DH- schreef:Misschien leuk om even mee te geven. Ik ben DJ op fuiven. Laat ons even overlopen.
1. Ik download mijn muziek legaal. Sabam vangt daar uiteraard een deel op.
2. Die download komt terecht op mijn HD, daar vangt Sabam ook op.
3. Als ik mijn muziek op cd brand, betaal ik Sabam voor die cd.
4. Een DJ mag geen gedownloade muziek op cd branden zonder een DJ-licentie: als ik het mij goed herinner iets van een €300 per jaar - volledig naar Sabam.
5. De fuif waarop ik draai betaalt Sabam (èn Billijke Vergoeding - verschil tussen die twee is me ook niet volledig duidelijk)
Moet ik daar dan "6. Mijn internetabbo voor een deel naar Sabam" ook bij optellen?
Als DJ betaal jij niets: het is je broodwinning, en alle kosten reken je door aan de organisator van de fuif.
De organisator van de fuif betaalt ook niets: alle kosten worden gerecupereerd via de inkomsten van de fuif.
Uiteindelijk is het de fuifganger die alles betaalt: via de inkomprijs en/of de consummaties !
Heronic schreef:Dus hoeveel inkomsten lopen ze mis? Welke onafhankelijke(en niet industrie gesponsorde) studies zijn daar al naar gedaan, en adhv welke parameters is men tot een conclusie gekomen?
Dat is een goede vraag.
Volgens mij loopt Sabam géén inkomsten mis wegens illegale downloads.
* Voor zover ik het begrijp verdient Sabam niets aan de verkoop van CD's. Dit geld gaat naar de platenlabels, die er dan - afhankelijk van de contracten met de uitvoerende artiesten - een deel van doorstort aan de betreffende artiesten/auteurs.
* Sabam verdient geld wanneer beschermde werken
ten gehore gebracht worden aan het publiek (werkvloer, openbare plaatsen, radio, concerten, theater/toneel/musical voorstellingen ...). Maar Sabam loopt hier toch geen inkomsten mis door de verspreiding via het internet ? Of mis ik hier iets ?
* De radiostations blijven toch, net zoals vroeger, Sabam betalen (op basis van hun playlists). Vroeger moest ieder station (ook de gewestelijke zenders) afzonderlijk alle platen/CD's in huis hebben, nu heeft de VRT toch ook één centrale digitale opslag waar alle VRT stations van plukken....
* Ik kan mij wel inbeelden dat artiesten inkomsten zien verminderen wegens gedaalde CD verkoop. Maar wat heeft Sabam daarmee te maken ?
iceke schreef: Ik heb er helemaal geen probleem mee dat Sabam geld int omdat muziek draai in mijn winkel.
Ik heb er helemaal geen probleem mee om een billijke vergoeding te betalen voor mijn media waar beschermde werken opstaan.
Ik heb er ook geen probleem mee om een billijke vergoeding te betalen om beschermde werken van het net te kunnen plukken.
Waar ik wel een probleem mee heb is dat diezelfde firma laat uitschijnen dat ik een dief ben wanneer hun cds niet koop maar kopieer.
Ben het hier volledig mee eens.
Piet Huysentruyt verdient geld met zijn kookboeken. Zal ik straks ook nog moeten betalen als ik thuis een van zijn recepten gebruik ? Neen, omdat dit in de privésfeer is. Misschien wel als ik een grote pannenkoekenverkoop organiseer en zijn pannenkoekenrecept gebruik voor mijn deeg ?
Bottom line: ik heb helemaal geen probleem met het bestaansrecht van een organisatie, die ervoor zorgt dat auteurs van beschermde werken een vergoeding krijgen. Artiesten/kunstenaars moeten ook leven.
Ik heb wel een hekel aan de huidige graaicultuur !