Dit is wel mogelijk... iedere transactie bevat namelijk je unieke kaart ID... de bank weet dus perfect hoeveel jij opgeladen hebt, en zelfs waar je hoeveel hebt uitgegeven... en dus ook wat je saldo is. Je dient je kaart dus in te leveren waarna men x-aantal tijd wacht zodat uistaande betalingen kunnen aangeboden worden, daarna weet men je saldo.driesve schreef:of bij een volledig defecte kaart het saldo te recuperen
Extra kosten bij betaling Bancontact
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Met dit ding:philippe_d schreef:Ja krisken, da's al zo lang geleden, jij zat toen wsl nog op de lagere school .krisken schreef:Daar heb ik nooit van geweten? Hoe werkte dat dan?philippe_d schreef:Vroeger kon je de Proton ook gewoon opladen thuis via internet met een CZAM terminal.
Dat toestelletje was gewoon verbonden met je PC (in die tijd nog via een seriële poort).
Je kon er je Proton saldo mee aflezen, je Proton mee opladen, en al je Proton verrichtingen aflezen/uitprinten.
Heb dat nog steeds in m'n lade liggen .
Merk trouwens ook op dat de transactiekosten tussen betalingsproviders verschilt: Keyware is bijvoorbeeld veel duurder dan Atos Worldline. (Bron: vriendin met eigen zaak die elke week wel vloekt op de Keyware-bakske )
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Ik hoop echt dat er iets als proton blijft bestaan. Ik gebruik het *dagelijks* (ja, echt, dagelijks). Heb ook zelden/nooit cash geld bij, want uiteindelijk heb ik het niet nodig
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Deel van't meubilair
Me too... m'n flesje drank uit de automaat iedere middagdevilkin schreef:Ik hoop echt dat er iets als proton blijft bestaan. Ik gebruik het *dagelijks* (ja, echt, dagelijks).
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Ik moet er morgen zijn (alternate), ga ze er eens op wijzen Zien wat ze te zeggen hebben.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
Klopt! Ook bij een gestolen kaart heb ik het proton saldo al gewoon teruggekregen. Dus op één of andere manier kan de bank wel achterhalen wat je proton saldo is aan de hand van je naam/rekeningnummer!r2504 schreef:Dit is wel mogelijk... iedere transactie bevat namelijk je unieke kaart ID... de bank weet dus perfect hoeveel jij opgeladen hebt, en zelfs waar je hoeveel hebt uitgegeven... en dus ook wat je saldo is. Je dient je kaart dus in te leveren waarna men x-aantal tijd wacht zodat uistaande betalingen kunnen aangeboden worden, daarna weet men je saldo.driesve schreef:of bij een volledig defecte kaart het saldo te recuperen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
- Contacteer:
Ik ben er vandaag nog geweest, het papier hangt op de afhaalbalie, ze rekenen 1.5% kosten op CC transacties. Het gekke is dat als ik mij niet vergis, je deze kosten niet moet betalen bij betaling met CC via hun website.TiTanium schreef:Ik moet er morgen zijn (alternate), ga ze er eens op wijzen Zien wat ze te zeggen hebben.
- TiTanium
- Moderator
Dit klopt, ik heb hun er op gewezen en dit is een beslissing van bovenaf zeggen ze.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Bij winkel moeten ze toestelleke hebben voor CC dat ze moeten huren...via site niet. Zoiets?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Deel van't meubilair
Als je online betalingen wil doen (Bancontact, Mastercard, VISA, ...) moet je een provider hebben zoals Ogone (en die werkt ook niet gratis, plus vraagt tevens nog een percentage op je electronische omzet !)krisken schreef:Bij winkel moeten ze toestelleke hebben voor CC dat ze moeten huren...via site niet. Zoiets?
-
- Moderator
- Contacteer:
Uiteraard werken deze ook niet gratis. Maar ik had altijd begrepen dat er bij dergelijk toestel een vrij hoge huurkost is en nog eens een fee per betaling. Misschien dat dit opweegt tov online (bvb ogone)?
Ivm ogone...iemand een idee wat dit kost?
Ivm ogone...iemand een idee wat dit kost?
Telefonie = EDPnet + OVH
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Volgens mij is geld nog altijd geld ze, .. en moeten ze alle cash aanvaarden, als ze cash aanvaarden. Of je daar nu aankomt met een biljet van 500 euro of met stukjes van 1c geld is geld.Tim.Bracquez schreef:Toch wel, het is slechts een europese richtlijn voor de consument dat je een beetje redelijk bedrag neerlegt.thamar schreef: @Tim, briefje van €200 dienen ze niet te aanvaarden als je maar voor €2 koopt. Je betaalmethode moet in verhouding staan met het te betalen bedrag.
Er is verschil tussen EU en BE wetgeving, maar we leven in de EU
Laat eens weten wat de uitleg was, 'k ben benieuwd.TiTanium schreef:Ik moet er morgen zijn (alternate), ga ze er eens op wijzen Zien wat ze te zeggen hebben.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
Klopt, dit is één van dingen die opgenomen zijn voor de Eurozone (munt) maar niemand weet het. Gaat zelfs zo ver dat je gewoon mag weg gaan bij een eten als je niet anders kan betalen als ze het niet willen aanvaarden.Ofloo schreef:Volgens mij is geld nog altijd geld ze, .. en moeten ze alle cash aanvaarden, als ze cash aanvaarden. Of je daar nu aankomt met een biljet van 500 euro of met stukjes van 1c geld is geld.
-
- Moderator
- Contacteer:
Dan heb ik al die keren de afwas voor niks gedaan als ik betaalde met 500 euro bij de mc donalds!!!
Telefonie = EDPnet + OVH
- Ofloo
- Elite Poster
lol, ..
Zeg euhm ik meen me zelfs te herinneren dat er geen toeslag mag betaald worden op transacties, .. omdat jij je transacties reeds aan de bank betaald, er was ooit eens sprake van een verhoging van de transacties, en toen was er één of ander protest, en werd er verteld dat dit niet mocht door verrekend worden aan de consument, .. ik meen me hier omtrent toch iets over te herinneren, een 10tal jaar geleden en sinds dien heeft men dit ook nooit meer voor geschoteld, 10jaar geleden zag ik het wel vaker dat het gevraagd werd tegen woordig of je nu 5 euro betaald of 100 euro, .. er worden geen extra kosten meer verrekend, althans bij mij niet, vroeger durfde men inderdaad moeilijk te doen over bedragen kleiner dan 25 euro ! Nu betaal ik soms zelfs 1 euro met bankcontact zonder extra kosten.
Zeg euhm ik meen me zelfs te herinneren dat er geen toeslag mag betaald worden op transacties, .. omdat jij je transacties reeds aan de bank betaald, er was ooit eens sprake van een verhoging van de transacties, en toen was er één of ander protest, en werd er verteld dat dit niet mocht door verrekend worden aan de consument, .. ik meen me hier omtrent toch iets over te herinneren, een 10tal jaar geleden en sinds dien heeft men dit ook nooit meer voor geschoteld, 10jaar geleden zag ik het wel vaker dat het gevraagd werd tegen woordig of je nu 5 euro betaald of 100 euro, .. er worden geen extra kosten meer verrekend, althans bij mij niet, vroeger durfde men inderdaad moeilijk te doen over bedragen kleiner dan 25 euro ! Nu betaal ik soms zelfs 1 euro met bankcontact zonder extra kosten.
-
- Moderator
- Contacteer:
Wel ik meen mij ook zoiets te herinneren hierrond, maar ik vind er niks over...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 10 keer
Gewoon weg gaan... Ben je zeker? Dat lijkt me raar, je moet toch altijd wel betalen voor geleverde dienst.Tim.Bracquez schreef:Klopt, dit is één van dingen die opgenomen zijn voor de Eurozone (munt) maar niemand weet het. Gaat zelfs zo ver dat je gewoon mag weg gaan bij een eten als je niet anders kan betalen als ze het niet willen aanvaarden.Ofloo schreef:Volgens mij is geld nog altijd geld ze, .. en moeten ze alle cash aanvaarden, als ze cash aanvaarden. Of je daar nu aankomt met een biljet van 500 euro of met stukjes van 1c geld is geld.
bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.742665.Pas wanneer het verschil tussen het te betalen bedrag en de waarde van het biljet dat de koper aanbiedt te groot is, of wanneer de verkoper niet over genoeg wisselgeld beschikt, mag de betaling geweigerd worden.
Wat ik hieruit concludeer is dat je niet bij een bakker met een briefje van €500 een brood van €2.20 moet betalen. De bakker mag dat weigeren.
- Ofloo
- Elite Poster
da's relatief wanneer is het te groot, voor de één is dat al vanaf 20 euro en bij de ander is dat vanaf 200 euro, .. en bij nog een ander is er geen probleem. als ik betaal met 500 euro heb ik toch nog nooit een probleem gehad dat men het niet wou aanvaarden ze ! Langs de andere kant zoveel betaal ik daar nu ook weer niet mee, ..
Geld is geld, relativiteit of niet, ..
edit trouwens ik meen me te herinneren dat deze wet niks met europa te maken heeft dat die er al was voor dat er sprake was van de euro dat men geld moet aanvaarden, althans in BE.
Geld is geld, relativiteit of niet, ..
edit trouwens ik meen me te herinneren dat deze wet niks met europa te maken heeft dat die er al was voor dat er sprake was van de euro dat men geld moet aanvaarden, althans in BE.
Misschien kan iemand die geabonneerd is bij test aankoop hier omtrent informatie over in winnen, daar zouden ze dit toch moeten weten.krisken schreef:Wel ik meen mij ook zoiets te herinneren hierrond, maar ik vind er niks over...
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Ik hoor dikwijls het argument dat elektronisch betalen meer kost dan cash. Even stellen dat nationaal gezien dit niet waar is.
Geld moet gesorteerd, getransporteerd, vernieuwd,...
Een onderneming moet vast wel voldoende transacties hebben om elektronisch betalen rendabel te maken.
Waarschijnlijk zijn er ook wel boekhoudkundige voordelen die we over het hoofd zien ook?
Geld moet gesorteerd, getransporteerd, vernieuwd,...
Een onderneming moet vast wel voldoende transacties hebben om elektronisch betalen rendabel te maken.
Waarschijnlijk zijn er ook wel boekhoudkundige voordelen die we over het hoofd zien ook?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Moderator
- Contacteer:
Cash is weg bij een overval...das het nadeel
Telefonie = EDPnet + OVH
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Cash moet je ook x keer per week naar de bank brengen. Als je dat een half uur vraagt, 3 keer per week of zo, dan ben je ook anderhalf uur kwijt.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- TiTanium
- Moderator
Alles kost geld, alleen als mensen met de kaart betalen ben je toch zeker dat je dat gedeelte krijgt. Bij het ander kan je het kwijt spelen hetzij verlies, hetzij overval, etc...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Zoals reeds eerder opgemerkt: Als mensen met een kaart betalen kan je het niet in je zwarte boekhouding kwijt. En laten we eerlijk zijn, minstens de helft van de kleine zelfstandigen heeft een zwarte boekhouding.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
@roebenofski: Jep gewoon weg gaan mag je doen als je het eten al genuttigd hebt en je een wettelijk bepaald betaal middel hebt die de handelaar niet wilt ontvangen. Je moet nu niet voor 2 euro 500 euro op tafel leggen.
Is wel recentelijk terug aangepast met extra weigeringsmogelijkheden, wat vroeger niet was (2005)
http://www.nsz.be/nl/pers/algemeen/weig ... tjes-op-i/
http://bizz.knack.be/economie/business/ ... 749421.htm
Via jura.be kan je meer info opvragen als je abbo hebt of dergelijks
Ze mogen zelfs bij wet niet adverteren dat ze dit niet aanvaarden !
Is wel recentelijk terug aangepast met extra weigeringsmogelijkheden, wat vroeger niet was (2005)
http://www.nsz.be/nl/pers/algemeen/weig ... tjes-op-i/
http://bizz.knack.be/economie/business/ ... 749421.htm
Via jura.be kan je meer info opvragen als je abbo hebt of dergelijks
Ze mogen zelfs bij wet niet adverteren dat ze dit niet aanvaarden !
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 03 feb 2012, 01:19, in totaal 2 gewijzigd.
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
Gefoefel waar in dit geval de klant voor opdraait?Stroper schreef:Zoals reeds eerder opgemerkt: Als mensen met een kaart betalen kan je het niet in je zwarte boekhouding kwijt. En laten we eerlijk zijn, minstens de helft van de kleine zelfstandigen heeft een zwarte boekhouding.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Het was indertijd overvallen op geldtransporten dat er beslist werd om geen transactiekosten meer aante rekenen om op die manier de geldtransport te verminderen. Dat heeft een aantal jaren geduurd maar nu kom je de kosten toch terug bijna overal tegen.
Als je met 500€ betaalt bij de bakker op het einde van een gewone werkdag, dan zou het wel eens kunnen dat hij het graag heeft, zijn kastelling gaat dan veel rapper
Van de andere kant: probeer maar eens 1000€ in koperen muntjes op je rekening te storten bij de bank ... geld is geld zeggen ze dan.
Hier in de buurt zijn er een paar handelaars die er een sport van maken om elke keer dat ze je geld terug moeten er een paar 1ct muntjes bij te foefelen, zo zijn zij van de kosten af.
Ik heb ooit bij een bakker met bancontact een bestelling laten staan omdat hij kosten aanrekende voor het kleine bedrag. Pech voor hem, ik ga dan wel elders.
J.
Als je met 500€ betaalt bij de bakker op het einde van een gewone werkdag, dan zou het wel eens kunnen dat hij het graag heeft, zijn kastelling gaat dan veel rapper
Van de andere kant: probeer maar eens 1000€ in koperen muntjes op je rekening te storten bij de bank ... geld is geld zeggen ze dan.
Hier in de buurt zijn er een paar handelaars die er een sport van maken om elke keer dat ze je geld terug moeten er een paar 1ct muntjes bij te foefelen, zo zijn zij van de kosten af.
Ik heb ooit bij een bakker met bancontact een bestelling laten staan omdat hij kosten aanrekende voor het kleine bedrag. Pech voor hem, ik ga dan wel elders.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
<offtopic>Heronic schreef:Gefoefel waar in dit geval de klant voor opdraait?Stroper schreef:Zoals reeds eerder opgemerkt: Als mensen met een kaart betalen kan je het niet in je zwarte boekhouding kwijt. En laten we eerlijk zijn, minstens de helft van de kleine zelfstandigen heeft een zwarte boekhouding.
Ik ken inderdaad een winkel met bouwmaterialen waar alles 5% goedkoper is als je meteen cash kan betalen. Nog straffer, toen ik mijn huis kocht wou het immokantoor officieel de prijs 25k lager en die 25k gewoon cash incasseren. Uiteindelijk niet akkoord gegaan, want het is immoreel én mijn quotiteit voor lening zou over de 80% gaan met een hogere rente tot gevolg. Maar ik kan me voorstellen dat er regelmatig mensen zijn die akkoord gaan aangezien het een aanzienlijke korting op registratierechten en kosten kan opleveren.
Ik vraag me wel af wat zo'n bedrijven doen met al dat zwart geld. Een kleine zelfstandige met kleine bedragen kan ik nog inkomen, maar als je 1x per week een huis verkoopt en 25k zwart incasseert, dan lopen die bedragen toch op?
</offtopic>
Bij onze bakker zijn er idd ook 0,1€ kosten als je een bedrag onder 5€ met kaart wil betalen. Op zich kan ik daar wel inkomen, want als je een brood betaalt met kaart kan het volgens mij best zijn dat de hele marge van de bakker opgaat in de kost van de transactie. (hoewel ik eigenlijk geen idee heb van de productiekost van een brood)
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Die 25.000 € gaat gewoon naar de verkoper hoor, waarschijnlijk wel met een marge naar het immo bureau.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
Neen, in mijn geval was die 25k gewoon de commissie van het immokantoor. Het huis zou dan officieel niet meer via immo maar uit eerste hand verkocht worden. Uiteindelijk ben ik akkoord gegaan met de verkoop voor de "normale" prijs en heeft de verkoper het verder geregeld met de makelaar. In elk geval is het huis toen officieel uit eerste hand verkocht, dus ofwel heeft het immokantoor gewoon zijn commissie laten vallen , ofwel is er iets onder tafel geregeld tussen makelaar en verkoper... Maar goed, we dwalen wel heel erg af van het onderwerp nu
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Dan ben je heel dom, zwart geld moet je niet in een boekhouding steken, als ze die ooit vinden...Stroper schreef:Zoals reeds eerder opgemerkt: Als mensen met een kaart betalen kan je het niet in je zwarte boekhouding kwijt. En laten we eerlijk zijn, minstens de helft van de kleine zelfstandigen heeft een zwarte boekhouding.
-
- Deel van't meubilair
Dus zoals Stroper schreef heeft men dan liever niet dat je een kaart gebruikt omdat daar net wel een spoor van is.Mathy schreef:Dan ben je heel dom, zwart geld moet je niet in een boekhouding steken, als ze die ooit vinden...
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Dat weet ik ook, ik bedoel maar dat je niet je zwart geld op papier moet bijhouden in een boekhouding Geloof me, zo zijn er veel, en bij een controle van de belasting slingert er dan ergens een papiertje rond en kunnen ze het gaan uitleggen. Ik heb zelfs al verhalen gehoord van restaurants die een automatisch systeem hadden waarbij het eten altijd op de kassa ingetikt werd maar afhankelijk van wat parameters (met kaart betaald, BTW-bonneke gevraagd, ...) ging dat ofwel naar het ene officiële systeem ofwel naar het andere zwart systeem met alle gevolgen van dien toen ze binnenvielen. Hoe dom kan je dan zijn?
-
- Moderator
- Contacteer:
Toen ik op reis was in Mexico, zat er in de groep iemand die belastingscontroleur was. De helft van de reis plat gelegen van het lachen met zo verhalen. Ze komen ter controle bij een bedrijf...vragen boekhouding op. Ze krijgen een dun mapje in de handen gestopt, dat meteen word weggenomen en dan krijgen ze een dikke map
Of ze komen bij een zelfstandige, krijgen een map waarom in het groot staat "boekhouding". En die map staat naast een andere map waar in grote letters "zwart" op staat
Of ze komen bij een zelfstandige, krijgen een map waarom in het groot staat "boekhouding". En die map staat naast een andere map waar in grote letters "zwart" op staat
Telefonie = EDPnet + OVH