Ik heb hier zo'n 2 pagina's liggen met een artikel over VDSL uit het boekske dat het Belgacom personeel krijgt... ik zou het wel willen inscannen en hier posten, maar dat is denk ik copyright schenden
Belgacom geeft anders wel veel korting aan zijn personeel hoor... ik zeg het niet graag (en het zal ook niet graag gelezen worden), maar belgacom personeel kan spotgoedkoop adsl (of isdn) nemen en krijgt regelmatig goeie korting op vanalles. Onlangs hebben ze aan al (ik denk toch aan allemaal) hun personeel een draadloze telefoon gegeven voor nieuwjaar (toch zo'n 90 euro schat ik) ...
Natuurlijk, een cadeautjes en korting geven aan uw personeel is de gewoonste zaak van de wereld, en de kosten hiervan zijn niet in verhouding met deze van bvb het goedkoper maken van sdsl voor iedereen!
Ik heb hier wat info liggen over de prijzen van DSLAMs:
DSLAM 14slot chassis : 3230 euro
in elk slot past een module waarmee ongeveer 144 dsl lijnen kunnen bediend worden.
Één ADSL module kost ongeveer 11758 euro (module 1.544Mbps/512kbps symmetrical)
Één SDSL module 2.3Mbps/144kbps symmetrical kost 13229 euro
en dan komen er nog een paar modules bij voor ongeveer 10000 euro + extra ADSL of SDSL modules
Zoiets is het denk ik... (kan me vergissen hé)
Veel prijsverschil is er toch niet tussen een SDSL en een ADSL module?
Feit is wel dat ze al geinvesteerd hebben in ADSL en dat nu niet plots kunnen laten vallen!
Maar qua bandbreedte maakt het toch niet uit denk ik of er nu meer up gaat dan met adsl? Want het is toch enkel de DSLAM config die ze dan moeten veranderen + de gebruiker zijn modem ook natuurlijk ?