Extra kosten bij betaling Bancontact

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zonet even een interessante discussie gehad met de plaatselijke nightshop... Moest iets van een €4.80 betalen en uit pure gewoonte maar de bancontact gegeven. Prijskaartje : €5.80. Ik vroeg of dit geen typfoutje was maar neen hoor, onder de 10 euro kwam er één euro extra kost bij. Toen ik opmerkte dat dit toch redelijk veel was (meeste winkels vragen iets van een 30 of 50 cent extra) kreeg ik als opmerking dat hij mocht vragen wat hij wou, want dat is nog steeds een telefoongesprek. Replieken als "aan het bakske te zien is dat via internet" (UTP naar een router ;)) en "telefoonkosten zijn er niet in de daluren" hielpen niet : ik moest en zou 1 euro extra betalen.

Nu ... vaag meen ik me ergens te herinneren dat er hierover ooit iets heeft in de kranten gestaan. Iets met maximum bedragen etc. Weet iemand hier toevallig meer over?

Oja, zijn volledige extra kosten model:
- onder de €10.00 : 1 euro
- onder de €25.00 : 0.50 euro
- alles boven €25.00 : 0.30 euro

Dit geld voor alles dat hij verkocht behalve sigaretten en alcoholische dranken. Daar is het altijd €1 erbij, ongeacht hoeveel je koopt want zij winstmarge is daar te klein op.

Dan zorg je eens voor hun veiligheid (elke euro dat via BC gaat, hebben ze niet in kas...en laat juist nachtwinkels de grootste groep van overvallen aantrekken), dan gaan ze hier extreem zotte prijzen voor vragen...

't Was toeval dat ik daar ging. Als ik snel iets nodig heb, neem ik meestal een nightshop vlakbij mijn deur. Vandaar dat ik ferm verschoot van de prijs...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Mag een handelaar een vergoeding vragen voor betalingen met kaart?
De beslissing om al dan niet extra kosten aan te rekenen voor een betaling met Bancontact/Mister Cash wordt uitsluitend door de handelaar genomen. Deze praktijk is niet frequent, maar wel toegelaten. Ze hangt af van de commerciële visie van de handelaar.

Als u met een kredietkaart betaalt, mag de handelaar u in geen geval een vergoeding vragen.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Hier ist zowat overal :

<10€ = 10c
>10€ = 0c

1€ is er ferm over, volgens mij zelfs in die mate dat er winst op de transactie zelf gemaakt word :)
Nachtwinkels is het altijd opletten, ook met wisselgeld (hoeveel keer ik daar al niet te weinig terugkreeg in eerste instantie) :evil:
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
TiTanium
Moderator
Moderator

Hier gemiddeld 25c onder een bepaald bedrag. In Borgerhout zelfs een Delhaize die onder de 7€ geen kaarten aanneemt.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Lang leve den boerenbuiten :lol:
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Voor zo'n kleine bedragen had je vroeger Proton. Ik gebruik het nog altijd, en vindt dat ongelooflijk handig.
Alleen jammer dat vele handelaars hun Proton aan het afbouwen zijn.
Er wordt ook door de banken absoluut geen reklame meer voor gemaakt.

Vroeger kon je de Proton ook gewoon opladen thuis via internet met een CZAM terminal. Ook afgeschaft.
Wat vele mensen niet weten is dat je de Proton gratis kan opladen in elke openbare telefooncel, je hoeft er dus niet mee naar een Bank terminal.

De tegenhanger / opvolger van Proton (Ping ping) komt ook niet vlug van de grond heb ik de indruk.

Raar, de Nederlandse versie van Proton (ChipKnip) is wel een succes bij onze Noorderburen !
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Ik betaal hier in de buurt (=Antwerpen) in de supermarkt alles met bancontact (zelf bij bedragen €1). Nergens rekenen ze extra kosten hiervoor aan, omdat ze dit willen aanmoedigen omwille van de veiligheid.

Echter als ik naar een kleine handelaar ga, of op 'den buiten' naar de winkel ga, heb ik al regelmatig gehad dat ze vragen om niet met bancontact te betalen (omdat die kosten te hoog zijn). Het gaat hier telkens om "vragen", maar nooit extra kosten. Als ik geen cash geld bijheb, dan mocht het wel.

Ik dacht dat de "xx cent onder xx euro"-verleden tijd was, maar blijkbaar nog niet.
krisken schreef:Replieken als "aan het bakske te zien is dat via internet" (UTP naar een router ;)) en "telefoonkosten zijn er niet in de daluren" hielpen niet : ik moest en zou 1 euro extra betalen.
Los van die kosten, moeten handelaars ook betalen voor de huur van het toestel (indien het gehuurd is) alsook een bedrag per transactie. De prijs van transactie hangt af van de gekozen tariefvorm maar ligt niet boven de 15 cent.

Een overzichtelijk document met de kosten voor handelaar vind je hier. (Tarieven dateren van 2005!!!)
Of een recenter document staat hier.

philippe_d schreef:Voor zo'n kleine bedragen had je vroeger Proton. Ik gebruik het nog altijd, en vindt dat ongelooflijk handig.
Dat klopt! Er is enkele jaren geleden dat proton gaat verdwijnen. Het wordt te weinig gebruikt, waardoor de kosten ook te hoog liggen. Zelf ben ik ook voorstander van proton en gebruik(te) ik het regelmatig.
Laatst gewijzigd door driesve 29 jan 2012, 00:15, in totaal 1 gewijzigd.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

Betaal je in finland mooi 0,50 cent met mastercard zonder kosten, ginds heb je zelfs zowat overal korting met creditcard. Je neemt een creditcard van de stad waarin je woont en krijgt bonuspunten en dergelijke... Geweldig.

Enkel in ons landje moet dat geld kosten. Vandaag hier in Frankrijk op café voor 1 euro 60 de creditcard boven gehaald... (weliswaar grotere stad, want kleine steden hebben ze gewoon geen visa in hun bars)

PINen in nederland kost het zelfs bij 0,10 cent niets extra, ze maken hier overal reclame voor "Klein bedrag? Pinnen mag!"
Snap het niet zo waarom ze geld zouden vragen hiervoor
1) mooi overzicht van pesoon zijn uitgaven; is geld waard voor banken.
2) minder geld transacties die 'manueel' gedaan moeten worden aan het loket, want die kleine koper dingetjes moet je tegenwoordig ook al voor betalen als je ze binnen stopt ! (hangt af van bank tot bank)
3) veiligheid voor beide personen
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

ChipKnip heeft inderdaad een pak succes. Maar hier is proton en bancontact één en hetzelfde toestel. Nadeel van proton is dat je ook maar op "OK" hoeft te duwen en het geld is weg. Dus als er geld staat op je protonkaart en je verliest die...ok, het maximum dacht ik is 125 euro maar toch, als je bij die handelaar gewoon met bancontact kan betalen zou je toch sneller geneigd zijn deze te verkiezen.

Wat betreft proton en telefooncellen heb je volkomen gelijk. Echter : je kan dit ook in elke bank opladen (en postkantoren). En ik denk dat er vooral nu meer banken zijn in je omgeving dan telefooncellen :-)

Oja : het toestel dat hij had is geen c-zam, en aanvaard dus geen proton...

Telefonie = EDPnet + OVH
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Uit de cursus bank en verzekeringen:
Op 1/1/2012 zijn de tarieven aangepast door Atos Worldline: €0.025 standaardtarief + 0.5% van het transactiebedrag.
Dus die kerel haalt zijn winst uit zijn bakske....moeten ze eens proberen nachtwinkels genoeg in gent :lol:
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

Moet je briefje van 200 boven halen, kijken ze ook soms raar en ze moeten het aanvaarden :-)
(nuja die hebben vaak wel genoeg in kas)
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Jaren geleden gestopt met roken en sindsdien kom ik geen nachtwinkel meer binnen. Goed voor mijn gezondheid en zeker voor mijn portemonnee (heb toen nooit extra moeten betalen voor bankcontact. Waarschijnlijk iets die de laatste tijd is opgedoken? Altijd op je hoede zijn in die nachtwinkels wat betreft je betalingen). De gewone Delhaize vraagt geen extra kosten, maar de Proxy Delhaize hier weigert bankcontact pertinent bedragen die onder de 10 euro zitten (of je moet er extra voor betalen waardoor je aankopen heel duur worden). Met als gevolg dat een mens die Proxy Delhaize dan ook mijdt als de pest.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

't Is natuurlijk een veronderstelling en geen bewijs maar kleine zelfstandigen foefelen in Belgie nu eenmaal graag.
En als iedereen alles electronisch betaalt is het nu eenmaal moeilijker om de verkoopcijfers "aan te passen" om zo minder belating te betalen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator

driesve schreef:Dat klopt! Er is enkele jaren geleden dat proton gaat verdwijnen. Het wordt te weinig gebruikt, waardoor de kosten ook te hoog liggen. Zelf ben ik ook voorstander van proton en gebruik(te) ik het regelmatig.
Een typische kip-en-ei situatie:
- het moet verdwijnen omdat het minder gebruikt wordt (helft minder dan in topjaar 2002) ?
- maar het wordt minder gebruikt omdat het niet meer gepromoot wordt, de banken proton te duur maken voor de handelaars en het aantal handelaars die proton hebben voortdurend vermindert ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
jan28
Premium Member
Premium Member
Twitter: xtrshop
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 47 keer
Contacteer:

Stroper schreef:'t Is natuurlijk een veronderstelling en geen bewijs maar kleine zelfstandigen foefelen in Belgie nu eenmaal graag.
En als iedereen alles electronisch betaalt is het nu eenmaal moeilijker om de verkoopcijfers "aan te passen" om zo minder belating te betalen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
klopt wel een beetje, maar Belgen foefelen nu eenmaal graag, niet alleen kleine zelfstandigen. Ik ben zelf een kleine , heel kleine zelfstandige, en hoeveel keer ik hoor: ge moet geen rekening maken! is niet te tellen. Nu goed, dan maak ik ze ook niet op dat moment, maar ze doen er geen enkel voordeel bij. Alleen al om mijn stockbeheer wat in orde te houden, en mijn boekhouding wat te vergemakkelijken is het voor mij beter om altijd rekeningen/facturen te maken. Een kleine zelfstandige moet vooral ook wat omzet draaien om de kosten te kunnen dekken, Dat is voor mij interessanter dan 'zwart geld' te hebben om 'op te doen'.
Ik ben ook aan het overwegen om BC te nemen maar die internet verbinding kost ook geld + huur toestel is al gauw €50/maand. Dat je nog maar eens mee moet incalculeren in je verkoopprijzen.
Nu, met zulke zotte tarieven zoals hierboven vermeld opent het perspectieven om wat extra omzet te genereren. :lol:
Afbeelding
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Volgens mij he, rekent die kerel je gewoon de extra belasting te betalen door :)
De nachtwinkels doen zo veel in het zwart, dat als ze via bancontact laten betalen, het een groot probleem zou geven om dat geld nog te verstoppen...
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Nagel op de kop Dima, in die nachtwinkels gaat er gewoon zoveel zwart geld om dat BC niet gunstig is voor hen. Dan moeten ze die transactie kunnen bewijzen in hun boekhouding...
Je moet maar eens naar de marsen, ijsjes etc kijken. "niet bedoeld voor aparte verkoop"

@Tim, briefje van €200 dienen ze niet te aanvaarden als je maar voor €2 koopt. Je betaalmethode moet in verhouding staan met het te betalen bedrag.

Ik de US was dat ook super, alles met CC, geen gemor. Dito in Noorwegen of Frankrijk, maar hier is dat overal gezucht als je met BC wilt betalen voor kleinere bedragen.
Die kerel in de nachtshop, ik zou gewoon voortgegaan zijn. Zo koppig ben ik dan wel.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Waarom bankcontact behouden als Maestro ook z'n werk doet een veel goedkoper is voor de handelaars?

Leesvoer voor de geïnteresseerden:
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 0-3096.art
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

TiTanium schreef:Mag een handelaar een vergoeding vragen voor betalingen met kaart?
De beslissing om al dan niet extra kosten aan te rekenen voor een betaling met Bancontact/Mister Cash wordt uitsluitend door de handelaar genomen. Deze praktijk is niet frequent, maar wel toegelaten. Ze hangt af van de commerciële visie van de handelaar.

Als u met een kredietkaart betaalt, mag de handelaar u in geen geval een vergoeding vragen.
Ik ken jammergenoeg genoeg winkels die u wel degelijk een % vragen bij betaling met kredietkaart.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
PCC
Starter
Starter
Bedankt: 2 keer

Is ergens begrijpelijk, bijvoorbeeld op een GSM toestel is er een marge tussen de 4 en 18 % , een betaling met een CC neemt hiervan tussen de 2 en 8% van af.

Vandaar dat sommige winkels een CC voor bepaalde zaken niet graag aanvaarden :)
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

philippe_d schreef:Voor zo'n kleine bedragen had je vroeger Proton. Ik gebruik het nog altijd, en vindt dat ongelooflijk handig.

Vroeger kon je de Proton ook gewoon opladen thuis via internet met een CZAM terminal. Ook afgeschaft.
Wat vele mensen niet weten is dat je de Proton gratis kan opladen in elke openbare telefooncel, je hoeft er dus niet mee naar een Bank terminal.

De tegenhanger / opvolger van Proton (Ping ping) komt ook niet vlug van de grond heb ik de indruk.

Raar, de Nederlandse versie van Proton (ChipKnip) is wel een succes bij onze Noorderburen !

belgen en zwart geld zeker.
proton zijn gekende inkomsten.
heb weet dat iemand plots 100 % meer verdiende op een jaar , heeft het maar terug afgeschaft :bang:
philippe_d
Moderator
Moderator

devilkin schreef:Als u met een kredietkaart betaalt, mag de handelaar u in geen geval een vergoeding vragen.
Probeer maar eens een ticket te bestellen bij Brussels Airlines.
- als de reis uit België vertrekt (Brussel-Hamburg), betaal je kosten bij betaling met Visa, maar geen kosten bij betaling met Bancontact/Maestro.
- als de reis vanuit het buitenland vertrekt (Hamburg-Brussel), zijn er geen kosten bij betaling met Visa.
- als je hetzelfde ticket, voor dezelfde vlucht bij Lufthansa bestelt, zijn er waarschijnlijk geen kosten voor Visa ....
Begrijpe wie begrijpen kan :)

Maar zolang de verkoper duidelijk aangeeft welke kosten er zijn (dit geldt zowel voor Brussels Airlines, eender welke webshop alsoook voor de nachtwinkel van de TS) is er toch geen probleem? Je bent vrij om je inkopen overdag te doen, als je persé de luxe wilt om nog in een nachtwinkel terecht te kunnen, dan weet je op voorhand dat het je geld kost. Probeer maar eens een aspirientje te halen bij een apotheek van wacht, het zal je meer kosten dan 0.50 extra (hoogdringendheidshonorarium van 4.72 EUR :()
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

philippe_d schreef:Vroeger kon je de Proton ook gewoon opladen thuis via internet met een CZAM terminal.
Daar heb ik nooit van geweten? Hoe werkte dat dan?

Voor proton op te laden/te gebruiken moet je nog altijd een bank, postkantoor of telefooncel binnenstappen. Postkantoren bevinden zich meestal in het centrum van een stad/gemeente, waardoor naar de bank gaan een logischere stap lijkt (tenzij je echt post moet afgeven/ophalen...). En als je toch in die bank staat dan vraag je gewoon cash geld omdat de bakker en de slager geen proton heeft (of gehad...maar nu niet meer wegens te weinig gebruikt). Belgacom moet nog steeds per x inwoners een telefooncel voorzien maar laten we eerlijk zijn : die krengen werken de helft van de keren niet, en we vinden meer banken dan telefooncellen hé. Zeker nu we met een bankkaart van bank x ook in bank y binnen kunnen (grote vooruitgang!).

Het toestel waar Philippe hier over spreekt zou het een stuk makkelijker maken!

Telefonie = EDPnet + OVH
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Proton mogen ze van mij direct afschaffen. Geef mij maar PingPing, da's een veel beter systeem !

Opladen via GSM, bankrekening, overschrijving, credit card, bancontact en betalen via NFC (alleen bijna nog geen handelaars die dat gebruiken) of SMS of zelfs geld overschrijven via SMS.

Het probleem met credit cards is dat - afhankelijk van het type kaart - de handelaar een percentage moet betalen aan de uitgever van de kaart (Diners club is het duurste geloof ik). En dat loopt snel op. Mede omdat het berekend wordt op de omzet en niet de winst van de handelaar !
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

thamar schreef: @Tim, briefje van €200 dienen ze niet te aanvaarden als je maar voor €2 koopt. Je betaalmethode moet in verhouding staan met het te betalen bedrag.
Toch wel, het is slechts een europese richtlijn voor de consument dat je een beetje redelijk bedrag neerlegt.
Er is verschil tussen EU en BE wetgeving, maar we leven in de EU
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Doet mij denken aan vroeger, toen ik nog bij De Lijn werkte. Pipo die opstapte...en gooide daar 500 euro. En dan was em verbaasd dak mijn tram stillegde en afsloot. 'k Vond kik dat ne goeie deal...500 euro voor heel dienen tram. Bleek dat em een gewoon ticketje wou :(

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator

krisken schreef:
philippe_d schreef:Vroeger kon je de Proton ook gewoon opladen thuis via internet met een CZAM terminal.
Daar heb ik nooit van geweten? Hoe werkte dat dan?
Ja krisken, da's al zo lang geleden, jij zat toen wsl nog op de lagere school :).
Dat toestelletje was gewoon verbonden met je PC (in die tijd nog via een seriële poort).
Je kon er je Proton saldo mee aflezen, je Proton mee opladen, en al je Proton verrichtingen aflezen/uitprinten.
Je kon er ook mee inloggen op Internet bankieren (met je PIN kode), vergelijk het beetje met inloggen op een website met je e-ID. Poepsimpel.
Ze hebben dat allemaal afgeschaft, en nu zijn ze verwonderd dat het Proton gebruik gehalveerd is !
krisken schreef:Belgacom moet nog steeds per x inwoners een telefooncel voorzien maar laten we eerlijk zijn : die krengen werken de helft van de keren niet, en we vinden meer banken dan telefooncellen hé.
In de wijk hierachter staan 2 telefooncellen, voor de bank moet ik naar het Centrum. Op de buiten zijn er toch meer cellen dan banken, denk ik.
De procedure is simpel: je moet de hoorn zelfs niet opnemen:
Proton kaart erin, op de "proton" knop drukken, bedrag intoesten, kode intoetsen + OK drukken.
Werkt zelfs soms als de telefoon niet werkt :(
VOiD schreef:Proton mogen ze van mij direct afschaffen. Geef mij maar PingPing, da's een veel beter systeem !Opladen via GSM, bankrekening, overschrijving, credit card, bancontact en betalen via NFC (alleen bijna nog geen handelaars die dat gebruiken) of SMS of zelfs geld overschrijven via SMS.
Misschien wel, maar dan gaan ze wel wat meer publiciteit moeten maken, en goed uitleggen hoe het allemaal werkt. Als ik het goed begrijp is dit een privé initiatief van Belgacom, maar ik begrijp nog altijd de link niet tussen geld transfereren en een telecom operator.
Het mooie zou zijn dat ze in heel Europa hetzelfde systeem invoeren, zodat je ook op die manier:
- geld kan overschrijven per SMS naar een buitenlandse GSM nummer.
- in buitenlandse winkels met hetzelfde gemak kan betalen als thuis.
TiTanium
Moderator
Moderator

Vind niet dat proton veel succes heeft gekend. Ik heb zelfs geweten dat je 5€ of zo per jaar moest neertellen om het te mogen gebruiken. Als u bankkaart kapot is ben je meestal hetgeen er opstaat ook nog eens kwijt. Ik moet geen proton meer hebben. Dat bakje waar je u proton mee kon opladen heb ik ook nog gekend, dit was inderdaad serieel aangesloten met de computer.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Als ik het goed begrijp is dit een privé initiatief van Belgacom
Bancontact en Proton zijn toch ook privé initiatieven ?
philippe_d schreef:maar ik begrijp nog altijd de link niet tussen geld transfereren en een telecom operator.
En hoe denk je dat die Bancontact/Credit card terminals al jaar en dag werken ?

philippe_d schreef:Het mooie zou zijn dat ze in heel Europa hetzelfde systeem invoeren, zodat je ook op die manier:
- geld kan overschrijven per SMS naar een buitenlandse GSM nummer.
- in buitenlandse winkels met hetzelfde gemak kan betalen als thuis.
Dat bestaat al en noemt 'Credit Card'. Alleen zijn we in Belgie wat terughoudend om daarmee te betalen omdat 'je dan wel iemand moet zijn die schulden heeft en op krediet koopt'. En vergeet niet dat we ook verwend zijn geweest door Bancontact waardoor kredietkaarten een achterstand hebben qua gebruik in Belgie. De hoge comissies doen er natuurlijk ook geen goed aan.

Al bij al mogen we hier nog niet klagen als je ziet dat ze in Frankrijk nog met cheques werken :bang:
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

@VOiD: Het klopt ze werken hier met cheques, echter kan je zowat overal met VISA / MasterCard of zelfs amex betalen.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

krisken schreef:Zonet even een interessante discussie gehad met de plaatselijke nightshop... Moest iets van een €4.80 betalen en uit pure gewoonte maar de bancontact gegeven. Prijskaartje : €5.80. Ik vroeg of dit geen typfoutje was maar neen hoor, onder de 10 euro kwam er één euro extra kost bij. Toen ik opmerkte dat dit toch redelijk veel was (meeste winkels vragen iets van een 30 of 50 cent extra) kreeg ik als opmerking dat hij mocht vragen wat hij wou, want dat is nog steeds een telefoongesprek. Replieken als "aan het bakske te zien is dat via internet" (UTP naar een router ;)) en "telefoonkosten zijn er niet in de daluren" hielpen niet : ik moest en zou 1 euro extra betalen.

Nu ... vaag meen ik me ergens te herinneren dat er hierover ooit iets heeft in de kranten gestaan. Iets met maximum bedragen etc. Weet iemand hier toevallig meer over?

Oja, zijn volledige extra kosten model:
- onder de €10.00 : 1 euro
- onder de €25.00 : 0.50 euro
- alles boven €25.00 : 0.30 euro

Dit geld voor alles dat hij verkocht behalve sigaretten en alcoholische dranken. Daar is het altijd €1 erbij, ongeacht hoeveel je koopt want zij winstmarge is daar te klein op.

Dan zorg je eens voor hun veiligheid (elke euro dat via BC gaat, hebben ze niet in kas...en laat juist nachtwinkels de grootste groep van overvallen aantrekken), dan gaan ze hier extreem zotte prijzen voor vragen...

't Was toeval dat ik daar ging. Als ik snel iets nodig heb, neem ik meestal een nightshop vlakbij mijn deur. Vandaar dat ik ferm verschoot van de prijs...
Ik heb nog nooit extra kosten moeten betalen voor bankcontact ooit één keer meer dan 10 jaar geleden aan de Nederlandse grens. Als ik extra moet betalen koop ik het gewoon niet, en ga ik wel cash halen en het elders kopen avenant hoe erg ik het in mijn bolleke heb :p

edit: Trouwens men mag zeker geen forfaitaire kost aan rekenen voor Tabak ! Da's bijna verdoken belasting, en discriminatie, waarom zou het voor iemand die cash betaald goedkoper moeten zijn, da's het domicilie verhaal bij isp all over.
Laatst gewijzigd door Ofloo 29 jan 2012, 20:35, in totaal 5 gewijzigd.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

VOiD schreef: Dat bestaat al en noemt 'Credit Card'. Alleen zijn we in Belgie wat terughoudend om daarmee te betalen omdat 'je dan wel iemand moet zijn die schulden heeft en op krediet koopt'. En vergeet niet dat we ook verwend zijn geweest door Bancontact waardoor kredietkaarten een achterstand hebben qua gebruik in Belgie. De hoge comissies doen er natuurlijk ook geen goed aan.

Al bij al mogen we hier nog niet klagen als je ziet dat ze in Frankrijk nog met cheques werken :bang:
Aan de andere kant is in Frankrijk iedereen zijn bankkaart eigenlijk een 'credit card', hun gewone bankkaart (carte bleue) wordt in het buitenland als CC aanvaard.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Niet alle carte bleue's zijn credit cards dacht ik, het merendeel wel maar niet de volle 100%.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

TiTanium schreef:Vind niet dat proton veel succes heeft gekend. Ik heb zelfs geweten dat je 5€ of zo per jaar moest neertellen om het te mogen gebruiken. Als u bankkaart kapot is ben je meestal hetgeen er opstaat ook nog eens kwijt. Ik moet geen proton meer hebben. Dat bakje waar je u proton mee kon opladen heb ik ook nog gekend, dit was inderdaad serieel aangesloten met de computer.
als moderator onzin uitkramen ?
bankkaart kapot = bankkaart inleveren in kantoor , na een paar daagjes staat uw saldo proton op uw rekening.
eerst info nemen alvorens onzin uit te kramen.
maar ja van 't stad he.
TiTanium
Moderator
Moderator

2x voorgehad dat men chip stuk was (u bankkaart werkt via die chip...) en 2x centjes van proton kwijt. Was al een geluk nooit meer dan 5€, maar sindsdien gebruik ik het gewoon niet meer. Indien men nog data kan recupereren uit de chip staat het inderdaad na enkele dagen terug op u rekening.

o Onleesbaar via protonlezer
o Terugbetaling protonsaldo < 5 EUR Niet mogelijk
o Terugbetaling protonsaldo vanaf 5 EUR Bij onbeschadigde chip: gratis
Bij beschadigde chip: 2 EUR

zou ook de reden kunnen zijn...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

VOiD schreef: Dat bestaat al en noemt 'Credit Card'. Alleen zijn we in Belgie wat terughoudend om daarmee te betalen omdat 'je dan wel iemand moet zijn die schulden heeft en op krediet koopt'. En vergeet niet dat we ook verwend zijn geweest door Bancontact waardoor kredietkaarten een achterstand hebben qua gebruik in Belgie. De hoge comissies doen er natuurlijk ook geen goed aan.
Aangezien Belgische burgers(dus niet de overheid) het minst aantal schulden hebben, is dat misschien nog niet eens zo een slecht idee. In landen waar de CC gemeengoed is liggen die een pak hoger.
Feit is, dat het voor veel mensen psychologisch een verschil maakt dat er geld van rekening direct gaat of er een schuld wordt opgebouwd die er later afgaat.
En in Belgie heb je dan nog het voordeel(waarschijnlijk dankzij BC dat een CC waarbij het geld er in een keer van je rekening getrokken wordt standaard is. In andere landen(bv. de VS) biedt men vooral CC met gespreid betalen aan(natuurlijk met bijbehorende interresten). Probeer er dan nog maar eens aan uit te komen als niet-boekhouder.
Ik heb een CreditCard omdat het anders quasi onmogelijk is om (interntionaal) on-line te shoppen).
Maar ik zou toch de voorkeur geven aan een Europees/Wereldwijd alternatief voor Bancontact(een debetkaart dus), spijtig genoeg zal dat er door de almacht van Visa/Mastercard waarschijnlijk niet van komen.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

fendtje schreef:
TiTanium schreef:Vind niet dat proton veel succes heeft gekend. Ik heb zelfs geweten dat je 5€ of zo per jaar moest neertellen om het te mogen gebruiken. Als u bankkaart kapot is ben je meestal hetgeen er opstaat ook nog eens kwijt. Ik moet geen proton meer hebben. Dat bakje waar je u proton mee kon opladen heb ik ook nog gekend, dit was inderdaad serieel aangesloten met de computer.
als moderator onzin uitkramen ?
bankkaart kapot = bankkaart inleveren in kantoor , na een paar daagjes staat uw saldo proton op uw rekening.
maar ja van 't stad he.
En toch heb ik dit voorval ook reeds gehad! Of kraam ik nu ook onzin uit als moderator? De helft van de keren is de chip zelfs compleet onleesbaar! Overigens ik ben niet van 't stad. Van ver erbuiten zelfs...

Telefonie = EDPnet + OVH
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik was vroeger klant bij ING. Er stond op mijn bankkaart ook een Proton functie. Die functie moest in de bank geactiveerd worden, zoniet kon je ze niet gebruiken. Ik had ze nooit laten activeren, maar op een bepaald ogenblik heb ik dan toch maar geprobeerd om er geld op te zetten, 50 euro. Tot mijn grote verbazing lukte dat nog ook. Daar stond ik dan met mijn 50 euro op de Proton. Want gebruiken kon ik dat bedrag niet omdat Proton niet actief was. Heeft er dus een hele tijd op gestaan tot ik van bank veranderd ben. Toen heb ik hen daarop gewezen en dat ik mijn 50 euro wel even terug zou willen. Bij de bank dachten ze dat ik hen voor de gek hield, maar ze moesten tot hun scha en schande toegeven dat ik wel geld had kunnen zetten op het Proton gedeelte alhoewel het nooit actief is geweest. Niemand die begreep hoe het kon. Ze hebben het dan maar geweten aan een software fout.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

fendtje schreef:bankkaart kapot = bankkaart inleveren in kantoor , na een paar daagjes staat uw saldo proton op uw rekening.
maar ja van 't stad he.
Een cola automaat met proton is vast wel verbonden op een of andere manier met de bank dus volgens u om u saldo te controleren :nono:
(in dat geval zou het eenvoudig zijn u saldo van thuis te opwaarderen ook)

Nog nooit niet voorgehad dat proton niet ging? meestal zit het geheugen van die toestellen dan vol met transacties, of is het te lang geleden dat de transacties uitgelezen zijn.

Een moderator kan ook fouten maken en wat maakt dat nu uit of iemand van 't stad is of niet.
Je kan vooroordelen hebben over Antwerpenaren en al wat je wil, laten we niet veralgemenen.

Ook even toevoegen dat DB wel goed met CC transacties omgaat.
Deze worden "gereserveerd" zoals een gewone transactie zodat je een lopend overzicht hebt van je saldo op het einde van de maand.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Zoals al gesuggereerd wordt w Proton saldo bewaard op uw kaart. Daarom is het niet mogelijk om je saldo te herladen onder je kaart of bij een volledig defecte kaart het saldo te recuperen. In de praktijk kunnen ze vaak nog het saldo van een deels defecte kaart halen.

Volgens mij zit het zo in elkaar

Bancontact/Proton in de winkel
Handelaar mag vragen wat hij wilt.
Kredietkaart in de winkel
Handelaar mag geen extra kosten innen.
Bancontact/Proton/Kredietkaart online
Er mochten transactiekosten geïnd worden.

Wanneer er een extra kost voor Bancontact bijkomt (al kom ik dat zelden tegen), dan vraag ik naar kredietkaart, en als dat niet gaat, dan betaal ik cash. (Of ga ik cash afhalen)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”