus ja, de domiciliëringsopdracht die ik eerder in volle vertrouwen had gegegeven heb ik nu geblokkeerd zolang dit niet is opgelost. Zoniet, laten ze alles rustig verder kabbelen tot je protesttermijn voor verkoop op afstand is verlopen - want voor hen is de zaak "geleverd" en is een snelheidsverhoging niet meteen een prioriteit ... Zolang dit niet in orde is, kan ik ook de opzeg van mijn telenet internet nog niet opstarten.

Normaal teken ik zelfs geen domiciliëringsformulieren meer voor internetproviders, maar omdat EDPNET zulke goede naam had hier op het forum en bij testaankoop had ik het uitzonderlijk toch gedaan en ik begin er dus nu al spijt van te krijgen.

Ze hebben intussen al meer dan een halve werkdag gehad om zich te verontschuldigen voor de problemen en op z'n minst te laten weten wat er gaande is en dat ze er mee bezig zijn. Bovendien presenteren ze ineens een factuur voor 2 maand (eind maart tot eind mei) zonder enige verklaring. Zoiets noem ik een "valse start", en dat beschadigt meteen je relatie met je nieuwe klant.

Als je merkt dat iemand ontevreden is en je hebt een beetje commerciële ingesteldheid dan weet je dat een kort berichtje op dat vlak heel wat betekend. Dat wil niet per definitie zeggen elk uur een status update sturen, maar je kan je klant toch op z'n minst laten weten dat je er mee bezig bent en zo snel mogelijk oplossen - en zo het wat langer duurt je klant laten weten waarom het wat langer duurt en geregeld opvolgen.

Ik weet ook dat EDPNET afhankelijk is van Belgacom voor de praktische uitvoering van de aansluiting en dat de fout mogelijk bij BGC is gebeurd en niet bij hen, maar ik ben klant bij hen en niet bij BGC. De service naar mij toe dient van EDPNET te komen. Als ik zelf BGC moet gaan zitten bellen hierover zijn ze al helemaal op het verkeerde pad bezig (een ervaring waar ik eerder al heb mogen van "genieten" toen ik mijn lijn van ADSL2+ naar VDSL2 overschakelde bij Dommel, en 1 die ik verkies niet opnieuw te beleven).

Ik zou ook veel liever dit weekend buiten in de zon gaan zitten genieten dan me te moeten ergeren in dit soort toestanden ...

Ik heb gisteren de knop "live chat" gebruikt en ze waren er niet. Ze zijn op de hoogte via ticket: dat moet volstaan me dunkt.
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Stormlord schreef: Ik hoefde eerlijk gezegd al uw eerdere kritiek en ongegronde valselijke beschuldigingen aan mijn adres niet.
Nu trek je het nog wat verder...

Als ik zeg dat ik vroeger 30/6 VDSL2 op 17a profiel heb gehad bij Dommel en de BGC tech mij zei dat de lijn zeker 70Mbit aankon dan is dat zo. Gebruik de search functie op dit forum en je zal hier wellicht ook het een of ander over terugvinden. De afstand tot aan de centrale is bij mijn weten niet veranderd en de connectie blijkt ook op dezelfde LDC te zitten volgens de line info op de EDPNET xDSLline info pagina.
Er is een groot verschil tussen wat een BGC tech zegt en wat het effectief is! Je kan vlak naast de KVD wonen (in geval van VDSL is de plaats van de KVD van belang, niet de plaats van de LDC of de LEX, dit is slechts in geval van ADSL/ADSL2+ het geval) en toch een 12mbit profiel krijgen. Dit kan diverse oorzaken hebben zoals een te grote verzwakking, een slecht koperpaar, slechte binnenbekabeling etc. Volgens vdsl2tool zit je op meer dan 400m van de KVD/ROP af. Dit is een waarde die niet 100% correct is (dat weten we allemaal), maar wel een goede referentiewaarde is. Vanaf 400meter zit je immers op een 20mbit profiel. Dat zijn regels die vastgesteld zijn door het BIPT in samenspraak met Belgacom, en waar EDPnet niks maar dan ook helemaal niks kan aan doen. Jouw provider is EDPnet, maar zij kunnen onder geen beding hier iets aan veranderen. Hoogstens Belgacom eens vragen om uw dossier te bekijken. En ik weet nu al wat het antwoord zal wezen : u zit op meer dan 400 meter. Correcte waarde. PUNT!
Stormlord schreef: Spijtig genoeg is mijn reactie een gevolg eerdere ervaringen met diverse andere providers. Deze ervaring leert dat de vriendelijke manier meestal NIET werkt en je internet leveranciers kort moet houden als het op dit soort zaken aankomt. En ja, soms wil dit zeggen dreigen niet te betalen zolang de zaken niet in orde zijn. Dat is het enige wat ze vaak willen begrijpen... Dus ja, de domiciliëringsopdracht die ik eerder in volle vertrouwen had gegegeven heb ik nu geblokkeerd zolang dit niet is opgelost. Zoniet, laten ze alles rustig verder kabbelen tot je protesttermijn voor verkoop op afstand is verlopen - want voor hen is de zaak "geleverd" en is een snelheidsverhoging niet meteen een prioriteit ... Zolang dit niet in orde is, kan ik ook de opzeg van mijn telenet internet nog niet opstarten.
Dommiciliëring of niet, betalen ga je toch moeten hoor. Het gemak ervan is dat het automatisch van jouw rekening gaat en je er verder geen omkijken naar hebt. Echter als je deze stop zet (jouw goed recht natuurlijk) dan gaan ze gewoon jouw emails sturen (of brieven) met de factuur. Big deal, betalen moet je toch...
Stormlord schreef:Ze hebben intussen al meer dan een halve werkdag gehad om zich te verontschuldigen voor de problemen en op z'n minst te laten weten wat er gaande is en dat ze er mee bezig zijn.
Nogmaals, ik heb liever een ISP die zich bewust is van het probleem en er aan werkt, dan een ISP die mij aan het lijntje houd met "we zijn ermee bezig". Wil je zekerheden over jouw specifieke zaak : bel hun klantendienst op 03 265 67 00. Mijn vorige post was dus weldegelijk constructief : je moet zelfs niet zoeken naar het nummer. Ik was zo lief en vriendelijk om dit op een bordje voor te schotelen, jij had alleen maar te kauwen!
Stormlord schreef: Bovendien presenteren ze ineens een factuur voor 2 maand (eind maart tot eind mei) zonder enige verklaring. Zoiets noem ik een "valse start", en dat beschadigt meteen je relatie met je nieuwe klant.
Dit is natuurlijk iets dat niet kan en waar ook ik niet mee zou akkoord gaan. Als je dit opgelost wilt zien : nogmaals : contacteer hun telefonisch!
Stormlord schreef:Als je merkt dat iemand ontevreden is en je hebt een beetje commerciële ingesteldheid dan weet je dat een kort berichtje op dat vlak heel wat betekend. Dat wil niet per definitie zeggen elk uur een status update sturen, maar je kan je klant toch op z'n minst laten weten dat je er mee bezig bent en zo snel mogelijk oplossen - en zo het wat langer duurt je klant laten weten waarom het wat langer duurt en geregeld opvolgen.
Om het met zoveel woorden als jij te zeggen : iedereen met een beetje commerciêle feeling weet dat een onpersoonlijke chat niet als eerste zal behandeld worden als de mensen er niet zijn en het chatsysteem niet werkt. Nogmaals : wil je zekerheden, contacteer dan EDPnet op 03 265 67 00. Een berichtje van "we zijn er mee bezig" heeft voor mij evenveel meerwaarde als het berichtje "nog even geduld, een operator zal u spoedig te woord staan" als je belt naar Telenet of Belgacom : dat spoedig kan in sommige gevallen duren tot meer dan een uur...
Stormlord schreef:Ik weet ook dat EDPNET afhankelijk is van Belgacom voor de praktische uitvoering van de aansluiting en dat de fout mogelijk bij BGC is gebeurd en niet bij hen, maar ik ben klant bij hen en niet bij BGC. De service naar mij toe dient van EDPNET te komen. Als ik zelf BGC moet gaan zitten bellen hierover zijn ze al helemaal op het verkeerde pad bezig (een ervaring waar ik eerder al heb mogen van "genieten" toen ik mijn lijn van ADSL2+ naar VDSL2 overschakelde bij Dommel, en 1 die ik verkies niet opnieuw te beleven).
Ik ga u alvast meer zeggen : als jij contact opneemt met Belgacom zullen zij jou niet verder helpen daar je geen rechtstreekse klant bent bij Belgacom en zij de Chinese Wall moeten respecteren. Normaal ga je dus geen antwoord krijgen van Belgacom, behalve "dat moet u regelen met uw ISP". Jij hebt geen chatgesprek gehad met EDPnet, want deze was gesloten. Dus deze morgen (in de veronderstelling dat het eerste ticket was dat ze geopend hebben!) hebben ze om 8u stipt jouw ticket doorgestuurd naar Belgacom, waar de dienst maar om 9u begint. Opnieuw in de veronderstelling dat Belgacom meteen jouw ticket ziet en dit meteen doorstuurt naar de juiste contactpersoon, die meteen de juiste metingen doet en meteen dit terug doorgeeft aan de bevoegde dienst (chinese walls, remember), dan zal EDPnet dit antwoord meteen ontvangen en jou meteen op de hoogte brengen. Tel nu eens het aantal keren "meteen" en "als" en je beseft wel dat je onredelijk bent als je vanavond, nog geen 24u later, een antwoord wilt. In de veronderstelling dat Belgacom het EDPnet ticket leest om 9u, dan geef je Belgacom/EDPnet exact 4u36 minuten de tijd om jouw case op te lossen door de hele papiermolen van Belgacom, want om 13u36 sta je hier al moord en brand te roepen.

Je hebt 100% gelijk dat de service naar jou toe van EDPnet moet komen, en dat zullen ze ook doen! Echter moeten ze wachten op de administratie van Belgacom... En ja, dit kan lang duren.

Dixit...






EDIT:
Graag zou ik refereren naar een post van 11 september 2010 van jou (http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 82#p341138) waaruit duidelijk te zien is dat je toen met Dommel reeds een 20/2mbit profiel had.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Krisken,

ik heb meer en meer het gevoel dat jij voor EDPNET werkt.

Je kan natuurlijk terug gaan verwijzen naar oude postings, misschien kan je ooit nog ergens op het net iets terugvinden van toen ik met mijn C64 inbelde op een 300 baud modem naar BBSen... Mijn lijn is door een Belgacom technieker aangepast op 20 september 2010, die post dateert van VOOR de aanpassing naar 30/6. Check dit gerust met hem.

De manier waarop ik hen contacteer zou geen rol mogen spelen.
Of dit nu via chat, mail of wat dan ook is. Ze bieden al deze mogelijkheden aan.

Wel straf dat er "plots" beweging in de zaak komt als ik iets post op UB, blijkbaar heeft dat dan toch enige vorm van effect...

Feit is en blijft dat ik een ondermaatse lijn heb gekregen is die beduidend minder is dan wat ik daarvoor al had op dezelfde modem en connectie en nog minder dan wat ik voor ogen had nadat wat de Belgacom tech mij had doorgegeven bij de oplevering van de VDSL2 lijn (en bij het testen van de lijn).

Intussen een weinig commercieel antwoord gekregen van EDPNET, waarop ik ook heb geantwoord:


Antwoord EDPNET:

copper analysis

CABLELENGTH = 390 m
AE_Insulation = 10 MOHMS
BE_Insulation = 10 MOHMS
AB_Insulation = 10 MOHMS
BA_Insulation = 10 MOHMS
AC_Insulation = 10 MOHMS
BC_Insulation = 10 MOHMS
AE_Capacitance = 31 nF
BE_Capacitance = 32 nF
AB_CAPACITANCE = 428 nF
BA_Capacitance = 428 nF
CableCapacitance = 17 nF
MutualCapacitance = 559 nF
Copper test type = 4TEL
-
synchro analysis
synchro analysis

LineProfile = vdsl2_20000_2000_IL8242_v1
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = L15RYM00007
DownstreamAttenuation = 12.2
UpstreamAttenuation = 23.7
DownstreamBitRate = 20056.0
UpstreamBitRate = 2040.0
DownstreamNoiseMargin = 22.0
UpstreamNoiseMargin = 11.0
VLAN10_AgentCircuitID = *L15RYM00007 eth 1/1/01/03:10
VLAN10_OALID = 001063450
VLAN10_PBIT = p0
VLAN10_SSID = 000000002047205
VLAN10_VLAN_OLO_S-tag = 250


Beste meneer van Dromme,

Naar aanleiding van uw verzoek hebben we de lijnswaarden grondig gecontroleerd. De lijn was automatisch op de basis van de lijnkwalitet op de hoogst mogelijk profiel opgeleverd. Zoals u ziet in de onderstaande synchronisatietest is er UpstreamNoiseMargin = 11.0 en de afstand tot de wijkcentrale waarop uw lijn aangesloten is is 435 meters. Dat gaf geen mogelijkheid om een hoger profiel te opleveren.

Om een test (welke gedurende 10 dagen de lijnstabiliteits controleert) moeten we goede lijnwaarden hebben. We kunnen u aanraden uw binneninstallatie proberen te optimaliseren door uw modem op het eerste telefoonstopcontact aansluiten (normaal gesproken ergens beneden, in de kelder bvb.)

Volgens de algemene voorwaarden:
4.6 De verrekening van de factuur geschiedt in principe en behoudens specifiekere schriftelijke bepalingen jaarlijks en vooraf, waarbij de klant/abonnee per e-mail of via zijn My edpnet pagina een factuur ontvangt. Betalingen gebeuren aldus jaarlijks en op voorhand, behoudens anders overeengekomen.

We willen uw aandacht vestigen op het feit dat ADSL/VDS-profielen niet gegarandeerd zijn. Er worden altijd zo hoog mogelijk profielen opgeleverd.

Mijn antwoord hierop:

Geachte, 1) Eerder werd op exact hetzelfde adres 30/6 (17A profiel) opgeleverd via Dommel en gaf de Belgacom toch aan dat mijn lijn voldoende marge had voor 70Mbit downstream. Hoe verklaart u dat dit plots niet meer kan en de lijn op een 8D profiel staat in plaats van een 17A profiel? De lijn was toen aangelosten op L15RYM00007 eth 1/1/01/03 - zoals ook nu het geval blijkt te zijn. Als de kwaliteit van de lijn plots gereduceerd is tot minder dan 1/3e van de eerdere specificaties moet hier een reden voor zijn. Vermits deze reden zich allicht eerder buiten situeert dan binnen (gezien de opzet van de apparatuur binnen niet is gewijzigd en zelfs niet is afgekoppeld geweest: de modem werd enkel een tijd uit het stopcontact getrokken sinds ik bij Dommel weg was) - zou u zich beter tot uw leverancier (BGC) richten om dit uit te klaren... Het enige wat ik vaststel is dat de lijn volgens de VDSL2TOOL nu 20/2 aangeeft op een 8D profiel en er voorheen via Dommel 30/6 op de lijn zat met een 17a profiel. Als u mij dit VOOR de oplevering had meegedeeld (wat u niet heeft gedaan) had ik dit ook nooit aanvaard en mijn bestelling geannuleerd. Ik ga alleszins geen Fibernet XL bij Telenet opzeggen om over te schakelen naar een 20/2 lijntje. 2) De binneninstallatie is ongewijzigd ten opzichte van toen en de VDSL2 modem zit op een door Belgacom geïnstalleerde NTP2007 op de binnenkomende lijn.

3) Vermits er eerder 30/6 VDSL2 geleverd werd is alles minder dan dit hoe dan ook een voorwerp voor annulatie van mijn bestelling. Hoe meer hoe liever. U mag mijn lijn gedurende 10 dagen (!) testen, zolang dit geen afbreuk betekend op mijn recht tot annulatie van deze bestelling onder de wetgeving verkoop op afstand (het probleem werd u immers meteen na de levering gemeld).

4) Nergens heb ik een contract ondertekend waarin staat dat ik per jaar betaal. Uw product wordt geadverteerd als zijnde gefactureerd per maand en u vraagt zelf om een domiciliëringsopdracht te voorzien.

Dit betekend echter niet, zoals daar geformuleerd, dat het voorzien van een domiciliëring verplichtend is. Ik had ter goedertrouw, tegen beter weten in, toch een domiciliëringsopdracht toegestaan op basis van een goede reputatie van EDPNET. Hiervan begin ik nu spijt te krijgen.

Ik verwijs trouwens naar uw punt 5.1 van uw eigen algemene vooraarden (http://www.edpnet.be/nl_be/EDPnet-BE/Al ... waarden#p5) waar staat:
"5.1 Abonnementen die per maand dienen betaald te worden, worden met domiciliëring of (online) overschrijving vooraf betaald op het door edpnet aangeduide rekeningnummer met vermelding van de juiste referenties. Abonnementen die per jaar dienen betaald te worden, worden per domiciliëring, overschrijving of kredietkaart vooraf betaald.."

Bovendien beschrijft uw website de abonnementsvoorwaarden uitdrukkelijk als 35,95 EUR BTW Incl./maand en een activatiekost van 50 EUR BTW Incl. en wordt hierbij nergens melding gemaakt dat dit bedraag meteen per jaar zou worden verrekend noch werd mij de keuze aangeboden te kiezen.

Nergens werd mij in verband met deze formule gewag gemaakt van een jaarlijkse facturatie, noch werd mij hiertoe enige keuze geboden te kiezen tussen een jaarlijkse of maandelijkse betaling. Dit is tevens geen antwoord op mijn vraag i.v.m. de aanrekening van 2 maanden.

Blijft u bij uw standpunt en blijft de lijn op 20/2 annuleer ik mijn bestelling, zonder enige vorm van schadevergoeding op betaling van installatiekosten.

Ontvang ik van U voor volgende donderdag hier geen duidelijk plan of voornemen om de zaak in orde te krijgen mag u mijn order als geannuleerd beschouwen.

Anderzijds zou u zich de moeite kunnen getroosten dit ten gronde te onderzoeken alvorens dergelijke oncommerciële mails te sturen naar uw klanten en uw "valse start" alsnog goed te maken, cfr. uw "charter voor klantvriendelijkheid".
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Laat mij duidelijk zijn : ik werk voor een ISP, maar niet voor EDPnet.

Als je kijkt naar de normen die het BIPT aan Belgacom (en dus ook dommel, edpnet, openweb, scarlet, ...) heeft opgelegd voor de oplevering van en VDSL2 lijn dan zal je zien dat op jouw adres, dat zich op meer dan 400m van de kvd bevind, een 20mbit profiel zal toegewezen worden.

Om een kort verhaal samen te vatten : bij dommel zat je op een 20mbit profiel en ben je dankzij een interventie van een Belagcom technieker naar 30mbit gegaan. Je bent dan overgestapt naar Telenet Fibernet, en nu naar EDPnet. Belgacom zet je voor je EDPnet lijn, net als dommel vroeger, op een 20mbit profiel. Daar kan EDPnet NIKS aan veranderen : zij hebben de macht hiertoe NIET! Ook de test die u gisteren heeft uitgevoerd en waarvan u de resultaten heeft op dit forum gezet bewijzen dit : 3 TV's waarvan 2 in HD. Dit komt dus neer op een 20mbit profiel!
Om een test (welke gedurende 10 dagen de lijnstabiliteits controleert) moeten we goede lijnwaarden hebben. We kunnen u aanraden uw binneninstallatie proberen te optimaliseren door uw modem op het eerste telefoonstopcontact aansluiten (normaal gesproken ergens beneden, in de kelder bvb.)
Hiermee bedoelen ze dat ze belgacom gaan vragen om via DLM jouw lijn te verhogen

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

3) Vermits er eerder 30/6 VDSL2 geleverd werd is alles minder dan dit hoe dan ook een voorwerp voor annulatie van mijn bestelling. Hoe meer hoe liever. U mag mijn lijn gedurende 10 dagen (!) testen, zolang dit geen afbreuk betekend op mijn recht tot annulatie van deze bestelling onder de wetgeving verkoop op afstand (het probleem werd u immers meteen na de levering gemeld).
Bij het aangaan van je contract via internet heb je 2 mogelijkheden : ofwel kies je voor je recht tot annulatie van de bestelling, en installeren ze 14 dagen later (zodat je de wettelijke 14 dagen bedenktijd hebt), ofwel vink je aan dat je geen gebruikt wilt maken van dit recht en dat dit sneller gaat. Deze wetgeving ivm verkoop op afstand is een bedenktermijn, en geeft je het recht om binnen de 14 dagen te annuleren, maar hier op zal je je dus niet kunnen beroepen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

De Belagcom technieker heeft destijds het profiel "versneld" aangepast omdat dit nog niet automatisch gebeurde en niet-Belgacom klanten pas later aan de beurt waren. Nergens heeft hij er eerder gewag gemaakt van het feit dat het om technische redenen niet zou kunnen, en zoals gezegd: men is bij de installatie een NTP2007 komen plaatsen volgens meting toen zou er toch wel redelijk wat headroom op mijn lijn hebben gezeten. Heb hem trouwens al een PB bestuurd. Voor de aanpassing stond ik inderdaad ook op 8d profiel met 20/2.

Als ik een eerder gemaakt screenshot van dat 30/6 17a profiel terugvind op mijn fileserver zal ik deze ook nog eens posten overigens ...

EDPNET heeft het in haar mail ook over 435m, terwijl de output die ze meestuurden het heeft over een cable length van 390m. Waar zit die 45m verschil?

Voor zover ik weet zit mijn lijn rechtstreeks via een verdeelkast in de straat (op ong. 30m richting de centrale) aangesloten op de LDC RYM15 (centrale Kruisstraat te Rijmenam) welk zich op ±300m van mijn deur bevind. Nu loopt die kabel natuurlijk niet in rechte lijn, maar een verschil van 135m lijkt me toch wel straf...

Bon, ik hoor wel wat er verder nog aan feedback komt. Maar: geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt een jaar dat bedrag te gaan betalen voor een 20/2!
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Stormlord schreef:Overigens geeft Belgacom zelf het volgende aan, misschien ook een indicator:

Product Belgacom TV
Status Beschikbaar
Maximaal aantal tv's 3
Beschikbaar
Maximaal aantal tv's in hd 2
@Stormlord
Ik wil mij niet gaan bemoeien in de bekvechterij tussen jou en krisken, maar over jouw "probleem" zou ik het volgende willen zeggen:

- je bent ten onrechte van de veronderstelling uitgegaan, dat je op een 30/6 profiel zou terechtkomen, en dus aanspraak zou kunnen maken tot een verhoging naar 50 mpbs. Dat was een foute veronderstelling. De provisioning profielen worden automatisch gezet door DARE (Belgacom systeem) op basis van objectieve criteria (vb lijn afstand en verzwakking).
- dat je vroeger, door een manuele interventie, een verhoging gekregen hebt (waarop je volgens de technische criteria geen aanspraak op maakt), doet hier in feite niets terzake.
- EDPNet heeft jou op geen enkele wijze een snelheid beloofd, en treft dus geen enkele schuld.
- Ik kan de frustratie begrijpen van een gewone gebruiker, die op voorhand niet weet op welk profiel hij zal terecht komen, en zich dus bedrogen voelt. Maar een zeer trouwe Forumgebruiker als jezelf, is veel beter geïnformeerd dan de doorsnee klant, en jij had op voorhand, via de Belagcom TV test, kunnen weten dat je heel waarschijnlijk op 20/2 zou terecht komen (zoals je hierboven gepost hebt).
- De zeer strenge (lees conservatieve) criteria die Belgacom hanteert, zijn niet vanzelf gekomen, en gebaseerd op hun research, en garandeert iedereen een stabiele lijn. Wat ook de criteria zijn, er zullen altijd mensen uit de boot vallen: als ze de grens verhogen naar 450m (i.p.v 400m), dan gaat iedereen die op 454 meter beginnen zagen, dat die 4 meter niets uitmaken ... maar ergens ligt de grens.

Volgens mij kan je 2 dingen doen:
  1. afwachten. Ik ben er bijna zeker van de 20/2 profielen in de toekomst ook nog een boost krijgen (ofwel door versoepeling van de DARE criteria, ofwel door toepaasing van DLM op de 20/2 profielen)
  2. op een vriendelijke manier proberen geholpen te worden, en iemand vinden (vb via Eva_van_Belgacom) die je lijn wil nakijken en eventueel verhogen. Maar met dreigen zal je niet verder geraken denk ik.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Deze waarden zijn geen werkelijke meters, maar afstanden die berekend worden door signaalverhoudingen ten opzichte van elkaar in combinatie met de gebruikte kabels naar jouw huis toe. Er zijn wettelijk geregelde afstanden en verzwakkingen waarmee het BIPT in samenspraak met Belgacom de zogenaamde profielen heeft opgesteld. Deze profielen hebben een ruime marge (er kan inderdaad véél meer dan wat mogelijk is) maar snap nu toch eens dat jij deze niet kan afdwingen van edpnet (of zelfs belgacom). Hoeveel je ook dreigt en doet, als je kijkt naar wat er beslist is bij het BIPT, dan hebben ze jou gegeven wat jou toekomt. Dat je bij Dommel een 30/6mbit profiel had met de hulp van deze persoon, is een pure GUNST!!!!!

Ik ga hier geen woorden meer aan vuil maken. Je denkt dat je alle wijsheid in pacht hebt en dat wij jou hier leugens wijsmaken. Ieder persoon met een beetje technische achtergrond en verstand van het VDSL2 gebeuren zal je exact hetzelfde zeggen als ik. Maar je geloofd liever je eigen leugens dan de personen die proberen om jou dingen uit te leggen.

Dixit!


@Philippe : +1!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Naar aanleiding van uw verzoek hebben we de lijnswaarden grondig gecontroleerd. De lijn was automatisch op de basis van de lijnkwalitet op de hoogst mogelijk profiel opgeleverd. Zoals u ziet in de onderstaande synchronisatietest is er UpstreamNoiseMargin = 11.0 en de afstand tot de wijkcentrale waarop uw lijn aangesloten is is 435 meters. Dat gaf geen mogelijkheid om een hoger profiel te opleveren.
Nog een kleine technische bemerking.
Op basis van deze gegevens zou je kunnen concluderen dat een 6mbps upload niet (meer) mogelijk is op deze lijn. De upstream van 11dB SNR (bij 2mbps up) laat jammer genoeg geen marge meer toe voor een upstream verhoging, zonder risico van een instabiele lijn.
Ik vrees dat je gaat moeten wachten tot ze DLM activeren op jouw 20/2 lijn, en deze dan misschien kunnen verhogen naar 30/2, of 40/2 (my best guess).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Lijkt me typisch geval van drukke buurt en veel overspraak dan?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hij woont vlakbij een LDC zegt deze persoon. Als daar ook nog ADSL2 op zit, kan dat inderdaad tot problemen leiden... Veel crosstalk enzo.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Philippe, Krisken,

de lijn werd manueel geboost omdat de lijn het DESTIJDS alleszins aankon en Belgacom toen de prioriteit gaf om eerst haar gebruikers over te zetten op het 30Mbps profiel. Ik vermoed dat men mij op een ander paar heeft gezet van aan de straatkast hier wat verder tot aan de centrale en het probleem inderdaad daar zit of bij een instelling.

Als DARE een mager 20/2 profiel oplegt aan een lijn die duidelijk meer aankan of alleszins aankon ligt daar toch iets grondig fout.

Als ik een kabel door mijn hof trek naar de dichtst bijgelegen Belgacom kast denk ik dat ik op ongeveer 15 meter zal uitkomen (niet de huidige situatie, want de VDSL2 aansluiting is op adres van mijn ouders naast de deur - waar ook de vorige lijn was aangesloten). Denk echter niet dat hier ROP/DSLAM in zit. Voor zover ik eerder vernam van de Belgacom tech zat mijn lijn toen via deze verdeelkast aangesloten op de centrale in de kruisstraat (ongeveer 300 meter van het huidige aansluitpunt) en zou mijn lijn toen zeker 70Mbps down aangekunnen hebben.

Ik merk ook op dat ik niet diegene ben die de paren op de kabel kiest, maar ik wel een product heb besteld bij EDPNET dat toch aan een bepaald verwachtingspatroon dient te voldoen. Is het niet de taak van Belgacom een lijn te leveren die zo veel mogelijk aan dit verwachtingspatroon voldoet, binnen de technische mogelijkheden? Crosstalk en dergelijke zijn zaken die BGC kan meten.

Als u een ferrari testarossa bestelt, bent u dan tevreden als u voor dezelfde prijs een 2PKtje ontvangt? Ik niet.
Ik ga alleszins geen jaar betalen voor newer & faster als ik met 20/2 een older & slower krijg geleverd!

Wat betreft het verzakingsrecht: dat gaat normaal in NA de levering/oplevering van het product.
Men heeft vanaf de bestelling op 8/3 exact 14 dagen gewacht om de BGC tech langs te sturen voor de connectie van de lijn.
Het kan alleszins niet dat men u voor de oplevering laat afzien van verzakingsrecht om de boel sneller te laten lopen, terwijl men in realiteit toch gewoon netjes die termijn van 14 dagen uit laat lopen zodat je je niet meer zou kunnen beroepen op annulatie van een bestelling als je levering niet overeenstemt met wat werd besteld. Dit is tegen de geest van de wet. Normaal begint de verzakingstermijn overigens pas te lopen vanaf de datum van oplevering (gisteren dus).

Als ik ook insinuaties ga maken zoals Krisken, zou mij dit misbruik van vertrouwen doen vermoeden. Immers: men heeft mij nooit voor de oplevering laten weten dat men slechts een fractie van die 50/6 zou kunnen aanbieden en mijn vermoeden is dat men dit wist en dat men ook wist dat ik daar nooit vrede mee zou nemen en me daarom snel even via domiciliëring een rekening van >140 EUR BTW Incl. voor 2 maand + installatiekost + lijn serveert om hun kosten bij BGC te kunnen dekken. Natuurlijk trek ik dan mijn Domiciliëring in als blijkt dat de eerste factuur al niet is wat ze moet zijn en ze me een pover lijntje van 20/2 afleveren!

Een andere insinuatie die hier eerder werd gemaakt leek er op te wijzen dat ik dikwijls van provider zou veranderen. Ik wil hier toch het een en ander rechtzetten: ik heb sinds het hier ongeveer mogelijk was een Telenet account, dat heb ik dus al ongeveer 10 jaar. Ik heb een tijd Telenet (diverse types accounts gehad) in parallel met een VDSL2 account (ik ben 8 jaar telewerker geweest en had 2 lijnen voor "redundantie"). Sinds vorig jaar heb ik Dommel opgezegd vermits ik intussen van werk was veranderd en ik dus minder nood had aan een "backup" lijn.

Ik heb schat ik sinds 1993-94 ongeveer internet in huis, dus ja - ik ben dus al wel klant geweest bij enkele providers. Dat zal ook wel zo zijn bij diverse andere users hier op het forum. Maar laat me duidelijk zijn: het is dus geenszins mijn gewoonte om contracttermijnen bij internetproviders voortijdig op te zeggen en om de haverklap te veranderen.

In tegenstelling tot eerder gemaakte insinuaties dat het weinig waarschijnlijk was dat ik ooit op 30/6 heb gestaan kan ik u en Krisken een screenshot doorsturen waarin de BGC technicus en link hier ook naar screenshots van het 8D profiel van VOOR de aanpassing door deze tech, toen ik nog bij dommel op een tragere formule stond (meer recente heb ik helaas niet meer teruggevonden):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Output VDSL Modem Openweb.be

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  50192 kbps        6048 kbps
Modem max:             90480 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        74288 kbps         15564 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           313 m Estimated!
Training margin:       18.3 dB
Attenuation:           9.1 dB
Output VDSL Modem EDPnet

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  50192 kbps        6048 kbps
Modem max:             93388 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        76676 kbps         16065 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           288 m Estimated!
Training margin:       18.5 dB
Attenuation:           9.5 dB
Bewijs dat de afstand niet nauwkeurig is, maar dat vooral de verzwakking telt. Beide modems komen van dezelfde KVD/ROP (91GBR0 - 00004) en staan boven elkaar in mijn serverkot. Toch geeft de ene een waarde van 313 m en de andere een waarde van 288m. Ook bij mij zei je dat mijn modems een downstream van maximaal +/-75mbit aankunnen (beide lijnen) en een upload van +/- 16mbit. Echter ben ook in gebonden aan de profielen van Belgacom, en heb ik 50/6 gekregen, ook al kan mijn lijn nog veel meer aan (zie de eerste lijn).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Krisken,

ik betwist toch nergens dat er een verschil is tussen de beschikbare lijncapaciteit en de profielen die men aanbiedt.

Ik verwacht niet dat men 70Mbps aanbiedt omdat de lijn het aankan als er geen dergelijk profiel ter beschikking wordt gesteld vanuit Belgacom, maar ik verwacht dat men zo goed en zo kwaad technisch mogelijk een gecommercialiseerd product aanbiedt conform de productspecificaties die een klant bij een leverancier koopt.

Als ik een product bestel dat in normale omstandigheden 50/6 profiel dien te zijn en ik er voor betaal, is het toch niet zo moeiljk te begrijpen dat 20/2 niet de lijn is waar ik naar streef of die ik heb besteld.

Zeker als je weet dat ik vroeger dus al 30/6 had bij Dommel en ik WEET dat het hier technisch haalbaar was toen en men mij toen had gezegd dat er nog meer dan voldoende headroom in mijn lijn zat om hier aan te voldoen.

Als dat nu plots niet meer het geval is, moet er toch een reden voor zijn & is het dan niet de taak van Belgacom te onderzoeken waarom het nu plots niet meer kan???
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik ben er volledig mee akkoord dat jouw lijn meer aankan dan 20/2. Maar bij dommel ben je op 30/6 gekomen door een interventie van een bepaalde belgacom technicus. Iets dat "normaal" niet toegelaten is. Beschouw het als een leuk cadeatje dat je hebt gekregen.

Je zal je er toch bij moeten neerleggen dat je, als een belgacom technicus je niet op een hoger profiel wilt zetten, je niks meer gaat kunnen krijgen dan 20/2, daar belgacom de afstand tot de kvd te groot vind (+400 meter = 20/2 ipv 30/6). Enige dat je kan hopen is dat Belgacom je snel op DLM zet, maar ook dat kan ik je niet garanderen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
gobber
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 dec 2006, 17:44
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

VOiD schreef:
dragonflo schreef:Een antwoord van edpnet gekregen. Goed nieuws voor iedereen met een oud vdsl2 abonnement. :beerchug: Bij telenet en belgacom zou het geen waar geweest zijn.
In tegendeel. Bij mijn weten heeft EDPNet nooit spontaan abonnementen ge-upgrade en moest de klant dit steeds zelfs vragen waarbij er telkens een kost (50€) werd aangerekend !
upgrade sinds paar dagen in orde, niets voor moeten doen
voordien 30/6 profiel :beerchug:
Afbeelding
Afbeelding
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Tja, goed dat toch niet iedereen 20/2 profielen krijgt...
Afbeelding
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

@stormlord: Ik kan u frustratie enigszins wel begrijpen maar ga je dit nu telkens herhalen? Daarvan gaat u lijn niet sneller worden...
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Titanium: pff, ge kunt er van denken wat jij wilt - maar slechts 20/2 afleveren op een afstand van ±300 meter van de centrale (in vogelvlucht minder) vind ik schandalig. Hoelang zijn ze nu bij BGC al met hun VDSL2 en dekking aan het uitpakken? Hoe dikwijls heb ik hier al gehoord dat ze dat nog met gemak tot >100Mbps kunnen stretchen in de toekomst (zijn ze nu al geruime tijd aan het zeggen)... Yeah right... Als je IN de centrale woont misschien... Hoe lang gaat het eigenlijk nog duren vooraleer we hier FTTH krijgen? In Nederland is dit inmiddels al een paar jaar gecommercialiseerd! België loopt zoals gebruikelijk weer eens achter, en toch betalen wij fors meer voor hetzelfde (of minder).

Ik heb de lokale bedrading eens bekeken, ttz. niet aangesloten bakjes voor binnenlijnen die de BGC tech blijkbaar terug had aangesloten opnieuw afgekoppeld (en ineens verwijderd) en het standaard blauw soepel 1.8m lijnkabeletje vervangen door een kortere UTP met massieve geleiders van 60cm en nu krijg ik dit met de NTP 2007 en de filter erop:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  20048 kbps        2040 kbps
Modem max:             46052 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        37811 kbps         7922 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           413 m Estimated!
Training margin:       20.2 dB
Attenuation:           14.6 dB
Attenuation is een klein beetje naar beneden, 't scheelt ocharme 0.5dB volgens m'n modem, training margin is blijkbaar ook wel naar beneden (is dat positief of negatief?).

Het enige wat ik nog als optie zie is de NTP2007 en TF2007 integraal er af gooien en een UTP aan de binnenkomende kabel solderen (filter is in principe toch niet nodig, is toch enkel raw copper zonder gewone telefoons...).

Denken jullie dat dat nog iets significants zou kunnen opleveren???

Verder zie ik geen optie tot enige verbetering op de binneninfrastructuur...

PS.: de invoerkabel is een typische LTP/NTP kabel zoals hier beschreven (http://www.weethet.be/Belgacom_soorten_ ... abels.html), met een oranje-blauw paar en een wit-grijs paar. De VDSL zit op het oranje-blauw paar. Op het wit-grijs paar zit niks.
Laatst gewijzigd door Stormlord 24 maa 2012, 17:56, in totaal 3 gewijzigd.
Afbeelding
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Heb toch eens wat geduld man...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

OK...er komt een belgacom persoon met kennis van zaken alles in orde stellen voor jou...en jij breekt alles af zonder enige kennis of know-how? Stop toch eens met prutsen man. Als je een hogere snelheid wilt, blijf dan bij telenet.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Krisken,

er is mij gevraagd om de aangesloten binnenbekabeling na te kijken - wat ik heb gedaan.

Ik heb de binnenlijnen (waar niks meer aanhangt) aangesloten op de NTP2007 er dus afgekoppeld.

Die waren niet foutief aangesloten, maar alles wat niet nodig is hoeft er ook helemaal niet op te zitten.
--> dit leverde dus iets op, maar niet veel

Heb de connectie wat ingekort en de soepele kabel die was meegeleverd vervangen door een massieve van 60cm (verschil: minimaal).

Dat heeft in totaal een winst opgeleverd van een halve dB attenuation.

Wat is nu eigenlijk uw probleem hiermee?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”