Sabam vraagt ‘eerlijke vergoeding’ van isp's

Nieuws omtrent telecom
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

rpr schreef:Wel 1 voordeel. Het downloaden wordt dan eigelijk legaal.
Wat wel niet fair is dat de consument die wel cd's koopt etc weer eens bestraft wordt.
Wie zegt dat ? Kijk naar de auvibel taks, die taks is er enkel voor de thuiskopie, niet voor een illegale kopie verkegen via internet en dan op een schijfje gebrand of op een 10 eur duurderde USB schijf gezet. Dus die taks is zogezegd enkel bedoeld om een legaal verkregen film/cd/tv-episode te kopieren in de huiselijke kring. Gelukkig moet je voor de thuiskopie niet in het bezit zijn van het origineel, bvb legaal een tv-aflevering op een dvd branden waar die taks op betaald is mag dus.

Maar gaat deze 3% weer zo'n hypocriet gedoe worden die enkel legale downloads en streaming zoals itunes, deezer, .... ondersteunt, of geldt deze voor ALLE content die op internet te vinden is ?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Teebee schreef:Moeten er nu ook geen taksen gaan betalen op elk reactie die geplaatst wordt hier/Elders?

Of hebben de gewone mensen geen mogelijkheid op auteursrechten geld op alles wat we/ze typen op het wereldwijde web?
Ik heb dat ooit eens gedaan: een forum waar ik meer dan 10.000 posts had geschreven waaronder baanbrekend werk over de audiovisuele sector had mij gebanned voor een drogreden. Ik heb toen bijna een rechtzaak aangespannen omdat ik voortaan auteursrechten wou innen op mijn werk a rato van 10 eur / bericht / jaar.

Factuur opgemaakt van 10.000 eur excl btw toen ze geen gevolg wouden geven aan mijn verzoek om ofwel de content offline te halen, of te beginnen betalen.

Ze hebben zich dan verschanst achter een nieuw verzonnen regeltje dat alle posts eigendom waren van de communitie. Gelukkig had ik een PDF met de signup rules van voor ik gebanned wordt, waar dat regeltje niet stond.

En daar was plots de grijze zone, dat wanneer ze mijn berichten offline zouden halen, gehele threads niet meer leesbaar werden. Een drogreden om mij geen auteursrechten te moeten betalen.

Dus op de meeste fora heb je geen of minimale burgerrechten, en het afdwingen van je rechten is ook vaak lastig, zeker met moderatie die over ban en delete knopjes beschikt die ze naar eigen dunk kan inzetten, of zomaar posts wijzigen.

Ik heb er nog aan gedacht mijn eigen forum op te zetten, maar is natuurlijk weer een berg extra werk erbij.
Gebruikersavatar
bke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 22 apr 2004, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Waarom gaan ze niet naar autofabrikanten om te vragen om 3.4 procent op hun verkoopprijs omdat er een autoradio in kan zitten waarmee potentieel illegale cd's kunnen opgelegd worden, of nog straffer, waar 5 mensen tegelijk op een publieke plaats naar de radio luisteren... :banana:
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

we zouden dat ook eens kunne proberen, 1% van alle inkomsten vragen van BGC. Nu nog een rede, mag absurd zijn ze, .. iemand suggesties, .. we maken er een actie van absurde eisen, en vragen aan alle isp 1% van de inkomsten, gewoon omdat organisaties zoals sabam dat ook doen en als zij dat mogen waarom wij niet.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik zou gewoon 1 % van hun omzet vragen omdat wij helpdesk spelen in hun plaats.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

wel durfde dat eigenlijk niet te suggereren maar aangezien ge het nu zelf zegt :p
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Goztow schreef:Ik zou gewoon 1 % van hun omzet vragen omdat wij helpdesk spelen in hun plaats.
Dan wil ik ook moderator worden. Want dan kan je me wel uitbetalen; :beerchug:
znoppels
Plus Member
Plus Member
Berichten: 162
Lid geworden op: 14 nov 2003, 21:00
Locatie: Strombeek
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

vragen staat vrij, maar of ze het effectief gaan krijgen is een andere zaak...
zijn er al reacties van de isp's?
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 05 nov 2005, 23:51
Locatie: Leuven (016)
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

Via http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=353I5AK8
Sabam baseert zijn aanspraak op de auteurswet van 1994. Die voorziet dat auteurs vergoed worden voor elke ‘publieke mededeling' van een nummer. Volgens Sabam is het gebruik van het internet zo'n ‘publieke mededeling'. ‘Dat is hun interpretatie van de wet, maar die is juridisch niet onderbouwd', repliceert Belgacom-woordvoerder Jan Margot. ICT-jurist Matthias Dobbelaere denkt er hetzelfde over: ‘Ik denk niet dat zo'n ruime interpretatie van de auteurswet het zal halen.'

Minister van Economie Vincent Van Quickenborne reageert scherp. ‘De timing is erg ongelukkig, net nu Belgacom en anderen op de markt komen met een legaal streamingaanbod', zegt zijn woordvoerder. ‘De minister heeft aan de controlediensten van de FOD Economie gevraagd om te controleren of dit in strijd is met de auteurswet'.

Deze week lanceerde Belgacom een legaal streamingaanbod in samenwerking met Deezer. Sabam zal 0,001 euro krijgen per nummer dat afgespeeld wordt via Deezer, Spotify en andere streamingdiensten. ‘Sabam ondermijnt dat legale aanbod, want wie al 3,4 procent auteursrechten betaalt op zijn internetabonnement, die zal niet nog eens betalen voor een streamingabonnement', zegt Jan Margot.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Aangezien wij continue reclame maken door het woord van een ISP te vernoemen in onze posts (negatieve reclame is ook reclame!) stel ik voor dat elke ISP ons vanaf heden 1 eurocent betaalt per keer dat hun bedrijfsnaam of product voorkomt in een post. Deal?:)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 21 keer

De eis van Sabam om een vaste vergoeding te krigen voor elke internetabonnee is contraproductief. De artiest is de pineut van het verhaal, zegt Bart Tommelein (Open Vld). Het wordt tijd dat Sabam en de andere beheersvennootschappen afstappen van het steeds verder uideinende heffingsmodel dat tegen zijn grenzen aanbotst, luidt het.
Sabam vraagt keer op keer vergoedingen voor nieuwe technologische ontwikkelen onder het mom van inkomstenverlies. Eenmaal men hen tegemoet komt, beginnen zij onmiddellijk nieuwe eisen te stellen.

Tommelein neemt het niet dat Sabam alle internetgebruikers over dezelfde kam scheert. Niet elke gebruiker zit systematisch illegaal te downloaden.

Vrijgeleide
Sabam geeft met de eis om een vast bedrag aan te rekenen aan elke internetgebruiker een totaal tegenstrijdig signaal, vindt de Open Vld'er. "De internetgebruiker zal deze vaste bijdrage zien als een vrijkaart om onbeperkt te gaan illegaal downloaden en aldus zullen de inkomsten van de artiesten die heden via het internet hun werk aanbieden afnemen in plaats van toenemen."

Streaming
Tommelein wijst erop dat net deze week diverse internetproviders de uitrol van abonnementen op basis van streamingformules aangevat hebben, dit met het oog om gebruikers aan te zetten muziek via het internet legaal te beluisteren. Sabam heeft met deze providers een akkoord gesloten waarbij zij per beluisterd nummer 0,001 euro zullen ontvangen.

Steeds nieuwe eisen
"Sabam vraagt keer op keer vergoedingen voor nieuwe technologische ontwikkelen onder het mom van inkomstenverlies. Eenmaal men hen tegemoet komt, beginnen zij onmiddellijk nieuwe eisen te stellen. Dergelijk gedrag schaadt het imago van de artiesten", vindt Tommelein. (belga/sam)

bron: http://www.hln.be/hln/nl/4125/Internet/ ... m-af.dhtml
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

En dan moet je gaan betalen voor iets wat je misschien niet gaan doen?

Dan geef je toch een duidelijk signaal dat het niet meer illegaal is, ook al is het niet zo!
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

De eis van Sabam om een vaste vergoeding te krijgen voor elke internetabonnee is contraproductief. De artiest is de pineut van het verhaal, zegt Bart Tommelein (Open Vld). Het wordt tijd dat Sabam en de andere beheersvennootschappen afstappen van het steeds verder uideinende heffingsmodel dat tegen zijn grenzen aanbotst, luidt het.
bron: http://www.hln.be/hln/nl/4125/Internet/ ... m-af.dhtml

zou het zijn omdat men zijn goesting niet krijgt bij de politiek, dat men het op een andere manier gaat proberen?
Sabam vraagt keer op keer vergoedingen voor nieuwe technologische ontwikkelen onder het mom van inkomstenverlies. Eenmaal men hen tegemoet komt, beginnen zij onmiddellijk nieuwe eisen te stellen.
Ik eis compensatie voor inkomensverlies, ten gevolgen van de crisis en het slechte bestuur.

Met die redenering, .. moet elke firma en patent houder vergoedingen vragen, voor elke technologische ontwikkeling die er in de wereld gebeurd, .. dat komt er van als je maar op je stoel zit een zakken zit te vullen, .. op den duur weet iedereen dat je overbodig bent. bv cassette fabrikanten moeten compensatie voor de komst van de cd, ..
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hmmm sabam vraagt een percentage van het abonnementsgeld, niet een vast bedrag.
Laten we massaal het laagste abonnement nemen bij onze ISP's, eventueel met de optie onbeperkt (dat is een optie, dus hoort niet bij het abonnementsgeld) en met pfsense ofzo meerdere pppoe's doen? :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Even snel een rekensom maken van hoeveel keer de naam Sabam hier staat opgeschreven op deze pagina (3) tot nu toe. Dan wordt dat bedrijf al minimum 32 keer benoemd.
Om de logica van dat bedrijf van Johan Verminnen nu door te trekken zou dit aan Userbase al 32 keer X Euro kosten. :beerchug: Best er nog enen op drinken :beerchug: maar dit volledig :offtopic:
Gebruikersavatar
gedeco
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 06 sep 2005, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

Ook een rekensom:

Er zijn bij benadering 7.006.400 internet gebruikers in Belgïe.
Vast internet kost bij benadering tussen de 25 a 30 Euro (27.5)
3.4 % per abonnement komt ongeveer op 6550984 Euro/maand
Dus Sabam zou op jaarbasis 78.611.808 Euro innen.


In 2000 bestond de catalogus van SABAM uit:
  • 24.000 muziekwerken
    11.000 liedjesteksten en literaire werken
    1.100 toneelstukken
    6.000 audiovisuele werken (scenario’s, films, documentaires)
    16.000 Belgische en buitenlandse muziekwerken voor films (soundtracks)
Dus ca 58100 werken in de catalogus in 2000
Indien we ervan uit gaan dat er anno 2011 100.000 werken in de catalogus zitten, dan krijgt men omgerekend een jaarlijkse bijdrage/werk van 786,12 euro.
(zonder aftrek van de werkingskosten van Sabam)

Ik vermoed dat de heren van Basta! een goede investering gedaan hebben
Ik ben me er wel bewust van dat deze rekening kort door de bocht is, maar ik vraag me gewoon af wat we allemaal kwijt zijn aan sabam via allerlei verdoken taksen e.d.
Aanvulling voor alle soorten sabam taks kunnen je een idee geven van hun inkomsten.





Bronnen
aantal gebruikers
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... gebruikers
kostprijs internet verbinding
http://www.senate.be/www/?MIval=/Vragen ... 01&LANG=nl
De sabam Catalogus
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... gw&cad=rja
Laatst gewijzigd door gedeco 11 nov 2011, 15:26, in totaal 1 gewijzigd.
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

men omgerekend een jaarlijkse bijdrage/werk van 786,12 euro.
(zonder aftrek van de werkingskosten van Sabam)
Werkingskosten Sabam/werk: circa 786,11 euro....
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

zeg aangezien sabam een prive organisatie is vraag ik me af wie hen heeft aan gesteld ? zouden we zelf ook niet zoiets kunnen beginnen ?
Gebruikersavatar
gedeco
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 06 sep 2005, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

Ofloo schreef:zeg aangezien sabam een prive organisatie is vraag ik me af wie hen heeft aan gesteld ? zouden we zelf ook niet z
Een eerlijke vergoeding aan alle ISP's vragen voor het transport van de commentaar in de fora?
En de inkomsten naderhand absoluut niet verdelen onder de leden van het forum?
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Het wordt wel eens tijd om de auteursrecht wetgeving in Belgie te hervormen. Als deze nu zo verouderd is dat de belangen van 30.000 mensen de belangen van 11.000.000 inwoners schaadt is het toch tijd deze te hervormen.
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

(eerlijk gezegd, als ik kon kiezen, liever het idee van sabam i.p.v het ACTA verdrag hoor) :roll:
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

In dat opzicht wel, maar waar gaat de grens getrokken worden? Auvibel, Sabam taxeren nu al zaken waar media kan opgeslagen worden. Nu willen ze isp's ook al verplichten te betalen voor auteursrechten... Zijn we dan niet terug naar de tijd van kijk en luistergeld aan het gaan?
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Vind ik ook, Sabam wil te veel.

Ik ga ook muzikant worden, dan krijg ik een extra vergoeding ;)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ben ik de enige die zich afvraag wat de "oneerlijke vergoeding" dan niet zou bedragen?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

De rest is het er al over eens dat dit de 'oneerlijke vergoeding' is ;)
Gebruikersavatar
gedeco
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 06 sep 2005, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

Goztow schreef:Ben ik de enige die zich afvraag wat de "oneerlijke vergoeding" dan niet zou bedragen?
Euh.... Hoeveel verdien je? :twisted:
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Als hun buit binnen is gaan ze bij de stroomleveranciers aankloppen want die zorgen er ook voor dat we gebruik kunnen maken van het internet...
Inhalige clowns zijn het.
Hun tactiek werkt wel : Luid roepend iedereen voor dief te verwijten, die jouw clienten bestelen. Werp jezelf op als uber altruist die de belangen van een aantal anderen gaat behartigen tegen de grote boze wereld. Maar ondertussen bedragen innen die totaal niet meer in verhouding staan tot de waarde van het goed.

Wanneer gaat de politiek daar eens grondig onderzoek naar doen?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
parkiet
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:29
Bedankt: 2 keer

Vragen of krijgen is 'n wereld van verschil.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Of hun taktiek werkt? Ik zou durven zeggen van niet, als je ziet hoeveel ze mislopen door illegale downloads. Wijst er ergens op dat hun ganse manier van werken niet meer actueel is.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Mja "verloren inkomsten" is nog zoiets.. gegarandeerd een overdreven bedrag!

Hoeveel tonijn had de visser kunnen vangen?
Hoeveel fazanten had de jager kunnen schieten?
Wie draait er op voor de lege zitplaatsen in de tribunes, op de trein of bus? De organisator, niet de klant. Straks gaat de nmbs nog extra auto-, fiets tax gaan uitvinden om meer inkomsten te genereren.

Dus hoeveel inkomsten lopen ze mis? Welke onafhankelijke(en niet industrie gesponsorde) studies zijn daar al naar gedaan, en adhv welke parameters is men tot een conclusie gekomen?

Volgens sabam is elke download een verloren inkomst :roll:
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

de cd is gewoon passé klaar, net zoals d cassette die passé was, .. maar toen ze van de cassette naar de cd ineens een stijging van inkomsten hadden hoorde je ze toch niet klagen, .. de cd's werden ook niet ineens goedkoper he integendeel ze werden enkel maar duurder. De tijd van de cd komt niet terug, onder eender welk medium, mensen wilde gewoon al hun favoriete oude rommel op cd, ...

Er is gewoon geen goed medium of goede rede om nu ineens alles dubbel te gaan kopen, .. op die moment kwam gewoon alles terug uit, .. en had men de kans om vele misgelopen muziek in het verleden opnieuw te kopen. En men moet stoppen met zich blind te staren op bedragen, .. trouwens elke industrie heeft hoogte punten, het wordt tijd te stoppen met leven in het verleden en dat men eens kijkt naar de toekomst, .. het is nu voor iedereen crisis !
Goztow schreef:Ben ik de enige die zich afvraag wat de "oneerlijke vergoeding" dan niet zou bedragen?
elke cent is te veel.
DH-
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2011, 14:41
Bedankt: 5 keer

Misschien leuk om even mee te geven. Ik ben DJ op fuiven. Laat ons even overlopen.

1. Ik download mijn muziek legaal. Sabam vangt daar uiteraard een deel op.
2. Die download komt terecht op mijn HD, daar vangt Sabam ook op.
3. Als ik mijn muziek op cd brand, betaal ik Sabam voor die cd.
4. Een DJ mag geen gedownloade muziek op cd branden zonder een DJ-licentie: als ik het mij goed herinner iets van een €300 per jaar - volledig naar Sabam.
5. De fuif waarop ik draai betaalt Sabam (èn Billijke Vergoeding - verschil tussen die twee is me ook niet volledig duidelijk)


Moet ik daar dan "6. Mijn internetabbo voor een deel naar Sabam" ook bij optellen?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Tuurlijk, en liefst zouden ze u ook nog belasten omdat u onderweg naar die fuif in uw auto luistert(7), thuis af en toe wat moet 'oefenen'(8) en misschien al eens bij een collega DJ thuis gaat luisteren (9)... :twisted:


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 21 keer

8. binnenkort zal sabam je zelfs willen belasten, als je met een liedje in je hoofd zit :bang:
bonnyG
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2011, 15:50

Sabam is er nog niet mee klaar een vergoeding ontvangen van de providers.
cod2k
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jun 2007, 22:25
Bedankt: 4 keer

De Franse president Sarkozy noemt de three-strikes-wetgeving tegen p2p-piraterij een groot succes. Hij wil zich nu op inbreukmakende streamingsites richten en hij hintte op een aanpassing van de Hadopi-wet voor alternatieve piraterijmethodes.

"Dankzij de Hadopi-wet is de p2p-piraterij met 35 procent afgenomen", sprak de Franse president Sarkozy vrijdag tijdens een bijeenkomst in Avignon over cultuur in het digitale tijdperk. "De strijd is daarom niet verloren", meent hij. De daling wordt echter sceptisch bekeken, constateert de site Espresso, omdat een deel van de piraterij onzichtbaar is geworden door gebruik van vpn en proxy-servers, terwijl een ander deel zich verplaatst heeft naar downloadsites als MegaUpload en naar streamingsites.

Op deze laatste categorie wil Sarkozy zich nu richten: "We moeten verder gaan want er zijn streamingsites." Hij verklaarde dat het delen van muziek niet altijd negatief hoeft te zijn, "maar bij de streamingsites is de ideologie van het delen de ideologie van het geld." Waarschijnlijk doelt hij op het feit dat streamingsites geld verdienen met advertenties en het aanbieden van abonnementen, terwijl ze niets of te weinig afdragen aan auteursrechtenorganisaties. Sarkozy liet weten de Hadopi-wet aan te passen als de opkomst van alternatieve inbreukmakende piraterijmethodes daartoe noopt.

Ook bevestigde de president de komst van een Conseil National de la Musique, die de productie van muziek moet stimuleren en artiesten daarbij financieel moet steunen. De invoering is omstreden omdat hij wil dat internetproviders een heffing gaan betalen waaruit het instituut betaald gaat worden. De isp's zijn hier fel op tegen.
bron : http://tweakers.net/nieuws/78201/franse ... sites.html
origineel artikel : http://paidcontent.co.uk/article/419-it ... ing-rates/
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

honda4life schreef:
BMaster schreef:Andere landen kiezen voor een "verbodsmodel", maar Sabam ziet liever een betaling.
Dus geen verbod = toegestaan dan :lol:
Dan wil ik gerust wel betalen, dan kan ik nog méér downloaden :angel: .
Bende hypocrieten dat het zijn :roll:
nee, zo werkt het niet, het gaat om het uitzenden niet om het downloaden van illegale kopieën, .. veel het is niet omdat je aubivel taks betaalt of sabam vergoed dat je dan illegaal mag downloaden, .. het gaat hem bv onder meer bv radio over het internet, .. maar de uitzenders moeten in het bezit zijn van legale kopieën, .. niet om een album dat je van een torent site download. Of wanneer een gebruiker in het bezit van een legale kopie een youtube filmpje maakt met achtergrond muziek, .. waar jij naar luistert, .. maar dit wil niet zeggen dat jij dan ineens illegaal mag gaan downloaden.

ik vind als men dan geld wil claimen van dergelijke media, dat ze dan het geld gaan halen bij deze content providers die hier winst op maken, zoals bv youtube of internet radio's ipv weer bij de consument, of vind jij dat jij persoonlijk ook sabam zou moeten betalen omdat jij een autoradio hebt.
cod2k
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jun 2007, 22:25
Bedankt: 4 keer

Sarkozy,

je weet wel, die Fransman die het eerst tot president heeft geschopt en nu zelfs tot dé media hoer van zijn land deed dus weer eens zijn voordeur open;
een uitlating die zoals gewoonlijk evenveel IQ uit straalt als de blubber die elke straathond nalaat.

net zoals Sabam (je weet wel, een kotswoord per definitie én de organisatie waarop 99.9 % van de bevolking zijn voegen wil doen) wil hij een ISP tax heffen.
en zoals gewoonlijk geen vermelding dat je hierna dus "gratis" alles mag up/down loaden. after all, hierdoor zou zijn Hapopi-pis nutteloos zijn geworden.

enkele key woorden zijn natuurlijk "les habitudes de piratage s’étant au moins en partie camouflées" : maw de "indicatoren" die ze hadden om het piraat percentage aan te tonen (waarschijnlijk enkele autisten die het aantal RS/MU/... requests tellen) zijn er zeker niet beter van geworden.

oja, met streams worden dus ook spotify/ simfy geweerd...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

In de tijd dat de dieren nog spraken was er een taks die je moest betalen omdat je een autoradio had, dat was het kijk- en luistergeld. Dat is afgeschaft omdat het... niet meer van deze tijd was... en nu, meer dan 10 jaar later beginnen ze er verdoken weer over.

de geschiedenis herhaalt zich, zei mijnen bompa altijd, en hoewel hij 2 generaties dichter bij de primaten stond, had hij nog gelijk ook.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

DH- schreef:Misschien leuk om even mee te geven. Ik ben DJ op fuiven. Laat ons even overlopen.

1. Ik download mijn muziek legaal. Sabam vangt daar uiteraard een deel op.
2. Die download komt terecht op mijn HD, daar vangt Sabam ook op.
3. Als ik mijn muziek op cd brand, betaal ik Sabam voor die cd.
4. Een DJ mag geen gedownloade muziek op cd branden zonder een DJ-licentie: als ik het mij goed herinner iets van een €300 per jaar - volledig naar Sabam.
5. De fuif waarop ik draai betaalt Sabam (èn Billijke Vergoeding - verschil tussen die twee is me ook niet volledig duidelijk)

Moet ik daar dan "6. Mijn internetabbo voor een deel naar Sabam" ook bij optellen?
Als DJ betaal jij niets: het is je broodwinning, en alle kosten reken je door aan de organisator van de fuif.
De organisator van de fuif betaalt ook niets: alle kosten worden gerecupereerd via de inkomsten van de fuif.
Uiteindelijk is het de fuifganger die alles betaalt: via de inkomprijs en/of de consummaties !
Heronic schreef:Dus hoeveel inkomsten lopen ze mis? Welke onafhankelijke(en niet industrie gesponsorde) studies zijn daar al naar gedaan, en adhv welke parameters is men tot een conclusie gekomen?
Dat is een goede vraag.
Volgens mij loopt Sabam géén inkomsten mis wegens illegale downloads.
* Voor zover ik het begrijp verdient Sabam niets aan de verkoop van CD's. Dit geld gaat naar de platenlabels, die er dan - afhankelijk van de contracten met de uitvoerende artiesten - een deel van doorstort aan de betreffende artiesten/auteurs.
* Sabam verdient geld wanneer beschermde werken ten gehore gebracht worden aan het publiek (werkvloer, openbare plaatsen, radio, concerten, theater/toneel/musical voorstellingen ...). Maar Sabam loopt hier toch geen inkomsten mis door de verspreiding via het internet ? Of mis ik hier iets ?
* De radiostations blijven toch, net zoals vroeger, Sabam betalen (op basis van hun playlists). Vroeger moest ieder station (ook de gewestelijke zenders) afzonderlijk alle platen/CD's in huis hebben, nu heeft de VRT toch ook één centrale digitale opslag waar alle VRT stations van plukken....
* Ik kan mij wel inbeelden dat artiesten inkomsten zien verminderen wegens gedaalde CD verkoop. Maar wat heeft Sabam daarmee te maken ?
iceke schreef: Ik heb er helemaal geen probleem mee dat Sabam geld int omdat muziek draai in mijn winkel.
Ik heb er helemaal geen probleem mee om een billijke vergoeding te betalen voor mijn media waar beschermde werken opstaan.
Ik heb er ook geen probleem mee om een billijke vergoeding te betalen om beschermde werken van het net te kunnen plukken.
Waar ik wel een probleem mee heb is dat diezelfde firma laat uitschijnen dat ik een dief ben wanneer hun cds niet koop maar kopieer.
Ben het hier volledig mee eens.

Piet Huysentruyt verdient geld met zijn kookboeken. Zal ik straks ook nog moeten betalen als ik thuis een van zijn recepten gebruik ? Neen, omdat dit in de privésfeer is. Misschien wel als ik een grote pannenkoekenverkoop organiseer en zijn pannenkoekenrecept gebruik voor mijn deeg ? :lol:

Bottom line: ik heb helemaal geen probleem met het bestaansrecht van een organisatie, die ervoor zorgt dat auteurs van beschermde werken een vergoeding krijgen. Artiesten/kunstenaars moeten ook leven.
Ik heb wel een hekel aan de huidige graaicultuur !
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”