krisken schreef:philippe_d schreef:Vroeger kon je de Proton ook gewoon opladen thuis via internet met een CZAM terminal.
Daar heb ik nooit van geweten? Hoe werkte dat dan?
Ja krisken, da's al zo lang geleden, jij zat toen wsl nog op de lagere school
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
.
Dat toestelletje was gewoon verbonden met je PC (in die tijd nog via een seriële poort).
Je kon er je Proton saldo mee aflezen, je Proton mee opladen, en al je Proton verrichtingen aflezen/uitprinten.
Je kon er ook mee inloggen op Internet bankieren (met je PIN kode), vergelijk het beetje met inloggen op een website met je e-ID. Poepsimpel.
Ze hebben dat allemaal afgeschaft, en nu zijn ze verwonderd dat het Proton gebruik gehalveerd is !
krisken schreef:Belgacom moet nog steeds per x inwoners een telefooncel voorzien maar laten we eerlijk zijn : die krengen werken de helft van de keren niet, en we vinden meer banken dan telefooncellen hé.
In de wijk hierachter staan 2 telefooncellen, voor de bank moet ik naar het Centrum. Op de buiten zijn er toch meer cellen dan banken, denk ik.
De procedure is simpel: je moet de hoorn zelfs niet opnemen:
Proton kaart erin, op de "proton" knop drukken, bedrag intoesten, kode intoetsen + OK drukken.
Werkt zelfs soms als de telefoon niet werkt
VOiD schreef:Proton mogen ze van mij direct afschaffen. Geef mij maar PingPing, da's een veel beter systeem !Opladen via GSM, bankrekening, overschrijving, credit card, bancontact en betalen via NFC (alleen bijna nog geen handelaars die dat gebruiken) of SMS of zelfs geld overschrijven via SMS.
Misschien wel, maar dan gaan ze wel wat meer publiciteit moeten maken, en goed uitleggen hoe het allemaal werkt. Als ik het goed begrijp is dit een privé initiatief van Belgacom, maar ik begrijp nog altijd de link niet tussen geld transfereren en een telecom operator.
Het mooie zou zijn dat ze in heel Europa hetzelfde systeem invoeren, zodat je ook op die manier:
- geld kan overschrijven per SMS naar een buitenlandse GSM nummer.
- in buitenlandse winkels met hetzelfde gemak kan betalen als thuis.