Rekening rijden in Leuven

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Duizend wa voor ne zever vertelt gij hier allema :eek:

Vergeet ni dat boven die 125 euro/maand ook nog het leasebudget als vervanging van het loon moet geteld worden (400-700 bruto/maand).
(Waardoor het eigelijk niet meer interessant is een bedrijfswagen te hebben als je binnen een straal van 10km woont en daarbuiten prive ook niet veel meer rijd.)
Ik kan daarbij r2504 gelijk geven, het parkeren is ook niet goedkoop ivg met het openbaar vervoer (het openbaar vervoer dat voor 15% wordt betaald door de gebruikers en voor 85% door de staat.)

Daarbij kan ik u zeggen als je beroepshalve en woon-werkverkeer 30.000km/jaar doet, je in je `vrije` tijd niet veel zin meer hebt om nog veel rond te bollen.
Laat staan om er elke km uit te persen!
Dat gij zoiets wel denkt zegt meer over uzelf, dan over de bedrijfswagengebruiker...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

r2504 schreef:
Jack Daniels schreef:Waarom dan nog een privé auto? Omdat zij een beperkt aantal km per jaar privé mogen rijden met de bedrijfsauto. Zij worden gecontroleerd. Alles wat boven die limiet zit moeten ze betalen. Daarom dat ze nog een privé auto hebben om zich privé te kunnen verplaatsen, wat uiteindelijk goedkoper uitkomt.
Indien je verhaal zou kloppen zie ik niet in waarom ze dan nog een firmawagen hebben... dan laten ze beter de overige kilometers ook uitbetalen als onkosten aan de gangbare tarrieven, en als je dan tevreden bent met een klein/ouder autootje kan je er zelfs nog extra aan verdienen. Er zijn trouwens officiele regelingen van de fiscus voor het privégebruik van firmawagens en hoeveel je precies wordt belast... raar verhaal dus.
Ik heb het nog eens nagevraagd. Zij mogen zelfs geen privé kilometers met hun bedrijfsauto's afleggen. Toen mijn schoonzuster in zwangerschapsverlof was, moest zij zelfs haar auto inleveren tot op het moment dat ze weer kwam werken. Mijn broer en zijn vrouw moeten zeeschepen controleren op zeewaardigheid, een beetje zoals wij met onze auto naar de autokeuring gaan. Zij werkt voor de Vlaamse Gemeenschap, hij voor de Germanische Lloyd. Beiden rijden ze van de ene haven naar de andere (Antwerpen, Gent, Zeebrugge, Rotterdam, Frankrijk,...) Los van het feit dat mijn broer dan nog af en toe eens een cursus moet gaan volgen in Duitsland. Vandaar die firmawagen. Als ze dus hun privé auto zouden gebruiken voor hun werk, dan moeten ze er 2 kopen. Nu hebben ze er slechts 1 moeten kopen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

En zij zullen dus ook geen bijdrage moeten betalen vermits ze de wagens enkel voor het bedrijf mogen gebruiken.
duizend schreef:Openbaar vervoer is zeker niet perfect, maar ik ken er veel die vandaag een paar uur extra genot hebben gehad van hunnen auto op weg naar of in Antwerpen, maar ja de file dat hoort er bij hé dat is logisch, dat is normaal
Met dank aan al diegenen die de Oosterweelverbinding al jaren tegenhouden.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:Parkeren duurder dan een rit naar de zee en terug komaan zeg. :bang:
Via een RailPass betaal je 7.4 euro per rit, heen en terug dus 14.80 euro... probeer daar maar eens een gans weekendje voor te parkeren aan onze Kust (of waar dan ook in Belgie). Dus ja, ondanks dat ik een gratis wagen heb betaal ik meer (de reden kon je hierboven al lezen) voor m'n verplaatsingen dan met het openbaar vervoer.
duizend schreef:Er staat al een bedrijfswagen voor mijn deur en neen ik moet er echt geen tweede bij hebben, wat is daar nu het nut van.
Als ik je zo hoor ben je dan echt wel dom... jij doet alles met het openbaar vervoer (althans dat wil je ons toch laten doen), maar kiest wel voor een bedrijfswagen in plaats van een hoger loon :bang:
duizend schreef:ik ken er veel die vandaag een paar uur extra genot hebben gehad van hunnen auto op weg naar of in Antwerpen,
Het jaar dat ik de trein heb genomen naar Brussel heb ik heel wat meer tijd verprutst aan gemiste verbindingen, stakingen en afgeschafte treinen... daar kan ik gerust al wat uurtjes voor in de file staan (en dan zit ik droog, lekker warm, geen luidruchtige medepassagiers en heb ik m'n eigen muziekje).
Jack Daniels schreef:Ik heb het nog eens nagevraagd. Zij mogen zelfs geen privé kilometers met hun bedrijfsauto's afleggen. Toen mijn schoonzuster in zwangerschapsverlof was, moest zij zelfs haar auto inleveren tot op het moment dat ze weer kwam werken.
Dan is het volgens mij ook geen bedrijfswagen in de normale context maar een "pool wagen". Dit zijn auto's waarvoor je zelf geen bijdrage moet betalen, en die in princiepe iedere avond terug op de parking van het bedrijf moeten geplaatst worden (je moet dus met je eigen auto van en naar het werk - tenzij deze afstand groter is dan naar je plaats van tewerkstelling). Je kan dit vergelijken met de Belgacom/Telenet auto's.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

@r2504: beiden gaan met deze bedrijfsauto naar het werk en rijden er 's avonds mee terug naar huis. Zoals eerder geschreven, rijden zij met hun bedrijfsauto van de ene haven naar de andere, maar niet alleen dat. Ze rijden binnen een bepaalde haven van de ene kaai naar de andere om schepen te controleren. Maar beide firmawagens staan elke avond (en in het weekend) netjes thuis voor de deur geparkeerd. Ze rijden daarom niet noodzakelijk naar de fysieke locatie van hun werkgever (het gebouw) maar wel naar hun werk in de zin van "op die plaats moeten ze zijn om hun werk te doen", dus de ene of andere haven in binnen- of buitenland.
Ik had trouwens onlangs de mogelijkheid om de firmawagen van mijn broer over te kopen voor 5000 euro, een Golf Plus. Elke 4 jaar gaan die auto's steevast de deur uit en worden ze vervangen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Jack Daniels schreef:@r2504: beiden gaan met deze bedrijfsauto naar het werk en rijden er 's avonds mee terug naar huis.
Zoals ik al eerder schreef is dit toegelaten onder bepaalde voorwaarden, namelijk dat ze dichter bij hun plaats van tewerkstelling wonen dan het bedrijf zelf (het zou namelijk gek zijn een omweg te maken voor het ophalen van een wagen).
Jack Daniels schreef:Maar beide firmawagens staan elke avond (en in het weekend) netjes thuis voor de deur geparkeerd.
Dit is inderdaad de voorwaarde van een "pool wagen"... dergelijke wagens zijn dus ook niet persoonlijk toegekend (vandaar dat je ze ook moet afgeven tijdens zwangerschapsverlof ed. zodat iemand anders hem dan kan gebruiken om de functie uit te voeren). Op dergelijke wagens moet je dus ook geen belasting betalen (vraag dat ook maar eens aan hun), in tegenstelling tot een normale bedrijfswagen.
Jack Daniels schreef:Elke 4 jaar gaan die auto's steevast de deur uit en worden ze vervangen.
Uiteindelijk is het ook gewoon leasing...
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

r2504 schreef: Via een RailPass betaal je 7.4 euro per rit, heen en terug dus 14.80 euro... probeer daar maar eens een gans weekendje voor te parkeren aan onze Kust (of waar dan ook in Belgie).
Klopt! Om nog een voorbeeld te geven: als ik in Leuven centrum moet parkeren omdat ik bij een klant moet zijn, kost me dat meer dan 16 € (!) om nog geen 10u te parkeren... Ik ben er dus zeker van dat een treinticket dikwijls goedkoper uitkomt dan met mijn bedrijfswagen te gaan! Alleen omwille van flexibiliteit is het meestal onmogelijk!
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 okt 2006, 01:22
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

r2504 schreef:Via een RailPass betaal je 7.4 euro per rit, heen en terug dus 14.80 euro... probeer daar maar eens een gans weekendje voor te parkeren aan onze Kust (of waar dan ook in Belgie).
Goed, ik doe een poging ...

In Nieuwpoort (waar we soms bij vrienden gaan - zijstraat lombardsijdestraat) sta je gratis op wandelafstand van het strand. En daar is redelijk wat parkeerplaats voorzien. :banana:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

theduvelking schreef:Goed, ik doe een poging ...
Ik ontken ook niet dat het wel goedkoper kan... maar het is niet de reden om de firmawagen te gebruiken om naar de Kust te rijden. Sterker nog, als ik morgen 10 euro cadeau krijg van de NMBS als ik naar de Kust rij, dan zal ik het nog niet doen omdat het niet flexibel is en het nodige comfort ontbreekt (ik ga ook niet met m'n valies door half Nieuwpoort sleuren).

Iedereen die dus denkt dat iemand z'n firmawagen gebruikt omdat het "gratis" is is gewoon fout !
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Wat de meeste mensen vergeten: wij betalen al decennia km vergoeding.
Hoeveel % van de prijs van de benzine/diesel is belasting denk je? :wink:
Een redelijke faire tax zelfs, degene die meer verbruikt/vervuilt betaald meer.

Km vergoeding is de zoveelste belasting op de auto & maar voor één ding goed: de staatskas, niks anders.

Ps. Ik doe 40.000km per jaar met bedrijfswagen (dik tegen men goesting :wink:) en men privé km's met de motor want die auto kan ik niet meer zien of luchten :lol:
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Ik vind dat je ook een onderscheid moet maken tussen mensen die hun bedrijfswagen actief voor het werk gebruiken en zij die dit 'passief' doen. Zo heb ik bv. veel collega's die gans het jaar door enkel naar kantoor komen van 9 to 5. Dit terwijl ik 6x per jaar op kantoor kom en de rest van m'n tijd bij klanten spendeer. Als je dan weet dat op 200m van ons kantoor een treinstation is en voor de deur een bus- en tramhalte, tja.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Vraag is welke treinverbindingen/busverbindingen er dan toekomen in dat station.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”