Ter vergelijking, bij Base en Simyo is de regeling als volgt bettrefende het vervallen van oproepnummers:Aldi Talk Algemene Voorwaarden schreef: 4.3. Oproepnummer
[...]
In het geval van Voorafbetaalde belwaarde, en tenzij anders werd overeengekomen in Bijzondere voorwaarden, aanvaardt de Klant (i) dat het oproepnummer definitief verloren gaat indien de belwaarde op de SIM-kaart gedurende meer dan één (1) maand op nul (0) heeft gestaan, te rekenen vanaf het ogenblik waarop de ongebruikte Voorafbetaalde belwaarde is vervallen en (ii) dat de Voorafbetaalde belwaarde geldig blijft voor een periode van maximaal twaalf (12) maanden volgend op de laatste aankoop van belwaarde (eerste aankoop of herlading). Na die periode vervalt de ongebruikte Voorafbetaalde belwaarde.
[...]
Bij Mobile Vikings, een van de populairdere providers op dit forum:KPN Group Belgium Algemene Voorwaarden schreef: B.2.2. Oproepnummer
[...]
In het geval van Voorafbetaalde belwaarde, en tenzij anders werd overeengekomen
in Bijzondere voorwaarden, aanvaardt de Klant :
• enerzijds dat de Voorafbetaalde belwaarde geldig blijft voor een periode van twaalf
(12) maanden volgend op de aankoop van de belwaarde ;
• anderzijds dat KPNGB het recht heeft om op elk ogenblik een oproepnummer terug
te nemen (met als gevolg dat het oproepnummer defnitief verloren gaat voor de
Klant) indien de Klant gedurende de twaalf (12) maanden volgend op de aanschaffng
van de simkaart of op de laatste aankoop van Voorafbetaalde belwaarde voor die
simkaart, geen belwaarde heeft herladen.
[...]
Tenslotte bij Carrefour Mobile dan, die gelijkaardige prijzen aanbiedt als Aldi Talk (1 eurocent duurder per bericht en voor de minuutprijs voor oproepen, geen voordeelbundels, wel voordelen bij opladen van grotere bedragen):Mobile Vikings Algemene Voorwaarden schreef: Article 1: Definitions
Services All the services concerning mobile telephony, mobile internet - and mobile data services offered by CITY LIVE, consisting of providing access to the network to the Customers via a SIM card based on reloadable prepaid call credit.
Article 4: Telephone number
4.1 Each SIM card corresponds to a unique telephone number. This number is and remains property of CITY LIVE, except in the case of Number Transfer. The customer does not have the right to demand or keep a specific telephone number, except in the case of a Number Transfer. The Customer is not entitled to change his telephone number. The Customer looses the right to use his telephone number in case of Deactivation, except in the case of Number Transfer.
Article 7: Deactivation and suspension of the Services
7.1 CITY LIVE has the right to deactivate, unilaterally and without entitlement to reimbursement, the SIM card when the Customer has does not use the Services during a consecutative period of 3 months. The Customer receives a SMS message of Deactivation. The remaining prepaid call credit corresponding to the SIM card is lost and the Customer will not be refunded for this.
Bij Mobile Vikings en Carrefour Mobile brengen ze je op de hoogte dat je oproepnummer binnenkort vervalt. Ik heb geen idee of dat bij de andere providers ook zo is, maar het is alleszins niet vastgelegd in hun algemene voorwaarden (of ik heb erover gekeken).Carrefour Mobile Algemene Voorwaarden schreef: 3. Prestaties, verplichtingen en aansprakelijkheid van Carrefour
3.2. Telefoonnummer
3.2.3. De Klant aanvaardt dat hij het gsm-nummer en/of de Belwaarde definitief verliest indien hij zich niet houdt aan de voorwaarden opgesteld door Carrefour. Deze specifieke voorwaarden worden aan de Klant meegedeeld via het internetadres http://www.carrefour.eu/mobile, via SMS of via andere communicatietechnieken. CARREFOUR behoudt zich met name het recht voor om het Contract te beëindigen als het gsmnummer gedurende 6 maanden na het laatste betaalde uitgaande gesprek of sms-bericht niet wordt gebruikt (onder gebruik wordt begrepen bellen of een sms versturen). De Klant wordt geacht met deze specifieke voorwaarden te hebben ingestemd doordat hij een Starter Kit of een Herlading heeft gekocht.
3.2.4. In het geval dat het Contract wordt beëindigd ingevolge artikel 3.2.3 hierboven, wordt de Klant via twee sms-berichten (het eerste één maand voor het einde van het Contract en het tweede één week voor het einde van het Contract) op de hoogte gebracht van de mogelijkheid om zijn gsm-nummer te behouden in het kader van de overdraagbaarheid van mobiele nummers (MNP) door binnen deze termijn te doen wat nodig is. Zo niet, dan verliest de Klant definitief zijn nummer.
Deze regeling, samen met het feit dat je gebonden bent aan de openingsuren van de Aldi winkels om te kunnen herladen, zorgen er voor dat ik toch bang ga krijgen om ooit mijn telefoonnummer te verliezen en ik overweeg dan ook sterk om opnieuw over te schakelen naar het (voor mij) iets duurdere Carrefour Mobile. Misschien dat contact opnemen met Aldi Talk iets kan opleveren, maar ik vrees dat er toch een groot aantal klanten zal moeten dreigen te vertrekken eer ze hun algemene voorwaarden zullen overwegen aan te passen.
Een gewaarschuwd man...
Edit: Mobile Vikings toegevoegd.