't Ja philippe, ik heb een deel (niet alles) van mijn bericht kunnen recupereren vanuit de cache....
Ter info: jouw quote vermeld ook foutievelijk "PowerToTheUsers" ....
Anyway, hieronder het gerecupereerde stuk.
PowerToTheUsers schreef:...
Ze dimensioneren hun netwerk niet goed,...
Als er files zijn op de weg, wordt er eens gezucht en schuift men verder aan.
Of mis ik iets en is mijn redenering fout?
Men kan inderdaad vergelijkingen aanhalen om zaken "aanneembaar" te maken.
Bijvoorbeeld:
Als ik 's morgens opsta dan kan ik het licht ontsteken en brandt mijn lampje voor het volledige wattage, niet een deeltje ervan.
Als ik 's avonds thuiskom kan ik het licht ontsteken en brandt mijn lampje voor het volledige wattage, niet een deeltje ervan.
Zelfs op ogenblikken dat zeer veel mensen nood hebben aan elektrisch vermogen werkt alles naar behoren. Iedereen krijgt het vermogen dat hij/zij wenst: op ieder ogenblik van de dag ....
Stel dat je maandelijks een flat fee van 500 euro zou betalen voor jouw elektrisch verbruik, dan is dit het soort service dat je verwacht.
Nu heb ik onlangs in de media wel vernomen dat er zich in de nabije toekomst ernstige problemen zouden kunnen gaan voordoen daar er onvoldoende geïnvesteerd zou zijn in onze elektriciteitsvoorziening .... CAPACITEIT etc.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Zou het mogelijk zijn (of aannemelijk) dat in zulk scenario er plots groene, rode en andersoortige uren in een dag zouden kunnen zitten waarbij je op gezette tijdstippen maar een (klein) percentage mag benutten van het vermogen dat jouw elektrische aansluiting normaliter kan leveren?.
Nen elektrische budget meter alla Telenet.... Ik hou mijn hart vast.
PS Ik ben van mening dat de productie, distributie, uitbating etc. van elektriciteit veel kapitaalsintensier is dan van internetbreedbandverbindingen.
============================================
============================================
En nu eventjes in het kort reageren op jouw reactie aangaande mijn "verdwenen" bericht.
Verder is het inderdaad zo dat er in alle sectoren die jij vernoemt sprake is van overboeking.
Overboeking is een gegeven van de dagdagelijkse realiteit en hoeft inderdaad
niet negatief te zijn indien correct toegepast.
Zowel bij de leveranciers van elektriciteit, aardgas, internetbreedbandverbindingen etc vindt men dit inderdaad terug.
Net zoals ik
in dit bericht in huidige topic ook reeds vermeld had enkele dagen terug: de overboekingsfactor ....
Problemen allerhande en navenante "creatieve" oplossingen vallen uit de bus indien de bewuste maatschappij er een sport van maakt om de overboekingsfactor te maximaliseren (en dus de uitgaven te minimaliseren ==> maximaliseren van de winst). Dit gaat goed en blijft goed gaan zolang de klanten hiermee kunnen leven.
Anyway, er zijn mijn inziens in België Internet
Service Providers die er minder een sport van maken om deze overboekingsfactor dermate te maximaliseren. Uit mijn praktisch ervaring met mijn huidige leverancier van breedbandinternet (Belgacom) denk ik heden te mogen stellen dat deze haar netwerk beter gedimensioneerd heeft en mijn inziens zeker niet in die mate het onderste uit de kan tracht te halen betreffende de overboekingsfactor (en dit zowel naar snelheid als volume).
Heden maak ik dan ook gebruik van mijn internetbreedbandverbinding
wanneer ik wil en hoeveel ik wil en dit zowel naar snelheid als volume.
En dit zelfs aan een lagere prijs dan dat ik voorheen bij mijn vorige leverancier, Telenet, maandelijks diende te betaalde (TurboNet).
Enkele analogieën en bedenkingen inzake de overboekingsfactor.
1. Elektriciteit en breedbandinternet.
Indien ik een analogie zou dienen te maken betreffende mijn leverancier van elektriciteit en breedbandinternet:
==>
Leverancier van elektriciteit:
- normaliter krijg ik de beloofde spanning (220 en 380 Volt)
- en de door mij gevraagde stroomsterkte (de ampères) binnen wat mogelijk is voor mijn aansluiting
==>
Leverancier van breedbandinternet:
- normaliter krijg ik de beloofde snelheid (Mbits/sec)
- en het door mij gevraagde volume (GB/maand of GB/dag of GB/uur) binnen wat mogelijk is voor mijn aansluiting
en dit ongeacht het tijdstip ....
2. Aardgas en internet.
Voor aardgas zou het niet correct toepassen van de overboekingsfactor toch wel tot zeer onaangename verrassingen kunnen leiden.
Uiteraard is er in de winter een zeer grote behoefte aan aardgas. Stel je voor dat je aardgasleverancier eveneens met groen, rode en andersoortige seizoenen zou werken. 't Ja, wat dan? Een e-mailtje krijgen om liefst in de winter niet te veel te verbruiker maar wel in de zomer?
En dit omdat de aardgasleverancier nu eenmaal besloten heeft om "creatief" en "innovatief" om te springen met de overboekingsfactor?
Mijn idee.
Ik tracht voor mijn gezin en mezelf te bekomen dat zowel elektriciteit, aardgas alsook breedbandinternet aanwezig én bruikbaar zijn wanneer dit nodig is. Dit zijn drie voorbeelden van sectoren waarin overboeking de dagdagelijkse praktijk is.
Kortom: elektriciteit, aardgas, water alsook breedbandinternet zijn wat mij betreft nutsvoorzieningen die simpelweg dienen te werken.
Zo zou ik bijvoorbeeld niet aan mijn kinderen vragen om "liefst" 's nachts gebruik te maken van internet en hen tegelijkertijd ook vragen om tijdig in hun bedje te kruipen. Zij zijn noch te jong om ook maar iets van een downloadmanager te begrijpen. Maar filmpjes kijken en spelletjes spelen: hola dan vliegen de gigabytes erdoor.
Vrouwlief zal uiteraard wel de vaatwasmachine, wasmachine, droogkast etc na 22u00 in werking stellen (denk ik toch en allicht in de mate van het mogelijke). Doch ook zij heeft geen zin in het "liefst internet by night gebruik" alla TeleNet. Over haar kennis van een downloadmanager durf ik mij niet uit te spreken. Dat zal ik straks misschien eens even vragen.
Uiteraard staat het Telenet vrij om een product op de markt te zetten zoals zij denken dat dit best dient te gebeuren. Doch dien ik vast te stellen dat er betreffende de transparantie en gebruikerstevredenheid enkel en alleen al hier op Userbase vele pagina's vol geschreven zijn... en deze waren over het algemeen niet van die aard dat deze reacties veel lovende woorden bevatten over deze "innovatieve" aanpak.
Uiteraard zal allicht een FiberNet gebruiker met een bijhorend volume van slechts ettelijke tientallen GB/maand razend enthousiast zijn. Dat moge ook duidelijk wezen.
Prioriteren of cappen van trafiek.
Net zoals het bovenvermelde overboeken geheel niet negatief hoeft te zijn, geldt dit ook voor het prioriteren van internettrafiek.
Ik kan me goed voorstellen dat mensen er voorstander van zijn dat hun live gesprekken (vb VoIP) en video conversaties (videochat , YouTube, etc.) een zeer hoge prioriteit krijgen op het internet. Dat deze toepassingen met andere woorden ervaren worden als vlot en zonder enige hapering. Dat lijkt mij daadwerkelijk een positief gebruik van prioriteren van internettrafiek.
Voorwaarde is dan wel dat zaken als VoIP feilloos werken. Bij mijn weten is er momenteel slechts één melding gemaakt op Userbase van een gebruiker die met de allernieuwste modem/router combinatie van Telenet dit, na extensieve onderhandelingen met de technische dienst van Telenet, aan het werken heeft gekregen...
Allicht zal dit VoIP gebruik ook nog in een "experimentele fase" zitten bij Telenet.
![Angel :angel:](./images/smilies/icon_angel.gif)
Het prioriteren van "speedtest trafiek" is uiteraard wel al een tijdje uit de experimentele fase...denk ik.
![Thinking :think:](./images/smilies/icon_think.gif)