Netwerkverbinding: AP of telefoon?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 okt 2006, 01:22
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

Mijn ouders hebben een vreemd probleem.

Ze hebben internet via EDPnet en dat loopt al enkele jaren probleemloos.
De pc is draadloos verbonden via een Belkin AP. Hier zijn sinds het begin geen wijzigingen aangebracht in de instellingen.

Sinds enkele maanden treden er problemen op. Netwerkverbinding valt weg en het duurt soms uren eer er weer verbinding mogelijk is.
Na het AP zonder stroom te zetten lukt het soms wel en soms niet om terug verbinding met internet te krijgen.

Volgens EDPnet scheelt er niets aan de lijn. 5 de helpdesk vertelde dat hij maar de stroom even moest uittrekken van de AP als hij het probleem zich nogmaals zou voordoen :eek: )

Wat mijn pa ondertussen wel heeft opgemerkt is dat als er een inkomend telefoontje is, dan valt de verbinding bijna altijd uit en is het dus bijna onmogelijk om terug te verbinden. Ook bij een uitgaande oproep hetzelfde probleem.

Kent iemand een soortgelijk probleem of eventuele verklaring?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Dat klinkt als een defecte splitter, je zou eens kunnen proberen deze te verwisselen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 okt 2006, 01:22
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

Telefoon en internet hebben beide een telefoonstekker (die op elkaar zitten)

Beide zijn reeds vervangen. Zelfde probleem.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Misschien ook eens wat weer info geven ? zoals:
  • - heb je ADSL2+ of VDSL2 ?
    - welke modem ?
    - hoe zijn de ap en de modem met elkaar verbonden ?
    - heb je telefoon van belgacom (analoge lijn) of van edpnet (voip) ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 okt 2006, 01:22
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

- ADSL aansluiting (enough internet abo)
- foutje in openingspost. Is modem-router van Belkin (model weet ik niet vanbuiten maar lijkt uiterlijk op onderstaande.
- analoge telefoonlijn BC

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Kan je op de web interface vande Belkin modem de eigenschappen zien van de ADSL verbinding ?
zoals: sync snelheid, attenuation, snr ....
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

theduvelking schreef:Telefoon en internet hebben beide een telefoonstekker (die op elkaar zitten)

Beide zijn reeds vervangen. Zelfde probleem.
De Internet "telefoonstekker" is toch zeker een van het speciale type voor ADSL Lijnen ? En dus niet een gewone Telefoonstekker ... ?

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 okt 2006, 01:22
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

@Philippe_d

kan eens kijken, maar die staat bij mijn ouders en kom daar nu ook niet elke dag binnen. Aan mijn pa moet ik dat niet vragen ... :-D

@sasuske
Ik veronderstel een ADSL. Het heeft al die jaren altijd probleemloos gewerkt.
texarcanaa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 27 feb 2009, 13:04
Locatie: Niverance
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb dit probleem jaren geleden zelf ook meegemaakt.
Rustig surfen en als er iemand belde, viel de connectie weg.

Bij mij lag de oorzaak aan de electriciteitscabine in de buurt.
Ze hadden daar iets vergeten (zou iets met de bliksemafleider geweest zijn).
Na hun interventie daar werkte alles weer perfect.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Ik veronderstel dat de splitter weg is, of verkeerd verbonden...
Misschien kan TS wat meer informatie en eventueel foto's plaatsen van de aansluitingen?

- inkomende lijn Belgacom
- telefoonstopcontacten die in gebruik zijn

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 okt 2006, 01:22
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

Tja, wat kan ik er nog meer over zeggen.

2 stekkers die op elkaar zitten. Eentje voor telefoon en eentje voor ADSL
Die er jaren hangen en nooit zijn uitgetrokken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

theduvelking schreef:2 stekkers die op elkaar zitten. Eentje voor telefoon en eentje voor ADSL
Als dit de typische doorlus stekkers zijn dan is dit reeds een foutieve opstelling... je telefonie moet namelijk gefilterd worden van je ADSL signaal.
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 okt 2006, 01:22
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

En dat heeft altijd goed gewerkt. Tot over enkele maanden ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kan best zijn (met je ogen dicht het straat oversteken kan ook een tijdje lukken)... ik zeg alleen dat het niet correct is (als de stekkers geen ADSL filter bevatten).
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Dit is correct wat r2504 zegt, kan voor jaren werken en plots niet meer.
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 okt 2006, 01:22
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

ik meen mij te herinneren dat op 1 van de 2 ADSL staat.

Wat moet ik dan aanpassen? Geen 2 stekkers meer in elkaar pluggen?
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

De eerste stekker die ingeplugd is moet adsl op staan. Alle andere stekkers moeten daarop ingeplugd zijn.

En dit op alle contactdozen waar een telefoon is op ingeplugd.
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 okt 2006, 01:22
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

En dat zit dus zo ingeplugd.

Was destijds ook zo gedaan door een BG technieker (toen ze nog inet van belgacom hadden)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik sluit mij aan bij vorige posters ... volgens mijn bescheiden mening is er inderdaad een probleem met de ADSL filters.
Kijk nog eens goed na of:
  • je een echte ADSL filter hebt (zoals foto hieronder), en dat je modem aangesloten is op de ADSL uitgang (RJ11 stekker). Je modem mag dus niet aangesloten zijn via een telefoonstekker die bovenop de ADSL filter ingeplugd is.
  • het telefoontoestel bovenop de ADSL filter (5-polige stekker) ingeplugd is.
  • en dat je op ieder stopcontact waar een telefoontoestel staat ook zo'n filter hebt zitten.
  • controleer ook eens de hele binnenbekabeling (alle telefoonprises openen en schroeven vastdraaien ...)
  • je kan eventueel ook eens een nieuwe splitter proberen.
adsl filter.png
(26.49 KiB) 688 keer gedownload
Nog beter is een centrale filter plaatsen (op de plaats waar Belgacom binnenkomt), dan is je installatie ook al klaar voor de overgang naar VDSL2.

Als je nog verdere hulp nodig hebt, gelieve dan ook eens je modemwaarden door te geven (up- en dowload snelheden, attenuation, snr)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”