Reset naar oorspronkelijk VDSL2-profiel mogelijk?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
bbyte
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jan 2008, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Zou het mogelijk zijn voor iemand met de nodige bevoegdheid om mijn VDSL2-profiel terug te zetten op de oorspronkelijke waarden? Ongeveer een maand geleden zijn hier graafwerken geweest in de straat waardoor onze telefoonlijn beschadigd is geweest. Na dat deze hersteld was merkte ik op dat er voor de PPPoE login gebruik werd gemaakt van een "f*****@SKYNET" login, terwijl we al jaren klant zijn (waren) bij Freedomnet/Dommel. Ook was de sync verlaagd van 30/6 naar 20/2 (een technieker heeft die destijds verhoogd voor ons). Enkele weken geleden zijn we klant geworden bij Scarlet en toen ik thuis kwam na het bezoek van de installateur bleek dat er helemaal niets veranderd was aan onze configuratie, de oude Sagem was nog steeds in gebruik en maakte nog steeds gebruik van de oude gegevens (de f****@SKYNET login dus). Na ongeveer 2 weken te wachten heb ik dan maar zelf de PPPoE login en de VOIP-configuratie aangepast. Na reset van de modem zitten we nu echter nog steeds op een 20/2 profiel, ook al kan onze lijn veel meer aan. Ik heb al gebeld naar het DARE nummer van Belgacom voor automatische resync en dan zie ik dat de modem even wordt gesynced op 30/6 en daarna terug op 20/2. Ook op de website van Belgacom wordt aangegeven dat we 3 TV's aan kunnen sluiten op onze lijn, met alle 3 in HD.

Mijn vraag is dus of iemand zo vriendelijk zou willen zijn om ons profiel terug op een 30/6 sync te zetten. Heb op 22 december contact opgenomen met de correspondent van Scarlet op Userbase, maar nog steeds geen antwoord gehad.
Laatst gewijzigd door bbyte 05 jan 2012, 18:36, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

aangezien de DARE je op 30/6 zet, en het blijkbaar automatisch terugvalt naar 20/2 ,
vrees ik dat hetzelfde zal gebeuren als iemand met de nodige bevoegdheden je zou op 30/6 zetten, maar het is het proberen waard
misschien nog ergens probleem op de lijn
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
bbyte
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jan 2008, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Geen idee waarom het profiel terug op 20/2 wordt gezet, misschien omdat ik de test om 4u 's nachts deed. :-D

Hier zijn alvast de lijnwaarden, de 30/6 lijnwaarden zijn gemeten tijdens een 30/6 periode na de DARE test.

Code: Selecteer alles

************************
* VDSL2 modem tool 1.6 *
************************

                       download      upload
line:                 37460 kbps    7968 kbps 
payload:              30064 kbps    6048 kbps 
max line:             119452 kbps 
max payload:          97076 kbps 
bands used:           3             2
bandplan:             17A
training:             26.8 dB 
loop length:          202 m 
near end:             170 m 
far end:              148 m 
avg. length:          173 m 
snr margin:           25.0 dB 
attenuation:          10.0 dB 
avg. margin:          26.1 dB 
avg. snr:             46.8 dB 
forecast max line:    142650 kbps 
forecast max payload: 115705 kbps 

Code: Selecteer alles

************************
* VDSL2 modem tool 1.6 *
************************

                       download      upload
line:                 25904 kbps    3104 kbps 
payload:              20056 kbps    2040 kbps 
max line:             80292 kbps 
max payload:          65948 kbps 
bands used:           2             1
bandplan:             8D
training:             31.8 dB 
loop length:          167 m 
near end:             170 m 
far end:              150 m 
avg. length:          162 m 
snr margin:           30.8 dB 
attenuation:          7.3 dB 
avg. margin:          31.8 dB 
avg. snr:             49.2 dB 
forecast max line:    143100 kbps 
forecast max payload: 116070 kbps 
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

ik heb ook geen idee... waarden zijn goed
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Wat mij verbaast is dat je een @skynet login hebt terwijl je op scarlet zou moeten staan (of dommel). Normaal is je login dan @SCARLET of @SCHEDOM.

Ik heb een licht vermoeden dat jouw lijn verkeerd is gelast en dat jouw modem automatisch geprogrammeerd is op afstand...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bbyte
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jan 2008, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Intussen heb ik de gegevens (zowel PPPoE als VoiP) aangepast naar Scarlet, maar die f****@SKYNET login is wel de hele tijd blijven werken. Ik denk ook dat hij automatisch geprogrammeerd is geweest met die skynet login want zover ik weet is in die periode niemand iets komen instellen op onze modem.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

al eens gemaild naar f*****@SKYNET.be ? mogelijks lijn van een buur, die lager geprovised stond?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
bbyte
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jan 2008, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Hmm, niet aan gedacht en die f***** login heb ik helaas niet meer.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

bbyte schreef:Hmm, niet aan gedacht en die f***** login heb ik helaas niet meer.
Ik ga even van de veronderstelling uit dat er inderdaad een foute las is gebeurd, en de automatische config van belgacom je modem heeft ingesteld.
Ik ga er vervolgens vanuit dat je dus ook geen vaste lijn hebt (anders zou je allang gemerkt hebben of er foute las was)

Hoe je dit kan checken:

- sluit een analoog toestel aan op de binnenkomende lijn
- wacht een 20tal seconden tot de bezettoon anders klinkt
- druk 1924 en luister naar het nummer.
het gegeven nummer zou moeten overeenkomen met de lijn die op jouw adres gekend is door Belgacom.
(hoe je kan uitvissen of het nummer correct is of niet... bij scarlet, als je scarlet one hebt staat dit bij 'algemeen' op mijn.scarlet)

als je het niet kan vinden, mss even scarlet/bgc contacteren en het navragen? als dit niet overeenkomt zal er toch een lasser moeten komen,
en de lijn herstellen (automatisch zal dit niet gevonden worden: beide lijnen hebben nu eenmaal sync...)
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Zelfs als je de juiste pstn binnenkrijgt dan kan je nog altijd op de verkeerde vdsl2 poort zitten.
Technieker kan dit uitvragen, nakijken & juist zetten op de ROP, is geen lasploeg voor nodig normaal gezien.
bbyte
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jan 2008, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Het is helaas nogal moeilijk om het telefoontoestel (fax en telefoon) in de kelder aan te sluiten op de binnenkomende lijn (als dit is wat je bedoelt). We hebben inderdaad geen vaste lijn meer, we zijn overgeschakeld naar Scarlet voor internet + telefonie en via nummeroverdracht hebben we het oude nummer behouden. Telefonie gaat nu dus via de Sagem modem over voip.scarlet.be. Je zei "wacht tot de bezettoon anders klinkt", ik heb geen idee of dit er iets mee te maken heeft maar sinds de herstelling van de lijn was het wel mogelijk om op internet te gaan (via die @SKYNET login) maar als we de telefoon wilden gebruiken dan was de beltoon heel anders (in plaats van het normale ritme eerder een willekeurige combinatie van tonen). Ik heb het net nog eens gevraagd en bij de herstelling van de lijn is hier niemand binnen geweest en is de f*****@SKYNET login enkele weken geleden dus inderdaad volledig automatisch ingesteld geweest. Waar dient die @SKYNET login eigenlijk voor? Ik dacht steeds dat het een tijdelijke login was en dat die automatisch ging worden aangepast. Kan het zijn dat iemand in de buurt nu surft via onze oude Freedomnet/Dommel verbinding?
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Ik weet niet of bij alternatieve providers de modem normaal gezien automatisch wordt ingesteld. Ik heb met EDPnet alvast de indruk van niet.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Devilzown schreef:Zelfs als je de juiste pstn binnenkrijgt dan kan je nog altijd op de verkeerde vdsl2 poort zitten.
Technieker kan dit uitvragen, nakijken & juist zetten op de ROP, is geen lasploeg voor nodig normaal gezien.
Klopt, dat is ook een mogelijkheid, al lijkt die me kleiner gezien er volgens het verhaal een kabelbreuk geweest is door graafwerken.
Het is hier dus vraag ook niet of de juiste pstn & vdsl2 binnenkomt, maar meer of er uberhaupt nog de juiste lijn binnenkomt.

Je hebt wel gelijk dat er, ongeacht de situatie, niet noodzakelijk een lasploeg hoef ter plaatse te gaan - er kan ook gewoon in de ROP omgeschakeld worden tussen de foutief gelaste verspreidingen (in principe, als er maar 2 verwisseld zijn en beide gekend zijn)

Alternatieve providers hebben geen automatische configuratie dacht ik, en de f....@SKYNET geeft duidelijk aan dat de autoconfig van belgacom op de modem gelopen heeft (wat dus aangeeft dat er ergens iets fout binnenkomt)
Dat je desondanks kan surfen is normaal, gezien het uiteindelijk zowat allemaal "een pot nat" is... maar sja, als die belgacom klant nou maar 20 kreeg en jij 30 moest hebben...

Eerlijkheidshalve kan ik je niet antwoorden op de vraag ivm je kiestoon vanop de modem (geen idee hoe die aangetast gaat zijn door dit gebeuren)
Moest je ergens een simpel telefoontoestel kunnen vinden en even inpluggen (zelfs al is het zo'n oud toestel waarbij je de dsl filter moet uittrekken en de telefoon insteken), zodat je kan kijken welk lijnnr je krijgt.

Hiermee sta je dan gelijk wat sterker bij de klantendienst als je hun wil opbellen om melding te maken van je probleem, want anders vrees ik dat ze sneller zullen zeggen: je hebt sync (ergens op die andere locatie), je hebt binding (want je hebt je gegevens zelf ingegven), en de lijn meet goed (want die zal wss wel goed meten, maar weer op die andere locatie)

Als je hen dan kan antwoorden dat nummer x bij je binnenkomt, en het zou nummer y moeten zijn, dan zal er wel een belletje rinkelen :)
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

je kan misschien nog eens een factory reset van de modem doen, misschien gaat die dan wel weer automatisch (via ZTC) de skynet login ophalen om te verbinden
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

xenne: lees even terug, TS is bij scarlet :)
dan gaat er geen ZTC of skynet login zijn :)
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Scarlet heeft wel degelijk ZTC. Niet overal, maar meestal gebeurt alles via ZTC.
(@SCARLET natuurlijk wel dan, als je een @skynet krijgt dan zit er ergens iets verkeerd).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Devilzown schreef:Scarlet heeft wel degelijk ZTC. Niet overal, maar meestal gebeurt alles via ZTC.
Ik kan het best geloven dat Scarlet tegenwoordig ZTC heeft (belgacom dochtertje he :)) - maar ik was er niet van op de hoogte.
toen ik vorig jaar mijn scarlet abbo nam, mocht ik het toch mooi zelf instellen allemaal, dus daar ben ik dan maar van uitgegaan.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

Splitter schreef:xenne: lees even terug, TS is bij scarlet :)
dan gaat er geen ZTC of skynet login zijn :)
lees jij ook eens terug.... probleem is net dat hij deze login wél automatisch kreeg als niet belgacom klant zijnde... mocht hij terug de fcxxxx login gepusht krijgen is dat iig een bewijs dat er iets fout is met de lijn
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

Volgens mij is uw lijn omgewisseld aan de rop. Je zit waarschijnlijk op iemand anders zijn account. Als het voor u onmogelijk is om met een telefoon te testen, zet uw modem dan maar uit en bel naar de storingen. Dan gaan ze zien dat je geen sync hebt. (Wel uw modem niet aanzetten als ze het vragen he) Zet zogezegd uw modem aan.

Zoals hierboven gezegd, als de helpdesk ziet dat uw modem synct en binding heeft gaan ze zeggen dat uw lijn goed is en gaan ze geen technieker sturen.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Pas wel op: indien blijkt dat alles toch OK is, zal jij wel voor die kost van de technieker moeten opdraaien.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
bbyte
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jan 2008, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Alles is inmiddels opgelost, iemand (nogmaals dank hiervoor!) heeft de sync terug op 30/6 gezet en stelde bovendien vast dat we oorspronkelijk zelfs op dit profiel geprovisioneerd waren. Ik blijf het echter bizar vinden dat we door DARE en daarvoor op 20/2 werden gezet.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Dat gebeurt meer dab je denkt hoor dat de DARE een anomalie vaststelt en je op een lager profiel zet, bij mij ook al verschillende keren gebeurd.

mvg,
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”