Stofzuigers enzo

Plaats reactie
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Misschien een raar topic op dit board, maar allez, we zijn hier toch een hoop techneuten die nu en dan ook wel eens een computer moeten opkuisen ;)
Momenteel hebben we zo'n 50e ding vanuit den Aldi, na 2j laat dat ding zwaar z'n pluimen hangen (nooit gedacht dat ie 2j zou meegaan, soit :p)

Dus nu opzoek naar iets nieuws, liefst zonder zak, mag al wat meer kosten als het maar deftig werkt. We waren (na een pak goede opmerkingen) richting Dyson aan het kijken, maar zijn er hier mensen met goede ervaringen met allerlei soorten stofzuigers?

Enige randopmerking: we zijn hier met 2 met lang haar (totaan het midden), dus dat ding moet er wel tegen kunnen. Ons huidig Aldi-tje heeft er wat last mee.

Thx!
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik heb al jaar en dag een dyson. 5J standaard garantie en heb deze 300€ betaald :) misschien een aanrader? Oh ja ik heb daar al verschrikkelijke dingen mee opgezogen :p Steengeruis, glas, etc etc :p
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Wij hebben na een reeks goedkope prullen te verslijten een electrolux twinclean (200-300€) gekocht.

+ Gaat lang mee (levensduur)
+ Gaat lang mee (snoer)
+ Rood lampje laat weten wanneer je je filters moet kuisen. (+-3/4 keer per jaar)
- Gewicht

En anders doe ge u haar gewoon af he ;)
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Das juist, ben een half jaar verder moet men hepafilter afspelen om daarna terug 6 maand van te genieten :p Das het enigste dat ik moet doen bij da ding. Is om de 6 maand filter uitwassen met water en 24h laten drogen.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Laatst de hond van de buren in de filter teruggevonden.. wat een zuigkracht!
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

:lol:
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Op ibood passeren er ook regelmatig stofzuigers. Als je dan toch 300 € wil uitgeven voor een tsofzuiger, waarom dat geen stofzuigrobot? Die doet het werk terwijl jij gaan werken bent ;).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Omdat die dingen echt wel niet weg kunnen met lang haar. Anders had ik er al *lang* eentje :p
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Aha, toeval! Ik ben van plan voor Mrs NickG zo'n robotgeval te kopen, maar heeft iemand ervaring ermee? Doet t wat 't moet doen? En welk merk/waar hebben jullie gekocht?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik dacht dat het bekendste merk deze is: http://www.irobotbelgium.com/
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Klopt, de Roomba's zijn volgens mij idd de bekendste. Maar ik zoek iemand die ook échte hands-on ervaring heeft, want de promofilmkes zeggen natuurlijk niks. En als ik enkele 100'den euro's spendeer dan liefst wel aan iets wat doet wat het beloofd :-)
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

in C'T magazine van een paar maanden geleden stond een uitgebreide test met een hoop van die toestellen. Als ik mij goed herinner doet geen van allen het 100% perfect. (http://shop.fnl.nl/computers/ct/losse-u ... 11-11.html)
Gebruikersavatar
metal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 767
Lid geworden op: 03 aug 2003, 12:44
Locatie: mol
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

wij hebben ook al een 4 jaar een dyson van +/- 300€.
Als het aan mij ligt, koop ik nooit geen ander merk.
Deze heeft al 2 bouwwerven overleefd en werkt nog altijd gelijk nieuw.
En op deze bouwwerven was het heeeeeel veeeeeel stof, steentjes, plastieke stuksjes, isolatie enzo dat hij opgezogen heeft.
Ik sta echt versteld van de kwaliteit van dyson en kan het alleen iedereen maar aanraden.
(dochter en vrouw hebben ook alle 2 redelijk lange haren).
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

@NickG.

Heb hier al ruim 2 jaar een paar Roomba's draaien (1x580, 1x581) en nog twee Scooba's (oude 5800 en een nieuwe 380).
Als je specifieke vragen hebt, shoot.

Maar in het kort :

Ben ik tevreden ervan ? Ja.
Zou ik ze terug kopen ? Ja.
Zijn ze NUTTIG ? Zeker weten.
Is het poetsresultaat perfect ? Nee. Maar het is ook niet _slechter_ als wat ik handmatig zou doen, en het is leuk op 's avonds thuis te komen en in het huis aan te komen dat er duidelijker properder uitzag dan toen je het verliet en je die mormels mooi gedocked in hun laadstation aantreft. :-)

Zijn ze te duur voor wat ze zijn ? Misschien. Ik koop een Dacia Duster, jij vindt een BMW X5 perfect geprijsd. Hangt er vanaf wat je ervan verwacht natuurlijk.
Zijn ze foutloos ? Nee. Je moet wel degelijk wat onderhoud aan ze doen om ze perfect draaiende te houden. Aan de andere kant, met een _vuile borstel_ ga je ook niet vegen hé. Maar er zijn wel een paar dingen waar echt wel rekening mee moet houden. Iedereen met een minimum aan technische aanleg (dwz : een schroevendraaier kunnen vasthouden zonder je oog uit te steken) kan dit.
Zijn ze snel ? Absoluut niet. Ze zijn zelfs verschrikkelijk langzaam door hun poetsalgorithme. Maar ze cleanen heel goed vergeleken met veel andere "intelligentere" machines. Op youtube kon/kan je een versnelde filmpjes zien met daar de resultaatvergelijking tussen pakweg een Roomba of een Samsung, en het verschil was vrij ontnuchterend : de Navibot van Samsung sloeg aardig wat over (timelaps filmpjes, kwamen van Hardware.NL geloof ik) en da's een typisch nadeel van al die "ziende" robots. MAW : Roomba's laat je werken als je NIET thuis bent en enkel het eindresultaat belangrijk is, anders erger je je een ongeluk) :)

Je moet die machines zien als "onderhoudsmateriaal", niet als "grote poetsers". Ze zijn in staat om een zuivere situatie vrij lang zuiver te houden, ik raad ze niet aan om aan de praat te zetten in een huis waar het laatste jaar niets aan onderhoud gedaan werd.

En om maar aan te duiden dat meningen verschillen : tot voor die machines had ik een Dyson. Is slecht neergekomen na een val van de trap toen ik die aan het stofzuigen was, plastik container brak. Geen garantie. Geen Dyson meer voor mij dus. Die Roomba's draaien compleet autonoom in huis en die zijn zelfs zonder enige voorzorgsmaatregel nog nooit van een trap gedonderd.

Die test in C't kwam redelijk overeen met de praktijk qua gedrag en poetsresultaat. Enkel de ENORME afstand van niet-gepoetste ruimte die men bij de Roomba als grote nadeel gaf, kan ik niet bevestigen : de Roomba blijft ongeveer 30cm weg uit zijn "charger zone" bij het poetsen, en geen meter of zo zoals daar in die test werd aangegeven. Heb daar trouwens geen last van : de Roomba's zijn allemaal buiten zicht geparkeerd in mijn huis, de ruimtes waar hun laadstations staan hebben ofwel een heel nauwe ingang (pakweg 60 cm) of ze zijn weggemoffeld (onder een kast).

Het "volstoppen" van de optical sensors wat C't meldde is bij mij zelfs nog nooit voorgekomen, dus het kritiekpunt "stopt met poetsen omdat 'ie zijn eigen sensors vuil maakt" is voor mij totaal onbestaande.

Nog iets ? Ah ja : vervangonderdelen. Goedkoop op Ebay. (heeeel goedkoop). Niet zo vaak nodig, maar het valt me op dat je van de meeste andere robots niet zomaar éénvoudig slijtageonderdelen kan kopen om zelf te vervangen. Gezien de mensen bij IRobot de machines net zo éénvoudig mogelijk gemaakt hebben voor repair, is dat één van de grootste pluspunten van deze machines. Zelfs de hele FSR (field service manuals) zijn officieel te downloaden, met complete step-by-step guides van hoe je ook meer ingrijpende repairs zelf kan uitvoeren. Ik heb zo persoonlijk mijn oude Scooba 5800 als "wrak" gekocht voor 100 USD, en voor 30 USD aan onderdelen draaide dat ding net even goed als de nieuwe 380 die ik het jaar daarvoor had gekocht.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Zo zie je maar dat een test uit een boekske ook niet altijd volledig juist is. Persoonlijke ervaringen zijn zoveel interesanter soms! Ik zie dat je 4 van die robotten hebt... is dat om verschillende zones in huis te onderhouden? Lijkt me nogal een investering...
TRiSS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2005, 14:59
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Heb er ook eentje sinds een week ofzo (roomba 770) - tot nu toe heel content van. Je moet wel je huis enigszins "roombaproofen" (ivm loshangende kabels, te lage ruimtes onder bijvoorbeeld een zetel waarin hij zich kan vastrijden, etc), maar dat was in mijn geval nogal simpel (enkel wat kabels uit de weg gedaan, en ik zet best ook de stoelen met sledepoten op tafel als de roomba gaat langskomen, zorgen dat er geen kledij of handdoeken rondslingert op de vloer - maar dat moet ik ook als ik zelf stofzuig).

Onderhoud valt me ook mee, maar ik woon alleen en heb geen lang haar - vooral dat haar is naar't schijnt een probleem omdat dat zich rond de borstels draait. Om de zoveel beurten (+- wekelijks) eens de stofbak leegkappen, filters "uitkloppen", en kijken of er geen rommel tussen de lagers van de borstels zit: 10 minuten werk.

Resultaat (ter info, ik heb geen tapijten, overal laminaat of vloer of vinylvloer, apartement met 1 slaapkamer): op enkele onbereikbare hoekjes na steeds proper, vooral als je hem bijvoorbeeld om de andere dag eens laat rijden. Ik schat dat ik zo om de paar weken zelf nog eens met de stofzuiger zal rond moeten om "bij te werken", en dweilen moet ik ook af en toe doen uiteraard.

tip: tot eind december is er een cashback actie op de 770 en 780.
i will live forever.... or die trying!
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Great! Klinkt als een perfect cadeau voor de Mrs dan :-)
Waar hebben jullie hem trouwens gekocht? Ik zie ze te koop in verschillende webwinkels alsook bij de bekende ketens (vandenborre, ...)?
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

@Nick : Hier is de bal ook aan het rollen gegaan als "eens een nuttig cadeau voor moedertjesdag". Scooba (dweilrobot) en Roomba (stofzuiger) gekocht in bundel bij Pixmania. Tot mijn eigen verbazing werkten die spullen zelfs goed genoeg om de inherente nadelen erbij te nemen. De 2 anderen waren 2e hands via Ebay, eentje stuk, andere miskoop wegens tapijt (kom ik hieronder nog op terug)

@Bmaster : wel ja. Aan de andere kant, ze zijn niet gelijktijdig gekocht : toen bleek dat die machines dermate meevielen en technisch vrij makkellijk te onderhouden/herstellen waren, heb ik nog een oudere Roomba (de 580) en een defecte Scooba 5800 bij gekocht op Ebay aan sterk verminderde prijs, en draaien nu ook netjes hun rondes. Dat spareparts tussen de verschillende modellen verregaande identiek zijn helpt daar ook wel. De ene set doet de bovenverdieping, de andere het gelijkvloers. De Roomba's navigeren automatisch terug naar hun thuisbasis, maar kamernavigatie verloopt via zogezegde "lighthouses".

@Triss : de orginele bins (de opvangbakken) van de 5xx series waren inderdaad vrij matig ontworpen, waardoor er na een poetsbeurt zeer veel haar en rotzooi rond de rotatieborstels en koppelingen kwam te zitten (4 vrouwen in huis, 2 op 2 pootjes, 2 op 4 pootjes en allemaal met lang haar :) ). Na een tijd kwam IRobot met een ander design van bin af (AeroVac bin), en na die upgrade ging de opvangcapaciteit fors omhoog, bleven de borstels en de rest van het interne gebeuren quasi perfect clean en bleef het "roombarf" probleem (vlokken stof die blijven liggen omdat de bak vol liep) achterwege. Kan me voorstellen dat op de nieuwe Roomba's deze bakken nu standaard zijn. Die AeroVac bakken waren allersinds voor mij de bakken waarmee deze Roomba's standaard hadden moeten zijn uitgeleverd, ze zijn zonder twijfel de beste upgrade die je een oudere Roomba geven kan. Ah, en bij (groter) onderhoud van de Roomba is een compressortje echt wel een hulp.

Tot slot : deze machines zijn niet "echt" stofzuigers vind ik. Het zijn meer gerobotiseerde bezems, de zuigkracht is namelijk nogal beperkt (in de oude bin had je een 30Watt motortje, de nieuwe bins hebben een 60Watt motortje) : een muntstuk van een euro of 2 zal ie wel nog opzuigen, maar echt zware dingen blijven liggen als 'ie ze niet "erin geborsteld" zou krijgen.

Die 60Watt klinkt griezelig weinig in vergelijking met je doordeweekse 1400Watt of hoger stofzuiger, maar door de combinatie van borstels, rubber wisbladen en hoekborstels is het iedere keer wonderlijk om te zien hoeveel vuil je zelfs in een proper-uitziende huis tegenkomt. Daarom ook mijn opmerking : dit zijn machines om een zuivere situatie zuiver te houden, niet om een varkensstal uit te mesten.

Derhalve zijn ze ook niet geschikt voor mensen met vloervast tapijt of heel fragiel parket. voor tapijt raad ik ze hoe dan ook niet aan : niet zozeer wegens "niet zuiver te krijgen" maar meer omdat door het kris-kras patroon van de Roomba's je op veel tapijt een lelijk "de haren liggen allemaal door elkaar" effect krijgt. Voor de rest niet vergeten : een Robot ziet geen verschil tussen rommel en je verloren ring of zo, dus toch maar even kijken voor je die bak uitkiepert in de vuilbak hé. Op het net vind je meldingen van de gekste dingen die door een Roomba verorbert werden (tot zelfs een giftige adder toe .... :eek: )
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

ik kocht de roomba 555, scooba 385 en robomow bij dit bedrijfje : http://www.robotje.be/
ze komen aan huis...

onderdelen kun je idd best online kopen...
als je dagelijks laat stofzuigen... het model (555) met klok vergeet je dat nooit... kan de batterij het na 1,5-2j het wel begeven... en dat is ongeveer het duurste onderdeel (60-70euro)

opgepast de "scooba" gaat niet naar zijn docking...die moet je "voor" elk gebruik even vullen met water...evt een geurtje (lavendel?) erbij.... en nadien weer uitgieten en even uitspoelen...
maar dat moet je met een dweil/emmer ook...
de scooba doet wel maar 40^m ...dus dat is per "gebruik" 1/4 van je gelijkvloers ongeveer...

roomba doet hier ook perfect de matjes waar mensen hun voeten afvegen...
je moet idd al een snoer/touw laten rondslingeren... een gekreukte dweil kan'm ook al de lucht doen inrijden en laten stilvallen... -> dus geen rondslingerende kleren,kousen... boekentassen met linten...

wil je het sneller de keuken doen stofzuigen dus idd de stoelen even op tafel... des te minder "botst" ie en doet ie tenminste wat voort ipv "biljar/golf" spelen in 1000 slagen

je kunt ook opteren voor een 2de laadstation zodat je gewoon de oneven dagen het toestel "boven" plaatst..;en de even dagen "beneden" plaatst...

afstandsbediening niet echt nodig
roomba heeft geen uv filter? wil je geen bacterien in de vuilbak gooien? zouden ze eruit kruipen?

enige lastige is idd dat het niet onder de zetels kan...
de trap doe ik nog met "stoffer en blik"
TRiSS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2005, 14:59
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

een tweede docking is zelfs niet strict noodzakelijk: je kan hem ook perfect ergens neerzetten (vb op een tweede verdiep) en 'em zijn werk laten doen (op clean drukken of via een automatische schedule): de roomba zal dan zijn werk doen, en stoppen als hij klaar is of de batterij leeg: je draagt hem dan terug naar ergens in de buurt van de docking en drukt op "dock", en de roomba herlaadt zichzelf...


kaween schreef:@Triss : de orginele bins (de opvangbakken) van de 5xx series waren inderdaad vrij matig ontworpen, waardoor er na een poetsbeurt zeer veel haar en rotzooi rond de rotatieborstels en koppelingen kwam te zitten (4 vrouwen in huis, 2 op 2 pootjes, 2 op 4 pootjes en allemaal met lang haar :) ). Na een tijd kwam IRobot met een ander design van bin af (AeroVac bin), en na die upgrade ging de opvangcapaciteit fors omhoog, bleven de borstels en de rest van het interne gebeuren quasi perfect clean en bleef het "roombarf" probleem (vlokken stof die blijven liggen omdat de bak vol liep) achterwege. Kan me voorstellen dat op de nieuwe Roomba's deze bakken nu standaard zijn. Die AeroVac bakken waren allersinds voor mij de bakken waarmee deze Roomba's standaard hadden moeten zijn uitgeleverd, ze zijn zonder twijfel de beste upgrade die je een oudere Roomba geven kan. Ah, en bij (groter) onderhoud van de Roomba is een compressortje echt wel een hulp.

Tot slot : deze machines zijn niet "echt" stofzuigers vind ik. Het zijn meer gerobotiseerde bezems, de zuigkracht is namelijk nogal beperkt (in de oude bin had je een 30Watt motortje, de nieuwe bins hebben een 60Watt motortje) : een muntstuk van een euro of 2 zal ie wel nog opzuigen, maar echt zware dingen blijven liggen als 'ie ze niet "erin geborsteld" zou krijgen.

Die 60Watt klinkt griezelig weinig in vergelijking met je doordeweekse 1400Watt of hoger stofzuiger, maar door de combinatie van borstels, rubber wisbladen en hoekborstels is het iedere keer wonderlijk om te zien hoeveel vuil je zelfs in een proper-uitziende huis tegenkomt. Daarom ook mijn opmerking : dit zijn machines om een zuivere situatie zuiver te houden, niet om een varkensstal uit te mesten.


Vanaf de 7xx reeks hebben ze de aerovac2 bin - zou nog een verbetering tov aerovac moeten zijn, maar ik lees toch dat ook hier een priodiek onderhoud van borstels enzo nodig is (maar minder frequent), zeker in het geval van haren...

De zuigkracht is inderdaad niet zo groot, maar dankzij de borstels in combinatie met de zuiger pikt hij toch behoorlijk veel vuil op - als je echter een volledig pak bloem ofzo laat vallen zou ik inderdaad er snel even een "grote" stofzuiger bijhalen ;-)
i will live forever.... or die trying!
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Yep, de Scooba's zijn een stuk dommer als de Roomba's. Maar ja, door het concept is het weinig zinvol om daar een autodock voor te bouwen (waar ga je heen met het vuile water ? moet je al een afzuigsysteem gaan bouwen).

Ik vul mijn Scooba's op met zuiver water en een beetje Mr. Propper PH Neutral. Kom je een eeuwigheid mee toe, en stond indertijd als goedgekeurde additief op de Belgische (en ENKEL de Belgische) site voor Roomba. Want voor de rest van de wereld beveelt IRobot een verdunning met witte azijn aan (hmm...) of hun eigen (dure) "scooba juice".

Maar Mr. Propper werkt perfect, maakt goed zuiver en laat ook een fris en herkenbaar geurtje na.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

in't geval van lege batterij zal de knop "dock" niet veel doen...
en aangezien die oplaadstations onder een kast steekt is dat toch wat werk op de knieen om een perfecte "dock" te verwezenlijken en het oranje lampje werkt...

dat van die 30cm-50cm weet ik niets van... ik heb al vaak gedacht van die dockings vast te plakken ofzo want als hij begint te stofzuigen onder de kasten dan durft ie de dockings ook van plaats te veranderen zodat ook hier het docken nadien niet meer lukt (IR sensor die verkeerde kant gericht staat)

de leukste filmpjes zijn die van mensen met een niet zindelijk huisdier :-)
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Tenzij de Roomba een vergeten stroomkabel of koptelefoon meesleurt of zo komen ze bij mij altijd nog wel "thuis", al is dat na 3 kamers achter elkaar tegen slakkengangetje, gevolgd door een triomfantelijk melodietje na succesvolle dok. Van het verschuiven van die docks heb ik tot op heden niet veel problemen gehad, enkel wanneer de laadcontacten onderaan niet zuiver waren en de Roomba zich daardoor probeert te herpositioneren bij meerdere mislukte dockpogingen. Bij goed onderhoud en cleane contacten komt dit feitelijk nooit voor.

De Scooba's daarintegen zullen inderdaad "poetsen tot ze niet meer kunnen/batterij leeg/zuivere watertank leeg of vuile tank vol". En dan is het soms wel even zoeken om ze te vinden (onder een bed, kast, .....). Dan mag je al blij zijn dat ze praktisch gezien tot 1 kamer beperkt zijn per run, en dan mis ik de afstandsbediening van de Roomba's een beetje..

Hier moeten de beestjes niet veel hebben van die dingen. Anders als de grappige "roombadriver" filmpjes bekijken onze katten die dingen nog met een zekere argwaan of negeren ze die dingen gewoon. Gelukkig zijn ze beiden zindelijk, maar de ravage die je over kan houden na een "verdorie voerbak vergeten weg te zetten" is ook niet altijd aangenaam te noemen. Is me 1 keer voorgekomen, nooit meer. :)
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Waarop baseert zo een Roomba zich om van richting te veranderen? Knalt hij er gewoon tegen en als hij bepaalde druk niet kan overwinnen draait hij zich om?
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Nee, daar zit wel degelijk een fixed algorithme achter.
Zou het terug moeten opzoeken maar het is zoiets van :
x-aantal bumps -> wall hunt mode -> distance > normal > angle and bump > angle and bump exceeded > spiral mode till next bump enzovoort.

Ze hebben ook een beperkt "optisch zicht" : die dingen _vertragen_ doorgaans voor ze met volle snelheid tegen een deur of muur beuken. Ze hebben ook een "notie" van wat een tafelpoot _kan_ zijn want daar proberen ze echt "rond" te gaan. Maar vergeleken met de Navibots van deze wereld zijn ze zo lomp als een achterdeur.

Klinkt enorm primitief en is dat feitelijk ook, maar het werkt (niet erg efficient, maar wel proper) en ze zijn verbazend goed in het "zichzelf UIT de nesten werken". De keren dat ik mijn Roomba's terugvond met de "I'm Stuck" error kan ik op de vingers van een hand tellen.

Leuk serietje videos over werkwijze en eindresultaat bijvoorbeeld en vergelijkingen met andere machines : http://www.youtube.com/watch?v=asyhZUuzENw
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Wat me opvalt: blijkbaar hebben die dingen het wat moeilijk met tapijten? Ik bedoel geen "tapis plein" maar gewone tapijten, voor de zetel of zo. Wij hebben twee katten en die beesten hun haar kruipt ook in die tapijten. Dat zou dus niet weg geraken?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Naar mijn mening : inderdaad. Zo'n Roomba presteert het best op een even, harde vloer. Een tegel met een reliëfje is ook geen probleem, een goed parket of industriële vloer ook niet, maar matten en tapijten ....

Je hebt enerzijds het probleem dat deze dingen eerder een beperkte zuigkracht hebben, en bij de Roomba's heb je het "ik cros rond en we komen er wel" verhaal dat optisch op vele grotere tapijten een nogal wanordelijk resultaat oplevert. Ik haal bijvoorbeeld mijn matten van de voordeur enzo weg voor ik de machines aan de praat zet : niet zozeer omdat de Roomba daarop zou vastlopen, maar omdat die Roomba's de gewoonte hebben om daar mee aan de haal te gaan en ze dan nog maar in een "nogal zuiver maar niet zuiver genoeg" situatie achterlaten ... :)

Als je veel aan tapijt in huis hebt, is een Neato VX mogelijk een betere keuze. "Ziende" Robot, redelijk logische zuigstrategie, en blijkbaar de meest krachtige zuigmotor : en vooral dat laatste heb je nodig bij tapijten.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Neato VX 15 voor 500 €, *GULP*. Is me toch wel een beetje veel :(. Maar hij ziet er wel veelbelovend uit!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

... inderdaad best wat wachten. Want hoe tof het concept van de Neato ook is en 'ie qua tapijten mogelijk de minst slechte oplossing is, aan de Neato hangen ook een paar zware nadelen vast.

1) door zijn bouwstructuur wordt geïnsinueerd dat hij beter overweg kan met hoeken en kantjes. Niks blijkt minder waar ; hij is daar zelfs een heel pak slechter in als de ronde Roobma's. Reden : de Roomba (en bijna alle andere ronde machines) hebben minstens 1, soms twee "sweepers" aan de voorkant die ruim een centimeter of 3 "uitsteken" waarmee ze "buiten hun mechanische vorm om" stof en vuil kunnen vangen en in het zuigpad slingeren terwijl hun ronde vorm dat normaal niet mogelijk zou maken.
De Neato's zijn wel rechthoekig, maar hun zuig/borstel systeem zit ongeveer 2 cm "in" de machine aan weerskanten. Dus daar waar een Roomba de hoek zuiver poetst door die uitstekende rotatieborstels, laat de Neato een heel mooie strook van 2 cm ongepoetst achter aan iedere muur of meubel. Geen zicht, en wat mij betreft onaanvaardbaar. En qua eindresultaat op gebied van het poetsen scoorden deze machine eerder matig, ondanks hun sterkere motor : rechtstreeks gevolg van het toch nog niet echt 100% zijn van de poetslogica bij "ziende" robots.

2) de VX15 is een hardwarerevisie van de oudere VX10, maar er zijn nog steeds (te) veel klachten over gebrekkige bouwkwaliteit.

3) Samsung komt eind dit jaar met een nieuwe versie van hun Navibot. Ding is bestuurbaar en controleerbaar via je (Samsung) smartphone, en je kan zelfs optisch "meekijken" wat de robot ziet op je Galaxy S of wat dan ook. Prijs .... nja ... :twisted: maar serieus hoog gadget gehalte. Hoewel, EEN toestel thuis hebben dat je op afstand kan activeren en je laat meekijken of alles thuis nog ok is op de plaatsen waar jij hem naar toe stuurt : kan me voorstellen dat dit toch wel zijn nut kan hebben.
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Hier nog een verdeler van de robots: http://www.myrobot.be/
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ondertussen hebben we de Dyson DC20 gekocht, in aanbieding bij Krefel (333e, komende van 559e). Wel een ouder model, maar voor die prijs...

Eerste conclusie na een tapijt te stofzuigen. omfg. Vuil!
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Wat een zuigkracht zegt :p Het zijn best wel krachtige stofzuigers. Alleen om de 6 maand moet ge normaal die filter afwassen.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Nogal. Wat een verschil tov die medion stofzuiger :)

En die filter afwassen, 't is niet dat dat zoveel tijd vraagt ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
bvhaute
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 dec 2011, 00:13
Bedankt: 3 keer

Wij hebben een roomba en het beestje wordt hier niet zo heel veel meer gebruikt moet ik zeggen. Hij verliest(of beter verloor) regelmatig zijn programmatie en ik moest dan telkens weer alles opnieuw instellen. Heb na een jaartje ook een nieuwe batterij mogen steken, want deze was kapot gegaan. Gelukkig was deze vrij makkelijk en goedkoop verkrijgbaar op ebay (was wel geen officiele irobot batterij, maar werkt heel goed). Zoals men reeds zegde: het is niet echt een volwaardige stofzuiger. Het vuil wordt eerder opgevaagd dmv een soort borstel/rol systeem en er is een heel beperkt zuig-systeem, maar dit stelt niet zo heel veel voor. Haar raakt verder makkelijk verstrikt in de verschillende rollementjes, en die moeten dus regelmatig eens proper gemaakt of anders loopt het vroeg of laat vast of gaat het stroef lopen. Ik kan niet zeggen dat het een slechte koop is, maar ik zou hem ook niet echt aanraden. Matten zijn problematisch (geeft niet echt de indruk dat het werkt, integendeel: aan de rand van de mat valt meer dan eens voor dat de irobot een deel van zijn "lading" verliest. waarschijnlijk is dit dan een opeenhoping van stof die hij nog niet in zijn reservoir heeft gevaagd en voor zicht uitduwt. De mat is vrij dik en bij het oprijden van de mat blijft dan een rest van dat vuil ineens achter aan de rand. Ik zou hem enkel aanraden voor vlakke/gladde vloeren zonder matten.
We zijn nu trouwens ook een Dyson aan het overwegen. Onze gewone stofzuiger is een Domo en heeft eigenlijk van in het begin nooit goed gewerkt. Weinig zuigkracht en zodra je hem wil verrollen, ligt hij direct op zijn zijkant.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Navibot vcr8845 nu in promo in makro. Graag wat feedback. 299 euro plus 75 euro cashback. Is het wat?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

In Testaankoop verscheen dit voorjaar ook een stofzuigertest (mei of juni dacht ik). Met en zonder stofzak. Ik kocht zelf 1 van de beste toestellen zonder stofzak (merk elektrolux).

TA heeft als nadeel voor stofzakloze stofzuigers ondermeer slechter resultaat, meer lawaai. Soms ook een gedoe om de bak te ledigen ...

Wat lawaai en bak ledigen betreft moet ik dat bevestigen.

Dyson komt zoals zo vaak niet als aanrader naar boven wegens veel te duur in verhouding tot zijn resultaat. Elecrolux haalde ook bij de toestellen met zak goede resultaten.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Als ik nu net iets niet 100% betrouwbaar vind is het testaankoop. Heb al veel fouten tegengekomen met hun "tests" en "vergelijkingen". Heb het gevoel dat ze gesponsord worden door bepaalde firma's en dat ze daardoor toch niet altijd 100% te vertrouwen zijn ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Dyson; zowel ik als mijn vriendin; mijn ma had er ook 1. Ik denk dat mijn dochter er ook 1 heeft.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”