Hallo,
Ik heb bij een klant regelmatige disconnects op hun bbox2 (meerdere per dag) waar niet direct een aanwijsbare reden voor te vinden is. Nu is er een technieker bij hun langs geweest en die heeft gezegd dat de disconnect requests vanop het interne netwerk komen. Zij noemen dat "user requests". Hij heeft verder iets gezegd dat die kunnen komen van bittorrent clients, een virus en dat ik de "outbound firewalls" op de PCs moet controleren.
Wat hij beweert is dat er een PC op het netwerk actief is die een bepaalde request zou sturen waardoor de modem zijn verbinding verbreekt (en blijkbaar later dan vanzelf terug oppikt). Ik heb deze info niet van hem rechtstreeks want ik krijg hem niet te pakken en ze willen hem bij de helpdesk niet meer doorgeven. Maar weet iemand waar deze man het over heeft? Er zijn zo'n 15 PC's actief op het netwerk dus ik heb wel wat meer concrete info nodig om te weten naar wat ik moet zoeken.
Ik ben nogal vrij technisch maar ik heb nog nooit gehoord van een PC die een packet kan versturen dat de modem ertoe kan brengen dat hij zijn connectie reset. Zelfs als dat zo zou zijn lijkt mij dat toch een vulnerability in de modem, niet?
Hopelijk kan iemand duidelijkheid brengen waar het over gaat.
Gert
disconnects door "user requests"
- Proximus
- ISP Official
- Berichten: 333
- Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:10
- Twitter: proximus
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 106 keer
Beste Gert_63,
De verbrekingen komen dan hoogstwaarschijnlijk van de modem. Kan u mij uw login of vaste lijnnummer via pm geven. Dan kijk ik uw lijn even na.
Mvg,
Eva van Belgacom.
De verbrekingen komen dan hoogstwaarschijnlijk van de modem. Kan u mij uw login of vaste lijnnummer via pm geven. Dan kijk ik uw lijn even na.
Mvg,
Eva van Belgacom.
Vragen over Proximus? Bezoek ons Online helpcenter.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2510
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Gert,
Ik heb hier net hetzelfde aan de hand. Al 3 interventies van Belgacom en BBOX intussen vervangen door een andere maar nog steeds verbrekingen. Bij mij is het echt om de +-8 uur. Welke firmware draait op je BBOX ? Volgens mij is het een combinatie van firmware en aangepaste instellingen.
Ik heb hier net hetzelfde aan de hand. Al 3 interventies van Belgacom en BBOX intussen vervangen door een andere maar nog steeds verbrekingen. Bij mij is het echt om de +-8 uur. Welke firmware draait op je BBOX ? Volgens mij is het een combinatie van firmware en aangepaste instellingen.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Dit is een gekend probleem bij Belgacom. Ze zijn nog volop op zoek naar een oplossing. Dus de B-BOX2 vervangen heeft totaal geen zin. Volgens mij heeft het met de firmware te maken. Heb het nu ook aan de hand gehad bij een collega die met Windows XP nooit reboots heeft gehad met de B-BOX2. Maar sinds deze week heeft hij een nieuwe Sony Vaio laptop met Windows 7 op en reboot de B-BOX2 een 2-tal keer per dag.
-
- Pro Member
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 35 keer
als je 1-2 maal per dag er uit licht en de verbinding light er voor 120-240 seconde uit dan zit je idd met de firmware bug zijn ze volop mee bezig
. dus als de technieker komt en je ligt er op heel de dag 120-240-360 seconden uit light kan die je niet helpen er moet en nieuw firmware komen alleen als je geen tv hebt kan je terug vaan naar firmware 22 en is je probleem opgelost maar doe dit niet als je tv hebt want dan ga je meer problemen hebben
. dus als de technieker komt en je ligt er op heel de dag 120-240-360 seconden uit light kan die je niet helpen er moet en nieuw firmware komen alleen als je geen tv hebt kan je terug vaan naar firmware 22 en is je probleem opgelost maar doe dit niet als je tv hebt want dan ga je meer problemen hebben
-
- Starter Plus
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 21 okt 2011, 13:24
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Eva, bedankt oor je antwoord. Als ik je een PM wil sturen krijg ik de melding dat ik de rechten nog niet heb om een PM te sturen. Kan ik je op een andere manier bereiken?Eva_van_Belgacom schreef:Beste Gert_63,
De verbrekingen komen dan hoogstwaarschijnlijk van de modem. Kan u mij uw login of vaste lijnnummer via pm geven. Dan kijk ik uw lijn even na.
Mvg,
Eva van Belgacom.
-
- Starter Plus
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 21 okt 2011, 13:24
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Genksta,genksta schreef:Dit is een gekend probleem bij Belgacom. Ze zijn nog volop op zoek naar een oplossing. Dus de B-BOX2 vervangen heeft totaal geen zin. Volgens mij heeft het met de firmware te maken. Heb het nu ook aan de hand gehad bij een collega die met Windows XP nooit reboots heeft gehad met de B-BOX2. Maar sinds deze week heeft hij een nieuwe Sony Vaio laptop met Windows 7 op en reboot de B-BOX2 een 2-tal keer per dag.
Heb je een officiele bevestiging van de bug en de omstandigheden. Welke situatie, welke bbox firmware, enz. Klant denkt nu dat het probleem ligt aan iets dat ik gedaan heb omdat het op een dag is begonnen dat ik er was. Vervelend dus.
Gert
-
- Pro Member
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 35 keer
bij firmware 46 en mogelijke tijdelijk fix is de oude 22 firmware als die alleen dsl heeft en geen bgctv. maar heb ik ook maar van horen zegge dat die fix zou werken dus geen beloftens daar rond
-
- Starter Plus
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 21 okt 2011, 13:24
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
B-box is inderdaad al eens vervangen zonder resultaat. Technieker is ook al eens langsgeweest en heeft tegen de klant gezegd dat de lijn perfect in orde is en dat er een werkstation op het lokale netwerk de onderbrekingen veroorzaakt (dat was wat hij bedoelde met de user-requests). Mij lijkt dat vrij onmogelijk dat software zoiets kan doen en de modem zou dat sowieso niet mogen toelaten. Vandaar mijn initiele vraag.VOiD schreef:Gert,
Ik heb hier net hetzelfde aan de hand. Al 3 interventies van Belgacom en BBOX intussen vervangen door een andere maar nog steeds verbrekingen. Bij mij is het echt om de +-8 uur. Welke firmware draait op je BBOX ? Volgens mij is het een combinatie van firmware en aangepaste instellingen.
Er komt dinsdag opnieuw een technieker langs. Hopelijk kan hij het probleem wel verhelpen. Ik heb er in de voorbije weken misschien al 15 keer contact over gehad met de "business" helpdesk. Je moet telkens opnieuw je verhaal helemaal van nul beginnen want ze willen je niet doorverbinden met de vorige operator en je bent dan telkens weer een half uur zoet. Ik ben dus sowieso niet te spreken over hun service. Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe ze ermee weg geraken bij al hun klanten.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2510
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Gert,
Same here. Expert team zou er mee bezig zijn maar ik hoor niets meer van die gasten.
Ik ben zelf aan't expirimenteren en het lijkt erop dat als ik een hardware reset doe van de modem en geen instellingen wijzig deze wel stabiel blijft. Huidige setup is nu BBOX2 met standaard config en PPPOE disabled. Ik draai PPPOE op een router achter de BBOX2. Afwachten wat dit doet.
Heb jij een 'speciale' config op je BBOX2 (ander IP, interfaces gedisabled, fix IP,...) ?
Same here. Expert team zou er mee bezig zijn maar ik hoor niets meer van die gasten.
Ik ben zelf aan't expirimenteren en het lijkt erop dat als ik een hardware reset doe van de modem en geen instellingen wijzig deze wel stabiel blijft. Huidige setup is nu BBOX2 met standaard config en PPPOE disabled. Ik draai PPPOE op een router achter de BBOX2. Afwachten wat dit doet.
Heb jij een 'speciale' config op je BBOX2 (ander IP, interfaces gedisabled, fix IP,...) ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Starter Plus
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 21 okt 2011, 13:24
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Eva, ik heb je ons lijnnummer in een PM gestuurd. Kan je iets laten horen?Eva_van_Belgacom schreef:Beste Gert_63,
De verbrekingen komen dan hoogstwaarschijnlijk van de modem. Kan u mij uw login of vaste lijnnummer via pm geven. Dan kijk ik uw lijn even na.
Mvg,
Eva van Belgacom.
-
- Plus Member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 06 dec 2010, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 15 keer
user request heb je als op u intern netwerk teveel connecties naar buiten willen gaat waardoor het geheugen van u modem vol geraakt, als je meer connecties tegelijk maakt dan dat u modem kan verwerken krijgt die een reboot
dat kan gebeuren als je peer to peer download, virus, spyware,....
het is dus niet zo dat software zegt van 'modem val uit' he
dat kan gebeuren als je peer to peer download, virus, spyware,....
het is dus niet zo dat software zegt van 'modem val uit' he
-
- Elite Poster
- Berichten: 2510
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Toch niet, ik gebruik m'n eigen router die een PPPOE connectie opzet. Zelfs zonder een ethernet kabel of wireless enabled op de BBOX2 had ik nog steeds verbrekingen. Het probleem heeft dus niets met het aantal connecties te maken.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Starter Plus
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 21 okt 2011, 13:24
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
OK, en hoe kan ik dan zien wanneer dat gebeurt en van welke host de connectionrequests komen? Een sniffer plaatsen op de LAN interface van de bbox? En is er een manier om te zien dat de buffer volloopt?aceke schreef:user request heb je als op u intern netwerk teveel connecties naar buiten willen gaan waardoor het geheugen van u modem vol geraakt, als je meer connecties tegelijk maakt dan dat u modem kan verwerken krijgt die een reboot
dat kan gebeuren als je peer to peer download, virus, spyware,....
het is dus niet zo dat software zegt van 'modem val uit' he
Het zou eigenlijk niet mogen gebeuren het geheugen van een modem dat vol geraakt en omwille daarvan reboot. Een degelijke modem zou daarmee om moeten kunnen. De info die je in de userinterface van een bbox kan zien is anders ook maar bedroevend. Dit soort dingen zou je moeten kunnen detecteren.
-
- Plus Member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 06 dec 2010, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 15 keer
jemoet rekening houden met het feit dat de bbox 2 zo goedkoop mogelijk gehouden moet worden, ze voorzien dus net genoeg ram voor alles
en om dit te zien moet je pc per pc uitschakelen en zo blijven testen
user request zijn zeer moeilijk op te sporen
stuur me u lijn nr eens in pm dan zal ik eens kijken
ik heb u lijn nagekeken, ze hebben niet veel verbrekingen ,
maar dit kan door een pc zijn maar in u geval kan het ook eventueel de vdsl2 poort zijn, modem al vervangen?
of het zou kunnen storingen van buitenaf (heb het al gehad dat een klant een dimmer had en deze zorgde ervoor dat alles uitvloog)
en om dit te zien moet je pc per pc uitschakelen en zo blijven testen
user request zijn zeer moeilijk op te sporen
stuur me u lijn nr eens in pm dan zal ik eens kijken
ik heb u lijn nagekeken, ze hebben niet veel verbrekingen ,
maar dit kan door een pc zijn maar in u geval kan het ook eventueel de vdsl2 poort zijn, modem al vervangen?
of het zou kunnen storingen van buitenaf (heb het al gehad dat een klant een dimmer had en deze zorgde ervoor dat alles uitvloog)
-
- Starter Plus
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 21 okt 2011, 13:24
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Modem is al eens vervangen zonder resultaat.
Ze hebben niet veel verbrekingen? Een collega van je zie nochthans vrijdag dat hij wel disconnects op de lijn ziet. Het lijkt alsof jullie allemaal iets anders zeggen. Elke keer als ik een helpdesk operator aan de lijn krijg krijg ik een ander antwoord. Zeer vreemd.
Er komt morgen opnieuw een technieker langs. Ik hoop dat die iets kan vinden.
Ze hebben niet veel verbrekingen? Een collega van je zie nochthans vrijdag dat hij wel disconnects op de lijn ziet. Het lijkt alsof jullie allemaal iets anders zeggen. Elke keer als ik een helpdesk operator aan de lijn krijg krijg ik een ander antwoord. Zeer vreemd.
Er komt morgen opnieuw een technieker langs. Ik hoop dat die iets kan vinden.
-
- Plus Member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 06 dec 2010, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 15 keer
ik zei niet veel als de mensen van de klantendienst 1 verbreking zien is het al direct een technieker sturenGert_63 schreef:Modem is al eens vervangen zonder resultaat.
Ze hebben niet veel verbrekingen? Een collega van je zie nochthans vrijdag dat hij wel disconnects op de lijn ziet. Het lijkt alsof jullie allemaal iets anders zeggen. Elke keer als ik een helpdesk operator aan de lijn krijg krijg ik een ander antwoord. Zeer vreemd.
Er komt morgen opnieuw een technieker langs. Ik hoop dat die iets kan vinden.
er zijn dagen dat ze totaal geen verbrekingen hebben en andere dagen 2 verbrekingen
dit is een indicatie dat er met de lijn zelf niks mis is
-
- Starter Plus
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 21 okt 2011, 13:24
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Technieker is ondertussen langsgeweest. Heeft niet echt iets gevonden. En de lijn op een andere poort (in het verdeelpunt op straat) gezet.
Nog een vraagje: als het "user request" disconnects zijn kan je dat dan op één of andere manier in de modem zien? En kan je die eventueel opvangen door een er NAT-router tussen te plaatsen en de b-box enkel nog als modem te gebruiken?
Nog een vraagje: als het "user request" disconnects zijn kan je dat dan op één of andere manier in de modem zien? En kan je die eventueel opvangen door een er NAT-router tussen te plaatsen en de b-box enkel nog als modem te gebruiken?
Laatst gewijzigd door Gert_63 26 okt 2011, 11:36, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Starter Plus
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 21 okt 2011, 13:24
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Dat had de technieker ook voorgesteld. We gaan dat proberen en zien wat het geeft.
Bedoel jij nu de NAT/router functie van de bbox uit te schakelen en de PPPoE te intieren op de router erachter. Of de NAT/router op de bbox actief laten en er nog eens een router achter te zetten?
Bedoel jij nu de NAT/router functie van de bbox uit te schakelen en de PPPoE te intieren op de router erachter. Of de NAT/router op de bbox actief laten en er nog eens een router achter te zetten?
- Ofloo
- Elite Poster
- Berichten: 5271
- Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
- Locatie: BALEN
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
kijk eens of je ergens dail on demand ziet staan, of iets dergelijks, .. als je iets dergelijks enabled zorgt het er ook voor dat het disconnect, .. waarom anders dail on demand
misschien een optie die aanstaat die je gewoon moet uitschakelen in de router configuratie.
