Geluid hapert soms
-
- Premium Member
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
- Locatie: Z-WVL
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 62 keer
Ik ben sinds kort overgeschakeld op Scarlet One met Belgacom TV en zit met een irritant probleempje: Op de HD zenders zitten er soms kleine storingen op het geluid: om de zoveel seconden valt er een fractie van het geluid weg. Het valt vooral op bij achtergrondmuziek of geklap, dan hoor je af en toe een onderbreking in het geluid. Het vreemde is dat dit niet altijd bij alle HD zenders voorkomt, vooral Eén HD heeft er veel last van. Soms helpt het om de modem even te resetten, soms helpt het even te zappen naar een andere zender, soms helpt het de decoder even uit te schakelen, soms helpt er niks. Met het beeld geen problemen, dat is altijd perfect in orde. Met HD zenders had ik bij Telenet geen problemen, ik vermoed dat het dus niet aan mijn tv of HDMI-kabel ligt.
Qua config: Voor internetverkeer maakt mijn router de PPPoE connectie. Tr98 proces is gekilled. De decoder hangt rechtstreeks met UTP aan de modem, geen Ruckus of homeplugtoestanden ertussen. Probleem komt zowel voor als er gelijktijdig gesurft wordt als wanneer er niks is van internetverkeer. Ik heb die storingen precies wel nog nooit gehad heb op een opname van een HD-zender die ik achteraf bekijk, ook zoiets vreemds (kan ook toeval zijn). Decoder is de laatste nieuwe (v4).
Iemand een idee waar het probleem zou kunnen zitten?
Blijkbaar ben ik niet de enige met problemen: http://nl.community.belgacom.be/posts/25e07177f7
Qua config: Voor internetverkeer maakt mijn router de PPPoE connectie. Tr98 proces is gekilled. De decoder hangt rechtstreeks met UTP aan de modem, geen Ruckus of homeplugtoestanden ertussen. Probleem komt zowel voor als er gelijktijdig gesurft wordt als wanneer er niks is van internetverkeer. Ik heb die storingen precies wel nog nooit gehad heb op een opname van een HD-zender die ik achteraf bekijk, ook zoiets vreemds (kan ook toeval zijn). Decoder is de laatste nieuwe (v4).
Iemand een idee waar het probleem zou kunnen zitten?
Blijkbaar ben ik niet de enige met problemen: http://nl.community.belgacom.be/posts/25e07177f7
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Ik had hetzelfde probleem een tijdje geleden, maar heb het kunnen oplossen met een firmware update van mijn TV (Philips 32pfl5606h, software TPM62E_2.18). Het probleem zat in de HDMI-ontvangst in de TV. Misschien moet je ook eens in die richting kijken ?
-
- Premium Member
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
- Locatie: Z-WVL
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 62 keer
Het zou mij sterk verwonderen moest het aan mijn tv liggen omdat ik het niet op alle HD zenders heb. Die decoder zendt ook alles als 1080i door, dus voor de TV maakt het niet uit of het een HD zender is of niet denk ik.
Morgen Scarlet eens ambeteren op hun chat.
Morgen Scarlet eens ambeteren op hun chat.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Starter Plus
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 10:41
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
Hier ook hetzelfde probleem. Ik heb vooral last bij Canvas en zeker als er muziek wordt gespeeld in de achtergrond hapert het geluid geregeld.
Zou me sterk verbazen dat dit aan het TV toestel ligt want anders zou je bij alle zenders last hebben van geluid.
Zou me sterk verbazen dat dit aan het TV toestel ligt want anders zou je bij alle zenders last hebben van geluid.
ISP: Belgacom
Ik heb er ook last van, een voetbalwedstrijd volgen op Canvas HD is hierdoor heel ergerlijk en hierdoor volg ik ze liever op Canvas in SD. Soms heb ik het ook met HD opnames dus het lijkt me geen probleem met bandbreedte te zijn, het beeld is sowieso altijd vlekkeloos. Op Discovery HD heb ik er raar genoeg nooit last van.
Zappen schijnt het probleem inderdaad te verhelpen, maar niet altijd.
Bij mij is de decoder via HDMI aangesloten op een audio/video versterker en wordt het geluid via de versterker afgespeeld en wordt het beeld met een HDMI out naar de tv gestuurd, het lijkt me dus heel sterk dat de tv hier iets mee te maken heeft. Mijn mediacenter is trouwens op dezelfde manier aangesloten en hiermee heb ik nooit problemen met haperend geluid, ook 1080p video met 5.1 geluid of DTS wordt vlekkeloos afgespeeld.
Mijn decoder staat ingesteld op 720p en AC3 geluid, veranderen naar 1080i of stereo geluid helpt niks. Het is een V4 model, mijn ISP is ook Scarlet.
Zappen schijnt het probleem inderdaad te verhelpen, maar niet altijd.
Bij mij is de decoder via HDMI aangesloten op een audio/video versterker en wordt het geluid via de versterker afgespeeld en wordt het beeld met een HDMI out naar de tv gestuurd, het lijkt me dus heel sterk dat de tv hier iets mee te maken heeft. Mijn mediacenter is trouwens op dezelfde manier aangesloten en hiermee heb ik nooit problemen met haperend geluid, ook 1080p video met 5.1 geluid of DTS wordt vlekkeloos afgespeeld.
Mijn decoder staat ingesteld op 720p en AC3 geluid, veranderen naar 1080i of stereo geluid helpt niks. Het is een V4 model, mijn ISP is ook Scarlet.
-
- Member
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 29 aug 2010, 17:11
- Bedankt: 11 keer
Heb dit probleem nooit.
Denk dat je best eens je provider contacteert en laat nakijken of er data verlies is tot aan de modem. Is dit het geval dan moet de lijn nagekeken worden.
Indien je werkt met een draadloos systeem tussen decoder en modem zou ik eens testen met UTP kabel.
Denk dat je best eens je provider contacteert en laat nakijken of er data verlies is tot aan de modem. Is dit het geval dan moet de lijn nagekeken worden.
Indien je werkt met een draadloos systeem tussen decoder en modem zou ik eens testen met UTP kabel.
- solid-killer
- Premium Member
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 48 keer
ik had vroeger soms compleet @ random een stottering die tot een minuut kon duren, sinds kort heb ik de HDMI kabel vervangen en sindsdien heb ik geen last meer.
Waar ik wel nog last van heb zijn storingen in teksten, die worden soms kort even blokkig en onleesbaar.
Waar ik wel nog last van heb zijn storingen in teksten, die worden soms kort even blokkig en onleesbaar.
De decoder is rechtstreeks met UTP op de modem aangesloten, een kabel van slechts 1,5m want de toestellen staan naast elkaar. Op internet haal ik constant 20mbit en zelfs als ik niet op internet zit heb ik het probleem. Het beeld is altijd vlekkeloos, nooit blokjes.
Ik ga het aan Scarlet rapporteren maar ik ben al blij dat ik niet de enige ben met het probleem
Ik ga het aan Scarlet rapporteren maar ik ben al blij dat ik niet de enige ben met het probleem
-
- Premium Member
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
- Locatie: Z-WVL
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 62 keer
Hier nog eens het één en ander getest. Bij opnames heb ik het probleem niet: Ik heb gisterenavond gechecked: Op de intro van "Het goddelijke monster" op Eén HD constant haperingen, vanmorgen de opname bekeken: geen haperingen. Dan eens op Eén HD afgestemd: haperingen. Wanneer ik efkes op pauze zet en dan verderspeel (dus dan bekijk ik eigenlijk een opname): geen haperingen meer.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
- xenne
- Elite Poster
- Berichten: 5332
- Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
- Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
- Bedankt: 141 keer
dat fenomeen heb ik zaterdagavond 3x gehad, 't was de eerste keer dat ik er last van had...solid-killer schreef:ik had vroeger soms compleet @ random een stottering die tot een minuut kon duren, sinds kort heb ik de HDMI kabel vervangen en sindsdien heb ik geen last meer
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
- solid-killer
- Premium Member
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 48 keer
hier hetzelfde, blijkbaar bood de nieuwe HDMI kabel toch geen soelaas, ik heb terug problemen. ik heb een filmpje opgenomen en ga dit voorleggen aan een scarlet technieker. wanneer ik de HDMI kabel kort uittrek en dan terug inplug is het probleem weg.vverbeke schreef:Hier nog eens het één en ander getest. Bij opnames heb ik het probleem niet: Ik heb gisterenavond gechecked: Op de intro van "Het goddelijke monster" op Eén HD constant haperingen, vanmorgen de opname bekeken: geen haperingen. Dan eens op Eén HD afgestemd: haperingen. Wanneer ik efkes op pauze zet en dan verderspeel (dus dan bekijk ik eigenlijk een opname): geen haperingen meer.
Gisteren zonde van de zendtijd en de rechtbank tegelijk in HD opgenomen, met zonde van de zendtijd geen enkel probleem maar de rechtbank hapert. Enkele seconden pauzeren en het probleem is opgelost. Maar ik denk wel dat de rechtbank wordt aangevraagd en niet op de HD opgeslagen staat.
- solid-killer
- Premium Member
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 48 keer
heeft iemand ook beeldstoringen bij discovery en national geoghrapic ?
in het beeld zijn er zo haperingen , het is vooral duidelijk bij de ondertiteling en kan soms wel relatief storend zijn.
in het beeld zijn er zo haperingen , het is vooral duidelijk bij de ondertiteling en kan soms wel relatief storend zijn.
-
- Premium Member
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
- Locatie: Z-WVL
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 62 keer
Antwoord van Scarlet op mijn probleem:
We hebben uw lijn gecontroleerd en die ziet er inorde uit.
Vermoedelijk ligt het probleem bij de software van BelgacomTV.
Echter zal er tussen 22/11 en 24/11 een firmware update van belgacom gelanceerd worden waarmee dit probleem waarschijnlijk opgelost zal zijn.
Wat u altijd kan doen is een reset uitvoeren van de tv decoder:
1. Haal de tv decoder uit het stopcontact.
2. Steek het er terug in
3. Houd onmiddelijk 3 knopjes tegelijkertijd in op de tv decoder zelf in (niet de afstandsbediening): Aan/Uit-knop + Menu + OK
4. Als u op het schermpje van de tv decoder de boodschap ( FACR of factory reset ) ziet mag u de knopjes loslaten.
Het toestel wordt nu teruggezet naar de fabrieksinstellingen en zal de software van BelgacomTV volledig herinstalleren.
Met vriendelijke groet,
Scarlet Klantendienst
We hebben uw lijn gecontroleerd en die ziet er inorde uit.
Vermoedelijk ligt het probleem bij de software van BelgacomTV.
Echter zal er tussen 22/11 en 24/11 een firmware update van belgacom gelanceerd worden waarmee dit probleem waarschijnlijk opgelost zal zijn.
Wat u altijd kan doen is een reset uitvoeren van de tv decoder:
1. Haal de tv decoder uit het stopcontact.
2. Steek het er terug in
3. Houd onmiddelijk 3 knopjes tegelijkertijd in op de tv decoder zelf in (niet de afstandsbediening): Aan/Uit-knop + Menu + OK
4. Als u op het schermpje van de tv decoder de boodschap ( FACR of factory reset ) ziet mag u de knopjes loslaten.
Het toestel wordt nu teruggezet naar de fabrieksinstellingen en zal de software van BelgacomTV volledig herinstalleren.
Met vriendelijke groet,
Scarlet Klantendienst
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
- xenne
- Elite Poster
- Berichten: 5332
- Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
- Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
- Bedankt: 141 keer
die firmware update is wellicht al gepust bij belgacom zelf, ik heb toch al een tweetal weken geleden de firmware rel5.reno.myrioi--31 binnen getrokken
't is eigenlijk ongeveer sinds dan dat ik last gekregen heb van haperingen in het geluid, dit zowel bij opnames als bij live kijken (zowel hd als sd)
er heeft me iemand aangeraden mijn beeldresolutie te verzetten naar 720p, sinds dan heb ik het niet meer voorgehad, maar dit kan toeval zijn aangezien het maar af en toe voorkomt
't is eigenlijk ongeveer sinds dan dat ik last gekregen heb van haperingen in het geluid, dit zowel bij opnames als bij live kijken (zowel hd als sd)
er heeft me iemand aangeraden mijn beeldresolutie te verzetten naar 720p, sinds dan heb ik het niet meer voorgehad, maar dit kan toeval zijn aangezien het maar af en toe voorkomt
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
- solid-killer
- Premium Member
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 48 keer
Ok nu wordt het wel echt problematisch, telkens als ik zap loopt eerst het beeld in slowmotion voor 10 sec en dan 10 sec in fast forward zonder geluid, is dit nog wel normaal. Heb Net factory reset gedaan en het probleem blijft
-
- Elite Poster
- Berichten: 4309
- Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 277 keer
xenne, die haperingen kunnen soms weken uitblijven en het zal niets met 720p te maken hebben.
Gewoon wegzappen en terugkeren en je bent weer voor vele dagen gerust.
wel een raar fenomeen.
Gewoon wegzappen en terugkeren en je bent weer voor vele dagen gerust.
wel een raar fenomeen.
- solid-killer
- Premium Member
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 48 keer
@ jackho
Het is mij al opgevallen dat het fenomeen pas optreed wanneer de decoder lang op éénzelfde zender staat, dus wanneer je een film van een uur of 2 aan het bekijken bent. Volgens mij kan het maar aan 2 dingen liggen, ofwel is het een synchprobleem van de decoder ofwel is de buffer volgeschreven en kan hij de oude data niet snel genoeg verwijderen. Het laatste klinkt mij logisch omdat bij het zappen de buffer gecleared wordt.
Het is mij al opgevallen dat het fenomeen pas optreed wanneer de decoder lang op éénzelfde zender staat, dus wanneer je een film van een uur of 2 aan het bekijken bent. Volgens mij kan het maar aan 2 dingen liggen, ofwel is het een synchprobleem van de decoder ofwel is de buffer volgeschreven en kan hij de oude data niet snel genoeg verwijderen. Het laatste klinkt mij logisch omdat bij het zappen de buffer gecleared wordt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4309
- Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 277 keer
Ik zou eerder dan denken aan sync problemen omdat ik het al iedere keer opgemerkt heb direct bij de opstart van de decoder!
Het is ook zo dat ik het (toeval of niet) alleen al opgemerkt heb bij HD zenders
grtn,
Het is ook zo dat ik het (toeval of niet) alleen al opgemerkt heb bij HD zenders
grtn,
- xenne
- Elite Poster
- Berichten: 5332
- Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
- Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
- Bedankt: 141 keer
sedert ik de beeldresolutie op 720p gezet heb op 05/11, heb ik het fenomeen niet meer ervaren, kan natuurlijk puur toeval zijn. kwam soms 3 maal op een dag voor, soms een paar dagen niet. ik heb het fenomeen ervaren zowel bij live tv kijken, als bij bekijken van een opname. zowel op HD als op SD.
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
- solid-killer
- Premium Member
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 48 keer
@Jackho
Al eens een andere HDMI kabel gebruikt ? of hem eens opnieuw ingestoken ? Ik heb het ook al gehad als de HDMI kabel een beetje scheef zat.
Al eens een andere HDMI kabel gebruikt ? of hem eens opnieuw ingestoken ? Ik heb het ook al gehad als de HDMI kabel een beetje scheef zat.
-
- Premium Member
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
- Locatie: Z-WVL
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 62 keer
Ik heb op aanraden van Scarlet een factory reset uitgevoerd en hierdoor ook de laatste software binnengekregen. Sindsdien geen haperingen meer.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
- solid-killer
- Premium Member
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 48 keer
voorlopig heb ik er ook geen gehad, maar ik heb wel nog steeds last van beeldstoringen op Discovery en National geographic
- solid-killer
- Premium Member
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 48 keer
Onlangs nog eens een Belgacom technieker tegen gekomen en blijkbaar komt heel binnenkort een nieuwe firmware uit waarmee dit probleem voorgoed opgelost zou zijn.
-
- Premium Member
- Berichten: 490
- Lid geworden op: 12 feb 2009, 13:55
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 8 keer
juist via de chat gemeld dat we heel veel last hebben de laatste tijd van het geluid die stottert en de (vriendelijke) chat medewerker vond het vreemd dat het enkel het geluid was die stotterde en het beeld niet. De planning zal contact met me opnemen om een afspraak te maken en een technieker te sturen met een nieuwe decoder (hopelijk een V4)
-
- Premium Member
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
- Locatie: Z-WVL
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 62 keer
Hier sinds de update naar de laatste versie van de decoder (heb een v4 decoder) helemaal geen problemen meer gehad met het geluid.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
- solid-killer
- Premium Member
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 48 keer
al meer dan 2 maand liggen zagen over dit probleem, nu dat het eindelijk is opgelost bellen ze ons dat er een scarlet technieker langskomt achja de beeldstoringen zijn wel nog niet weg op discovery en national geograhic.
-
- Premium Member
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
- Locatie: Z-WVL
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 62 keer
Ik zit opnieuw met die haperingen in het geluid, enkel bij Eén HD. Een factory reset helpt niet Dan maar terug mailtje naar Scarlet en voorlopig naar Eén niet-HD kijken.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
- Ken
- Elite Poster
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Ik heb met een V3(b) op Scarlet Internet+TV regelmatig het probleem dat het geluid plots wegvalt. Als ik naar een andere zender zap werkt het geluid weer, als ik dan terug ga naar de zender waar het probleem was heb ik ook onmiddellijk terug geluid. Dit heb ik op gelijk welke zender als de TV & decoder een tijdje aan hebben gestaan. +/- 20 à 30min, maar het is altijd random. Factory reset lost het niet op. HDMI kabel of poort is het ook niet want ik kan met m'n media center een volledige film zien zonder geluidsonderbreking. Dit komt bij mij zowel op HD als niet-HD zenders voor.
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
- solid-killer
- Premium Member
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 48 keer
Gewoon het probleem nog eens aankaarten bij scarlet, mijn klacht werd onderzocht, en er is dan een technieker alles komen vervangen V3b is de zelfde hardware als de V3 alleen andere behuizing . (als ze zeggen van probeer eens op scart zeg je resoluut dat het daar ook is )
Ik heb de laatste tijd last van beeldstoringen, nog mensen ?
Ik weet niet of het aan de streams ligt of aan de decoder, er zijn hier ondertussen al een aantal decoders vervangen geweest en ze hadden het allemaal voorlopig.
Storingen zijn het ergste op National geograpic en discovery kanalen. beeldresolutie van 1080i naar 720p zetten brengt geen soelaas.
Ik heb de laatste tijd last van beeldstoringen, nog mensen ?
Ik weet niet of het aan de streams ligt of aan de decoder, er zijn hier ondertussen al een aantal decoders vervangen geweest en ze hadden het allemaal voorlopig.
Storingen zijn het ergste op National geograpic en discovery kanalen. beeldresolutie van 1080i naar 720p zetten brengt geen soelaas.