Gisteren kreeg ik telefoon van vrienden dat ze, sedert een paar dagen, niet meer op het internet geraakten en of ik eens wou langskomen.
Indertijd heb ik daar geïnstalleerd.
Omdat het een groot gebouw was met enorme muren, werd er gewerkt met range extenders e.d. Het geheel bestaat uit drie laptops, twee desktops, netwerkprinter, 2x NAS, beveiligingscamera's, ...
Daarnaast zijn er ook twee digicorders. Alles werkte al meer dan twee jaar feilloos (beetje tot mijn grote verbazing
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Maar nu was er een probleem met één van de digicorders. Er is daarvoor een installateur langs gekomen. Die heeft een nieuwe digicorder gezet en "paar instellingen aangepast zodat het beter zou werken". Sedertdien geen internet meer.
Ik merk tot mijn verbazing dat dhcp server en zo veranderd zijn naar de dhcp server van telenet (de werkwijze van de huidige modem-router). Ik direct gaan kijken naar modem maar was nog de oude modem die daar al jaren staat die nog altijd loopt richting switch die dan richting router en digitale tv gaat. De routing functionaliteit was dus uitgeschakeld van de router en stond daar dus gewoon als switch. Omdat alles met vast ip adres werkt en alles goed werkte, wou ik dus het routing gedeelte weer aanzetten. Omdat ik niet van iedereen het paswoord kan onthouden van de router, had ik deze op een etiket geschreven op de router. Wat blijkt nu: het paswoord is veranderd. Tegen de twee personen die aanwezig waren, heeft de installateur gezegd dat het huidige paswoord niet veilig was en dat hij het ging veranderen. Toen ze vroegen om het paswoord op te schrijven op het etiket, antwoordde hij dat alles vanaf nu wordt bijgehouden door Telenet en dat, als er een probleem was, dat ze moesten bellen naar Telenet. Hij heeft dus gewoonweg geweigerd om het paswoord te geven. Zich van geen kwaad bewust hebben die twee personen hem maar laten doen. Het kan aan mij liggen maar ik vind dat echt ongehoord gedrag. Het is zelf aangekocht materiaal en het paswoord wordt zomaar veranderd en niet meegedeeld.
Omdat er ook niets kon worden opgevraagd van televisie programma's, kwam ik al snel tot de conclusie dat er iets mis moest zijn met de modem. Ik dus gebeld naar de klantendienst nadat de bewoners zelf al paar keer gebeld hadden voor mijn aankomst. Kwam terecht bij kmo en zelfstandigen. Had gekozen via menu telefoon voor de afdeling "problemen met tv" omdat ik al paar keer gelezen heb dat die sneller opnemen. Maar dan viel ik van de ene verbazing in de andere.
Eerst wou ik mijn verhaal doen over het veranderen van de instellingen. Paar keer gegooid met de term DHCP maar de telefoniste hoorde het in Keulen donderen. Toen ik zei dat instellingen veranderd waren, kon dit niet aangezien de installateur niet bevoegd was hiervoor. Ik vertelde van het veranderde paswoord maar ook dit was niet mogelijk aangezien de router als is ingebouwd in de modem en dat ik daar nooit aan kan. Blijkbaar kon de telefoniste niet begrijpen dat het nog om de oude modem ging met daarachter een aparte router. Verteld dat de toestellen hun IP adres (uitgesproken iepee (waarom ik dat zo uittyp, komt straks) nu krijgen van Telenet en niet van de router. Maar ook "iepee" werd niet begrepen. Dan maar het stuk over de instellingen laten vallen. Over naar de tv.
Toen kreeg ik toch echt een vlaag van plaatsvervangende schaamte. Het eerste dat ze vroeg, was om te gaan kijken bij de instellingen naar signaal kwaliteit. Want misschien was de modem kapot en dat was een manier om dat te controleren
![Shocked :eek:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
Heb dan maar gewoon gevraagd of het mogelijk was om zo snel mogelijk een technieker te sturen.
Zeer frustrerend gesprek van meer dan een half uur
![Evil of Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Ondertussen kan er dus geen gebruik gemaakt worden van het intern netwerk. Filmke bekijken vanop de nas werkt niet meer, printer op de netwerkprinter ook niet meer, ... Morgen komt die technieker en ben eigenlijk gewoon van plan te wachten tot hij is langs geweest om dan die router te resetten naar fabrieksinstellingen