VDSL2Tool 2.2

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Lord Utopia schreef:U bent fout. Ik heb een Start én een Comfort, en bij de eerste krijg ik maar 3 Mbps. En bij Comfort krijg ik geen 2,5 Mbps upload. Maar daar gaat dit topic dus niet over.
Als ik het goed begrijp heb jij dus 2 VDSL lijnen...een comfort die wel de volle snelheid haalt en een start die maar tegen 3mbit gaat? Vanwaar juist deze combinatie?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

een thuis en een op kot denk ik :)
beide ADSL
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Inderdaad, maar die thuis is VDSL met 16,5 / 2 profiel en op kot 3 / 0,384 profiel.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Waar zit je op kot als ik vragen mag? Hopelijk moet je deze lijn niet met teveel mensen delen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Lord Utopia schreef:U bent fout. Ik heb een Start én een Comfort, en bij de eerste krijg ik maar 3 Mbps. En bij Comfort krijg ik geen 2,5 Mbps upload. Maar daar gaat dit topic dus niet over.
Quistnix heeft het inderdaad fout. Als je lijnprofiel 16,5/2 is kun je in upload natuurlijk niet hoger dan de syncsnelheid ( 2 Mpbs dus).
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 401
Lid geworden op: 20 aug 2011, 11:52
Twitter: tendonsie
Locatie: Wervik, België
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

Als je deze resultaten ziet,
is het mogelijk dat ze me op een 30/6 lijn gooien over een korte termijn ?

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  20056 kbps        2040 kbps
Modem max:             56604 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        46474 kbps         9737 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           512 m Estimated!
Training margin:       24.4 dB
Attenuation:           16.7 dB
Gebruikersavatar
LPS
Premium Member
Premium Member
Berichten: 529
Lid geworden op: 10 jun 2008, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 37 keer

Mss een stomme vraag: vanaf wanneer kan je deze tool gebruiken?
Op mijn lijn zou vanaf 1/2 VDSL2 beschikbaar moeten geweest zijn, maar er zijn enkele technische vertragingen zeiden ze via 0800 22 800. Kan ik dit nu al testen om het in het oog te houden of het beschikbaar is? Of pas als het actief staat?
Samsung A3 + Proximus forcms088
Pack: Proximus Familus
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

tendonsie schreef:Als je deze resultaten ziet,
is het mogelijk dat ze me op een 30/6 lijn gooien over een korte termijn ?

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  20056 kbps        2040 kbps
Modem max:             56604 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        46474 kbps         9737 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           512 m Estimated!
Training margin:       24.4 dB
Attenuation:           16.7 dB
Hoogst waarschijnlijk niet.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Werkt de VDSL2Tool ook met de bbox2 in bridge mode?
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Het woord "bridge" wordt hier soms in verschillende betekenissen gebruikt.
  • Je bedoelt met "bridge mode" dat je een router gebruikt met PPPoE ?
    Of bedoel je "fully bridged" (LAN en TV poorten op hetzelfde netwerk) ?
Voor zover je met de PC, waarop VDSL2 Tool draait, op de webinterface geraakt van de BBox2 moet dat werken !
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Ik bedoel met "bridge mode" dat ik de bbox gebruikt met PPPoE.
Hij wordt alleen voor internet gebruikt.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Dit moet inderdaad werken want mijn bbox staat ook bridged pppoe via bbox2 (niet full routed ) en dit werkt zonder probleem.
mvg.
Gebruikersavatar
LPS
Premium Member
Premium Member
Berichten: 529
Lid geworden op: 10 jun 2008, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 37 keer

Eindelijk kan ik het testen, maar het lijkt erop dat er iets mis is met m'n VDSL2+ lijn... Ik heb een repairprofile. Iemand een idee hoe dat komt (op basis van onderstaande gegevens)?

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  9064 kbps        552 kbps
Modem max:             18408 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        15113 kbps         3166 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           336 m Estimated!
Training margin:       20.2 dB
Attenuation:           5.8 dB
Samsung A3 + Proximus forcms088
Pack: Proximus Familus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Op basis van de resultaten kunnen wij niet weten waarom jij op een repair profiel staat.
Theoretisch is dat alleen mogelijk als er iets met je binnenhuisbekabeling niet OK is.
In zeldzame gevallen kan de oorzaak ook buitenhuis zijn.
  1. Zorg er eerst en vooral voor dat je binneninstallatie conform is.
  2. Doe dan de automatische lijn test via 0800 22424; dit zal je weer op een normaal provisioning profiel zetten
  3. Indien het probleem blijft aanhouden, bel je best de storingen (0800 22700)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
LPS
Premium Member
Premium Member
Berichten: 529
Lid geworden op: 10 jun 2008, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 37 keer

Vreemd, eerst krijg ik het onderstaande resultaat, en 2 minuten nadien terug het 'repairprofile'...
(voor het bellen naar 0800: 8 down, 0.5 up; daarna eventjes 28.5 down, 1.9 up; en nu terug 8-0.5)

Bizar! Het zal aan de binnenbekabeling liggen (ingewikkeld wegens aansluiting bij naastgelegen huisbaas) vermoed ik. Maar het is iig al beter dan vroeger (4 down, 0.4 up).

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  29920 kbps        6048 kbps
Modem max:             94444 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        77543 kbps         16246 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           371 m Estimated!
Training margin:       25.7 dB
Attenuation:           11.9 dB
Samsung A3 + Proximus forcms088
Pack: Proximus Familus
Gebruikersavatar
LPS
Premium Member
Premium Member
Berichten: 529
Lid geworden op: 10 jun 2008, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 37 keer

Ik heb de storingen gebeld (die overigens binnenkort niet meer via 0800/22 700, maar via 0800/22 800 te bereiken zijn), zij zeiden dat het wsl ligt aan het feit dat de modem niet aan punt staat waar het koperpaar het huis binnenkomt.

Maar dat was juist het probleem, als de modem daar staat is het wifisignaal niet sterk genoeg om uit de kelder te komen. En via draad (utp) is niet mogelijk want er ligt enkel koper. Daarom dat een BGCtechnieker een VDSLpunt is komen installeren, de draad heeft doorgetrokken tot waar de modem nu staat (in de kamer, utp > pc).

Vreemde uitleg, want thuis hebben we het op dezelfde manier gedaan en daar halen we wel redelijke snelheden (25 down).
Zou er een manier zijn om toch profiel 17a permanent te laten activeren zonder dat de centrale me automatisch op 8d zet? Het zou een hele verbetering zijn (8 > 28 down, 0.5 > 2 up)!
Samsung A3 + Proximus forcms088
Pack: Proximus Familus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

LPS schreef:Bizar! Het zal aan de binnenbekabeling liggen (ingewikkeld wegens aansluiting bij naastgelegen huisbaas) vermoed ik. Maar het is iig al beter dan vroeger (4 down, 0.4 up).
LPS schreef:Maar dat was juist het probleem, als de modem daar staat is het wifisignaal niet sterk genoeg om uit de kelder te komen. En via draad (utp) is niet mogelijk want er ligt enkel koper. Daarom dat een BGCtechnieker een VDSLpunt is komen installeren, de draad heeft doorgetrokken tot waar de modem nu staat (in de kamer, utp > pc).
In de ene post zeg je dat de binnenbekabeling "nogal ingewikkeld" ligt, in de andere post zeg je dat de kabel gewoon is doorgetrokken naar de living (daar is dus niets "ingewikkelds" aan) ...
Wat bedoel je dan met "nogal ingewikkeld" ?

Feit is dus dat je - door de fouten op je binnenbekabeling - telkens terug op repair gaat.

Ideaal is, dat de modem "rechtstreeks" op de Belgacom intro komt. Maar dat moet niet noodzakelijk in de kelder zijn.
Voor mijn part mag je modem 50 meter verder staan, of bij je gebuur, of achteren in je tuinhuis .... zolang die maar rechtstreeks verbonden is met de Belgacom intro. Natuurlijk: hoe korter hoe beter.
Dat wil dus zeggen:
  • - geen enkele andere aftakking tussen de intro en de modem (vb andere telefoonstekkers in huis).
    - alle oude ADSL splitters weg.
    - een rechstreekse verbinding, met degelijke kabel (mag UTP zijn, mag VVT zijn (vb 1 x 4 x 0.6).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
LPS
Premium Member
Premium Member
Berichten: 529
Lid geworden op: 10 jun 2008, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 37 keer

Awel, over het feit dat het ingewikkeld is: ik woon in een studio achter de verhuurder. Er komen 2 koperparen binnen (2x2) in de kelder van de verhuurder, eentje voor mijn verhuurder en eentje voor mij. Vroeger was dat een twinline op het adres van mijn verhuurder. Die van mij lopen door tot aan mijn studio, een stuk verder achterin. Na veel geprul en gegraaf was het de technieker gelukt om ook mijn koperpaar aan te sluiten als zijnde een koperpaar voor een apart adres, dus niet meer als twinline op hetzelfde adres. De technieker van BGC heeft (normaalgezien) geregeld dat mijn koperpaar in de kelder rechtstreeks doorloopt naar mijn studio, waar de bbox2 staat.

Hoewel de situatie ingewikkeld WAS, zou die eenvoudiger gemaakt moeten zijn door de technieker (afsplitsen en 1 aparte lijn van maken = ik dacht dat het gewoon doorgetrokken was (dus 'simpel')), maar blijkbaar is er toch iets fout gegaan en IS het nog steeds ingewikkeld. Ik ging er ten onrechte van uit dat de technieker de ingewikkelde situatie had opgelost, ze zóu gewoon doorgetrokken geweest moeten zijn.

Aangezien ik er over enkele maanden weg ben ga ik geen technieker meer betalen om het te komen nakijken (naar de intro denk ik). Het kan immers ook nog liggen aan de kwaliteit of mogelijke aftakkingen van 'mijn' koperpaar. Ik heb er geen idee van hoe de verhuurder dat bij de aanleg ervan al dan niet conform de richtlijnen heeft uitgevoerd, er is ook nog een kans om daar een probleem te hebben.

Soit, iets om rekening mee te houden op de volgende woonplek :').
Samsung A3 + Proximus forcms088
Pack: Proximus Familus
yoho
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 sep 2005, 13:46
Locatie: Roeselare-Beveren
Bedankt: 1 keer

ik heb belgacom comfort via vdsl en bbox2, dit zijn mijn waardes met de tool:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  20056 kbps        2040 kbps
Modem max:             61888 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        50813 kbps         10646 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           526 m Estimated!
Training margin:       28.4 dB
Attenuation:           14.2 dB
Zou men mij bij belgacom op 30/2.5 profiel kunnen plaatsen met deze waardes of is dit moeilijk te zeggen ?
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

ik vrees ervoor
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

volgens mij is een 30/2 mogelijk.
mvg
yoho
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 sep 2005, 13:46
Locatie: Roeselare-Beveren
Bedankt: 1 keer

twee tegenstrijdige reacties, aan wie kan ik mij richten om dit te vragen ? het 0800 nr. van Belgacom ?
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

volgens mij doet men geen profielverhogingen op aanvraag. als u meer aankan dan uw huidige profiel dan zal de DLM uw profiel wel aanpassen. voor de rest is het koffie-dik kijken, op de afstand van het tooltje baseer ik mij alvast niet, want dit is berekende waarde. een attenuation van 14.2 dB is niet schitterend, vandaar mijn vrees
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

't hangt er van af op wie je valt denk ik, er zijn er toch al die mij gemeld hebben dat ze bij BGC op hun vraag het wel gedaan hebben.
officieel vind je daar niks van terug maar ja waarom niet gewoon de vraag stellen daar riskeer je toch niks mee toch !

0800 22 800
'k zou dit niet vragen tijdens weekend omdat bepaalde diensten niet beschikbaar zijn tijden 't weekend

mvg
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

yoho schreef:twee tegenstrijdige reacties, aan wie kan ik mij richten om dit te vragen ? het 0800 nr. van Belgacom ?
Dat komt omdat je de vraag verkeerd stelde :).
Je vroeg: Zou men mij bij belgacom op 30/2.5 profiel kunnen plaatsen met deze waardes of is dit moeilijk te zeggen ?

De antwoorden zijn niet tegenstrijdig:
  • - het antwoord van xenne ("ik vrees ervoor") was juist: om 30/2.5 te krijgen moet je op het 30/6 profiel komen. Dat zal niet lukken met je lijn.
    - het antwoord van jackho ("een 30/2 is mogelijk") was ook juist: DLM zal je - voor zover je lijn het aankan - op 25/2 of 30/2 brengen.
Hiervoor moet je niets doen, gewoon rustig afwachten. En zeker geen automatische lijntests enz doen, want dan val je telkens terug op het begin profiel, die bij jouw lijn hoort (afstand 410m - 700m = 20/2).
jackho schreef:'t hangt er van af op wie je valt denk ik, er zijn er toch al die mij gemeld hebben dat ze bij BGC op hun vraag het wel gedaan hebben.
Op wie je ook valt, ze gaan geen lijn met deze waarden manueel op 30/6 brengen, hoor!
Als ze het al doen, dan zal het zijn bij lijnen:
  • - waar je "borderline" uit de boot viel (vb: 415m, 0.41dB) ...
    - waar de automatische provisioning een te laag profiel gaf, niettegenstaande de goede lijnwaarden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Dit is nochtans gebeurd bij een collega van mij, ik stond er naast als hij belde hij stond op 30/6 en na wat heen weer gestuur van de ene dienst naar de andere ,
kawam hij blijkbaar bij de goed persoon terecht en na 5 minuten stond hij op 50/6 !
Dus blijkbaar kunnen ze dan toch iets forceren maar wat of hoe dat weet ik niet.
Ik kan alleen maar zeggen dat er mij nog gezegd hebben dat ze na telefoneren en aandringen opeens op een hoger profiel stonden, dus ik denk dat bgc bij die personen toch de DLM nog niet zijn werk hebben laten doen want anders zouden ze al op een hoger profiel gestaan hebben zonder te moeten bellen.

mvg
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

jackho schreef:kawam hij blijkbaar bij de goed persoon terecht en na 5 minuten stond hij op 50/6 !
Dat is gewoon DLM activeren, dat is iets anders dan iemand - waarvan de lijnwaarden niet zouden voldoen - in een hoger profiel zetten!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

ja tegen een specialist durf ik niet meer verder discussieren :wink:

Nog een goeie zondagavond en bedankt voor de info trouwens.

mvg
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”