Dommel wilt snelheid niet verhogen, wat te doen?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Hibibidibibidi
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 mar 2007, 18:47

Al sinds jaar en dag beloofde Dommel om onze snelheid van 3 mbps /512 kbps te verhogen.
Momenteel hebben we netline, wat ons 12 mbps / 640 kbps zou moeten geven.

Ik weet natuurlijk ook wel dat dat de theoretische maximale snelheid is die de lijn kan halen (Annex A). Maar Dommel heeft onze snelheid op 3360 kbps / 512 kbps gezet. Of onze lijn deze theoretische snelheid kan halen is onwaarschijnlijk maar het zal wel sneller zijn dan 3 mbps, wat ze ons nu toelaten. Volgens de fritz.box kunnen we met onze verbinding maximaal een 7856 kbps / 1044 kbps profiel aan. (volgens vorige router was max 6336 kbps / 1092 kbps).

Dit soort reacties verkopen ze ons al een tijdje:
We hebben een test op uw lijn uitgevoerd.
Waaruit blijkt dat alles goed werkt.

Uw adsl lijn snelheid is :
speed up: 512 kbps
speed down: 3361 kbps

Dit is ook de maximum snelheid dat we u kunnen bieden op uw adres.
12mbps is een theoretische snelheid.

U kunt zelf via onze website http://www.dommel.com een beschikbaarheids-test uitvoeren,zo ga je zelf kunnen zien dat adsl2+ niet beschikbaar is voor u maar enkel adsl.
Deze informatie vind u terug na dat u de beschikbaarheids-test hebt uitgevoerd onder "capaciteit" bij elke product.


Uiteraard werkt de website beschikbaarheids-test voor geen meter, en heeft die niet gewerkt voor ons in jaren, we zijn volgens dommel niet eens aansluitbaar. ADSL kan tot 12 mbps, hiervoor is geen ADSL2+ nodig. 12 mbps is de theoretische snelheid, maar die laten ze ons niet eens toe om te halen, 3/.5 is wel degelijk niet de maximale snelheid die ze ons kunnen geven. En zelfs als onze lijn maar 3 mbps zou kunnen hebben, dan wil ik toch op zen minst zien dat Dommel ons de volledige 12 mbps aanbied en dat we daar dan gewoon niet geraken.

Hoe kan ik Dommel hiervan overtuigen? Gewoon klachten blijven openen? Wat erin te zetten? Dit loopt nu al zo lang dat ik het enorm vervelend begin te vinden, vooral Dommels reacties die zo duidelijk niet waar zijn.

Alvast bedankt voor enig advies. (Dommel opzeggen is momenteel geen optie, we hebben al betaald voor een jaar recent.)
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

>> Welk abo heb je nu? Ik veronderstel cityline, vermits fritz
>> Kan je alle waardes (attitude,...) van je lijn eens posten, kan je ook uit de fritz halen.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Doe eens deze test: viewtopic.php?f=62&t=31209
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Hibibidibibidi
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 mar 2007, 18:47

rmag schreef:>> Welk abo heb je nu? Ik veronderstel cityline, vermits fritz
>> Kan je alle waardes (attitude,...) van je lijn eens posten, kan je ook uit de fritz halen.

We hebben netline.

Afbeelding

Goztow schreef:Doe eens deze test: viewtopic.php?f=62&t=31209

We hebben ADSL, en zover ik weet heeft Dommel geen telefoon over VDSL.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hibibidibibidi op 16 okt 2011, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Even een opmerking, ADSL kan niet tot 12 mbps,
ADSL max 8 mbps/1 mbps
ADSL2 max 12 mbps/1 mbps
ADSL2+ max 24 mbps/1 mbps of Annex M 3.5 mbps up

Als ik zo jouw linestats zie is het idd ADSL1, op circa 4 km, dus veel meer zit er niet in, ook niet met ADSL2+, enkel VDSL bied meer, scarlet en edpnet doen wel VDSl2 met voip
Hibibidibibidi
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 mar 2007, 18:47

qless schreef:Even een opmerking, ADSL kan niet tot 12 mbps,
ADSL max 8 mbps/1 mbps
ADSL2 max 12 mbps/1 mbps
ADSL2+ max 24 mbps/1 mbps of Annex M 3.5 mbps up

ADSL standaarden:
ADSL - ANSI T1.413-1998 Issue 2: 8 mbps / 1 mbps
ADSL - ITU G.992.1: 12 mbps / 1,3 mbps
ADSL - ITU G.992.1 Annex A: 12 mbps / 1,3 mbps
ADSL - ITU G.992.1 Annex B: 12 mbps / 1,8 mbps
ADSL - ITU G.992.2: 1,5 mbps / 0,5 mbps

Het enige verschil tussen ADSL en ADSL2 is dat ADSL2 over langere afstanden werkt, (en dus hogere snelheid kan geven over dezelfde afstand), de maximale snelheden zijn wel hetzelfde, pas bij ADSL2+ gaat de snelheid echt omhoog.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Apart lijstje, echt voor zover ik weet was wide open adsl1 max 8, adsl2 nooit gebruikt ondat iedereen direct naar 2+ ging

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Ik weet niet welke uw bron is maar klopt niet echt omdat we hier enkel adsl1 hebben en adsl2+, gewone adsl kan tot max 8 Mbps, adsl 2 tot 12 Mbps en adsl2+ tot max 24 Mbps.
zelfs met adsl2+ op een afstand van 4 km kom je op gelijke hoogte van gewone adsl omdat er zoveel verlies op zit aan die afstand.
dus meer zit er voor u niet in met adsl.
Hibibidibibidi schreef:pas bij ADSL2+ gaat de snelheid echt omhoog.

ADSL2+ gaat al even vlug naar beneden op uw afstand

Standaard adsl via wikipedia: lees de kenmerken!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Asymmetric ... riber_Line

Edit: bij de test zie ik dat Vdsl2 beschikbaar is voor jou.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Hibibidibibidi
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 mar 2007, 18:47

Wikipedia, de meest betrouwbare bron ooit, vooral de Nederlandse versie dan. Wat ik bedoelde met "pas bij ADSL2+ gaat de snelheid echt omhoog." is dat er is geen echte snelheidsverhoging is van ADSL naar ADSL2, wel van die naar ADSL2+. ADSL2 behoud de lijnkwaliteit beter waardoor het lijkt alsof je sneller internet kan hebben, ADSL2 heeft hetzelfde effect als dichter bij de centrale gaan wonen met ADSL.

Deze specs zijn de standaarden. Als je er echt in geïnteresseerd ben kan je wellicht de specs voor alle connectietypes vinden op de International Telecommunication Unions website.

ANSI T1.413-1998 Issue 2 heeft een max van 8 mbps, maar ik ben verbonden via ITU G.992.1 Annex A, wat tot 12 mbps kan, er is ook een ADSL dat maar 1,5 mbps kan. Niet alle ADSL is het zelfde.

En ik ben niets met VDSL, aangezien ik een ADSL connectie, hiervoor reeds betaald heb, en Dommel toch geen telefoon over VDSL heeft.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Ik heb 8 jaar Adsl gehad en ben niet meer geïnteresseerd daarin :)
Heb nu al 3 jaar telenet _ omdat hier enkel adsl beschikbaar was/en nog steeds niets meer dan dat, anders zat ik hier nog met een 4 Mbps lijntje ...
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
byter
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 02 dec 2003, 14:50
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Hibibidibibidi schreef:Wikipedia, de meest betrouwbare bron ooit


Het kan best zijn dat ADSL dat "aankan" maar dit werd in België nooit zo aangeboden. Er is dus geen ADSL profiel met 12 mbit in België beschikbaar. Het hoogste profiel dat werd/wordt aangeboden is 8mbit en dan zat je nooit krijgen met die waarden/afstand.
ADSL is technisch altijd al sterk afhankelijk geweest van de waarden/afstand. Hier kan je niet onderuit want anders krijg je een onstabiele verbinding daarom dat je dus op een lager profiel zit.
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Wij hebben ook adsl en zitten op 1,3 km van de "Centrale" (ik ken de correcte term niet voor het woord "centrale") en we hebben ook maar een "sinc speed" van 6144kbps up. Als je verder dan 1,3 km zit zul je zeker niet hoger geraken dan 5 Mbit met ADSL (test uitgevoerd met speedtest).

Overschakelen naar VDSL of Telenet als je een hoger snelheid wil.
Niezel
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 jan 2008, 17:48

We hebben adsl2+ modem en zelf een speedconnect pack geactiveerd, maar onze snelheid gaat niet boven de 6 mbps.
We hebben nochtans goede lijnwaarden.
Onze overstap naar Telenet is aangevraagd...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ze hebben in BE weldegelijk 12mbit profielen voor adsl2+. Overigens gaat adsl theoretisch tot 8mbit maar zijn deze in de praktijk beperkt tot 6mbit voor olo's. Geef mij even je identificatienummer en dan zoek ik wel even op wat voor afstand je van de centrale zit.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Hibibidibibidi schreef:En ik ben niets met VDSL, aangezien ik een ADSL connectie, hiervoor reeds betaald heb, en Dommel toch geen telefoon over VDSL heeft.

Wat bedoel je met "en Dommel toch geen telefoon over VDSL heeft" ?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Wellicht dat Dommel geen eigen VoIP aanbiedt (CityLine -> NetLine -> SpeedLine).
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”