disconnects door "user requests"

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gert_63
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hallo,

Ik heb bij een klant regelmatige disconnects op hun bbox2 (meerdere per dag) waar niet direct een aanwijsbare reden voor te vinden is. Nu is er een technieker bij hun langs geweest en die heeft gezegd dat de disconnect requests vanop het interne netwerk komen. Zij noemen dat "user requests". Hij heeft verder iets gezegd dat die kunnen komen van bittorrent clients, een virus en dat ik de "outbound firewalls" op de PCs moet controleren.

Wat hij beweert is dat er een PC op het netwerk actief is die een bepaalde request zou sturen waardoor de modem zijn verbinding verbreekt (en blijkbaar later dan vanzelf terug oppikt). Ik heb deze info niet van hem rechtstreeks want ik krijg hem niet te pakken en ze willen hem bij de helpdesk niet meer doorgeven. Maar weet iemand waar deze man het over heeft? Er zijn zo'n 15 PC's actief op het netwerk dus ik heb wel wat meer concrete info nodig om te weten naar wat ik moet zoeken.

Ik ben nogal vrij technisch maar ik heb nog nooit gehoord van een PC die een packet kan versturen dat de modem ertoe kan brengen dat hij zijn connectie reset. Zelfs als dat zo zou zijn lijkt mij dat toch een vulnerability in de modem, niet?

Hopelijk kan iemand duidelijkheid brengen waar het over gaat.

Gert
Laatst gewijzigd door Gert_63 21 okt 2011, 18:18, in totaal 2 gewijzigd.
Proximus
ISP Official
ISP Official
Twitter: proximus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 106 keer

Beste Gert_63,

De verbrekingen komen dan hoogstwaarschijnlijk van de modem. Kan u mij uw login of vaste lijnnummer via pm geven. Dan kijk ik uw lijn even na.

Mvg,
Eva van Belgacom.
Vragen over Proximus? Bezoek ons Online helpcenter.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

Gert,

Ik heb hier net hetzelfde aan de hand. Al 3 interventies van Belgacom en BBOX intussen vervangen door een andere maar nog steeds verbrekingen. Bij mij is het echt om de +-8 uur. Welke firmware draait op je BBOX ? Volgens mij is het een combinatie van firmware en aangepaste instellingen.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
genksta
Member
Member
Bedankt: 6 keer

Dit is een gekend probleem bij Belgacom. Ze zijn nog volop op zoek naar een oplossing. Dus de B-BOX2 vervangen heeft totaal geen zin. Volgens mij heeft het met de firmware te maken. Heb het nu ook aan de hand gehad bij een collega die met Windows XP nooit reboots heeft gehad met de B-BOX2. Maar sinds deze week heeft hij een nieuwe Sony Vaio laptop met Windows 7 op en reboot de B-BOX2 een 2-tal keer per dag.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 35 keer

als je 1-2 maal per dag er uit licht en de verbinding light er voor 120-240 seconde uit dan zit je idd met de firmware bug zijn ze volop mee bezig
. dus als de technieker komt en je ligt er op heel de dag 120-240-360 seconden uit light kan die je niet helpen er moet en nieuw firmware komen alleen als je geen tv hebt kan je terug vaan naar firmware 22 en is je probleem opgelost maar doe dit niet als je tv hebt want dan ga je meer problemen hebben
Gert_63
Starter Plus
Starter Plus

Eva_van_Belgacom schreef:Beste Gert_63,

De verbrekingen komen dan hoogstwaarschijnlijk van de modem. Kan u mij uw login of vaste lijnnummer via pm geven. Dan kijk ik uw lijn even na.

Mvg,
Eva van Belgacom.
Eva, bedankt oor je antwoord. Als ik je een PM wil sturen krijg ik de melding dat ik de rechten nog niet heb om een PM te sturen. Kan ik je op een andere manier bereiken?
simon1991
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 19 keer
Provider

Gert_63
Starter Plus
Starter Plus

genksta schreef:Dit is een gekend probleem bij Belgacom. Ze zijn nog volop op zoek naar een oplossing. Dus de B-BOX2 vervangen heeft totaal geen zin. Volgens mij heeft het met de firmware te maken. Heb het nu ook aan de hand gehad bij een collega die met Windows XP nooit reboots heeft gehad met de B-BOX2. Maar sinds deze week heeft hij een nieuwe Sony Vaio laptop met Windows 7 op en reboot de B-BOX2 een 2-tal keer per dag.
Genksta,

Heb je een officiele bevestiging van de bug en de omstandigheden. Welke situatie, welke bbox firmware, enz. Klant denkt nu dat het probleem ligt aan iets dat ik gedaan heb omdat het op een dag is begonnen dat ik er was. Vervelend dus.

Gert
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 35 keer

bij firmware 46 en mogelijke tijdelijk fix is de oude 22 firmware als die alleen dsl heeft en geen bgctv. maar heb ik ook maar van horen zegge dat die fix zou werken dus geen beloftens daar rond
Gert_63
Starter Plus
Starter Plus

VOiD schreef:Gert,

Ik heb hier net hetzelfde aan de hand. Al 3 interventies van Belgacom en BBOX intussen vervangen door een andere maar nog steeds verbrekingen. Bij mij is het echt om de +-8 uur. Welke firmware draait op je BBOX ? Volgens mij is het een combinatie van firmware en aangepaste instellingen.
B-box is inderdaad al eens vervangen zonder resultaat. Technieker is ook al eens langsgeweest en heeft tegen de klant gezegd dat de lijn perfect in orde is en dat er een werkstation op het lokale netwerk de onderbrekingen veroorzaakt (dat was wat hij bedoelde met de user-requests). Mij lijkt dat vrij onmogelijk dat software zoiets kan doen en de modem zou dat sowieso niet mogen toelaten. Vandaar mijn initiele vraag.

Er komt dinsdag opnieuw een technieker langs. Hopelijk kan hij het probleem wel verhelpen. Ik heb er in de voorbije weken misschien al 15 keer contact over gehad met de "business" helpdesk. Je moet telkens opnieuw je verhaal helemaal van nul beginnen want ze willen je niet doorverbinden met de vorige operator en je bent dan telkens weer een half uur zoet. Ik ben dus sowieso niet te spreken over hun service. Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe ze ermee weg geraken bij al hun klanten.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Gert,

Same here. Expert team zou er mee bezig zijn maar ik hoor niets meer van die gasten.

Ik ben zelf aan't expirimenteren en het lijkt erop dat als ik een hardware reset doe van de modem en geen instellingen wijzig deze wel stabiel blijft. Huidige setup is nu BBOX2 met standaard config en PPPOE disabled. Ik draai PPPOE op een router achter de BBOX2. Afwachten wat dit doet.

Heb jij een 'speciale' config op je BBOX2 (ander IP, interfaces gedisabled, fix IP,...) ?
Gert_63
Starter Plus
Starter Plus

Eva_van_Belgacom schreef:Beste Gert_63,

Mvg,
Eva van Belgacom.
Eva, ik heb je ons lijnnummer in een PM gestuurd. Kan je iets laten horen?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Ondertussen al 20u zonder enige disconnect. Ziet er goed uit :-D
aceke
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 15 keer

user request heb je als op u intern netwerk teveel connecties naar buiten willen gaat waardoor het geheugen van u modem vol geraakt, als je meer connecties tegelijk maakt dan dat u modem kan verwerken krijgt die een reboot

dat kan gebeuren als je peer to peer download, virus, spyware,....

het is dus niet zo dat software zegt van 'modem val uit' he
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Toch niet, ik gebruik m'n eigen router die een PPPOE connectie opzet. Zelfs zonder een ethernet kabel of wireless enabled op de BBOX2 had ik nog steeds verbrekingen. Het probleem heeft dus niets met het aantal connecties te maken.
Gert_63
Starter Plus
Starter Plus

aceke schreef:user request heb je als op u intern netwerk teveel connecties naar buiten willen gaan waardoor het geheugen van u modem vol geraakt, als je meer connecties tegelijk maakt dan dat u modem kan verwerken krijgt die een reboot

dat kan gebeuren als je peer to peer download, virus, spyware,....

het is dus niet zo dat software zegt van 'modem val uit' he
OK, en hoe kan ik dan zien wanneer dat gebeurt en van welke host de connectionrequests komen? Een sniffer plaatsen op de LAN interface van de bbox? En is er een manier om te zien dat de buffer volloopt?

Het zou eigenlijk niet mogen gebeuren het geheugen van een modem dat vol geraakt en omwille daarvan reboot. Een degelijke modem zou daarmee om moeten kunnen. De info die je in de userinterface van een bbox kan zien is anders ook maar bedroevend. Dit soort dingen zou je moeten kunnen detecteren.
Gert_63
Starter Plus
Starter Plus

Eva/Belgacom, ik hoor niks meer van jullie.
aceke
Plus Member
Plus Member

jemoet rekening houden met het feit dat de bbox 2 zo goedkoop mogelijk gehouden moet worden, ze voorzien dus net genoeg ram voor alles

en om dit te zien moet je pc per pc uitschakelen en zo blijven testen

user request zijn zeer moeilijk op te sporen

stuur me u lijn nr eens in pm dan zal ik eens kijken

ik heb u lijn nagekeken, ze hebben niet veel verbrekingen ,

maar dit kan door een pc zijn maar in u geval kan het ook eventueel de vdsl2 poort zijn, modem al vervangen?
of het zou kunnen storingen van buitenaf (heb het al gehad dat een klant een dimmer had en deze zorgde ervoor dat alles uitvloog)
Gert_63
Starter Plus
Starter Plus

Modem is al eens vervangen zonder resultaat.

Ze hebben niet veel verbrekingen? Een collega van je zie nochthans vrijdag dat hij wel disconnects op de lijn ziet. Het lijkt alsof jullie allemaal iets anders zeggen. Elke keer als ik een helpdesk operator aan de lijn krijg krijg ik een ander antwoord. Zeer vreemd.

Er komt morgen opnieuw een technieker langs. Ik hoop dat die iets kan vinden.
aceke
Plus Member
Plus Member

Gert_63 schreef:Modem is al eens vervangen zonder resultaat.

Ze hebben niet veel verbrekingen? Een collega van je zie nochthans vrijdag dat hij wel disconnects op de lijn ziet. Het lijkt alsof jullie allemaal iets anders zeggen. Elke keer als ik een helpdesk operator aan de lijn krijg krijg ik een ander antwoord. Zeer vreemd.

Er komt morgen opnieuw een technieker langs. Ik hoop dat die iets kan vinden.
ik zei niet veel als de mensen van de klantendienst 1 verbreking zien is het al direct een technieker sturen
er zijn dagen dat ze totaal geen verbrekingen hebben en andere dagen 2 verbrekingen

dit is een indicatie dat er met de lijn zelf niks mis is
Gert_63
Starter Plus
Starter Plus

Technieker is ondertussen langsgeweest. Heeft niet echt iets gevonden. En de lijn op een andere poort (in het verdeelpunt op straat) gezet.

Nog een vraagje: als het "user request" disconnects zijn kan je dat dan op één of andere manier in de modem zien? En kan je die eventueel opvangen door een er NAT-router tussen te plaatsen en de b-box enkel nog als modem te gebruiken?
Laatst gewijzigd door Gert_63 26 okt 2011, 11:36, in totaal 1 gewijzigd.
aceke
Plus Member
Plus Member

je kant dit 99% van de gevallen verhelpen door een een 2de router achter te plaatsen
Gert_63
Starter Plus
Starter Plus

Dat had de technieker ook voorgesteld. We gaan dat proberen en zien wat het geeft.

Bedoel jij nu de NAT/router functie van de bbox uit te schakelen en de PPPoE te intieren op de router erachter. Of de NAT/router op de bbox actief laten en er nog eens een router achter te zetten?
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

kijk eens of je ergens dail on demand ziet staan, of iets dergelijks, .. als je iets dergelijks enabled zorgt het er ook voor dat het disconnect, .. waarom anders dail on demand :p misschien een optie die aanstaat die je gewoon moet uitschakelen in de router configuratie.
Gert_63
Starter Plus
Starter Plus

Ofloo, Ik begrijp je antwoord niet en ook niet op welke vraag je antwoordt.
Gert_63
Starter Plus
Starter Plus

Ondertussen is dit probleem opgelost. De technieker heeft ons op straat op een ander aansluitingspunt gehangen en sindsdien hebben we geen uitval meer gehad.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”