Rekening rijden in Leuven

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

duizend schreef: Firmawagens ... tja dat moeten ze inderdaad veeeeeel zwaaarder belasten, want met de firmawagen kijk je niet op de km's ze zijn toch gratis. Trouwens als ze de firmawagens afschaffen denk ik dat de files met de helft dalen.

En nogmaals ik zeg nergens dat je onder de kerktoren moet werken. Wat is nu 50 km als je een goeie treinverbinding hebt ...
maar ja we rijden toch zo graag auto hé
Wat een onzin verkondig jij hier toch? Het bedrag wat van mijn loon wordt afgehouden voor het privé gebruik van mijn auto, is volgens jou gratis? Net zoals voor alle andere mensen die een firmawagen hebben? Als ruim 125 euro per maand voor jou gratis is, krijg ik dan wat gratis euro's van jou?
Ik heb elke dag een rit van 120 km (heen en terug) voor de boeg. Er is GEEN openbaar vervoer mogelijk. En waarom dichter bij huis gaan werken? De reden dat ik hier werk is omdat mijn vorig werk goed leek op de Titanic. Gelukkig voor mij ben ik van boord gegaan voor dat het boeltje daar ten onder is gegaan. Wie er gebleven is, die is er heel slecht van af gekomen. En ik denk dat ik nog altijd zelf uitmaak waar ik werk.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 44 keer

Bedrijfswagens komen nog wel altijd een stuk goedkoper uit dan een privéwagen. Voor het geen jij betaalt aan uw auto (met ongelimiteerde km's), heb ik nog geen km gereden met mijn auto als jonge chauffeur, enkel mijn verzekering, taks en onderhoud is betaald met ongeveer 1500 euro. Dus voordeel met een firmawagen heb je altijd. Hetgeen ik wel opmerk met mensen die een bedrijfswagen hebben is dat ze sneller eens ergens naartoe zullen rijden en hun auto slecht behandelen( is uiteraard een veralgemening, maar het valt me wel op).
Nu firmawagens afschaffen vind ik geen goed idee, het probleem dat zich nu enkel voordoet is dat er een heel deel mensen een bedrijfswagen krijgen zonder dat ze deze eigenlijk nodig hebben voor hun werk, gewoonweg omdat het voordeliger is voor het bedrijf. Aan de andere kant zou ik iedereen die een bedrijfswagen weigert goed gek verklaren :D
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik ga hier wel eerlijkheidshalve bij vemelden dat ik vele jaren terug in Brussel heb gewerkt. Elke dag met de trein heen en terug. Ik vermeld er ook meteen bij dat ik vlakbij een van de stations in Brussel werkte (Noord of centraal). In Dendermonde woon ik ook vlakbij het station. Ik moest dus nooit ver te voet gaan. Onder deze omstandigheden, maar ik geef toe dat ze eerder uitzonderlijk zijn, zou ik zelfs met de auto niet willen gaan werken. Maar wie kan zeggen dat hij vlakbij een station van vertrek woont en vlakbij een station van aankomst werkt? Het gros van de werkende Vlaming heeft die eer niet. Vaak gaat hij in een grootstad werken en raakt hij op zijn werk met een combinatie van verschillende transportmiddelen. Reken uit hoeveel tijd je verliest. Als men mij hier in België openbaar vervoer kan bezorgen zoals dat in Spanje het geval is, dan teken ik meteen om met het openbaar vervoer te gaan werken. Helaas is dit wishful thinking.
Enne... niet gelezen van de extra belasting op firmawagens? Daarom dat zoveel mensen hun bedrijfswagen van de hand doen en privé een auto kopen. Komt voor hen fiscaal aantrekkelijker uit. En mij gaat het ook een pak extra kosten. Eigenlijk ben ik goed gek dat ik überhaupt nog WIL werken. Ik werd al uitgemolken als een koe, maar met die nieuwe belasting is het hek helemaal van de dam. Ik die dus wil werken, ik moet en zal (financieel) bloeden. Is het dan gewoon niet beter dat ik mijn werk laat voor wat het is en ga stempelen? Toch maar niet doen? Want dan krijg ik hier weer commentaren, dat ik een profiteur ben, dat ik niet wil werken, dat ik van de gemeenschap leef... Tja, je moet wel weten wat je wil hee?
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 17 jan 2012, 15:17, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Jordy1990 schreef:Bedrijfswagens komen nog wel altijd een stuk goedkoper uit dan een privéwagen.
Dat gaat niemand ontkennen... maar om te stellen dat we voor ons plezier rondjes rijden omdat het toch gratis is, is een beetje kort door de bocht. Feit is wel dat we ergens naartoe moeten dat we dan met mijn auto rijden en niet met die van m'n vrouw... maar qua aantal kilometers maakt dat wederom geen verschil.
Jordy1990 schreef:het probleem dat zich nu enkel voordoet is dat er een heel deel mensen een bedrijfswagen krijgen zonder dat ze deze eigenlijk nodig hebben voor hun werk, gewoonweg omdat het voordeliger is voor het bedrijf.
Dat is inderdaad de essentie... alléén pakt men in Belgie steeds de gevolgen aan en nooit de oorzaak (grote loonlast). Maar zoals je aangeeft ken ik ook een aantal collega's die constant op bureel zitten en dus eigenlijk nooit verplaatsingen doen naar klanten... in die context is een firmawagen een verdoken vergoeding, in tegenstelling tot zij die dagelijks de wegen trotseren om te gaan werken in gans Vlaanderen en daarbuiten (daar kan je al beter van een giftig geschenk spreken).

Maar om terug bij de essentie te komen... iemand bestraffen die wil gaan werken is gewoon absurd ! Wil je trouwens het openbaar vervoer promoten, zorg dan gewoon dat het werkt, efficient en goedkoop is... je "klanten" zullen wel vanzelf komen, zonder dat je hen moet dwingen.
Jack Daniels schreef:Onder deze omstandigheden, maar ik geef toe dat ze eerder uitzonderlijk zijn, zou ik zelfs met de auto niet willen gaan werken.
Tja, ik ben ook een jaar met de trein gaan werken (terwijl ik dus een firmawagen heb) vanwege een project in Brussel... alléén was de trein een ramp (er gingen dan ook geen twee dagen voorbij of er waren ernstige vertragingen, gemiste aansluitingen of treinen die gewoonweg niet reden). Was men eens stipt dan voelde je je precies een varken op een beestenwagon.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Het probleem is niet dat firmawagens te weinig belast worden. het probleem is dat al de rest te veel wordt belast en dit de werkgever ergens verplicht om uit te wijken naar fiscaal interessantere alternatieven.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Jordy1990
Premium Member
Premium Member

r2504 schreef: Dat gaat niemand ontkennen... maar om te stellen dat we voor ons plezier rondjes rijden omdat het toch gratis is, is een beetje kort door de bocht. Feit is wel dat we ergens naartoe moeten dat we dan met mijn auto rijden en niet met die van m'n vrouw... maar qua aantal kilometers maakt dat wederom geen verschil.
.
Neen, het is perfect logisch dat je in dat geval de wagen van de firma neemt. Maar zo worden ook vaak korte verplaatsingen (<3km) met de auto gedaan, terwijl die perfect doenbaar zijn met de fiets. Dan nog niet te spreken van het verbruik, ik ken iemand ( mijn broer :D) die met een polo van het bedrijf rondrijdt met een gemiddeld verbruik van 7-8 liter/ 100 km terwijl VW 3-4 ltr/ 100 km aangeeft. Komt puur door het fel optrekken (zelfs op een koude motor). Dit zijn zaken die gebeuren met een bedrijfswagen omdat zij toch de diesel of benzine en de stukken niet zelf moeten betalen... Dat is, vind ik, het perverse aan de bedrijfswagens, maar nogmaals ik ben niet 100% tegen!
Mensen die voor het plezier rijden ken ik ook (privé- en bedrijfswagen), dus het gebeurt maarja ga je dan ook de motorrijders die voor hun plezier in de zomer de moto nog eens van onder het stof halen hiervoor straffen?...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Jordy1990 schreef:Maar zo worden ook vaak korte verplaatsingen (<3km) met de auto gedaan, terwijl die perfect doenbaar zijn met de fiets.
Ook een van de typische uitspraken... het enige wat ik eigenlijk aan korte afstanden doe is naar de supermarkt rijden... en ik zie me dat niet echt met de fiets doen (onze gemiddelde aankopen passen heus niet in een fiets tas). Trouwens dergelijke verplaatsingen doe ik gewoon als onderdeel van m'n woon-werk verkeer... niet omdat het goedkoper is, maar gewoon omdat ik m'n tijd efficient wil gebruiken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

@Jordy1990: probeer maar eens een bak spuitwater (12 x 1 L) met de fiets te gaan halen. Tegen dat je honderd meter ver bent, hangt het zitje achterop de fiets tegen je achterband. En de drankencentrale bevindt zich op minder dan 3 km van mijn huis.
En ik treed r2504 bij wat dat betreft. Ik doe wel boodschappen in het weekend, maar als ik in de week boodschappen doe is het ook tijdens het woon-werk verkeer. Genoeg winkels die langs de baan liggen waar ik een en ander ga kopen (Aldi, Lidl, Colruyt, Delhaize, Carrefour...) Ik hoef er zelfs niet voor om te rijden. Gewoon de parking oprijden.
Jordy1990
Premium Member
Premium Member

Ik heb het dan ook niet over het naar de winkel gaan. Als ik een bak frisdrank moet gaan halen neem ik hier ook de auto voor, en toch bevindt de GB zich op slechts 300m.
Ik heb het meer over andere verplaatsingen: snel even naar het gemeentehuis, op familiebezoek,... waarbij je (meestal) toch geen liters drank moet meebrengen...
Ik kan uiteraard ook alleen maar spreken uit eigen ervaring met vrienden/ familie met een bedrijfswagen, en deze nemen voor élke verplaatsing hun bedrijfswagen... Toch goed om te horen dat niet iedereen zo'n ingesteldheid heeft..
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

duizend schreef:
Muziekbos schreef:
duizend schreef: Fiets tot pakweg 35 km enkel ...
toch geen probleem, zeker met de ebikes van tegenwoordig
Efkes serieus nu. Je hebt om 22 uur gedaan na een shift van 9 uur. Je gaat met de e-bike 35 km fietsen. En de volgende morgen moet je om 7 uur terug op je werk zijn voor een volgende shift van 9 uur. Plus natuurlijk ook nog je andere diensten dat je moet draaien.
Week na week, zomer en winter door. Ik vraag me af hoelang je het zal volhouden? Ook rekening houdend dat je lichaam het ook nog moet aankunnen. Niet iedereen is een jonge meid of gast van 20 lentes jong.
Dan moet je zeker ander werk zoeken : stoppen om 22u, terug beginnen om 7u :bang:
Oei, ik hoop maar dat je nooit een verpleegkundige nodig hebt...
Of stel je zelfs voor, opgeroepen worden in het holst van de nacht voor een trauma, 'sorry mevrouw, uw man zal het niet halen, de artsen en verpleegkundigen hebben geen bus meer' 8-)
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik dacht dat er ergens een regeltje was in de wetgeving dat klinkt als volgt "de tijd gedurende het einde van de werkdag en de hervatting ervan dient minimum 11 uur te bedragen". Is dit niet van toepassing bij jullie dan?

Ook verpleegkundigen etc hebben shiften...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
roebenofski
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 10 keer

r2504 schreef:
Jordy1990 schreef:Maar zo worden ook vaak korte verplaatsingen (<3km) met de auto gedaan, terwijl die perfect doenbaar zijn met de fiets.
Ook een van de typische uitspraken... het enige wat ik eigenlijk aan korte afstanden doe is naar de supermarkt rijden... en ik zie me dat niet echt met de fiets doen (onze gemiddelde aankopen passen heus niet in een fiets tas). Trouwens dergelijke verplaatsingen doe ik gewoon als onderdeel van m'n woon-werk verkeer... niet omdat het goedkoper is, maar gewoon omdat ik m'n tijd efficient wil gebruiken.
Mja, akkoord: als je naar de supermarkt gaat, ga je met de auto. Hoe dichtbij die ook gelegen is. Maar als ik naar de bakker ga, zie ik toch ongelooflijk veel mensen met de auto gaan, terwijl de fiets voor zo'n zaken toch veel handiger is.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ja is van toepassing voor verpleegkundigen, maar enkel bij roulementswijziging of als je een niet-cyclisch roulement hebt. Voor onvoorziene omstandigheden of als je het zelf aanvraagt is het wel toegestaan.
Zijn nog veel afdelingen met een cyclisch roulement waar het nog voorkomt.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bedankt voor de uitleg!

Telefonie = EDPnet + OVH
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Mocht rekening rijden ingevoerd worden, stel jezelf dan eens de vraag of dit kan in de plaats van de accijnzen op brandstof. Mocht het dan iets te maken hebben met milieuvriendelijkheid, dan kan je stellen dat iemand die de binnenstad gebruikt meer zal betalen, dan iemand die de autostrade gebruikt voor woon-werkverkeer. Men kan de rekening maken in functie van type van brandstof en soort gebruik van de wagen. Maak dan ook een onderscheid tussen korte en lange afstanden in functie van diesel/benzinerijder.
Je kan het dan ook doortrekken naar degene die de fiets neemt. Maak de kilometervergoeding voor dit soort woon-werkverkeer voordeliger.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Veel bedrijven (Colruyt is hier een gekend voorbeeld van) voorzien fietsen voor hun medewerkers. Zo is er in het station van Halle een serieus magazijn met Colruytfietsen. Vanaf daar kunnen ze dan naar de hoofdvestiging rijden.

Telefonie = EDPnet + OVH
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Medewerkers van de KUL (katholieke universiteit leuven) kunnen voordelig een fiets aanschaffen. Je merkt deze dan ook op aan de fietsenstalling van het station van leuven.
r2504 schreef:
Net om die reden heb ik een fietskar. Daar kan net iets meer in, en desnoods ga ik drie maal in de week mijn inkopen doen.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Korte afstanden of niet soms neem je gewoon de auto omdat je te lui bent....als ik juist wakker ben heb ik geen zin om op de fiets te springen!
Maar soms ga ik dan wel te voet naar de post of achter pitta das 3km heen en terug.

En bedrijfswagens van werknemers....ik zou eerder de zelfstandigen zwaarder belasten op hun wagens ze kopen soms gewoon maar een dure auto om kosten te maken(of waar komen die dure audi's en bmw's anders vandaan)...is dat een goed systeem?
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Een zelfstandige zal dat rekeningrijden dan wel doorrekenen aan de klant.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Vroeger ging ik per fiets ook 3/4 keer per week om boodschappen te voet of met de fiets. Als je bekijkt wat voor een tijdverspilling dit is! Je zou voor minder de wagen nemen en alle boodschappen in één keer doen. Maar nu een leuker alternatief gevonden : boodschappen via colruytsite doen...en thuis afgeleverd ;)

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Jordy1990 schreef:Ik kan uiteraard ook alleen maar spreken uit eigen ervaring met vrienden/ familie met een bedrijfswagen, en deze nemen voor élke verplaatsing hun bedrijfswagen...
Denk je nu echt dat dit gerelateerd is aan een bedrijfswagen of niet... ik zie hier niemand van de buren met z'n fiets ergens naar toe rijden (en ze hebben nochtans geen "gratis" bedrijfswagen), behalve in de zomer als het een lekker weertje is naar een terrasje. Als ik dit allemaal zo lees is het communisme binnen enkele jaren hier een feit... misschien tijd om naar Oost-Europa te verhuizen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik snap dat wel hoor, mijn Madam werkt op het 1ste bedrijf dat je hier tegenkomt, (amper 3km), als ze 7 keer per jaar met de fiets gaat is het veel.
Maar natuurlijk wel 2 keer per week gaan fitnessen natuurlijk.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Iceke : heb je al gevraagd waarom ze dat doet?

Telefonie = EDPnet + OVH
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Bij sommige idngen moet een (getrouwd) man zich nu eenmaal neerleggen. Daar is geen uitleg voor. Dat leer je nog wel, Krisken. :angel:
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Daarom dat ik niet getrouwd ben :) pure geldverspilling :) En moet ik mij meteen ook nergens bij neerleggen :p

Telefonie = EDPnet + OVH
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Jack Daniels schreef: Wat een onzin verkondig jij hier toch? Het bedrag wat van mijn loon wordt afgehouden voor het privé gebruik van mijn auto, is volgens jou gratis? Net zoals voor alle andere mensen die een firmawagen hebben? Als ruim 125 euro per maand voor jou gratis is, krijg ik dan wat gratis euro's van jou?
Ik heb elke dag een rit van 120 km (heen en terug) voor de boeg. Er is GEEN openbaar vervoer mogelijk. En waarom dichter bij huis gaan werken? De reden dat ik hier werk is omdat mijn vorig werk goed leek op de Titanic. Gelukkig voor mij ben ik van boord gegaan voor dat het boeltje daar ten onder is gegaan. Wie er gebleven is, die is er heel slecht van af gekomen. En ik denk dat ik nog altijd zelf uitmaak waar ik werk.
De km die je met je bedrijfswagen rijdt zijn gratis makker, of je nu 1 km of 5000 km per maand rijdt, je betaalt telkens enkel je abonnement van 125 euro ...
En dus kijk je niet op een km meer of minder.

zelfde als gratis bellen naar vaste nummers, het gesprek is gratis, het abbo kost geld
echt moeilijk te snappen hé :bang:
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Juist daarom, als je toch die 125 euro betaald, waarom zou je ze niet ten volle gebruiken?

Telefonie = EDPnet + OVH
duizend
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef: En omdat de kilometers gratis zijn denk je dat ik iedere dag voor m'n plezier rondjes rij rond de kerktoren om toch maar kilometers te hebben... ze zijn dan misschien wel gratis (we betalen daar trouwens ook belastingen op !), maar daarom mijn tijd nog niet, ook ik tracht de dingen een beetje efficient te doen.
bij de les blijven R en niets uit zijn verband halen
ik ben er zeker van dat jij in het weekend bvb. met je firmawagen naar de zee rijdt en niet met de trein want gebruik firmawagen is gratis en trein niet ...
daar gaat het over.

Allé en nu nen boom opzetten waarom het toch veel handiger is om met de auto een dagje naar zee te gaan
want ...

EDIT:
krisken schreef:Juist daarom, als je toch die 125 euro betaald, waarom zou je ze niet ten volle gebruiken?
Omdat inderdaad iedereen zo denkt en dat dit net de reden is dat er zoveel met de auto gereden wordt en er dus rekeningrijden zal ingevoerd worden.
Laatst gewijzigd door TiTanium 17 jan 2012, 21:17, in totaal 3 gewijzigd.
Reden: Dubbele Post samen gevoegd. Graag gebruik maken van knop WIJZIG als u het laatste andwoord gaf. Dank u.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Dan zal dat rekeningrijden toch voor den baas zijn :) Nummerplaat is op naam van firma, dus geen zorg voor mij :)

Telefonie = EDPnet + OVH
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Tja ook een lekker egoistische getinte mening ...
Typisch voor iemand met een firmawagen
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Wat is daar egoïstisch aan? Als mijn bedrijf mij een wagen geeft die ik buiten de diensturen mag gebruiken, dan gaat dat bedrijf zich niet bezighouden met welke rit privé is en welke rit voor bedrijfsdoeleinden. Wat met plotse oproepen (als je van wacht bent)?

Overigens : http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 09#p416183
Als ge in een boeregat woont en naar een onbereikbaar industriepark moet zijn de opties toch duidelijk
- verhuizen
- ander werk zoeken
- beide
- ermee leven en in de file staan en betalen wat het kost
Ook een oplossing voor jou hé : ga ook op zoek naar een bedrijf dat je een bedrijfswagen geeft en waarmee je buiten je diensturen mag rijden. Hoor ik een tikkeltje jaloezie? :roll:

Telefonie = EDPnet + OVH
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Hij formuleert het misschien een tikkeltje cru, maar in weze heeft hij ten dele gelijk.
Nogal wat bewoners van buiten de stad willen wel de lusten(werk, winkels), maar houden geen rekening met het plaatselijk vervoer(openbaar, fiets, voetgangers) in de stad.
En er zijn nu eenmaal veel auto's voor een beperkte oppervlakte, waar iedereen dicht op elkaar zit(typisch voor grotere steden).
Als dan nog al die plattelandsbewoners door de stad trekken om te gaan werken, shoppen,... dan zorgt dat nu eenmaal voor frustraties bij de stadsbewoners.
Ik heb dan ook geen enkel probleem dat dat probeert tegen te gaan door rekeningrijden, strengere regels voor bedrijfswagens,...

Overigens vind ik het nogal kort door de bocht dat iemand automatisch jaloers is op bedrijfswagens. Ik kan als programmeur perfect een job met bedrijfswagen vinden, maar ik ga liever met het openbaar vervoer. Dus voor mij weegt dat zwaarder door dan een bedrijfswagen
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Wel stroper wat is dan jouw oplossing voor je eerste paragraaf?

Telefonie = EDPnet + OVH
duizend
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef: Ook een oplossing voor jou hé : ga ook op zoek naar een bedrijf dat je een bedrijfswagen geeft en waarmee je buiten je diensturen mag rijden. Hoor ik een tikkeltje jaloezie? :roll:
Waarom zou ik dat doen ?
Dan staan er hier twee voor de deur :angel:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: De km die je met je bedrijfswagen rijdt zijn gratis makker, of je nu 1 km of 5000 km per maand rijdt, je betaalt telkens enkel je abonnement van 125 euro ...
En dus kijk je niet op een km meer of minder.

zelfde als gratis bellen naar vaste nummers, het gesprek is gratis, het abbo kost geld
echt moeilijk te snappen hé :bang:
Dan haal ik even het voorbeeld van mijn broer en zijn vrouw aan. Hebben 3 auto's, elk een bedrijfsauto en dan nog een privé auto. Waarom dan nog een privé auto? Omdat zij een beperkt aantal km per jaar privé mogen rijden met de bedrijfsauto. Zij worden gecontroleerd. Alles wat boven die limiet zit moeten ze betalen. Daarom dat ze nog een privé auto hebben om zich privé te kunnen verplaatsen, wat uiteindelijk goedkoper uitkomt.
Dat is blijkbaar ook moeilijk te snappen? Of wist je niet dat zoiets gebeurt?
En wat dan met diegenen die een bedrijfsauto hebben maar geen tankkaart? Die auto rijdt op water zeker? Dus je stelling van 1 km of 5000 km gratis per maand gaat niet op, want ze draaien zelf nog op voor het verbruik. Wat dat betreft spreek ik uit (persoonlijke) ervaring.
Toch ook niet zo moeilijk om te snappen dacht ik?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Mja er zijn ook bedrijfswagens die dienen om, naast woon-werkverkeer, de bedrijfszaken te doen. Mensen die omwille van hun beroep dus continue moeten rijden met de wagen (te denken aan techniekers van...isp's ;)). Een onderaannemer van Belgacom heeft bvb in alle wagens een badge-systeem geplaatst. Zo zijn er daar werknemers die hun werkwagen ook alleen voor werk gebruiken en thuis een privéwagen hebben. Als men de wagen start zonder in te loggen = automatische mail naar de baas :)

Telefonie = EDPnet + OVH
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Wel ik ben zo'n bedrijfswagenrijder maar ik zou doodgraag iedere dag gewoon op de trein stappen die op 3 min wandelen van m'n deur stopt. Helaas zijn al m'n klanten zodanig gesitueerd dat het openbaar vervoer me minstens 45min extra kost voor een enkele rit (er van uit gaande dat ik geen aansluiting mis want rechtstreekse verbindingen da's helemaal een utopie).

Regelmatig moet ik naar het buitenland en neem ik dus het vliegtuig. Station Zaventem luchthaven is 5 haltes verder op dezelfde lijn maar er is geen rechstreekse trein. Dus minstens 1 overstap waar je net telkens je aansluiting mist. Kom je te laat aan 's avonds geen verbinding meer en mag je een taxi nemen aan 70€ enkele rit.

Ik probeer het openbaar vervoer te gebruiken (ik zwijg nog over de prijs) maar het is een ramp. Ben ik nu de egoist omdat ik m'n firmawagen gebruik terwijl ik geen andere keuze heb ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Klopt want voor naar zaventem te gaan mag je nog eens die fameuze diabolo taks betalen...

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

duizend schreef:je betaalt telkens enkel je abonnement van 125 euro ...En dus kijk je niet op een km meer of minder.
Nonsens... ik moet al genoeg kilometers doen voor het werk dat ik echt geen behoefte heb om voor de fun er nog wat extra te gaan rijden. We zijn niet allemaal zoals de downloaders hoor die als ze onbeperkt zien staan er ook de laatste byte willen uitpersen... jij misschien wel, maar ik alvast niet.
duizend schreef:ik ben er zeker van dat jij in het weekend bvb. met je firmawagen naar de zee rijdt en niet met de trein want gebruik firmawagen is gratis en trein niet ...
Ja, ik rij met de firmawagen naar zee of naar Antwerpen winkelen of... en is dat gratis ? Nee, ik zal je zelfs vertellen dat het me uiteindelijk meer kost dan met de trein te rijden want parkeren kost nu éénmaal ook geld. Het zijn gewoon de frustraties en het gebrek aan flexibiliteit van het openbaar vervoer die me dus nog liever meer geld aan een alternatief doen uitgeven (ook al sta jij hier "gratis" te roepen) !
Stroper schreef:Ik kan als programmeur perfect een job met bedrijfswagen vinden
Misschien moet je duizend toch eens een tip geven... het zit hem blijkbaar heel hoog dat hij er geen heeft. Ik ga voortaan wat meer zeuren op al die miljarden die onze staat in het openbaar vervoer pompt met een zeer droevig resultaat. Misschien moet hij daar eens een keertje over nadenken... of denkt hij dat die miljarden uit het niets komen (nee ze komen zelfs grotendeels van de automobilist en de persoon die een "gratis" firmawagen krijgt).
Jack Daniels schreef:Waarom dan nog een privé auto? Omdat zij een beperkt aantal km per jaar privé mogen rijden met de bedrijfsauto. Zij worden gecontroleerd. Alles wat boven die limiet zit moeten ze betalen. Daarom dat ze nog een privé auto hebben om zich privé te kunnen verplaatsen, wat uiteindelijk goedkoper uitkomt.
Indien je verhaal zou kloppen zie ik niet in waarom ze dan nog een firmawagen hebben... dan laten ze beter de overige kilometers ook uitbetalen als onkosten aan de gangbare tarrieven, en als je dan tevreden bent met een klein/ouder autootje kan je er zelfs nog extra aan verdienen. Er zijn trouwens officiele regelingen van de fiscus voor het privégebruik van firmawagens en hoeveel je precies wordt belast... raar verhaal dus.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Voila typische praat van de bedrijfswagen gebruiker die niet eens weet (wil weten) wat een auto per km kost privé ...
Parkeren duurder dan een rit naar de zee en terug komaan zeg. :bang:

En leer ook eens lezen voor je malgré probeert te oordelen over wat er bij wie hoog zit.
Er staat al een bedrijfswagen voor mijn deur en neen ik moet er echt geen tweede bij hebben, wat is daar nu het nut van.

Het is gewoon spijtig dat de meeste gebruikers van bedrijfswagens niet inzien dat ze door hun asociale gedrag en hun groot gelijk dat ze echt niet anders kunnen dan met de auto te rijden er precies voor zorgen dat de staat maatregelen neemt om het autogebruik te ontmoedingen en zo het voor iedereen verkloot.

Openbaar vervoer is zeker niet perfect, maar ik ken er veel die vandaag een paar uur extra genot hebben gehad van hunnen auto op weg naar of in Antwerpen, maar ja de file dat hoort er bij hé dat is logisch, dat is normaal
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”