Telenet knijpt bittorrent: hoe ze het doen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

giallorossi90 schreef:
eternum schreef:Alle, hup, de HBVL organiseert zijn eigen poll.
Met een voorspelbaar resultaat ....

Afbeelding
Bron: HBVL: Telenet vertraagt snelheid van downloadnetwerk
Wat is een "downloadnetwerk"?
Dat is een internetbreedbandverbinding waarvan de meest karakteristieke richtingseigenschap van de te transporten data te vinden is in het feit dat deze complementair doch in grootte beduidend een obsessief en dwangmatig superieur gedrag vertoont ten opzichte van het uploadnetwerk. :judge:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
giallorossi90
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 jul 2010, 22:29
Bedankt: 4 keer

Oei, even mijn Sheldon Cooper woordenboek erbij halen. :wink:

Hoeveel van de deelnemers aan die poll zouden eigenlijk gesnapt hebben waar het precies over gaat?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Er staan op volgende twee sites samen toch een 150 lezersreacties: De meeste gaan in de richting van onderstaande reactie. Sommige wat meer uitgesproken sommige wat minder...
Ernie Vanheck, Oostende (29/06/11 13u13)
haha net deze morgen email van telenet gehad dat download snelheid verhoogt is van 40Mbs naar 50Mbs,en dan leest je dit. Bende bedriegers zijn het.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Best grappig: ik heb dit verhaal even in mensentaal uitgelegd aan m'n vrouw - die niet zo'n kenner is van deze materie - en haar reactie was iets als: "Je betaalt toch voor die snelheid? Waarom kan je die dan niet gebruiken zoals je wil?" ... de nagel op de kop!
giallorossi90
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 jul 2010, 22:29
Bedankt: 4 keer

Voor hoeveel torrent-snelheid heb je betaald? Hoeveel haalde je gemiddeld zonder impact van de test van Telenet? Hoeveel haal je nu gemiddeld met impact van de test van Telenet?

Ik zie geen verschil met vroeger hoor. Het ene moment haal ik 3MB/s en het andere moment zakt dat terug naar 100-something KB/s. En geen idee of dat nu ligt aan die test of aan beschikbaarheid van torrents.
B166IR
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 nov 2008, 23:05
Bedankt: 1 keer

Hahahaha.... ik las juist op de frontpage dat Telenet de snelheid verhoogt had en de download limiet echt scrapte zonder tussen haakjes.... ik dacht tegen me zelf, dit lijkt te mooi om waar te zijn......



en het is inderdaad zo.
Afbeelding
B166IR
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 nov 2008, 23:05
Bedankt: 1 keer

Heb een artikel gevonden gevonden over Traffic Shapping is wel een beetje out of date 2008

http://howto.wired.com/wiki/Optimize_Bi ... aping_ISPs


Iemand hier ervaring mee of het werkt ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Volgens mij gebruiken ze een snort achtig IDS systeem om te zien wat er gebeurd en dan afknijpen vervolgens wat er zichtbaar wordt. Dus enkel alternatieve poorten of enkel encryptie, ..
knuppel
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 03 maa 2010, 00:06
Bedankt: 17 keer

bc547 schreef: Wat Telenet doet, kan bijvoorbeeld perfect verantwoord worden als netwerkbeheer om te zorgen dat het netwerk niet overbelast raakt.
Telenet zou, indien het netwerk overbelast wordt, inderdaad kunnen beslissen om de bandbreedte wat dicht te knijpen, maar dan over alle protocols. Het dichtknijpen van enkele specifieke protocols, en ervoor zorgen dat bvb speedtest er wel door gaat is er echt wel over, maar het zorgt er wel voor dat hopen sukkelaars blijven geloven dat speedtest een reële waardemeter is van de snelheid van je verbinding.
Om geen voorbeelden te geven...
malinwa001 schreef:Een lijntje van 60Mbits -20% is nog altijd 48Mbits en dus 18Mbits sneller dan hun snelste 30Mbits product waar je dan nog geen tv moogt kijken als je internet...Ze kunnen dus zelfs tot -50% gaan zonder dat de speed lager is dan bij de concurrent.
Als mijn downloads aan 1MBps lopen (met de TV in HD aan, op een 20/2 lijn), en die van jou aan 600-800kBps mag speedtest zeggen dat je verbinding sneller is, in realiteit is je verbinding trager. Met dank aan Telenet, dat dankuwel zegt voor het feit dat mensen hun marketing geloven.
Waarschijnlijk eten diezelfde mensen hondenvoer 's avonds "want dat ziet er toch zo lekker uit op TV" :lol:
Sorry, liet me even gaan.
Gebruikersavatar
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 794
Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Zelf zit ik (gelukkig) bij Scarlet. Haal snelheden tot 1,8mb/s via usenet, torrens is uiteraard variable, maar toch soms tot 1,5mb/s.
Als ik iets wil downloaden en het is binnen zet ik meestal mijn computer uit.

Nu iedereen maar zit te zeuren over stroom besparen, vraag ik me af hoeveel meer stroom er verbruikt wordt doordat PC veel langer moeten opstaan voordat je een bestand binnen hebt. Weet wel dat er zijn die hun PC continu hebben opstaan, maar denk toch ook velen alles afzetten als alles gedaan is.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Nog wat testjes gedaan, het telenet shaper bedrog komt nogmaals aan het licht, en nu voor non-torrent traffic.

Op mijn server in AXS draai ik een iperf server, die vanaf internet alsook vanaf mijn VPN's interne range toegankelijk is. Hij luistert op alle interfaces, dus zowel op zijn vpn tunnel interface als direct op de LAN in het datacenter.

Vanaf mijn thuisnetwerk kan ik deze iperf server dus op twee manieren bereiken:

* direct over het internet, waarbij de iperf traffic dus niet geencrypteerd wordt
* doorheen een openvpn tunnel, waarbij dezelfde traffic geencrypteerd wordt

Doorheen een tunnel:

Code: Selecteer alles

[root@nas ~]# iperf -t 60 -c 172.31.X.X -p 80 -I </tmp/testfile
------------------------------------------------------------
Client connecting to 172.31.X.X, TCP port 80
TCP window size: 16.0 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[  3] local 172.20.X.X port 52922 connected with 172.31.X.X port 80
[ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
[  3]  0.0-60.1 sec  18.7 MBytes  2.61 Mbits/sec
Rechtstreeks zonder tunnel:

Code: Selecteer alles

[root@nas ~]# iperf -t 60 -c 109.68.X.X -p 80 -I </tmp/testfile
------------------------------------------------------------
Client connecting to 109.68.X.X, TCP port 80
TCP window size: 16.0 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[  3] local 172.20.X.X port 60724 connected with 109.68.X.X port 80
[ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
[  3]  0.0-60.2 sec  2.71 MBytes    378 Kbits/sec
Let op de randomfile die ik stuur, anders zou je nog kunnen stellen dat VPN compressie de iperf bevoordeelt tov rechtstreeks sturen.

Let op een factor 7 kwa verschil in snelheid. Dit is duidelijk wanprestatie en totaal onaanvaardbaar dat we enkel snelheden kunnen halen als we door een VPN gaan.

Van zodra de volgende factuur komt stel ik ze in gebreke en weiger ik de factuur. Eens kijken waar we dan geraken ipv op te zeggen.
dasmewat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 07 jan 2010, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

Indien je weiger te betalen hoop ik dat je bereid bent om all the way te gaan.Zou mooi zijn mocht er iemand op het forum zijn die je juridisch kan begeleiden.Ik vrees namelijk dat je zulk hulp nodig gaat hebben.Ik persoonlijk ben het wel 100 pct met je eens,Telenet gooit er met de pet naar en levert niet de afgesproken prestatie..Wat mij persoonlijk ook erg stoort is de arrogante houding van Telenet in deze 'afknijp affaire' .Wij zijn Telenet,wij kloten onze klanten wanneer het ons past.Jammer dat er niemand is van hogerhand die dit een halt toe roept.Wij kunnen alleen hopen op veel meer slechte reclame in de pers !!
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik zou het je niet aanraden. Als je niet akkoord bent, zeg dan op. Met wat je plant, beland je in een straatje zonder einde.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ub4b schreef:Van zodra de volgende factuur komt stel ik ze in gebreke en weiger ik de factuur.
Doe dit dan maar bij de Ombudsman voor Telecom (zo kan je een opschorting bekomen)... zoniet sluit men je gewoon af bij TN.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ombudsdienst en advocaten kosten mij vooral tijd en energie, ook al weet ik dat ik mijn gelijk kan halen.
In de familie heb ik een aantal advocaten en die geven mij de raad: zeg het op en byebye telenet.

Destijds heb ik heel wat tijd verloren met de onzin van vrij downloaden en het rond de pot gedraai van Telenet naar de ombudsdienst toe (wouden nooit het gemiddelde geven, hoe weet ik dan of de verlaagde snelheid destijds rechtvaardig was ? NIET), telenet wou toen ook niet transparant zijn.

Dus gewoon opzeggen, nog 1x 84 EUR dokken en bye bye telenet. Dit is de enige taal die ze daar in Mechelen begrijpen.

Want wat heb ik nu aan die flitsende 1 terrabyte limiet, als ik aan 1/6 van de officiële snelheid ze kan opgebruiken.

Dan ga ik toch beter bij Belgacom of EDPNET of een andere DSL provider die echte unlimited geeft en niet shaped.

Van BGC en EDPNET weten we ondertussen zeker dat ze zich daarmee niet amuseren, en bij EDPNET is het echt unlimited, en bij BGC is nog niemand op de vingers getikt door te veel gratis volumeblokken bij te bestellen.

Dus ik ga ASAP een van beide bestellen, en als de lijnsnelheid correct is, en de traffic stabiel is gedurende de ganse dag, dan vliegt TN gewoon buiten.
Ik zou natuurlijk tijdens de opzeg enkel akkoord kunnen gaan met een verminderd factuurbedrag gezien de genotsbederving door hun idiote shaper.
dasmewat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 07 jan 2010, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

Of klant blijven en tegen stribbelen.Ik begrijp je frustratie volledig,althans denk ik dat te doen.Er is wel een nadeel als klanten zoals jij en ik de "strijd" opgeven en vertrekken. Ik ben 100 pct zeker van dat ze blij zijn indien de kritische klanten vertrekken,Zodoende kunnen ze onbelemmerd doorgaan en doen wat ze willen.Denk daar eerst even over na aub
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

één tegen telenet werkt niet

desnoods moeten we maar ergens een petitie opstarten tegen dit soort onzin en pro net-neutraliteit

ik kan desnoods de technische argumenten aanleveren

maar ik blijf geen 84 eur betalen voor een gebrekkig product, en ga niet weken of maanden de volle pot betalen terwijl telenet rond de pot draait, zoals destijds met de discussie rond vrij downloaden en het niet willen vrijgeven van de contractuele criteria zoals het gemiddelde

telenet kennende zullen ze opnieuw eindeloos rond de pot draaien en de domme massa proberen overtuigen dat wat zij doen, goed voor hen is
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Lijkt me toch moeilijk goed te praten.
Je kiest toch voor TN voor de snelheid, als ze dan werkelijk gaan shapen op eindgebruikers, lijkt me dat toch wel problematisch :wink:
Toch eens even grondig nadenken over de bottleneck en de toekomstige evolutie dan :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
giallorossi90
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 jul 2010, 22:29
Bedankt: 4 keer

ub4b schreef:Dus ik ga ASAP een van beide bestellen, en als de lijnsnelheid correct is, en de traffic stabiel is gedurende de ganse dag, dan vliegt TN gewoon buiten.
Zou heel interessant zijn als je hier vergelijking tussen de twee komt posten. Uniek experiment :-)
PowerToTheUsers
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 sep 2005, 02:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Misschien een beetje advocaat van de duivel, maar hoe past deze vergelijking?

Op rustige momenten kan je bij telenet gebruik maken van de volledige snelheid (40/2.5 of 100/5 of...)
Op rustige momenten kan je op de autosnelweg de toegelaten 120 km/u rijden.

Op drukke momenten knijpt telenet het bittorrent-verkeer.
Op drukke momenten is het file en kan je ook geen 120 rijden.

De rode periodes en de mate van vertraging is afhankelijk van waar je woont en de klanten in de buurt.
De files op de weg zijn afhankelijk van de richting die je uitrijdt en de andere weggebruikers die daar ook willen zijn.

Als het bij telenet te veel en te vaak (naar je zin) wordt afgeknepen, kan je overstappen naar VDSL als dat in jouw geval een verbetering is.
Als het file is onderweg, kan je alternatieven zoeken: andere wegen, of openbaar vervoer, als dat in jouw geval een verbetering is.

Als klanten bij telenet niet de volledige snelheid halen, wordt er geklaagd, zoals hier, met hints naar rechtszaken omdat ze niet leveren wat ze beloven. Ze dimensioneren hun netwerk niet goed,...
Als er files zijn op de weg, wordt er eens gezucht en schuift men verder aan.

Of mis ik iets en is mijn redenering fout? Als de download van een bittorrent-file bijvoorbeeld 6x zo lang duurt als normaal, is dat echt zo belangrijk? Is dat bittorrent-verkeer meestal niet het minst belangrijke verkeer?

Wordt er trouwens qua upload ook iets afgeknepen?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Je redenering klopt bijna... Enkel...

Tijdens de drukke periode, kan iedereen 120 rijden, tenzij je een bak bier in de koffer hebt (eerste wat in mij opkwam), dan mag je slechts 20 rijden.
Iedereen die geen bier drinkt, mag 120 rijden.

Bak bier in de koffer = gebruik maken van torrents :p
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

PowerToTheUsers schreef:Zelfs op ogenblikken dat zeer veel mensen nood hebben aan elektrisch vermogen werkt alles naar behoren. Iedereen krijgt het vermogen dat hij/zij wenst: op ieder ogenblik van de dag ....
Goed geprobeerd .... maar toch vind ik dat jouw vergelijking niet opgaat.
Waarschijnlijk zit er in jouw electriciteitskast een hoofdzekering van bv. 40 Amp.
En nochtans is het elektriciteitsnet (noch de productie, noch de distributie) er niet op voorzien, om alle huizen, gelijktijdig, met 40 Amp te voorzien.
Als jij en een groot aantal andere gebruikers 24/24 jullie volle vermogen zou gebruiken, dan zouden er serieuze problemen ontstaan (te beginnen met het begeven van de zekeringen van de straatcabine)

Idem met aardgas. Tijdens extreme winters met piekverbuik, wordt de gaskraan soms toegedraaid bij grote industriële aardgasverbuikers (en gevraagd om tijdelijk over te schakelen op bv. zware stookolie).

Idem met water. Tijdens lange periodes van extreme droogte in de zomerperiode slinken de voorraden, en wordt aan de bevolking gevraagd om minder water te verbruiken, geen auto's te wassen, enz.
Als iedereen op dat moment zijn zwembad zou vullen (onder het motto "ik wil krijgen waarvoor ik betaal"), zouden er ook serieuze problemen ontstaan.

Met deze voorbeelden wil ik Telenet (of andere ISP's) niet goed praten, alleen maar als illustratie dat er met overboeking op zich niets verkeerd is, en overal toegepast wordt (openbaar vervoer, snelwegen ...).
Ze moeten er natuurlijk voor zorgen dat ze op tijd meer investeren, en/of of minder beloven ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
PowerToTheUsers
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 sep 2005, 02:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Dima_2005 en eternum: maken jullie dan niet de redeneerfout in de verkeerde richting? Een bak bier in de koffer of een lampje laten branden lijkt me geen vergelijking te zijn voor het bittorrent-verkeer. Met "gewoon" surfverkeer (enkel surfen, dus geen streaming video, audio,...) haal je op een maand tijd hooguit enkele honderden megabytes, terwijl het bij bittorrent-verkeer eerder over honderden megabytes per keer, per bestand gaat.
Dus jah, met 20 zakken cement in de koffer haal ik ook geen 120 meer.
En tijdens piek-uren op het electriciteitsnet zal een toestel met een vermogen van ettellijke megawatt ook meer problemen geven dan tijdens de daluren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Door een verkeerde handeling (met mijn moderator rechten) heb ik heel waarschijnlijk een post van eternum verwijderd/gewijzigd. Met mijn excuses.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

PowerToTheUsers schreef:Dus jah, met 20 zakken cement in de koffer haal ik ook geen 120 meer.
En tijdens piek-uren op het electriciteitsnet zal een toestel met een vermogen van ettellijke megawatt ook meer problemen geven dan tijdens de daluren.
Feit blijft dat TN dit wel zo verkoopt! Ze zwijgen in alle talen dat ze je gaan beperken indien je iets doet dat hen niet goed uitkomt. :bang:
Daarover gaat het.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

philippe_d schreef: Goed geprobeerd .... maar toch vind ik dat jouw vergelijking niet opgaat.

Idem met water. Tijdens lange periodes van extreme droogte in de zomerperiode slinken de voorraden, en wordt aan de bevolking gevraagd om minder water te verbruiken, geen auto's te wassen, enz.
Als iedereen op dat moment zijn zwembad zou vullen (onder het motto "ik wil krijgen waarvoor ik betaal"), zouden er ook serieuze problemen ontstaan.
Ook goed geprobeerd :roll:
"er wordt aan de bevolking gevraagd....." en dus niet "we zwijgen in alle talen en zetten de druk van alle tuinkraantjes een factor 10 lager zodat de auto en tuin het van druppels moeten hebben i.p.v. een waterstraal".
TN zet bepaalde kranen in je huis op een lagere waterdruk, je kan nog douchen en de afwas doen maar geen tuin meer sproeien.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Net telefoon gehad voor men opzegging in goede banen te leiden. Heb haar vertelt dat het beleid achter telenet niet goed is, dat de smalband de beloofde snelheid niet haalt en dat ik niet kan leven met het trafficmanagement. Haar antwoord was u bent niet de enigste, er zijn er veel die overstappen voor die punten. Was een eerlijke dame, kom je niet veel tegen ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 jan 2011, 22:05
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

ub4b schreef:...
Want wat heb ik nu aan die flitsende 1 terrabyte limiet, als ik aan 1/6 van de officiële snelheid ze kan opgebruiken.
Dan ga ik toch beter bij Belgacom of EDPNET of een andere DSL provider die echte unlimited geeft en niet shaped.
1/6 voor torrent verkeer maar zeker niet voor http, ftp, mail, ... Ik zou daarvoor mijn abo toch zeker niet opzeggen hoor, ik haalde vb. daarnet 60Mbps en dat voor een zgn. 40Mbs abo. Voor het zelfde geld zeggen ze binnen afzienbare tijd dat er op torrentverkeer 20% afgeknepen zal worden, wat voor mij zeker aanvaardbaar is tov. die 1/6. Anders moeten ze ook de lijn doortrekken naar nntp want dat is full speed en wat er daar allemaal gedownload wordt...
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

't Ja philippe, ik heb een deel (niet alles) van mijn bericht kunnen recupereren vanuit de cache.... :|
Ter info: jouw quote vermeld ook foutievelijk "PowerToTheUsers" ....

Anyway, hieronder het gerecupereerde stuk.
PowerToTheUsers schreef:...
Ze dimensioneren hun netwerk niet goed,...
Als er files zijn op de weg, wordt er eens gezucht en schuift men verder aan.

Of mis ik iets en is mijn redenering fout?
Men kan inderdaad vergelijkingen aanhalen om zaken "aanneembaar" te maken. :angel:

Bijvoorbeeld:

Als ik 's morgens opsta dan kan ik het licht ontsteken en brandt mijn lampje voor het volledige wattage, niet een deeltje ervan.
Als ik 's avonds thuiskom kan ik het licht ontsteken en brandt mijn lampje voor het volledige wattage, niet een deeltje ervan.
Zelfs op ogenblikken dat zeer veel mensen nood hebben aan elektrisch vermogen werkt alles naar behoren. Iedereen krijgt het vermogen dat hij/zij wenst: op ieder ogenblik van de dag ....
Stel dat je maandelijks een flat fee van 500 euro zou betalen voor jouw elektrisch verbruik, dan is dit het soort service dat je verwacht.

Nu heb ik onlangs in de media wel vernomen dat er zich in de nabije toekomst ernstige problemen zouden kunnen gaan voordoen daar er onvoldoende geïnvesteerd zou zijn in onze elektriciteitsvoorziening .... CAPACITEIT etc. :wink:
Zou het mogelijk zijn (of aannemelijk) dat in zulk scenario er plots groene, rode en andersoortige uren in een dag zouden kunnen zitten waarbij je op gezette tijdstippen maar een (klein) percentage mag benutten van het vermogen dat jouw elektrische aansluiting normaliter kan leveren?. :wink:

Nen elektrische budget meter alla Telenet.... Ik hou mijn hart vast. 8)

PS Ik ben van mening dat de productie, distributie, uitbating etc. van elektriciteit veel kapitaalsintensier is dan van internetbreedbandverbindingen.
============================================
============================================

En nu eventjes in het kort reageren op jouw reactie aangaande mijn "verdwenen" bericht. :wink:

Verder is het inderdaad zo dat er in alle sectoren die jij vernoemt sprake is van overboeking.
Overboeking is een gegeven van de dagdagelijkse realiteit en hoeft inderdaad niet negatief te zijn indien correct toegepast.
Zowel bij de leveranciers van elektriciteit, aardgas, internetbreedbandverbindingen etc vindt men dit inderdaad terug.
Net zoals ik in dit bericht in huidige topic ook reeds vermeld had enkele dagen terug: de overboekingsfactor ....

Problemen allerhande en navenante "creatieve" oplossingen vallen uit de bus indien de bewuste maatschappij er een sport van maakt om de overboekingsfactor te maximaliseren (en dus de uitgaven te minimaliseren ==> maximaliseren van de winst). Dit gaat goed en blijft goed gaan zolang de klanten hiermee kunnen leven.

Anyway, er zijn mijn inziens in België Internet Service Providers die er minder een sport van maken om deze overboekingsfactor dermate te maximaliseren. Uit mijn praktisch ervaring met mijn huidige leverancier van breedbandinternet (Belgacom) denk ik heden te mogen stellen dat deze haar netwerk beter gedimensioneerd heeft en mijn inziens zeker niet in die mate het onderste uit de kan tracht te halen betreffende de overboekingsfactor (en dit zowel naar snelheid als volume).
Heden maak ik dan ook gebruik van mijn internetbreedbandverbinding wanneer ik wil en hoeveel ik wil en dit zowel naar snelheid als volume.
En dit zelfs aan een lagere prijs dan dat ik voorheen bij mijn vorige leverancier, Telenet, maandelijks diende te betaalde (TurboNet).

Enkele analogieën en bedenkingen inzake de overboekingsfactor.

1. Elektriciteit en breedbandinternet.
Indien ik een analogie zou dienen te maken betreffende mijn leverancier van elektriciteit en breedbandinternet:
==> Leverancier van elektriciteit:
  • normaliter krijg ik de beloofde spanning (220 en 380 Volt)
  • en de door mij gevraagde stroomsterkte (de ampères) binnen wat mogelijk is voor mijn aansluiting
==> Leverancier van breedbandinternet:
  • normaliter krijg ik de beloofde snelheid (Mbits/sec)
  • en het door mij gevraagde volume (GB/maand of GB/dag of GB/uur) binnen wat mogelijk is voor mijn aansluiting
en dit ongeacht het tijdstip ....

2. Aardgas en internet.
Voor aardgas zou het niet correct toepassen van de overboekingsfactor toch wel tot zeer onaangename verrassingen kunnen leiden.
Uiteraard is er in de winter een zeer grote behoefte aan aardgas. Stel je voor dat je aardgasleverancier eveneens met groen, rode en andersoortige seizoenen zou werken. 't Ja, wat dan? Een e-mailtje krijgen om liefst in de winter niet te veel te verbruiker maar wel in de zomer? :angel:
En dit omdat de aardgasleverancier nu eenmaal besloten heeft om "creatief" en "innovatief" om te springen met de overboekingsfactor? :nono:

Mijn idee.
Ik tracht voor mijn gezin en mezelf te bekomen dat zowel elektriciteit, aardgas alsook breedbandinternet aanwezig én bruikbaar zijn wanneer dit nodig is. Dit zijn drie voorbeelden van sectoren waarin overboeking de dagdagelijkse praktijk is.
Kortom: elektriciteit, aardgas, water alsook breedbandinternet zijn wat mij betreft nutsvoorzieningen die simpelweg dienen te werken.
Zo zou ik bijvoorbeeld niet aan mijn kinderen vragen om "liefst" 's nachts gebruik te maken van internet en hen tegelijkertijd ook vragen om tijdig in hun bedje te kruipen. Zij zijn noch te jong om ook maar iets van een downloadmanager te begrijpen. Maar filmpjes kijken en spelletjes spelen: hola dan vliegen de gigabytes erdoor.
Vrouwlief zal uiteraard wel de vaatwasmachine, wasmachine, droogkast etc na 22u00 in werking stellen (denk ik toch en allicht in de mate van het mogelijke). Doch ook zij heeft geen zin in het "liefst internet by night gebruik" alla TeleNet. Over haar kennis van een downloadmanager durf ik mij niet uit te spreken. Dat zal ik straks misschien eens even vragen. :wink:

Uiteraard staat het Telenet vrij om een product op de markt te zetten zoals zij denken dat dit best dient te gebeuren. Doch dien ik vast te stellen dat er betreffende de transparantie en gebruikerstevredenheid enkel en alleen al hier op Userbase vele pagina's vol geschreven zijn... en deze waren over het algemeen niet van die aard dat deze reacties veel lovende woorden bevatten over deze "innovatieve" aanpak.
Uiteraard zal allicht een FiberNet gebruiker met een bijhorend volume van slechts ettelijke tientallen GB/maand razend enthousiast zijn. Dat moge ook duidelijk wezen.

Prioriteren of cappen van trafiek.
Net zoals het bovenvermelde overboeken geheel niet negatief hoeft te zijn, geldt dit ook voor het prioriteren van internettrafiek.
Ik kan me goed voorstellen dat mensen er voorstander van zijn dat hun live gesprekken (vb VoIP) en video conversaties (videochat , YouTube, etc.) een zeer hoge prioriteit krijgen op het internet. Dat deze toepassingen met andere woorden ervaren worden als vlot en zonder enige hapering. Dat lijkt mij daadwerkelijk een positief gebruik van prioriteren van internettrafiek.
Voorwaarde is dan wel dat zaken als VoIP feilloos werken. Bij mijn weten is er momenteel slechts één melding gemaakt op Userbase van een gebruiker die met de allernieuwste modem/router combinatie van Telenet dit, na extensieve onderhandelingen met de technische dienst van Telenet, aan het werken heeft gekregen...
Allicht zal dit VoIP gebruik ook nog in een "experimentele fase" zitten bij Telenet. :angel:
Het prioriteren van "speedtest trafiek" is uiteraard wel al een tijdje uit de experimentele fase...denk ik. :think:
DelinQuente
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jun 2009, 17:10

Na een probleem komt er toch een oplossing. Bypassen gaat gebeuren da weet ge toch al :o) waarschijnlijk in de richting dat het word omgezet zodanig dat het niet detecteer baar is en/of een herkenbaar protocol . Telenet zet een muur en diegene die het kunnen zetten een ladder.

Greets
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Wie nadeel hiervan heeft kan onmiddelijk opzeggen!

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=386691#p386691
giallorossi90
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 jul 2010, 22:29
Bedankt: 4 keer

eternum schreef: Zo zou ik bijvoorbeeld niet aan mijn kinderen vragen om "liefst" 's nachts gebruik te maken van internet en hen tegelijkertijd ook vragen om tijdig in hun bedje te kruipen. Zij zijn noch te jong om ook maar iets van een downloadmanager te begrijpen. Maar filmpjes kijken en spelletjes spelen: hola dan vliegen de gigabytes erdoor.
Vrouwlief zal uiteraard wel de vaatwasmachine, wasmachine, droogkast etc na 22u00 in werking stellen (denk ik toch en allicht in de mate van het mogelijke). Doch ook zij heeft geen zin in het "liefst internet by night gebruik" alla TeleNet. Over haar kennis van een downloadmanager durf ik mij niet uit te spreken. Dat zal ik straks misschien eens even vragen. :wink:

Uiteraard staat het Telenet vrij om een product op de markt te zetten zoals zij denken dat dit best dient te gebeuren. Doch dien ik vast te stellen dat er betreffende de transparantie en gebruikerstevredenheid enkel en alleen al hier op Userbase vele pagina's vol geschreven zijn... en deze waren over het algemeen niet van die aard dat deze reacties veel lovende woorden bevatten over deze "innovatieve" aanpak.
Uiteraard zal allicht een FiberNet gebruiker met een bijhorend volume van slechts ettelijke tientallen GB/maand razend enthousiast zijn. Dat moge ook duidelijk wezen.
Leuke vergelijking, maar garanderen dat vrouw en kinderen op ieder tijdstip een performante verbinding hebben, daar staat throttling van P2P toch niet voor in de weg? Integendeel lijkt mij, meer ruimte vrij voor filmpjes kijken, spelletjes spelen, etc. Daar zou je dan als goede huisvader geen probleem mee mogen hebben. In 't slechtste geval staat een bepaalde torrent die papa wil een paar uur later klaar dan normaal. Not a big deal...
jasperg
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jul 2011, 23:34

Aha, ik heb eens Telenet en Deep Paket Inspection in google gezet en na wat zoeken kom ik op :

http://www.fts-soft.com/files/Download/ ... eStudy.pdf

Zou het dees zijn da ze geinstalleerd hebben om p2p te squeezen.

Ik snap er allema ni zo veel van maar wel dat Telenet geld wil verdienen met dit systeem en ons meer doen betalen.

Making money from broadband traffic usage : op ons kap ja
Ze zijn er percies nog trots op ook. Schandalig.

En ik die dacht dat ik me ne Fibernet rapper ging zijn. pfffffffffffff
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

on4bam schreef:
Ook goed geprobeerd :roll:
"er wordt aan de bevolking gevraagd....." en dus niet "we zwijgen in alle talen en zetten de druk van alle tuinkraantjes een factor 10 lager zodat de auto en tuin het van druppels moeten hebben i.p.v. een waterstraal".
TN zet bepaalde kranen in je huis op een lagere waterdruk, je kan nog douchen en de afwas doen maar geen tuin meer sproeien.
Erger nog.
Telenet maakt overal (radio, TV, vierkleurendruk) reclame voor het snelste internet zonder limieten.
Ze maken dus reclame voor iets dat ze niet kunnen/willen leveren.

Als ze de 100mbit niet kunnen leveren omdat ze te veel overboeken, dan moeten ze dat abonnement niet met veel geste aanprijzen en verkopen.
Dat ze dan zoals VDSL 30 mbit leveren, dan is de overboeking al 3x minder :roll:
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik heb door dat ik 's nachts men men usenet ook geen 60mbps haal. Ik mag al blij zijn dat ik er 35~40Mbps haal. Shaping is 's nachts ook al een realiteit en niet alleen bij mijn. Men schoonbroer blijft ook op die snelheid hangen.
Opgelost: VyprVPN i love it :)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
giallorossi90
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 jul 2010, 22:29
Bedankt: 4 keer

jasperg schreef: Ik snap er allema ni zo veel van maar wel dat Telenet geld wil verdienen met dit systeem en ons meer doen betalen.
Making money from broadband traffic usage : op ons kap ja
Ze zijn er percies nog trots op ook. Schandalig.
Dit gaat over het systeem voor de volumelimieten dat vele jaren geleden is ingevoerd. Daar hangen inderdaad inkomsten aan vast, want extra volume kost bij een vaste limiet geld. Op zich geen idioot concept natuurlijk. Wie meer verbruikt, betaalt meer. Zo werkt het ook voor gas, electriciteit, water.
giallorossi90
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 jul 2010, 22:29
Bedankt: 4 keer

titanium schreef:Ik heb door dat ik 's nachts men men usenet ook geen 60mbps haal. Ik mag al blij zijn dat ik er 35~40Mbps haal. Shaping is 's nachts ook al een realiteit en niet alleen bij mijn. Men schoonbroer blijft ook op die snelheid hangen.
Opgelost: VyprVPN i love it :)
Usenet is toch geen P2P? Ben je zeker dat die VyprVPN het verschil heeft gemaakt en dat het niet ergens anders aan lag?
jasperg
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jul 2011, 23:34

giallorossi90 schreef:
jasperg schreef: Ik snap er allema ni zo veel van maar wel dat Telenet geld wil verdienen met dit systeem en ons meer doen betalen.
Making money from broadband traffic usage : op ons kap ja
Ze zijn er percies nog trots op ook. Schandalig.
Dit gaat over het systeem voor de volumelimieten dat vele jaren geleden is ingevoerd. Daar hangen inderdaad inkomsten aan vast, want extra volume kost bij een vaste limiet geld. Op zich geen idioot concept natuurlijk. Wie meer verbruikt, betaalt meer. Zo werkt het ook voor gas, electriciteit, water.
Ok da weet ik wel. Maar wat doet die SCE van Cisco just ? Is er iemand die dat kent ?
Misschien zijn er wel truuken om die te omzeilen ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe_d schreef:Met deze voorbeelden wil ik Telenet (of andere ISP's) niet goed praten, alleen maar als illustratie dat er met overboeking op zich niets verkeerd is, en overal toegepast wordt (openbaar vervoer, snelwegen ...). Ze moeten er natuurlijk voor zorgen dat ze op tijd meer investeren, en/of of minder beloven ...
Het probleem is dat TN z'n traffic management verzwijgt (en het is heus niet de eerste keer dat ze liegen over bepaalde dingen !), maar evenzeer belangrijk is je laatste opmerking; overboeking is inderdaad normaal, maar het is aan TN om deze correct in te schatten wat vandaag de dag blijkbaar grondig fout gaat (al of niet bewust vanwege geldgewin !).

Wat mij betreft zou dit dus meer dan voldoende zijn voor een klacht bij de JEP vanwege valse reclame (je bent niet de snelste als je dit niet kan leveren onder gemiddelde omstandigheden - bij TN gaat het heus niet over pieken, maar wel iedere dag opnieuw).
knuppel
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 03 maa 2010, 00:06
Bedankt: 17 keer

Als je door overboeking in de problemen geraakt is dit in principe voor alle protocols.

Als Telenet zelf kiest welke protocols ze afpietsen en welke ze doorlaten zouden ze tenminste het lef moeten hebben om dit duidelijk uit te leggen en anderzijds ook hun reclame moeten aanpassen. Als je downloaden afknipt moet je niet zeggen dat je de snelste download hebt...
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”