constant echo op mijn lijn (edpnet sip)

satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

heb een Fritz 7270 (zonet laatste firmware ingeladen, dus nog niet getest of het beter is) in bridge modus staan (Sagem @Fast) VDSL2
+ panasonic DEC-T & siemens gigaset 5020 fix

sinds augustus 2010 heb ik edpnet telefonie.

ik heb enorm veel last van echo op de lijn en soms krakende lijn.
naar 1 bepaald nr. is het heel erg (die hebben wel ook panasonic DEC-T), maar zeggen dat er niemand anders problemen meldt aan hen, die ik heb (mezelf constant in echo horen)
vb. ik bel, en hoor constant mezelf in echo aan de andere kant van de lijn :evil:
dit zowel met Panasonic DEC-T als met vaste telefoon (siemens 5020) geprobeerd.

edpnet is goedkoop qua telefonie en zit ook op het Colt netwerk zoals belgian-telecom (waarvoor ik immers ook vertrokken ben)

Het loopt zelfs zover de spuigaten uit, dat ik overweeg 1) weepee/3starsnet te nemen of beter nog 2) Belgacom pstn telefoon (daar kun je tenminste op rekenen)

wss. zal ik dan van 10 € (talk@home) naar raw copper moeten gaan.... 13 €, waarbij de vraag zich stelt....voor 6 € meer heb je fix pstn lijn.....(weliswaar zonder caller id)

zie bijlage: screenshot voice transmission 7270.....

Graag jullie bevindingen
Bijlagen
fritz_delay_bundel.pdf
(467.13 KiB) 81 keer gedownload
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Ik zit bij dommelvoip en weepee voip en raar maar waar naar gelijk wie ik bel via dommel echo bij de andere persoon behalve als ik bel van dommel naar mijn weepee dan is er niks aan de hand.

Nu ga ik dommel buiten gooien en ook weepee nemen goede kwaliteit.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Ik gebruik sinds enkele maanden een Fritzbox 7270 V3 als client op mijn lan ( gebruik de router of modem niet , wel de wifi en de voip ) .

To volle tevredenheid .. niks echo of problemen , ik gebruik vooral Weepee ( inkomend ) en enkele betamax clones voor uitdialen .. ( poivy en jumblo ) .

ik heb Belgacom Intense 30/6 profiel , als router gebruik ik een PF Sense 2.0RC2 op een mini pctje ( PPOE naar de BBOX2 ) .

Ik zou eens een weepee account toevoegen op de fritz en een betamax en testen .. als je dan nog last hebt moet het toch aan je internet liggen vermoed ik ?
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

satsurfer schreef: ik heb enorm veel last van echo op de lijn en soms krakende lijn.
Vraagjes: Heb je er al op gelet of het bij inkomende gesprekken is of bij uitgaande. Dit is dikwijls zeer verschillend. Waarschijnlijk verlopen de uitgaande niet via Colt en etc, dus dat kan een heel verschil geven.

Heb je al getest met een andere ATA of sip-phone ?

Iemand uit mijn buurt is op mijn aanraden naar edpnet sip overgeschakeld. Zij hebben helemaal geen klachten.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

mijn vrouw zegt dat ze constant een klik hoort en ze soms woorden mist (door de delay, als je tegelijkertijd praat?).

bel regelmatig naar pstn lijnen & telenet.

heb niet getest met de sagem f@st alleen, zo ongebruiksvriendelijk, geen doorverbinden mogelijk intern, saven gaat meestal niet. zal toch geen verschil uitmaken denk ik.

ik reset ook dagelijks router en modem. soms enkele uren na reset loopt fritz vast.....wil dan bellen, hoor hem dan nr. vormen, maar op het einde terug beltoon.

heb idd. weepee testaccount genomen. heb jumblo, voipbuster,....
zal ook 3starsnet nemen om te testen als dit kan. hebben een nieuwe site met packs vr 6 eur/maand. bieden zij ook. hd (722 codec) en cnip?

enige probleem zal bij edpnet liggen. zal vragen nr. te porteren en gewoon een nieuw fictief nr. te krijgen zodat ik blijf 10 eur/maand betalen, misschien willen ze niet en zetten ze me op raw copper. dan blijft de optie van scarlet (internet only aan 35 eur/maand). nu betaal ik 46 eur incl. plus pack en 30/5.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

MarkDM schreef: Vraagjes: Heb je er al op gelet of het bij inkomende gesprekken is of bij uitgaande. Dit is dikwijls zeer verschillend. Waarschijnlijk verlopen de uitgaande niet via Colt en etc, dus dat kan een heel verschil geven.

Heb je al getest met een andere ATA of sip-phone ?

Iemand uit mijn buurt is op mijn aanraden naar edpnet sip overgeschakeld. Zij hebben helemaal geen klachten.
bedankt markdm.

ik ga geen oordeel vellen, maar sommige mensen zijn niet veeleisend of beter gezegd hebben andere maatstaven ivm kwaliteit....vb. zien het verschil niet tussen analoge kabel & hd. heb je zelf aan hun telefoon gehangen?
tja, dect & siemens gigaset fix.
kan evt met sagem zelf, maar enkel 1 sip mogelijk.

zou het aan de fritz zelf kunnen liggen? vorige fritz ook veel problemen mee gehad, voeding viel constant uit bij gesprek.

dacht vooral outgoing veel delay, zegt de bijlage niet genoeg, mss. kan philippe ze evalueren.

MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Ik vind dat je nogal drastisch bent in conclusies en oplossingen.
Heb je de problemen al gemeld bij Edpnet ?
Wat is hun mening ?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Die delay is veel te groot om een goed gesprek te kunnen voeren. Ik ken die Fritzbox niet maar staat de Qos voor voip actief ? Heb je het probleem ook als er geen ander internet verkeer is ?
Ik zie in je screenshot G.711. Dit is toch a-law en geen mu-law ? Silence suppresion staat uit ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

gisterenmiddag terug naar nonkel gebeld, weeral echo van wat ik zeg....
via weepee niet!

naar telenetnr. (ook draadloze telefoon bestemmelling), geen probleem via edpnet.

s'avonds hen laten terugbellen van BGC pstn naar mij => geen probleem.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

* zoals MarkDM al zei: in de eerste plaats eens reklameren bij EDPNet. Voortgaande op de reacties van andere gebruikers zijn ze bij EDPNet altijd bereid om te helpen of een oplossing te zoeken.

* kan je in de "voice transmissions" log zien of er een andere codec gebruikt wordt voor deze gesprekken waar het probleem zich voordoet ?
* gezien je VDSL2 hebt, en je dus geen bandbreedte-besparende codecs moet gebruiken, kan je misschien in de FritzBox instellen dat hij (geforceerd) altijd de beste codec moet gebruiken ?

* kan je eens proberen of je hetzelfde probleem hebt met een aangesloten analoge telefoon ? De 7270 heeft op zijn DECT pagina een aantal (equaliser) settings waarmee je de kwaliteit/volume van je DECT kan regelen. Echo heeft soms ook met volume te maken.

* heb je de correcte Firmware ? De laatste int. Firmwares zijn:
7270 v1 > 54.04.76
7270 v1 > 54.04.81-17599 (Beta versie met IPv6)
7270 v2 > 54.04.90
7270 v3 > 74.04.90

Als niets helpt, dan is het probleem bijna zeker aan EDPNet (Colt) te wijten. Zij zouden jou verder moeten/kunnen helpen.
[Edit] Zelfs indien het probleem aan de FritzBox te wijten is, heeft EDPNet er alle belang bij om een oplossing te (helpen) vinden, gezien ze nu ook zelf verdeler zijn van de Fritzbox !
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

bedankt iedereen....
philippe_d schreef:* zoals MarkDM al zei: in de eerste plaats eens reklameren bij EDPNet. Voortgaande op de reacties van andere gebruikers zijn ze bij EDPNet altijd bereid om te helpen of een oplossing te zoeken.

Zelfs indien het probleem aan de FritzBox te wijten is, heeft EDPNet er alle belang bij om een oplossing te (helpen) vinden, gezien ze nu ook zelf verdeler zijn van de Fritzbox !
in november probleem gehad met uitgaand bellen, was alsof -na het vormen van het nr.- het nr. niet bestond bij Belgacom (nochtans pstn lijn van bestemmeling). Ze hebben me toen voorgesteld de modem in Bridge modus te zetten (waardoor ik ook meer SIP accounts kon instellen :-D ) en probleem was weg...

bij verdere problemen met de fritz, zeiden ze wel:

"Het lijkt dat in bridge mode het beter werkt. Helaas kunnen we geen support geven op problemen met de Fritzbox.

Nu ondersteunen ze deze gelukkig wel.....

bij wat downloaden, gebeurt het wel dat de fritz vastloopt (ook al is hij juist geresetted) zelfs via telefoon #990*15901590* lukt dan niet.
ook gebeurt het soms....je hebt net gebeld (en voorheen geresetted soms!), je haakt in, wilt terugbellen.....en je vormt het nr., hij maakt geluid dat hij vormt, en op het einde blijft het gewoon kiestoon (hard reboot = dan de enige oplossing)
philippe_d schreef: * kan je in de "voice transmissions" log zien of er een andere codec gebruikt wordt voor deze gesprekken waar het probleem zich voordoet ?
* gezien je VDSL2 hebt, en je dus geen bandbreedte-besparende codecs moet gebruiken, kan je misschien in de FritzBox instellen dat hij (geforceerd) altijd de beste codec moet gebruiken ?
Er staat bij mij:
"Always use voice coding in fixed-line network quality
FRITZ!Box always uses lossless voice coding as in the fixed-line network."

98% G711
2% X G.729a
eens G.722-HD via Android APP (AVM Fritz) => maar daar zat enorm veel delay op, dus niet geschikt om te bellen....

off-topic: blijkbaar kan je feedback geven via de fritz over de kwaliteit van het gesprek. Nu eens gedaan.....
philippe_d schreef:* heb je de correcte Firmware ? De laatste int. Firmwares zijn:
Als niets helpt, dan is het probleem bijna zeker aan EDPNet (Colt) te wijten. Zij zouden jou verder moeten/kunnen helpen.
Zelfs indien het probleem aan de FritzBox te wijten is, heeft EDPNet er alle belang bij om een oplossing te (helpen) vinden, gezien
ze nu ook zelf verdeler zijn van de Fritzbox !
ik hoop het
philippe_d schreef:* kan je eens proberen of je hetzelfde probleem hebt met een aangesloten analoge telefoon ? De 7270 heeft op zijn DECT pagina een aantal (equaliser) settings waarmee je de kwaliteit/volume van je DECT kan regelen. Echo heeft soms ook met volume te maken.[/color]
ik heb een losstaand DEC-T basisstation op de FON1 (dus gebruik niet interne DEC-T, daar ik dan geen caller-ID meer kreeg en veel storing op de lijn) en 1 Gigaset 5020 aangesloten op FON2 (echo op dit vast toestel = idem als dec-t extern FON1)
kan nu wel geen siemens DEC-T GAP los toestel te kopen om dit intern toestel te testen (lees hier dat daar geen problemen mee zijn)
ofwel de FRITZ!Fon MT-C kopen (als het met de Android app niet goed lukt....wel is de wifi ontvangst minimaal waar ik belde)
philippe_d schreef:* heb je de correcte Firmware ? De laatste int. Firmwares zijn:
7270 v1 > 54.04.76
7270 v1 > 54.04.81-17599 (Beta versie met IPv6)
7270 v2 > 54.04.90
7270 v3 > 74.04.90
![/color]
heb eergisteren de 7270 v3 > 74.04.90 ingeladen, maar probleem blijft....

zoals mijn vrouw zei: regelmatig dat ze moet wachten op woorden van de tegenpartij of er mist (of kan ik dat niet verwachten van voip?)....niet dat dit heel lang duurt, maar 't is niet aangenaam, en constant jezelf horen is ergerlijk......

eerlijk gezegd denk ik dat mijn hardware ok is......

je krijgt 2000 belminuten bij edpnet, maar zou liever 1/10 hebben, als belkwaliteit op niveau van weepee (3starsnet?) was....en HD en CNIP :beerchug: (dit laatste beloven ze ook al een half jaar :oops: )

Ik ben heel tevreden van edpnet, maar helaas wist ik niet dat ik terug bij Colt Telecom zou terechtkomen, anders zou ik toch een andere keuze gemaakt hebben.....

ik zal in de komende dagen een ticketje moeten opstarten (en jullie goede raad opvolgen).....
(de Sagem voip router is een ramp om daar de voip mee te testen vind ik.....en dan verlies ik veel mogelijkheden.)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

MarkDM schreef:Ik vind dat je nogal drastisch bent in conclusies en oplossingen.
Heb je de problemen al gemeld bij Edpnet ?
Wat is hun mening ?
als ik niet kan rekenen op de voip van edpnet, dan moet ik geen 13 € betalen voor raw copper.....
dan neem ik beter scarlet internet only..... + weepee/3starsnet.....

ik ben misschien negatief ingesteld, maar na de slechte ervaringen met colt telecom bij belgian telecom, nu bij edpnet terug colt telecom :eek:

zal ticket opstarten.....maar ze testen dat altijd met X-lite, en dat lukt dan altijd bij hen.....
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

VOiD schreef:Die delay is veel te groot om een goed gesprek te kunnen voeren. Ik ken die Fritzbox niet maar staat de Qos voor voip actief ? Heb je het probleem ook als er geen ander internet verkeer is ?
Ik zie in je screenshot G.711. Dit is toch a-law en geen mu-law ? Silence suppresion staat uit ?
dat kan je niet instellen (Qos), mijn computer staat bijna altijd uit als ik er niet op bezig ben.....en WPA2 beveiliging, dus de buren surfen niet mee :P

NIET aangevinkt:
Use Voice Activation Detection (VAD)
This function prohibits the transmission of data during pauses in speech. Enable this function to reduce data streaming during Internet telephone calls.
Laatst gewijzigd door meon 08 jun 2011, 23:28, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Rode kleur is enkel voor moderators.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

reactie is altijd supersnel bij edpnet.....s'avonds ticket gestart, in namiddag al antwoordje :-D

heb dit vanavond ingesteld, maar nog niet moeten bellen:
"Is het mogelijk om als registrar voip.edpnet.be te gebruiken ipv sip.edpnet.be?
Proxy server is niet nodig dus deze mag u verwijderen.

Kan u daarna controleren of dit enige impact heeft?"

keep you updated....
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Heb je ondertussen al gebeld en zo ja wat is het resultaat?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

@ Jack Daniels

ene moment is het 100 ms delay, 13 ms. jitter
andere moment: 497 ms. delay, 13 ms. jitter
gem. toch 200-300 ms. delay, en dit met instelling 3

"Always use voice coding with compression
FRITZ!Box uses voice coding with compression to reduce the data volume for Internet calls."

dus delay vermindert er niet echt mee...Wat wil je, met VDSL2 toch geen probleem om full-rate voip gesprekken?

Ik blijf erbij.....COlt Telecom is bagger, en als dit niet betert...vliegt edpnet telephony eruit, en weepee/3starsnet erin.

oplossing 1 edpnet:
Is het mogelijk om als registrar voip.edpnet.be te gebruiken ipv sip.edpnet.be?
Proxy server is niet nodig dus deze mag u verwijderen.
oplossing 2 edpnet:
Voor weepee gebruikt u G.729a en voor edpnet gebruikt u G.711.
Is het mogelijk om voor onze voip G.729a in te stellen en opnieuw te testen aub?

=> in fritz kan ik dit niet zelf manueel instellen....zelfs met laagste kwaliteit (optie 3) blijft hij G711 kiezen bij edpnet.
oplossing 3 edpnet
is het mogelijk optie 3 te kiezen

3) Always use voice coding with compression
FRITZ!Box uses voice coding with compression to reduce the data volume for Internet calls.

helaas geen tijd om te bellen + kan toch moeilijk iedereen beginnen opbellen voor de fun? Een ander moet mijn miserie toch niet oplossen.
telefoon via pm mag :-D
moet dan 3 X bellen....1 X via edpnet, 1 X via betamax, 1 X via weepee....om te bewijzen dat het hun server is die niet goed werkt.

ga morgen nog eens testen via weepee.....
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

wederom, prima support van edpnet....snel.....

maar helaas krijg ik enkel bij edpnet voip enorme delay....bij betamax client/weepee niet (zelfs in hoogste kwaliteit) => zie bijlage

24/06/2011 15:07:29
"Is het mogelijk om de Sagem eens in routing mode te zetten en daar de voip op te configureren om te controleren of het probleem zich daar dan ook
voordoet?"

24/06/2011 17:19:00

Beste heer ******,

De bedoeling is om de verschillende voipaccounts één voor één op de Sagem in te stellen en dan een paar testgesprekken te voeren. Het liefst zouden we een volledige nulmeting zien, dus zonder dat de Fritz!Box aangesloten staat op de Sagem. Om dat te laten werken moet de Sagem een IP adres krijgen zodat deze kan communiceren met onze VoIP servers. U dient hiervoor dan de gebruikersgegevens voor de internetverbinding in de Network Interface WAN PPPoE in te stellen om deze daarna te activeren. Vervolgens kunt u dan in het menu voor telefonie de verschillende accounts één voor één kunnen instellen om ze te testen. Wellicht kan deze link u helpen:

http://nl.wiki.edpnet.be/index.php/Sage ... _telefonie

Het verplaatsen van de Sagem dichter bij de hoofdstekken kan op zich nooit kwaad, maar voor deze specifieke melding zal dat geen verschil maken. De modem verbindt stabiel en de lijnwaarden zien er goed uit. Dat betekent dat er geen aanleiding tot storing zit tussen modem en het straatkabinet.

Met vriendelijke groeten,

de gegevens in bijlage bewijzen toch alles? ik moet dus iedereen nodeloos gaan opbellen via mijn verschillende SIP's (probleem dat ik al 2,5 jaar ondervind....eerst bij Belgian Telecom, en nu bij edpnet VOIP).....
en op de sagem heb je toch geen voice transmission log zoals de fritz?
heb geen telefooncentrale meer met sagem, geen overzicht meer,....
dit met VDSL2 verbinding :bang:
ben het beu....

2010-07-27 edpnet Telephony activatie.....dus kan nu maandelijks opzeggen, daar => 1 jaar contract
als ik gewoon een nieuw nr. kan krijgen (& 10 € blijven betalen), en mijn bestaand nr. kan overzetten naar een andere performante voip ISP (weepee/3stars), dan ben ik vermoedelijk weg.....
moet ik raw copper nemen, dan lijkt scarlet (35 €) interessantst, maar inboeten van snelheid.

Graag jullie visie
Bijlagen
voip_calls_censured.pdf
(257.56 KiB) 35 keer gedownload
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Waarschijnlijk zit het probleem bij Edpnet of hun operator. Er is volgens mij nog 1 gaatje in uw redenering:

alle inkomende gesprekken gaan via Edpnet en de Fritzbox. Er zijn geen inkomende via Weepee. Klopt dat ?
Om 100 % zeker te zijn zou je eens moeten testen via een Weepee DID-nummer.
Als het dan goed is ligt het zeker niet aan de Fritzbox of wat dan ook.
Het geeft meteen ook zekerheid dat een overstap de problemen zou oplossen.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

gisteravond/nacht de Sagem als voip router ingesteld.....1ste call dat ik maakte was terug met echo..... :banana:

dus volgens mij ligt da niet aan de fritz, eerder aan edpnet
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Creëer eens een account bij Weepee. Ik meen dat je dan gratis 2€ belkrediet krijgt. Voldoende om te testen op uitgaande gesprekken.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

heb ik al gedaan....idd. daar verlopen de gesprekken probleemloos....

maar ik snap niet dat mensen hier zeggen dat er géén problemen zijn van echo/delay bij edpnet, terwijl mijn cijfers van delay het bewijzen. Bij jumblo geen delay!

idem betamax. Sommige melden hier nooit problemen, andere vinden het om te huilen.

1 vaste constante is weepee, waarbij de meeste overtuigd zijn van de kwaliteit :-D
sn00zerman
Member
Member
Bedankt: 2 keer

Vandaag is bij ons ook VOIP opgeleverd.
Wij gebruiken die "gratis" modem/router die je van EDPnet krijgt.
Ook een ongelofelijke echo ! ik hoor mezelf in herhaling, onbegonnen werk om zo te telefoneren.
Is er iets wat ik op die modem kan veranderen ?

Internet werkt perfect, ik haal hier echt die 30 Mbit. (maarja, die "kast" staat hier achter de hoek, minder dan 100 meter dus)

groeten,
Kris
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

@ sn00zerman

You make my day! eindelijk kom ik nu geloofwaardig over!

Jij schreef:
"Wij gebruiken die "gratis" modem/router die je van EDPnet krijgt.
Ook een ongelofelijke echo ! ik hoor mezelf in herhaling, onbegonnen werk om zo te telefoneren.
Is er iets wat ik op die modem kan veranderen ?"

=> Nee, da's hetgeen ik al 2,5 jaar hoor (eerst bij Belgian-Telecom, nadien bij edpnet.....allebei Colt Telecom). Dus ik vermoed wel recht te hebben van spreken.
Ik werk met de fritz, en daar is de echo iets beter dan bij Sagem. Maar constant zeggen: 'wat zei je daarnet' of gevoel alsof je in een lange tunnel zit, ben ik (en mijn vrouw nog meer) grondig beu....
de delay times zeggen genoeg.

Zoals sommigen hier zeggen....'niet zagen, maar veranderen.....'
Ik laat hen eerst de kans om verbetering te brengen, maar 9/10 kansen dat er niets verandert.....
5 € is spotgoedkoop, maar da's ook alles...

Waarom 2000 belminuten als ik met 1/8 ook al tevreden zou zijn, op voorwaarde dat de belkwaliteit perfect is (evt. HD en CNIP)

Nu hopen dat ik 10 € kan blijven betalen voor telefonie (evt. ander geografisch nr.), want indien raw copper, stap ik over naar scarlet (35 € all-in), alhoewel ik veel liever bij edpnet blijf voor internet. Maar 10 €/maand meer betalen voor iets hogere snelheid....nee, dank U.
Of is de kwaliteit van scarlet internet ook niet zo goed als edpnet. helpdesk lees ik toch zeker en vast niet.....
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik vind dat een actie (of reactie) van EDPnet hier wel op zijn plaats is. Zelf heb ik geen VoIP bij hen, maar dit zou niet mogen gebeuren.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

@ Jack Daniels

Krijg wel reactie & hulp. Maar ze vermoeden dat het aan mijn hardware ligt, en krijg dus de wikipagina's voorgeschoteld.
Moet nog eens proberen met de sagem.... :-( (wat ik dus gedaan heb, wil niet in herhaling vervallen)

zowel sagem & fritz geven delay (bij fritz heb je de 'bewijzen' van de call logs)

't is niet van vandaag op morgen dat ik aan de alarmbel trek. Maar mijn ervaring is dat je het systeem niet kunt verslaan. Zij gaan geen betere kwaliteit eisen van hun provider omdat 1 klant wat zaagt....'t is maar als een ganse groep vertrekt, dat er misschien schot in de zaak zal komen....

Die svantel lijkt mij echt interessant. Tarieven toch pak beter dan weepee (geen onderscheid bgc/telenet)....en ook CNIP dacht ik.
maar gezien nog geen nummerportatie & kinderziekten misschien toch beter kat uit de boom kijken?

eenvoudige mail naar nomado gestuurd afgelopen maandag, maar zo snel reageren ze daar niet als ze laten uitschijnen.... + hier zegt men TN nr's wél inbegrepen, via chat niet :?

weepee vind ik echt duur, zeker met hun onderscheid van telenet/belgacom+connectiekosten + geen bundel/packs....

met svanto zal dit alles -bij weepee- misschien onder druk komen te staan? :banana: Dan zou ik zeker bij weepee aansluiten (zoals anderen hier ook)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

medewerker edpnet schreef op 1/07/2011
"De echo is nog steeds in onderzoek."
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

11/07 11:51 u. geven ze op ticket mee:

Geachte,

Wij hebben een trace gestart op uw lijn zodat wij voor elk gesprek vandaag via uw nummer 050****** gegevens kunnen verzamelen betreffende de connectiviteit, errors, echo enz.
Dit laten wij vervolgens analyseren door onze specialisten om te kunnen uitmaken wat deze echo enz veroorzaakt."

=> Ik heb dan vlug 2 telefoontjes van werk naar thuis gedaan, anders hadden ze niets om te analyseren :-D

13/07/2011 11:23 u.

De analyse is als volgt:

Er is geen delay langs de switch zijde. Het enige wat raar is, is de manier waarop de klantzijde antwoordt. Nadat de switch het INVITE bericht stuurt en ontvangt de TRYING, worden de de TRYING berichten onmiddellijk gevolgd door een 180 RINGING event en dit is zeer snel. Maar de switch reageert hier op en wij zien in de logfile dat er staat "Ring call" in milliseconden. Vanaf dit punt kan de switch niets meer doen behalve wachten op het volgende bericht dat moet komen, vanaf de inbound of outbond zijde. Dat is de enige "delay" die er te zien is. Er is geen processing delay te zien op de switch. Als er een delay optreedt, dan is het niet op de switch, maar aan de klantzijde. => dus het ligt bij mij of wat?
mijn vraag aan Sven (Svanto) gesteld vorige week (los van de analyse):
Voor wat betreft de delay waarden, hier moet je mee opletten.
Er is een waarde die ze PDD noemen in vaktermen. Dit kan bijvoorbeeld verbeterd worden door een ringback tone te genereren terwijl het effectief niet aan het rinkelen is. Dit wordt door sommige firma's geïmplementeerd.

Ook hangt het vanaf van wat je een delay meet. Is het een delay van de RTP pakketten of een delay naar hun gateway? Of is het zoals eerst aangehaald de ringback time die je meet (PDD).

Maar 400 ms is inderdaad een niet te best resultaat voor de voice. Je zou toch moeten minstens trachten onder de 150ms te zitten.

1) het antwoord van edpnet is zeer technisch, vraag me af iemand die gewoon telephony@home neemt, of die gebaat is met zo'n antwoord
2) Ze wijzen in mijn richting, maar hoe komt dan dat ik bij betamax nooit delay heb?

Mijn Sagem Fast (bridge) en Fritz 7270 staan op zolder.
van TF2007 met 15 m. telefoonverlengkabel (dus iets dunner dan die standaard grijze kabel van bgc)
paar dat toekomt bij aansluiting heb ik op zwarte en blauwe fiche aangesloten (niet in lusje), VDSL geen probleem.

Weet er iemand nu wat ik kan doen?

Afbeelding
Bijlagen
EDPNET_vs_Betamax_voip_delay.pdf
edpnet vs betamax
(138.84 KiB) 38 keer gedownload
Laatst gewijzigd door satsurfer 14 jul 2011, 01:00, in totaal 1 gewijzigd.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Sterk verhaal.
Is er dan niemand anders op dit forum met Edpnet-telefonie en een Fritzbox ?
Als die zijn delay-waarden eens zou kunnen posten...

Ik heb iemand in mijn buurt met Edpnet ADSL en telefonie. Eventueel ga ik er eens testen met een Fritzbox. Ze bellen toch gratis.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

@ MarkDM

met de Sagem Fast (zonder de fritz), was het probleem idem dito....zoals iemand anders hier ook beschreef

misschien moet ik Fritz 7390 VDSL lenen om te testen? :-D
philippe_d
Moderator
Moderator

... of jouw EDPNet VOIP login eens doorgeven aan iemand die een 7390 heeft om te testen :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

ik snap de hint...ik stuur het je via PM.....

maar als het probleem lokaal ligt, dan zal fritz 7390 geen verschil maken?

@Philippe.....'kzal uw 7390 komen ophalen, en mijn 7270 en sagem bij U zetten :-D

UPDATE: denk er juist aan....je kan met mijn login niet bellen via een andere DSL provider (IP-adres niet eigen aan edpnet)....
dit probleem had ik ook vorig jaar toen edpnet me 3 weken te vroeg mijn nr. porteerden.....

Jij zat toch bij Belgacom, Philippe.....dus heeft geen zin..... :-(
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

satsurfer schreef:@ MarkDM

met de Sagem Fast (zonder de fritz), was het probleem idem dito....zoals iemand anders hier ook beschreef

misschien moet ik Fritz 7390 VDSL lenen om te testen? :-D
Ja maar op een Fritz kan je de delays uitlezen , op een Sagem niet. Daarom zou een resultaat bij iemand anders met een Fritz misschien wel iets kunnen aantonen.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

eureka......ik ga mijn fritz eens aankoppelen op router van familie die -via mij- edpnet hebben....

philippe_d
Moderator
Moderator

satsurfer schreef: denk er juist aan....je kan met mijn login niet bellen via een andere DSL provider (IP-adres niet eigen aan edpnet)....
Jij zat toch bij Belgacom, Philippe.....dus heeft geen zin..... :-(
Je kan toch op een Belgacom VDSL lijn een PPPoE verbinding maken met edpnet, en zo een edpnet IP verkrijgen (voor de test) ??
Altijd welkom om hier eens te komen testen :).
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

uit mijn tickets van vorig jaar (aug 2010):

"Het blijkt dus inderdaad dat u over uw huidige verbinding geen gebruik kunt maken van Internet Telephony van EDPnet. Dit is enkel mogenlijk over een IP adres van EDPnet danwel een vast IP adres van een andere provider dat we dan handmatig toestemming geven binnen te komen op onze servers. Het enige alternatief dat nu nog voorhanden is is kijken of we u eerder aan een IP adres van EDPnet kunnen helpen. Ik zal morgenvroeg meteen bij mijn collega's van Provisioning vragen of de oplevering van uw VDSL abonnement naar voren kan worden getrokken. "
Het is zo dat u deze VOIP account op het EDPnet netwerk kan gebruiken of op het netwerk van een andere ISP maar dan moeten we voor u het IP adres van die ISP whitlisten.

Dus als het niet gewhitelist is dan zal registratie niet lukken. U hebt volkomen gelijk in dit geval.

Uw VOIP nummer is gelinked aan uw adres, dwz als u vanuit dit nummer met de politie/ambulance belt dan zullen ze uw adres zien , nl Nachtegaalstraat ** te ********.

We excuseren ons uitgebreid voor de ongemakken."

Dus Philippe..... denk niet dat het de moeite is....
philippe_d
Moderator
Moderator

EDPNet VOIP werkt inderdaad niet vanop een ander netwerk (tenzij IP whitelisted).

Maar als je vanop het VDSL2 netwerk met een EDPNet login met success een PPPoE sessie maakt, dan zit je wel op het EDPNet netwerk, je krijgt een EDPNet IP en je surft via het EDPNet netwerk...
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Philippe heeft helemaal gelijk, als je inlogt met edpnet gegevens krijg je een edpnet ip en kan je alles testen en dit voor alle mensen die een belgacom verbinding hebben of een wholesale verbinding.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

ok, zal je eens komende dagen mijn logins geven -als mijn vrouw niet thuis is :-D - ....zodat je kan testen....en wanneer het jou past
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

bericht van edpnet

Beste heer ******,

Er bestaat nog een test die we samen met u kunnen uitvoeren om te zien daar de delays door veroorzaakt worden. En dat is het instellen van onze testaccount in uw VoIP-toestel. Aangezien het testaccount enkel voor een beperkt tijdsperiode gebruikt kan worden, zouden we graag een afspraak met u willen maken.

De bedoeling is dat u een aantal calls doet met dit testaccount om te kunnen zien of de verbinding dan beter is. Mocht dit niet het geval zijn, betekent het dat de delays en echo door uw hardware veroorzaakt worden.

Zou u ons alstublieft kunnen laten weten, wanneer we die test samen met u zouden kunnen uitvoeren?

satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

heb een (NL) testaccount van edpnet gekregen.

nu aan het testen met 3CX sip (op pc dus) en plantronics headset.

incoming belgacom calls pstn....perfect, zonder mijn echo.
Als ik naar zelfde nummers terugbel....dan hoor ik mezelf in echo :oops:

daarnet incoming call belgacom pstn, en een kleine hapering bij de andere kant (ergens een bottle neck?)

Dus kan toch niet aan MIJN hardware liggen, als ik via de PC rechtstreeks bel..... :oops:

Onze 'voip-paus' Philippe is wederom van dienst geweest en mijn account bij hem thuis (incl. VDSL login edpnet, anders lukt het niet om te bellen op het edpnet netwerk) een paar testjes gedaan. Komt tot dezelfde bevindingen.....

Denk gewoon dat Colt slechte peerings heeft met BGC. Telenet heb ik niet kunnen testen.
(Datacenters met vermoedelijk hoge latency en de peering tussen het netwerk (fiberring) en de grote operatoren (bgc, telenet,….loopt mank?)…..
peering met mobiele operatoren verloopt daarentegen ok.....!
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”