Nieuwe smartphone in solden

Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Het is het moment voor mij om nu een nieuwe smartphone te kopen, in de solden. Ik heb nu een Nokia Xpressmusic 5800 die me gedurende een kleine 3 jaar heeft gediend. Wat ik ermee doe: bellen, SMS'en, mails lezen en verzenden (gmail thuis en exchange voor het werk) en wat forums en nieuwssites checken. Symbian is wel OK, maar het is ook niet alsof ik eraan vast hang of zo. Ik ben niet iemand die alle nieuwste snufjes moet hebben maar surfen, mailen en zo moet wel heel vlot lopen, liefst nog vlotter dan mijn huidige. Ik zou ook graag PDF, Word en eventueel Excel documenten kunnen lezen op de smartphone, iets wat me niet altijd evident lijkt? VOIP is niet zo belangrijk. Oh ja, nog vergeten: ik gebruik de smartphone ook als MP3-speler! Dat gebeurt niet zo vaak, maar toch nu en dan, ook in de auto (ik heb een AUX-ingang in mijn wagen). Handenvrij heb ik niet nodig, ik heb zo'n bluetooth apparaatje van Mr Handsfree dat heel handig is (dank je wel, ibood).

Ik zie velen rondom mij en hier op het forum een klein fortuin uitgeven voor allerlei smartphones. Dat zit er bij mij niet echt in. 3 jaar geleden gaf ik 350 € uit voor een smartphone en ik vond dat toen best veel geld. Nu zou ik dus zeker niet meer willen uitgeven dan dat, maar wel een correct toestel ervoor in de plaats krijgen. Budget dus tussen 250 en 350 €. Ik zou trouwens graag de beste keuze net onder 250 € en de beste keuze rond de 350 € kennen.

Ik heb een lichte voorkeur voor een klassieke winkel, tenzij de prijs veel hoger ligt. Liefst een Belgische webshop dan wel, en eentje waar je persoonlijk ervaring mee hebt, geen obscure "nieuwe" :).

Regio: Brussel (als dit iets uitmaakt).

Dank aan allen die antwoorden! En als je nog vragen hebt om beter te kunnen helpen, stel ze dan gerust :).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Volgens mij zijn er geen slechte toestellen meer en is het puur persoonlijk voor wat je gaat... beter scherm, meer geheugen, beter camera of beter geluid, enz.
Moest ik terug voor drie jaar een Smartphone kopen, dan wacht ik op win8 en een degelijke Nokia met windows phone op.
Wat ik nu vooral mis in Android (over iphones gaan we hier niet klappen >budget) is de interactie met m'n desktop. (plezant als speelgoed, maar optimaal geïntegreerd is het nu ook weer niet, en ja ik weet dat er voor elk probleem een app is)
Goztow
userbase crew
userbase crew

Nog extra info toegevoegd: ik gebruik mijn GSM ook als MP3-speler.
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Mijne volgende zal wellicht ook opnieuw een windows zijn ...
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Kijk of je nog een htc desire kan vinden... In augustus voor 300 zelf een gekocht.
LaserJet
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 28 keer

Goztow schreef:Nog extra info toegevoegd: ik gebruik mijn GSM ook als MP3-speler.
Volgens mij heeft élke Smartphone nu wel een mp3 built in. :D

Ik heb de Galaxy Ace, ben er wel tevreden over, goede batterijduur, 5MP camera, draait nu op 2.3.6 Android.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

thamar schreef:Kijk of je nog een htc desire kan vinden... In augustus voor 300 zelf een gekocht.
Ook mijn gedacht, ondertussen ben ik vandaag 1 jaar een Desire gebruiker en ben er nog steeds tevreden over.
Om hem ten volle te benutten moet je best naar aangepaste ROM's overschakelen want het stock geheugen is veel te klein.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

Vorige week na lang overwegen overgeschakeld van 5800XM naar HTC Desire (2dehands, 100euro voor betaald; die mens wou er van af en wist niet wat zo'n ding nog waard was ;) )
Mijn criteria waren: Android, >5Mp camera, >1Ghz Cpu, >0.5Ghz RAM, AMOLED-scherm, GPS, HSPDA ondersteuning

Ikzelf heb veel gehad aan http://www.gsmarena.com/search.php3
Ben trouwens zéér tevreden met mijn "nieuw" toestel (met customROM, nl. Cyanogenmod; zeker aan te raden).

PS
Via verkoopjegsm krijg je nog 60euro voor je 5800XM. Het 8Gb geheugenkaartje kan je nog apart verkopen ;)

@iceke: Slechte iteractie?
Indien je je gmail actief gebruikt (kalender, mail, contactpersonen, ...) is de sync zéér gemakkelijk.
+ remote desktop met één van de volgende apps: http://slodive.com/freebies/android-rem ... ktop-apps/
Laatst gewijzigd door 2Flip 02 jan 2012, 19:09, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
THRene
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

Met welke methode heb je die geroot?
2Flip
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Dit was al gebeurd. Maar dit is gebeurd met ClockworkMod (tutorial: http://wiki.cyanogenmod.com/wiki/HTC_De ... date_Guide )
Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

http://www.smartphoneshop.be/keuzehulp? ... &125=18512
Ik zou voor de Nokia kiezen uit deze lijst (als je geen WP7 toestel wilt kan je nog altijd extra criteria aanduiden aan de zijkant :) het is een zeer goede webshop, maar als je de klassieke winkel wilt kan je er ook in Antwerpen naartoe gaan en daar je toestel kopen aan die prijs (al zullen andere winkels in de buurt hem ook wel aan die prijs hebben). Alleszins kan je daar al eens kijken en vergelijken tussen toestellen binnen uw prijsklasse ;)
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Er is nu een site waarmee het kinderspel is om te rooten maar kan ze nu niet direct vinden.
Moest iemand kunnen helpen. :oops: ²

edit: found it

http://unrevoked.com/recovery/
Laatst gewijzigd door decat 02 jan 2012, 19:29, in totaal 1 gewijzigd.
bbyte
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

https://www.gsmwijzer.be/shop/products/ ... s-2x-speed 290€
Zelf nog 460+ voor betaald vorig jaar, dual core, Gingerbread en upgrade naar ICS. Denk niet dat er veel aan kan tippen in die price range.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

[Afbeelding Post made via mobile device ]
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Als je eens een paar dagen met een droid wil proberen , ik heb nen HTC Legend liggen if you'd like to ...
The eternal and true pessimist :D
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Een desire Z, 2e hands niet erg duur, keyboard is zeer handig en ondanks dat het toestel al een jaar oud is is het zeer snel (zelfs voor gta3).
cpu@2Ghz.

Vroeger nog een windows phone gehad, uit miserie (vastlopen van apps, phone was een ramp) maar android op gezet.
Laatst gewijzigd door silencer 02 jan 2012, 19:32, in totaal 1 gewijzigd.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

no offence, a3ke, maar op die kleine toestellen zou ik een afkeer krijgen van Droid.
silencer: standaard maar 800 Mhz, dus te overclocken naar 2 GHz? Da's weeral tweaken en out-of-the-box is alles toch aangenamer.
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Draait hier standaard op 1GHz (cyanogenmod), niets aangepast.
De desireZ is dan ook serieus underclocked, blijft erg snel (Mhz zeggen weinig)
Goztow
userbase crew
userbase crew

FF toevoegn, moet op factuur dus geen tweedehandse.
vuurvos
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Voor +/- 350 €: Sony Ericsson Xperia Arc
Voor +/- 250 €: Nokia C6
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

silencer schreef:Een desire Z, 2e hands niet erg duur, keyboard is zeer handig en ondanks dat het toestel al een jaar oud is is het zeer snel (zelfs voor gta3).
cpu@2Ghz.

Vroeger nog een windows phone gehad, uit miserie (vastlopen van apps, phone was een ramp) maar android op gezet.
er is een groot verschil tussen Windows MOBILE en Windows PHONE. Haal die 2 dus niet door elkaar. Je kon er Android op zetten dus je hebt het hier over Windows Mobile (dat inderdaad naargelang het toestel erg uiteenlopende prestaties gaf. Gelukkig hebben ze met WP7 uit die fouten eindelijk hun lessen getrokken)!!
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Hmm, herkenbaar verhaal op een aantal vlakken.

Ben zelf ook al een aantal weken aan het kijken naar een nieuwe smartphone, voor naast de 4s te gebruiken (en evt zelfs als vervanger!).
Heb eerst een hele tijd zitten kijken naar het android platform, en net zoals de TS gericht op 250 a 300€.

Ik heb dan moeten vaststellen dat :
-De Android markt mega-gefragmenteerd is, zowel op vlak van android versies, als moddability, en hw specs
-De Android markt nog altijd problemen heeft met "out of the box" functionaliteit en UX, waardoor je als user loopt te sukkelen bij budget toestellen.
-De Android markt vooral goed is in onderling concurreren , door op een jaar tijd per fabrikant 8 modellen uit te brengen met minime verschillen tov de vorige.
-De verkrijgbaarheid van veel toestellen is rampzalig, meestal altijd "uitverkocht" op de shops met stuntprijzen, en pak duurder elders.
-De support voor nieuwe os versies heel limited is eens je afstapt van google hun eigen toestel.

Uiteindelijk was mijn conclusie : Voor 250e vind je op android niet echt iets dat goed is, en vlot te krijgen is, en toekomst heeft. Vanaf 350, 400, en meer, zijn er wel leuk out of the box ervaringen, omdat er dan meer werk van de fabrikant inzit om een deftige ui te maken en na te denken over UX.

Uiteindellijk heb ik gewoon (daarstraks) een Lumia 800 besteld, omdat ik ( zelfs nog voor het te kopen) het op men zenuwen kreeg van android als concept en markt. (Laat de fanboy flames nu maar komen, see me care.)

Dat verhaal daargelaten, er zijn wel toestelletjes te vinden met deftige specs, èn ICS support, èn aan een degelijke prijs. Maar ze zijn dun gezaaid, en vaak uitverkocht zodra ze ergens op stock zijn. (bvb de Nexus S is heel leuk op dat vlak, maar hard to find, net omdatm leuk is en eindereeks is).

En als je zelf graag prutst met custom roms en launchers en daar je tijd insteekt, dan zal er wel genoeg te vinden zijn voor lagere budgetten waar je veel "fun" aan kan beleven :P
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster

Probleem met Android is beetje dat al die fabrikanten daar hun eigen schil willen rond bouwen ipv gewoon basic android te leveren. Zeker HTC Sense, dat ding is een ramp...
Maar het grote voordeel is dat er een enorme community is waarbij je zeer veel custom firmwares kan vinden die aan jouw eisen voldoet.

Zo moest die van mij minimalistisch, snel, laag energieverbruik en aanpasbaar zijn daar waar ik wens. Bij mij staat op mijn desire de Oxygen-firmware, volledig AOSP zoals google het gemaakt heeft met een minimum aantal aan tweaks.

En flash, ge zijt gelijk soft geworden, jaren geleden waarde avontuurlijker ;)
THRene
Plus Member
Plus Member

2Flip schreef:Dit was al gebeurd. Maar dit is gebeurd met ClockworkMod (tutorial: http://wiki.cyanogenmod.com/wiki/HTC_De ... date_Guide )
Schitterend gelukt (Unrevoked3 werkte bij mijn Desire niet). Met Dank :beerchug:
Goztow
userbase crew
userbase crew

Er blijken nogal wat verschillende HTC Desire's te bestaan: Desire, Desire S, Desire Z, Desire HD. Ik geraak daar ook even niet meer wijs uit. Die Desire Z heeft wel een toetsenbord, op zich lijkt me dat wel leuk! Op een scherm typen is niet zo aangenaam. Iemand ervaring met die?
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Ik. Weinig verschil tussen desire S,HD en Z (qua rekenkracht). De htc dream typt toch vlotter, maar is veel te traag.
Op een scherm typen is echt niet te doen als je al wat langere mails wilt verzenden.
Wat wel kan is je toestel remote bedienen (webgui/...) met je PC/toetsenbord.
De Z weegt meer (is dan ook een pro toestel), batterij gaat wel maar enkele dagen mee.
Ik ben wel te vinden voor custom roms (zo zijn er ook aangepaste originele roms met ext4 ipv ext3, ...) Al was het origineel zeker zeer/even merkbaar snel.
Goztow
userbase crew
userbase crew

Dat van die batterij, dat is zo voor alle moderne smartphones, meen ik te begrijpen?

Dit lijkt me eigenlijk nog niet zo'n slechte prijs, voor een niet-webwinkel. En ligt binnen mijn budget :). Maar ik wacht eerst nog wat op meer reacties.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Goztow schreef:Dat van die batterij, dat is zo voor alle moderne smartphones, meen ik te begrijpen?

Dit lijkt me eigenlijk nog niet zo'n slechte prijs, voor een niet-webwinkel. En ligt binnen mijn budget :). Maar ik wacht eerst nog wat op meer reacties.

zeker niet slecht! Enkel op fmobile €20 goedkoper.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
silencer
Elite Poster
Elite Poster

http://tweakers.net/pricewatch/266186/h ... grijs.html

259€ (geen idee of factuur te verkrijgen is).

Wacht nog maar even op de solden, prijzen zullen nog zakken.
Goztow
userbase crew
userbase crew

De solden starten morgen, juist? Dan nog eens kijken. :)
THRene
Plus Member
Plus Member

Goztow schreef:Er blijken nogal wat verschillende HTC Desire's te bestaan: Desire, Desire S, Desire Z, Desire HD. Ik geraak daar ook even niet meer wijs uit. Die Desire Z heeft wel een toetsenbord, op zich lijkt me dat wel leuk! Op een scherm typen is niet zo aangenaam. Iemand ervaring met die?
Niet met die: ik heb zelf de standaard Desire en mijn vrouw heeft de Desire S.

Schitterende toestellen wat mij betreft. De S is steviger en heeft wel meer geheugen en dat voel je in de applicaties die je kan installeren. Daarom ga ik stillekesaan met alternatieve ROM's experimenteren voor de gewone Desire.
konda
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

De solden op de smartphones is maar zwak bij vandenborre.
Ik hoopte een windows phone op de kop te kunnen tikken maar dat zit er blijkbaar niet in

bij pixmania staat de galaxy s2 nu voor 449 dus ongeveer even duur als je die zou laten komen uit een ander land.

denk dat ik ze nu ongeveer allemaal ben afgegaan, ik hoop dat photohall morgen nog met iets leuks afkomt
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster

THRene, andere hboot installeren en oxygen erop zetten ;)
remus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 15 keer

Nexus S
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Als je voor Android zou gaan, dan raad ik u aan om een courant model te nemen, omdat er dan een hoop communities bestaan die u uitstekend kunnen helpen met problemen en ook genoeg custom ROMs, voor al je na een tijdje degene van de fabrikant beu bent of als die te traag gaat.
Ikzelf het 2 jaar geleden een HTC Hero gekocht en doordat er nog custom ROM's bestaan, gebruik ik hem nog steeds. De software van HTC ging veel te traag en, "crashte" voortdurend doordat er te weinig ram beschikbaar was. (Applicaties vragen meer ram dan vroeger)

Desire Z is zeker geen slecht toestel, zeker niet voor die prijs.
Goztow
userbase crew
userbase crew

De keuze richt zich stilletjesaan naar de Desire Z :).
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik heb een Huawei IDEOS X5, heeft 99% identieke hardware (behalve geen keyboard, wel gelijkaardige batterij)

Ik moet zeggen, met CM7 haal ik zeer goede batterijduur (smartassv2) en toch nog performance. Dus is zeker geen slecht toestel, laat ze je niet afschrikken met de 800Mhz CPU, het kan zonder problemen 1.5Ghz aan :)
konda
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

http://aldi-bn.aldi.be/aldi_vanaf_woens ... 851_5.html

staat jammer genoeg niets bij van ram, wat wel belangrijk is voor android
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

konda schreef:http://aldi-bn.aldi.be/aldi_vanaf_woens ... 851_5.html
staat jammer genoeg niets bij van ram, wat wel belangrijk is voor android
Het is 512 MB.

Bron: http://www.computerbild.de/artikel/cb-N ... 28394.html

Ondanks dat het qua prijs interessant is, verkies ik liever een smartphone van een gekend en deftig ondersteund merk. Met ondersteuning bedoel ik hulp van andere internetgebruikers.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Voor die gsm uit de aldi (welke in feite een ZTE Skate is) bestaat er een customROM: http://android.modaco.com/topic/345117- ... ated-1311/ (dus hulp van andere internetgebruikers is er wel degelijk).
Ikzelf heb lang getwijfeld tussen de ZTE Skate en HTC Desire, maar het 4.3inch scherm viel me uiteindelijk toch wat groot uit.
Afbeelding
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Groot, maar echt wel instabiel en vooral traaaaaaag. Daar zit een slechte processor in die nog eens geen Flash of eendert wat kan draaien en veel apps die maar een beetje rekenpower vragen gaan totaal niet werken.
(processor is de ZTE Blade processor beetje overclockt, maar functies ontbreken nog steeds... Zo is de 800Mhz processor van de Desire Z 3-4 keer sneller en beter)
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”