Dag mede userbasers,
Ik ben iets vreemds beginnen merken aan mijn modemsettings. Het is nu al een 2 maand bezig, maar ik heb de indruk dat mijn S/N ratio blijft dalen. In juli ben ik zeker dat ik nog een S/N ratio haalde van 20dB, dan in augustus was dit 15dB en sinds vandaag sync ik nu aan 10dB. Dit is een 20/2 profiel op een 450m(ik weet de ROP staan ) van de ROP. Er is niets veranderd qua binnenbekabeling. Iemand een idee wat de oorzaak hiervan is?
Ik heb ook de indruk dat mijn sagem ook meer en meer begint te rebooten/vast te lopen. We gebruiken geen torrentprogramma's.
Mvg,
Matthias
S/N blijft dalen
-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Het VDSL2 aansluitpunt in je huis eens controleren op oxidatie / slecht contact?
-
- Elite Poster
- Berichten: 4309
- Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 277 keer
Met 10 db is het normaal dat uw modem af en toe reboot want je zit op de drempel voor een goede verbinding.
Had je vroeger ook een 20 mbps profiel of was het een lager profiel ? want naar mate je profiel stijgt, daalt je SNRM.
Had je vroeger ook een 20 mbps profiel of was het een lager profiel ? want naar mate je profiel stijgt, daalt je SNRM.
-
- Premium Member
- Berichten: 560
- Lid geworden op: 27 aug 2006, 13:17
- Locatie: Poperinge
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 66 keer
heb ook eerder het idee dat het komt door vocht / oxidatie van de contacten van de het VDSL aansluitpunt,
eens kuisen kan nooit geen kwaad, of probeer eens de splitter aan het begin van de binnenkomende kabel aan te sluiten en dan nog eens je SN te bekijken
eens kuisen kan nooit geen kwaad, of probeer eens de splitter aan het begin van de binnenkomende kabel aan te sluiten en dan nog eens je SN te bekijken
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Hoe meer mensen in jouw omgeving VDSL2 krijgen, en hoe meer klanten een hoger profiel krijgen (vb 30 > 50 mbps), hoe groter de kans voor overspraak, met andere woorden: meer "ruis" op jouw lijn, dus een lagere signaal-tot-ruis verhouding (SNR).Matthias schreef:Het is nu al een 2 maand bezig, maar ik heb de indruk dat mijn S/N ratio blijft dalen. In juli ben ik zeker dat ik nog een S/N ratio haalde van 20dB, dan in augustus was dit 15dB en sinds vandaag sync ik nu aan 10dB. Dit is een 20/2 profiel op een 450m van de ROP.
Dit is één van redenen waarom Belgacom zo "conservatief" is (lees "voorzichtig") met het toekennen van de sync profielen. Overspraak van naburige lijnen is een gekend en moeilijk probleem.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 03 feb 2007, 20:24
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 15 keer
Om de oxidatie na te kijken. Ik veronderstel dat ik de wanddoos moet openen? Naar wat moet ik dan juist kijken, roest? Is er iets waar ik kan aan merken dat er oxidatie opgetreden is?
-
- Elite Poster
- Berichten: 839
- Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 88 keer
Kopergroen voor koper (grijs voor tin) maar dan moet het al een tijdje flink vochtig zijn in de ruimte waar de contactdoos staat.
Misschien eerder een contact dat wat losgekomen is ? Traject v/d binnenbekabeling voor de modem toch eens nakijken, zelfs al is er niet aan gewerkt aan. Als je eenvoudig de mogelijkeheid hebt om modem tijdelijk aan te sluiten/te testen zo dicht mogelijk bij binnenkomen BGC kabel, kan je al conclusies trekken over binnenbekabeling (mocht dit een lang/lastig parcour volgen).
En anders heb je te veel reklame gemaakt voor VDSL en is heel de buurt naar VDSL overgeschakeld de vorbije maanden
Misschien eerder een contact dat wat losgekomen is ? Traject v/d binnenbekabeling voor de modem toch eens nakijken, zelfs al is er niet aan gewerkt aan. Als je eenvoudig de mogelijkeheid hebt om modem tijdelijk aan te sluiten/te testen zo dicht mogelijk bij binnenkomen BGC kabel, kan je al conclusies trekken over binnenbekabeling (mocht dit een lang/lastig parcour volgen).
En anders heb je te veel reklame gemaakt voor VDSL en is heel de buurt naar VDSL overgeschakeld de vorbije maanden
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Over welke "wanddoos" heb je het ?
Theoretsich, als je VDSL2 hebt, is het het aansluitpunt "NTP2007" direct aangesloten op de binnenkomende Belgacom kabel.
Maak de 2 binnenkomende draadjes los, en schuur ze wat af met schuurpapier of iets dergelijks, zodat ze mooi blinken. Maak ze dan weer vast (aan de zwarte klemmen van de NTP2007).
Indien je géén NTP2007 aansluitpunt hebt, dan moet je de 5-6 adapter aanbrengen op het éérste punt waar Belgacom binnenkomt, en moet je ervoor zorgen dat er geen enkele aftakking meer bestaat. Hierop je splitter en de modemkabel.
Indien je géén analoge telefonie hebt, is de splitter (en de 5-6 adapter) niet nodig, maar zorg er dan toch voor dat je géén enkele aftakking hebt. Hier ook de modem aansluiten zo dicht mogelijk waar de Belgacom kabel binnenkomt, en alle verdere aftakkingen afsluiten.
Indien het onmogelijk is om de modem op de intro aan te sluiten, zorg er dan wel voor dat alle tussenliggende verbindingen goed oxidatievrij zijn (zoals hierboven beschreven).
Theoretsich, als je VDSL2 hebt, is het het aansluitpunt "NTP2007" direct aangesloten op de binnenkomende Belgacom kabel.
Maak de 2 binnenkomende draadjes los, en schuur ze wat af met schuurpapier of iets dergelijks, zodat ze mooi blinken. Maak ze dan weer vast (aan de zwarte klemmen van de NTP2007).
Indien je géén NTP2007 aansluitpunt hebt, dan moet je de 5-6 adapter aanbrengen op het éérste punt waar Belgacom binnenkomt, en moet je ervoor zorgen dat er geen enkele aftakking meer bestaat. Hierop je splitter en de modemkabel.
Indien je géén analoge telefonie hebt, is de splitter (en de 5-6 adapter) niet nodig, maar zorg er dan toch voor dat je géén enkele aftakking hebt. Hier ook de modem aansluiten zo dicht mogelijk waar de Belgacom kabel binnenkomt, en alle verdere aftakkingen afsluiten.
Indien het onmogelijk is om de modem op de intro aan te sluiten, zorg er dan wel voor dat alle tussenliggende verbindingen goed oxidatievrij zijn (zoals hierboven beschreven).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 03 feb 2007, 20:24
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 15 keer
De wanddoos is bij ons, denk ik, de directe aansluiting. Het is alvast het enige punt waar telefonie/Belgacom binnenkomt. De modem hangt met een 1m kabeltje aan deze contactdoos zonder splitter omdat we geen telefonie hebben.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
OK.
* Dan zou ik die wanddoos open maken en de contacten reinigen zoals hierboven uitgelegd.
* Kijk ook eens na of er geen enkele verdere vertakking aangesloten is (vb naar een tweede telefoon wanddoos in huis).
* Tracht eens na te gaan vanwaar de kabel komt die in die wanddoos uitmondt. Indien deze direct van buiten komt kan je niet veel meer doen, maar misschien komt deze vanuit de kelder of garage, waar nog een verbindingsdoos hangt ? Maak hier dan ook alle contacten schoon.
* Dan zou ik die wanddoos open maken en de contacten reinigen zoals hierboven uitgelegd.
* Kijk ook eens na of er geen enkele verdere vertakking aangesloten is (vb naar een tweede telefoon wanddoos in huis).
* Tracht eens na te gaan vanwaar de kabel komt die in die wanddoos uitmondt. Indien deze direct van buiten komt kan je niet veel meer doen, maar misschien komt deze vanuit de kelder of garage, waar nog een verbindingsdoos hangt ? Maak hier dan ook alle contacten schoon.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Heb ongeveer hetzelfde probleem. Blijft hier ook maar dalen, sinds dit weekend krijg ik zelf allen nog maar een 16.5/2 profiel. Training Margin zit ondertussen rond de 11dB. Aangezien ik op een appartement zit dacht ik eerst dat er iets mis was met de binnenbekabeling. Als test de modem vlak bij de binnenkomende BGC kabels aangesloten, maar dit bracht geen enkele verbetering.
Toevallig niet dezelfde regio (Zwijnaarde)?
Toevallig niet dezelfde regio (Zwijnaarde)?
Code: Selecteer alles
**************************************
* VDSL2Tool 2.0 - http://hierzo.net/ *
**************************************
download upload
Line: 16544 kbps 2064 kbps
Modem max: 25980 kbps n/a
Calculated max: 21330 kbps 4469 kbps
Profile: 8d
Estimated line length: 189 m
Training margin: 11.6 dB
Attenuation: 7.4 dB
-
- Elite Poster
- Berichten: 839
- Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 88 keer
@Denthrax: En voordien 30/6 veronderstel ik ????Denthrax schreef:Estimated line length: 189 m
[pure speculatie]@Specialisten&Insiders: daar zitten toch niet stelselmatig meer en meer 50/6 profielen op die 'Last mile', zeker !??[/pure speculatie]Denthrax schreef:modem vlak bij de binnenkomende BGC kabels aangesloten, maar dit bracht geen enkele verbetering
-
- Pro Member
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 03 feb 2007, 20:24
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 15 keer
Hallo, gelukkig is het bij mij zo erg nog niet (hout vasthouden). Ik ben van Roeselare, dus geen buurtprobleem.Denthrax schreef:Heb ongeveer hetzelfde probleem. Blijft hier ook maar dalen, sinds dit weekend krijg ik zelf allen nog maar een 16.5/2 profiel. Training Margin zit ondertussen rond de 11dB. Aangezien ik op een appartement zit dacht ik eerst dat er iets mis was met de binnenbekabeling. Als test de modem vlak bij de binnenkomende BGC kabels aangesloten, maar dit bracht geen enkele verbetering.
Toevallig niet dezelfde regio (Zwijnaarde)?
Code: Selecteer alles
************************************** * VDSL2Tool 2.0 - http://hierzo.net/ * ************************************** download upload Line: 16544 kbps 2064 kbps Modem max: 25980 kbps n/a Calculated max: 21330 kbps 4469 kbps Profile: 8d Estimated line length: 189 m Training margin: 11.6 dB Attenuation: 7.4 dB
-
- Pro Member
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 03 feb 2007, 20:24
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 15 keer
Heb zopas gekeken. Alles ziet er nog als nieuw uit in dat contact.
Het is het enige aansluitpunt in huis, geen vertakkingen. Ik ga er maar dan vanuit dat het door de testen van verhoogde VDSL2 profielen komt? Die testen zijn begonnen in juni en het is rond die tijd dat de eerste S/N drops zijn geweest en nu de 2de ronde verhogingen in augustus en terug een drop naar 10.3dB. Zolang ik nog 20/2 haal geen probleem. Als dit dropt naar 16.5, mogen ze een boze telefoon verwachten.
Het is het enige aansluitpunt in huis, geen vertakkingen. Ik ga er maar dan vanuit dat het door de testen van verhoogde VDSL2 profielen komt? Die testen zijn begonnen in juni en het is rond die tijd dat de eerste S/N drops zijn geweest en nu de 2de ronde verhogingen in augustus en terug een drop naar 10.3dB. Zolang ik nog 20/2 haal geen probleem. Als dit dropt naar 16.5, mogen ze een boze telefoon verwachten.
Ervoor zat ik ook nog maar op een 20/2 profiel.DIBO schreef:@Denthrax: En voordien 30/6 veronderstel ik ????
Ondertussen in mijn zaak 200m verder ook Scarlet VDSL2 (wel andere straat/ROP). Veel betere waardes
Code: Selecteer alles
**************************************
* VDSL2Tool 2.0 - http://hierzo.net/ *
**************************************
download upload
Line: 30064 kbps 6048 kbps
Modem max: 54088 kbps n/a
Calculated max: 44409 kbps 9304 kbps
Profile: 17a
Estimated line length: 269 m
Training margin: 13.4 dB
Attenuation: 8.1 dB
Matthias schreef:Heb zopas gekeken. Alles ziet er nog als nieuw uit in dat contact.
Het is het enige aansluitpunt in huis, geen vertakkingen. Ik ga er maar dan vanuit dat het door de testen van verhoogde VDSL2 profielen komt? Die testen zijn begonnen in juni en het is rond die tijd dat de eerste S/N drops zijn geweest en nu de 2de ronde verhogingen in augustus en terug een drop naar 10.3dB. Zolang ik nog 20/2 haal geen probleem. Als dit dropt naar 16.5, mogen ze een boze telefoon verwachten.
Toevallig geen werken in de straat gehad? Bij me thuis is die waarde vooral gezakt nadat ze hier de laatste keer paar dingen hebben opgebroken (Belgacom).
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Bel maar Belgacom en vraag maar achter een technieker. Op zo een korte periode zover achteruit gaan...das "verdacht"...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti