Pukkelpop

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

krisken schreef:60000 mensen krijg je ook niet samen in een marokaanse tent, marquee of skatestage hoor...
Tuurlijk niet, maar ik had liever in de Marquee gestaan dan in die Marokkaanse tent., nu was het blijkbaar ieder voor zich.. met 60.000 man is dat gewoon geen goed idee.
Dan over de weervoorspellingen... het klopt natuurlijk allemaal dat je dit niet kan voorspellen... maar je kan er wel voor waarschuwen, dat is dan ook het enige wat me tegensteekt : mensen die de verkeerde beslissing nemen omdat ze gewoon niet voorbereid waren.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Om even op de "grote festivals van België te komen:

Werchter: *Dit jaar de 5de keer na elkaar, 2jaar geleden denk ik was er daar één stortbui met enorme windstoten wat ook tot gevolg had dat er planken gingen rondvliegen en ik stond er op te kijken het had iets weg van een mini tornado (je vind de beelden vast nog wel ergens)
*Het publiek is ook 50/50 "jongeren(14-24 ofzo)"/"ouderen" Daar sta je je altijd op je gemak met uitzondering van de frontstage het is vooral het jonge volk dat staat te drummen....(dit jaar bij queens of the stone age heb ik er verdomd veel zien over de hekkens springen naar de security om uit de massa te zijn)
*Camping: er is veel plaats veel wandelgangen geen tenten op elkaar.

Dour: Veel podia zo goed als nooit drummen.
*Camping: zeer ruim veel plaats.

FIHp: Vooral zeer jong volk ik voel me zelf oud daar en kben nog net geen 20 :lol: Daar gaan ze van het een naar het ander podium met alle gevolgen vandien ipv eens te blijven staan....
Camping: ook vrij weinig plaats zeer dicht op elkaar, vorig jaar stond die ook onder water....

Ppop: Vorig jaar geweest en echt super druk overal op de weide voor bepaalde tenten vond ik dat er ook zeer smalle ingangen waren.
De camping daar zitten ze met 20man op de ruimte waar wij op werchter met 5 zitten. Ik ben er dan ook niet gebleven gelukkig woonde een vriend daar maar op enkele km van zodat we daar konden slapen.

Nu dit was mijn persoonlijke mening van de festivals.....

Ook mijn steun ad slachtoffers!
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

r2504 schreef:
mailracer schreef:2 Mbit komt overeen met 30 gesprekken met 64 Kbit per gesprek. Voor 100 Mbit geeft dit 1500 gesprekken simultaan. Je kan verder uitrekenen wat je nodig hebt voor 60000 mensen.
Je bekijkt het puur mathematisch... en dat gaat fout bij rampen ! Eerst en vooral moet je het al klaarkrijgen dat 60.000 mensen geconnecteerd geraken op een (reeks van) AP's... dat op zich op zo'n kleine oppervlakte is een pure DOS attack op zo'n AP (zelfs indien er 50 of 100 staan - het spectrum is er niet, en met pico cellen werken zal niet lukken omdat het open terrein is, maar toch zo dens).
Daar ben ik het mee eens. Maar dit was puur gerekend op normaal GSM trafiek. Gelukkig kon er via twitter toch nog gecommuniceerd worden. Het is in ieder geval te hopen dat er lessen worden getrokken uit dit alles.

Nogmaals wens ik iedereen veel sterkte toe met het verwerken van het verdriet en de verwondingen
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

Daar ben ik het mee eens. Maar dit was puur gerekend op normaal GSM trafiek. Gelukkig kon er via twitter toch nog gecommuniceerd worden. Het is in ieder geval te hopen dat er lessen worden getrokken uit dit alles.
Ik stel me toch vragen waarom twitter nu wel werkte? Op werchter kon ik via base en proximus niet eens een m.hln laden van 20kb (zelf niet om 5am)
Nu goed gelukkig was dat nu wel het geval met twitter en fb!
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Verschillende nieuwssites konden het extra verkeer niet aan...
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

@ axs : BRON ???
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:@ axs : BRON ???
Ik had het wel op Werchter dat dit niet ging. Nu blijkbaar wel...
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Ha nu snap ik het. m.HLN is het mobiele gedeelte van Het laatste nieuws dat op werchter niet ging door het tevele trafiek . :oops:

Een briefje noemen ze dat. :oops:. Valt wat trager. :bang:
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Zelfs al hadden ze de mensen gewaarschuwd had het geen zak geholpen. Schuilen in de Marquee als je weet dat het gaat onweren? Wel, mensen die ik gisteren ben tegengekomen op PP waren in de Marquee en zijn die ook uitgevlucht omdat die bizar begon te bewegen. Zelfs die enorm stevige constructie van De Boer kon er niet tegen, welke tent dan wel? Wat er gisteren gebeurde was halucinant, enkel de mensen daar aanwezig gaan dit kunnen bevestigen. En ik denk dat je niemand gaat vinden die gaat zeggen dat de organisatie er iets aan had kunnen doen, zelfs al hadden ze op voorhand verwittigd. Ik had idd buitenradar gecontroleerd, stond onder een afdekking bij de dance area en ben nog tot op het vel drijfnat geworden. De regen vooral de hagel kwam horizontaal ipv verticaal op de mensen af. Buiten in het open veld gaan staan met dat weer zou niemand doen, daarmee dat iedereen schuil wilde nemen in een tent. Logische reactie lijkt met dat. Mijn zus werk in het ziekenhuis van Overpelt, een goei 30 km noordelijker, en zelfs daar zijn er gewonden binnen gebracht. Hoofdzakelijk ging het allemaal om letsels aan rug(gegraat) en hoofd veroorzaakt door rondslingerende takken. Ook wat mensen die iets te fel toegetakeld waren door de hagel. Like I said, je kunt je het weer van gisteren niet voorstellen als je er zelf niet wat, dit was extreem, nog nooit meegemaakt.

Anyway, ik heb het geluk dat al mijn vrienden, familie en collega's uiteindelijk niets ernstigs aan de had hebben. Mijn uiterste respect voor de organisatie en mijn innige deelneming aan de vrienden en familie van alle slachtoffers.
Benbits
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

mailracer schreef:
r2504 schreef:De opmerking van de Cisco man was trouwens ook grappig... hij ging het oplossen met WIFI AP's (ik wil wel eens zien wat dat geeft met enkele duizenden gebruikers).
2 Mbit komt overeen met 30 gesprekken met 64 Kbit per gesprek. Voor 100 Mbit geeft dit 1500 gesprekken simultaan. Je kan verder uitrekenen wat je nodig hebt voor 60000 mensen.

Het is niet aan ons deze studie te maken, maar het is best wel haalbaar wat hij zegt. Maar zoals eerder in deze berichten aangehaald was daar dus al in voorzien. En alsnog deze ramp was niet te voorspellen, en dus ook niet dat iedereen op hetzelfde moment aan het bellen ging.
dit ga op voor een standaard 2 mbit. verbinding, dan klopt deze berekening. 1 gsm mast kan gemiddeld 600 gesprekken aan.
de gsm mast(en) van proximus zijn op pukkelpop, graspop en werchter aangesloten op glasvezel.
gisteren zijn de masten op prioriteit gezet voor de hulpdiensten. (100,112)
ook hebben we een gedeelde van de mast richting camping gedraaid zodat daar meer capaciteit beschikbaar was.
in total is gisteren 1 pstn telefoonlijn uitgevallen op heel de avond. (deze was vast gemaakt via een boom)
dit effekens ter info.

b.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Wifi AP en GSM masten kan je niet met elkaar vergelijken. Twee verschillende technologieën.
Gelukkig maar dat de hulpdiensten voorrang kregen. Ik vermoed ook niet dat de providers in de fout zijn gegaan. Ze hebben er alles aan gedaan hun netwerk zoals dat voorzien was in dienst te houden. 600 gebruikers per antenne is weinig. Vroeger bestond dit niet, en had je hoogstens een tiental vaste telefoonlijnen extra die de coördinatie moesten voorzien. En meer masten plaatsen is iets dat men niet wil.
axs
Moderator
Moderator

Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

mailracer schreef:Wifi AP en GSM masten kan je niet met elkaar vergelijken. Twee verschillende technologieën.
Gelukkig maar dat de hulpdiensten voorrang kregen. Ik vermoed ook niet dat de providers in de fout zijn gegaan. Ze hebben er alles aan gedaan hun netwerk zoals dat voorzien was in dienst te houden. 600 gebruikers per antenne is weinig. Vroeger bestond dit niet, en had je hoogstens een tiental vaste telefoonlijnen extra die de coördinatie moesten voorzien. En meer masten plaatsen is iets dat men niet wil.
Providers hebben mobiele antennes. Tijdens de editie van 2009 plaatse BASE zo een mobiele antenne.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

mailracer schreef:Wifi AP en GSM masten kan je niet met elkaar vergelijken. Twee verschillende technologieën.
De essentie blijft hetzelfde... x MHz spectrum dat je moet delen over x aantal clients.

Tegen een DOS attack (en dat krijg je als zo'n massa plots allemaal tesamen wil bellen) kan je niets doen.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Lord Utopia schreef:
Providers hebben mobiele antennes. Tijdens de editie van 2009 plaatse BASE zo een mobiele antenne.
Er zijn mobiele antennes geplaatst, maar ook daar kwamen er tekorten met zich mee.

60000 personen aanwezig, grofweg 60000 GSM's?
3 operatoren in ons land : proximus, mobistar, base
20000 personen per operator.
600 gesprekken per mast
33.3 masten per operator voor pukkelpop alleen

Ja, ik trek dit in het belachelijke. Gewoon om iedereen te laten beseffen dat dit niet mogelijk is!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:33.3 masten per operator voor pukkelpop alleen
Maar je hebt maar één stukje spectrum !

Je kan ze wel wat uit elkaar plaatsen maar die 60.000 mensen zitten gewoon te dicht op elkaar. In dergelijk geval zou je pico-cellen kunnen maken, maar dan moet je eigenlijk verschillende "masten" op het terrein zelf gaan plaatsen (net zoals men in de grote steden kleine antenne's plaatst op het marktplein of in drukke straten - al heeft men daar dan nog het voordeel dat je demping hebt van de gebouwen wat je op een open vlakte niet hebt).
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

1400 verbindingen waren mogelijk. normaal was dit 140. Net op het VTM nieuws geweest.
wirelessinfo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

Ook ik wil mijn medeleven getuigen door een berichtje, zo'n dingen lijken ver weg maar je ziet niemand is er vrij van.
Aan de gezinsleden van de slachtoffers, veel sterkte toegewenst ook al is dat een magere troost.
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 25 keer

Mijn medeleven aan al diegenen die een dierbare verloren hebben of nog steeds onzekerheid hebben.
Afbeelding
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer

Omdenduur is het de providers hun fout nog dat er mensen overleden zijn, je kan het niet zo gek bedenken.

Om te beginnen kan niemand zoiets ergs voorzien, proximus bv had al fors de capaciteit opgetrokken dus tis niet zo deze nikske hebben gedaan.

Vroeger bestonden er geen gsm's, dankzij deze nu weliswaar met bijzonder veel moeite hebben ze toch tussendoor hun ouders en dergelijke (deels dus) kunnen verwittigen, alle beetjes helpen noem ik zoiets. Tis idd wel zo dat dat beter moet, daar ben ik wel mee akkoord, er moet ene betere oplossing voor komen aangezien we de dag van vandaag wel die technologie hebben.

Maar inplaats van te <biep> zou men beter de vraag stellen; hoe kan dat nu dat alles zo los staat? Een harde windvlaag en de boel gaat gaan vliegen??? In werchter zou dat podium alvast nie instorten zenne of wegvliegen, ik vind de organisatie niet genoeg veiligheidsmiddelen heeft voorzien en ook niet als er zoiets gebeurt, er was niet 1 plaatske waar je echt velig kon gaan schuilen.

Dit zal een levensles zijn voor de organisatoren.

Mod edit: woordenschat, ajb.
Ge kunt ze kussen
2Flip
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

@ Marlboro: Ik snap wel dat je je vragen stelt bij de veiligheid van de constructies, maar om te kunnen begrijpen hoe dit kon gebeuren, denk ik dat je er had moeten bij zijn.
Een tent kan nu eenmaal niet zulke windstoten aan. Jammer genoeg valt daar dus weinig aan te doen.
Op dat vlak valt de organisatie dan ook weinig te verwijten denk ik.
Afbeelding
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Heb ook aandachtig naar vele verschillende videofilmpjes gekeken en mij zijn toch ook verschillende
'vreemde' dingen opgevallen.
Lichtspots die zomaar naar beneden donderen, je zou toch denken dat die goed bevestigd worden dmv van kettingen
of stalen kabels. (ze hingen immers boven de mensen)
Op de camping die afsluitingshekken gezien waartegen zeil geplaatst was? (die hekken stonden op
sommige plaatsen vlakbij die tenten als ik me niet vergis)

In m'n jonge jaren heb ik in de staalbouw gewerkt. (constructie en beplating)
En als er 1 ding is dat ik zeker niet onderschat dan is het 'wind'.

Verwijten maken tnv de organisatie heeft totaal geen zin, alles is gewoon in die richting zoals het nu was geevolueerd,
iedereen is het ondertussen al gewend dat alles vol tenten geplaatst word.
Maar hopelijk hebben al die festivaltenten in de toekomst oa een windmeter en is er ten allen tijde iemand
van het verhuurbedrijf aanwezig die als het fout loopt tijdig een juiste beslissing kan nemen.
En misschien kan er inderdaad zoals al eerder geopperd werd aan die tenten iets gedaan worden zodat bepaalde delen kunnen verwijderd of open gezet worden zodra er een stevige wind komt opzetten.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: En misschien kan er inderdaad zoals al eerder geopperd werd aan die tenten iets gedaan worden zodat bepaalde delen kunnen verwijderd of open gezet worden zodra er een stevige wind komt opzetten.
Geloof me vrij, die wind kwam zo snel en zo hard opzetten dat dit nooit op tijd had gelukt. En zelfs dan nog had het volgens mij niet veel uitgemaakt: dancehall en marquee staan voor het grootste deel aan de zijkanten open en daar begon de constructie ook schuin te hangen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Maar inplaats van te <biep> zou men beter de vraag stellen; hoe kan dat nu dat alles zo los staat? Een harde windvlaag en de boel gaat gaan vliegen??? In werchter zou dat podium alvast nie instorten zenne of wegvliegen, ik vind de organisatie niet genoeg veiligheidsmiddelen heeft voorzien en ook niet als er zoiets gebeurt, er was niet 1 plaatske waar je echt velig kon gaan schuilen.
Wat wil je op een openluchtfestival ? een dak boven je hoofd ?
In werchter zou het net hetzelfde geweest zijn of denk je echt dat die mannen niet nauw samenwerken ?
Al eens gekeken wat voor schade er is aangericht aan gebouwen daar in de streek ?

Ik denk niet dat het op z'n plaats is om de organisatie met de vinger te wijzen, in tegendeel, de kans zit er dik in dat ze erger voorkomen hebben.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
axs
Moderator
Moderator

De referentiewindsnelheid voor de regio is 25m/s (90km/h).
Alle berekeningen voor bestandheid tegen wind zijn verder daarop gebaseerd.

Aangezien je als constructeur van vaste of tijdelijke constructies minimaal dient rekening te houden met de norm valt hun dus (onder voorbehoud!) niks te verwijten.
Als die windsnelheid of hoeveelheid neerslag vastgelegd als referentie dan ver overschreden wordt, dan is het natuurlijk einde verhaal... (als je voldeed aan de norm).
punk
Pro Member
Pro Member
Twitter: RikLeys
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 27 keer

iceke schreef:Had dat dan iets veranderd aan deze ramp? Ik heb geen kinderen en kan best indenken dat die paar uur geen nieuws verschrikkelijk is voor ouders maar dat neem je er dan maar bij. Veel erger vind ik dat wanneer men de moeite had gedaan om buienradar te volgen (of zelfs het nieuws) dat men dan geweten had dat het redelijk serieus ging worden.
Had men een kwartier voor dat onweer alles stilgelegd en de mensen buiten gezet (op elk bedrijf heeft men een verzamelplaats bij nood) dan waren de gevolgen bijlange niet zo erg geweest naar mijn mening.
Het is niet alleen een kwestie van de kinderen naar de ouders kunnen bellen he. Het is ook een kwestie van ouders kunnen contacteren i.g.v. uitzonderingen bij medicijnen. En das één van de vele punten die niet zo belangrijk lijken, maar het wel zijn! En dat van die buienradar, neen daar was het niet mee opgelost. Ten eerste is er op zo een buienradar niet te zien hoe sterk de wind is, en ten tweede dan kun je bijna elk jaar een stuk of tien festivals gaan stilleggen voor niks. En ja had iedereen kunnen evacueren naar de steenweg of eender waar, en was daar iedereen veilig geweest?????
2Flip
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

@ Punk: Ivm buienradar/evacuatie geef ik je volledig gelijk, maar het voorbeeld dat je aanhaalt ivm medicijnen lijkt me niet helemaal van toepassing. Normaal (en ik veronderstel ook in dit geval) krijgen de nooddiensten voorrang op het netwerk.
Het lijkt me dus sterk dat zij ook tussen 19h-22h het gsm-netwerk niet konden gebruiken.
Afbeelding
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk trouwens dat het ook niet veel zou hebben uitgehaald om tegen een festival publiek te zeggen dat er regen of zware storm op komst is. Die nemen gewoon alles zoals het is en zouden toch voor een deel blijven staan of moeilijk weg te krijgen zijn. En inderdaad, mocht men echt tot evacuatie moeten overgaan waar moet men dan naartoe? Die velden zijn de grootste open ruimte in de omtrek en 60.000 man naar wat gebouwen sturen is ook niet mogelijk.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

We zijn weer een paar dagen later en hebben weer een hoop meer info gekregen...

Ik de Gazet van Antwerpen stond een luchtfoto waarop mooi te zien was dat er over een strook van 200/300meter geen enkele boom meer recht staat, had die windhoos dus 300 meter naar rechts gezeten was er niks gebeurt geweest (ttz, niet op het terrrein)

Alle doden zijn gevallen door een stuk metaal op hun te krijgen, je kan dat altijd beter vastmaken. Is de norm nu 100km/u, zorg dan volgend jaar dat de norm 200km/u is.

En ik blijf erbij , zorg voor een evacuatie plein, liever blauwe plekken van de hagel dan een boom of erger tegen je lijf & durf de muziek stil leggen, ook al is het loos alarm, een half uur vertraging kost minder en spaart misschien levens.

en nog 1 ding, toen ik 16 was gingen we met botinnen en een lange broek naar festivals, nu heb ik heel veel mensen in bikini op sletsen zien voorbijkomen. Er gaan me hier heel veel mensen uitlachen, behalve diegene die erbij waren ??
axs
Moderator
Moderator

Is de norm nu 100km/u, zorg dan volgend jaar dat de norm 200km/u is.
Ik snap je reactie wel, maar het moet ook nog van realiteitszin getuigen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Sorry, maar dat is dikke zever, 1. die lichtpaal op de camping kon beter vastgemaakt worden. 2. Die paal aan de biertent hadden ze met 8 haringen kunnen vastmaken ipv met 4. & 3. die overkapping aan de dancehall kon ook veel beter. Was alles in orde ? ja... kan dat volgend jaar beter ? ik zie niet in waarom niet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

iceke schreef:En ik blijf erbij , zorg voor een evacuatie plein, liever blauwe plekken van de hagel dan een boom of erger tegen je lijf & durf de muziek stil leggen, ook al is het loos alarm, een half uur vertraging kost minder en spaart misschien levens.
En hoelang heb je nodig om 60.000 (feestende) mensen te overtuigen om te evacuren en ze naar dat plein te brengen ? Denk je dat je toekomt met een half uur... wat concreet betekend dat telkens er in Brussel een onweer is je Pukkelpop kan stil leggen voor minstens 2 a 3x die benodigde tijd (terwijl we goed weten dat amper een km verder je een gans ander beeld kan hebben van een storm).

Nogmaals hoe graag ook iedereen dit drama wil vermijden... dergelijke dingen kunnen altijd gebeuren (wat niet wegneemt dat je constant moet evalueren en verbeteren - wel spijtig dat je enkele weken voordien iets gelijkaardigs zag in de US).
axs
Moderator
Moderator

iceke schreef:Sorry, maar dat is dikke zever, 1. die lichtpaal op de camping kon beter vastgemaakt worden. 2. Die paal aan de biertent hadden ze met 8 haringen kunnen vastmaken ipv met 4. & 3. die overkapping aan de dancehall kon ook veel beter. Was alles in orde ? ja... kan dat volgend jaar beter ? ik zie niet in waarom niet.
Denk dat dat niet aan ons is om dit uit te maken of " 4 'haringen' genoeg waren en nog meer: hadden 8 dat wel tegen gegaan?..." maar aan de echte specialisten.
Nogmaals, je kan alles overdimensioneren tot in het oneindige, maar is dat echt nodig???
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dat schrijf ik toch niet ?

En blijkbaar is dat wel nodig he ? Er zijn 4 doden gevallen door Pukkelpop materiaal, niet door een boom, niet door een tentje of niet door iets anders dat daar moet rondgevlogen hebben.
r2504 schreef: Nogmaals hoe graag ook iedereen dit drama wil vermijden... dergelijke dingen kunnen altijd gebeuren (wat niet wegneemt dat je constant moet evalueren en verbeteren - wel spijtig dat je enkele weken voordien iets gelijkaardigs zag in de US).
Had men daar 30 seconden langer gehad om te evacueren dan had er niemand meer frontstage gestaan. :-(

Nogmaals, had men dit kunnen vermijden ? Ik denk het niet.
Kan dit allemaal beter ? (1)Zorg voor meer ruimte,(2) herbekijk de veiligheidsnormen en (3)durf gvd uw verantwoordelijkheid te nemen om zowel het publiek als de artiesten te waarschuwen als je zo'n onweer ziet afkomen.
axs
Moderator
Moderator

En blijkbaar is dat wel nodig he ? Er zijn 4 doden gevallen door Pukkelpop materiaal, niet door een boom, niet door een tentje of niet door iets anders dat daar moet rondgevlogen hebben.
Correctie: verschillende constructies (niet alle!) zijn bezweken door een samenloop van omstandigheden, oa een boom die omviel op een constructie/tent...

Verder ga ik er vanuit (onder voorbehoud) dat alles volgens de correcte normen werd gebouwd.
Als die normen aangeven dat een paal dient vastgezet te worden met 4 haringen, 2 spanbanden met een zilveren handvat en 6 elastieken in gemengde kleuren en 1 blauw/roos/groen gevlochten koord dan is de constructeur niet in fout als dit gebeurd is met 4 haringen, 2 spanbanden met een zilveren handvat, 6 elastieken in gemengde kleuren, en 1 blauw/roos/groen gevlochten koord...
Of de constructies al dan niet in orde waren, daar kunnen jij of ik niet over oordelen.

Of dit in de toekomst moet herbereken worden? Waarschijnlijk... maar opnieuw: je kan (en wil) niet overdimensioneren omwille van uitzonderlijke extreme extremen!
iceke
Elite Poster
Elite Poster

???? Dus we zeggen hetzelfde(alles was in orde), maar jij komt me vertellen dat die bouwregels niet meer beter kunnen ?

(en dan mogen we nog van geluk spreken dat er niemand onder een dranghek is terecht gekomen dat gaan vliegen is omdat het vol hing met matten of borden om om de mensen het zicht te belemmeren op de wei/camping)
Laatst gewijzigd door iceke 22 aug 2011, 15:37, in totaal 1 gewijzigd.
axs
Moderator
Moderator

Ik zei:
Of dit in de toekomst moet herbereken worden? Waarschijnlijk... maar opnieuw: je kan (en wil) niet overdimensioneren omwille van uitzonderlijke extreme extremen!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als een boom, van een dikke meter doormeter, onderaan afknakt, dat is dat niet van een beetje wind. Dan is dat van een korte en hele krachtige wind.

Als de palen vastgezet zijn volgens de norm (met 4 haringen, 2 spanbanden met een zilveren handvat en 6 elastieken in gemengde kleuren en 1 blauw/roos/groen gevlochten koord) en gekeurd door brandweer en politie. Dan kan je de organisator niet beschuldigen van nalatigheid.

De grootste poduimbouwer van het land (en waarschijnlijk ver daarbuiten) stageco heeft 25 jaar ervaring. Denk je echt dat die nog mikadopodia en dito tenten opzetten ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Nee, dat denk ik helemaal niet, maar blijkbaar zijn er wel 4 doden gevallen door hun losgekomen materiaal.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

bollewolle schreef:Geloof me vrij, die wind kwam zo snel en zo hard opzetten dat dit nooit op tijd had gelukt. En zelfs dan nog had het volgens mij niet veel uitgemaakt: dancehall en marquee staan voor het grootste deel aan de zijkanten open en daar begon de constructie ook schuin te hangen.
Ik was er niet bij dus kan ik daar niet over oordelen, maar wat dan van een soort geautomatiseerd systeem met bv. klitteband of zoiets?
Van zodra er veel druk op de ketel komt scheuren die zijpanelen dan open en kan de wind weg.
ps: Een schuin hangende constructie is geen instortende constructie hé.
Vaak is tijd een belangrijke factor bij dergelijke rampen, "enkele seconden meer en iedereen was misschien veilig weg geraakt"

En ja, laat ons dit maar in enkele regeltjes gieten.... in Nederland en Duitsland kan het wel dus waarom hier weer niet?

Doet me weer denken aan de tijd toen ik staalconstructies plaatste, heb toen meermaals samen gewerkt met Nederlanders en die
waren vaak stom verbaasd over wat er hier in Belgenland allemaal zogezegd veilig en zodus toegelaten is.
En om eerlijk te zijn was ik zelf ook vaak verbaasd over hoe licht vaak die draagconstructies waren.

Al die kleine of grote rampen die er dan ook jaarlijks gebeuren hebben we toch echt aan "iemand" te danken.
Tis toch zo!
Vallen er enkele druppels water dan hebben we overstromingen.
Vallen er enkele vlokken sneeuw dan bezwijken er her en der daken van vaak recent gebouwde constructies.

Zijn we hier goed bezig? denk het niet.
Kan het dus beter? altijd.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”