ik lees dat er vele werken met verschillende voip providers.
eentje voor bellen naar vast tel.nummer, een ander voor bellen naar GSM
Klopt, zelf maak ik gebruik van de combinatie voipbusterpro en jumblo.
-voor de vaste nummers gebruiken de meesten een voip provider die FREE* is.
(als ik goed versta wat dit betekent: je belt 3 maanden gratis naar vaste tel.nr (is dit altijd 3 maanden?) tot je weer herlaad (wat is het minimum bedrag dat je moet herladen?)
Het aantal freedays hangt af van provider tot provider.
Voipbusterpro geeft 360 freedays (herladen voor 15euro + kosten; 10euro calling credit).
Internetcalls heeft 120freedays (minimum herladen voor 10euro + kosten)
Poivy heeft 90 freedays (idem internetcalls).
voor gsm: Intervoip => 0,104 €/min
Ik zou dan eerder opteren voor jumblo (ook geen connectiekost, en slechts 0.046 €/min).
dit kan ik toch doen als ik vanaf pc naar vast of gsm nummer? (dus met softphone), dan zal ik met 2 logins en passwoorden met werken.
Klopt. Maar misschien kan het (in de toekomst) interessant zijn om je een "hardphone" aan te schaffen (een telefoon die voip ondersteund, zoals de Gigaset A580IP). Dit in combinatie met een inkomend nummer (bij weepee eenmalig 18euro), is in mijn ogen zeer interessant.
en dan nog 1 vraagje ivm de betalingen:
hoeveel kosten komen er nog bij? (of zijn het belgische rek.nr?) en is men vrij te kiezen hoeveel men stort?
Eerder haalde ik al enkele bedragen aan. Dit zijn "minima" om te kunnen profiteren van de meest interessante tarieven. Het is eveneens mogelijk om via sms te betalen denk ik, maar dit komt dan duurder uit + dan krijg je minder freedays.
Betalen (via overschrijving) is inderdaad naar een Belgisch rek.nr., hierbij komen dus GEEN extra kosten.
Wel moet je btw betalen + een administratie fee (voor 10euro credits betaal je dus uiteindelijk +- 12,5euro).
Aanrader: bestel via een betamax-reseller (zie:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=83&t=30541)
[dit kan NIET bij voipbusterpro als je wil profiteren van de €15 voor 360dagen "promotie", indien je er gewoon beltegoed wil kopen of bij een andere provider wil beltegoed kopen is dit wél de meest voordelige optie]