@NickG.
Heb hier al ruim 2 jaar een paar Roomba's draaien (1x580, 1x581) en nog twee Scooba's (oude 5800 en een nieuwe 380).
Als je specifieke vragen hebt, shoot.
Maar in het kort :
Ben ik tevreden ervan ? Ja.
Zou ik ze terug kopen ? Ja.
Zijn ze NUTTIG ? Zeker weten.
Is het poetsresultaat perfect ? Nee. Maar het is ook niet _slechter_ als wat ik handmatig zou doen, en het is leuk op 's avonds thuis te komen en in het huis aan te komen dat er duidelijker properder uitzag dan toen je het verliet en je die mormels mooi gedocked in hun laadstation aantreft.
Zijn ze te duur voor wat ze zijn ? Misschien. Ik koop een Dacia Duster, jij vindt een BMW X5 perfect geprijsd. Hangt er vanaf wat je ervan verwacht natuurlijk.
Zijn ze foutloos ? Nee. Je moet wel degelijk wat onderhoud aan ze doen om ze perfect draaiende te houden. Aan de andere kant, met een _vuile borstel_ ga je ook niet vegen hé. Maar er zijn wel een paar dingen waar echt wel rekening mee moet houden. Iedereen met een minimum aan technische aanleg (dwz : een schroevendraaier kunnen vasthouden zonder je oog uit te steken) kan dit.
Zijn ze snel ? Absoluut niet. Ze zijn zelfs verschrikkelijk langzaam door hun poetsalgorithme. Maar ze cleanen heel goed vergeleken met veel andere "intelligentere" machines. Op youtube kon/kan je een versnelde filmpjes zien met daar de resultaatvergelijking tussen pakweg een Roomba of een Samsung, en het verschil was vrij ontnuchterend : de Navibot van Samsung sloeg aardig wat over (timelaps filmpjes, kwamen van Hardware.NL geloof ik) en da's een typisch nadeel van al die "ziende" robots. MAW : Roomba's laat je werken als je NIET thuis bent en enkel het eindresultaat belangrijk is, anders erger je je een ongeluk)
Je moet die machines zien als "onderhoudsmateriaal", niet als "grote poetsers". Ze zijn in staat om een zuivere situatie vrij lang zuiver te houden, ik raad ze niet aan om aan de praat te zetten in een huis waar het laatste jaar niets aan onderhoud gedaan werd.
En om maar aan te duiden dat meningen verschillen : tot voor die machines had ik een Dyson. Is slecht neergekomen na een val van de trap toen ik die aan het stofzuigen was, plastik container brak. Geen garantie. Geen Dyson meer voor mij dus. Die Roomba's draaien compleet autonoom in huis en die zijn zelfs zonder enige voorzorgsmaatregel nog nooit van een trap gedonderd.
Die test in C't kwam redelijk overeen met de praktijk qua gedrag en poetsresultaat. Enkel de ENORME afstand van niet-gepoetste ruimte die men bij de Roomba als grote nadeel gaf, kan ik niet bevestigen : de Roomba blijft ongeveer 30cm weg uit zijn "charger zone" bij het poetsen, en geen meter of zo zoals daar in die test werd aangegeven. Heb daar trouwens geen last van : de Roomba's zijn allemaal buiten zicht geparkeerd in mijn huis, de ruimtes waar hun laadstations staan hebben ofwel een heel nauwe ingang (pakweg 60 cm) of ze zijn weggemoffeld (onder een kast).
Het "volstoppen" van de optical sensors wat C't meldde is bij mij zelfs nog nooit voorgekomen, dus het kritiekpunt "stopt met poetsen omdat 'ie zijn eigen sensors vuil maakt" is voor mij totaal onbestaande.
Nog iets ? Ah ja : vervangonderdelen. Goedkoop op Ebay. (heeeel goedkoop). Niet zo vaak nodig, maar het valt me op dat je van de meeste andere robots niet zomaar éénvoudig slijtageonderdelen kan kopen om zelf te vervangen. Gezien de mensen bij IRobot de machines net zo éénvoudig mogelijk gemaakt hebben voor repair, is dat één van de grootste pluspunten van deze machines. Zelfs de hele FSR (field service manuals) zijn officieel te downloaden, met complete step-by-step guides van hoe je ook meer ingrijpende repairs zelf kan uitvoeren. Ik heb zo persoonlijk mijn oude Scooba 5800 als "wrak" gekocht voor 100 USD, en voor 30 USD aan onderdelen draaide dat ding net even goed als de nieuwe 380 die ik het jaar daarvoor had gekocht.