Nieuwe pc !!

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Heeft er iemand opmerkingen over deze configuratie

AMD Athlon XP 2400+ CPU (2000 Mhz)
MSI KT4-Ultra KT400 (3DDR/6PCI/USB2.0/AGP8X/SOUND)
DDR module 512 Mb - PC2700 (333)
AOpen H600A - Medium Tower ATX 300W

MSI Ti4200 128Mb - TV-Out – Retail
LG DVD-ROM drive 16x/48x
LG CD-ReWritable 48/12/48 intern IDE retail
Floppy drive 3.5" - 1.44 Mb
Maxtor DiamondMax 60 Gb - 7200 RPM - UIDE133
Logitech Cordless Desktop Navigator
LG Studioworks 900B - 19" Flat
Creative Inspire 4.1 4400

Dit zou mijn nieuwjaarsgeschenk worden!!
btw: dit krijg ik maar om de 2 jaar :oops:

Greetz
Weetgraag :wink:
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Amaai, leuk nieuwjaargeschenk, ik wou dat ik dat ook kreeg, maar ik vrees dat het bij mij enkel een "gelukkig nieuwjaar" zal worden. ;)

Wat die pc betreft, die ziet er zeer goed uit.

Nog enkele opmerkingen:

Je videokaart is een gforce zeker ? Hangt er vanaf waarvoor je het wil gebruiken (maar ik denk niet dat je echt veel spelletjes zal spelen), maar voor 2D (dus gewone weergave) en voor video out (voor op TV) is Radeon veel beter naar het schijnt. (nu ja, dit was toch vroeger zo, maar ik denk dat dat nog altijd het geval is)

Als je Veel cdtjes zou schrijven zou ik toch voor een plextor gaan.
Ik weet niet of je je DVD-rom regio-vrij wil maken, maar kijk dus eerst is of dit wel gaat (zie of er op internet een gekraakte bios-update is ofzo, of een andere truk)
Als HD zou ik een 80 GB HD nemen, die meerprijs is te verwaarlozen op het totaal en je hebt toch wel weer mooi 20 GB extra erbij. ;) (en HD ruimte heb je nooit teveel ;) )

Weet niet of je veel geld wil uitgeven voor boxen, maar de Logitec Z560 is THX certified (wel voor multimedia, niet voor hifi ;) ) en die schijnen zeer goed te zijn voor hun prijs. Alleszinds beter als de boksjes van creative.

Ik zie nergens een geluidskaart staan, maar daar zou ik zeker in investeren, want on-board geluid is echt bucht als je dit op goeie boksen wil aansluiten. En een goeie 5.1 geluidskaart kost nu toch ook geen stukken van mensen.

voila, veel succes met de aankoop.

ow ja, voor prijzen zie is op www.padeg.be of www.comtechnology.net, niet dat ik reclame wil maken, maar dat zijn echt de goedkoopste winkels die ik ken en soms scheelt dat toch een paar duizenden franken met de winkel hier in het dorp. Succes ermee!

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

In principe kon je geen slechter moment kiezen om een nieuwe pc te willen kopen... en ik bedoel echt wel een VRESELIJK slecht moment lol :)

Alles staat zowat op het punt om om te slaan en/of in prijs te verlagen:
- P4 met HT (Hyper Threading) is nog nieuw, maar kan in de toekomst waarschijnlijk wel eens goed van pas komen!
- 64bit CPU die er aankomt (Athlon 64 die in Q2 van 2003 verwacht wordt. Sla mij niet dood als dit langer zou duren ;) )
- Prijzen van de TFT schermpjes die goed aan het zakken zijn (en die volgens mij volgend jaar de ouwe CRT monitor van zijn troon zullen stoten wat betreft thuisgebruik)
- Binnenkort (alweer) een introductie van nieuwe reeksen grafische kaarten (dit is echter voor een niet gamer op dit moment een voordeel, want dan kan hij de oudere kaarten wat goedkoper verkrijgen :) )
- Intel zal in het tweede kwartaal de stap naar een 800MHz quad pumped bus zetten
- DVD-r (en andere soorten) (re)writers die nu stillaan kwa prijs in de buurt komen van de betere cd-(re)writers, deze prijsdaling geldt ook voor de dvd-r schrijfjes!
- en dan nog hetgene waarop ik persoonlijk het meest zit te wachten: Serial-ATA. Deze techniek zal de huidige vervangen. Het voordeel van S-ATA is dat de techniek geen lompe 80 of 40 aderige kabels vereist met bv. de HD, maar een dun kabeltje zoals we dat van USB/Firewire kennen. Hierbij komt nog eens dat deze draadjes een pak langer mogen zijn dan de huidige standaard het toelaat (en dat was echt wel nodig)! Trouwens, die dunne kabels zullen het niet alleen veel ordelijker maken in je kast, maar zullen zeker (vooral) ook de airflow er niet slechter op maken ;) Goede airflow is heilig en moet aanbeden worden :D

Nu ja, ik zou nog even kunnen doorgaan ;)
Je zou kunnen zeggen "Maar zo kan ik blijven wachten want er is altijd wel iets nieuws!". Als je dit nu denkt moet ik je ongelijk geven, want het komt niet veel voor dat op zo'n korte tijd zoveel veranderingen zijn gepland. Het is volgens mij dus de moeite wel waard nog 3-6 maandjes te wachten met je aankoop :) als je dat aankan ;)

Voor de rest kan ik niet direct iets zeggen over je voorgestelde config. Je moet die dingen echt stuk voor stuk onderzoeken (van elk stuk zoveel mogelijk goeie reviews lezen) en dan oordelen.
Wat betreft die HD zou ik een WD caviar van 80gig aanraden MET een buffer van 8Mb, let hierop. Ik heb er nu zelf zo eentje en die zijn retesnel (mijn vader heeft de 40gig versie van de schijf die jij hier gekozen hebt en die vond ik toch wel wat minder na enkele tests).
Ook zou ik niet voor Cordless gaan... klinkt misschien verleidelijk maar ik zou het niet doen (ik heb er geen ervaringen mee, maar alleen al het gedacht dat mijn batterij plat kan geraken maakt me bang ;) ).
Een CRT zou ik zoiezo al niet meer nemen (we hebben hier thuis 2 TFT schermpjes + nog 2 op laptops en die dingen zijn gewoon zalig! hun prijs meer dan waard en gelet op het feit dat de prijzen nu zakken is zelfs dit bijna geen punt meer).
Voor de rest is het wat opzoekwerk ... en vinden wat voor jou het beste is.

Nog even een kleinigheid.. ik zou NOOIT Amd nemen (misschien ooit wel eens die Athlon 64, maar voor het moment echt niet). Hehe wedden dat ik op mijn dak krijg van sommige mensen nu ;)
Nee even serieus, die dingen worden gewoon veel te warm naar mijn goesting en met Intel heb ik nog nooit problemen gehad... so why change? de prijs? tis een beetje je eigen smaak volgen.
NuKeM
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Waarom nooit een AMD ? Ik heb hier 2 AMD's en die dingen worden niet te warm. Ik denk dat ze stressed rond de 70 graden zijn, maar AMD's mogen wel tot 90 graden gaan eer ze schade oplopen. (en da's met een gewone proc koeler)

En PC's staan hier bijna 24/24 7/7 op en dit al bijna een jaar lang, dus dat van die warmte is dik gezever. (sorry Nukem, maar juist is juist) Ik zou al nooit Intel pakken uit principe, met hun klote herkenningsnummer (ook al kan je het uitschakelen, ik huiver van de manier waarop ze alles en iedereen willen controleren, big brother my ass) Ok, binnenkort komt Paladium (of hoe heet het ook alweer) wel op alle procs en da's een dik spijtige zaak, maarja :(

En ok, er gaan veel nieuwe dingen uitkomen, maar die kan je toch niet kopen, want de moment dat die uitkomen gaan die nog schandalig duur zijn. Dus binnen een jaar is dat maar pas betaalbaar. Natuurlijk zullen daardoor wel de prijzen zakken van de oudere onderdelen, maarja, dan zit je weer met een verouderd systeem ;) (en aangezien Weetgraag elke 2 jaar blijkbaar een nieuwe pc koopt ;) )

Nuja, ik raad iedereen toch altijd aan van nooit het laatste nieuwe te kopen, want dat heeft altijd een veel te slechte prijs/prestatie verhouding.

Nog iets over die schermen... TFT is idd wel leuk, maar dat ze beter zijn als mijn CRT schermpje klopt niet echt, je mag hier altijd is afkomen en ze naast mijn IIYAMA vision master pro 452 zetten (19") (flat screen) Zie niet in waarom je TFT zou nemen als je plaats hebt (ok, verbruikt iets minder electriciteit, maar voor de rest...)

Zo, dat moest mij even van het hart. ;)

No hard feelings Nukem :)

greetz,

Nob
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Hallo allemaal,

Bedankt al voor de reacties, toch een paar opmerkingen.
Ik draai op mijn laatste pc(2 jaar oud) een AMD 900mhz en heb er nooit
probs mee gehad ivm warmte dus Nob heeft hier ook een punt.
Ik wacht nu ook niet meer op het laatste nieuwe die 900mhz was ook al
niet meer de snelste(de snelste was toen 1200mhz en onbetaalbaar).
Wat het geluidskaartje betreft was ik nog aan het twijfelen maar gisteren heb ik de registers eens opengetrokken van mijn 5.1 met Soundworks Cambridge boxen en de geluidskaart komt er wel in. Het grafisch kaartje
komt overal wel weg met een redelijke review en als je de prijs bekijkt
is dat niet mis. Het beeldscherm LG 19" is voor mij de max wat prijs/kwaliteit betreft ik heb nu al een studioworks 950E van LG en die doet het prima en plaats heb ik genoeg.
Wat de prijs betreft kan ik zeggen dat je bij Comtech zo'n
€ 1550 betaald voor dit systeem en ik ga deze morgen eens bij mijn
pcboer binnen om een offerte te vragen, ik kan wel een speciale prijs krijgen bij hem omdat ik nogal een grote afnemer ben van onderdelen.
Ik zie wel en hou jullie op de hoogte.

Greetz
Weetgraag :wink:
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Nukem,

idd op je dak, ik heb de pest aan Pentium en consorten, grr :-)
De pc's die ik al in mijn handen gehad heb met intel brol van binnen daar kom je altijd wel iets mee tegen. Heb nog nooit een Intel cfg lang, stabiel zonder enig probleem weten draaien.

Terwijl ik hier thuis 3 AMD's draaien heb, die dus nog in geen 1,2,3 (pcs zijn respectievelijk: 1, 2,3 jaar oud) jaar gemankeerd hebben.

maw uit ervaring dus fervente voorstander van amd eh :-)


die configuratie is idd ni mis weetgraag maar is idd beke moeilijke periode voor IT-materiaal te kopen. Er komen veel nieuwe dingen uit, ik ga persoonlijk nog wachten tot +- april 2003, dan zijn hopelijk die nieuwe amds er al (ga er hoe dan ook op wachten :-)) en de nieuwe nvidia chipstet :-) Dusja, maar het ziet er idd niet mis uit. btw chice nieuwjaars kdo
I love it when a plan comes together!
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Ondertussen mijn licht opgestoken bij de pcboer hier in de buurt en hij raad me een Gigabytemobo aan type7VAXP, ziet er heel goed uit en ook al voorbereid op de verdere evolutie vande ITwereld. Om de strijd tussen AMDfans versus Intel een beetje aan te wakkeren, ik heb ook de discusie
met de baas van de pcwinkel over AMD/Intel. Ik ben tevreden over AMD
en hou me daaraan, we kunnen er wel niet omheen dat Intel nu de leidersplaats heeft maar wat brengt volgende maand. Die discusie zal wel altijd blijven maar voor mij AMD rules :twisted: :twisted: :twisted:

Ik hou jullie wel op de hoogte

Greetz
Weetgraag :wink:
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Hihi :D HAd ik het niet gezegd dat ik op mijn dak ging krijgen ;)
Nee, nog amd nog intel rulen :) tis gewoon een kwestie van smaak zoals ik al zei. Ik blijf waarschijnlijk bij Intel, maar laat mijn opties naar Amd toe openstaan (als er bv een betere Amd uitkomt, de Athlon 64 misschien?). En om nog even de dolk wat rond te draaien in de wonde :twisted: P4 overclocked veel beter dan Amd met minder cooling :o (sorry kon het niet laten ;) )
Nee, laten we deze discussie afsluiten met dezelfde conclussie die we kunnen trekken uit de adsl-telenet discussie: "Ze hebben allebei wel hun goed en slechte kanten, maar een punt is dat we ze allebei ook nodig hebben, want anders zouden de prijzen van de enkeling nu nog altijd veel te hoog liggen! Concurrentie is gezond (tot op zekere hoogte lol)!"

Nu of je nu die nieuwigheden neemt of niet nadat je gewacht hebt, ze zullen of de prijs van je huidige config drastisch verlagen, of voor wat meer geld meer bieden. Ik blijf zeker bij mijn punt dat nu een pc kopen niet zo slim is (als je de mogelijkheid hebt om even te wachten).
Nob je hebt inderdaad gelijk dat het allernieuwste kopen niet zo slim is (prijs/prestatie gewijs), maar sommige dingen zullen nauwelijk wat meer kosten (S-ATA, DVD-r bv.) en zijn daarom op zich al metteen het wachten waard + als die duurdere componenten op de markt komen zullen de 'oudere' weer in prijs dalen zodat ze de kleine meerprijs voor die S-ATA en DVD-r zeker zullen compenseren.

Mja, of TFT beter is dan CRT is een discussie die je moet voeren op gebruikerstype niveau. Als je een gewone thuisgebruiker bent (veel surfen, word gerbuiken enzo) dan is een TFT misschien zo slecht nog niet als je weinig plaats hebt. Als je een die hard bent die bv. min 5uur /dag op zijn pc zit (niet gamer) dan is een TFT gewoonweg geen optie meer maar een must.
Als je een gamer bent zal je een tft ook wel kunnen smaken maar zal je wel moeten uitkijken naar een model met zo weinig mogelijk ghosting.
En de laaste soort gebruikersgroep (de photoshop, etc gebuikers) zijn inderdaad beter af met een CRT omwille van de kleurechtheid (die op dit moment bij TFTs ook al sterk verbeterd is!)
In ieder geval, hier komt geen CRT meer binnen hoor ;) Eens je zo'n TFT voor je neus hebt staan wil je niets anders meer!
Bij mij komt daar nog eens het punt bij dat ik heel gevoelige ogen heb en dat zelfs bij de heel goede schermen op 100Hz ik na enkele uren bloeddoorlopen ogen kreeg en bonkende koppijn... dat is nu verleden tijd :)
NuKeM
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

intel is idd veel beter om te overklokke omadt hij veel minder w<arm wordt, maar als hij warm wordt dan moet je geen chaufage op zette :twisted: dus een voordeel :) maarja de discussie kan idd blijven doorgaan

ik werk nog liever op een crt dan op een tft, (ok wel nog niet op de nieuwste tft's gewerkt) maar voor te gamen is een crt beter dus zou ik ook geen tft moeten hebben, en mijn scherm is toch ingewerkt, dus als ik een tft zou hebben dan heb ik plaats teveel :oops:

en nu trug on topic

de config ziet er goed uit, die LG writer komt als beste uit veel tests, beter dan de plextor als je niet naar de prijs kijkt. ik zou een 5.1 geluidset nemen, geen 4.1 en idd een 80 gb hdd
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Ik heb nog geen prijs gekregen van de pcboer maar hij zal de prijs van Comtech benaderen. De 80gig komt er in en een writer van Liteon ipv
LG maar Liteon komt er ook heel goed uit. Het Gigabytemobo komt er op Tom's hardwareguide ook heel goed uit en ik besluit deze dan maar te nemen. Ik krijg ook een prijs voor een Intel P4 2,4gig en die zou ook niet ver uiteen lopen maar daar heb ik wel twijfels over. Ik laat zeker niets anders vallen voor een Pentium en toch hou ik aan AMD.
Voor het beeldscherm kies ik voor het crt en wacht af wat er op de markt gebeurd, misschien dan eind volgend jaar een TFT 19inch??

Greetz
Weetgraag :wink:
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Dit is het geworden jongens en voor een hele aardige prijs
het kost me € 1650 :roll: , ik dacht toch dat dit een koopje is.
En de hardware mag er ook wel zijn hoor, dit voldoet aan de eisen
waar ik het voor nodig heb. Ik had ook een pris voor een P4 2,4 :(
maar die viel dan 175 duurder uit.
DeCTX monitor is er gekomen omdat die ongeveer dezelfde specs heeft als de LG, alleen dat die geen USB heeft maar die word goedgemaakt met de USB2.0 ondersteuning op het Mobo.


AOpen H600A - Medium Tower ATX 300W
Sibac cooler
AMD Athlon XP 2400+ CPU (2000 Mhz)
Gigabyte GA-7VAX KT400
DDR module 512 Mb - PC2700 (333) ( Apacer )
MSI Ti4200 128Mb - TV-Out – Retail
Liteon DVD-ROM drive 16x/48x
Liteon CD-ReWritable 48/12/48 intern IDE retail
Floppy drive 3.5" - 1.44 Mb
Maxtor DiamondMax 60 Gb - 7200 RPM - UIDE133
Logitech Cordless Desktop Navigator
CTX VL950 19" 25dp 95 khz
Soundblaster 5.1 geluidskaart
Creative Inspire 4.1 4400


Hope you like it.
Greetz
Weetgraag :wink:
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

rrrrrrr lol

Weetgraag het ziet er een droommachientje uit! Ik hoop dat je blij bent met je koop. Laat ons weten wat je er verder van vindt!

enne: AMD RuLeZ lol
I love it when a plan comes together!
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Eind volgende week zou ik alles moeten hebben en dan kan de montage beginnen. Ik denk als alles binnen is ik er zaterdag al kan mee aan de slag gaan.

Hope it works from the first time.

Greetz
Weetgraag :wink:

De bedoeling is om jullie niet jaloers te maken hè :oops: :wink:
Laatst gewijzigd door Weetgraag op 08 dec 2002, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

ga je je pc zelf ineen steken?
meestal doet de leverancier dit zonder meerprijs (ik heb het wel zelf gedaan omdat ik dat eens wou doen)

PS.: goede beeldkaart (heb dezelfde :P )
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Dit doe ik liever zelf, kwestie om mobo te kennen en de rest natuurlijk ook. Ik doe dan ook een beetje ervaring op bij eventuele probs,
Maar geen probs is beter natuurlijk.

Greetz
Weetgraag :wink:
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Wie zou zo een PC niet willen? Veel plezier met uw nieuwe PC. En dat alles goed mag gaan, MS zorgt er wel voor dat er later iets mis loopt, maar daar kan je toch niet onderuit. :wink:

Cheers
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Sub Zero schreef:En dat alles goed mag gaan, MS zorgt er wel voor dat er later iets mis loopt, maar daar kan je toch niet onderuit. :wink:


als er geen problemen met MS zouden zijn dan ga ik direct die pc kopen :P
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Ja MS is daar wel kampioen in, maar de 2 jaar dat ik Win2K draai op
mijn AMD 900mhz heb ik weinig of geen probs gehad met MS(Win2K dan)
Alhoewel je altijd wel de nodige patches en fixes nodig hebt, ik weet wel èèn ding, als je je systeem up to date houdt en het nodige onderhoud geeft scheelt dat al een pakje. Ik geef mijn pc daarbij om de maand nog eens een schoonmaakbeurt binnenin de kast, stof en eventuele spinnen maken geen kans bij mij en regelmatig een checkdisk en defrag kan helemaal geen kwaad. Ik heb een maand XP pro gedraaid en heb dit
verbannen naar de prullenmand, teveel toeters en bellen. Dit is natuurlijk een kwestie van smaak maar je kan niet ontkennen dat Win2K èèn van de stabielste Windows is van MS. Over Linux :wink: (knipoog naar Erik) kan ik niet oordelen
want dit ken ik gewoon niet maar dit betekent niet dat de mogelijkheid niet openstaat een partitie voor te behouden voor dit intrigerend besturingssysteem. (onbekend is onbemind)

Greetz
Weetgraag :wink:
VrS
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 dec 2002, 17:40
Locatie: Meeuwen, Belgium

Over die AMD/Intel zaken,
Als je de clocksnelheid bekijkt van een AMD tegenover een Intel dan merk je toch wel dat die AMD op 'lagere' clocksnelheid beter performen en qua prijs zitten ze ook beter (alhoewel Intel prijzen aan het zakken zijn).
Maar ik kies eigenlijk toch voor Intel, omdat die AMD's wel veel warmer worden dan Intel's, mijn Intel is 29° idle, mijn buren heeft XP2000+ en zijn is 42° idle. Ik baseer me enkel op 'in mijn ogen' op kwaliteit.
Ik vind dan die Intel omdat die koeler is dan de AMD toch ietsje beter en lijkt me stabieler. Maarja dat is mijn mening..
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Ik heb nog altijd een lichte voorkeur voor Intel processoren. En heb daar een aantal redenen voor :
- Mijn eerste PC was een 486 SX. In die tijd was er ook een redelijk felle concurrentie tussen Intel en AMD. Maar toen maakte AMD echte kloonprocessoren van Intel ; bij mij levert dat AMD nog altijd een redelijk slechte bijsmaak op. Nu gebruiken ze totaal verschillende technologieën, maar toch...
- In de meeste prijslijsten kost een PIV 2.4 Ghz (FSB 533 Mhz), minder dan een XP 2.4, de hogere Intels kosten meestal wel iets meer (de topversies zijn onbetaalbaar (maar voorlopig ook stukken sneller dan AMD), maar die koop je als thuisgebruiker toch niet. En voor die AMD mag je dan ook nog eens meer uitgeven voor een degelijke koelgroep (of leven met het lawaai van een F16 naast je beeldscherm).
- Volgens mij wordt de stabiliteit meer door het moederbord bepaald, dan door de processor. En door hoe je dat moederbord instelt natuurlijk. Als je alles tot het uiterste overklokt, moet je niet raar kijken dat de zaak onstabiel wordt.
Mijn Dell PC'ke heeft daar een heel eenvoudige oplossing voor : je kan niets overclocken : in het moederbord wordt de snelheid automatisch bepaald (processor, geheugen, ...). Voor overclockers is dat uiteraard een nachtmerrie, maar wel een zegen voor de stabiliteit. Sinds ik ben overgeschakeld op Windows 2000 en later XP, heb ik vrijwel geen instabiliteiten meer meegemaakt (behalve die gerelateerd aan hardware-problemen (zoals mijn slecht RAM-latje).

Mijn 3 PC'kes waren allemaal Intel gevallen en heb nog geen problemen gehad. Alleen mijn pentium 166 had er last mee, maar dat werd opgelost met een duurder moederbord. Ook op het werk hadden we uitsluitend Intels. Als er problemen waren, lag het voornamelijk aan randapparatuur : ventilatoren op grafische kaarten (3 stuks, nochtans Nvidia en IBM kaarten van een 1000 €), DAT backup drives (2 op 1 maand tijd), enz.

AMD is uiteraard niet slecht, maar voorlopig blijf ik bij Intel...

met vriendelijke groeten,

Polleke

P.S. Gelieve de zware taalfouten met rode stift aan te duiden, eventueel tipex mag natuurlijk ook... :wink:
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Nonde, nonde,
Nog een weekje wachten op mijn machientje, mobo,
boxen en monitor was niet binnen :evil: . Normaal woensdag,
ik hou jullie op de hoogte.

Greetz
Weetgraag :wink:
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

I have al lift off,
alles gemonteerd en geen bekende errorbiepjes.
Na een 30 min stond Win2K er al op, ik heb nu al 2 dagen getest en dat machientje laten zwoegen. Nu ben ik bezig met een clean install terug en dan kunnen we beginnen met al de rest er op te zetten.
Dat mobo is echt de max, ik heb er een Sibakcooler op zitten
met drie fans en die hoor je haast niet zelfs met de kast open.(temperatuur 30 à 35° C)
Alleen een beetje miserie met APM (advanced power managment)
weet er soms iemand een patch daarvoor, de pc sluit niet af
omdat ik apm niet kan aanzetten(komt voor bij Win2K met AMDmobos)

Greetz
Weetgraag :wink:

PS: Dat MSIkaartje is ook de max.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

hmm nice to hear!!!

Tof dat het van den eerste x werkt ;-)

een patch heb ik wel geen idee van, zou zelf eens moeten zoeken, zit ook met Win2k en amd mobo, maar ik heb daar geen probleem mee. (heb: gigabyte mobo, abit mobo, biostar mobo) heb op geen enkel mobo daar problemen mee :?
I love it when a plan comes together!
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Je hoeft die patch niet altijd te installeren, hangt van het type
mobo af. Ik ben nu eens benieuwd met die nieuwe install,
op mijn Abit mobo heb ik hem slechts èènmaal moeten installeren.
Daarna nooit meer, raar maar waar.
Ik zie wel,

Greetz
Weetgraag :wink:
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Kan dat ook niet afhangen van welke win2000 service pack je gebruikt ? Heb hier deze week een telefoontje gehad van iemand met hetzelfde probleem : ook op AMD processor (via chipset), maar onder windows XP. Hij heeft het kunnen oplossen met dat APM uit te schakelen...
Met vriendelijke groeten,

Polleke
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Heb nu SP3 van Win2K en de APMoptie staat er zelfs niet bij,
bij dit machientje met een Abitmobo staat de APM wel aan.
Dus in feite kan ik niets aan of uit zetten.

Greetz
Weetgraag :wink:
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Je kan misschien eens kijken in de Microsoft knowledge Base, zoek op Q315409 (uiteraard wel engelstalig, of wat dacht je).

Op hoop en zegen.
Met vriendelijke groeten,

Polleke
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Thanks for the tip,
ben Win2K opnieuw aan het installeren, het zou kunnen dat het met een installatie van een standaardpc te maken heeft.
Nu geeft hij een ACPI uniprocesor pc aan.

Keep you informed
Greetz
Weetgraag :wink:
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Hier ben ik dan nog eens terug,
ondertussen werkt alles naar behoren
een 3Dmarkbench score van 4720 puntjes en dat zou
heel goed zijn voor mijn systeem en dan zonder overclocken enzo.
Maar eer ik in de advanced options zat in de bios om mijn agpkaartje op 4X te kunnen zetten?? Ik moest nl ctrl+f1 induwen om die advanced
te kunnen weergeven. Dus wie een nieuw mobo van Gigabyte heeft
GA-7VAX of GA-7VAXP weet wat hij moet doen want dit staat niet in de handleiding. Voor de rest dik tevreden, een systeem van € 1600
met een winkelwaarde van € 1900/2000 dat direkt redelijk draait en
voldoet aan mij eisen.
Mochten er mensen zijn die problemen hebben met dat mobo kun je het hier altijd posten.(Geen overclockers)

Greetz
Weetgraag :wink:
Gebruikersavatar
Arator
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jan 2003, 13:20
Locatie: Tussen pot en pint
Contacteer:

[Evil Grin] tja, ik hem de Radeon 9700 Pro, ik haal benchmarks van 15000 en meer
[/Evil Grin]

BTW voor goedkoop te bestellen : ik bestel in (Oost-)Duitsland
www.funcomputer.de en het wordt geleverd door UPS
Arator, nisi incurvus, preavaricatur
(Plinius de Oudere)
Gebruikersavatar
Simplicity
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 jan 2003, 00:44
Locatie: wsmnstr

Arator schreef:[Evil Grin] tja, ik hem de Radeon 9700 Pro, ik haal benchmarks van 15000 en meer
[/Evil Grin]

BTW voor goedkoop te bestellen : ik bestel in (Oost-)Duitsland
www.funcomputer.de en het wordt geleverd door UPS

nice, ik heb den ti 4600 en ik haal iets van een 12.000 met cpu en kaartje overclockt, van 1800+ naar 2000+

en merci voor de link :wink: naar die winkel was ik al een tijdje op zoek, ma ik vond hem nemeer
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Weetgraag schreef:Hier ben ik dan nog eens terug,
ondertussen werkt alles naar behoren
een 3Dmarkbench score van 4720 puntjes en dat zou
heel goed zijn voor mijn systeem en dan zonder overclocken enzo.
Maar eer ik in de advanced options zat in de bios om mijn agpkaartje op 4X te kunnen zetten?? Ik moest nl ctrl+f1 induwen om die advanced
te kunnen weergeven. Dus wie een nieuw mobo van Gigabyte heeft
GA-7VAX of GA-7VAXP weet wat hij moet doen want dit staat niet in de handleiding. Voor de rest dik tevreden, een systeem van € 1600
met een winkelwaarde van € 1900/2000 dat direkt redelijk draait en
voldoet aan mij eisen.
Mochten er mensen zijn die problemen hebben met dat mobo kun je het hier altijd posten.(Geen overclockers)

Greetz
Weetgraag :wink:


4720 puntjes (bij standaard instellingen neem ik aan) is heel mager voor een systeem zoals dat van jou (MSI Ti4200 128Mb).
Zelfs mijn oude Asus Geforce 2 GTS 32Mb scoort niet ver onder de jouwe op een PIII1Ghz.
Nu heb ik een Creative Ti4200 64Mb en dat beeste draait maar op 2x AGP + met een 'zwakke' CPU (in verhouding) van 1Ghz en haalt iets van een 8000 ofzo :) en dat was al weinig in vgl met wat anderen halen op nieuwere systeempjes. Hem overklokken maakte mijn 3Dmark 2001SE score niet veel beter en op een bepaald punt ging de score zelfs achteruit terwijl de kaart stabiel bleef verderdraaien. Mijn CPU overclocken maakte meer verschil :)
NuKeM
unifirmke
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jan 2003, 11:50

wrom geen nforce2 moederbordje ipv kt400?
Gebruikersavatar
Arator
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jan 2003, 13:20
Locatie: Tussen pot en pint
Contacteer:

Ik was het ook beu op constant te spelen op de laagste graphic options (ik had nog ne P2 400). Effe een financiële input gedaan en heb de volgende output :

case : Chaintec BIG-Tower CS-901
motherboard : GIGABYTE GA-7VAXP Athlon/Duron Via KT400 DDR400 UDMA 133 RAID LAN AGP 8x USB 2.0
memory : 512MB DIMM DDR PC333 Apacer/Samsung
graphic card : HIS ATI Radeon 9700 Pro "Excalibur" 128 MB DDR TV-Out DVI
processor : AMD ATHLON XP 2400+ Thoroughbred (2000MHz, 133/266 MHz) Socket A

schijven en scherm ed. had ik nog. En dit beestje vliegt wel, mag ik zeggen.
Heb trouwens nen nieuwe 3D Benchmark gedaan met alle opties open (6 x anti-al., ...) en dan houd ik nog 12546 puntjes over [BIG SMILE]

Simplicity schreef:
Arator schreef:[Evil Grin] tja, ik hem de Radeon 9700 Pro, ik haal benchmarks van 15000 en meer
[/Evil Grin]

BTW voor goedkoop te bestellen : ik bestel in (Oost-)Duitsland
www.funcomputer.de en het wordt geleverd door UPS

nice, ik heb den ti 4600 en ik haal iets van een 12.000 met cpu en kaartje overclockt, van 1800+ naar 2000+

en merci voor de link :wink: naar die winkel was ik al een tijdje op zoek, ma ik vond hem nemeer
Arator, nisi incurvus, preavaricatur
(Plinius de Oudere)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”