Evonet en VDSL2 (was: Vaarwel Evonet...)

Vragen, opmerkingen, klachten over een aanbieder die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: goendi
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Los van de boodschap die je wil meegeven (die correct is), is dit bericht van jouw hand nogal, hoe zal ik het zeggen, hypocriet?
Ik had dezelfde gedachte ;) Noem het jeugdzonden of zo :) Of gemoedswisselingen ;)
SnoopyDog
Starter
Starter

Net (een maandje geleden) ook overgestapt van van evonet (indertijd nog Xs4all). Naar edpnet, met hun nieuwe formule. Daar bij edpnetforum zitten ze te zagen over downloadlimieten en snelheden en kostprijs....maar vergeleken met evonet hebben ze hlemaal niet te klagen, feitelijk. Daar was/is 't 40 GB met lagere snelheid en 40% duurder!

En toch, en toch... Het was moeilijk om afscheid te nemen. Hun helpdesk was heel bereidwillig en erg capabel. Hun verbinding is ultra-stabiel: ik heb in 6 jaar tijd maar 2 keer meegemaakt dat ik problemen had om op het net te geraken. Ik was - op zich - erg tevreden van evonet.

Maar tja...de helpdesk gebruik ik niet zo veel, aangezeien ik zelf in de IT zit, en een stabiele lijn is wel belangrijk voor mij, maar bon, bij een ander kan het ook stabiel zijn (hoop ik ;-) ), en voor iets dat 4 keer zo snel/goed is aand 40% minder...allez, op den duur kan dat niet meer concureren, he!

Ik heb nog verscheidene keren gevraagd of ze met nieuwe formules/prijzen zouden afkomen, maar daar kreeg ik maar vage antwoorden op, en mijn eerste vraag daaromtrent was al van verleden jaar, dus...men kan niet blijven wachten.

Ze waren goed en competetief 6 jaar geleden, maar nu...

Toch jammer. Ik heb hetzelfde nostalgisch gevoel als de originele poster hier. Hadden ze verleden jaar - of zelfs enkele maanden geleden - duidelijk gezegd: deze zomer komen we met betere producten op de markt, ik had nog gewacht en mss bij hen gebleven.

Ik vrees een beetje voor hun overleven, als ze niet veranderen en meegaan met hun tijd. In 6 jaar niets veranderen, dat kan niet gezond zijn. Zeker niet in de IT. Als ze dit nog een paar jaar op dezelfde leest verder doen, dan zijn al hun klanten weggelopen...
Klant
Plus Member
Plus Member

Gaat ie van Evonet naar Dommel! :roll: Ik wil juist het omgekeerde doen. Evonet gaat wel trager en duurder zijn, maar daar wordt je als klant tenminste nog als klant behandeld. Mijn ouders zijn er al jaar en dag klant van, en nog nooit problemen mee gehad. Die ene keer dat we er wel last mee hadden, waren we snel en vriendelijk voortgeholpen door de helpdesk. Van een provider die service geeft gaan naar een die zijn klanten behandelt als stront... Daar geraak ik met m'n verstand niet bij.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Wat wil je Klant, Evonet staat al jaar en dag stil en doet helemaal NIETS. :roll:
Klant
Plus Member
Plus Member

Da's inderdaad te zien aan hun site. Aan de andere kant hebben ze wel fair use policy, en heb je al de miserie die je met Dommel, Belgacom, Telenet en de anderen hebt, niet voor. Ze staan misschien wel stil, maar wat ze leveren, werkt, en ze leveren het met een glimlach (bij wijze van spreken), ipv eerst een dikke rekening vooruit te schuiven, een zelfbouwpakket op te sturen waar enkele vijzen aan mankeren, en een bruut met een knots als aanspreekpunt te hebben, om dan, als het al werkt, een zwaar onstabiel product te hebben dat geeneens aan de specificaties voldoet. Dan toch liever een provider die al jaren stilstaat, maar levert wat hij zegt, u graag voort helpt en verder niet lastig doet.
JayBeeke
Starter
Starter

Ook ik ben vorig jaar weggegaan, na meer dan 5 jaar. Ik heb al wat providers zien komen en gaan: achtereenvolgens IBM-Net, PING, PlanetInternet eerst nog tel. en daarna DSL, en daarna dus XS4All... waarna ik (opnieuw) bij Scarlet ben uitgekomen. En ik deel de commentaren: goeie service, stabiel, no frills, maar het werd duur voor wat het was. Ik ben in internetland denk ik zowat de enige die een snelheidsverlaging heeft meegemaakt bij DSL, van 4,6 Mbps naar 3,3 Mbps na een wijziging bij Evonet. Nuja, zoals anderen hier al zeiden: ze moeten mee met de tijd. Ofwel verlagen ze de prijzen van hun bestaande producten, ofwel brengen ze er nieuwe uit. En dan pas zal ik er sterk over nadenken om terug te keren.

mvg
JJN
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Klant schreef:Da's inderdaad te zien aan hun site. Aan de andere kant hebben ze wel fair use policy, en heb je al de miserie die je met Dommel, Belgacom, Telenet en de anderen hebt, niet voor. Ze staan misschien wel stil, maar wat ze leveren, werkt, en ze leveren het met een glimlach (bij wijze van spreken), ipv eerst een dikke rekening vooruit te schuiven, een zelfbouwpakket op te sturen waar enkele vijzen aan mankeren, en een bruut met een knots als aanspreekpunt te hebben, om dan, als het al werkt, een zwaar onstabiel product te hebben dat geeneens aan de specificaties voldoet. Dan toch liever een provider die al jaren stilstaat, maar levert wat hij zegt, u graag voort helpt en verder niet lastig doet.
Dxadsl. Eerste keer dat ik zo een vriendelijke/behulpzame helpdesk tegenkom (ook nergens buiten telecom branche). Hanteren momenteel ook niet harde limieten.
PS: gebruikt evonet scarlet of belgacom netwerk?
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Allebei Liger.
RobinW
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

(Ik weet het, oud topic, maar de situatie is weinig veranderd. :wink:)
patrickc schreef:MAAR, ik kan aan IEDEREEN Evonet als sterke speler aanraden. Alleen zijn ze iets te hard aan het werk met hun 3.3Ghz licentie
Dat denk ik niet. Van http://www.staatsbladclip.be/staatsblad ... print.html:
NV EVONET BELGIUM (…) een verzoekschrift tot nietigverklaring (…) betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/10500-10650 MHz.
Anderzijds heb ik van support via e-mail wel te horen gekregen dat ze van plan zijn VDSL2 aan te bieden, maar een datum konden ze er niet op plakken.
Ik zal waarschijnlijk voor een jaartje vreemdgaan met Belgacom hun megakorting, en daarna zien we wel weer.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

Ik hoop ook dat ze het gaan bieden, maar de grote baas daar liet me verstaand dat hij nog niets getekend had en voorlopig ook nog niets ging tekenen.
De mannen van de helpdesk lieten me verstaan dat ze het niet verwachtten in dit jaar.

Ik ben altijd enorm tevreden van ze geweest en liet dat ook weten, ook de opzeg PER EMAIL was geen enkel probleem.

Zelf hoop ik dat ze wel rap over stag gaan, maar het zijn eigenwijze gasten met momenten, afwachten dus.

Ik hoop binnen het jaar terug te keren, indien mogelijk, want er is technisch geen probleem zoals ik in de andere topic liet zien, je kan gewoon bij ze aanloggen.
Ja mijn ADSL-login loopt nog een maand en de concentrator is blijkbaar dezelfde voor ADSL als VDSL :banana:
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
RobinW
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

BasMSI schreef:Ik hoop ook dat ze het gaan bieden, maar de grote baas daar liet me verstaand dat hij nog niets getekend had en voorlopig ook nog niets ging tekenen.
De mannen van de helpdesk lieten me verstaan dat ze het niet verwachtten in dit jaar.

Ik ben altijd enorm tevreden van ze geweest en liet dat ook weten, ook de opzeg PER EMAIL was geen enkel probleem.

Zelf hoop ik dat ze wel rap over stag gaan, maar het zijn eigenwijze gasten met momenten, afwachten dus.

Ik hoop binnen het jaar terug te keren, indien mogelijk, want er is technisch geen probleem zoals ik in de andere topic liet zien, je kan gewoon bij ze aanloggen.
Ja mijn ADSL-login loopt nog een maand en de concentrator is blijkbaar dezelfde voor ADSL als VDSL :banana:
Ah cool, wou ik juist met u checken. Ik heb gevraagd via mail wanneer ik juist moet opzeggen om niet zonder internet te zitten. Mijn factuur is van 25/02 tot 24/04.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

De mijne was ook zoiets.
Evonet kent een 1 maand opzeg.

Ik heb ze gewoon een email gestuurd bij betaling van de factuur, dat gaf als reactie een telefoontje.
Is normaal, en ik heb ze laten weten dat ik ervan baal dat ze geen VDSL2 hebben, ik liet ze ook via de telefoon en email weten dat ik echt niet weg wilde, maar dat het gebrek aan hogere snelheid mij deed besluiten weg te gaan.
Wel heb ik ze laten weten als ze het WEL bieden ik meteen na mijn 1 jarig Dommel contract naar ze terug ga als ze het volgend jaar hebben.

Ik heb ruim 10 jaar bij Evonet gezeten tot VOLLE tevredenheid, en ook de VDSL2 testen die ik via hun heb gedaan zijn meer dan goed.

Ik begrijp ze dan ook niet....er is technisch geen enkele reden dat ze het niet voeren.

De enige manier om niet zonder internet te vallen is:

Opzeggen en je nieuwe provider aan te vragen.
En ik moet zeggen, Dommel is absoluut correct en alles klopt.

Ik vroeg een 10 dagen geleden aan, vandaag zouden ze aansluiten.
Modem had ik reeds 5 dagen geleden bekomen, Sagem non BBox2 (=hetzelfde maar wel goede firmware).
Al dagen op voorhand op de gok ingesteld, kwestie van klaar zijn.
Vandaag op 12:00 viel ADSL uit, en op 12:30 was VDSL2 daar.
Om 16:30 email van Dommel dat alles in orde was, maar zat er al reeds op.

DIK IN ORDE!!

Ik wil je wel waarschuwen, als je van Evonet komt met de PREFECTE service....dan ga je verschieten van Belgacom....ik meen het, die lui weten niet waar ze mee bezig zijn....en hun helpdesk is gewoon SLECHT!
Betaal dan een pietsie meer en ga naar EDP-net of Dommel....waar Dommel mijn voorkeur heeft vanwege de 500GB...EDP 100GB...voor ongeveer de Evonet-prijs...waar Evonet Unlimited is....maar spijtig geen VDSL2....
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
Dodobiker
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Voor degenen die erop gewacht hebben, ik ben al maanden aan het testen voor Evonet op VDSL2.

En nu komen ze ermee naar buiten, het staat nog niet op de website maar het is wel beschikbaar.

Afbeelding

Dit is wel een test in vol bedrijf, dus niet de lijn vrij gemaakt voor enkel de test.
Het account dat je ziet is business met SLA.

Evonet gaat niet de goedkoopste zijn, maar net als vroeger richten ze zich op bedrijven.
Accounts zijn allemaal unlimited, en zoals gewoonlijk staat ook dat niet op hun website :-D

Op hun website is het nog niet te zien, maar de informatie is aan te vragen bij ze.

Persoonlijk kan ik meegeven dat het niets uitmaakt of je er overdag of 's avonds op zit, de snelheid is altijd dezelfde, domweg goed.
Voeg daarbij de SLA die ze bieden voor bedrijven en je weet waar die mannen mee bezig zijn.

En neen, ik werk niet voor Evonet, maar ben al jarenlang liefhebber.
Dodobiker
Starter
Starter

Goed nieuws, Evonet bied vanaf vandaag VDSl2 MET SLA voor bedrijven.
Het is wat laat, maar beter laat dan nooit.

Staat zoals gewoonlijk niet op hun website (toch niet de laatste keer dat ik keek) maar het is wel beschikbaar.
Ben al maanden aan het testen voor de mannen en het is domweg goed.

Afbeelding
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Welke modem gebruiken ze ?
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
patrickc
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

Op zn Evonets dus. Ben gaan kijken vorige week omdat ik nog een lijn met vast IP adres zoek en dat was nog even archaïsch als 5 jaar geleden. Eigenlijk zouden ze hun site moeten wijzigen naar 1 pagina en 1 slogan:

"WE DON'T NEED CUSTOMERS"
see you at http://www.coeman.net
Scarlet One triple play. Linksys E4200, lot of computers, Download volume from 1 till 3TB/month
Base B39, Sony Xperia S
CM690 II Advanced, Intel i7-2600K, 16GB ram, SSD Adata 120GB, Seagate 7200.14 2TB, Be Quiet! DPP 650W 80+gold & DR PRO cpu cooler, underclocked cpu for silent computer. Linux Mint 14.
AfbeeldingAfbeelding
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Als een internetprovider, die het moet hebben van online sales, zijn webpagina van 2005 niet updatet, dan geef je inderdaad het signaal: wij hebben geen klanten nodig, wij zijn als bedrijf dood. Da's pech voor hen dan.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dodobiker schreef:Voor degenen die erop gewacht hebben, ik ben al maanden aan het testen voor Evonet op VDSL2.

En nu komen ze ermee naar buiten, het staat nog niet op de website maar het is wel beschikbaar.

Afbeelding

Dit is wel een test in vol bedrijf, dus niet de lijn vrij gemaakt voor enkel de test.
Het account dat je ziet is business met SLA.

Evonet gaat niet de goedkoopste zijn, maar net als vroeger richten ze zich op bedrijven.
Accounts zijn allemaal unlimited, en zoals gewoonlijk staat ook dat niet op hun website :-D

Op hun website is het nog niet te zien, maar de informatie is aan te vragen bij ze.

Persoonlijk kan ik meegeven dat het niets uitmaakt of je er overdag of 's avonds op zit, de snelheid is altijd dezelfde, domweg goed.
Voeg daarbij de SLA die ze bieden voor bedrijven en je weet waar die mannen mee bezig zijn.

En neen, ik werk niet voor Evonet, maar ben al jarenlang liefhebber.
Dus jij registreert je speciaal op userbase, om eerst een post van net geen 2 jaar geleden terug op te krikken (http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 32#p422632) en om dan reclame te maken voor EvoNET omdat je er liefhebber van bent? Sorry, ik hecht er weinig geloof aan ze...héél weinig! En voor de rest kan ik alleen maar beamen wat de 2 vorige users posten : een bedrijf dat een website heeft van 2005 en nu met vdsl pas komt...niet bepaald goed bezig!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

krisken schreef: Dus jij registreert je speciaal op userbase, om eerst een post van net geen 2 jaar geleden terug op te krikken
Medewerker zeker. Alvast niet geloofwaardig.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 29 keer
Contacteer:

De website van Evonet is echt niet meer van deze tijd.

Moeten ze echt wel eens naar kijken.
Dodobiker
Starter
Starter

Heb ik ze ook gezegd dat ze het eens moeten updaten.

En ja ik registreerde me hier om het te laten weten, mocht het niet eerder meedelen.
Bovendien weet ik mijn oude account niet meer :-D

En neen ik werk niet bij Evonet.

Mocht je het niet geloven, hier is het bewijs.
Bijlagen
DSL_productfiche_ReSo_201201_v1.0.pdf
(479.24 KiB) 130 keer gedownload
EasyDone
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 2 keer

Na 10 jaren klant te zijn geweest, ben ook ik een 4-tal maanden geleden overgestapt naar een andere provider.
Ook ik had al een aantal maal gevraagd of ze met nieuwe producten gingen komen (ja, over niet al te lange tijd was steevast het antwoord).
Helaas, ik was graag gebleven; zowel bij de helpdesk als bij de administratie had je nog het idee met 'gewone' mensen van doen te hebben, mensen die wisten waar ze het over hadden, de klant tevreden wilden stellen en er met plezier werkten.

Zou eens graag van iemand van Evonet willen horen welke strategie ze hebben m.b.t. het provider zijn.
Ik krijg steeds meer de indruk dat ze de bestaande klanten nog wel willen bedienen maar voor de rest geen moeite meer doen nieuwe klanten binnen te halen (getuige ook hun website).

Chris
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

45 EUR voor VDSL2 (correctie)
+ 14.5 EUR voor raw copper
+ 272 EUR voor de verplichte Sagem
:-(

[Mod Edit] Ik heb beide topics over Evonet samengevoegd, gezien er hier een parallelle discussie ontstaat. Sorry voor het ongemak
Laatst gewijzigd door philippe_d 06 maa 2012, 13:39, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: typfout
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Dat bedrijf doet er dus alles aan om net geen klanten aan te trekken. Dat is ook een strategie, net als een ander. Daar moet men respect voor hebben.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe_d schreef:VDSL2+
Is dat een nieuwe standaard :lol:
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Uit de pdf file
De EVO Rocket, gebaseerd op VDSL2 technologie, combineert downloadsnelheden tot maximaal 30 Mbit/s met zeer interessante uploadsnelheden tot 6 Mbit/s.
De EVO Performer, gebaseerd op ADSL2+, combineert downloadsnelheden tot maximaal 12 Mbit/s met uploadsnelheden tot 640 kbit/s.
De EVO Performer, gebaseerd op ADSL, combineert downloadsnelheden tot maximaal 6 Mbit/s met uploadsnelheden tot 640 kbit/s.
Dus eigenlijk is he tvoor "evo performer" wild raden of je op adsl2+ of adsl1 komt?

Verder zijn hun prijzen ook niet bepaald concurrerend hé. Wie uit het ADSL tijdperk stampt en een snellere internetverbinding wou, is ondertussen al lang overgestapt op de VDSL technologie (of telenet). Mochten hun prijzen nu nog ver beneden "het normale" liggen hadden ze nog kans op klanten, maar zelfs dat is niet het geval... Dus behalve de evonet-diehard die we hier op ons forum hebben, denk ik niet dat we er veel van moeten verwachten...

//EDIT

Blijkbaar vragen ze maar even 272.25 euro voor een "set-up & installatie" waarbij ze je ook nog eens de sagemmodem door je strot duwen. Als je dus momenteel reeds VDSL hebt, de installatie werkende is, en de modem reeds hebt betaal je maar liefst bijna 300 euro voor "niks"? Grappige noot : in de opties kan je kiezen voor "full installatie" voor 181.50 euro. Tussen haakjes zetten ze bij deze prijs fijntjes "(meerprijs op bovenvermelde VDSL2 installatie)". Conclusie : voor 272.25+181.50 (=453,75 euro!) doen ze een full installatie. Wat voor meerwaarde deze full installatie heeft buiten de "set-up & installatie" staat nergens vermeld! Ik vermoed dat het is zoals bij belgacom : installatie = NTP in de muur zetten en de modem eraan kwakken en trek je plan. Full installatie = kabeltje tot aan computer, e-mail configureren, ...
Het enige voordeel van evonet is dat ze 30mbit down hebben en 6mbit up buiten de "normale" 30/4.5 up. Echter edpnet, een provider die zich ook al bewezen heeft, heeft "newer&faster" met 30/6mbit verbinding voor 36 euro. Ik snap echt niet met welk argument ze klanten willen trekken???

Telefonie = EDPnet + OVH
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Dus eigenlijk is he tvoor "evo performer" wild raden of je op adsl2+ of adsl1 komt?
Da's bij elke internetverbinding zo. Wie bvb. een Belgacom internetabonnement neemt, kan evengoed op ADSL terecht komen...
Blijkbaar vragen ze maar even 272.25 euro voor een "set-up & installatie" waarbij ze je ook nog eens de sagemmodem door je strot duwen.
Die is verplicht in BE... da's bij elke provider zo. Dat de installatie door hen verplicht is, is wel vreemd.

Full installatie (vanaf de website, zal wel niets veranderd zijn zeker?):
Full installation is enkel mogelijk op de hardware door EVONET geleverd. In deze Full Installation is, behalve de verzendkosten van de router, inbegrepen: a.aansluiting op een bestaande telefoonlijn, b.installatie van de splitter, c. plaatsing en configuratie van de hardware, d. installatie van de software op de computer(s) en, indien de optie van ethernetkaart is gekozen, e. de levering en installatie van één ethernetkaart in de computer. Indien er bij een ADSL Rocket 4 of ADSL Plus meerdere ethernetkaarten dienen te worden geïnstalleerd, wordt er per bijkomende ethernetkaart de optieprijs aangerekend. Deze installatie is exclusief UTP-bekabeling en eventueel bijkomende hardware.
Bij een Telecominstallatie wordt de modem niet aangesloten.

Evonet heeft nooit de kaart getrokken van de goedkoopste te zijn. Dat blijkt nu ook. Aan niets scheuren ze hun broek:
- edpnet levert hetzelfde (met echt onbeperkt verkeer) voor 9 euro goedkoper;
- de raw copper bij edpnet is goedkoper (Telephony aan 10 euro), terwijl de raw copper bij Evonet véél te duur is (daar maken ze een mooi percentje op denk ik, ofwel scheurt edpnet zijn broek);
- een installatie die hopen van mensen kost, terwijl het een heel simpele ingreep is.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Betreffende de ADSL performer : volledig akkoord dat dit overal zo is, maar zo scheppen ze het idee dat er geen verschil is bij dat abonnement. Alleen de techneut die het verschil kent tussen ADSL en ADSL2+ weet dat hij liever die laatste gaat hebben. Ze maken dus eigenlijk hier dezelfde fout als Belgacom... Jammer!

Een bedrag van bijna 300 euro is niet verplicht in België. En de verplichte aanschaf van de sagem ook al niet! De modem zal altijd aangeraden worden voor een perfecte werking van je VDSL2, dat wel. En deze modem zal elke OLO ook ter beschikking stellen tegen een extra prijs (of gratis geven). Maar een extra modem kopen terwijl je deze thuis reeds liggen hebt, dat zal geen enkel bedrijf doen...

Installaties worden ALTIJD gedaan door Belgacom (enkel deze mensen hebben toegang tot LEX, eventueel LDC en KVD's). Zij moeten dus ook de modem aansluiten bij de klant en deze laten lopen. Zoniet kan er geen juiste testcode worden afgeleverd en kan de betreffende technicus boetes krijgen! Deze technicus zal hiervoor een BBOX2 gebruiken, en wachten tot deze online komt. 181.50 euro voor de 6-polige stekker in de NTP te steken (die de technicus hoort te installeren), het blauwe kabeltje eraan hangen, andere kant van blauwe kabeltje in de modem, UTP tussen PC en modem hangen en eventueel wifi config...goed verdiend! Ik wil het overigens doen voor 175 euro ;-)

Telefonie = EDPnet + OVH
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Op de Belgacom website staat nochtans anders aangegeven:
Provider is responsible for:

First line helpdesk and repair for any questions from End-users
End-user Billing and Marketing
Radius server (mandatory)
Internet Connectivity (or IP Transit Option)
End-users modems (compliant modem in ADSL/ADSL2+, Sagem F@ST 3464 in VDSL2)
http://www.belgacomwholesale.be/wholesa ... _wholesale

Een installatie door hen is verplicht, doordat ze enkel een installatie doen bij een Sagem.

Wellicht gebeurt de activering in de centrale door Belgacom, maar de installatie bij de klant thuis door iemand van Evonet (of een bedrijf waarmee ze samenwerken). Als Belgacom-klant bent je niet verplicht die installatie thuis door BGC te laten doen. Ik kan dus evengoed 20 euro vragen aan mijn buur als hij mij vraagt dit te installeren. (wat ik niet zou doen..., voor wat het maar voorstelt)

Jouw voorbeeld is dus enkel van toepassing op Belgacom-klanten, gezien enkel zij een Bbox2 krijgen.
patrickc
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

Das allemaal heel mooi van Evonet, maar het is en blijft Bcom rebrand. Dan zijn er betere keuzes. En dan nog steeds geen vast IP adres. Dus eigenlijk ongeschikt voor in een commerciële omgeving.
see you at http://www.coeman.net
Scarlet One triple play. Linksys E4200, lot of computers, Download volume from 1 till 3TB/month
Base B39, Sony Xperia S
CM690 II Advanced, Intel i7-2600K, 16GB ram, SSD Adata 120GB, Seagate 7200.14 2TB, Be Quiet! DPP 650W 80+gold & DR PRO cpu cooler, underclocked cpu for silent computer. Linux Mint 14.
AfbeeldingAfbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Lord, ik denk dat je mij misbegrijpt?

Geen enkel ander bedrijf (onderaanneming Belgacom daar gelaten) mag komen aan de lijnen van Belgacom! Dit wilt dus ook zeggen dat niemand de NTP mag zetten buiten Belgacom techniekers! Om de werking van de lijn van aan de centrale tot bij de klant te verzekeren, zal de Belgacom technicus een BBOX2 testmodem aansluiten, en wachten tot hij syncro (sync lampje blijft branden) + binding (@ blijft branden) krijgt. Als dit OK is, zal hij de nodige tests laten lopen (BIQ etc), waarna hij een testnummer krijgt. Dit testnummer heeft hij nodig om zijn werkbevel te kunnen afmelden. Pas als dit in orde is, zal hij de testmodem wegnemen (deze blijft dus niet bij de klant, ter verduidelijking, het is een testmodem van de technicus in kwestie).

Het ligt dus aan de klant dan (of in dit geval EVOnet of één van de techniekers die werken voor EVOnet) om de installatie verder af te werken. En dat afwerken bestaat uit
- naar klant rijden
- 6-polige stekker op NTP steken
- blauwe RJ 11 tussen NTP en modem bevestigen
- UTP tussen modem en pc (firewall, blablabla) bevestigen
- logingegevens van EVOnet invullen in modem
- wifi correct instellen

Voor deze luttele puntjes waar een technicus met moeite een half uur aan bezig is een extra supplement vragen van 181.50 euro, vind ik er zwaar over. De initiële 272.25 euro "setup-up"-kost dient dus eigenlijk om de Belgacom technicuss te betalen (jumpering LDC, KVD, installatie van de NTP, testen, ...).

Betreffende de modem staat er toch duidelijk dat de provider verantwoordelijk is voor een "end-user modem" (zoals de gekende sagem modem)? Er staat toch nergens dat deze verplicht mee verkocht moet worden? Als ik vandaag klant ben bij Scarlet (en daar een vdsl sagem modem heb gekocht) en ik vertrek vandaag naar edpnet, dan zal edpnet mij deze modem niet aanrekenen als ik meegeef dat ik er reeds één heb! Mocht je deze niet hebben, pas dan zal edpnet je deze verkopen voor 99 euro (http://www.edpnet.be/nl_be/thuis/intern ... racer-3464). Dit in tegenstelling tot EVOnet, waar de modem al standaard is inbegrepen in de prijs!

//EDIT:
Prijs EDPnet modem = 99 euro (http://www.edpnet.be/nl_be/thuis/intern ... racer-3464)
Prijs EDPnet full install = 125 euro (http://www.edpnet.be/nl_be/thuis/intern ... nstallatie)
Prijs per maand : 35.95 euro (x12 = 431,40 euro per jaar)
Totaal volledige installatie + internet per jaar = 655,40 euro

Prijs EVOnet setup = 272.25 euro
Prijs EVOnet full installatie = 181.50 (incl modem)
Prijs per maand = 45.95 euro (x12 = 551,40 euro per jaar)
Totaal volledige installatie + internet per jaar = 1005,15 euro

Verschil = 349,75 euro het eerste jaar in het voordeel van EDPnet, de daarop volgende jaren 120 euro per jaar, in het voordeel van EDPnet. En dit voor een dienst waarbij alles hetzelfde is (volledige installatie door de provider, 30mbit down max, 6mbit up max, unlimited downloadverkeer). Kan toch al tellen, nietwaar?
patrickc schreef:Das allemaal heel mooi van Evonet, maar het is en blijft Bcom rebrand. Dan zijn er betere keuzes. En dan nog steeds geen vast IP adres. Dus eigenlijk ongeschikt voor in een commerciële omgeving.
Tja alles wat ADSL/ADSL2+/VDSL is is "bcon rebrand" tot aan de centrale. Dit is zo en zal altijd zo blijven. Maar vanaf de Belgacomcentrale werk je op het netwerk van de door jou gekozen provider. Enkel het koper tussen jouw woonst en de KVD en de glas tussen de KVD en de centrale is "bcom rebrand"...

Een fixed IP lijkt mij ook wel een optie die men zou mogen geven naar bedrijven toe... Wie weet komt dit later nog?

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Geen enkel ander bedrijf (onderaanneming Belgacom daar gelaten) mag komen aan de lijnen van Belgacom!
Dit is niet correct... was het nu EDPnet of iemand anders, maar onlangs is er een bedrijf dat z'n certificatie heeft gekregen om het ook te doen.
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Geen enkel ander bedrijf (onderaanneming Belgacom daar gelaten) mag komen aan de lijnen van Belgacom! Dit wilt dus ook zeggen dat niemand de NTP mag zetten buiten Belgacom techniekers!
Wat er in het huis van de eindgebruiker gebeurt, is niemand zijn zaak. Niemand heeft een NTP moeten plaatsen bij mij, toen ik ADSL bij Mobistar aanvroeg. Belgacom is enkel langsgeweest om een 2007 te plaatsen voor ADSL toen ik mijn internetverbinding aanvroeg. Indien ik nu Belgacom opzeg en dan Edpnet vdsl neem, moet ik dan iemand van Belgacom laten langskomen, ook al is er totaal niets gewijzigd aan mijn binneninstallatie? Ik denk het niet...
Zo nee: kan ik toch mijn buurman (om het anders te zeggen) vragen om mijn modem te plaatsen en installeren en dat ik hem daarvoor betaal?

Er staat niets dat het verplicht is verkocht te worden, maar ik denk wel dat het verplicht is door de provider om deze aan te bieden? Dommel deed juist hetzelfde in het begin dat ze VDSL2 aanboden (ookal had je VDSL2 modem, toch moest je extra betalen voor een nieuwe modem, dacht ik)
Dat Edpnet u die modem niet verplicht doet aankopen, dat weet ik ook wel...

@r2504: Destiny.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Het kan perfect zijn dat jij nu een mobistar ADSL lijn hebt en dat als je naar provider X VDSL gaat men een Belgacom technicus gaat langssturen. ADSL kan langs elk paar werken. VDSL2 werkt enkel langs het "korte paar". En dan moet Belgacom langskomen om de NTP open te halen en het ander paar aan te sluiten.

Zelfs al heb je nu VDSL van provider X en ga je naar VDSL van provider Y, dan nog bestaat de kans dat er een technicus langskomt! Dit is iets dat ikzelf heb meegemaakt toen ik van Scarlet naar Belgacom en van EDPnet naar WeePee ging! Ik kreeg zelf het werkbevel toegewezen om bij mij thuis te werken uit te voeren.

Op een appartementsblok waar er meerdere invoerkabels zijn (in mijn geval : 20 invoerkabels) zal Belgacom altijd opteren om bij een overschakeling je op een ander paar te zetten. Zo is de impact voor de klant het kleinst. Tot de technicus langskomt kan je immers surfen via provider Y (je oude provider), ook al werkt de technicus inmiddels voor jou aan de kvd! Pas als hij bij jou thuis komt zal hij het paar van jouw NTP verplaatsen naar het paar waar de nieuwe provider op toekomt (provider Y dus). Dit is ook hoe Belgacom moet werken als ze de regels van het BIPT willen volgen (en tja, die moeten ze volgen :)).

Bij huizen is dit anders : hier komen er meestal 2 paren binnen (rechtstreeks en onrechtstreeks) : als je nu provider X hebt (VDSL2!!!) en je gaat naar provider Y (ook VDSL2!!!), dan zal hiervoor - in principe - geen technicus langskomen. Dan jumpert hij enkel op de KVD. Heb je echter nu ADSL op het rechtstreekse paar en ga je naar VDSL2, dan zal er wel een technieker langskomen! Dit komt omdat de kans bestaat dat jouw binnenbekabeling gesplit is etc. Iets wat voor ADSL geen probleem is, maar WEL voor VDSL2.

Wat destiny betreft hebben jullie gelijk en geen gelijk. Werknemers van Destiny hebben gewoon dezelfde opleiding gekregen als FULL technicus als de onderaannemingen die werken voor Belgacom (JFS, ISS, Cervo, ...), alleen gebruiken zij dit om hun eigen producten te installeren.

Telefonie = EDPnet + OVH
Dodobiker
Starter
Starter

Ze richten zich dan ook niet op de gewone thuis gebruiker.
Men richt zich op de telewerker, vandaar dat ze ook abbo's hebben met SLA, iets wat vrijwel niemand aanbied.
Het gaat niet om de gewone huis, tuin en keuken gebruiker, maar om mensen die thuiswerken en niet zonder uitval kunnen.
Mensen waar het altijd moet werken.

Is een totaal andere klasse, en als je het dan afzet tegen een enorme loonkost van die mensen dan is het niet duur.
Zoek maar eens wat anderen vragen zodra er garanties gevraagd worden, kan je lachen.

En ja, sorry, ik ben wel een verstokte Evonet gebruiker, domweg omdat ik niet zonder kan vallen, dat kost me te veel.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Code: Selecteer alles

Men richt zich op de telewerker, vandaar dat ze ook abbo's hebben met SLA, iets wat vrijwel niemand aanbied.
Kijk eens goed rond?

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Er zal wel een markt voor zijn zeker ...
Mensen die niet naar een frank Euro kijken, en waarvoor de SLA een waarde heeft.
En zo krijgt ieder een deeltje van de koek :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Dodobiker
Starter
Starter

Heb ik gedaan, kan je wat voorbeelden geven?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Kijk eens naar EDPnet? Of Openweb? Of Belgacom?
Vergeet niet dat hun SLA optie nog eens 15 euro extra kost hé.

Telefonie = EDPnet + OVH
Dodobiker
Starter
Starter

SLA binnen de 8 uur kost 50 euro (ex BTW): http://www.edpnet.be/nl_be/internet-voo ... tions/isla
Niks 10 euro.

En dat op een prijs van 64,95 (ex BTW): http://www.edpnet.be/nl_be/internet-voo ... en#service

Dan ligt EDP wel een pakske hoger hoor.

Je moet wel dezelfde zaken vergelijken.
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”